REKLAMA

Wzmacniamy kobiety w Kościele. Czym jest projekt TEKLA?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-01-02 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:55 min.
Udostępnij:

Próbują stworzyć przestrzeń partycypacyjnego, słuchającego i równościowego Kościoła. Czy to możliwe w rzeczywistości w Polsce?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i ostatnia noworoczna godzina filozofów przed nami nieco krótsza, ale jak to zazwyczaj tutaj bywa pod względem intensywności intelektualnej duchowej w tym przypadku całą pewnością nie będzie to godzina mniej mniej znacząca ze mną jest Katarzyna Sroczyńska dzień dobry dzień dobry dziennikarka publicystka i Zuzanna Lisowska kary i dzień dobry dzień dobry teolog ska i też publicystka związana z magazynem kontakt z, a spotykamy się, dlatego że m.in. na stoi cie za taką Rozwiń » inicjatywą, która nazywa się Fundacja Tekla i Fundacja Tekla pisze o sobie na stronie internetowej na Facebooku tak od tego zacznę tworzymy przestrzeń partycypacyjnego firmującego słuchającego kościoła, który wzmacnia kobiety ich głosy jest bezpieczne równościowe jest przestrzenią modlitwy i celebrowania wspólnego działania namysłu drogi duchowej i w ogóle ten profil Tekli na Facebooku to jest profil, który nazywa się Tekla wzmacniamy kobiety w kościele jak przeczytałem ten opis to zastanawiam się czy to, aby na pewno jest kościół katolicki ten, którym mówicie i czy takie, a taka inicjatywa, aby na pewno mieści się we współczesnym katolickim kościele Katarzyna Sroczyńska mamy nadzieję, że ciągle się mieści to znaczy w my jesteśmy katolikami jest na kilkanaście i rzeczywiście może nam się taki kościół o jakim przed chwilą przeczytałeś i to po kilku latach wspólnych spotkań też każda z nas była wcześniej zaangażowana w rozmaite rzeczy, więc dla każdej z nas jest to droga wielu lat o albo pisania listów albo robienia różnych rzeczy komunikowania tego co nam się w kościele nie podoba postanowiłyśmy że, że trochę dosyć, że chcemy zacząć żyć takim kościoła, jaki chcemy, żeby on był też będzie to robiła w ramach kościoła są droga ad vocem coś dodać no właśnie to jest chyba zadanie naszej fundacji zadanie naszej naszej grupy, żeby pokazać, że te wszystkie cechy, które właśnie pisałyśmy sobie do misji wpisaliśmy do naszego on naszego opisu, że te wszystkie cechy są katolickie są zakorzenione w tradycji, że my jak czytamy ewangelie i jak myślimy o dziedzictwie chrześcijańskim to dla nas to jest to nie używałam, proszę bardzo, tak jak i taki chcemy właśnie chcemy sprawdzić ich chcemy chcemy tak jak kasuje chcemy chcemy już tym czym rzecz ni, bo ten kościół jest równie również nasi jak nikt tego czy innego biskupa, więc zobaczymy przywołam taki przykład, który może się wydać na pierwszy rzut oka średnio analogiczne ale, ale jednak prof. Ewa Łętowska często mówi, sprzeciwiając się różnym takim pomysłem, żeby dokonywać jakichś bardzo głębokich zmian w istniejącym już prawie, że na dobrą sprawę określone przepisy pewna rama formalna w Polskim prawie i nie tylko w Polskim prawie, ale w tym przypadku w Polskim już jest i chodzi tylko o to, żeby do tego prawa się w sposób bardziej poprawny stosować nie chodzi, więc o to, żeby wracać do góry nogami system prawny tylko, żeby korzystać z jego zapisów na jej to jest moje pytanie do was czy uważacie, że to wszystko co mieści się w zakresie waszych postulatów co chciały byście, żeby się zmieniło w kościele katolickim to