REKLAMA

Czy psychoterapia może się przydać socjologowi?

Data emisji:
2018-09-25 22:00
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
53:05 min.
Udostępnij:

Gościem Tomasza Stawiszyńskiego jest dr Krzysztof Świrek, socjolog, Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, też autor książki niedawno opublikowanej "Teorie ideologii". Obecni w studiu postarają się znaleźć odpowiedź napytanie, czy psychoterapia może się przydać socjologowi? - Psychoanaliza jest wykorzystywana w naukach społecznych od bardzo dawna, zresztą też Freud miał ambicję, żeby mówić w ogóle o tym, w jaki sposób są konstruowane relacje między ludźmi i kładł duży nacisk na odkrywanie tej podmiotowości.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

A w studiu dr Krzysztof Świrek, socjolog, Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, dobry wieczór, też autor książki niedawno opublikowanej "Teorie ideologii", rozmawialiśmy jakiś czas temu o tej książce. A dziś skupimy się na pewnym wątku z tej książki, choć myślę, że jakoś tak na szerokie wody pewnie w tej dyskusji wypłyniemy troszkę. O tym mówiliśmy przy okazji poprzedniej rozmowy, ale dziś z osobna, ale godzina o psychoanalizie. Rozwiń »
To ja zacznę może o z pytaniami powiedziałbym zasadniczego czym dla ciebie jest analiza jako dla socjologa to znaczy jako dla kogoś, kto na interesuje się i praktykuje socjologię na ile to narzędzie analityczne są ci przydatne do czego ich używasz, dlaczego w ogóle się jako socjolog interesujesz psychoanaliza no przecież to jest metoda, która przynajmniej wyjściowo miała być wśród sposobem na to, żeby pomagać osobom cierpiącym na jakieś zaburzenia problemy natury psychologicznej tak sobie to frajda wyobrażał no Atu nagle socjolog z takimi rzeczami się zajmuje

To znaczy nie jestem pierwszy przede wszystkim prawda, dlatego że psychoanaliza jest wykorzystywana w naukach społecznych rząd bardzo dawna zresztą też projekt miał ambicje, żeby mówić w ogóle o tym w jaki sposób są konstruowane relacje między ludźmi, a i my też go bardzo ważnych tekstów to są to są teksty dotyczące w zasadzie źródeł kultury można ode mnie tam było Mojżesz monoteizm, a tak on tak samo jak kultura jako źródło cierpień, które zresztą jest czytana n p . w Instytucie socjologii na Karowej, gdzie wykładam to jest 1 z tekstów klasycznych, które dają studentom na podczas kursu z klasycznych teorii socjologicznych, ale ich jeszcze zajmuje psychoanalizą właśnie w tym duchu jako głównie teorią społeczną i to jest dosyć, pomimo że klasyczna teoria z drugiej strony jest nadal dosyć kontrowersyjna dosyć niewygodna myślę, że po części do tego, że skojarzona głównie z psychologią i chyba niesłusznie po drugie, dlatego, że słusznie skojarzona właśnie z praktyką terapeutyczną pytanie brzmi czy psychoanalizą można się zajmować tylko w ramach terapii tylko w skojarzeniu z terapią moim zdaniem nie moim zdaniem ten to teoria, a jest na tyle ogólna jest na tyle też poważną próbą w ogóle konceptualizm racji tego co się dzieje między ludźmi i tego co się w ogóle odbywa w kulturze w jaki sposób ludzie tworzą symbole w jaki sposób ludzie angażują się świat społeczny na tyle poważną propozycją, że warto się nią zajmować także poza kontekstem terapeutyczną, który jest bardzo ważny z macierzystego kontekstu w ogóle trudno też psycholog psychoanaliza zrozumieć oczywiście jest wiele z tych analiz i ta tradycja jest bardzo bogata różnorodna istnieje też sporo konfliktów wewnętrznych pomiędzy przedstawicielami różnych szkół psychoanalityk, tak więc bez konieczności tutaj jakoś te bogactwo to bogactwo redukujemy, używając tego 1 pojęcia o tym na pewno też trochę po mówimy o tym, zróżnicowaniu i od takich nutach, które ze sobą konkurują czasami dosyć intensywnie wewnątrz tej psychoanalitycznej tradycji, ale powiedz może nasz młodszy zastanówmy się chwilę nad statusem tej teorii mówi, że to jest teoria dotycząca np. tego co dzieje się między ludźmi w jaki sposób wchodzimy w relacji ze sobą ze światem społecznym n p . to jesteś poważna teoria podmiotowości opowiada o pewnej dynamice tworzenia się podmiotowości i działania na podmiotu, ale jaki, zwłaszcza status tej teorii twoim zdaniem to znaczy co to jest, bo od samego początku od narodzin psychoanalizy trwają intensywne dyskusje na temat jej statusu metodologicznego epistemologii czesnego to znaczy co ona właściwa opisuje jak mi się posługujemy dota metodami i skąd czerpie, że tak powiem mandat do tego, żeby właśnie twierdzić że, że opisuje jakąś rzeczywistość, a jeśli to jako interes przede wszystkim teoria życia psychicznego to znaczy taka teoria która, która głównie zajmuje się wyjaśnianiem tego w jaki sposób ludzie przeżywają swoje życia i w jaki sposób na raty wirują w jaki sposób tworzą różnego rodzaju obrazy samych siebie i innych ludzi im to jest o tyle ciekawa teoria żona zakłada, że zyski aparat psychiczny z podzielonym skonfliktowanym wewnętrznie i po drugie, że ludzkie aparat psychiczny tworzy od razu jako coś społecznego to znaczy, że od razu uspołeczniony potrzecie wreszcie jest pewna antropologia w tym sensie to jest pewna teoria tego w jaki sposób ludzie w ogóle wchodzą w kulturalną przykłady w jaki sposób tworzą symbol i to jest bardzo ciekawa niejednoznaczna też antropologia w tym sensie, że w psychoanalizie się zakłada, że ludzie są skazani na pewną dozę cierpienia która, którego muszą doświadczyć po prostu, żeby móc funkcjonować od innych ludzi na pewną dozę niezaspokojenia na pewną dozę wyparcia oznacza wyrzeczenia się spełnienia pewnych swoich pobudek osiągnięcia pewnego rodzaju przyjemności, do których skądinąd chcieliby dążyć, a z drugiej strony jest to ta teoria, która czyni zadość też pewnym ambicją oświeceniowym tak znaczy to stoją emancypacyjne to jest teoria, która ma też coś umorzy pokazać człowiekowi jego możliwości prawda ma też go wyzwolić spod dachu rodzaju uścisku z różnych mitologii różnych przesądów instytucji życia społecznego tak to jest bardzo ciekawe napięcie do tego, że z 1 strony psychoanaliza na innym psychoanaliza pokazuje, że mam pewna doza represji np. w kulturze jest czymś koniecznym, że człowiek potrzebuje ograniczeń n p . żeby tworzyć prawda teraz dużo się mówi o kreatywności innowacyjności, a czasami mówisz o tym w taki sposób powiedział naiwny najmniej optymistyczne, pokazując człowieka jako taką istotę twórczą, którą chciałbym, żeby go nie zostawić można powiedzieć, by go nie w kinie umieścić to od razu eksplodował kreatywnością psychoanaliza pokazuje, że też dużo bardziej skomplikowany proces czym tak naprawdę potrzebujemy ograniczeń czy potrzebujemy czegoś co nas stabilizuje co nas osadza w miejscu, żeby twórczość w ogóle była możliwa to jest n p . bardzo ciekawy przyczynek do do krytyki neoliberalizmu prawda i w ogóle współczesny kapitalizm to już współczesny kapitalizm oczekuje od nas czy będziemy bardzo elastyczni i oczekują, by oczekuje od nas będziemy tak minął mandatami, a także będziemy się przemieszczać cały czas będziemy reagować na zmianę otoczenia, że będziemy cały czas eksplodować można pójść tą kreatywnością w różnych warunkach problem polega na tym, że tak nie działa prawo, by każdy twórca ktoś, kto się zmagać z jakimiś poważnymi problemami w kreatywny sposób o tym, via i często twórcy o tym, mówią także oni potrzebują rutyny np. rutyna jest bardzo ważną częścią życia jeśli chcemy się jeśli chcemy na to naprawdę coś stworzyć jeśli chcemy coś poważnego osiągnąć to potrzebujemy czegoś co nas ograniczają trzyma w miejscu, a z drugiej Raymond Chandler mi się przypomniał, który właśnie powiadał, że to codzienne siadanie przy biurku i spędzania tam około 9 godzin jest absolutnie niezbędna nawet jeśli nie napisze się ani 1 zdania to sam właśnie rytuał niejako siedzenia myślenia próbowania jest po prostu warunkiem możliwości jakiegokolwiek działania twórczego to była metoda, którą stosowałem wiele na wielu rzeczywiście twórców w ten sposób to dalsza gra mi się wydaje, że to jest, że to jest coś co się tyczy się powtarza ten sam model Wigginsa szuka mówił o tym, rząd przez kilkanaście lat potrafi chodzić do tej samej kawiarni zamawiać to samo Haitong to mniejsze kreatywnym pomimo tego, że się robić często same rzeczy, ale właśnie dzięki temu Wda natomiast współczesna współczesny obraz kreatywności jest taki, że musimy być niejako cały czas boksowanie tak przez zmiany przez przez przez to, że cały czas będzie się działo coś nowego to chyba to chyba nie jest do końca ani realistyczna nie to jest można powiedzieć wedle tej klasycznej recepty z analizy to byłby przepis na na katastrofę w kto się rozpędza auto rozpędza aż w końcu trafia ściana albo albo na jakiś boczny tor i a z drugiej strony przekonanie, że jesteś bardzo istotny wątek tego że, jakkolwiek pewna doza represji jest potrzebna jest pewna doza wyparcia i pewna doza cierpienia jest konieczna to nie do końca wiadomo, jaka groza tak znaczy to jest to jest dopiero rzecz, którą należałoby ustalić, że z drugiej strony psychoanaliza nie jest też konserwatywną koncepcję, która opowiada, że po prostu człowieka trzeba cały czas dyscyplinować trzeba go trzymać w ryzach, bo jest potworem, który tylko czeka czeka na NATO, żeby ujawnią się jakieś agresywna innym, żeby mógł ujawnić swoje agresywne tendencje np. psychoanaliza mówi coś innego możemy ograniczyć też obszar wyparcia możemy uczynić część tego co z nieświadomym człowieku bardziej poznanym możemy sprawić, że człowiek zaakceptuje też to tym co w nim samym jest mu obca do pewnego stopnia co jawi mu się w doświadczenia jako coś obcego zaskakującego paradoksalnego i psychoanaliza pozna pozwala rozpoznać i w tym sensie bardzo się podobało, by takie ujęcie psychoanalizę, które pokazują przede wszystkim jako technika pewną to znaczy dla mnie taki moment odkrycia prawdziwe związane z psychoanalizą to nie jest moment, kiedy czytałem najgroźniejsze pisma Fronda temat mechanizmów napędowych tak dalej tak dalej to są fascynujące rzeczy, ale ten prawdziwy moment odkrycia dla mnie był związany z czytaniem np. analizy marzeń sennych i odkrywaniem tego, że ta teoria po prostu działa, że za jej pomocą jesteśmy w stanie analizować konkretne informacje psychiczna, a także w w naszym życiu psychicznym także możemy obudzić się rano pomyśleć o tym co nam się śniło i pomyśleć o tym jakie mechanizmy psychiczne te wchodziły w gras et no i tu się zaczyna robić bardzo ciekawie to znaczy i problematyczne jak sądzę no bo dotąd do momentu, kiedy nie wspomniała, że właśnie o tym, nazwijmy to technicznym aspekcie psychoanalizy czy wręcz praktycznym aspekcie psychoanalizy to wszystko co powiedziałeś można, by potraktować jako tako charakterystykę psychoanalizy jako pewnej filozofii człowieka jako pewnej ogólnej zatem refleksji na temat ludzkiej natury zdefiniowania takich podstawowych obszarów, z którymi człowiek się jakoś konfrontuje pewnych cech konstytutywnych jego mina jego natury właśnie na meczu nie wchodzę w pole problematyczną ości pojęcia natury można, by długo, ale w każdym razie wiadomo wiadomo, o co chodzi natomiast w momencie, kiedy się pojawia ten wątek już bardzo praktyczne no to te wszystkie wątpliwości o charakterze metodologicznym się włączają, bo ostatecznie wiemy, że takich teorii w obrębie samej tradycji psychoanalitycznej dotyczących marzeń sennych papkę jest bardzo wiele ne i one wszystkie działają w tym sensie to znaczy jak weźmie swój Carla Gustava Junga zamiast Lloyda, który jednak stworzył osobny taki gmach specyficzne psychoanalityczne no to jego interpretacje snów wedle koncepcji archetypów n p . i na kilku jeszcze innych takich wątków związanych tam np. z równoważenie się przeciwieństw ta wizja Jungowska STK bardzo ma przeciwieństwa zbudowana też świetnie sprawdza pewne niuanse związane n p . z Alfredem Adlerem jego propozycją teoretyczną też zawierającą pozna niepewna wskazówki co do tego, iż zostańmy przy tych właśnie wczesne interpretować no również z świetnie się stosują wręcz nawet przecież historia z analizy i tych tradycji psychoterapeutycznych zna fenomen polegający na tym, że już go z kim pacjentom śnią się zna już haski FIA w bydgoskim freudowskiej Adlera z kim dla romskiej jest tam parę innych postaci po drodze było innymi słowy mamy też tutaj do czynienia z pewnego rodzaju taką specyficzną sytuacją trudną pod względem metodologicznym jak na pokład szerszym myślę, że na 2 sposoby można na to odpowiedzieć po pierwsze, rzeczywiście jest uderzające co znaczy się czy ta analiza marzeń sennych u trojga proc są często sny, a które też funkcjonują pod pewnymi pod pewnymi pseudonimami np. sen o zastrzyku Iran bardzo bardzo znany prawda albo Sun żony rzeźnika prawda też bardzo znany szeroko komentowane w literaturze psychoanalityczne ja mówię o zastrzyku i o tej żony rzeźnika do tego, że widać, że od tej bardzo duża część oczywiście tych przykładów jest mnóstwo jest bardzo obszerna praca to przykłady poszczególnych Stanów one zawsze mają w sobie jakiś niepokojący element faktem zastrzegł żona rzeźnika, która ma fantazję dotyczące zdrady i t d. tak dalej tam są zawsze pewna nieprzyjemne elementy konfliktowe wskazujące na to jest, a z drugiej strony to są najbardziej banalny sfery życia codziennego tak to są jakieś sen bony np. która gdzieś tam zgubić dziecko i t d . no takie banały można powiedzieć codzienna typowy przykład trojga n p . na 1 z podstawowych mechanizmów marzenia sennego to jest taki mechanizm, że spotykamy we śnie osobę, która jest lekturą zarazem znamy i nie znamy to znaczy np. jesteśmy przekonani, że to jest nasz wujek pomimo tego, że ta osoba zupełnie nie wygląda nasz wujek i tutaj można powiedzieć mówimy o 1 z 1 z po stałych mechanizmów tworzenia się marzenia sennego, czyli kondensacji elementów różnych osób przy nim w postaci takiej 1 figury z pewnością są wojowie, którzy nawet na jawie wywołują takie wrażenie oczywistym przekaz oczywiście cały czas nam się to zdarza o tym jest inny tekst trojga, a mianowicie tekst niesamowite prawda, a także sama kategoria niesamowita siła to jest dla nas jest to tak do nas docierają jakieś niepokojące elementy z tym mamy do czynienia z bardzo ogólny mechanizm tak naprawdę na operacji takich jak operacja metaforyczne, które możemy wyjaśnić, który zarazem jest banalny co znaczy nam się to zdarza cały czas każdy zapewne miał takie marzenia senne, kiedy czytam Junga nie mam już takiego przekonania rząd tak mówił jakiś podstawowych fenomenalna czy doświadczenia tak dlatego, że to są sny dosyć skomplikowana mające bardzo dużo odniesień mitologicznych i bardzo chcę powiedzieć, iż złożone i takie no w eleganckie w pewnym sensie tak to są często sny, która właśnie mówią one o takiej harmonii jakiś podróży wewnętrznej prawda jakiś przemianie takie mających charakter para religijne mi się wydaje, że do sądu oczywiście nie wierzą bardziej nie tylko ona nie tylko nie tylko rozłożona jest, na które byłyby bliższe myślę temu co co mówisz natomiast chyba właśnie co to jest istotne czy istotne jest materiał wyjściowy czy istotne jest istotna jest pewna plastyczność interpretacyjna, która ten materiał obsługuje Bomi bardziej chodziło chyba tę drugą własność już samej teorii, która pozwala wygenerować taką interpretację, która właściwie każdego takiego materiału wyjściowego będzie w stanie zrobić coś co skomponuje się idealnie z założeniami teorii nie haki uogólniając ten przykład z Jungiem powiedział tak się nie wchodząc już w specyfikę jego teorii, która rzeczywiście cały czas cały czas w tym procesie indywiduacji z co oszukiwać tego łączenia przeciwieńst w i wyłaniania takiej pełnej można powiedzieć persony psychicznej to jest bardzo specyficzne i to jest coś co nie w doświadczeniu każdego człowieka można spotkać to z drugiej strony coś co jest bardzo istotne jest z kolei w tym motywie archetypów to po prostu to, że życie psychiczne ludzi bardzo się nie korzysta z materiału kulturowego takim dlatego psychoanalityk dobry psychoanalityk, ale ja bym powiedział też dobry analityk społeczne czy dobry socjolog musi być świetnie obeznany zarówno etymologią np. w znaczeniu słownikowym snów, dlatego że na tym też pracuje bardzo silnie nieświadomość, ale też przedstawieniach mitologicznych przedstawieniach religijnych w kwestiach teologicznych nie wyobrażam sobie na szkodę dobrego psychoanalityka w Polsce, który będzie nie był dobrze obeznany z różnymi kwestiami teologicznymi w k związanymi z wyznaniem katolickim prawda trzeba poznać trzeba rozumieć tę dynamikę, żeby być w stanie wytłumaczyć w ogóle symptomem bony z tego będą zbudowane jest w tym sensie oczywiście te tropy już powiedziałbym związane z wysoką kulturą są tak samo istotna prawda i tym Teologicznej związane z literaturą niż z z różnymi dziedzinami sztuki i t d . tak dalej, ale to co jest dla mnie to jest ciekawe istotne jest to, że w zasadzie mamy niemal nieograniczony materiał, ale są metody wyjaśnienia są dosyć podstawowe tak żona opowiadała nam o zasadzie podstawowych mechanizmach tworzenia symboli takich jak metafora na takich jak mato nie miała prawda takich jak pewne operacje na znaczeniu związany z tym, że budujemy np. gry słowne często nieświadomie tak dalej tak dalej niż wydaje, że to jest po prostu coś co jest dosyć niekontrowersyjne właśnie w przypadku wyjaśnia psychoanalityczne go jest zastosowane po prostu bardzo dobry sposób, dlatego że zawsze szuka się tego co konfliktowa prawda zawsze szuka się tego co jakiś sposób nie pasuje do obrazu albo zawsze szuka się tej innej strony można powiedzieć rozgrywa się właściwie konflikt i to z założenia konfliktowość jest bardzo ważne one nie trywialny tak w tym sensie, że nie każda teoria przyjmuje nie każda teoria życia psychicznego przyjmuje są teorie, które w ogóle nie zakładają też konfliktowość ci samego aparatu psychicznego zakładają, że jednostka jest dużo bardziej plastyczna przy dużo łatwiej ją przystosować do czegoś dużo łatwiej ją można powiedzieć wyprasować tak czy stadion dobrze być całować jednostka będzie nie wiem świetnym pracownikiem kreatywnym właśnie ten, jakim się dizajn erem tak dalej tak dalej Provident wszystko jest kwestią boksowania psychoanaliza ma inną tryb inną teoria życia psychicznego, ale zarazem te mechanizmy, które odkrywa są dosyć ogólne atak w tym sensie powiedział można przyjąć, że jest prawdopodobne, że właśnie tak to życie psychiczne działa on właśnie to znaczy tak dla mnie cały czas tutaj istnieje pewien nie powiem, że konflikt ale, ale różnica w każdym w każdym razie pomiędzy tym zespołem bardzo podstawowych założeń tej koncepcji tych przekonań co do tego w jaki sposób na poziomie ogólnym na poziomie dużych kwantyfikatorów pracuje ludzka psychika jak wygląda stan psychiczny kraj obraz, a właśnie pewnym konkretnym zastosowaniem tych po tych koncepcji przy całej właśnie różnorodność tej tradycji to znaczy co robisz z sytuacją, kiedy ten sam sen podany 40 analitykom generuje 40 różnych interpretacji i one wszystkie w jakim sensie są wewnętrznie spójne one są w zgodne z pewnymi założeniami szkół, które oni reprezentują i t d . i t d . to znaczy nie co robisz ty zostańmy przy tej przy tym obszarze praktycznemu co robisz jakoś zniosłem z taką sytuacją to znaczy, kiedy jesteś wierny swojemu analitykowi oczywiście to przyjmujesz jego interpretację ale kiedy mówisz Ukraina to to ja sprawdzam tę teorię to znaczy sprawdzam czy mnie czy oni wszyscy faktycznie opisują szybowcowych narzędzi, które mają tej obserwacji, którą prowadzą jakieś procesy, które wzajemnie zachodzą czy też po prostu twórczość literacka to był problem Trophy, które na, który się pojawił przy okazji, choć to oczywiście jest inne zjawisko inna i to tylko na zasadzie bardzo takiej analogii luźnej podaje, ale problem, który się pojawił przy okazji ewolucji niż DSM łączyli tych wykazów zaburzeń psychicznych przygotowane przez amerykańskie Towarzystwo psychiatryczne Otóż w 2 pierwsze edycje tych desa mu to one były zbudowane na teorii wschód dynamicznie post post psychoanalitycznej właściwie i posługiwały się tymi humanistycznymi kategoriami to są takie ma niemal diagnostyczna po prostu kibol ręczniki jak diagnozuje służą diagnozie i problem polega wszyscy innymi na tym, że 1 człowiek, komunikując takie same symptomy dostawał około 20 różnych psychiatrów 20 innych diagnoz na podstawie tego to znaczy to było nie uzgadniane w jakimś sensie była bardzo duża dowolność został nam się no no no i jak innymi słowy potraktować w takiej perspektywie, jaki to mówimy właśnie jako jako coś co ma opisywać rzeczywistość psychiczną przy założeniu, że właśnie rzeczywistość psychiczne jest nim jest jakimś obszarem, do którego się przychodzi z tymi narzędziami się go opisuje Ania jest właśnie figurą stylistyczną tylko w sytuacji, kiedy co generuje takie takie bardzo różne różne interpretacje to jest o tyle problem trudny, że w w dziesiątej na na pole też praktyki terapeutycznej talent i można, by zapytać po pierwsze, czy w ogóle jest możliwe w przypadku psychicznych doświadczeni symptomów psychicznych stworzenie takiego takiego podręcznika diagnostycznego, który będzie w pełni skuteczne można uprościć podrażnień diagnostyczny prawda jak zrobiono sądeczanie, przechodząc do symptomów wyłącznie do opisu symptomów w tych kolejnych do Stana van Gundy ego symptomy problem polega na tym, że to symptomy też są nieostre Kutasiewicz w końcu prawda poza tym te symptomy często też to, jaką dostaniemy diagnoza zależy od tego jak ostre są symptomy, jaki jest innymi słowy natężenie tego bólu psychicznego cierpienia psychicznego, nad którym przychodzi mi z tym przychodzi pacjent, a to strasznie trudna co jest w ogóle można powiedzieć też być może niemożliwe do zakomunikowania w sposób precyzyjny, że zdarzało, ale ma, ale jak sądzę, że efekt jest jednak to znaczy na zasadzie czystej i spójności tych diagnoz to będę ten nowy DSM działa lepiej w tym sensie, że współczynnik tych samych diagnoz stawianych przez niezależnych psychiatrów jest wyższy niż taki współczynnik u w przypadku tych poprzednich oczywiście z tego może wiele rzeczy wynikać coś co nie musi świadczyć o wyższości symptomach Longina z teorią są dynamiczną, ale wskażmy, że tak jest zjawisko zachodzi po prostu jest pytanie co tracimy po drodze tak było oczywiście ograniczamy ważne jest to teraz po prostu moment psychoanalityczne, bo mieliśmy tutaj zrobić mały moment reklamowy przypomniał się późny kapitalizm żyjemy w późnym kapitalizmie ja to wy tarłem o wyparciu zaraz porozmawiamy, ale przez konieczność powróciła konieczność powróciła po od ledwie parapetów KO Wa Han na diagnozę i gdzie znalazło się w nich otodom PL w PiS jest ich też bliżej rodziny znajomych woli spisuje dla 2 tramwajów i wypełniali swoje marzenia w ziemię przez drugą trafiłem akurat nas do legendy, o który z nas, widząc bliskich znajomych oddam głosu się z 2 oto on adresuje marzenia i reklama no i już jesteśmy to ja oddaję ci głos, bo w Nakle tutaj jakaś inwersja nastąpiła w rzeczywistości rynkowej w naszą skalę analityczne o dyskusję w ale tam zostajemy cały czas w temacie tak, by te z pytaniami o to, o czym rozmawialiśmy wcześniej o tym od tych podręcznikach diagnostycznych o tym, że inni, że opieranie się na symptomach bywa można powiedzieć daje takie wyniki, że są bardziej podobne diagnozy czy bardziej zbieżne tylko pytanie jest takie co tracimy w międzyczasie pozbywamy się pewne niejednoznaczności na pytanie brzmi czy to nie jest jednoznaczny też, którą jako cechy życia psychicznego trzeba jednak zaakceptować to pewnego stopnia znaczy coś się traci po drodze być może być może osoby przychodzące z bardzo różnymi problemami trafiają do 1 worka w efekcie jest też problem związany z innym farmakologia prawda jest wielu psychoanalityków, którzy są przeciwnikami na przeciwnikami tego nawyku, żeby rozwiązywać problemy psychiczne za pomocą leków i to jest rzeczywiście jakiś istotny problem dlatego rząd do tego, że spożycie leków różnego rodzaju psychotropowych i t d. poprawiających nastrój, a i na różne sposoby oddziałujące na samopoczucie człowieka jest rzeczywiście jakimś niepokojącym niepokojącym trendem tak znaczy rośnie w zastraszającym tempie tak mówić też o w różnych formach uzależnienia n p . w stanach Zjednoczonych tak trwało bardzo silnych leków przeciwbólowych opioidowych tak dalej trwa tam zużycie skądinąd z psychotropów takich danych twardych psychotropów już u dzieci jest gigantyczna, więc to pula jest w ogóle potężne temat tak pisał o tym, n p . takim brytyjskiej AM z analizy psychoanalityk Dalian lidera jest bardzo ciekawy człowiek który, który jest z 1 strony winnicy analitykiem mającym pewien dorobek teoretyczny, ale melancholii taką książkę też napisał na nogi całą tak internet interpretując depresja właśnie jako forma żałoby reformy melancholii ne im nie to jest bardzo ciekawy przykład tego takiego stanowiska, które w, którym mówimy mniej więcej tyle, zanim damy damy lak, że byłem uśmierzyć ból żal, zanim damy leki, żeby zagłuszyć ból w sobie to być może trzeba najpierw posłuchać osób przechodzi tak się to zysk idzie wzrosną dla Radia tekstem taki fragment w tej książce właśnie o dane o depresji nie widziałam się odżegnuje zresztą tego pojęcia depresji, mówi że należałoby być może innych pojęć używać, ale on pisze o tym, że zastanawiał się na inną właściwie, gdzie znaleźć jakieś dobre książki na temat żałoby i w pewnym momencie sobie uświadomił ocenia że, że właściwie wszystkie książki są prawie o żałobie on czy, że niemal cała literatura to jest literatura temat żałoby nie wszystkie przykłady, którą podaje oprócz tego są tam oczywiście przykłady z pracy przekonali bym bez pracy terapeutycznej MON jest praktykującym analitykiem podaje też masę przykładów z literatury jest ze sztuki współczesnej tak dalej tak dalej tak, ale okazuje się, że to świetny materiał tak, bo wszyscy ludzie to jakoś tam przeżywają jedni są w stanie to jak też mówić w tym języku czy analitycznym Sublim chować w ten sposób, że z tego, że tworzy pewną narracja albo tworzyć pewne reprezentacja cierpienia, a inni sobie z tym gorzej radzą prawda albo ich problemy są są poważniejsze i nie mogą sobie poradzić winny sposób niż, tworząc n p . bardzo bolesne bardzo uciążliwe symptomy, ale te symptomy ich trzeba wysłuchać, zanim się da człowiekowi leki Wda, a jeśli się patrzy tylko do podręcznika widzisz, a taki taki symptom to znaczy, że to i to znaczy, że takich Lalek to mamy do czynienia z jakąś redukcją tej całej złożoności dosyć dramatyczna próba tak samo jest on wszystkie formy właśnie takiego można powiedzieć boksowania człowieka np. nakłonienia go do tego, że był bardziej pozytywnym bardziej optymistyczne kultura kiedyś tak mówiło teraz już chyba mnie o tym, mówi, ale kiedyś ta kultura amerykańska bocznym stąd hasło Kids Mining tak Wda i mówiło się też wdrażające poprawka wywołuje to magiczne efekty prawda, ale to są efekty opartą na właśnie na tym czuwaniu prawda, że jak się komuś kogoś zmusić do uśmiechania to w pewnym sensie no będzie sobie lepiej radził tylko, że pytanie za cenę, czego chce tam zostanie zagłusza niż jakikolwiek nie chcę tutaj wystąpić jako obrońca hasła i Smalling, a te istnieją ciekawe badania Polak ma ona, na które się zajmuje badaniem emocji jest psychologiem liryczne daleki od psychoanalizy, bo jeszcze powiedzmy wprost, że istnieje konflikt na mniej lub bardziej intensywne w różnych obszarach oczywiście są też próby jakiś łączenia tych perspekty w pomiędzy tzw. psychologią empiryczną sól czy psychologia akademicką czy pewną częścią neuronauki, a tradycją psychoanalityczną w boczną wołał w obie strony ten konflikt działa w no ale mam ważne że, badając emocją tam kilka takich ważnych badań zrobił np. związanych z mikro ekspresja mi z takimi podstawowymi z rozpoznawaniem podstawowych emocji za pośrednictwem mimiki twarzy i t d . ale jest takie badanie, gdzie on, gdzie ono sprawdzał jak ekspresja właśnie choćby za pomocą mimiki wpływa na stan emocjonalny i w ogóle w ramach tej psychologii empirycznej dochodzisz do wniosku odwrotnych niż tradycja psychoanalityczną mówi to znaczy, że wybieranie tłumienie lepiej działa to znaczy jak nie wyraża się mocniej to właśnie ta emocja szybciej wygasza wygasła to znaczy będzie, kiedy zaczyna się w wyrażać się uruchamia pewna spirala, która powoduje, że jak jesteś wściekły i wyrazić wściekłość to właśnie będzie jeszcze bardziej wściekły, a jak jednak to w sobie zdusić to ostatecznie parametry, które Anita mierzą pokażą że, że właśnie jakoś to zniknęło, a teraz jeszcze była taka taka takie badania związane z tymi samymi uśmiechami, że samo uśmiechanie się w momencie, kiedy kiepsko się czujesz powoduje wzrost samopoczucie hałas z SSC działa to od tej strony tak to są wszystko panie aktywne u nas są powiaty wystarczy jeśli rzeczywiście jest się jeśli jestem smutny z rana i sobie włączę głośno wesoło muzyka to niewątpliwie poprawimy się nastrój tylko pytanie brzmi czy znika problem w ten znika znika to co to co jest przyczyną tego smutku być może być może warto jest posłuchać co ludzie mówią np. ty jesteś bardzo niebezpieczne elementy prawda zawsze, kiedy rezygnujemy z tego, żeby ludzi słuchać to ryzykujemy torze że, choć zupełnie inny element w relacjach społecznych co znaczy przemocy komnaty zjedna z obsesji można powiedzieć, że w teorii społecznej to znaczy dla nowoczesności 1 z najważniejszych pytań to jest pytanie o redukcję przemoc i 1 bardzo ważnych wpływowych odpowiedzi to jest taka odpowiedź, że przemoc jest mniej, kiedy ludzie ze sobą rozmawiają póki ludzie mówią do siebie to buty nie wchodzi przemoc w do tych relacji w klasycznej szkoda antropologii w ten sposób to interpretowano, że póki ludzie wymieniają dary podarunki między sobą, kto nie będzie wojny masakry prawda te podarunki to jest nic innego jak podstawowa forma symboli właśnie coś lepszego ludzie mają pomiędzy sobą, żeby się komunikować niż właśnie symbol 3 analiza cały zakład psychoanalizy fantastycznej takie emancypacji nie polega na tym, żeby ludzie wreszcie posłuchać nie kazać im się uśmiechać się, by zagłuszyć coś w sobie tylko i ich posłuchać i kto wie co z tego wyniknie Otóż wynika z tego n p . tyle że ludzie trzymają w sobie mają w sobie pewne zranienia, które powstały wiele lat wcześniej te badania, o których wspomniałeś to jest wszystko bardzo ciekawe tylko, że rzadko, kiedy może prowadzić eksperyment przez 20 lat na tych samych ludziach rzadko kiedy możemy obserwować przez przez tyle lat, a mówimy tutaj o o tym, że te efekty n p . takiego sztucznego uśmiechania się na są krótkotrwałe zazwyczaj to jest trochę tak jak z efektami z efektami takich terapii właśnie, które działają w sposób naskórka oby tak się na czym polegają na tym, że wdraża się ludzi po prostu do innego funkcjonowania tak, żeby nie wiem uprawiali jakiś sport lepiej się odżywiali tak dalej tego należy jest ważna to jest jeszcze istotne w poprawianiu naszego samopoczucia przez to, że będzie bardziej się, by dbać na bazie różnych polach, ale chyba lepszą metodą i taką sięgającą głębiej jest właśnie pozwolenie ludziom, żeby coś powiedzieć wprost ani to nie wydaje mi się, że to już jest taki moment, kiedy właśnie opuszczamy tak trochę jednak ten taran terapii wchodzimy na jakiś szerszy badań, zwłaszcza decydowanie co znaczy to kto to jest absolutnie wierzę, że ja się z tym wszystkim zgadzam natomiast zastanawiam się na ile ne na ile właśnie ta formuła nazwijmy to, ale świadomie używam tego określenia ortodoksyjnej psychoanalizy, czyli takiej trzymające się bardzo założeń freudowskiej ich realizowana i 45 × w tygodniu, gdzie pacjent kładzie się na kozetce, a słucha go psychoanalityk, który prawie nie ingeruje w to co ten pacjent mówi to znaczy sączy powiedziałbym swoją interpretację, ale robi to jednak taki sposób właśnie bardzo z pozoru nie nieaktywne i trwa to np. 30 albo 40 lat albo do 20 n p . na ile, jakby coś takiego w i jest praktyką, która ma uzasadnienie w czymś ponad pewne koncepcje teoretyczne filozoficzne założenia ekspresja literacka i t d . no bo ostatecznie jak się przyjrzymy tym ne w tym badaniom skuteczności tego typu podejścia to ona jakby wychodzi raczej słabo to znaczy oczywiście mało zbadań, które tam można uznać za bardzo metodologicznie poprawne, trzymając się jeszcze się zrębów metody naukowej ze względu na specyfikę tej koncepcji oczywiście, ale też właśnie na czas trwania to znaczy zawsze z analitycy mogą powiedzieć, że ponieważ, jakby to jest dopiero 15 lat swych, o czym mówimy za 40 rozmawiamy, ale w, ale niektóre badania pokazują, że wręcz odwrotne to ma efekt to znaczy, że pogarszają się pewne symptomy pod szkłem takiego zatapia Ania się jednak w nos w świecie w świecie wewnętrznym Tamizy czy więcej takich takich niuansów, o których to pewnie dziś już nie zdążymy pogadać, ale chętnie w sobotę pomówił na Chopin soli psy z specyficzne tej sytuacji nie analitycznej to znaczy rodzaj takiego i to i to jest coś takiego co moim zdaniem z klimatem w jakim sensie indywidualistyczny go kapitalizmu późnego bardzo paradoksalnie współgra, choć ma być właśnie strategiach emancypacji ne no takie swoiste ne Internal za 2 nie wszystkiego inne w jednostce to znaczy takiego ta takie przekonanie, że wreszcie wszystko co wydarza się pomiędzy analitykiem, a pacjentem jest odzwierciedleniem jest pewną dynamiką wewnętrznego życia pacjenta tam nie ma jak właściwie innej perspektywy świat zewnętrzny w jakim sensie nie istnieje albo istnieje o tyle, o ile jest wewnętrznie one analityk na dobrą sprawę też jest na jakimś meta poziomie, bo każda uwaga na temat analityka jest postrzegana jako pewna fantazja o analityków, a nie rozpoznanie tego co analityk naprawdę robi to są rzeczy bardzo wolno takie powiedziałbym z perspektywy pacjenta czy w kontekście całej tej sytuacji, bo de facto w bardzo problematyczne położenie tego pacjenta, stawiając jak sądzę, czego być może na poziomie ówczesnych założeń mienie nie było jeszcze widać, ale ale w pewnym momencie dochodzi w tej w tej sytuacji do nie chce powiedzieć, że żal, że to jest jakiś rodzaj nadużycia, ale czegoś takiego dosyć dziwnego to znaczy myślę, że nie żal, że rzecz, że właśnie to, że nie mamy tutaj żadnych kryteriów badania i skuteczności, że właściwie możemy pytać wiesz o status metodologiczne, skąd właściwie są te informacje, które tej teorii się prezentują działaniu umysłu Nike podstawione zostały sformułowane czy to jest tylko baczną obserwacją i zdolności literackie czy też jeszcze jakoś da inaczej uzasadnić to jednak są rzeczy, która w, które bardzo tą problematyką zajmują nikt, kto jest kilka kwestii naraz pierwsza jeśli chodzi o samą skuteczność terapeutyczną to jeśli psychoanalityk co mówią, że te krótkie eksperymenty są nie dość miarodajne to myślę, że w dużej mierze mają rację to znaczy w wielu sferach życia społecznego akceptuje się dzisiaj tylko to co jest tania i co można łatwo rzekomymi żałować w 2 i te eksperymenty one są właśnie takie dni nie będzie prowadził przez 30 lat nie, dlatego że niemożna albo, że nie warto po prostu, dlatego że za drogie tak znacznie nie jesteśmy w stanie uzasadnić ich sensowności na tyle, żeby ktoś chciał na to wyłożyć pieniądze, ale i tak to też jest, że zazwyczaj też za drogi okazuje się być non też pewną pewnych sferach się konfrontujemy z tym, że coś za drogi także zwyczaje w edukacji służby zdrowia we wszystkich sferach publicznych można powiedzieć mamy do czynienia z taką silną ekonomię z racją w innych sferach niekoniecznie prawda Onoszko duży biznes może wyrzucać pieniądze na co chce jej Meritum to już się okazuje, że często nawet nie jest pociągany do odpowiedzialności za błędy, które popełnia prawda natomiast cała sfera nazwijmy to umownie usług publicznych sfera edukacji sfera zdrowia to jest coś na zawsze brakuje pieniędzy jest za mało ich siostra Władysława rzeczywiście znają się tłumaczyć z tego, że w ogóle mają czelność mieć jakieś oczekiwania, więc być może jest tak, że to już jakiś istotny element tej całej sytuacji, że psychoanaliza jest po prostu nie pasuje do mocno rzekomo emitowanego światła, ale też nie znaczy, że rzecz działa to znak, że samo zamierzenie oznacza, że woda widać to i tak nie pytanie jest takie czy świat bez psychoanalizy byłby lepszym prawda jest taki tytuł przeważa żyć tylko wtrącę swoje książki, którą bardzo cenię docenia autora James Hillman to był taki psycholog, który początkowo był już mglistą takim Maćkiem Jankowskim, ale potem się z nim z autonomii zawał silnie napisał kilka bardzo ciekawych książek to próba takiego kina takiego przepuszczania trochę ją Junga przez postmodernizm najpier w, a potem jeszcze coś zupełnie innego ciekawego z tego wyszło, ale jest taki taka jego książka był krytyczny wobec stref w ogóle psychoterapii czy kultury terapeutycznej sporo o tym, pisał wobec psychoanalizy m. in. też, chociaż dużo ciekawego w Środzie zaś napisał i tytuł książki brzmi głos Hadała handel jest z tego trafi do Łask tynku polscy w defensywie, jakby założenie jest taki, że ma ich i ITS taka krytyka która, która idzie w kierunku tego, o czym mówiłem wcześniej tego na tego solidaryzmu trochę psychoanalizy i takiego Internal izolowania wszystkich problemów jego teza była taka, że w istocie cała ta tradycja, która trochę zapoczątkowała z analiz może nie psychoanaliza w punkcie wejścia okazała się być właśnie bardzo pasująca do do 2 do 2 tego krajobrazu kapitalistycznego orze jak ta okoliczność, że wszystko jest to bierze wszystko jest go swoim światem wewnętrznym zakres i wewnętrznym konfliktem w tobie twoich fantazji twoich aż, w jakich sił, które grają różnych instancji natomiast sprawy społeczne i polityczna właściwie nie istnieją w tej perspektywie, bo jest go świat swoich fantazji, że to w jakim sensie sprzęgnięte zostało w system domu wydaje mi się, że też można uprawiać psychoanalizę lepiej lub gorzej to daje to jest jakby inna z list prawa i to jest inny wątek w dal czy sposób w jaki psychoanalizy się uprawia przeważnie jest lepszy czegoś właśnie ja myślę, że są pewne w sposobu uprawiania psychoanalizę, które też w ramach psychoanalizy były krytykowane w darze z pewien rodzaj automatyzmu też, choć i tak psychoanaliza też zaczęła być po prostu w prestiżowym zawodem tak chipsów analitycy szczególnie w tych nowojorscy tak w edycji dla Karnowskiego skacze bardzo krytykuje amerykańską psychoanalizy tak, która jest właśnie postrzegane jako taka bardzo można powiedzieć konformizm żyjąca, dlatego że nasze skupia na tym, żeby wzmacniać ego pacjenta, żeby on bardziej panował nad sobą, że był silniejszy, ale w takim sensie lepszego dostosowania się do świata prawna są też inna innego Polaka Moski powiedzieć ile można zdecydowanie tak zdarzy bardziej można powiedzieć takie podejście otwarte na ryzyko prawne natomiast jeszcze wracając do do tego z, gdy był różny sposób uprawiania psychoanalizy z właśnie w tej analizie marzeń sennych trojga jest taki fantastyczny stan, w którym można, by nazwać tak ogólnie jako samą głupią wujków nie będą może przedstawiał jakoś bardzo bardzo długo go, ale generalnie chodzi w nim chodzi w nim o to, że w trojga września spotykam swojego przyjaciela, który zarazem czy swojego znajomego, który zarazem mam cechy takiego wujka, którego nie postrzegano w rodzinie jako najbardziej lotnego, a teraz, o co chodzi ten przyjaciel powiedział fordowi, że nie udało się uzyskać tak, że nie nie udało mu się uzyskać osobną wystarcza, a i front obawia się, że podobne żale będzie miał podobne problemy i AM o o to co jest jakby ukrytą treścią tego snu Otóż ten temat jego znajomy ma pochodzenie żydowskie podobnie jak front i trojga września można powiedzieć zderza to postać przyłączy to postać z postacią właśnie swojego głupiego wujka, żeby w ten sposób uspokoić samego siebie to znaczy powiedz mniej więcej tyle ten facet poniósł porażkę zapewne, dlatego że zgubię podobnie jak mój wujek, a nie, dlatego że jest antysemityzm w Wiedniu prawda, bo jak wiadomo antysemityzmu nie ma trzymaniem być i w ten sposób projekt odgrywa w tym w jaki sposób ten klimat społeczny też oddziałuje na niego na jego lęki i t d. tak dalej, więc wydaje mi się, że rozsądnym psychoanalityk to nie jest ktoś, kto twierdzi, że nie ma kryzysu gospodarczego, że nie ma kryzysów politycznych, że nie ma np. antysemityzmu uczy, że ci, że nikt nie ma jakichś innych problemów społecznych czy polityczny wręcz przeciwnie chodzi o to, żeby no właśnie ludzie mogli się wypowiedzieć jak działa pewnego rodzaju nastrój społeczny jak działa sytuacja w liceach presja na chłodno tak, ale z drugiej strony masz taką koncepcję, które bardzo ważną koncepcją w psychoanalizie obok koncepcji wyparcia np. z gmin i jakość należącą do czołówki w, czyli koncepcję przeniesienia, w której powiada się właśnie, że na dobrą sprawę to wszystko co dzieje się między analitykiem i terapeutą i w ogóle wszystko co pacjent wnosi dzieje się w przeniesieniu w związku, z czym jak opowiadasz o wskaźnik byłby uprawniony sposób interpretacji powiedzmy sytuację analityczne, że w momencie, kiedy jesteś analitykiem, który słucha pacjenta, który powiada, że nie boi się jakiegoś polityka no to w istocie boi się tak naprawdę analityka nie tego polityka koncepcja przeniesienia troszkę na tym się na czymś innym polega to znaczy koncepcja przeniesienia z tak wielkie, ale ja bym zrekonstruował jej sens polega na tym, że w naszym stosunku do psychoanalityka ujawnia się jakiś ujawnia się nasz stosunek do znaczących innych ważnych dla nas szok i teraz to dziś ujawniono różne sposoby n p . na tym że wszystkie interpretacje psychoanalityka uznajemy za idiotyczne mówiono o tym, Motyl wprost albo rywalizujemy z analitykiem, czyli zaczynamy czytać intensywnie klasyków psychoanalizy i i łapiemy go na tym, że nie pamięta, na której stronie coś było napisane itd i t d . jest masa innych jeszcze z psów, które chcą, na które przeniesienie może może się realizować tylko, że ten to nie jest taka chyba maszynka do tego, żeby opowiadać psychoanalityk ma zawsze wyższą tak taką lepszą czuł przyjęła uprzywilejowaną pozycję, bo wszelką krytykę wszelkich wszelki rodzaj dyskusji są może interpretować w tych kategoriach w ogóle sam proces psychoanalityczne opiera się na tym, że jeśli w ogóle wchodzimy w analiza to oznacza, że nawiązujemy pewnego typu relacji z analitykiem i ta relacja będzie odzwierciedlać naszą właśnie relacja do jakichś istotnych innych, więc w tym sensie one z materiałem do analizy natomiast nie oznacza, że jest, że ważnym założeniem tych założeń, ale to założenie o tyle rozsądne, że psychoanaliza opiera się właśnie na na kontakcie bardzo intensywnym na takim kontakcie, który w zasadzie nie oferuje żadnego konkretnego spełnienia to znaczy jedyny element tego kontraktu jest taki, że my przychodzimy będziemy mówić psychoanalityk czasami rzuci jakieś Strączek słowo, które być może nam też pozwoli zrozumieć albo nie, więc jest jasne, żebyśmy w ogóle chcieli w tym uczestniczyć to musisz się nawiązać jakaś istotna relacja znaczy dla nas psychoanalityk musi stać się kimś ważnym inaczej to po prostu nie zadziałało to by nie miał sensu dlatego w tej oryginalnej psychoanalizy psychoanalizy freudowskiej przy zakładało się, że tylko pewne kategorie w ogóle osób będą w ogóle chciały wchodzić w terapię psychoanalityczną znacie osoby, w jakich zaburzeniach powiedzmy psychopatycznych, która n p . nie mają Niewiem empatii czy manipulują procesem jest cały ten proces psychoanalityczne byłby od razu wyrzucony z torów właściwie nie dochodziłoby do żadnej sensownej relacji pomiędzy analitykiem i i analizowane czy potrzebny pacjentom to jest bardzo ważne założenia, ale on też nie służy także odpowiadać, że każda psychoanaliza z definicji jest udana, bo wszelkie klęski jest w pewnym sensie winna pacjenta itp itd nie ma czegoś takiego jak nieudana w tym sensie, że ona sama w sobie z definicji ma nie prowadzić do np. ustąpienia symptomów też nie ma wyraźnego końca późny Floyd to jest słynny tekst nie nieskończonej Hammam wizja i set tam jest moim zdaniem wiele takich wbudowanych mechanizmów, które boi, bo gdzież mi się wydaje, że problem główny polega na tym to znaczy, że istnieje pewnego rodzaju czysty doktrynalnie wykład z teorii psychoanalitycznej i tam rzeczywiście wszystkie elementy są na swoim miejscu to znaczy wszystko co tam się dzieje jest uzasadnione w jakim sensie to jest domyślamy to pracuje jako teoria natomiast dla mnie istotne cały czas pozostaje pytanie o adekwatność szeroko rozumianą tego opisu o możliwość wygenerowania równoległych iluś tam podobne hale, ale różnych w detalach i LO go o praktykę to znaczy o to jak to jak to jak to pracuje w praktyce no i na ile ta praktyka jest np. zabezpieczona oznaczona i dla ja mam takie poczucie, że to jest hegemonii czy na teoria to czy nie jest tylko mój zarzut, że ona jest taka totalna to znaczy, że jak właściwie żona się tak po prostu użyję metafory, którą na pewno jak nas z analiz słuchają to zaraz mnie zinterpretują ona się tak zasysa po prostu czujesz, jakby nagle już nurkuje po prostu w tej psychoanalizy już koniec, bo macie całkowicie, jakby jest pełne zanurzenie i wtedy jakby rzeczywiście w tym się poruszasz i to jest, ale już nie ma możliwości, żeby z tego wejść i stanąć z boku innej idei to jest pewna jak w szczególna właściwość tej koncepcji oczywiście natomiast powoduje ona też, że we mnie budzi ona zarazem uczucie przerażenia i pewnej fascynacji rzecz jasna ale, ale nie jest w tym dla mnie coś takiego co co zdaje mi się prowadzić do radykalnej bezbronności kogoś kto, kto już tam znajdzie to znaczy to jest taki po prostu rodzaj właśnie takiego takiego takiego przylegającego ściśle do ciała na takiej substancji, która się po prostu całkowicie sądzą kucharze pochłania na szczęście nie ma czegoś takiego psychoanaliza przymus przymus Floryda to jest bardzo ważne jest znana z tego w jaki sposób psychoanaliza funkcjonuje, że ktoś musi chcieć tego doświadczam, ale wiesz jak to jest obecnie ma czegoś takiego scjentologii przymusowa, ale zarazem ludzie w to wchodzą i są wciągani tak dalej nie chcę tutaj jakby po kanałach bezpośrednich cynicy, ale jednak to byłoby coś znaczy, że za dużo jak też przychody ma inna zaplecze co znaczy nie ma zaplecza kogoś, kto inny, kto generalnie uczestniczył w tym procesie albo sami z terapeutą natomiast mam zaplecze właśnie socjologa badacza społecznego i każda dobra teoria ma w sobie ten element transformacji też po prostu w momencie, kiedy ją poznajemy też nie możemy patrzeć na rzeczywistość tak samo jak patrzyliśmy wcześniej, a to ciekawe kryterium dobra bardzo dziękuję jeszcze wrócimy pewnie do tego tematu nieraz dr Krzysztof Świrek dziękuję bardzo socjologiczny Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego teraz informacje przed państwem, a po informacjach neuro teologia w po
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!