REKLAMA

Pomidory w przetworach zdrowsze niż na surowo!

Data emisji:
2017-09-08 13:50
Audycja:
Przewodnik TOK FM Na Zdrowie
Prowadzący:
Czas trwania:
01:26 min.
Udostępnij:

W ostatnich odcinkach Przewodnika przewijało się słowo likopen. Przeciwutleniacz, który zmniejsza ryzyko zawału i powstawania niektórych nowotworów. Najwięcej można znaleźć go w pomidorach. Ale co ciekawe nie w tych jedzonych na surowo. Rozwiń »
Świeże pomidory zawierają średnio 0,7 - 20 mg likopenu w 100 g. Więcej znajduje się w go przetworach - koncentratach pomidorowych, ketchapach, sokach, sosach i przecierach, ponieważ jest uwalniany podczas rozdrabniania, gotowania czy
smażenia. Dla porównania - pasta pomidorowa może zawierać ok. 5,4-150 mg likopenu w 100 g. Przyswajanie likopenu zwiększa tłuszcz. Dlatego do pomidorów, a także potraw na
ich bazie, zaleca się dodać oliwę z oliwek lub inny zdrowy tłuszcz. Co ciekawe, likopen jest lepiej wchłaniany także wtedy, gdy jest spożywany po podgrzaniu, dlatego w pierwszej kolejności lepiej sięgać sosy i zupy na bazie pomidorów. Ciekawostka: Nałogowi palacze mają go mniej we krwi niż niepalący - o około 20
procent. Reaktywne formy azotu, które znajdują się w dymie papierosowym wnikają z płuc do krwi, a następnie powodują degradację cząsteczek likopenu. Jeszcze jeden powód by nie palić. Zwiń «

POLECAMY

SERWIS INFORMACYJNY

Przedłuż dostęp Premium 20% taniej!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA