REKLAMA

Jak z pandemią poradziła sobie sztuka w 2020 roku?

Andymateria
Data emisji:
2021-01-03 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria Andy Rottenberg historyczka krytyczka sztuki dzień dobry pani do dzień dobry pani Anno Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM w ostatni antymaterii Sojusz jest jej pewną tradycją w ostatni danego roku antymaterii podsumowujemy wydarzenia w sztuce w kulturze mijającego roku no i był to niewątpliwie rok perturbacji delikatnie rzecz ujmując dla artystów dla ludzi kultury bardzo bardzo trudne no, więc to jest chyba cecha tego roku, który mija najważniejsza i chyba Rozwiń » należy troszeczkę nad tym pochylić nad dlatego tak było oczywiste jest, że powodem tego bezpośredni był covid była pandemia, która opanowała cały świat i zamroziła życie kulturalne na całym świecie, ale ja mam do tego swoje uwagi osobiste, dlatego że zamrożenie dotyczyło różnych regionów życia społecznego i różny sposób ocenianego przez rozmaite władze w Polsce jednak niż pierwszych instytucji, które były zamykane podczas pandemii były instytucje kultury wiadomo, że w Polsce instytucji kultury korzysta bardzo niewielki procent społeczeństwa, a jednocześnie wiadomo, że kultura jest potrzebą i to jest potrzebą codzienną bardzo wielu ludzi, więc jeśli się nie tej potrzeby niewypełnienia przez długi czas to rodzić frustrację oglądanie przedstawień teatralnych filmów online oraz wystaw on-line oczywiście pozwala na dostęp szerokiej znacznie szerszej widowni i te obyczaje, że można sobie nie wychodząc z domu obejrzeć przedstawienie teatralne film czy wystawy mogą wejść do naszej codzienności, ale one nie zastąpią bezpośredniego kontaktu z dziełem ja mam takie wrażenie, że nasz rząd nie ma potrzeby kultury, ponieważ poza aż trudno nazwać Zenka Martyniuka kulturą to nawet nie o to, choć nie ma potrzeby kultury bo gdyby miał toby nie zamykał tych instytucji, której zwykle jest najmniej ludzi jest mniej niż w galeriach handlowych mniej niż w sklepach mniej niż na bazarze mniej niż w kościele w związku z tym nie pozwolić osobom, które naprawdę w zerówkach najbezpieczniejszych szczególnie w galeriach muzeach najbezpieczniejszych, czyli najmniej narażonych na zarażenie nie mogą obejrzeć wystawy skontaktować jest dziełem sztuki czy z dziełem teatralnym jest no nie chcę powiedzieć zbrodnią, ale jest dowodem na to jak myślą o naszej władzy w tym członkowie naszego parlamentu i wydaje mi się, że to jest najważniejsze CK mijającego roku nie wydarzenia tylko brak dostępu do nich spowodowany restrykcjami nienależnymi restrykcjami biorąc pod uwagę inne miejsca, do których dostęp jest czy bywał w moim przekonaniu jest postawieniem postawieniem pały nie boję się tego słowa wszystkim polskim władzom pała piękne słowo to na podstawie prozy drugą w tej samej sprawie faktem jest, że instytucje kultury przynajmniej niektóre próbowały w miarę elastycznie reagować na to co się dzieje do tego, o czym pani mówi, z czym się zgadzam oczywiście w każdym słowie doszły jeszcze problemy np. ze sprowadzaniem przez transportem dzieł sztuki, nawet jeżeli wystawy były zaplanowane natomiast można było pokazywać zbiory rodzimy i tak jak mówię niektóre instytucje próbowały robić, ale co z tego skoro później i tak zostały zamknięte, a faktycznie poza wernisażach mi to niektórymi jak państwo doskonale wiedzą w galeriach muzeach naprawdę raczej tłoczno nie bywa jak musi jeszcze raz przypomnieć państwu, że przygotowanie wystawy dużej to jest wysiłek wieloletnim bardzo wielu ludzi i również bardzo obciążający finansowo teraz nie mógł skonsumować tego wysiłku poprzez dostarczenie tej tego produktu publiczności bardzo też wszystkich frustruje publiczność również atak było zarówno przy otwarciu galerii starożytnej muzeum Narodowego w Warszawie ogromnym wysiłkiem przygotowanej po tylu latach po wielu ludzi z opóźnieniami w rękach po wielu latach takie wystawy rzeźby, która właśnie jest czynna w galerii zachęta tak było przy wystawie Joanny Piotrowskiej, której prawie, że nie można było zobaczyć to był bardzo krótki czas, kiedy była dostępna tak jest wszędzie w związku z tym oczywiście nie mamy wpływu na decyzję rządu, ale może dotrze do nich to, że są osoby w Polsce jest duża, które mają potrzebę kultury i należy to uwzględnić nie tylko należy uwzględnić potrzeby jeżdżenia na nartach na świeżym powietrzu przez młodzież, która materię i bo na nartach mniej zarażam my nie jest w sklepach prawda, ale również potrzebę kontaktu z kulturą z punktu nr 1 wynika punkt nr 2 jeśli chodzi o to co działo się w tym roku, a mianowicie przejście do internetowego podziemia z wieloma działaniami prawda no oczywiście to jest też inne jakoś się tworzy, ponieważ jak już wspominaliśmy najciekawszymi wydarzeniami były demonstracje i marże i twórczych, które z tej okazji się rodziły spontanicznie i jego militarnie i część z tej twórczości już w galerię zasila to prawda także to byłaby w Polsce przynajmniej to byłby taki wyróżnik jeśli chodzi o o to co było ciekawe w tym roku, ale no na świecie czy Europie jednak były jakieś wystawy otwarte ja spojrzałem sobie przed audycją na taką na stronę opiniotwórczego miesięcznika o sztuce Chris, których wydawane w Londynie tam zostało ogłoszonych na 10 najważniejszych wystaw, z których 2 panie Anna umówiłyśmy jednak to wystawa, aby Warburga w Berlinie, której mówiłyśmy kochał kulturę debel, a druga wystawa, której też rozmawiałyśmy, a to wystawa pełnie ba od idei to moro jest de Morro Opowiedz mi Opowiedz mi o tym co wczoraj jutro, która była bardzo długo otwarta we centrum dokumentacji historii dla Narodowego socjalizmu w Monachium, więc cieszę się, że spośród 10 najważniejszych wystaw w 2 przynajmniej udało nam się omówić w naszym w naszym programie natomiast jeśli chodzi o Polskę na nie wiem pani Anna co pani poza tym myśmy już, o czym już powiedziałyśmy chciałaby na co chciałaby pani zwrócić uwagę na Monikę Sosnowską zachęca na pewno to były tylko lekki powiew radości dla zjadaczy sztuki no i na pewno Katarzyna Krakowiak powielanie miejscowa RO co prawda w tym zestawieniu, którą pani mówi nie ma tej wystawy, ale chociaż, tyle że nasza artystka w tak prestiżowym miejscu pokazała bardzo ciekawy projekt, ale nie jak pani pani Anna ja mam poczucie deficytu dużego deficytu w tym 2020 rokiem związanego również, dlatego że właściwie prawie nigdzie nie pojechałyśmy to jest prawda to prawda jest bardzo poważny uszczerbek w naszym dostępie do sztuki, o czym już mówiłyśmy na początku audycje, żeby dorzuciła moje odkrycie tegoroczne, którym jest jednak twórczość Anny Piotrowskiej kompletnie nieznanej mnie osobiście w ogóle na polskim na polskiej scenie artystycznej i bardzo dziękuję kuratorki tej wystawy Magdaleny Komornicki za przywrócenie polskiej sztuce do tej artystka mieszkająca poza polską chciałabym również jednak podziękować muzeum sztuki w Łodzi za przypomnienie twórczości Teresy Tyszkiewicz artystki niesłusznie usunięty w jaki sposób pamięci polskiej pamięci na wiele lat, ale zwrócić też uwagę na hybrydowe zdarzenia, które były dość częste na polskiej scenie, które do, których dostęp był rozmaity chimeryczny, ale ta hybrydowa być może w przyszłości rozwinie się jako coś co co będzie wartością dodaną z tego nieszczęścia tak i tutaj przynajmniej 2 pozycje media policja zwróciła uwagę na interpretację własną wesela Wyspiańskiego dokonaną przez Pawła Althamera, który źle wydał wesele na Bródnie o tym mówiliśmy Wandy, o czym też mówiłyśmy już oraz o wynalazczości reżyserki Katarzyny Kalwat, która stworzyła postać artystki ma klasę Berg ze wszystkimi cechami jej twórczości co się odbywało też w galerii Raster tak jest dodajmy do tego jeszcze film Agnieszki polskiej rzeźby i która jest rasową właściwie do tej pory była rasową artystką wizualną i przeszła do tworzenia filmowej fikcji to moim zdaniem są najciekawsze takie, jakby cechy wyróżniające ten rok może najmniej wyróżnił 1 podchodzenie do reżyserii filmowej przez twórców spoza kręgu zawodowych filmowców to już nam się zdarzało wcześniej ale, ale ta tendencja w dalszym ciągu utrzymuje tak nie tylko artyści zmuszeni zostali do poszukiwania nowych form wyrazu niektórzy wpadli na to, żeby robić wystawy sztuki w plenerze niezależnie od pory roku Sebastian krok na wyspie na Wiśle zaprosił studentów do współpracy i również realizujecie zrealizował tam już częściowo projekt czysto plenerowym tam zakazić się nie można no, więc myślę, że spotkamy się w następnym roku jeszcze kilkoma innymi plenerowymi wydarzeniami w różnych miastach, ale o tym będziemy mówić jak już wybije dwunasta w kroku oznaczonym innymi cyframi, ale nie da się ukryć, że cieszymy się, że ten rok jednak jest już za nami solidaryzujemy się zarówno z twórcami kultury jak i z widzami biednymi pozbawionymi wrażenie, a ta pierwsza grupa pozbawiona jest przede wszystkim środków do życia wiemy, że to jest niebywale dolegliwe i mamy nadzieję, że przynajmniej większość z nas po przyjęciu strategicznego ukłucia do mieszkaniowego po jakimś czasie będzie już zdolna do normalnego w miarę funkcjonowania, ale nie wiadomo czy będzie wiązało z zarabianiem pieniędzy, bo w tandemie bardzo silnie uderzyła w środowisko co daje pod rozwagę razem z tymi zamknięcia ami naszemu naszym władzom, które jak wiadomo w ogóle nie słuchają tego Radia i w szczególności tej audycji, bo nie mają potrzeby kultury już pani pani do tych z to jest jeszcze dodatkowych w szczególności, ale cieszę się, że mamy swoje audytorium, do którego kierujemy te słowa przypominamy, że będziemy się spotykać w niedzielę o piętnastej proszę nie płakać w czwartki, gdybyście państwo nas tam nie usłyszeli to proszę szukać prędzej czy później nas gdzieś nad nieco wszystkiego dobrego w nowym roku, czego wam życzymy z całego serca i dziękujemy, że byliście z nami przez ostatni Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA