audycja strefa szefa przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie decyzja dzisiaj będziemy rozmawiać np. czy ta podwyżka naszym pracownikom albo, którą stronę pójść, na którą na, które dziś otwierać albo chociażby decyzje dotyczące naszych przyszłych karier wyborów, w którą stronę my chcemy się rozwijać o wszystkich tych decyzjach, które w, których setki na co dzień podejmuje każdy szefa tego się w każdy pracownik od dzisiaj będziemy właśnie
Rozwiń »
rozmawiać w już studia państwa i moich gości pan Marcin rem Doda współ autor książki jak podejmować dobre decyzje takie 3 literki jak podejmować dobre decyzje czy dobre i dobry witam serdecznie panią redaktor witam serdecznie wszystkich słuchaczy pewnego spytam, a ten tytuł naprawdę tak w momencie, kiedy zastanawialiśmy się nad tym, jaki tytuł powinna mieć książka, ponieważ jak podejmować dobre decyzje też podtytuł i zastanawialiśmy się, jaka powinna być główna sentencja to w momencie, kiedy Rafał Żak, czyli na drugi autor tej książki zapytał o to swoją żonę i ona powiedziała no właśnie nie wiem i nagle zaświeciło się żarówka, że to jest takim bardzo dźwięku naśladowczyń czy też słowem, który jak państwo słowem, które obrazuje proces podejmowania decyzji dlatego stwierdziliśmy, że to może być ciekawe właśnie w ten sposób nazwać zatytułować książkę czy taki dźwięk Namysło lub jak mówią logopedzi Embolo afazja czy takie jak tytuł książki bardzo ciekawe no, dokonując dokładnie tak mało wygłasza takim rozwinięciu czy też trochę opisie książki napisaliśmy, że chcielibyśmy, żeby po pierwsze, proces decyzyjny po przeczytaniu tej książki był krótszy czyli, żeby było jedno mniej, a po drugie, żeby wyniki tych decyzji były satysfakcjonujące chyba, że to jak w takim razie spytam od razu na początku no to nowe jak podejmować te dobra decyzja ja myślę, że z prawa oczywiście nie jest tak prosta tak oczywista by się mogło wydawać tak jak pani redaktor powiedział na samym początku tych decyzji, które panuje podejmujemy czy to zawodowo czy prywatnie w ciągu każdego dnia jest całe mnóstwo jesteśmy w audycji strefa szefa pewnie lepiej rozmawiajmy o decyzjach takich szef włoskich czy też menadżerskich i ich są dużo czy to będą decyzje o tym w jakim projekcie wziąć udział czy też jak budować strategie firmy w jakim kierunku firma powinna się rozwijać, a czy kogoś zwolnić kogo zatrudnić i w jaki sposób rozwijać budować swój udział w swoją firmę myślę sobie, że po pierwsze w związku z tym, że decyzje dużo to warto najpierw zdać sobie sprawę z tego, jakie w ogóle są pewne płatki decyzyjne, ale w naszej książce takich wpłatach opisaliśmy 21, a więc no nie sposób PiS teraz od teraz wszystkie, ale druga rzecz nocą oczywiście też narzędzia do tego, żeby podejmować lepsze decyzje i te narzędzia one są wykorzystywane w różny w przypadku różnych decyzji wykorzystujemy różne narzędzia, a więc znowu pierwsza rzecz jak podejmować mieć świadomość pułapek mieć świadomość tego, że pewne pułapki padamy my jako ludzie my jako szefowie my jako menadżerowie, a druga rzecz, że są narzędzia, które mogą nam pomóc w tym, żeby decyzje lepsze podejmować oczywiście też Toya proponuje przepraszam, że przed, ale to w takim razie proponuje zacznijmy od tych pułapek one są ciekawe rozumiem, że tych 20 kilku się nie da tutaj powiedzieć, ale może, chociaż od 2 powiemy, żebyśmy od razu wiedzieli co możemy wpaść, a potem zajmiemy się narzędziami i kolejnymi aspektami podejmowania decyzji oczywiście myślę, że jedna z takich moich ulubionych Sławek które, które wpadamy ulubione dlatego, że kiedy sobie zdamy z tego sprawę to jako menadżerom jako w ogóle ludzie są po prostu łatwiej i faktycznie wielu błędów możemy uniknąć to syndrom tzw. syndrom nadmiernego optymizmu Otóż okazuje się, że kiedy podejmujemy decyzję i zastanawiamy się nad konsekwencjami decyzji to mamy tendencję jako ludzie przymioty mu nauki społeczne mamy tendencję do tego, żeby przyszłość widzieć bardziej różowych barwach niż nawet nam się wydawało taki najprostszy przykład tego jak działa mechanizm może być taki, że idziemy do sklepu tu Rafał współautor książki zawsze tam przykładają się niezmiernie podoba, a więc idziemy do sklepu przymierzamy spodnie i te spodnie są dla nas takie takie tylko tylko takie, że przydałoby się pół centymetra więcej w pasie i częściej myślimy sobie o tym tak, ale jestem właśnie w procesie odchudzania, więc na pewno trudna niż myślimy sobie o tym bardzo racjonalnie, że skoro mam tam 40 parę lat to w tym wieku raczej ludzie mają tendencję do tego, żeby przybierać na wadze, więc szczerze mówiąc to powinniśmy kupić spodnie większa i na tym polega właśnie trasy ten syndrom nadmiernego optymizmu, że bardzo chcemy wierzyć, że będzie lepiej natomiast gdy popatrzymy sobie NATO w biznesie na ten syndrom nadmiernego optymizmu, bo tutaj oczywiście przykładów jest całe mnóstwo moim zlecano ulubionym z drugiej strony smutnym takim trochę przykładem biznesowym jest to kiedy człowiek zakłada nową firma, kiedy rozmawia się z ludźmi zakładającymi swój pierwszy biznes kolejny biznes to ten biznes zawsze brzmi jak absolutnie fantastyczne pracuje w korporacji zwalniam się zakłada restaurację restauracja będzie fantastyczna będą na niej przychodzili ludzie będą pyszne jedzenie będą same dobre recenzje będzie tłoczno gwarno i będzie to ogromny sukces natomiast kiedy popatrzyli byśmy sobie na statystyki to okazuje się, że w Polsce na 10 nowo zakładanych firm są dane GUS-owskie po 2 latach 7 już niema 7 jest likwidowanych, kiedy popatrzymy sobie zatem przeszkód przykład restauracyjne to wystarczy sobie popatrzeć na fora różnego rodzaju takie dyskusyjne, które w każdym mieście są takie fora branżowe okazuje się, że w każdym tygodniu są likwidowane restauracje zamykane restauracji niż wyprzedawany częstych sytuacji, jeżeli byśmy kontynuowali oczywiście tam przykład restauracyjne w związku z tym warto mieć świadomość by w ogóle podejmować dobre decyzje lepsze decyzje, że w naszym myśleniu o przyszłości mamy tendencję do tego, żeby myśleć o przyszłości bardziej optymistycznie bardziej różowo niż to naprawdę jest w związku z tym co zrobić tuż, a propos na rzecz ludzi, żeby podejmować lepsze decyzje po pierwsze trzeba mieć tego świadomość, a po drugie, coś co będę bardzo wielu miejscach w książce staraliśmy się wskazywać, żeby bazować nie tylko na naszych marzeniach pragnieniach tego jak powinno być ale, żeby bazować na danych, że te dane do tego, żeby podejmować dobre decyzje są bardzo ważne zakłada nową firma warto popatrzeć sobie na to ile tych firm, które są nowo składane osiąga prawdziwe sukces tutaj taki przykład, który też dużo rozmawialiśmy o tym w trakcie pisania pisania naszej książki przykład klubu, kiedy ludzi na przed ślubem zapytałby, jakie szanse dajesz swojemu małżeństwu w procentach no to co do zasady ludzie mówiliby 100%, kiedy popatrzy na dane to okazuje się, że 50% nowo zawieranych małżeństw rozpada w związku z tym to jest nasza ogromna wiara w to, że u nas będzie inaczej, ale szczerze mówiąc podstaw takich statystycznych to często do tego nie mamy, żeby w to wierzyć w ale nie możemy też rozumiem drugą stronę i po w tym my w momencie takim myśleniem to po co w ogóle brać ślub albo po co w ogóle zakładać firmy, a jednak przecież są firmy, którym się udaje są małżeństwa, które potrafią zgodnie rzecz do końca to 50% to oczywiście jest ich, jeżeli chodzi o małżeństwa ich całkiem dużo mówią tak trochę półżartem oczywiście, bo jestem absolutnie zwolennikiem tego, że ludzie brali małżeństwa dbali troszczyli kochali się i żeby to małżeństwo było absolutnie wspaniała, ale zresztą w naszej książce wypowiedź czego, który jest analitykiem giełdowym i gdyby małżeństwo potraktować jako inwestycję to nigdy żaden z nich mogłoby nie mogłoby nie można by w to zainwestować tak jako jako małżeństwo, ponieważ tam są same złe dane ilość rozpadające się małżeństw szansę stracenia pieniędzy podziały mają tutaj to nie byłaby dobra inwestycja z punktu widzenia z punktu widzenia takiej inwestycji czysto kapitałowej natomiast z punktu widzenia firmy my zresztą już w naszej książce piszemy taką rekomendację w postaci solidnie nie chodzi o to, żeby zakładać firmy, bo to nie jest tak, że albo zakłada firma albo nie zakładam ale, żeby podejmują decyzje o tym, żeby firmę założyć trzeba sobie przewidzieć różne scenariusze jest np. taka technika podejmowania podejmowania decyzji czy technika najgorszego scenariusza, że jesteśmy w stanie zaakceptować najgorsze są już związane np. z zakładaniem firmy, jeżeli już jesteśmy przy takim na skraju sytuacji zakładam firmę, czyli jestem zabezpieczony finansowo jestem przygotowany na to, że ta firma po roku po 2 przyniesie takiego sukcesu jak jak zakładam, że 33 zakładam, że przyniesie to faktycznie, zakładając najgorszy scenariusz i akceptują najgorszy scenariusz po najgorszym scenariuszu są 2 rzeczy pierwsza rzecz, jeżeli osobie jestem w stanie ten najgorszy scenariusz przewidzieć te Musze pierwszy krok, jaki powinienem zrobić z punktu widzenia podejmowania decyzji no to zabezpieczyć czyli, żeby ten najgorszy staną się nad mnie nie nastąpiły te wszystkie rzeczy, które tam się mogą pojawić, ale druga rzecz też bardzo ważna z punktu widzenia podejmowania decyzji to, jeżeli ja nie jestem w stanie pewne rzeczy zabezpieczyć tam się pogodzić z tym, że to się może pojawić i że np. może się pojawić z punktu widzenia zakładania biznesu, że to się po prostu nie uda, jeżeli jestem w stanie zaakceptować jestem przygotowana na to finansowo to będzie właściwe działanie natomiast druga rzecz moim zdaniem, która jest bardzo ważna z punktu widzenia planowania swojego biznesu, żeby trochę te nasze marzenia ten nasz nadmierny optymizm ostudzić danymi, żeby popatrzeć sobie oka, jeżeli mam pomysł dzisiaj to co powiedzieć wcześniej zakładam biznes to dlaczego ten biznes mamy się bardziej udać niż 70% firm, które po 2 latach istnieją i być odpowiedzią pytanie, jeżeli zakłada restauracje to warto chodzić do tych restauracji, która odniosła duży sukces, który się dużo ludzi, których pachnie, w których mogę nasycić się tym widokiem nie tylko świetnego jedzenia, ale po prostu dobrze prosperującego biznesu, ale również powinienem pójść do tych restauracji, które w, którym nie powiodło tak dobrze porozmawiać o tym człowiekiem, który tą restaurację założył po pół roku musiał zamknąć, bo być może zabrakło mu finansowania i tu chodzi o takie techniki, które mogą pomóc w tym, żeby podejmować lepsze decyzje, ale ten nadmierny optymizm i to jest bardzo ważne, żeby po pierwsze to zaakceptować po drugie, przygotować się na torze, a że można podziałać trochę inaczej, że to nie musi się udać tak dobrze jak w pierwszym starciu nam się wydawało dlatego rozumiem też dla osób zakładających firmy zawsze się mówi, że ma, że trzeba sporządzić 2 biznesplan ten optymistyczny i ten pesymistyczny także to właśnie było wiadomo co się stanie jak będzie gorzej, aczkolwiek my nie wróżę sukcesu w kraju ułańskiej fantazji, gdzie jakoś to będzie i te dane nie zawsze są tak dokładnie sprawdzane no niestety tak to w Polsce wygląda bardzo często, kiedy zresztą też mam przyjemność również prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych dla osób, które prowadzą swój biznes albo chcą prowadzić swój biznes i bardzo często jest tak pani redaktor powiedział ta ułańska fantazja to znaczy mam pomysł musi mi się na pewno uda warto tych danych poszukać warto poszukać merytorycznych informacji warto się po konsultować poszukać ekspertów warto też poszukać takich osób, którzy już odnieśli sukces i się zapytać co zrobić, ale warto również na poziomie poszukiwania różnego rodzaju scenariusz porozmawia z osobami które, którym się nie udało, dlaczego im się nie udało, żeby być po prostu o to wiece mądrzejsze państwa moim gościem jest współautor książki jak podejmować dobre decyzje pan Marcin Brendota zaraz właśnie po informacjach wrócimy do rozmowy, a szefa strefa szefa przy mikrofonie Marzena Mazur studia państwa i moi gość pan Marcin Maranda współautor książki jak podejmować dobre decyzje tak to to jest tytuł to nie jest także ja właśnie tylko to jest tytuł powiedział nam pana pierwszej swojej ulubionej pułapce, czyli o tym, że my częściej przeceniamy szczęście, które nas może spotkać tak bardzo optymistycznie patrzymy w przeszłość co jeszcze może nas spotkać przy podejmowaniu decyzji takiej, jaką Płatka możemy spać odbija myślę, że ktoś to, o czym chce teraz powiedzieć szczególnie jest ważne w momencie czy w czasie, w którym się znajdujemy, czyli po pierwsze, pandemia dużo niewiadomych, a po drugie, no wszystkie dane pokazują to będą dane na poziomie firm czy dane na poziomie makro, że albo się zaczyna albo już trwa w niektórych branżach dosyć mocno kryzys w związku z tym musimy podejmować decyzji dużo musimy podejmować decyzje pod presją czasu i musimy podejmować decyzje często w jakimś stanie emocjonalnym i okazuje się z punktu widzenia tego stanu emocjonalnego bólu emocje i niezależne donoszą o takie szczególnie pozytywne szczególnie negatywne są wrogiem dobrych decyzji to znaczy jeśli byśmy mieli powiedzieć to w jakim stanie podejmować dobre decyzje w neutralnym decyzję i tu znowu sporo badań na ten temat czy, jeżeli będzie przesadnie smutni to raczej dążymy do tego, że będą gorsze pomysły, jeżeli są jesteśmy przesadnie optymistycznych, a raczej widzimy rozwiązania przesadnie optymistyczne natomiast generalnie emocje zawężają nam patrzenie na różnego rodzaju podejmowanej decyzji myślę, że to jest w ogóle, ale taki aspekt z punktu widzenia podejmowania decyzji tak jak powiedziałem przed chwilą właśnie takiemu wyjątkowym czasie tylko bardzo ciężko zostawić decyzję z domu czy też w ogóle poza procesem decyzyjnym, a decyzję o emocje przepraszam emocje wszak zmianie decyzji tutaj mocy oczywiście, że bardzo ciężko dlatego bardzo często nam trudno podejmować decyzje ale kiedy popatrzymy tak już np. decyzji o bardzo zawodowych czy to będzie dotyczyło szefa czy to będzie dotyczyło pracownika pytanie jest, w jakich sytuacjach mam ochotę i nie chce zwolnić z pracy ale kto się często mówi w organizacjach rzucić papierami w takich momentach, którym jesteśmy wzburzeni emocjonalnie i nagle okazuje, że kiedyś trochę uspokoi dziennie mnie 2 tomy jesteśmy w stanie trochę po decyzji ładniejsze mówi przemyśleć zobaczyć różne perspektywy i właśnie chodzi o to, że z punktu widzenia podejmowania decyzji, jeżeli mamy jesteśmy wzburzeni emocjonalnie to pierwsza podpowiedź, która jest przez picie, a trzeba po prostu decyzję odstawić na chwilę nie chodzi o to, żeby ją odstawić na za rok, ale odstawić na 24 godzina, że w momencie dużego wzburzenia emocjonalnego nie powinniśmy podejmować decyzji i powinniśmy raczej dążyć do tego, żeby na stan emocjonalny był bardziej neutralny wtedy do tej decyzji wrócić, bo wtedy jesteśmy w stanie zobaczyć różne inne opcje i coś co moim zdaniem też bardzo ważna z punktu widzenia podejmowania decyzji, kiedy popatrzymy sobie na proces to w procesie podejmowania decyzji jest coś takiego jak zdiagnozowanie problemu decyzyjnego i okazuje się, że kiedy mamy to wzburzenie emocjonalne to często źle diagnozujemy problem decyzyjny, czyli metodę myślimy chce się zwolnić z pracy lub nie albo chce zwolnić pracownika albo nie zamiast pomyśleć, a może muszę porozmawiać z szefem może muszę porozmawiać z pracownikiem może muszę go przesunąć pracownika do innego działu my zawężamy opcja zastanawiam się tylko wprawo lub w lewo ani widzimy szerszego spektrum to już nie jest bardzo ważna z punktu widzenia emocji w podejmowaniu decyzji, czyli nie pod wpływem emocji nie poprzez różowe okulary to takie zalecenia wydają się dosyć oczywiste ale, żeby mógł pan podać przykład jakiś kładki, która nie jest aż tak oczywista dla dla słuchaczy w lasach trudno trudno będzie liczona będzie oczywista lub nie będzie oczywiste może najpierw jako nie jest niestety kiedy jesteśmy szefami klubu wtedy, kiedy my pewne pułapki wpadamy i uważam, że bardzo ciekawy jest po patrzenie sobie na podejmowanie decyzji zakupowych w określonym miejscu, czyli przed centrum handlowym, kiedy patrzymy sobie na centrum handlowego tam się dzieje ile rzeczy, które służą temu, żebyśmy byli dobrym nastroju, a propos naszego masie do nastroju czy np. w centrum handlowym nie ma zegarów i publicznych miejscach po co po to, żebyśmy nie mieli poczucia pośpiechu, ale w centrum handlowym nie ma również Radia opuszczonego klubu spuszczono muzyka, dlaczego no to pani redaktor na pewno jest dużo lepiej niż, ponieważ radę uchwał informacja, a informacja często są informacje negatywne w związku z tym centrum handlowe nie może pozwolić na to, żeby ich klienci słuchanie zakazanych informacji, więc tam już muzyka opuszczona i są takie rzeczy, które mają wprawdzie dobry nastrój po to, żebyśmy byli skłoni do do większych wydatków to jest moim zdaniem taka taka rzecz taka pewna pułapka, którą zresztą wpadamy natomiast jako jako klienci natomiast z punktu widzenia biznesowego myślę, że tak bardzo ciekawa była oczywiście na literaturze bardzo szeroko opisana syndrom grupowego myślenia okazuje się, że kiedy jesteśmy w takim bardzo zgodnym z kimś takim przepraszam nie na tym zespole kim tak dowiedziałem się w firmach często często mówią jesteśmy bardzo zgodnym zespole mamy szefa, którym bardzo duży autorytet mamy wszyscy podobne spojrzenie na pewne rzeczy okazuje się, że kiedy omawiamy pewien problem to każda kolejna wypowiedź jest tylko potwierdzeniem założonej tezie, czyli bardzo ciężko nam popatrzeć na inne punktu widzenia inną perspektywę i np. w zespołach dosyć często wprowadza się coś co znamy z z Watykanu, czyli 2 racji jadłam procesu kanonicznego dzisiaj się nazywa adwokat adwokat prawdy już nie był Jan Paweł II zlikwidował to nazwa, ale adwokat diabła i odjechał rola adwokata diabła w procesie podejmowania decyzji jest taka, żeby ktoś powiedział stanowczo sprzeciwiam się oczywiście nie chodzi o to, żeby stanowczo sprzeciwiał się koniec tylko, żeby wyszukiwał wszystkie argumenty, które są przeciwne podjęciu decyzji lub przeciwny podjęciu tej konkretnej decyzji w tej konkretnej sprawie Czyżby pokazywał inne perspektywy, czyli te osoby, które w skupiona na tym do organizacji byśmy pędzili na szukaniu dziury w całym, ale czasami właśnie do szukania dziury w całym jest bardzo potrzebne do tego, żeby decyzja, którą podejmujemy, żebyśmy byli przekonani, że pomimo różnego rodzaju aspektów negatywnych, które ona może ze sobą niesie i tak chcemy podjąć jesteśmy gotowi na to NATO ryzyko lub jesteśmy gotowi na to, żeby te ryzyka, które się pojawią zlikwidować jest zresztą taka technika podejmowania decyzji w organizacji, które moim zdaniem bardzo ciekawa, która w momencie omawiania procesu czy problemu decyzyjnego bierze się tablica i naprawić wypisuje się wszystkie złe rzeczy, które się wydarzą w związku z podjęciem decyzji i kiedy mamy gotową listę to wtedy zaczynamy tworzyć wszystkie rzeczy w trakcie wdrażania np. projektu, żeby ta lista została wystosowana w całości, żeby każdy punkt na tej liście został wykreślony czy najpierw my celowo pracujemy nad tym, żeby zobaczyć wszystkie problemy, a potem, żeby problem zlikwidować, więc tak z punktu widzenia procesu decyzyjnego w organizacji wydaje się bardzo ciekawe spojrzenie no tak tak płynnie przeszliśmy do narzędzi podejmowania decyzji i niska złych rzeczy, które mogą walczyć, o które auto, które zdarzą po podjęciu tej decyzji to jest jedno zdarza ci MO czy jeszcze jakieś innemu panu polecić takiego korzystania chociażby już za chwilę albo w poniedziałek z pracy myślę, że jedną z najważniejszych rzeczy to jest taka SM z 1 sam połączenie z appki z drugiej strony pewnych pewnych w ogóle decyzji czy narzędzi decyzyjnych ponieważ, kiedy podejmujemy decyzje po meczu do zasady obojętnie, jakie decyzje podejmujemy reprezentujemy 2 trochę inne spojrzenia na efekt decyzyjne możemy być albo maksymalnie sami, czyli chcemy, żeby podjąć najlepszą decyzję albo satysfakcją listami czy, żeby podjąć decyzję wystarczająco dobrą, a my namawiamy do tego, żeby podejmować decyzje wystarczająco dobre, ale do tego żeby, ponieważ proces jest łatwiejszy proces jest krótszy, ale do tego, żeby te decyzje wystarczająco dobry podejmą muszą być bardzo dobrze stworzone kryteria decyzyjne i raz, żeby podać przykład dla szefów, ponieważ szefowie są słuchaczami pani redaktor audycji no to przy rekrutacji ja znam wielu szefów, ponieważ prowadzę takie działania konsultingowe, więc więc, że szef Uznam i kiedy rozmawiam o ich procesie rekrutacji to niemożna dobrze spotkałem się trzymam taką short lista ma też oczywiście jest 1 osoba od osoby to za mało a kiedy Jarosław, ale dla ciut za mało, bo nie mam porównania chciał mieć lepsze porównanie chciałby mieć porównać te osoby, które wydają dobre jeszcze kimś i to jest podejście właśnie takie maksymalnie 3, czyli ja chcę wybrać najlepszą osobę podejście satysfakcja jest też polega na tym, że ja mam osobę zdefiniowane kryteria decyzyjne i nie porównuję te osoby do innej osoby coraz lepsza najgorsza tylko porównują z kryteriami i nagle okazuje, że jeżeli mam 5 kluczowych kryteriów to jedno z pomocą mam w procesie rekrutacji może być wystarczająco dobra albo niestety nie będzie wystarczająco dobra wtedy po prostu nie zatrudnia z punktu widzenia porównywania, czyli takiego coś jest lepszy od czegoś ja pomimo tego, że po wybiorą najlepszą osobę ta osoba może ciągle nie spełnia moich kryteriów i to jest niestety Płatka, którą wpadamy, a z drugiej strony w mamy właśnie przez pryzmat kryteriów, czyli najpierw Stwórz kryteria, kiedy już podjęli decyzję dopiero potem podejmują decyzję zdecydowanie łatwiejsza, a tak nawet z kim będziemy mieć 7 albo 8 osób do porównania to zawsze może się zdarzyć także żadna nie będzie nawet jak będzie najlepsza z tych wszystkich i tak będzie odpowiednio to oczywiście i pułapka ta, którą tu niestety bardzo często wpadamy, jeżeli 7 osób przechodzi rekrutację, a my wybieramy najlepszą siedmio, bo jak to mówi mój kolega dobrze lub źle wypada się na tle i nagle jakaś osoba wypada szczególnie dobrze, ale niestety ta osoba może po prostu nie będzie wystarczająco dobre dane stanowisko lub odwrotnie z tych 7 może są 34 wystarczająco dobra i ten proces powinien wyglądać trochę inaczej, a tak to by bardzo bardzo ciekawe informacje bardzo użyteczne wskazówki zostały nam jeszcze 3 minuty może jeszcze coś udałoby się panu myśleć MED Lidia ja myślę oczywiście z chęcią opowiem o wszystkich cięć, które opisania zdarzeń trzeba bez szans, ale myślę, że takimi taką bardzo ciekawą ciekawym narzędziem do tego, żeby podejmować dobre decyzje i konsultowania decyzji oraz konsultowanie kilka różnych wymiarów, bo konsultowanie to znaczy mam pewien problem decyzyjny i idę do kogoś z nim rozmawia pani redaktor powiedziała o tym idziemy teraz zaczną sami głoszą audycji zaczynamy teraz szkoły w związku z członków na decyzje, które podejmujemy teraz, kiedy sobie popatrzymy na to z perspektywy osób podejmujących decyzje szkód określa maturzysta, który skończył szkołę w tym trudnym epidemicznym czasie i podejmuje decyzję o tym jakie studia wybrać bardzo często także taka osoba konsultuje to decyzja no ze swoimi gronem swoich znajomych i czy to dobrze czytanie czy można zrobić lepiej oczywiście można zrobić lepiej, bo konsultowanie tej decyzji z osobami, które są dokładnie trwa w tej samej sytuacji mają dokładnie taki sam poziom wiedzy no nie jest najlepszym rozwiązaniem w związku z tym kim powinno się taką decyzję skonsultować myśli np. zastanawiam się na tym, żeby pójść na studia prawnicze to być może lepiej poznać studentem 0203. roku prawo albo dołożyć do tego jeszcze jakimś praktykujący adwokat i żeby porozmawiać sobie jak ta praca wygląda taki sposób Anne ona przebiega jak wyglądają studia wygląda aplikacja z drugiej strony bardzo ważna jest żeby, żeby w trakcie tej konsultacji zadawać odpowiednie pytania w taki taki moment, w którym restauracji świetnie wykorzystują takie jedno z PSL lepsze restauracje chce się przychodzi już po obiedzie, kiedy jesteśmy naprawdę najedzeni przyjeżdża pan lub pani z takim wózkiem, na którym leżą piękne desery takie śliczne bezy z kremem świeżymi owocami albo szarlotka ktoś bardzo od środka i należą i ktoś pani pan za usługi opowiada o tych czasach, jakie pytanie zadajemy bardzo często pod pokazujemy na szarlotkę zadajmy pytanie czy to czas jest dobra i to ciekawe, bo to jakiś rodzaj konsultacji, a tak szczerze mówiąc jak i odpowiedzi my spodziewamy, że ktoś powie ta osoba z obsługi powie nam nie proszę tego ciasta nie brać one bardzo złe oczywiście ta osoba taka wypowiedź w związku z tym trzeba bardzo uważać wiemy jakich sformułowań używamy w procesie może i pytań pytania zadajemy w procesie konsultacji, czyli wracając do tego ma do tego naszego krajowego studenta na to kiedy rozmawia ktoś ze studentem trzeciego roku to z 1 strony można zapytać czy świata studia podobają ktoś powie tak podobają się co z nich fajnego, ale z drugiej strony być może studentowi zależy na tym, żeby mieć w sprawie stóp już bogate życie towarzyskie pomiędzy warto też zapytać, kiedy ostatnio dość takim spotkaniu albo Stasia albo w kulturalne życie albo takich wystawia nam się okaże te studia być może zabierają dużo czasu już pewne rzeczy, które można sobie pozwolić na innym kierunku tutaj do końca tego ktoś zrobi państwa moim gościem był pan Marcin Maranda współautor książki jak podejmować dobre decyzje dziękuję bardzo, bardzo serdecznie dziękuję i życzę wszystkim państwu dobrych właściwych decyzji
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: STREFA SZEFA
-
-
36:37 TYLKO W INTERNECIE
-
-
29:51 TYLKO W INTERNECIE W studio: Dorota Kuprianowicz-Legutko , Elźbieta Raczkowska , Marta Pokutycka-Mądrala
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
09.12.2023 20:00 Między Słowami
-
09.12.2023 21:00 Weekend Radia TOK FM51:03 W studio: Jacek Bożek , Katarzyna Piekarska , prof. Marcin Urbaniak
-
-
-
-
-
10:00 Nagłe zastępstwo50:01 W studio: Olga Drenda
-
09:59 Reaguj! na przemoc22:00 W studio: Martyna Wilk
-
-
-
-
09:00 W studio: Iga Łapińska
-
-
-
11:00 Magazyn Radia TOK FM12:02 W studio: dr Agnieszka Bryc
-
11:40 Rusz się, na zdrowie17:30 W studio: Franciszek Przeradzki
-
11:20 Podróże małe i duże14:32 W studio: Adam Suraja
-
-
-
-
-
13:40 Życie w Zdrowiu13:18 W studio: dr Paweł Grzesiowski
-
12:20 Przy niedzielnym stole12:40 W studio: Adrianna Marczewska
-
12:40 Jak z dzieckiem19:18 W studio: Michał Janczura
-
-
14:40 Magazyn Radia TOK FM15:50 W studio: Krzysztof Nadratowski
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL