REKLAMA

Kondycja współczesnego człowieka w czasach późnego cyfrowego kapitalizmu. O książce "Team Human" Douglasa Rushkoffa

Data emisji:
2019-02-12 21:20
Audycja:
Wieczór - Tomasz Stawiszyński
Prowadzący:
Czas trwania:
28:49 min.
Udostępnij:

Gościem programu była Zuzanna Warso, adwokatka i prawniczka z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Tomasz Stawiszyński pytał o książkę "Team Human" Douglasa Rushkoffa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, gdzie ta pierwsza 29 godzina filozofów w studiu Zuzanna Warso dobry wieczór w wieczór adwokatka prawniczka Helsińska Fundacja praw człowieka pomyślałem, że jesteś najlepszą osobą do tego, żeby pomówić o najnowszej książce Douglasa Jaśkowa, bo w istocie tutaj o człowieczeństwie jest najwięcej, mimo że formalnie rzecz biorąc jest książka o nowych technologiach o kulturze opóźnień cyfrowym kapitalizmie, ale tak naprawdę już sam tytuł kim się mam zwiastuje z Rozwiń » tym tak naprawdę będziemy mieli do czynienia to z 1 strony jest krytyka współczesności i to taka bardzo radykalna krytyka współczesności, ale z drugiej strony jakiś pozytywny wykład wartości, które wedle raczkował są najważniejsze i jakiś rodzaj też takiego wskazania kierunku, w którym jeśli zechcemy rzecz jasna to moglibyśmy im rzeczywistość współczesną pokierować, ale zacznijmy od samego autora musza, bo to jest ciekawa postać tak nas Raszków tak tak myślał to by właśnie, żebyś powiedział w ogóle jakiś Douglasa Raszków kojarzy jak pierwszy raz się z nim zetknęła się u mnie Douglas Raszków 1 z Raszkowa kojarzyć ze starych czasów to znaczy z czasów, kiedy on w pisał cyberpunku i był takim raczej to propagator nowych technologii to znaczy mówi o nich jako o nowych mediach jako tych mediach, które pokonają siła starych mediów, czyli tą z ZUT wiadomości kierowane do nas ze z góry z centrum dzięki dzięki nowym mediom wszyscy będziemy mogli być dziennikarzami wszyscy będziemy mogli być twórcami i będziemy mogli zweryfikować wiadomości, która w, które do nas docierają one potem na przestrzeni lat można było obserwować takie nudne zmiana zmiana tego podejścia może rozczarowanie trochę tym co o tym co się działo na jego oczach no do momentu, w którym tak jak powiedziałeś jest bardzo silnym krytykiem nowych technologii nowych mediów natomiast mimo mimo to źle, że MF jest krytykiem i inni surowo bardzo doceniam to co się dzieje to co technologie robią z ludźmi dostaje jego najnowszej książki promieniuje tak jednak sporo nadziei wydaje mi się, że to jest to UE to co co to co przyciąga ich jeszcze wrócę do tego co powiedziałaś tych cyber bankowych tekstach Raszkowa i fascynacjach obok Tesco, które w ogóle się wywodzi z kontr kulturę współpracowało przy różnych projektach m. in. z niejakim czyny z sampli Orliczem liderem świątyni psychicznej strajki w TV świątyni młodzieży psychicznych jest takie taka organizacja i kontr kulturowa dosyć mocno eksploatująca różne wątki transgresji i na sztuce, ale właśnie też posługująca się nowymi mediami badająca relacje pomiędzy kulturą ezoteryką przyjazne zwierzętom Pragi jest oczywiście jest mocnym liderem w ogóle się kręcił w tych kręgach takich kontr kulturową psychodelicznych, ale i pisał o mediach i uchodzi za 1 z takich najciekawszych współczesnych medio znawców kogoś na kształt współczesnego Marshalla McLuhana, czyli takiego w ogóle no i koniecznego medio znawcy wina człowieka, który w jakimś sensie medio znawców jako osobną dziedziną ukonstytuował pierwsza książka Reszko FOT Syberia, która po polsku ukazała nakładem wydawnictwa kultura to jest właśnie taki peany na cześć nowego nadchodzącego wspaniałego świata można powiedzieć, w którym wszyscy będziemy współuczestniczyć w 1 wielkiej globalnej sieci w 1 Info sferze, w której będzie, który będzie zarazem twórcami i właśnie uczestnikami beneficjentami nie będzie to sfera, w której to tradycyjna barierę podziały będą przekroczone z tą książką się wiąże zabawna anegdota, bo on ją chciał wydać w latach dziewięćdziesiątych na początku i odrzucono mu tę książkę w taką uznana za zjazdem, a następnym roku Inter aż w końcu ta jednak, że w Chinach, gdzie odwiedzi też da GAM teatr dla pana, że w 2 tysiące trzecim to dłużnik nie będzie w ogóle nie będzie takim tematem będzie przeżytek 1 wydawały 1004 . roku najpóźniej okazało się, że to te nadzieje są płonne na NATO umowę z niezwykle takie równościowe społeczeństwo cyfrowe od momentu on przynajmniej tak w ten sposób mówi, kiedy internet stał się tak naprawdę rynkiem dno stał się miejscem, gdzie po prostu kupujemy sprzedajemy też jego podstawa zastosowania na tym też tak zresztą ta historia, którą ono odpowiada internet sieci to jest taka historia, której internet został przejęty przez wielki biznes 5 dni internet, który pierwotnie był on był oddanym oddolnym ruchem x, który w, którym z, którym wiązała się wywiązał się też z nadzieją, o których hormony on mówił pisze natomiast został przyjęty przez wielki biznes, na którym zespół, który wykorzystał go do swoich celów marketingowych i ich zresztą wydaje się, że ta historia, którą opowiada w internecie została historia, którą on opowiada o różnych technologiach to znaczy no właśnie w momencie, w którym nie jesteśmy wystarczająco uważni i zapominamy o wartościach, które powinniśmy przynieść ze sobą w każdym nowym środowisku technologicznym mróz wystawiamy się na właśnie to ryzyko, że w razie te wielkie pieniądze przejmą przejmą władzę i i już nie będzie widziała człowieka, niemniej wszystko po ludzi, a wspólnota tylko o tylko o zarabianie zarabianie pieniędzy bardzo ciekawe jest to co on pisze MO znowu technologiach wszystkich Alert szczególnie w kontekście nowych technologii o tym, że one na początku są narzędziami, z których korzy, z którego korzystamy apotem stają się środowiskiem, w którym żyjemy tak to jest wątek, który przy, którym się na moment zatrzymał powiedziałaś o tym, że tutaj goście nie mówimy tylko o sferze cyfrowej mówimy w ogóle o nowoczesnych technologiach tam jest wiele takich przykładów tego w jaki sposób, czego zazwyczaj nie jesteśmy nawet świadomi rozwój technologiczny czy wreszcie cała rzeczywistość, w której funkcjonujemy jest kształtowana jest uwagi na interesy dysponentów technologii np. podaje podaje taki boom np. podaje przykład znany taki związek tutejsze tworzy przykład np. przepraszam np. w przepraszam wschód jeszcze posługuje się przykładem w rozwoju rynku samochodowego jako w zjawiska, które w ogromnym stopniu my sobie z tego nawet nie zdajemy sprawy zdefiniowała w ogóle całą infrastrukturę współczesnych miast to znaczy właśnie, dlatego że one niejako samochody Expander wały i producenci samochodów realizowali pewne interesy także poprzez lobbing także poprzez, jakby konkretny wpływ na nas na na decyzje polityczne, bo dysponowali określonym kapitałem to nasze miasta wyglądają tak jak wyglądają one mogłyby zupełnie inaczej by być ukształtowane, gdybyśmy realnie myśleli nie tyle właśnie ekspansji ne przemysłu samochodowego tylko na pierwszym miejscu postawili np. rzeczywiście niewielu komfort skuteczność wspólnota wspólnota skuteczność komunikacji wygodę i t d. tzw . to jest właśnie Penna 1 z przykładów, kiedy narzędzie, ale ten samochód Tesco ma nam służyć staje się naszym środowiskiem to znaczy taki sposób kształtuje nasze środowisko, że my, że to my dopasowujemy się do tego do tego narzędzia do tego w ich do tego, żeby w cudzysłowie samochodem było wygodnie i podobne podobną refleksję na temat nowych mediów tak czy mediów społecznościowych n p . coś co ma nam służyć staje się światem, w którym żyjemy i kształtuje nas mówi taką ciekawą rzecz, że my na technologię mamy w my jako ludzkość my jako twórcy technologii mamy wpły w na nocnym jako twórcy technologii ma na nią wpływ na początku kształtujemy ją na samym początku, a potem to ona kształt zaczyna kształtować na i co ciekawe w przypadku sztucznej inteligencji ta technologia IT jest to co różni ją od od poprzedników ta technologia zaczyna kształtować sama siebie, z czym wiążą się potencjalnie różne niebezpieczeństwa tutaj jest dużo mniej tak jak odzieżą mediach społecznościowych ten akcent, który położyła się w swojej wypowiedzi na to, że mamy do czynienia ze zjawiskami autonomii zachowania się technologii i że to nie jest tak, że oba jest tak popularny pogląd ja go zdecydowanie nie wyznaję, że auto wszystko jest tak jak zawsze tylko po prostu się nośniki zmieniają, ale w gruncie rzeczy mamy do czynienia po prostu ze zjawiskami, które na rozmaite sposoby są odmieniane przez całą historię ludzkości on tak nigdy nie powiedział raczej wprost mówi w tej książce, że pewne zjawiska są indyferentne zawarte właśnie w rozwiązaniach technologicznych np. reprodukowania memów portalach społecznościowych co jest zjawiskiem wielowymiarowym nie polega tylko na tym, że się śmieszny obrazek z kotem np. udostępni u siebie, a potem jeszcze 1000 różnych innych ludzi go udostępnić go w ogóle na obiegu informacji na tym co ta informacja z nami robi na tym jak funkcjonuje twitterowe w jaki sposób w na konieczność zawarcia komunikatów 140 znakach z intencją, żeby ten komunikat właśnie był reprodukowany wielokrotnie wielokrotnie wielokrotnie dotarł jak najdalej zmienia nasz stosunek do do informacji co z nami robić taki komunikat i t d. to są wszystko rzeczy, na którą bardzo dużą duży kładzie nacisk taki co ciekawe w przypadku sztucznej inteligencji tani rosnącej automatyzacji on on zwraca uwagę, że to jest pierwszy raz, kiedy rozwojowi technologii towarzyszy też taka refleksja na temat realnych niższości człowieka to znak na temat wręcz ewolucyjnego postępu także ta sztuczna inteligencja jest po prostu kolejnym etapem ewolucji my jako ludzkość musimy je w pewnym sensie oddać pałeczkę w tym momencie nawet wprost pisze, że tutaj panuje taki paradygmat, który się z treścią w haśle ludzkości jest problemem, a technologia jest rozwiązaniem tego problemu tak zresztą on jest bardzo bardzo też to dla mnie ciekawe sceptycznie nastawione wobec trans humanizmu tak UE, który na, który w, które się różnie kojarzy ale, ale nie to co wydają się najciekawsze jest u niego i z tym związana jest ta jego nieufność czy trzecie krytyka transhumanizmu to jest właśnie to przekonanie, że wszystkie technologie, które mają mu ludziom pozwolić przekroczyć granice co do technologii tworzone przez przez biznes Stal nowa więc, więc tym niema zaufania wobec wobec tego co my mamy teoretycznie czy potencjalnie siebie włożyć 3 szczyty przejąć GI mówi wręcz, że że, przyjmując 33 czy przed, pozwalając tym technologiom na taki intymny związek z naszym ciałem automatycznie przyjmujemy też te wartości które, które są w niej wpisane to jest to, o czym mówiłem, żebyś ty z technologią narzędziem technicznym zawsze towarzyszy szereg określonych wartości jego manifest tak to co on próbuje powiedzieć w tej książce to m. in. to, że to, że my mamy wpływ na to, jakiego rodzaju Solidarności to właśnie on mówi z takiej pozycji sam się zresztą tak definiuje w komunii w stołecznej anarchia syndyka -li stycznej także on w zasadzie z 2 Stanach syndyka listą kiedyś i to nawet powiedział wprost, bo robiłem z nim rozmowę spotkałem się z nim bardzo często w ogóle człowiek sympatyczny taki wylewny i naprawdę bardzo miło nie, stwarzając zupełnie dystansu nie mówię to, dlatego że cenię ludzi, którzy podążają za ideami, które głoszą niektórzy jakoś zachowują się tak jak jak i jakby grali swoje idee poważnie w każdym razie no to są takie postawy, które akcentują po pierwsze, rola wspólnoty są powiedziałbym anty hierarchiczna to znaczy nie nastawiają się na produkowaniu hierarchii społecznych tylko raczej na ich znoszenie, na które to wypadkowa Rosenberg dali mu, zwłaszcza gmin odchodzą od takiego bardzo indywidualistyczny do pojmowania własności w ramach myślenia macho syndyka -li stycznego pracownicy właściwie powinni przejmować inne miejsca pracy na własność powinni być właścicielami są właścicielami zakładów pracy nie najbardziej znanych Banach syndykalistów znam cząstki, którego zresztą Raszków też bardzo bardzo ceni no ale gdy powiada w istocie te technologie, z którymi mamy do czynienia i promocja tych technologii to jest taka na poły świadoma promocja wszystkiego co sprzeczna jest jakby na sprawne z zespołem właśnie wartości, które w jego przekonaniu prowadzą do dobrostanu dla ludzi to znaczy właśnie niszczą wspólnotowość indywidualizuje ją niszczą bliskie związki bliskie relacje między ludźmi rozbijają takie wartości jak wiem przyjaźni lojalności et Cetera odpowiada no i tacy ludzie, którzy są ci, którzy funkcjonują takie samotne atomy na dodatek jeszcze pochłonięta fantazjami o transcendencji w odniesieniu do różnych ograniczeń ludzkiej natury zatopione w marzeniach o tym, że staną się hybrydami ne z maszynami już wkrótce to są po prostu można wejść idealni konsumenci w tym sensie, że ludzi, którzy funkcjonują w bardziej zwartych wspólnotach mają bardziej zintegrowane tożsamości bliższe relacje trudniej jest po prostu zmanipulować mówiąc wprost i trudniej jest im wcisnąć te wszystkie fantastyczne produkty, za które takie porozbijane i poobijana wewnętrznie zewnętrznie jednostki chętniej płacą co prawda on to jego podkreślanie wartości, jaką jest wspólnota czy działalność kolektywna wyraża się też w tym, że on w uważa, że wręcz jakiekolwiek szczęście czy spełnienie jest możliwe tylko w ramach wspólnoty i wręcz indywidualność tak naprawdę też jest możliwa jedynie jedynie w ramach wspólnoty bardzo ciekawe jest to co on mówi jej na temat tych charakterystycznych wartości ludzkich to znaczy Bernd ona z 1 strony im k i mam wrażenie, że to towarzyszy tej jego refleksje na temat trans humanizmu wydaje się dostrzegać wartość człowieka właśnie w tych ograniczeniach w do jakiego stopnia, a z drugiej strony zwraca uwagę na to, że to co jest wartościowe to to co nie da się zredukować do kodu to, że nie może być zero-jedynkowy w związku z tym też jest ciężkie do obsłużenia tym mechanizmom technicznym dlatego one chcą się tego pozbyć tak chce się pozbyć wieloznaczności i nie to niedopowiedzeń, a to są właśnie teraz te sfery, w których ludzie ze są dobrzy tak to to jest to co my potrafimy zresztą z taką ogromną deszczu gościom czasem z Baszirem zadziwiająco wypowiadać na temat gatunku ludzkiego na temat właśnie tego jak jak cudowna jest to rzecz, że potrafimy się zachwycać Modern, że potrafimy się bawić Glenn, więc więcej to i to mam wrażenie jestem to są te cechy, która te, które nie pasują do modelu technologie czy do modelu mediów społecznościowych właśnie ten przykład więc, więc są redukowane są one nie one nie one nie wpisują się w te z reguły gry, które ta technologia niesie ze sobą ten moment właśnie, bo to, jakbyśmy tak zmieni z esencji realizować ten jego przekaz i sprowadzić go do do kilku takich zasadniczych tez no to pewnie należałoby powiedzieć że, że ten cały współczesny kapitalizm, bo to jest szersza tylko niższy niż tym szersza niż tylko na technologie cyfrowe cieszono odgrywają tutaj niezwykle istotną rolę jątrzy głównie też koncentruje po prostu Bobo Nana Nana na tym obszarze prowadzą do atomizacji, czyli do takiego właśnie indywiduów indywidualizowania się jednostek coraz większego osamotnienia poczucia wyobcowania w braku satysfakcjonujących związków z innymi ludźmi na braku poczucia wspólnotowości na poziomie lokalnym i szerszym to co jest bardzo ciekawe wydają się warte warte podkreślenia to jest też, że w refleksji u niego refleksji na temat technologii też towarzyszy refleksja ekologiczna tak jest w UE i wydają się to ze mną szczególnie we mnie rezonuje to znaczy moralną dodają lekko poetyce rozmawialiśmy na blogu, który współtworzy właśnie on co ciekawe pisze o mediach społecznościowych, ale tak naprawdę mówili o tym, że pierwszym krokiem powinna być działalność lokalna lokalna dosłownie lokalne na poziomie osiedla miejscowości i widzi ogromną wartość w GM we współpracy z takiej bezpośredniej w kontakcie bezpośrednim kontakcie międzyludzkie, mówi że za pomocą technologii nigdy nie osiągniemy tego rodzaju wspólnoty, że te relacje ze LM przez internet nigdy nie będą na tyle na tyle silne na tyle prawdziwe jak potrafią być w rzeczywistości, ale i ciekawe zwraca uwagę na to, że my jesteśmy jeszcze pas z bardzo młodzi w tym środowisku cyfrowym, więc nie do końca mamy narzędzia, żeby nazwać co jest nie tak, ale podskórnie czujemy, że już jest nie tak, bo nie mamy tego kontaktu bezpośredniego i z 1 strony piszą o potrzebie właśnie relacji bliskiej relacji bliskich bezpośredniej z innymi ludźmi, ale tam też towarzyszy ta potrzeba relacji z naturą ze światem jako takim życiem w ogóle i wydają się, że dziś raczej źródłem po 1 ze źródeł tych problemów, z którymi teraz musimy się borykać to jest właśnie to oderwanie to wyrywanie z zerem ze środowiska naturalnego to przekonania, że nie jesteśmy elementem naturę i elit i cały szereg problemów, które to rodzi też taka arogancja, która temu towarzyszy, więc więc, więc to jest dla mnie bardzo ciekawe, że też refleksji tych technologicznej refleksje na temat tego co technologia zrobiła z nami jako zakon gatunkiem ludzkim towarzyszy też refleksja na temat naszego miejsca w naturze tutaj dodałbym, bo to jest w zasadzie taki przekaz, który przypomina encyklikę laudatosi papież Franciszka, że to nie jest jednocześnie takie właśnie w tym dokumencie tym dokumencie kościelnym widzę, że się dziwić, że wywołuje akurat ten minerał ten dokument, ale chce właśnie podkreślić różnice, bo to jest jakby przekaz, który po pewnym względem brzmi podobnie natomiast jednak i w tym dokumencie Franciszkowi COS skądinąd wielu krytyków podnosiło, ale też entuzjastów zaskakujących mamy do czynienia z takim z taką, jakby falą czy powrotem dawnej retoryki charakterystycznej dla anty modernizm katolicki katolickiego dla takiego właśnie postrzegania nowoczesności jako sferę mrocznej anty ludzki jako czegoś co właściwie jest wyłącznie destrukcyjne tutaj mamy krytykę w tej książce Raszkowa współczesnego kapitalizmu, ale właśnie z powiedziałam, zupełnie jakby innym sektorem, bo przy przy przy całej, jakby krytycznej ocenie to jest jednak człowiek, który docenia także po potężny potencjał, który tkwi w nowych mediach wyrządzają tak dalej chodzi o to, żeby przeorientować jak Dodna głębi nowym poziomie pewną aksjologii która, która dzisiaj jest nominalnie jest to znowu były narzędzia którymi się posługujemy ani środowisko, w którym żyjemy o środowisko, które nas kształtuje to oznaczony jest anty technologiczny on nie jest entuzjastą technologii jako rozwiązania wszystkich naszych problemów odczyty nie jestem techno optymizm, z którym często się teraz spotykamy, ale jednocześnie to nie jest to nie jest osoba, która mówi, że powinniśmy się pozbyć technologie powinniśmy wyrzucić smartphone i wrócić do czasów, kiedy było, kiedy było lepiej, kiedy było jęki, kiedy żyliśmy bez tej technologii i wydają się, że to jest to jesteś też interesującej bardzo ważne to znaczy on nie on nie jego manifest nie polega na powrocie do przyszłości tylko na wzięciu tego co było dobre w Journal to było dobre co jest dobre i wyciągnięcie tego na pierwszy plan powiedzmy jeszcze kilka słów o nazwijmy to formalnej stronie tego tekstu jest nieduża książka bardzo elegancką angielszczyzną napisana taką klarowną przejrzystą świetnym Stella ma w ogóle fajnie pisze tego obrazu z 1212 punktów, a niezbyt obszernych sceptykom ERM pozostają przepisy na na końcu książki jak w ogóle to raczej nie ma żadnych przypisów żadnych odnośników żadnych gwiazdek stara oranżeria natomiast na pod koniec książki wszystkiego o wszystkie dowody, na którą się powołuje czy wszystkie takie twierdzenia, które mogą rodzić pewne wątpliwości, skąd to, skąd to widział swą są wyjaśnione i opatrzone odpowiednim MO w odpowiednim odesłaniem no właśnie to jest też, bo trochę o tym, wspomniała Szmuel, nazywając tę książkę manifestem bardzo słusznie, bo to jest ewidentnie manifest, że to jest rodzaj też inne takiego przedsięwzięcia czy projektu, który nie jest szerzej zakrojone niż tylko sam sam tekst, który w formie książki ukazał się całkiem niedawno RAŚ gov PL prowadzi też od pewnego czasu już podcast, który się właśnie też nazwa Team Shimano można sobie go zaproszeń z różnych aplikacji podcastu owych posłuchać można go posłuchać to jest też seria takich rozmów wokół wątków z książki właśnie prowadzonych w bardzo szeroka, a jest tam perspektywa bardzo szerokie spektrum gości i też, że on chyba w ogóle myśli o tej książce jako czymś takim co może stać się w myśl nie wiem zarzewie może czegoś na kształt jakiegoś ruchu społecznego pamiętam, że tuż przed wydaniem tej książki, czyli całkiem niedawno, bo Tusk kwestia kilku tygodni dostaną takiego maila na nowo gdzieś tam z nim kiedyś korespondowałem, więc jestem jakiś liście dyskusyjnej i dostałem takiego my jak John pisało tym, że właśnie uważa tę książkę za takie podsumowania swoich dotychczasowych przemyśleń i działań i że tutaj jest dla niego niezwykle istotnej pierwsza, zwłaszcza korzysta z takiej formy jak z hamowania swoich swoich korespondentów i odbiorców, żeby żaby, żeby propagować jakieś swoje treści, ale ważna jest na tyle istotny dla niego samego przekaz, że rzecz, że rzeź, że właśnie się na to zdecydował, że zachęca do tego, żeby do tego filmu ludzkiego dołączyć tak z tego co ja słyszałam jakiś jego wypowiedzi publicznej rząd teraz ma pan, że im przez następne kilkadziesiąt lat, kiedy jeszcze będzie mógł aktywnie działać będzie tej de promował właśnie to jest jak powiadam książka na tyle istotna, że mam nadzieję, że nasz po polsku ukaże, bo wreszcie mamy tylko 1 jego książkę po polsku dotąd nie wiem, dlaczego tylko 11 do ukazała, czyli właśnie we wspomnianą Syberia tych książek jest całkiem sporo poprzedniego książka też jest świetna bardziej się zajmuje właśnie do innych w szczególności kwestiami związanymi z cyfrowym kapitalizmem i z ekspansją wielkich korporacji na rynku na rynku cyfrowym to się nazywa trojga Roxette grubas, czyli na kamieniach, które tam Lelewela są autobusy Google to jest skądinąd z tytuł nawiązujący do realnego wydarzenia dziś to w Kaliforni obrzucono rzeczywiście kamieniami autobus wiozący pracowników Googlea do do pracy nie to jest punkt wyjścia do analizy tego co takie wielkie korporacje w rodzaju Googlea Ubera np. robią z rynkiem mówi nasz są takie właściwie wzruszenie są firmy skowronki ogromne, jakie struktury, które zasiedlają korę kolejne segmenty rynku zaczynają się zajmować, jakby kolejnymi rzeczami w najpierw przewożą ludzi później jeszcze jedzenie dowożą później jeszcze to będą robić później jeszcze coś innego ne i wysysają, jakby z tego obszaru wszystko który, który zasiedla, a druga połowa autobusów Googlea on też firmy nie tylko o drogę kolejne rzeczone też wkradają się w przestrzeń publiczną ja pamiętam kiedy, kiedy w Kaliforni ktoś z zachwytem San Francisco opowiada o tym jak Niemcy to, bo autobusy Google czy autobusy Facebooka to ja taką wspaniałą funkcję, ponieważ rozwożą dzieli od cen o miejsca zamieszkania do dołu do prac i działa w grupie Europejczyków swym próbowałem wytłumaczyć, że to jest to co u nas robić transport Powiśle natomiast natomiast tyle dni nie było tam porozumienia z w bardzo dziękuję bardzo tym związana one są adwokatka prawniczka Helsińskiej fundacji praw człowieka była państwa gościem rozmawialiśmy o książce Douglasa Waśko Fatima Hillman polecam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!