jest coś takiego co tam już jest zapisana w no czy to są jakieś rzeczy, które mogą nosić znamiona rewolucji to są przyczyny to służy tak bardzo zarówno tam są w jakiej wymagają rewolucji to znaczy jest także, że chyba w ostatnich miesiącach, kto bardziej bardziej obserwuje sytuację to wiedział to już od dawna, ale w ostatnich miesiącach stało się to tematem debaty publicznej również system kościelny również przy pewnych rzeczy właśnie nie tylko w praktyce, ale także te zapisane latami wymagają korekty wymagają przemyślenia i wywrócenia i ponieważ właśnie one prowadzą do budują system który, który im, który jest często opresyjny którym, które produkuje również ofiary jak wiemy włosy czy ostatnie miesiące się się od o tym rozmawialiśmy, ale jednak wiemy że, że w tym kościele są również różne różne poziomy właśnie tych zapisów różne poziomy poziomy prawd i te rzeczy, o których mówimy, o których marzymy i którymi chcemy żyć one są teologii one są w Ewangelii one są w tradycji natomiast ten kościół jest również, że pan różnymi różnej pomysłami zapisami im z kryptami zachowań, które no, które prowadzą często są złym kierunku i im także wymagają rozwinięcia po prostu te rzeczy, które tam, które tam są, ale to nie jest także wszystko jest przemyślany powiedziane dobrze znacie jest także, że pewne rzeczy trzeba trzeba powiedzieć no Katarzyna Sroczyńska nie absolutnie się zgadzam z tym co powiedziała Zuza założyła też określenia system kościelnej i wielu z nas przez ostatnie tygodnie miesiące czytał też książka profesora to nasza Polonia oraz stałe myślę i poruszająca lektura nawiasem kierująca lektura myślę, że to jest też bardzo przejmujące pod tym względem, że uświadamia jak bardzo rozmaite mechanizmy przymocowane są wpisane w ten system to instytucja od początku i taka skłonność do uzurpowania sobie przez konkretną osobę Boskiej władzy czy włoskiej zwierzchności nad innymi ludźmi jest nas bardzo poważnym zagrożeniem i wielokrotnie w ciągu ostatnich tysięcy lat ludzie kościoła ją wykorzystywali sobie to trzeba bardzo jasno powiedzieć, ale myślę, że od nas wszystkich, którzy w tym kościele jesteśmy jeszcze jesteśmy, a wymaga to wielkiej wrażliwości i odpowiedzialności takiej uważności NATO co robimy w czyim imieniu występujemy kim tak naprawdę jesteśmy i to mi to nie prowadzi też do do takiej jeszcze myśli, która jest dla mnie jakoś się istotne bardzo w kontekście takiej, że my nie przychodzimy z jakimś gotowym na rozwiązaniem nie przychodzimy nie mówimy wiemy jak to powinna być urządzona teraz bądź cicho posłuchajcie to co my chcemy zrobić teraz to jest stworzyć taką przestrzeń, w której będzie możliwa usłyszenia się nawzajem przede wszystkim przez katolicki, a przede wszystkim przez kobietę, która w tym kościele są albo chcą mec kobiety w kościele zwykle wciąż są cicho tak to są wszystkie te żarciki o tym, że księża słuchają kobiet tylko podczas spowiedzi u i ale kiedy próbujemy mówić próbujemy jakoś głośno, krzycząc do do hierarchów w ostatnim czasie też wiele kobiet krzyczą naprawdę bardzo głośno mocno i i okazuje się, że to, że to nie jest słyszane to nie jest także zupełnie nie będzie chciała rozmawiać, ale wydaje się, że ten co jest ważna tu i teraz to jest już usłyszeć siebie nawzajem zobaczyć siebie w sobie nawzajem no i podmiotowe, a podmiotowe istotę to jest bardzo ba ważna i takie powiedziałbym szlachetna co mówisz i niewątpliwie jak się patrzy na rzeczywistość kościoła katolickiego w Polsce dzisiaj to można odnieść wrażenie, że te procesy, które opisujesz, które jakimś sensie już w różnych lokalnych kościołach zachodnich np. mają miejsce od iluś tam lat on też są związane z tym, że afery związane z molestowaniem seksualnym przez księży wychodziły na jaw znacznie wcześniej niż w Polskim kościele, który dopiero na początku tej drogi no ale właśnie wydaje się, że ten Polski kościół no jednak mimo wszystko jest daleko daleko tyle za za tymi różnymi innymi lokalnymi kościołami zastanawiam się właśnie jak zamierzacie w sposób praktyczny realizować się te zamierzenia, ale o to was już zapytam po przerwie, bo teraz muszą się pojawić informacje na antenie Katarzyna Sroczyńska Zuzanna Lisowska Carrie są naszymi gośćmi Katarzyna Sroczyńska raz jeszcze dzień dobry dzień dobry i Zuzanna Lisowska kariera jeszcze dzień dobry dzień dobry współzałożycielka fundacji Tekla, która ma zamiar istotnie zreformować kościół katolicki nie tylko Polski, ale w ogóle tak, żeby stał się miejscem bardziej uwzględniającym kobiecą perspektywę kobiecy punkt widzenia jeśli można tak powiedzieć w ogóle, ale wspomniała Kasia wcześniej w tej poprzedniej części naszej rozmowy o książce Tomasza Polaka on tam uderza w taki popularny sposób myślenia o kościele i powiada, że to jest w gruncie rzeczy interpretacyjne błąd jeśli tak się stawia sprawę ten sposób myślenia taki, w którym się widzi jakiś taki rodzaj podwójną ości z 1 strony taką zmuszało hierarchie właśnie strukturę opartą na autorytecie konserwatywną niechętną zmianom, a z drugiej strony jakieś takie autentyczna wolnościowe rewolucyjne jądro, która jest tzw. prawdziwą nauką Jezusa Otóż Polak mówi to jest wszystko ze sobą ściśle sprzęgnięta my popełniamy w jakim sensie błąd w ten sposób kościół postrzegając, bo 1 perspektywa warunkuje drugą i konserwatyzm napędza ten wolnościowy impuls wolnościowy impuls napędza konserwatyzm sama głęboka idea systemu kościelnego i stąd moje pytanie, dlaczego właściwie próbujecie reformować kościół katolicki od środka próbujecie zmieniać to rzeczywistość skoro tak tak głębokim stopniu jest ona przeniknięta duchem patriarchatu tak powiem nie tyle jest przeniknięta duchem patriarchatu to jest esencja one patriarchat ta perspektywa, która z perspektywą kościelną, a ja myślę, że to trzeba było powiedzieć o kilku różnych rzeczy po pierwsze w tej diagnozie rzeczywistości kościelnej niewątpliwie jaj pewnie wielu katolików ślady będą mówić za siebie różnią się w diagnozie jest z prof. Polakiem, a że ten też takiej w takiej takich założeniach teologicznych tak czy znacie dla mnie ciągle Jezus z Nazaretu, a jest niesłychanie ważną osobą w moim życiu i ja też uważam, że jest Bogiem tak to niewątpliwie nie jest taka no Super ważna akurat dla rzeczywistości wewnątrz kościelne i dlatego zostaje w kościele czy z niego wychodzę różnica, ale nie chciałabym tam wróci Wajda słowo, ale też nie musi wtedy być przecież w kościele katolicka, uznając Jezusa Boga prawda to jest właśnie ta druga radzić by te właśnie ta druga rzecz, której chciałabym powiedzieć, że mam takie poczucia, że z 1 strony stosunkowo łatwo wejść z kościoła, ale o wiele trudniej wyrwać kościół z siebie nie tylko w tym znaczeniu wyrwać siebie te zmurszałe schematy, które temu również kościół daje też pewien język pewien zespół pojęć to wszystko buduje moją wrażliwość wyobraźnia też całemu świat wartości, więc nie sądzę, żeby tak łatwo było to pozostawić wejść, a po drugie, o czym też pewnie zapowiada to jest kwestia odpowiedzialności za tych ludzi, z którymi ja jestem znacie, a kościół jest dla mnie rzeczywistością relacyjną rzeczywistością wspólnotową, a ja sobie mogę trzasnąć drzwiami wejść zresztą uważam, że ktoś robi to warto tymi drzwiami Trzaska naprawdę z rozmachem żeby, żeby było słychać jeszcze trzasnęła drzwiami i ale ale jak na razie chcę zostać tu, gdzie jestem z ludzi Mińsk, które wiąże też tego potrzebują Zuzanna Cisowska karencji, a jak ciebie to wygląda były wygląda to podobnie to zresztą nie jest przypadek, że chętnych mówi tworzymy razem fundację wygląda podobnie dla mnie jest właśnie z 1 strony taka wspólnotowość ważna tak znaczną daje poczucie, że jeśli ja odejdę to się niewiele zmieni, a on ATA wspólnota wspólnota z takim takim szkieletem z tą strukturą i ze wszystkim ze wszelkim zmuszeniem zostanie to jest to jest rzeczywiście zgadzam się odzyskać to co jest ważne ważny aspekt, a jest, ale Jeślinie odejdziesz i to też zostanie to co wtedy będą również może dodatkowo tylko drugi aspekt dla mnie ważne też to, że no właśnie tu czuję kościół ten tradycje jako o jak cenną dla mnie mimo wszystko i jako jako moją i i trochę z takiego takiego jak co powiedzieć, że wszyscy takiego może dziecięcego buntu, ale myślę sobie, dlaczego nie ma wyjść z tego kościoła zmuszenia, dlaczego ja Musze były opuścić statek, a nie, a nie to zmuszenie oczywiście to pytanie o to czy to jest najlepsze spisane samą istotą kościoła jak ten też problemy którymi my chcemy jeszcze montaż to rzeczywiście w poważne pytanie i my wciąż wierzymy, że nie jest to istotą z rozwiązań znak, że jest szansa na to że, że osoby tak jak my, ponieważ to nie jest tak, że teraz nagle Tekla odwróci bieg historii tak to kwestia tego, że my wierzymy, że więcej ludzi jest w kościele które, którzy tak naprawdę to widzą chrześcijaństwie to znaczy widzą tę wieki prawdę czystość wolność i im i że z nimi dla nich walcz warto warto sprawdzić ile to jest przykre przyklejone do istoty i właśnie, bo jednak kościół katolicki czy katolicyzm szerzej rzecz ujmując no to jest oczywiście Ewangelia, ale to jest też tradycja to znaczy porządku religii katolickiej, choć Ewangelia jest na centralnym momentem centralnym punktem odniesienia to co najmniej prawie tak samo istotna jest tradycja, czyli pisma ojców kościoła dokumenty soborowe itd. itd. i co są pewne mechanizmy wmontowane funkcjonowanie tej instytucji bardzo ciekawe zresztą, które miały ją ubezpieczać na okoliczność i zapewniać jej przetrwanie ubezpieczać na okoliczność różnych krytyczną takie np. że mamy tam pewien istotny aspekt nieomylności w odniesieniu do pewnych rozstrzygnięć tam, gdzie działa duch Święty, a nie tylko ludzie jak np. właśnie w trakcie Soboru choćby no to tam są zasadniczo nie odwoływali na rozstrzygnięcia no i teraz zastanawia się w związku z tym, jakie np. są wasze postulaty czy macie dlatego tak na początku pytałem o tę kwestię co uznajecie za tylko realizowanie pewnych rozstrzygnięć już prawo waszych już obecnych teologii katolickiej co chcecie tam zreformować zrewolucjonizować pierwsze oczywiste pytanie, które się narzuca, kiedy ktoś styka z taką inicjator inicjatywą jak wasza jest np. stoczy zamierzacie jakoś działać lobbować na rzecz kapłaństwa kobiet no właśnie tutaj mogły skończyć przed przerwą zostanie wniesione słyszałem musiałem to zapewni się wytłumaczyć westchnienia np. przed przerwą też został zawieszony takie pytanie, które łączy z tym wszystkim obecnym właśnie co co chcemy jak dokładnie chcemy działać, jakie są pierwsze kroki i co my co chcemy robić jak jak za to może problemu się jeszcze zabrać jak powtórzy to co co Kasia powiedziała wcześniej, że my nie przychodzimy z gotowym rozwiązaniem to znaczy właśnie, dlatego że my jesteśmy na początku tej rozmowy o udział trochę na początku rozmowy tak naprawdę do o porządnym udziale świeckich z decydowania o kościele, ale przede wszystkim na początku rozmowy o udziale kobiet w kształtowaniu kościoła dlatego to co my chcemy zrobić teraz to jest przede wszystkim danie narzędzi kobietom danie możliwości danie wsparcia w tym, żeby nauczyły się zabierać głos, żeby nauczyły się myśleć o tym kościele jako rzeczywistości, którą również one mogą i powinny kształtować dlatego noszenie nie będziemy racie i przynajmniej na początku forsować czy też prowadzić kampanii na rzecz jakich konkretnych rozwiązań natomiast będziemy właśnie tak jak napisałyśmy na Facebooku czasem oficjalne oficjalne nasz dopisać do nazwy Tekla będziemy wspierać kobiety w kościele znaczy będziemy dawać im my chcemy dzielić z nimi nie to, że teraz jest będziemy chcieli z katedry i przemawiać tak będziemy dzielić się z nimi wiedzą swoim doświadczeniem rozwiązaniami z innych krajów, ponieważ się właśnie ja sama pracuje też w organizacji międzynarodowej w Rzymie także będziemy się wszystkim z nimi dzielić będziemy się wspólnie uczyć zabierania głosu i już teraz właśnie robienia kościoła takiego, jakiego jakiej, jakim byśmy chcieli będą finalny w naszej rodzinie społeczeństwach, że nawet tłumaczeniem westchnienia około minuty masz przy dobrze to to co będzie to będzie też tłumaczące to westchnienie my działamy w kościele katolickim w Polsce w tym kontekście UE rok mamy rozmawiać z katolikami w Polsce, a ja wiem, że tuż za granicą toczy się proces synodalny w Niemczech, ale to jest zupełnie inny kościół, a zupełnie inny świadczy zupełnie inni hierarchowie przyzwyczajeni do innego sposobu rozmawiania rozwiązywania problemów my tego wszystkiego nie umiem i ja mam bardzo wiele żalu pretensji gniewu, a wobec hierarchów kościoła w Polsce, ale to nie jest tak, że to są tylko ich braki w kompetencjach obyczajach, a to także ja się musza wiele nauczyć jak mówiłem o tym patriarcha cie no to takie mam uwidocznione mnóstwo patriarchalnych zasad i odkrywanie tego sobie i odłączanie się tego to najpilniejsze zadanie teraz nie, tracąc z oczu tych innych rzeczy rozmowę hierarcha jak się da rozmawiać, bo bardzo się w bardzo dziękuję bardzo, dziękuję z góry zapraszam własną nie wiem za rok za 2 lata na rozmowę o tym co się przez ten czas udało zrobić, bo Fundacja Tekla dopiero zaczyna swoją działalność może zachęcimy by te osoby, które chciałyby współpracować z wami, żeby po prostu odwiedziły nasz profil na Facebooku tak się można skontaktować chyba najprościej proszę to najłatwiejszy Legię pewnie na najprostszy sposób, żeby to zrobić tak wzmacniamy kobiety w kościele taki profil na Facebooku Katarzyna Sroczyńska i Zuzanna Lisowska Cardi były państwa gośćmi w tej ostatniej już godzinie filozofów w programie noworocznym, które oczywiście wydawała Katarzyna Murawska, a ja jeszcze raz państwu życzę, żeby tam rok był lepszy niż ten poprzedni nietrudno o to, żeby był lepszy, bo to co działo się w 2020 roku to naprawdę przeskoczyć jest trudno wszystkiego dobrego do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA