REKLAMA

FRD? A co to takiego? /emerytury

Data emisji:
2017-11-20 11:00
Audycja:
Przewodnik Finansowy TOK FM
Czas trwania:
02:04 min.
Udostępnij:

Przy okazji różnych zmian w systemie emerytalnym co chwilę rządzący wspominają coś o FRD, czyli Funduszu Rezerwy Demograficznej, który ma spełnić w kolejnych zmianach jakąś rolę - np. przejąć część emerytalnych pieniędzy. Większość tych decyzji, które w mniejszym czy większym stopniu w ostatnich latach dotyczyły FRD były szczerze mówiąc nieco pod włos temu, do czego FRD został powołany. Rozwiń »

Fundusz Rezerwy Demograficznej powołano do życia w 99 roku z myślą, że będzie to specjalna państwowa skarbonka, której dysponentem jest ZUS, do której będzie się dorzucać pieniądze, ale nie będzie się z nich zbyt szybko korzystać. Pieniądze w tym wspólnym worku miały pochodzić w dużej mierze z prywatyzacji, a po części ze składek emerytalnych pracowników czy odsetek wypracowanych na lokatach przez ZUS.

Pieniądze miały być uruchamiane dla podratowania sytuacji, gdy ZUSowi zaczęłoby brakować pieniędzy na bieżące wypłaty świadczeń. W domyśle - dopiero wtedy, kiedy narosną problemy demograficzne i zbyt mało osób będzie pracować i składać się na utrzymanie emerytów. Problem z roku na rok się pogłębia, ale naprawdę palący stanie się za lat 20 czy 30 lat.


Ale jak to politycznym w życiu bywa - jak coś ma być na później, to za długo nie przetrwa... i tak w ostatnich kilku latach ministerstwo finansów chętnie sięgało do pieniędzy zbieranych w FRD, żeby na bieżąco poprawiać statystyki finansów publicznych. I właśnie dlatego, gdy przy okazji kolejnej reformy OFE zakłada się, że spora część pieniędzy ma trafić na przechowanie do Funduszu Rezerwy Demograficznej, ekonomiści patrzą na ten pomysł krytycznie - przez pryzmat łatania budżetowych potrzeb na bieżąco, pozostawiając problem emerytur wypłacanych w przyszłości na boku. Zwiń «

POLECAMY

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium odsłuchasz każdy podcast! Kup Dostęp Premium i słuchaj podcastów bez ograniczeń i bez reklam.

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA