REKLAMA

"Lex deweloper" - dlaczego i komu nowe prawo jest potrzebne? Jakie będą efekty?

Data emisji:
2018-10-04 19:00
Audycja:
Magazyn Miasta
Czas trwania:
01h 01:21 min.
Udostępnij:

Jak pogodzić interesy właścicieli gruntów, mieszkańców, samorządów i deweloperów? Jak skutecznie odpowiedzieć na potrzeby mieszkaniowe Polaków? Jakie prawo mogłoby zmniejszyć problem coraz większego deficytu gruntów pod zabudowę w miastach? Czy wywłaszczenia to właściwy kierunek porządkowania przestrzeni miejskiej? A co ze "świętym" prawem własności? I czy "lex developer" nie wyleje dziecka z kąpielą? O tych, i wielu innych zagadnieniach dyskutują w studiu podcastu "Magazyn Miasta" Bartosz Rozbiewski, naczelnik Wydziału Polityki Przestrzennej w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego miasta Warszawy, Konrad Płochocki – radca prawny, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich i prowadzący rozmowę Artur Celiński, redaktor czasopisma "Magazyn Miasta".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Artur Celiński, witam w kolejnym podcaście Magazynu miasta. Dzisiaj będziemy rozmawiali o pewnej ustawie, która wzbudziła wiele kontrowersji ostatnimi czasy. Chodzi o specustawę mieszkaniową, zwana potocznie lex deweloper. I będziemy rozmawiali z przedstawicielami urzędu miasta stołecznego Warszawy, panem Bartoszem Rozbiewskim, który jest naczelnikiem wydziału polityki przestrzennej biura architektury planowania przestrzennego, które to też biuro robi wiele ciekawych rzeczy ostatnio np. studium robi. Rozwiń »
Panie Bartoszu co to znaczy, że Warszawa robi studium?

Studium test konstytucja planistyczna miasta, więc można powiedzieć, że to jest najważniejszy dokument mieści się, choć działania planistyczne, ale myślę, że to nie sprowadza się tylko wyłącznie do kwestii planistycznych po taki dokument jak studium de facto wpływa na życie wielu innych obszarach nie tylko inwestycyjnym, ale zwykłym codziennym życiu

To tak zapytam: jest sens robić studium skoro jest lex deweloper?

Paradoksalnie ta ustawa wzmocniła działania tego studium, bo proszę zauważyć, że inwestycję musiał być sprzeczne z tym dokumentem oczywiście są wyjątki w postaci terenów kolejowych powojskowych natomiast cieszymy się że, chociaż w tym wąskim zakresie, jakim jest ta ustawa mamy uhonorowanie tego dokumentu w końcówce można powiedzieć, że czekaliśmy NATO jako samorząd już od jakiegoś czasu inna zaraz zobaczymy mamy też drugie gościa jest nim Konrad Płochocki dyrektor generalny polskiego związku firm deweloperskich w dzień dobry raz zapytam cię specustawa mieszkaniowa została nazwana Alex deweloper wydaje się, że hala jest to tylko i wyłącznie chęć zdobycia kapitału politycznego to określenie wyszła ze strony aktywistów miejskich my bardzo czujemy się dotknięci tak naprawdę to nazwał bo o ile w i porównując do lex Szyszko, który rzeczywiście wcześniej taką pierwszą nazwą było właściwie można faktycznie powiedzieć, że lex Szyszko ma jakieś uzasadnienie, ponieważ minister Szyszko był autorem jego ministerstwo, bo autorem tej ustawy, czyli realnie odpowiadało za ich kształt w przypadku lex deweloper, ale cóż państwo powiedzieli to deweloperzy nie mieli żadnego wpływu na to ustawa ustawa powstała, ale w kręgach rządowych głównie tak naprawdę po to, żeby umożliwić realizację programu mieszkanie plus nie oszukujmy się, ale państwo po 2 latach samodzielnych prób zobaczyło jak trudno je zbudować i że to co prywatni inwestorzy mówią od wielu lat, że jest naprawdę coraz ciężej nie jest tylko i wyłącznie opowieścią o łup kapitalista prowadzi Kazia, który wiadomo, że będzie narzekał natomiast faktycznie ten proces inwestycyjny jest niezwykle skomplikowany i po 2 latach ministerstwo uznało czy też rząd uznał, że rzeczywiście potrzebne są ułatwienia w procesach przygotowanie inwestycji i z tym chyba się wszyscy zgadzają od lewej do prawej inne natomiast co na to czy ta ustawa jest idealnym rozwiązaniem na pewno nie i na pewno ma wiele złych rozwiązań ma też kilka dobrych rozwiązań należy pan bronił tej ustawy nie będą bronili wielu rozwiązań nie będą się w pisywał obrońca specustawy mieszkaniowej tak myślę, że lepiej byłoby, gdybyśmy ją nazywali natomiast są tak dobre rozwiązania, zwłaszcza jeżeli chodzi o szybkości procedur o to, że urząd ma kara za to, jeżeli nie będzie przestrzegał terminów nałożonych ustawą w jakim czasie ma rozpatrzyć wniosek to myślę, że jest aż paradoksalnie trochę, że inna ustawa musi mówić, że urząd musi przestrzegać przepisów określonych inną ustawą to jest to zaś ma dziwne, żeby nie powiedzieć śmieszne Monty Python się pewnie trochę trochę uśmiał i mówisz jak urząd nie dotrzyma terminu to mamy milczącą zgodę albo karę finansową za każdy dzień przyczyniła się od inwestora do prywatnego wnioskodawcy tylko do innego urzędu, ale nawet to już działa motywująco, ale są też rozwiązania od początku krytykowaliśmy możliwość budowania wbrew planom zagospodarowania przestrzennego i mimo tego, że fajnie kilka organizacji i właśnie aktywistów miejskich cały czas wmawia, że środowisko deweloperskie bardzo cieszy się z tych rozwiązań, że można budować wbrew planom to wcale tak nie jest to, że i jak będziemy sobie z jajka będą na przykładach pokazywał jak tego rodzaju możliwości ogród mogą się obrócić przeciwko prywatnym prywatnym inwestorom to od razu zadam takie może dziwne pytania, ale czy pan rządzi Warszawą, a w Gniewinie chciałbym, aby był ich nie zgadzać np. na stanowisko w pełni prezydenta miasta stołecznego Warszawy, które mówią, że deweloperzy rządzą Warszawą i że oni teraz odbiorą to władze RFN z rąk deweloperów dziś są rzeczywiście te hasła polityczne tak naprawdę myślę, że te hasła polityczne próbują żerować na konflikcie społecznym, jaki zawsze jest konflikt społeczny polegający między starymi mieszkańcami i nowymi mieszkańcami, bo deweloperzy budują dla siebie dla żołnierzy, ale jakby, skąd w ogóle taki pomysł, żeby bazować na konflikcie, mówi że tym złem są deweloperzy no to jest niestety smutne natomiast dotychczas właśnie od o tym, powiedzieć, że istnieje odwieczny konflikt pomiędzy starymi mieszkańcami, a nowymi mieszkańcami, a jeżeli koszty, więc stawiam na ziemi no proszę dać się rozwinąć wadą postaram się pokazać, jeżeli ktokolwiek z państwa mieszka dzisiaj w Warszawie w jakimś bloku to mogę państwu zagwarantować, że państwa miejsce kiedyś, bo pusta działka zapewne zarośnięta drzewami zapewne wycięli Panic rząd zapewne jakiś, bo musiał zostać wycięta i pogorszy się widok państwa sąsiadom, który dzisiaj widzieć jak widzicie no bo przecież to ten teren był cały zarośnięty i tu pytanie jak daleko się jak daleko się cofniemy państwa mieszkanie, w którym mieszkacie zapewne komuś właśnie jak powiedziałem zepsuło widok spowodowało, że nie ma tam rzeczki jeziorka, a może po prostu łąki, na którą ktoś kiedyś sobie mógł wejść i to jest ten konflikt, że dzisiaj my chcielibyśmy wszyscy mieszka przy parku i niech moje mieszkanie będzie z widokiem na park, ale jeżeli następnym i następna inwestycja miały powstać przed tym, że przed naszym blokiem zasłonić tamten widok to z całych sił będziemy protestowali, a korek co jest grupa, która chce właśnie kupić mieszkania, bo chce mieszkać też przy parku chce mieszkać blisko parku i ci ludzie mówią dzisiaj chcemy mieszkać w centrum miasta, bo to też jest taki konflikt, który ja troszkę pokazuje na przykładzie aktywiści miejscy, którzy często nie wszyscy naprawdę nie wszyscy z wieloma aktywista niskimi z wieloma organizacjami prowadzimy konstruktywny dialog bowiem, że deweloperzy też jako deweloperzy jak obraża mamy bardzo dużo o rzeczy, za które powinniśmy się wstydzić liczące się wstydzimy wyciągamy z niej wnioski popełniamy dalej błędy to nie jest tak, że już, że powoli się medale z racji będziemy popełniali Larry Emu ciemnej barwie złożoność tutaj dotykamy tematu samego planowania przestrzennego polskich miastach to jest temat, który toczy się nawet Scorsese to 3 i szukamy odpowiedzialnych za ten stan rzeczy wskazujemy, że to rząd nie dopilnuje, a niektórzy mówią, że deweloperzy sami zbyt chciwie czasami niekoniecznie uczciwie pewne rzeczy wykorzystują gołym niebem Toskanii między starymi nowymi, a za złego wrócimy, ale chciałbym zapytać jak często się panowie spotykają ze sobą jako my chyba ty stracisz spotkaliśmy pana w studiach fakt zaczniemy dopaminy osoby na chwilkę ustawę rozpatrzy specustawę mieszkaniową pomimo tak też istniejące konflikty proza Lema o tym jak się planuje przez rozwój przestrzenny miasta jak rozumiem miasto buduje nie tylko urząd czy MPM, ale również prywatni inwestorzy, którzy mają ochotę na tym po prostu zarobić to przecież to jest też interes do zrobienia jak wygląda współpraca pomiędzy ratuszem, a deweloperami dzisiaj myślę, że moje pytanie czy państwo czasu spotykają się, że miasto bardziej przybiera formę regulatora rynku do tej pory natomiast aż chciałoby mieć wpły w na jakość zasobu mieszkaniowego i też wymiar niż przewidziano pulę dla pewnej luki, jaka się szczególnie w Warszawie wytworzyła się chodzi o dostępność ekonomiczną mieszkań, więc wracając do początku mojej wypowiedzi miasto na pewno jako regulator na pewno jako partner w imię i pewnie trudny rozmówca natomiast myślę, że władze samorządowe są do tego, aby dbać o jakości przestrzeni czy to zamieszkania czy pracy czy komunikacji, czyli jeśli upraszcza sobie takie myślenie, że już bardzo podzielone są zadbani za regulowanie nasze miasto wyglądają często tak jak wyglądają rzeczywiście w grach i budowie w zabudowie nowy trend, że chaos wzrostem to władze miasta odpowiedzialny za chaos to jest wina ratusza to jak udział w obronę miasto trochę, bo sugeruje pan redaktor, że Bakero teraz do MO, że deweloperzy, ale albo jest na morze deweloperzy, jeżeli przejedziemy się to on po Polsce wyjedziemy z dużego miasta powiedziałem po prostu w kraju to co zobaczymy zobaczymy pastelowe zobaczymy rozsypane domki jednorodzinne budowane nie w zwartej zabudowie jak np. pewnie wszyscy możemy sobie wyobrazić włoskie miasteczko, które jest zbudowany albo na bazie kończy się na bazie kwadratu mamy równoległej prostopadłą ulica do siebie nam na krzyżu na nogi Krzyżaków prawda, gdzie jest wszystko spójne ładne od 1 kraju od 1 krawędzi miasto do drugiej jest tyle co po takim kwadracie mniej więcej prawda po po przekonać się poruszam w przypadku typowego polskiego miasteczka małego załóżmy 3000, bo co przekraczającego status miasta albo nawet niech to będzie duża wieś my mamy to miasto rozciągnięte czasu na kilku kilometra szlaku wieś na kilku kilometrach Jonasz zaczyna od 1 krańca drogi i kończy na drugim krańcu drogi budujemy taki tasiemiec czas ten tasiemiec absolutnie nie jest tak jak w tym włoskim mieście, że mamy kamienice przyklejono do kamienicy i pod między małe nieduże uliczki tylko mamy rozsypaną zabudowę dom duży ogród działka pozorne kolejny dom i t d . tak dalej okazuje się, że to nie występuje tylko w miastach to występuje również na wsi, więc pewnie trochę trzeba spojrzeć na historyczne uwarunkowania, dlaczego my tak budujemy, dlaczego nie budujemy zwartych zbitych miast tak jak nie wiem jak chociażby Wang często patrzymy na budownictwo jednorodzinne tam też bardzo mocno rozwinięte budownictwo jednorodzinne, ale jednak dominują szeregowce, które się stawia 1 przy drugiej no bo to jest jakby bardzo nie tylko opłacalne z punktu widzenia do kosztu budowy, ale także Bocian koszt utrzymania całego miasta zakład do takich wyborczych w rządzie, ale my żyjemy jak rozsypane no właśnie, dlaczego może za to powiedz mamo powiem powinniśmy sobie też zdać sprawę z tego myślę, że tutaj jak siedzimy nikt nie zaprzeczy, że nasze prawo w zakresie planowania przestrzennego jest dość liberalnym prawem pan jest wyraźnie jest to pewnie efekt pewnego pełnym tego pewny transformacji, jaką Polska przeszła przez 25 ostatnich lat, gdzie własność prywatna była nie powiem, że świętością, ale ważnym przedmiotem użycia prawego publicznego i t d. UOKiK daje wyjazd znamy to, że szukają albo ma rację może lekko, jakby Boga pragną, żeby rządzić, ale też zachować powiedzieć jakiemukolwiek przepraszam teraz wrócę do korzeni na wszystkich lokat jakiemukolwiek rolnikowi, bo gdzieś tam wszyscy pewnie jak daleko sięgniemy do byliśmy rolnikami rząd teraz nie może na swojej ziemi wybudować domu jak to nie mogę budować dialog, a ja dla siebie land Rover nanorurki pole syna rolnicy są inwestorami nie osiedli, które znamy z papieżem zbudowała nowa tak to jak powiem panu żal, że tak, ale już budowała nową bierze się bierze się w dużej części właśnie z tego przywiązania do własności, jeżeli taki każdy z nas, kto ma kawałek działki na wsi w mieście nieważne, bo te wszystkie wsie stają się miasta i jesteśmy dziś spotykamy się w Warszawie proszę bardzo Białołęka, która wcześniej tam jeszcze kilkadziesiąt lat temu to było głównie zabudowa wiejska i każdy z tych chłopaków przepraszam każdy sygnał, że jest położona jest oczywiście dość często jest on jakby usłyszał, że nie może na swojej działce wybudować domu toby przepraszam, ale w zło poza WIG oczywiście to jest paraboli, a i, ale i tutaj przesadzam delikatnie mówiąc, ale nie wyobraża sobie, że powiedzieć nie do tego stopnia, że przepraszam pod Warszawą 1 z inwestorów opowiadał mi mniej więcej 2 lata temu, gdzie kupił działkę od rolnika i stawia osiedle domów jednorodzinnych 1 z podwarszawskich gmin graniczących bezpośrednio z Warszawą i ten broni mówi wie pan dojrzał pan postawił tutaj to się będą to niech pan jeszcze jedno postawi dla mnie tutaj będzie dla córki Anki z deweloperem wynaturzenia prób udanych dla nas, bo musimy ustalić pozwolenie na budowę projekt architektoniczno-budowlany, ale nie przebada się będę budował to niepotrzebny jest pozwolenie na budowę i ma teraz GDDKiA oddział Zagórze centrum miasta dzisiaj mamy na Białołęce dokładnie te tereny, które są sprzedawane np. właśnie pod inwestycje mieszkaniowe, bo tam już z tramwaju, bo tam przez autobus i teraz, dlaczego teraz mamy to przyzwyczajenie do własności, więc na tej samej działce może powstać tak budynek mniejszy lub większe oczywiście tutaj jest właśnie rola regulacyjna regulacyjne miasta natomiast jest to prawo własności kim jesteśmy przywiązani, że nikt nie może nam zakazać, że nie wolno ci budować na twojej działce, czego chce iść, ale jeśli okaże się zdolny syn Andrzeja Brzozowskiego waleczny panie Konradzie co obszary naszego życia, gdzie państwo mówi możesz go ze swojej własności ze swoich praw tak dalej, ale są pewne zasady na, na które musisz jak przedtem musi przestrzegać np. nasze dzieci tak mamy z czego w Polsce obowiązek szkolny zostało wymyślone, ponieważ uznaliśmy przez to, że czas socjalizacji w szkołach przedszkolach i t d . dobrze robi naszym dzieciom tak oszustem przez co ograniczamy nasze tutaj prawo rodzicielskie do dochowania tak jak my chcemy każdy z nas ma obowiązek posłania dzieci do szkoły, jeżeli tego nie robi niby są konsekwencje dokładnie tak samo jest przestrzenią tak, że możemy dysponować możemy na niej zarabiać co pewne reguły nawet tej ratusz to reguły i teraz rząd ustala co możemy zrobić może budować, bo potem wszyscy wspólnie ponosimy konsekwencje miał zacytować konstytucję Rzeczypospolitej polskiej, która mówi, że każdy ma prawo pobierać pożytek ze swojej własności w tym nieruchomości i każde ograniczenie tej własności może się odbywać tylko w drodze ustawy także bardzo trudno jest poprzez planowanie przestrzenne ograniczać swobody obywatelskie, które zyskujemy dzięki konstytucji, ale dobrze za tak czy ten stan powalczyć naród jest w Polsce panów zadowalają się, że jest oka jest każdy może kosztem swego prawa tak jak się podoba absolutnie nie ona jako deweloper oraz przedstawiciel branży deweloperskiej pierwsza absolutnie nie, bo mamy kiepską urbanistyka, bo właśnie zasoby w testamencie, dlaczego tak się dzieje to niepoważne pytania, dlaczego w bok Parka specustawa mieszkaniowa powstała no bo też mam wrażenie, że to ostatnie 56 lat taki duży nacisk na to, żeby jednak to planowanie przestrzenne ucywilizować cywilizować tak, żeby wprowadzić pewne zasady, żeby niedoborze tego, że nasze miasto rozlewała się nadmiernie tak, bo to są koszty, czyli tak, bo to taki deweloper, który stawia na sam kupuje działkę rolną przekształcono działkę budowlaną stawia tam osiedle mieszkaniowe, bo osiedle domków jednorodzinnych, ale oczywiście on osiąga zysk, a tak, ale my wszyscy ponosimy koszty tej inwestycji, ponieważ gmina może tam dociągnąć kanalizację musi tam gniazda panie redaktorze ja powiem tak, jeżeli chodzi o koszty urbanizacji bardzo fajnie, że pani dotknął to brutalną prawdą wiem, że niepopularną i przykro mi żona pana, by już nie jest fakt, że nawet, jeżeli deweloper stawia blok, nawet jeżeli jest daleko od centrum miasta, jeżeli to jest przepraszam przysłowiowy w środku pola do kosztów organizacyjnych dla społeczeństwa są nieporównywalnie mniejsza w przypadku tego 1 bloku załóżmy, który ma 100 mieszkań w niż w przypadku 100 domów jednorodzinnych rozsypanych pod miasto to jest główny arteria ma sens ten wstrętny Urban Spały jest głównie właśnie tak naprawdę spowodowany naszą i jednorodzinną rozsypano zabudową, bo nawet, jeżeli mamy budowę niech będzie to zabudowa jednorodzinna, którą lubimy, aczkolwiek widać odwrót od nich technik zabudowa jednorodzinna, jeżeli są szeregowce, które wcześniej mówiliśmy tam jest dużo taniej właśnie dociągnąć infrastrukturę jest ekonomicznie niż przepraszam też ściany na co nawzajem siebie grzeją mnie nie grzejemy powietrza i t d . i t d. natomiast największe koszty dla nas wszystkich podatników ma nie zorganizowana zabudowa rozsypana im bardziej właśnie ona jest w postaci domków jednorodzinnych tym jest gorzej, ale bez mojej rodziny zarówno budowanie w środku pola bloku mieszkalnego, jaki niezorganizowana chaotyczna zabudowa jednorodzinna jest złym mocom z punktu widzenia miasta Drosed był, ale skupmy się w, dlaczego ten stan utrzymuje się tak długo Jackson panowie powiedzieć to, dlatego że Polacy tak bardzo zręczny prawo własności nie pozwalali regulatorowi na wprowadzenie pewnych zasad jak proponuje się cofnąć do roku 2015, kiedy pojawiła się jaskółka w postaci nowelizacji ustawy o planowaniu zagospodarowaniu przestrzennym, gdzie mieliśmy próby zracjonalizowania procesu określania podaży terenów przewidzianych pod zabudowę to się odbyło poprzez głównie zmiana w dokumencie studium nie poszły za tym zmiany co prawda zmierzające do tego, żeby np. decyzję o warunkach zabudowy były zgodne ze Starym mieście było chyba za wcześnie na to natomiast wydaje się, że ta ustawa, która weszła w tym roku na przekreśla troszeczkę ten dorobek właśnie ten kierunek, który został ubrany w myśl słusznie te 3 lata temu, który tak naprawdę zobaczymy efekty tych tych zmian pewnie za dwa -trzy lata, kiedy te nowe studia w oparciu o nowe zasady zostaną przy przygotowana specustawa jest jak i kimś takim dziwnym zrządzeniem losu, którego silnik nie spodziewał ale dlaczego dziwnym zrządzeniem czekać do rządzenia rosołu sprowokował tak ktoś to zrządzenie losu stworzył przepuścił przez Polski parlament parlament przyjął prezydent podpisał tak jakby dlaczego czasem też Drawsko 9 czy np. deweloperzy wypadnie ona radzie reprezentuje pan Polski związek firm deweloperskich tak rozumiem, że tam są bardziej świadomi deweloperzy mniej świadomi deweloperzy czasem, ale czy państwu łatwo się działa w takim chaosie prawnym jej tak są uzupełnieniem natomiast zapyta pan, dlaczego o, dlaczego w ogóle ta ustawa powstała ona powstała po torze, bo po licznych Kusz potrzeba na to potrzeba jest potrzeba mieszkań o powrocie i to czasem powiedzieć, bo wszyscy chcielibyśmy być piękni młodzi bogaci o podanie jest, ale jak to zrobić, aby jak zrobić, żeby lepiej, bo mówimy o tym, że mamy fatalną sytuację mieszkaniową, jeżeli choćby chodzi o zasób mieszkań jesteśmy na szarym końcu Unii Europejskiej, jeżeli chodzi o liczbę mieszkań na 1000 mieszkańców, ale jednocześnie dosyć dużo budujemy od w ostatnich latach co jest dobrym dla wskaźnikiem dobrą informacją, niemniej mamy ogromne zaszłości, żebyśmy doszli do średniej Europejskiej w zakresie właśnie liczby mieszkań na 1000 mieszkańców to musielibyśmy wybudować te słynne 3  000 000 mieszkań to stąd się one wzięły no tak uważam jednak pieniędzy na budowę tych mieszkań, a więc, skąd te bardzo proszę dać dokończyć 3  000 000 mieszkań musielibyśmy zbudować, żeby mieć średnią nie mówiąc w ogóle o metrażu nasi koledzy z zachodniej z granicy, czyli Niemcy mają prawie 2 × taki metraż jak my oni mają średnio 48 m na głowę my mamy średnio trochę ponad 26 m na głowę statystycznie oczywiście jak i także potrzeby mieszkaniowe są ogromne teraz ta ustawa próbuje odpowiedzieć właśnie na to potrzeba czyni ona mówi nam są potrzebne mieszkania Polacy potrzebują mieszkań i ustawa nie rozumiem powstawała w takim duchu, żeby umożliwić realizację większej ilości mieszkań, bo tych brakuje, jeżeli byśmy w obecnym tempie budowali tu nie ma szans, żeby dojedziemy do średniej Europejskiej 2030 roku takich założył rząd Narodowym programie mieszkaniowym w tym tempie to my dojedziemy w około 2045 i jeżeli wszystko pójdzie dobrze, a powiem, że jesteśmy na 2013 rok to był absolutnie rekordowy rok w historii po osiemdziesiątym dziewiątym branża deweloperska sprzedała 2 × tyle mieszkań i 2007 roku, a wszyscy pamiętamy ten okres szalejących cen właśnie, dlatego że dużo budowało 2017 szesnasty nie było tego wzrostu cen, bo bardzo duża konkurencja czynić, aby wyrazić może z Sokołem ostatnio kupowałem nowe mieszkanie i musiał wiedzieć, że ten wzrost cen jest zamierzacie państwo 2017 roku ten wzrost cen on ruszy dopiero w ostatnim w ostatnich miesiącach natomiast, jeżeli porównamy cały kraj to w Polsce, ale byliśmy w między 2000 ostatniej dekadzie badania do 23 trzynastego roku obejmujące riposta wesele bodajże sprzed 1,5 tygodnia najnowsze badania pokazały, że relacja zarobków do ceny mieszkania poprawiła się w Polsce jako trzecia najlepsza w Europie wskaźników rentowności netto, choć i uważam, że sobie więcej metrów kwadratowych za średnią pensję na autorzy statystyka, bo oczywiście wiemy też rodzina czerwony rynek mieszkaniowy w Warszawie inaczej w nogę takie, by nasz związek z tak jak i pensje uważają nasze w Warszawie i zimna woda i t d. działają nie zapominajmy też celu w jakim ustrzec ustawa została przygotowana nie ma się o rząd wyraźnie twierdził samego początku, że to mają być mieszkania tanie norm czasu na wynajem dla osób po średnich dochodach w ustawie tymczasem zarząd regulowano cały rynek winien tego, żeby prawdopodobnie rynek został zalany jakąś liczbą mieszkań oczywiście, że to z parowozem do spadku za wolno i tak bardziej dojrzale znaczy to jest idea główna, stojąc w żadnym ustawowym dało się w Polsce budować więcej mieszkań i tańszych mieszkań bez tej ustawy zostało na przeszkodzie, a cieszy to co drogowcom przeszkadzały deweloperom budować więcej i taniej np. w tej chwili to po pierwsze, ona, że to pytanie czy więcej oczywiście stanęliśmy do dobranej do granicy możliwości 2011 roku mieliśmy rekordy, jeżeli chodzi o liczbę mieszkań prawdopodobnie na osobność została przekroczona o 100  000 mieszkań w produkowanych przez branże deweloperska właściwie sprzedane, bo sprzedane to jeszcze nie oznacza, że na co już wybudowane tylko, że zostały rzeczywiście zakontraktowane przez nabywców w 2018 roku to już widać nie będziemy mieli powtórki i jeżeli chodzi o wysokość też proszą o od liczby sprzedanych mieszkań sprzedamy mniej, dlaczego sprzedamy mniej nie, dlatego że jest mało klientów, bo klienci w biurach sprzedaży naprawdę dopisują jest ich bardzo dużo dobra pani do dobra sytuacja rynku pracy niskie stopy procentowe to oczywiście pomaga i klientów jest dużo, a my przestaliśmy się wyrabiać z wprowadzenia nowych inwestycji a dlaczego teraz po pierwsze nie mamy gruntów brakuje gruntów budowlanych to nie jest tak, że możemy kupić dzisiaj łatwo grunt pod wiele firm ogłasza, że od miesięcy nic nie kupiło jak tu odsyłam państwa do komunikatów firmy giełdowe, które jawnie to podają 1 z największych spółek z pierwszej trójki, mówi że oni nic nie kupili od pół roku i są tym przerażeni druga spółka z pierwszej dziesiątki skorygowała wyniki sprzedażowe za ten rok w dół, mówiąc że nie kupiła nowych gruntów i ma problem z wprowadzeniem nowych inwestycji dość ciekawego trzymam się z imigrantami tak, bo aż do badania analizy, gdy podawano 20001112. roku pokazywały, że polskie plany rozwoju przestrzennego w miastach przewidują zabudowę Naki 70  000 000 nawet 80 prawda w miastach przepraszam pogratulować całemu zauważa walkowerem tak dokładnie my, a waga pan, mówi że brakuje gruntów tak, dlatego że nikt pani wydarzeniami, a może bez decyduje się na uchylenie naszej kuchni jeśli chodzi o przygotowanie nowego studia mamy pewne, że analizy wstępne zresztą one wynikają po części też ze zmian ustawowych nowe studium będzie miało charakter dokumentu Axel, które ma stronę popytu podaży i popyt jeśli chodzi o stronę podażową mamy obowiązek jako jako samorząd zanalizować ile w tzw. obszarze zwartym czy dzisiaj stanowiącym miasto dobrze wyposażonej obsłużony w komunikacji infrastrukturę społeczną, jakie są razem z nim nawet tego, jakie mamy grunty w mieście wg naszych szacunków w tle tej rezerwy są szacowane na 200   000 do 300  000 nowych mieszkańców, ale też wyraźne dziwią mnie takie sformułowania, że jest problem z dostępnością do gruntów wydaje mi się, że on raczej wynika z różnego typu zawiłości historyczną i prawnych być może one wiarę zaraz po to jest jakby rozwiąże to świat jest także do opery i chce budować mieszkaniówkę mówi mam pieniądze inwestycje mam pracowników chciałbym coś wybudować oto, więc idź do urzędu miasta i przemysł zakładam i mówi czy jest jakaś działka dla ludzi, ale tak nie działa to my już nie działa, ale tak ptasiej obraża mnie, że szukamy działek i urząd miasta to wydrukuje taki długi spis dat 1000 każdy człowiek bardzo chciałyśmy, żeby te działki to, bo one też mówił szacujemy prawdą, a co jest nie tak to nie są zdane dym po powszechnie dostępna zarząd liczy też obliczyć chłonąć przede wszystkim to nie jest trudne zadanie ocenić równość jest gigantycznym zadań, ale czy Warszawa ma spis działek swoich byłych moich tam swoje lata generalnie Manios z całą bazę danych wszystkich działek po podziale na typy własności natomiast, żeby oszacować chłonność tej działki trzeba wziąć pod uwagę otoczenie lokalizacje możliwości urbanistyczne czy to jest kompozycja oraz niskiej zabudowy jednorodzinnej czy też wyższa jest wiele należy, że są działki działki są tak ale gdy ma związek deweloperów mówi nie ma działek nie ma gruntów, które można umiała grać oczywiście, że dobrze do woreczka z Sobótka to, żebyśmy się powiedzie to, że urząd miasta uchwali załóżmy terenowa, owszem mamy dziś ten rok, czyli dzielnica obecnie w Warszawie oddalona od centrum trochę historycznie oceniła, że nie rozmawiajmy, bo mówi, że na obszarze tego, że dobrze nie służą nam dziś jako przykład, ale młodzi dobrze mamy jakąś dzielnicę, która nie jest dzielnicą centralną jest tam dużo terenów wolnych po prostu mnie ona jest do własności kogoś z własności osób fizycznych Kowalskich Nowaków i tak da fakt, że ktoś przygotuje tam np. plan zagospodarowania przestrzennego i powie w tej części można budować załóż osiedla bloków w wysokości 815 pięter 4 pięter nieważne w zależności od tego jak tam będzie układ komunikacyjny i tym samym w tym terenie może zamieszkać 100  000 ludzi, a to powoduje, że Nowak został wywłaszczony z działki teraz zastrzeżenia nie mam ogromne tereny, które teoretycznie teoretycznie są terenami budowlanymi, które etycznie można tam budować czy jednorodzinny czy wielorodzinne fabryki magazyny różne rzeczy w zależności od przeznaczenia w planach co nie znaczy w praktyce, że te działki są wystawione na sprzedaż wywiązuje się np. toczy się jeszcze produkcja albo ktoś uprawia właśnie swoją ziemię, a może trzyma tu ziemię po torze albo jego wnuki albo praprawnuki będą miały świetną lokatę kapitału czy on będzie lokata kapitału do to będzie lego praprawnuków mamy mnóstwo takich terenów poziom 80  000 000 tak mamy np. 1 z gminy, która jest położona mniej więcej pośrodku Borów Tucholskich przez fundusz zdrowia śmiech, ale w tamtych rejonach, które jest przez rząd w troszkę nie ma tam nic co mogłoby przyciągnąć ludzi p t . Super atrakcja turystyczna czy Super ośrodek biznesowy i ona może pomieścić 3  000 000 ludzi wg planów w lewo w 2 i nie tylko aby teraz mamy powiedzieć ludziom, którzy chcą mieszkać do przyjazdu do Warszawy do Poznania do Wrocławia mój drogi to słoiczków skończy się nie wpuścimy się tutaj, bo gdzieś tam poborami, choć barami Tucholski jest gmina, która ma 3 miliardy w planach jest sprawa zasiądą do absurdu, ale dla mnie interesująca to, żeby np. miasto myśli o swoim rozwoju tworzy plany tworzy studium to samo takie zaproszenie do inwestowania w taki plan prawda mówimy w tym, że ktoś ma ochotę coś budować proszę bardzo tutaj jest można tu mieszkania po tej usługi tutaj biurowce i tak by tak ta my oczywiście wiadomo, że nie wszystkie działki należą do miasta, ale problem, że właściwie to wyroki w żadnym istotnym udziale nie należy do miasta roboty jest niewielki udział w żaden rozumiem, że bierze on skoro mamy problem z gruntami to idziemy do rządu wspólnie tak ratusz do rządu państwo do żony miał aż się problemem nie jest to, że tam jest słaby planowanie tylko problemem jest to, że nie ma gruntów bez sensu musimy zrobić jak jakiś rodzaj instrumentu ustawy i t d . która pomoże np. konsolidować działki, a prawda dla próbowali państwo takich wspólnych działań do tego spytany czy państwo spotykają gniew to jest świata co pan powiedział, bo proszę teraz nie brać to jest głos z branży natomiast z subiektywnego, aczkolwiek on był przedstawiany wcześniej przed branżą właśnie w rozmowach nie tyle z miastem co z rządem różnymi rządami któraś się zmieniały wydaje się, że właśnie ten brak scalanie konsolidacji z naszym głównym problemem, jeżeli mówimy o o jakość urbanistyki, które dookoła nas, bo wiem, że może ciężko w to uwierzyć, ale naprawdę większość deweloperów po nocach nie śni o tym i nie marzy o jejku jak to zrobić już takiego architektonicznego potworka Wrzosowa tych, którzy za, które będziemy mieli złotą Malinę i celowo wybuduje też tak brzydkiego, żeby ludzie po prostu oczy zamykali przejeżdżając obok nie ma tego oczywiście nie chcemy tylko toksyny tematem się tu nie chodzi o to, że ktoś chce tylko po prostu nie przykładać do tego nie to bardzo różna jest nieetyczne to różnie chwileczkę jak państwo spojrzeć na polskie zdjęcia satelitarne właśnie terenów wiejskich to okazuje się, że mamy takie długie wąskie paski i pragnęła żyć ze znajomym zdjęcia i te długie wąskie paski najczęściej się prosto, że kiedyś ktoś miał duży kawałek pola on był jeszcze przydać się cofniemy to był szlacheckie boi króla albo kogoś innego na króla dajmy NATO prawda i później nadawane były tu podzielone będzie w Będzinie Będzin Wańczyk i Rapackiego zielone nie tyle w kwadratach czy jakiś sensowny rzeczach tylko od drogi dzieliło się długi wąski pas i mamy mnóstwo takich działek, które mają po 4 m szerokości po 8 m szerokości Daiki i daje gosposi 16 m szerokości długi wąski i rację, że deweloper kupi taką długą wąską działkę, bo akurat Nowak wystawił na sprzedaż ona ma 16 m patrzy na to no tak długi wąski tasiemiec 1 dom za drugim mogę ustawić tam w głąb pola wjechać jak wolno wąską dróżkę z boku zrobić to pójdę do Kowalskiego po sąsiedzku niech mi sprzeda jeszcze za 2 kolejny to zrobi jakąś sensowną zabudowa jeszcze więcej zarobi na tym zrobię to sensownie oczywiście Kowalski Dariusz Nowak sprzedał Kowalski po drugie nie sprzeda albo sprzeda za taką Abu Sajda ocenę, że nikt tego nie jest tak jak i nerwowy Europa, więc jak powiada, iż był uzasadnia los mi chodzi tak, bo z, a jeżeli mielibyśmy instrument scalenia i Jazz toto to co pan pytał i miasto powinno mieć prawo, że jeżeli uchwala plan zagospodarowania przestrzennego dla jakiegoś terenu i on przebity miasto przewiduje w tej części szkoła w tej części przedszkola w tej części paktu zabudowa niska tu wysoka tu handel usługi to miasto powinno mieć możliwość żeby, zwłaszcza u ludzi z tego terenu i dzieli te działki ponownie zgodnie z założeniem, jeżeli planujesz szkołę to dzieli to tak, żeby to była działka pod szkołę, jeżeli planuje bloki to także gotową działki pod nogi pod ulice i t d . tylko na to potrzebne są i pieniądze to jest pytanie, skąd wziąć to są ogromne kwoty to są ogromne kwoty, bo tutaj pan redaktor znowu upraszcza tak trochę, budując nad niebem Anglii która, która jest ma ten problem istnieje od kilkudziesięciu jak i kilku osad lat pewnie w Polsce jony z takim trochę kołem, bo pytanie jest, skąd wywłaszczyć tych ludzi i wiele krajów tak działa, jeżeli mamy albo są to miasta, które mają rząd w wielu krajach jest tak, że rzeczywiście to miasto najpierw wykupuje całe tereny podmiejskie dokonuje tam scaleń podziałów definiuje jak natomiast wyglądać przychodzi projektant rysuje drogi parki szkoły budowę właśnie biurowce mieszkaniówkę i t d. i miasto wg tego planu, jeżeli te działki i wystawiają po kolejna sprzedaż już określoną formą inwestycyjne, o czym mówi sprzedaje działkę pod blok o 10 wiader byśmy sami zgubili łąka wiem, że w innych jak to wygląda inaczej jak toczy się gra upraszcza my po skomplikowane procesy, a pamięcią ciekawi, a 1 sprawa skoro mamy takie dobre pomysły takie odświętne obserwacji wiemy, skąd to wynika tak dalej i mamy wspólny interes jak rozumiem tak no bo miasto chce, żeby się budowało tam, gdzie to jest pożądane, gdzie może obsłużyć tak dalej państwo chcą budować łapać na budowie zarabiają jak chciał, żeby się budowało być może byłoby więcej mieszkań przy okolicach to one miałyby Nizioł zagra w niej Rzym, ale powiedzmy to czemu tego nie robimy rozszerza się dlaczego, jakby skoro tak dobre pomysły to dostajemy na jego organizm panie redaktorze jak nie wiadomo, o co chodzi panie redaktorze, ale ta instytucja scalania i ponownego podziału istnieje w naszym prawodawstwie korze znowu się nie przyjęła tak jak pr. bud . na Podkarpaciu w Denver, cytując klasyka w jest taka, a instytucja scalania i podziały natomiast wystarczy, że 1 osoba odmówi i cały proces idzie do kosza dominacja Rosji takie anegdoty kiedyś rozmawiałem z byłą główną Orła z nowego Jorku oraz na samo w Bornem, która powiadomi jak Bóg utworzone Highline ta ma być atrakcją nowego Jorku zbudowany ogród na linii dawnej kolejki jam pan będzie mówił, żeby to wszystko miało sens oni potrzebowali pewnych terenów działek czy też dostępu do tych działek, które było w posiadaniu prywatnych właścicieli inwestorów i t d. ją tak po prostu mówimy to myśmy usiedli winniśmy się dogadali oni nam te tereny, gdybyśmy chcieli udostępnili, a myśmy im pozwolić zabudować się wyżej Bączek ubytek części działki, a ja tak słuchałem tego i tak niedobrze, ale zaraz zaraz jak to tak osiedlić się dogadaliście jak to jest pytanie, dlaczego skoro mamy wspólne interesy chcielibyśmy tylko te standardy były lepsze i wszyscy tak czuję też stać mnie zadowoleni z tego bez tego stanu, dlaczego nie wszędzie mięśnie dokładamy wydaje się, że w BRE w ciężko powiedzieć jak to tam dokładnie wyglądało, ale problem jest taki, że nawet, jeżeli miasto ma wizję na jakiś obszar w jakiś teren mówi to chcielibyśmy, żeby powstała takiej takiego rodzaju dzielnica i ma jakąś określoną już swoją ma dziś projekt określony w obronę jest taki, że 1 z gości może chcieć drugi może nie chcieć i mamy rozdrobnioną to własność świetnym przykładem jest chociażby, a teren Nowotki nowej dzielnicy w Warszawie, która w tej chwili zabudowana Chrzanów tam byłem świadkiem jak burmistrz przeczy wiceburmistrz próbował przekonać właścicieli kilku działek, żeby pozwolili przekopać rurę wodociągową głęboko pod tymi działkami sąsiad to były działki rolne w tamtym czasie i wyciągnąć od drugiej części tej dzielnicy, żeby tam już można mogło też powstawać aż dostaną pieniądze za 2 lata nic nie stracili w międzyczasie, bo dalej, by sobie te pola uprawiali oczywiście nie doszło do porozumienia, ale możemy powiedzieć, jeżeli chce się przekopywać to dzisiaj poprosimy pieniądze mówi się wada, ale ja nie mam się tych pieniędzy nie ma, żeby wam zapłacić tu będzie droga jak dokonamy wywłaszczeń pod drogę to my państwo zapłaci będziecie korzystali z terenu jak chcecie cokolwiek kopać po naszej ziemi trzeba zapłacić pijani winiety właściciel knajpy jest krajem ważnym, ale ciągle pan wraca do ulg bez takich było uzasadnił, że taśmy tak jest, choć jest pani innym wreszcie mamy zupełnie nowym zaufaniem wobec siebie z konstruktywną współpracę z dołu napis edukacja też mamy problem i t d. wszyscy to problem znamy tak i teraz chyba jest problem, który ma branża deweloperska brak działek nie można budować tanio, bo też brakuje rąk do pracy za problemy ratusz jest świadomy tego też jakby, że to panowanie nie wyglądało do końca dobrze, że pewnych instrumentów nie można było połączenie korzystało na ich dochody i 2015 powiedzmy też, jaki jest moment pojawia się nowa polityka miejska w wydarzenia w razie wszystko zmierza w dobrym kierunku z żałobą po byłby sobą być poza pracą z kodeksem architektoniczno-budowlanym nad nagle się okazuje, że może coś się ruszy po wydaje się, że wszystko jest porządku czy zmiana rządu odejść odprawy polityki miejskiej odejście, bo tych prac planistycznych i pojawia się takie coś tak jednak potworek, który zawiesza w istocie planowanie przestrzenne w Polsce Petras, jakby rozumiem, że tak nikt tego nie chciał także w 2 FZ jest to związek kendo opaski, mówi że niekoniecznie to jest po jego myśli wiele rozwiązań z tej ustawy jest absolutnie błędne naszym zdaniem, ale są też pozwala na życie tam także to nie oceniajmy to zarząd PIU państwa o ulgę na etapie o kształt nie, ale konsultacje społeczne były przy ofertach z ważnych żyły co prawda i bardzo szybko jak państwo zobaczyć nasze stanowisko krzyż są dostępne jawnie myślę, że miasto też oczywiście 2 niezależne zgodni, że Georges krytykowaliśmy możliwość inwestowania wbre w planom, które były uchwalone, a no, bo to rzeczywiście szkolenie z wszystkimi także międzynarodowi skoro rządzi wszystkim to dlaczego to istnieje żyć bez obaw odpowiedź za głupotę kogoś to wskazuje palcem przez głupotę to jest efekt tych cech tego, że ktoś pomyślał sobie na to może dobrze zarobić związku z tym ciasta w Polsce bywa pięły się prawo pod konkretną osobą trzeba ta ustawa o uruchamia wszystkie tereny pokojowe tak jakby bardzo łatwo pozwala ten, a może gdzieś ten proces budowania w polskich miastach w górach, ale też ciężki o to nie chodzi tylko o to, że na czas deweloperzy chcieli zbyt szybko zarobić duże pieniądze, ale też znamy przypadki n p . że władze miasta trochę utrudniały proces budowlany, przyciągając terminy nie dając zgody władz miasta tym żadnego historie, w których 1 z urzędniczek ratusza mówiłam ma przepisy w planie są takie, jakie są, a to ode mnie zależy interpretacja i taki dach inwestor stawia się to dobrze tekst ten ratusz oczekiwania tak bym chciał znać jasne stanowisko tak tak czy tak na brak jest taki zapis dyskusyjne to, że młoda osoba ma dyskutować i skoro mamy jakby taką sytuację i wszyscy chcielibyśmy, żeby było lepiej, a pojawia się po potworek natomiast co miasto może teraz zrobić to jest także w coś w grze będzie lepiej państwo zaś ta kwestia dzisiaj padło przewlekłość procedur planistycznych, która jest no myślę podzielam to samo zdanie, że jest czymś okropnym dla systemu planowania przestrzennego i to trwa zbyt długo i myślę, że post stanowiło ono koło Prudnika przyczyna tego, że zdecydowano się z de regulować w dużej części nie jest ten system natomiast wylano dziecko skok może się okazać, że zostanie wylana dziecko z kąpielą, jeżeli mogę być tak rzeczywiście praprzyczyną jest fakt, że te do procedury planistyczne tak pan dyrektor powiedział co niezwykle wolne 3 lata na uchwalenie planu to jest mistrzostwo świata to jest mistrzostwo świata, jeżeli chodzi o czas w Polskim wydaniu widać, że szepcze 8 miesięcy 9 powinna być taka absolutnie nie ma takich możliwości, a znamy mnóstwo danych będzie pan dyrektor z rękawa mi wysypał całą listę, gdzie procedowanie trwa od dekady i dalej tego nie ma, bo mamy sprzeczne interesy jako jako społeczeństwo, że mnie praca jest ich do tego wątku natomiast to rzeczywiście są zadaniem byśmy chcieli jako branża n p . żeby faktycznie to pokrycie planami było praktycznie pełne umorzenie 100 %, bo nie da się nikt nie da docent pokrótce charakteryzują się naciągnąć ale, żeby tu nie ma sytuacja tak jak dzisiaj, że mamy łączne pokrycie kraju 30 % na mniej więcej takie samo w miastach, a jeżeli mówimy o planach, które powstały na podstawie ostatniej ustawy to jest raptem po 2003 rok stratą 16 % kraju pokryta, czyli mamy 16 % kraju pokryte w miarę nowoczesnymi planami takimi, które przystają trochę do dzisiejszych realiów społeczno-gospodarczych, a większość mamy też tak przestarzałą albo wcale i teraz rzeczywiście na tych terenach jest dużo trudniej budować my jako Polski związek firm deweloperskich badamy jak długotrwała uzyskanie decyzji właśnie na budownictwo mieszkaniowe w miastach, gdzie nie ma planu dodam, że musi się najpierw wygrać w Naczelnym Sądzie Administracyjnym prawo potwierdzenie prawa do żądania tych informacji, bo miasta bardzo ich z nie chciały się z nami dzięki czemu można zaliczyć co myślę, że niestety nikogo nie bardzo mnie 90 % decyzji o warunkach zabudowy jest wydawanych z przekroczeniem ustawowego terminu to jest powód, dlaczego miasta nie chciał się dzielić informacjami i rezonu to jest trochę też pokazuje jak jak duży problem jest z tymi procedurami, które dzisiaj są w przypadku planu miejscowego inwestor na chwilę odłóżmy specustawę dziś znowu wprowadza trochę zamieszania do tej pory było także, że inwestor kupował działkę pod planem to z góry wiedział jak wysoko może tam wybudować jak gęstości i t d. tak dalej miał określone parametry co ta może z bronią pancerną szybą interpretacja urzędnika, choć oczywiście, ale rząd wielkości planu ochrony został czynią coś co do zasady mówimy o szczegółach tak naprawdę p t. czy można ciut więcej ciut mniej ni to to już jest nie są tak istotne rzeczy pryncypia były określone w tanie praktycznie zawsze, chyba że mecz naprawdę fatalny plan, którego nic nie dało się wyinterpretować to są przykłady, oskarżając realnych planów, ponieważ gra toczy się oczywiście oczywiście oczywiście natomiast ten wolny przyrost, skąd się bić się bierze no bo co powiedzieć teraz, dlaczego Warszawa nie uchwaliła plan w powodzi się taki mamy często przekaz idący z różnych kręgów, że to przecież miasto nie uchwaliły no to w końcu mamy rozwiązanie systemowe, ale to ja może raz lewą obronę trochę miasta, dlaczego dlatego, że każdy uchwalenie planu kosztuje nie kosztuje i to nie chodzi o koszt przygotowania dokumentu graficznego przez urbanistę, który przewidzi jak mata i ta tkanka miejska wyglądać tego chodzi o to, że jeżeli i prościej teraz wyobrazić na państwa konkretnym przypadku każdego ze słuchaczy weźcie swoich 4 przyjaciół pojęcie pod miasto i wybierzcie sobie teren, gdzie kupić po 1 działce założeniem, że za 10 lat tam pewnie dojdzie już zabudowa będzie jakaś przyjemna podmiejska dzielnica, gdzie budujecie swoje małe rodzinne domki czworo przyjaciół miało pieniądze i to domki po kolei zbudował państwa piąta działka, która była akurat w środku, a wynik jeszcze pieniędzy została niezabudowana przyjaciele robili tam grilla razem zwami jeszcze leżeli na leża czka wyprowadzali psy po czasie w międzyczasie cała okolica została zabudowana bardzo gęsto i teraz, że jako ten ostatni, który z zabudową swoje działki dowiaduje się, że wszyscy sąsiedzi złożyli wniosek, żeby uchwalić plan zagospodarowania przestrzennego, który powie, że to jest park nowa, ale został obniżony terminowo Panek i bardzo mnie jak normalna, bo to jest prawdziwa relacja tylko o co chodzi można powiedzieć tu jest park i zrobimy tu park tylko, jeżeli robimy park, który będzie służył pozostaje mieszkańcom to należy wykupić działkę tego właściciela, bo jest przeznaczony czy podparcie pod szkołę czy pod szpital czy pod drogę czy cokolwiek innego publicznego to jemu i jemu należy zapłacić pieniądze jako odszkodowanie za to, że mu, że wywłaszczane po prostu z tej działki, żeby on mógł sobie kupić inną działkę w innym miejscu, gdzie ten domek zbuduje tak jak ktoś znajdzie zadba o ich prawa, o ile mogłem wstać jest taka, że ratusz nie myśli długodystansowa z rozwoju miasta i podważa tego, żeby każdy pojechał gdzieś kupił działkę potem zabiegał o to żeby, a teraz miasto pożądanym kierunku bo gdyby trzeba było także miasto mówi tutaj są obszary, w których inwestujemy rozwojowo i korzystając z różnych względów prawnych ograniczamy możliwości rozbudowy miasta czy rozczulają się miasta na terenach, których teraz niepożądane i gdy pada też studium jak rozumiem także określić, gdzie chcemy, gdzie nie chcemy tak miałam wrażenie, że ciasto to plany zagospodarowania przestrzennego i które są zaproszeniem do inwestowania co tarczą obronną, przed którym deweloperami, którzy chcą wykorzystać słabość instytucji całość państwa i t d. do tego, żeby się zabudować, żeby zostać w domu społecznie, lecz koszty rozprowadza pracować zyski mamy takich deweloperów mamy takie przykłady i wielkie obrony jak przed takimi zabudowami terenu w centrum rekreacyjne i t d. wykończyć to nie wynika tylko z chciwości czy nas ja rozumiem, że tak uznał, że ktoś wystawił na sprzedaż miała zawsze może przystąpić do zakupu ma dzisiaj mamy to proszę państwa no trudno winić trudno winić, bo ktoś miał tu działkę deweloperów nie było kilkadziesiąt lat temu, więc zawsze ktoś tu działkę na sprzedaje misie jesteśmy branżą, która chce budować mieszkania załóżmy, że mówimy deweloper mieszkaniowy nie budujemy dla siebie pałaców tylko budują mieszkania dla Polaków, jeżeli klienci zgłaszają zapotrzebowanie oni chcą mieszkać w tej albo innej części miasta to my to staramy się budować, więc szukamy działek w i nie można winić, że taki Nowak mówi proszę bardzo to ma działkę, na której można np. zbudować taki taki blok my, zanim kupimy taką działkę to my analizujemy co na nim można zbudować i czy można najczęściej kupujemy działkę właśnie albo pod planem, czyli już określoną wysokość zabudowy tak dalej albo najpier w uzyskujemy właśnie decyzję o warunkach zabudowy, która namówi, że tutaj będzie można zbudować blok taki atak albo, że kupuje działkę rolną przekształca się o działkę budowlaną różnymi sposobami jego też wykorzystują też czuć wyraźne na czym będą fatalnej sytuacji tak długo nie zdarza, gdzie jak rzadziej natomiast większość większość deweloperów, którzy działają regularnie nie od przypadku do wypadku nie podejmie ryzyka zakupienia terenów ciemno bez wiedzy czy tam też będzie można wybudować większość deweloperów uzyska decyzję o warunkach zabudowy, która tak naprawdę będzie uzyskana na poprzedniego właściciela i to będzie mógł warunkiem, że oni przystąpił do transakcji i największym zyskiem z tej transakcji był największy zysk tej transakcji bierze ten, kto nam sprzedaje działkę bądź wycenia w tej działce, o ile tam będziemy mogli budować mieszkań biur odpalane z trzeciego kozy lamy deweloperów, którzy kupują działkę, która podpisana, bo zgodnie z warunkami zabudowy jest to przykład osiedla domków jednorodzinnych tam byłem powstają bloki, by wszystkim bez niej, jeżeli jest plan nie możemy kojarzyła mu, że bardziej jaskrawe przykłady z jest dużo tego typu przypadków szczególnie w Warszawie, gdzie deweloper odnajduje właściciela, który ma ma załóżmy działka, która ma ewidentnie predyspozycje do pełnienia funkcji rekreacyjno sportowe czy zieleni, a on już nazwę zmiennej cena albo przemysłowej za bardzo niską cenę no i później załatwia sobie drogą OWU najczęściej wuzetek mozolnie w w urzędzie przez wiele lat wychodzi z, starając się do ich po prostu wielokrotnie zwielokrotnić wartość tej nieruchomości najczęściej zabudowy w państwach UE wierzę w to co robi Polski związek firm deweloperskich sączyła tak spać po takich deweloperów, którzy takie prawo do takich praktyk dopuszczają otrzymają państwo trzeba dać się standardy takie, które mówią no i taty w taki deweloperów, którzy próbują wykorzystać słabość instytucji państwa, jakby trochę, jakby nam popsuć też renomę to my nie chcemy w naszym związku mi się państwo składek przez kogoś zgłosiliście, a oczywiście wykluczać firmy w przyszłości natomiast pan powiedział mu w zderzają się takich firm oczywiście jak pan powiedział trzeba się uderzyć się powiedzieć tak pytanie to jest złe czy to nie jest powiązana jest fakt, iż taka firma, która wykorzystuje on bowiem taka jest mnóstwo firm, które przychodzą do właścicieli, którzy noszą mają tereny poprzemysłowe albo no przecież tereny poprzemysłowe, bo tych jest dużo więcej pan powie jakiś rekreacyjna, ale też dużo więcej mówią właścicielki kwiatek już padłego już zakładu powinien po rodzicach mówi pani my to możemy od pani odkupić, jeżeli dostaniemy od pani zgodę to za analizujemy czy to można coś wybudować i zobaczymy co można tu wybudować im w pani imieniu wystawimy na sprzedaż i uzyskamy dla pani bardzo solidny przychód, bo znajdziemy dewelopera, który to kupi jak już będzie miał decyzję planistyczną czy coś z tym złego stać na alei powiedziała, że to jest ładny winny no bo to wszystko, choć nie jest zła mówi pan Duda chodzi nie pełnego spłacenia chciałbym powiedzieć, że często w terenach poprzemysłowych poza infrastrukturą z drogową oraz inżynieryjną brakuje wszystkich innych elementów, które składają się da miasto typu szkoły przy dzierżawie może być nie może być możliwe jeśli państwo jako o firma deweloperska przychodzą do miasta i domagać się na dość dużym obszarze, który do tej pory był we wszystkich dokumentach planistycznych przeznaczony na przemysł i tak naprawdę, że na dzień dzisiejszy nie jest jeszcze gotowy, ale może być gotowy n p . po zmianie dokumentów planistycznych, a także powzięciu na sygnałach z siebie przez miasto zobowiązań finansowych płynących z rozwojem zabudowy na ich wyraźne podatków od nieruchomości władze nie wpłyną później z tych mieszkańców wyszła na argument, że państwo, ale nie wierzy pan, że mieszka nadal bardzo bolesnej historii inni nie, bo tak, by dać tym i wieża jest przekonany, że jest, o co deweloperów, którzy dbają o standardzie z tegoroczną rundą, że robiły tak dalej jest też bardzo dużo firm, które co niekoniecznie uczciwe zagrywki, wymuszając pewnie będą to post factum pewne RAŚ ze strony miasta, ale też, sprzedając swoje mieszkania, reklamując jako przykład bardzo blisko centrum, że wszyscy wiemy dokładnie jak wygląda marketing firm deweloperskich widzimy piękne wizualizacje czy uśmiechniętych ludzi zieleń tak dalej potem to jak to wygląda później jak to jest związane z ciast ciastek bardzo różne rem i jasne, że prawda rzadko dochodzi zaś Różewicza i oczywiście oczywiście, by każdy próbuje też, by wykorzystać moment okazji zarobienia pieniędzy nie ma w tym nic złego mamy słabego cię prawo, aby regulatorów często tutaj nie wskazuje tylko rząd, a to co ratusz jest nie spełnia swojej roli możesz dużo miast co też ma problem w tym, żeby stosować swoje narzędzia planistyczne jako świadomy sposób promowania rozwoju miasta często jakbym, gdyby coś z tym nie radzi często zdarza, bo utrudnia życie deweloperom sprawiając, że potem ci deweloperzy zniecierpliwieni zaczynają szukać sposobów na minięcie urzędu, ale nie da mi zarzucić dawał twarz, bo tutaj mówimy pan mówi ominięcie czy 3 czy działają nieuczciwie to rzeczywiście uzyskanie np. zgody na na budowę to właśnie i jest w zgodzie z prawem to to jest to co pan wcześniej powiedział, że każdy ma prawo do korzystania z pożytków i my Nox oczywiście staramy się budować, bo chcemy budować i jeżeli w mieście jakimkolwiek nie tylko w Warszawie, do którego wchodzi inwestor widzi, że są ludzie, którzy chcą kupić mieszkanie i są działki w centrum, które są przygotowane i są wystawione na sprzedaż, a widzi, że jest jakaś inna działka daleko pod miastem, na której może uda się coś wybudować, ale nie wiadomo do końca nie wiadomo jak to się przyjmie, bo tam nie ma jeszcze osiedli mieszkaniowych nie wiadomo czy tam ludzi się zdecydują, bo daleki dojazd i t d. tą samą pewnością panu powiem, że każdy deweloper wybierze działkę w centrum miasta przeważają wiem, że są, że ona rzeczywiście jest przygotowany jest na sprzedaż oczywiście szantażem oczywiście żona jest także tych działek nie ma w centrum miasta poza tym, jakby okazuje się czasami łatwiej zarobić tam, gdzie jest wyższe ryzyko jest wyższe ryzyko czyli jakby też nieprzygotowany teren dlatego nie stanie się tańszy można go przekształcić na budowanej takie, że to oczywiście kościoły, jakby w liście to data jest ryzyko zawsze jest wyraźna bardzo powoli, jakby kończy nasze spotkanie Rosa tego pytania, dlaczego jak bez państwa wspólnie działają tak, żeby te standardy pracować i w związku z tym dostajemy wszyscy już specustawę mieszkaniową, która nie podoba nam się tak naprawdę to oczywiście pewne rozwiązania są mniej drastyczne inne bardziej, a dlaczego, bo to cała branża i urzędy i deweloperzy dostają produkt od rządu, który nie jest w naszym interesie myślę, że nasze stanowiska zarówno urzędu, jaki jest związku były premierze jednomyślna i tutaj czemu może nie działaliśmy wspólnie przygotowywaliśmy wspólnie dalej tego stanowiska, ale jednak doszło w 1 kierunku ewidentnie nie było woli do tego, żeby jakąkolwiek sensowną uwagę rozpatrzyć pozytywnie w tym procesie konsultacyjnym na szczęście poluzowano nieco pewna standardy tzw. mieszkaniowe zawarte w tej ustawie natomiast jeśli chodzi o miasto stołeczne Warszawa standardy określone w ustawie nie są standardami dla takiego miasta częściach miast jak Warszawa dlatego zdecydowaliśmy się uchwalić lokalne standardy urbanistyczne tak, żeby troszeczkę toast działanie tej tej ustawy naprawić i reform co żałować, że wyciągnęli oddzwonimy z wraz z regulacjami zaraz miał z rzeczywistością nie dzięki regulacjom tworzymy to korzyść, jaką byśmy chcieli, a panie Konradzie to co dostajemy taki produkt okresem roku specustawa trzymana jest w interesie w takim razie czym największymi beneficjentami mają być ci, którzy dostaną mieszkanie po prostu Itaki Itaka jest idea rządu bo gdyby nie, gdyby była inna to niby tej ustawy nie uchwalił i idea czy też przekonanie, które musiało przyświecać za tą ustawą jest takie, że Polacy wolą mieć mieszkania niż czekać dłużej, ale może ona właśnie lepszą architekturę czy lepszy urbanistów to oni są mieszkania dzisiaj, że to jest większa potrzeba niż potrzeba estetyki Jacques owi potrzeba styl grania jest potrzeba taka, jakby to, choć estetyka tak panie Konradzie jesteśmy 25 lat po transformacji myślę, że jest najwyższy czas, żeby stawiać inna ilość na jakość internetu jest zaniepokojona ja na szczęście się zgadzam z tym, że to po pierwsze, też, jakby mi może pan redaktor, bo pan Bóg tego nie dotkną pamiętajmy, że specustawa mieszkaniowa i nie stawiam siebie jako obrońca tutaj bo, bo mam do niej bardzo dużo zastrzeżeń ona tak naprawdę pozwala miastu na nie przepuszczenie większość projektów, bo nawet, jeżeli jakiś projekt, który będzie kontrowersyjny teoretycznie spełni wymogi z tej ustawy to rada miasta zawsze może powiedzieć nie, a inwestor może się odwołać inwestor może się odwołać ECE w oczy, jeżeli na ojca i wojewoda każe brać miasto ponownie rozpatrzyć nuda, ale za grudzień szef CBA alarmowało w swoich analizach jego słowu, że ta ustawa stwarza potencjalne warunki rozwoju korupcji i teraz wyobraża sobie jak nas wyróżniają nas dobijają, ale pytani przez kogo jest uznaniowa czy i co rozumiem, że CBA zgłasza tak naprawdę strach pada niezrozumiała zarząd potrzeba powiedział, że jest możliwość korupcji w właściwie większości rady gminy no bo inwestor, żeby dostał zgodę na jakąkolwiek realizację w trybie specustawy musi uzyskać zgodę od rady gminy ciała kolegialnego, który w wyborach wybieranych wolnych wyborach jest tam reprezentacja różnych stron politycznych i niezrzeszonych kandydatów często uważa pan jest niemożliwe za bardzo miejski kandydatów czy w ogóle niezrzeszony politycznie i teraz trzeba mówić, że jest ryzyko, że jakiś inwestor skorup pójdzie kilkudziesięcioosobową rady miasta i Dagmara jest członków w radzie miasta Warszawy 606331 radnych miasta Warszawy musiałby taki wynik tego wolał zatrzymać, ale wydaje mi się, że to wcale nie jest takie trudne znało się jakby, żeby wpłynąć decyzja rady miasta, bo takich przypadków mieliśmy bardzo dużo, a wschodnią w Warszawie pewien hierarcha kościelny wpłynął na decyzję rady dzielnicy rady miasta żaden deweloper nie ma takich wpływów kontrola to Grzegorz nie chodzi o to, że to musi być czysta korupcja finansowanie tak dalej korupcja polityczna też istnieje prawdziwa psia jest ona zawsze istniał zaistnieje to ryzyko chociażby zabronione cichego powstał na planie zagospodarowania przestrzennego, ponieważ jeszcze jedno pytanie czy myślę, że akurat ten przypadek pokazuje, że można skorumpować urzędników gminnych i uchwalić niedozwolone dla zaletą używania oderwane od rzeczywistości nazwanie, bo jest podatny na takie Żabce mieliśmy takie przypadki, gdy są to, choć stać my mamy KON radzie UE mówi pan, że jakby ta ustawa od PL jest też po to, że Polacy dostali mieszkanie myśli pan nas na tyle dobrze napisana na tyle przewidująca, że część prac dostaną te mieszkania, które liczą nie sądzę, żeby wiele inwestycji powstawało w trybie specustawy, ponieważ to ta nie będzie łatwa ścieżka Adam jest bardzo dużo wymagań do spełnienia i widać, że miasto bardzo się obawiają tych projektów przez co jest ryzyko, że będą odrzucały wszystko o z automatu ja mam nadzieję, że te projekty będą rozpatrywane merytorycznie i może to zabrzmi dziwnie w ustach reprezentanta branży deweloperskiej, ale naprawdę liczy, że projekty, które będą się nie trzymały przepraszam kupy nie będą przepuszczane przez radę miasta, bo na pewno zdarzą się takie wnioski jestem o tym, przekonany, że będą wnioski, które absolutnie będą bardzo kontrowersyjna i mam nadzieję, że taki nie będą przepuszczane, ale mam nadzieję, że będą wydawane zgody na projekty, które faktycznie wpisują się w tkankę miejską i faktycznie znajdują swoje swoje uzasadnienie rozmawiając z 1 z naszych członków, który myśli o tym czy nie spróbować właśnie w trybie specustawy złożyć wniosku i akurat jego projekt wg mnie jest sztandarowym przykładem dobrego zastosowania tej ustawy, chociaż nie wątpi, że będzie bardzo dużo bardzo złych przykładów, a on zostaje nam nadzieja, że gotowa do mądre przy inwestycje mądrze traktowane mądrze oceniane będzie Wanda dyskusja, ale rzeczywistość pokazuje, że nie zobaczyłem te będą koszty ogólne na naiwna, ale nic też ma funkcjonowania tej ustawy trzymała kciuki, żeby następnym razem, kiedy państwo, że to, że macie wspólne interesy, żeby coś wspólnie, a te interesy zabiegać, żebyśmy jednak mieli dzięki temu też lepsze miasto liczba tym też można było zarobić od tej książki chodzi o to, żeby wszystko robić ramki z potrzeby serca przygotowujemy nowe studium, więc myślę, że to będzie dobre pole do debaty w ogóle jak Warszawa ma się rozwijać czyli, w jakich kierunkach zachęcam państwa, że kazał śledzić te prace już dzisiaj za rozmowę dziękuję przed chwilą Bartosza zgierski mówią o tym, studium w tym rejonie jest naczelnikiem wydziału polityki przestrzennej w warszawskim ratuszu, a on jest Polski związek firm deweloperskich prezentował Konrad Płochocki dyrektor generalny organizacji dziękuję bardzo dziękuję za słuchanie i zaprasza na kolejne podcast magazynu miasta
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN MIASTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

2 Dostępy Premium TOK FM w cenie 1! Podaruj Dostęp Premium wybranej osobie, zupełnie za darmo!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!