REKLAMA

„450 KILO MARZEŃ", czyli historia Toru Wyścigów Konnych na Służewcu

Data emisji:
2018-11-09 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
33:04 min.
Udostępnij:

Gościem Cezarego Łasiczki jest dr Barbara Bosak-Herbst, która opowie o filmie "450 kilo marzeń", czyli filmie ukazującym kulisy pracy z końmi wyścigowymi na warszawskim Służewcu. Rozwiń »

Więcej: https://youtu.be/c0eBCYW47jQ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, witam państwa i zapraszam na dzisiejsze spotkanie. W studiu gość, dr Barbara Bosak-Herbst z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry, witam państwa. Miesiąc temu państwa i moim gościem był Jerzy Sawka, dyrektor wrocławskiego toru wyścigów konnych Partynice. rozmawialiśmy o koniu, który był trenowany przez polskiego trenera i zdobył najważniejszą nagrodę we Francji w Paryżu. I w dyrektor Sawka trochę ubolewał nad tym, że ta kultura wyścigów konnych w Polsce nie jest taka, jaka np. jest w innych państwach jak w Anglia, Francja. I trochę mówił o tym, jak wygląda to właśnie życie wyścigów konnych. Ale jest jeszcze druga strona wyścigów konnych, można by rzec, oprócz tego, że spotykamy się, zakładamy, oglądamy paradę koni, później pojedynek i wręczenie nagród.  Rozwiń »
Na to, żeby to mogło wyglądać tak, jak wygląda, to dzień w dzień ktoś musi wstać, koronie wyczyścić, konie nakarmić, konie napoić, konie przygotować. Ich właściciele są, jacyś ludzie do obsługi, są jacyś trenerzy, są jacyś dżokeje i jak to wszystko bardzo dobrze udało się uchwycić pani doktor w filmie zatytułowanym "450 kilo marzeń" w filmie, który niedługo będzie można obejrzeć różnych miejscach, o których zaraz pani doktor powie.

Ale niektórzy mieli szczęście rząd takim jak ja dostać się dowiedzieliście się w UE, czyli wczoraj w ciąży powiedziała, że co drugie, skąd ten film Jerzego można będzie zobaczyć film był elementem większego projektu badawczego realizowanego przeze mnie w ramach grantu badawczego finansowanego ze środków Narodowego centrum nauki ich to rzeczywiście trochę szalony pomysł, żeby wpisać do projektu badawczego realizację filmu Etnograficznego, ale się udało zdecydowałem się to zrobić, żeby nie mogli właśnie móc wyjść do trochę innego grona odbiorców z tymi swoimi potem nad racjami naukowymi o wyścigach konnych w Polsce, ponieważ zdawał sobie sprawę, że właśnie wyścig u nas sportem dosyć niszowym z różnych względów, o których wtedy możemy za chwilę porozmawiać, by ten wzrok nawet samych warszawiaków dosłownie i alei w przenośni zatrzymuje się właściwie na tym sześcio kilometrowym murze otaczającym wyścigi konne upstrzone graffiti upstrzone graffiti i właściwie bardzo mało wiemy co za tym murem się znajduje nawet jeśli czasem zaglądamy do nagrań Konrad koncerty właśnie na wydarzenia korporacyjne wydarzenia korporacyjne czy nawet pójdziemy raz czy drugi raz na wielką wielką warszawską, więc od początku wiedziałam, że chciałabym, jakby troszkę spopularyzować wiedzę o tym co tam się na co dzień dzieje w właśnie przy pomocy firm, na które serdecznie zaprasza też może każdy z nas z tej okazji w Warszawie będzie można go obejrzeć w pracowni etnograficznej na tę przy ulicy Wareckiej 3 grudnia w, a już niedługo wszystkich tych, którzy mieszkają w okolicach Skarżyska-kamiennej zapraszam na festiwal oczy i obiektywy tam w ramach festiwalu również film będzie pokazywany w bardzo pięknie nakręcony muszę powiedzieć dziękuję no mówiłam tutaj do swojego dwu wieloletniego znajomego do współpracy Macieja Kozłowskiego, który jest rzeczywiście profesjonalnym operatorem filmowym i udało mu się dużo rozmawialiśmy dużo się przygotowaliśmy do mu do tego projektu i fantastycznie udało się rzeczywiście oddać to na co liczyłam ten świat z 8 ludzi związanych z końmi i jest bardzo interesujący chyba także, dlatego że na co dzień nie mamy do niego dostępu za czas, by coś się nie interesuje wyścigami czyni jeżdżą konno za zupełnie pewnie dostępu nie mają, a nawet ci, którzy nie mają na to pewnie odwiedzają przychodzą pojeżdżą wychodzą i właściwie nie wiedzą co tak się dzieje w inny dzień po dniu, a ten świat wyścigów konnych na Służewcu jest jeszcze bardziej interesujący, bo jest to można powiedzieć taka enklawa to jest takie trochę państwo w mieście to jest to jest trochę na zupełnie od oddzielona od reszty świata część Warszawy, która żyje własnym życiem początki rozumiem tego w toru na Służewcu w Warszawie sięgają lat końcówki lat trzydziestych końcówki lat trzydziestych takim ważnym momentem właściwie tak naprawdę to jest dobra okazja, by za chwilę mamy obchody stulecia odzyskania niepodległości i ta historia tego miejsca wiąże się właśnie z tą historią międzywojenną, dlatego że od, kiedy od, kiedy Warszawa znowu stała się stolicą wiadomo było, że to centralne tereny, na których znajdowały się m. in. właśnie wyścigi konne przy polu Mokotowskim rozciągnięte wówczas wzdłuż okna ulica Okopowej dzisiaj Polnej od lat czy gdzieś tam od placu Politechniki do placu Unii lubelskiej, że one muszą zostać przeniesione, ponieważ właściwie od lat dwudziestych planowano tam stworzyć reprezentacyjną dzielnicę potem planowano oczywiście już po śmierci marszałka Piłsudskiego miał on jeszcze nowy impet, więc istniała od początku presja, aby to ten Porsche wyniósł naj po ustawie o wyścigach konnych poprze z 2005 . roku powstała taka możliwość to znaczy ustawa dawała taką szansę, aby to Towarzystwo zachęty do hodowli koni w mogło dochody z Totalizatora inwestować w rozwój nowych torów Towarzystwo zakupiło za swoich środków, chociaż było bardzo nieliczna, ale jego członkowie byli bardzo majętni, bo właściwie to była głównie arystokracja ziemska w UE oraz swoich składek, ale i z dochodu właśnie Totalizatora zakupiło w nim duży teren liczący ponad 150 ha majątku Branickich, którzy w tym czasie wyprzedawali można powiedzieć na obrzeżach Południowej Warszawy część przekazywali miastu terenów, a część wyprzedawali in w tam z tego z tego majątku wilanowskiego został właśnie wykrojone taki teren pod pocztą i rejestrator dzisiaj na Służewcu jest właśnie tor wyścigów konnych tak pełni Warszawa wyraźnie rozwijała się w kierunku południowym w w tamtym okresie jeszcze oczywiście ten teren głównie otaczały pola, ale już pojawiały się pierwsze kamienice kilometr od toru już rozwijała się pierwsza taka willowa dzielnica wiadomo było, że zostaną pociągnięte linie tramwajowe już pod sam tor i od początku zresztą to bardzo czeka ciekawy LM prezes Towarzystwa zachęty do hodowli koni bardzo intensywny korespondował z władzami miejskimi właśnie w kontekście dobrego skomunikowania toru z miastem co nigdy nie zostało zrealizowane, bo to projekty przerwała druga wojna światowa od dzisiaj nie została rozwiązana i chociaż dzisiaj Torres dzisiaj otoczony z 1 strony Ursynowem z drugiej strony mamy dawny Służewiec przemysłowy dzisiaj dynamicznie rozwijający się horror to właściwie ten teren jest trudno dostępne, bo ani linia metra nie została poprowadzona wzdłuż Puławskiej ostatecznie na bok zrealizowano ją dziesiątki lat później w ani trasa północ-południe, czyli dzisiejsza aleja niepodległości też nie wchodzi na teren toru, a planowano, że na dosłownie będzie wzięła na teren toru po nasypie ani nie podciągnięto pod same trybuny tramwajów i linii kolejowych są także w międzywojniu planowano jest pomysł wyjściowa taki, żeby stworzyć z tego miejsca, które będzie ważnym centrum o różnych wydarzeń i rekreacji ich rolę również komercyjnym nie tylko treningowym Południowej Warszawy tak się nie stało te plany przerwała wojna, a naszą rozmowę z przerwą teraz informacje Radia TOK FM, ale wrócimy szybciej niż Polacy na Służewiec inne studio dr Barbara Bosak Herbst z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego w autorka m. in. filmu 450 kilo może 3 grudnia w Warszawie ten film będzie można obejrzeć przy ulicy Wareckiej nr 5546 × 46 ne, ale chwilę później w Skarżysku jeszcze wcześniej ktoś wcześniej klasy rzymskie 110018 listopada, a w przyszłym tygodniu już tak dobrze wróciły nasze rozmowy po informacjach informacje dziesiąty 20 studio dr Barbara Bosak Herbst z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o torze wyścigowym na Służewcu, który toż to obchodzi ich roznieść co roku zaś chodzi o 83002007. rok czy wszystko w trzydziestym 0808. wprowadziliście pierwsi mieszkańcy do tej właśnie kolonię, której pan wspominał do tej enklawy, którzy byli pracownikami z tajnymi wynajętymi przez Towarzystwo zachęty zachęty do hodowli koni natomiast oficjalna inauguracja toru na miejsce 3 czerwca 3009 . roku, więc proszę zobaczyć przekaz jak tragiczny jest los właściwie tego wielkiego terenu całego obiektu dlatego, że ma niespełna 3 miesiące później go historia w takim kształcie w jakim była projektowana przez cały okres międzywojnia została przerwana i po wojnie państwo przejmuje te grunty i rozumiem wpada na pomysł to taka Perła w koronie trochę czy to ma być miejsce, które właśnie będzie warszawiaków z bawiło cieszyło tak do mnie powiedziała ach, za to w ogóle wracają właśnie do euro jeszcze tego okresu przedwojennego rzeczywiście tam się prowadziło 200200 osób i tak jak powiedziałam rodziły się też pierwsze konie, które startowały, które zostały w czasie wojny zarekwirowane i Cienistej obsługi stajenny za tymi końmi to Baden-Baden innych miejsc zresztą pojechała, a po wojnie powróciła, kiedy te konie były odzyskiwane w latach czterdziestych el tonie było także PRL postanowił uczynić z tego Perła w koronie to raczej były efekty starań wąskiego bardzo grona osób, które przed wojną były związane z kawalerią albo z portami szwedzkimi, które znamy to Towarzystwo uznało to środowisko i którym zależało, żeby je zachować się zachować wyścigi zachować hodowle są dla koni po jedno z drugim jest powiązane, a przynajmniej przynajmniej powiązane gdzieś tam od drugiej połowy osiemnastego i wieku, kiedy postanowiono tak zracjonalizowany właściwe organizacje goni zakładając, że ma ono służyć selekcji koni po i trasy w angielskim także, bo teraz to już rezultat właściwie zmagań i różnych kroków podejmowanych w pierwszych latach powojennych głównie przez gen. Buka ziemskiego, który mną na tor był w ogóle dowódcą okręgu lubelskiego tam przejął w pierwszy ten pierwszy to właśnie na ziemiach na ziemiach polskich z czasem został obrany komisarzem Towarzystwo zachęty dos do hodowli koni w i on rzeczywiście całe środowisko wyścigowe załóg zarówno tych dawnych właścicieli kierowników torów czy te dawne ziemiaństwo, jaki tych pracowników stajenny rozsianych po całym kraju ściągał do Warszawy po to, żeby właśnie stworzyć wyścigi konne i na wyścigach rzeczywiście w tej enklawie można powiedzieć rzeczywiście od strony Pławski mamy taką scenę, gdzie hipodrom aleja dojazdowa i trybunę z tyłu znajduje się jeszcze większy teren, na którym znajdują się stajnie, w których mieszka kilkaset koni w ich domem pod 1 zresztą dziś dzień adresem Puławska 266 czy tak jak to było własność prywatna przed wojną tak ten 1 adres pozostał np. wewnętrzne uliczki na tym osiedlu są oczywiście nie nienazwane znaczną część ludzi pewne grono osób wróciło tam po wojnie bez tych pracowników z wojennych tak jak mówię ludzi związanych ze środowiskiem niezależnie od tych właśnie podziałów klasowych tam tam zamieszkali odtwarzali można powiedzieć dałem mu to środowisko wyścigów konnych, które co zresztą ciekawe przez pierwsze 5 lat powojennych no w dużym stopniu miało taki dualny trochę charakter dlatego, że to Towarzystwo zachęty, choć do hodowli koni pod kuratelą gen. Buka ziemskiego w szczątkowej formie właściwie działało przez 5 lat te konie wyścigowe część koni wyścigowych, która została w, która przetrwała drugą wojnę, która nie nie była odzyskiwana k był była odzyskiwana z zagranicy miała swoich ciągle prywatnych właścicieli, którzy organizowali też, aby wystawiali tam swoje konie, czyli z 1 strony przez 5 lat startowały konie państwowe częściowo odpłatne zna sygnalizowany albo kupowane już rośnie świadomość rewolucyjna chcą państwo no tak duży krok w Rumi natomiast co ciekawe rzeczywiście ta ta społeczność, która tam po dziś dzień zamieszkuje chyba jest też ostatnią taką enklawą w Warszawie względnie homogenicznych zawodowo, bo nadal tam spośród tych po pośród powezmą ponad 800 mieszkańców w każdym gospodarstwie domowym no przynajmniej w połowie gospodarst w domowych przynajmniej 1 osoba ciągle pracuje w stajniach, czyli tych sąsiadów łączą też więzy zawodowe, a z racji tego, że wielu mieszkańców napłynęło czy nawet niektórzy wywodzą się jeszcze właśnie z tych przedwojennych kręgów związanych z wyścigami go znają się od pokoleń łączą ich też często, więc o przyjaźni czy powinowactwa w ja trochę jak Rooney przeskoczył teraz, bo w z 1 strony to właśnie huczne otwarcie dosłownie wśród tygodnie przed wybuchem drugiej wojny światowej z drugiej strony mamy ten okres świetności, bo można tak powiedzieć, że w czasie PRL-u natomiast ten pani film traktuje o takim w taki właśnie resztkach dawnej świetności o byt on tylko my też pięknie sfotografowany film jednakowoż, że przebija nuta nostalgii albo o CIT, ale też smutku takiego smutku za rajem utraconym zwrócił się stało pomiędzy osie odbudową już jak i Państwowej instytucji do takiego stanu dzisiejszego, czyli że nic właśnie wysokie z 1 strony wysokie bezrobocie wśród osób mieszkających, a z drugiej strony, by potrzeba ludzi do pracy, zaczynając jeszcze tak, ciągnąc wątek samej społeczności, które tam zamieszkuje przez cały okres PRL-u tam też brakowało rąk do pracy i nikt mnie rekrutowali nowych pracowników głównie zaś tylko wyłącznie ze wsi, a oni często pochodzili z bardzo zresztą ubogich rodzin, dlatego że co tor oferował im przez cały okres PRL-u wykształcenie i dach nad głową co można było w bok w pierwszych dekadach ukończyć szkołę podstawową trwać przez dodatkowe, którzy przebywali na tor ciasto nie mieli nawet kształcenia podstawowego, a potem szkołę zawodową i mieszkać w internacie w takim hotelu potem potem to był hotel robotniczy w, czyli znaleźć się pod pod opieką mieć wikt opierunek, ale i tak przez kolejne dekady ci nowi pracownicy, którzy tamto pływali zresztą wśród tych nowych napływających właśnie pracowników ta płynność kadr była bardzo duża widać to rdzeń przedwojennym tak bardzo trwałe i dość zamknięty w ręku, ale to powoduje, że właściwie to środowisko tworzą migranci wiejscy do Warszawy tak drugą nad taką salą, która też tam zaczęła napływać gdzieś od połowy lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych byli amatorzy z miasta, którzy oczywiście byli często już właśnie z Warszawy, ale mieli wielką ochotę jeździć konno i tamci nieraz przed szkołą czy przed pracą przychodzą do stajni po to, że ta co dzisiaj za groszowe wynagrodzenia kiedyś po prostu za darmo mieć przyjemność z Piastem w UE z jazdy konnej i rzeczywiście te czasy PRL -u do tego 91003 . roku, kiedy funkcjonowały państwowe tory wyścigów konnych, czyli takie przedsiębiorstwo, które starało wszystko w 1 i trening koni i organizacji wyścigów i Totalizator tamte czasy są wspominane jako czasy idylliczne, chociaż jak się zanurza w różne dokumenty, które po zlikwidowaniu tego przedsiębiorstwa można dziś przeczytać sobie w archiwum akt nowych do winy duża oczywiście nie było aż tak lekko natomiast rzeczywiście możliwość pracowania i zamieszkiwania w tej enklawie w domach dawała ludziom wielkie poczucia bezpieczeństwa i w jakim stopniu tym, którzy już wciągnęli są dosyć ciężko jednak praca, którą się zatrzymać często piątej rano notowała takie poczucie znowu żyć w takim małej wspólnocie taktyce różne takie całościowe właśnie stosunki rodzinne zawodowe mają tam miejsce podczas transformacji ustrojowej przyniosły po prostu ogromne zmiany, których skutki można oceniać pozytywnie i negatywnie, a on w dziewięćdziesiątym pierwszym roku jak pamiętamy weszła ustawa, która zakładała likwidację PGR-ów i tor służewiecki on przez to dekady on funkcjonował na prawach Węgier był pod Ministerstwem Rolnictwa w związku, z czym wiadomo było, że za chwilę będzie musiał zostać w tej formie taki istniał, a zlikwidowany w ówczesny dyrektor możliwie długo starał się zachować go w ich w kształcie znanym z czasów PRL-u no ale z końcem 91003 . roku ostatecznie tak jak wszystkie inne PGR-y został zlikwidowany przedsiębiorstwa, a powstała spółka spółka skarbu państwa nic i właściwie co się stało z mieszkańcami z trenerami jest właściwe zostali postawieni przed odgórnie absolutnie podjętą decyzją przejścia na własne rachunek trenerzy musieli albo zrezygnować z zawodu co właściwie było dosyć trudne, bo wielu z nich tak jak mówiłam albo od pokoleń zajmowała się końmi i inni, którzy wcześniej byli dżokeje sami byśmy nie znali często po inne innej pracy no i teraz nagle byli postawieni przed sytuacją, że muszą założyć firmę z wszystkimi tego konsekwencjami znajdować klientów będą będący gotowych dzierżawić od stadnin państwowych czy potem kupować konie i do nich wstawiać do treningu i organizować pracę samodzielnie lub wszystkich pracowników najemnych czy nigdy wcześniej nie musieli się w nie musieli zajmować knajpy transformacji ustrojowej przez wiele lat wyścigi były w ogromnym kryzysie można powiedzieć, że naprawdę tylko zasługą pewnej integralności tego środowiska wyścigowego one właściwie tego, że właśnie było to miejsce była to enklawa fizycznie, a w takim kryzysie instytucjonalnym można powiedzieć przez wiele lat trwały, który zresztą był bardzo ciekawej trochę jak w soczewce nim się skupiają różne problemy z czasów doby transformacji tego co dzisiaj można nazwać epoką dzikiego kapitalizmu, która nastąpiła w latach dziewięćdziesiątych, dlatego że ich wielokrotnie zmieniała się przepisy właściwie nie było wiadomo, kto ma organizować zakłady wzajemne przez kolejne lata bardzo trudno było znaleźć inwestora, którego Ministerstwo Finansów zaakceptowało zgłaszały się różne firmy zagraniczne zajmujące się hazardem firmy polskie, które nie przychodziły pozytywnie tej weryfikacji tor pozostał państwowym tak jak zostało znacjonalizowane po wojnie tak nadal należy do skarbu państwa, czyli nie wszedł rzeczywiście w obręb władze miejskich właściwie podzielić się też nawet od strony własnościowe jest taką trochę trochę wyspą impreza w terenie może pełnić będą powstawały w ich w terenie miasta w 2000 różnych konno to pani zawiesza głos i zawiesza głos i powrocie naszych chorych po informacjach na dobrze dr Barbara Bosak Herbst z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego studia informację dziesiąty 40 po informacjach wracamy w studiu dr Barbara Bosek Herbst z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i w ramach projektu badawczego udało się pani nakręcić film 450 kilo może nim ten film będzie można oglądać w Skarżysku Kamiennej siedemnastego 18 listopada czy w przyszłym tygodniu to stek SA środa czwartek czwartek piątek klasztor często zresztą w weekend oba tory k piątek sobota nie jest sobota niedziela możesz prosty gest w kalendarz oprócz mnie sobota niedziela z o miejscu teraz się w Skarżysku-Kamiennej RM staże w domu kultury to też do domu kultury w Skarżysku ewentualnie, jeżeli ktoś nie może albo nie chce i woli poczekać do 3 grudnia to 3 grudnia ulica Warecka 4 przez 6 SA Warszawa zapraszam serdecznie pełnych godzinach wieczornych koleżanką osiemnastym z bardzo interesujący film taki właśnie zakulisowe kit, czyli właśnie wracając do tego wątku czemu on jest taki trochę nostalgiczne bardzo nawet na Wiśle bardzo zmienia zdanie po 2 i od tego 91003 . roku właściwy do roku 2008 ta sytuacja życiowa zawodowa tych, którzy byli związani z uszczelkami była szalenie niestabilny i właściwie tylko dzięki temu, że wiele osób postanowiło robić to co robi niezależnie od warunków czy mają wynagrodzenie czy pogrążają się w długach czy to nie oznacza, że muszą np. jest wielu trenerów samodzielnie, bo zaczęło dzierżawić konie o to, żeby w ogóle mieć co trenować pod właścicieli wcale nie pojawiło się tak wielu chętnych stawiać konia do treningu w 2001 roku weszła w życie w końcu ustawa o wyścigach konnych ale jakie były okoliczności dzień przed jej uchwaleniem na tor wszedł syndyk to spółka ogłosiła już upadłość, więc to był czas absolutnie ostatni moment, żeby właściwie to miejsce uratować my tam znalazł w tej ustawie się bardzo ważne paragraf, który określał właśnie to miejsce jako niezbywalną własność skarbu państwa realizowaną przez osobę prawną w postaci polskiego klubu wyścigów konnych, bo tak naprawdę to zaniepokoiło wszystkich związanych z wyścigami to ów fakt, że to nie tylko były organizacją wyścigów, ale właśnie owo niezwykle atrakcyjne również pod względem deweloperskim miejsce w mieście, bo proszę sobie wyobrazić, że właściwie tor Służewiec to potencjalnie 140 ha między Ursynowem Mordorem Green Field dumę prawda ze starodrzewiem i punktowe rozmieszczonymi zabytkami architektury modernistycznej, więc można, by go temat modernistyczne zabytki zburzyć drzewa wyciąć i postawić 785 bloków mieszkalnych o takiej możliwości nie było, bo rzeczywiście rola władz państwowych torów wyścigów konnych wpisały doprowadziły do wpisania obiektu do rejestru zabytków, więc może te poszczególne obrazy często przeszkadza, że trwały, ale można, by zmienić funkcję np. i po prostu dobudować właściwie zrozumiana Pawła głównie głównie tereny zielone i na to są fascynujące ta historia właśnie tych lat do tego, że kolejni prezesi tych spółek nowości można powiedzieć stawiali odpór różnym zakusom różnych podmiotów mniej lub bardziej efemeryczny, które chciały ten teren rzeczywiście możliwe, że ta katastrofa w sferze domniemań, ale mniej lub bardziej oczywisty sposób przejąć pod właśnie nowe to nowe funkcje dystans zapis tej ustawie dawał pewne poczucie stabilizacji oprócz tego wpisu do rejestru zabytków w ERM na niej mniej nie dawał co do rozwiązań organizacyjnych co oznacza, że to szczególnie co roku 2008, kiedy organizatora wyścigów dzierżawcą terenu został Totalizator sportowy lub ci, którzy związani z wyścigami właściwie mieć bardzo niestabilne źródła dochodów właścicieli wyścigu właścicieli koni wyścigowych płonie wielu nagrody były wypłacane bardzo nieregularnie przez organizatorów wyścigów wiele osób wtedy wpadło zadłużenia znaczna część wyjechała zagranicę jeszcze otwarły się rynki Unii Europejskiej wiele osób wyjechało pracować w stajniach we włoszech w Niemczech i innych do innych krajów cię oferowano im atrakcyjne zarobki pełni ten komputery można powiedzieć, że uległ rozszczelnieniu ono pozostało oficjalnie zlikwidowane to osiedle pracownicza, chociaż ona nadal ma taki charakter właśnie pewnej monokultury GMO na kulturę zawodowej w i właściwie w dużym stopniu tylko dzięki pewnej rutynie różne rzeczy trwałe np. przez lata statystyki wyścigowe i programy w ogóle wyścigowe tylko gromadzili drukowali udział w pasjonaci wyścigów konnych dziennie dlatego żadna instytucja tylko robili to oddolnie ludzie, a więc panował naprawdę stan dużego dużego chaosu, któremu skutkuje dziś dzień pauperyzacja generalnie ludzi związanych z wyścigami konnymi, bo oczywiście najlepsi dżokeje ci najlepsi trenerzy z nagród mają przyzwoite dochody natomiast większość ludzi w tym pracowników najemnych pracuje naprawdę za niewysokie wynagrodzenia i Najdek właściciel los jest niepewny i teraz ciągle właściwie czekamy od 2012 roku w plan miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pani jest w więź między Warszawą to prawda natomiast, dlaczego tu są takie emocje związane z tym planem, dlatego że właściwie pierwszy projekt był w 2012 roku w tylko, że on właśnie zakłada możliwość prowadzenia różnych nowych funkcji, zwłaszcza na teren właśnie tych kulis, czyli tak naprawdę dawał mu możliwość właściwie przed kwalifikowania przerobienia stajni i budynków mieszkalnych i może były wpisane do rejestru zabytków wpół budynki na Szkotów funkcjach handlowych dawał możliwość zbudowania wielkiej hali sportowo wystawiennicze w miejscu, gdzie się znajduje tor treningowy i wokół tego planu oczywiście zaczął się toczyć taki trochę lokalny bardzo mało medialne zresztą konflikt w środowisko wyścigowe w postaci raptem parunastu osób, ale skutecznie oprotestowała ten ten projekt odbyło się wysłuchanie publiczne z nim z nim związane mają wrócić do poprawek i ten stan trwa już 5 lat to też pokazuje, jakie prawdopodobnie tną nie tylko techniczne rozwiązania w ziemię tak rozjeżdżony nowym planem, ale właśnie redut, gdy jakaś koncepcja prawda, że wpuścimy tam nowe funkcje czy nie wybór jest z 1 strony w waśni co się dzieje, bo pojawia się tam wątek odrestaurowanej trybuny głównej oraz 2 strony właśnie jakaś taka dzicz brak stabilności brak brak perspektyw z no właśnie Toyota to tęsknota za tym rajem utraconym no tak szczególnie starszym pokoleniu w można powiedzieć przez 2 lata takiego kryzysu niepewność takie trochę rytualne biadolenie można powiedzieć troszkę się uformowało, ale tam też z wielu pasjonatów to też pokazuje filmy, bo rzeczywiście trzeba być pasjonatom, żeby teraz zajmować się jeździć tam konno przychodzić do tej trudnej pracy fizycznej za nieduże wynagrodzenia, która też jest dosyć ryzykowna co tu dużo mówić, żeby inwestować koniecznym dziś warszawscy właściwie ciepły jak ta jest Służewiec właściciele koni to naprawdę rzadko są ludzie, którzy zakładają, że coś na tym zarobią, bo lata pokazały właśnie transformacji nie za bardzo się da przy takiej skali ścieków jakie, jakie obecnie mamy po to, są rzeczywiście zaangażowani w to miłośnicy, którzy dokładają gdzieś tam z innych swoich źródeł dochodów teraz to dotykanie podejmują to ryzyko no dobrze, ale to byłoby też, by tak wciągnęła w ogóle w to środowisko trochę w sensie, że to, by jest projekt naukowy dziś antropologiczna socjologiczny, ale tak w zaroślach z punktu widzenia naukowca to jest zdrowo no bo trzeba w tym czasie zdziałać, gdy jest takie rzeczywiście aspekt badań, zwłaszcza takich opartych na długotrwałych badaniach terenowych po mnie ten projekt dopiero połowę w drugiej fazie realizacji projektu badawczego ten filmowy projekt realizowany, a soundtrack filmowy realizowanego przez rok więc, aby moje zainteresowanie tym miejscu trwa już parę parę lat i rzeczywiście ciasto jest także antropolodzy społecznie trochę stają się czasami rzecznikami tych którzy, który badają którymi interesują szczególnie jeśli rzeczywiście są to grupy jakoś nie uprzywilejowane prawda lub, których głosy słabo słyszalny, a w takim dyskursie publicznym i niewątpliwie w przypadku wyścigów konnych tego środowiska w Polsce tak właśnie on tak właśnie jest jej sam fakt, że w Warszawie nieraz dyskutujemy n p . nad przyszłością pojedynczych budynków tak tworzą się wielkie akcje społeczne angażują się aktywiści miejscy w obronie bardzo malutki kwartałów miasta czy wręcz tak jak mówię pojedynczych budynków tutaj mamy do czynienia z wielkim kompleksem modnego modernizmu międzywojennego, a jednak właściwie nic się tym miejscem jego przyszłością z tych osób, które często mają takie głos opiniotwórczy pościeli nie interesuje, więc troszkę rzeczywiście czuje się tam postawiona w roli żaby dziś w ogóle o tym miejscu mówić, bo tego, czego mu brakuje tez w ogóle właśnie obecność w świadomości społecznej tak nawet warszawiacy program badań w okolice toru szczególnie ci, którzy zamieszkali w okolicach Kubicki w ostatnich latach pani czas na niby wiedzą, że są te wyścigi, ale właściwie nie wiedzą czy to można wejść na ten teren czy nie prościej właściwie czytam obok tych stajni jacyś ludzie mieszkają w czynie często nawet ludzie z mieszkających w zasięgu spacerowym toru niem tego nie wie co mam wrażenie jeszcze pobierającego film może oczywiście można wzmacniać głos z tych osób tylko w tylko to są ludzie, których z racji tej właśnie niestabilności i zachęta nie będzie groźne, że ktoś wyjeżdża co zmienia place czy, że w grze być może tam mieszkają w ciążę, jeżeli chodzi o karierę to kariera może być bardzo krótka nieprzewidywalne to znaczy takie właśnie krótkotrwałe czepianie się różnych zajęć tak, ale ten stan takiej niepewności trwa już od lat dziewięćdziesiątych my jakoś trwa i chyba też się wszyscy już trochę przyzwyczajeni, że jakoś to będzie, że ten ten statek już parę razy miał utonąć kilka razy zostało uratowane potem były takie sezony też w okolicach 20000406. roku, że właściwie w ogóle nie było pieniędzy np. w którymś roku właśnie minister zresztą Andrzej Lepper w połowie sezonu w sierpniu 2 sygnałowe leki środki, żeby ruszył ten sezon jest tam były momenty naprawdę bardzo dużego rozkładu instytucjonalnego, a jednak wiele osób na tym torze zostało do niego wraca jedni trochę nawykowo rutynowo pracują w stajni są one blisko domu pod tata dziadek tam pracował, ale jednak też pojawią się nowi ludzie mówią ludzie miłośnicy koni, którzy często mu bardzo chcieli, by w ogóle wejść i zmodernizować organizację tych wyścigów, którzy chcieliby prowadzić stajnie w nowoczesnym stylu występować właśnie za granicą taka garstka miłośników pasjonatów jest aż tak spojrzymy np. teraz na programy wyścigów konnych to coraz więcej n p . w wyścigach bierze udziału kobiet młodych dziewczyn to są często dziewczyny właśnie z miasta jak do tej nic tak oczywiście dżokej to jest już taki tytuł, który się osiąga po wygraniu 100 gonit w natomiast jako jeść co już wyścigowi na tym zielonym torze przed widzami coraz więcej dziewczyn występuje i także są ludzie, aczkolwiek to naprawdę jest małe zamknięte grono to są to są ludzie, którzy się znają i rzeczywiście no dobrze by było tych ludzi było im więcej naj przede wszystkim, gdyby znalazły się rozwiązania instytucjonalne, które umożliwiły większy dopły w pieniędzy to tylko koni żal tylko koni żal no to jest chyba temat na oddzielną rozmowę to prawda myślę, że to jak żyją konie wyścigowe można, by było porównać to pojawię taki ekskluzywnej szkoły sportowej z internatem o takim ostrym rygorze, gdzie się 2 właściwie dobrostan tych uczniów powierzchni pod każdym względem, ale rzeczywiście są oni poddawani dosyć dużej dyscyplinie tak, by archiwistyki szkole nie przywiązywano, więc rano do karuzeli w 2 nikt nie chodziłem przywiązany przez kogoś z dziękuję bardzo panie dziękuję dr Barbara Bosak Herbst z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa moim gościem informację o godzinie 11 już kilka minut po informacjach wracamy do programu off
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Bez reklam!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA