REKLAMA

"Myśląc o przyszłości, trzeba postawić dziewczynkę i jej dobro w centrum"

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-01-03 19:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:54 min.
Udostępnij:

Jak uczyć, wzmacniać i walczyć ze stereotypami - raport o przyszłości dziewczynek. Gościnią audycji była Eliza Durka – Prezeska Fundacji Kosmos dla Dziewczynek.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne dzień dobry jeszcze raz mówi Anna Piekutowska, a teraz moim gościem jest Eliza Durka Sławska prezeska fundacji kosmos dla dziewczynek dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry pani w kosmos dla dziewczynek wydało raport o barierach systemowych w edukacji i 1 test tego raportu jest taka, że tenże system nie odzwierciedla tych kompetencji, które będą potrzebne w przyszłości, że nie przygotowuje do przeszłości i że ten stan szczególny sposób uderza Rozwiń » dziewczynki, ale nie chodzi o to, że szkoła nie przygotowuje do zawodu albo nie daje umiejętności przydatnych w pracy raczej te kompetencje przyszłości wg was mają wspierać nie konkurencyjność, a różnorodność, dlaczego kompetencje przyszłości zazwyczaj są utożsamiane z takim uogólnieniem i uproszczeniu z kompetencjami cyfrowymi, a wszystkie uproszczenia wiemy mając do siebie, że zawierają trochę błędów i w kompetencje przyszłości to na pewno nie jest myślenie stricte jakiś konkretnych twardych umiejętnościach tylko jest to myślenie o człowieku w tym przypadku zaś w raporcie mówimy o dziewczynkach, ale mówi też o chłopcach, bo oni nie są bez wpływu na dziewczynki czy mówimy o dzieciach w szczególności dziewczynkach jednak by 712 lat to jest taki to jest taki przedział, którym którymi się zajmujemy to jest edukacja wczesnoszkolna i dość wczesne klasy tak by po 13 czy liczby to, o czym mówimy to mówimy o tym, że należy myśląc o przyszłości o dobrostanie naszych dzieci we w przyszłości należy postawić tę dziewczynkę w centrum jej dobrostan w centrum i do tego dobierać pozostałe rzeczy, czyli to jest takie, jakby w trochę inne myślenie niż myślenie stricte umiejętnościami i suchą nauką suchą podstawą programową, którą należy przy tym przez przyswoić suchymi wiadomościami nie chciałabym powiedzieć, że by szkoła nie przygotowuje do Ewę w przyszłości chce wrócić do przyszłości myślę, że dobry będzie stwierdzenie, że przygotowuje niewystarczająco dobrze do do do tego jest na pewno jak pokazuje nasz raport pole do do usprawnień pole do takiego myślenia nad przyszłością i na tym, która się jak widzimy w sposób bezprecedensowy pod wpływem nowych technologii zmienia naszych oczach ta rewolucja, której jesteśmy świadkami uczestnikami to jest naj szybciej biegnąca rewolucja w w przemysłowe w dziejach świata tak tak jak rewolucja technologiczna, gdyby biegnie bezprecedensowo szybkim tempie i to taki moment, którym warto zastanawiać nad tą przeszłością i szczególnie nad dziećmi i nad dziewczynkami nad tym jak możemy je wspierać w adaptacji do przyszłości stąd to, o czym piszemy w raporcie to właśnie taka Triada to jest wewnątrz sterowność współpraca i w myślenie cyfrowe to są takie jak nasza nasza autorska Triada kompetencji cyfrowych istotnych dla rozwoju dziewczynek i dzieci bardzo ważny jest to właśnie podkreślić, że te kompetencje cyfrowe to jest tylko część kompetencji, których okrąg który, które są istotne też taka zmiana paradygmatu myślenia technologii w w naszym życiu jeszcze dekadę temu myśleliśmy o tym, że człowiek musi ścigać się z maszyną człowiek musi zrobić wszystko, żeby być tak dobra maszyną jak maszyna czy musi uczyć się programować musi uczyć wszystkich tych technicznych aspektów, żeby jeść żeby, żeby maszyna nie prześcignęła, żeby nie zabrała mu pracę w przyszłości teraz myślimy w sposób zgoła inne myślimy o tym jak człowiek może wykorzystać maszynę do swoich celów można nią zapanować tak już się nie ścigamy nad nią ze z nią tylko tylko by staramy się nad nią zapanować po to, żeby służyła temu co ludzkie, a to co ludzkie to jest współpraca to są emocje to jest właśnie ta wewnątrz sterowność to są to są, ale relacje z innymi ludźmi empatia, czyli te wy cała paleta miękkich miękkich rzeczy, które są w Ewę i także ważniejsza od kompetencji cyfrowych, ale na pewno kompetencje cyfrowe same bez tych miękkich aspektów na niczego nie przydadzą, a czym jest wewnątrz sterowności jak zdefiniować tylko kompetencje wewnątrz sterowność to jest słuchanie swojego wewnętrznego głosu w przypadku dziewczynek wewnątrz sterowności jest szalenie ważna, bo wewnątrz sterowność to jest taka z 1 strony umiejętność słyszenia tego tego głosu i umiejętność słyszenia siebie oraz odwaga no czasem sprzeciwienia się światu zewnętrznemu, który mówi nam jak ma być w przypadku dziewczynek, które borykają się ze stereotypem grzecznej pilnej dziewczynki dziewczynki są składane do tego pudełka jest jedną z kilku pudełek, które dziewczynki są składane później nam kobietom dość trudno tych pudełek jest wejściu w życiu dorosłym, więc wobec dziewczynek są tak jak stereo to stereotypowe oczekiwania właśnie grzeczności i pilności dziewczynki i to jest znacznie większym stopniu niż do miejsc w przypadku chłopców do tego wszystkiego jeszcze u dziewczynek samokontrola rozwija się wcześniej już w wieku przedszkolnym, tak więc są w stanie szybciej wykonywać polecenia niższe niż chłopcy i takie są też wobec nich, bo od oczekiwania, czyli właśnie, że będą słuchać poleceń będą w chłopcu na więcej się przez 2 lata jest takie normalne, że chłopiec jest niegrzeczny chłopiec nie słucha, kiedy dziewczynka nie słuchano to wy dziewczynką co się z tobą nie tak, tak więc dziewczynki od naprawdę często szkolnych lat dostarcza przedszkolu są uczone tego oczekuje się od nich właśnie takiego do słuchania i tego, żeby były grzeczne to by trochę z dni nie pozwala im bez słuchania czasem siebie tak, bo w, bo boją się by wykroczyć poza tą ten krąg krąg grzeczności czy otworzyć tak pudełko grzecznościowo, więc przypadku dziewczynek ETA wewnątrz sterowności jest jest szalenie jest szalenie ważna a gdzie jeszcze są te mielizny edukacyjne stereotypowe, które trafiają dziewczynki tak jak nazywam takimi i pudełkami jakoś to metafora bardzo bardzo dobrze w wy do mnie trafia we, bo ona też się można zobaczyć w czasie tak, bo to, o czym my mówimy to jest taki ten etap właśnie we wczesnoszkolnym jest taki strasznie strasznie ważny moment, w którym tak naprawdę dziewczynki dzieci się kształtują ja mam też takie osobiste wrażenie, że zbyt mało poświęcamy temu temu miejsca w debacie publicznej to znaczy by też trochę także staramy się leczyć objawy Ewy, a nie stawiamy nad przyczynami one właśnie rodzą w tym w tym w tym czasie i tak naprawdę takich mieli z dnia pani nazwała wybaczyli stereotypów, które dziewczyn się potykają jest więcej czy te podjęły tak oprócz grzecznej pilnej dziewczynki jest też pudełko jest od perfekcyjnej dziewczynki tak czyli by dziewczynka, która ma być staranna ma być dobra ze wszystkich przedmiotów to jest bardzo we were w szkole to jest bardzo się należy jest pozytywny stereotyp prawda realny unijną, ale właśnie, ale spójrzmy spróbujmy go rozłożyć tak ma we głębiej zobaczyć co się pod nim kryje przez to, że dziewczynki starają się być dobra ze wszystkich przedmiotów Ewę, żeby być perfekcyjne muszą w to włożyć bardzo bardzo dużo by siły i nie mogą tak jak we to co oczywiście takie uogólnienia tak jakby liczby pokazują badania pokazują, żeby chłopcy częściej sobie odpuszczają, jakiej dziedziny dzięki temu mogą koncentrować się na tym co jest co lubią co jest dla nich ważne te dziewczynki często nie mają na to przestrzeni tak, bo muszą być po prostu świetne albo wysłać albo bardzo dobra, bo dobre, ale ze wszystkiego łącznie z techniką i wpływem i plastyką muzyką cechy i wy i tak i tak czasami to nie stwarza im przestrzeni właśnie na rozwijanie swoich pasji Kate pokazują badania, że chłopcy mają większość szkół większą skłonność właśnie wchodzenia w tę pasję pielęgnowania ich udział czynny jest z tym trochę gorzej myślę właśnie staro perfekcyjne dziewczynki gra tutaj rolę to coś jest też bardzo ciekawe to, że ze czasem bywa dziewczynki częściej porzucają swoje pasje, żeby właśnie w tym w tym by jeszcze w czasie wczesno szkolnym mają je, ale opóźnione gdzieś tam się jakoś gubią rozpływają chłopcy przy nich zostają, bo właśnie głowę dziewczynek zajęte są tym, żeby być grzecznymi perfekcyjnym później dochodzi do tego jeszcze jeszcze wygląd, ale idąc dalej tymi stereotypami jest właśnie też start dziewczynki silniejszej, ale mnie inteligentnej, ale mniej inteligentne niż chłopcy tak, czyli to właśnie też powiązane z perfekcyjną ściąć dziewczynka jest pilna madryckiego ciemniej czwórki no ale jest inteligentna analiza, ale zdolny chłopiec tak da tak dobry chłopiec tak może jest niegrzeczne może jestem tak, ale w dzięki większej wolności, którą daje mu środowisko może te swoje pasje w mniej skrępowany sposób rozwijać straty, które dla mnie jest szczególnie takie by w istnej ciekawe, bo on wciąż trwa mimo werwą Lucii technologicznej i mimo trąbienia na lewo prawo właśnie tych kompetencjach cyfrowych programowaniu stron dziewczynki gorszej matematyki niż chłopcy coś takiego się za drzewa rzeczywiście w okolicy 0910. roku życia, że dziewczynki zaczynają tematem od matematyki odpadać badania pokazują, że na starcie z nie ma różnic między dziewczynkami chłopcami, że potencjał intelektualny w jakby względem etyki matematyki jest taki sam natomiast pewnym momencie dziewczynki odpadają jest też taki rodzaj mody i tak samo nadające się przepowiedni, ponieważ wśród, bo do tej pory właśnie we we wczesnych latach podstawówki mogły się dziewczyna jest takie mówienie, że jak i matematyki tak we jest to często zbierane przez środowisko czasem przez rodziców czasem przez przez serotypy funkcjonujące gdzieś indziej w środowisku dziewczynek, bo stereotyp właśnie i że ono matematyka nie dla dziewczynek dla psów niestety wciąż funkcjonuje no to co się za drzewa by w tych wczesnych latach szkoły podstawowej ma później swoje odzwierciedlenie w zarządach firm w ławach sejmowych i we wielu innych miejska nie twierdzę, że matematyka jest kluczem do sukcesu tylko matematyka takim świetnym przykładem możliwości wyboru tak nawet poprzez ten we raport chodzi o pokazanie, że dziewczynki mają całą gamę całą paletę różnorodności różnych ścieżek, które mogą obrać w swoim życiu natomiast, żeby miały możliwość wybrania którejś z tych ścieżek nie mogą na wczesnym etapie wczesnym etapie edukacji w etapie życia odcinać sobie pewnych dróg taki z tą tematyką jest także warto mieć ten wybór trzeba ich jeszcze pracować w nowych technologiach tak jak nie trzeba być się matematyczką programistą, ale ważne, żeby sobie na wczesnym etapie odciąć drogi i mocno się zdecydować tak mając całą całą paletę nie być zdaną na jakiś wybór, a napis do tego droga, bo musimy zadać zacząć przechodzić do rozwiązań do pomysłu wskazują drogę na pewno jest co robimy teraz czyli i by podejmowanie w debacie publicznej tych tych kwestii, bo też by powstał ten raport pie taki raport, który rzuca światło na na naszą uwagę na ten okres by wczesno szkolny więc, żeby debata i we wprowadzanie pewnych tematów do dyskursu jest dla mnie szansą początku zmiany ten raport powstał po to, żeby jak to nazywam kosmosu, które otaczają dziewczynki zarówno rodzice, ale edukatorzy również decydenci, którzy są odpowiedzialni za podstawę programową, żeby był dla nich pewien materiał do lekcji licie we na to, że się nim stanie my staramy się trochę by wejść we w działania stąd kończymy nasz raport rekomendacjami to są regulacje pewnych odbudowy postaw pewnych zachowań, które mogą spać dorosłych tak wszystkich tych dorosłych, którzy towarzyszą dziewczynką ich dorastaniu ich w ich drodze i wspierać w tym jak rozmawiać z dziewczynkami jak jak jak pomagać im rozbrajać też narody pierwsza Komenda akcja niebanalna zobaczmy ile w niej się ile wniesie kryje potencjał sprawczości rozmawia z dziewczynkami o przyszłości i o tym kim chcą być w jakim świecie chciały żyć tych rekomendacji jest 11 moją ulubioną, bo odnoszą się do różnych we Ewę aspektów moją ulubioną jest teraz o eksperymentowaniu uczy zachęca do eksperymentowania pokazuje, że błędy porażki są wpisane w proces tworzenia nowych rzeczy i są potrzebne do rozwoju też moja ulubiona rekomendacja, ponieważ ona właśnie stoi na nas na wskroś tych stereotypów grzeczności pilności bezwładności perfekcyjną ości dziewczynki mogą się mylić wszyscy możemy się mylić eksperymentować i bez tego nie ma rozwoju bardzo pani dziękuję też zachęcamy do przeczytania raportu, który można znaleźć na stronie kosmos dla dziewczynek raport nazywa się przyszłość dla dziewczynek kompetencje przyszłości edukacji wczesnoszkolnej, a moim państwa gościem była Eliza Durka Sławska prezeska fundacji kosmos dla dziewczynek bardzo pani dziękuję za rozmowę dziękuję serdecznie wszystkiego dobrego w nowym roku, a ja już z państwem żegnam suszenia za tydzień Anna Piekutowska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA