REKLAMA

W życie wszedł podatek cukrowy. Czy nowa opłata przełoży się na zmianę nawyków Polaków?

TOK360
Data emisji:
2021-01-04 19:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
06:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 no właśnie jak było w sklepie, gdy zdecydowali się państwo kupić butelkę jakiegoś spod jego napoju ceny wzrosły nawet kilkadziesiąt procent może powstrzymało to państwa przed kolejnym łykiem możecie na ten temat napisać na 360 małpa TOK kropkę FM te zmiany te podwyżki to jest efekt wprowadzenia podatku cukrowego niejasnościach związanych z tą nową opłatą Wojciech Morel w rozmowie z naszym gościem gościem TOK 360 jest Jakub Olipra ekonomista banku Credit Rozwiń » agricole dzień dobry dzień dobry państwo od nowego roku drożeją słodkie napoje za sprawą słynnego podatku cukrowego ceny mogą podskoczyć nawet o 40% takie są wyliczenia polskiej federacji producentów żywności to byłaby cena tych najbardziej słodkich i tym samym niezdrowych napojów sieci handlowe próbują uchronić konsumentów przed wzrostem cen równym tej nowej opłacie czy w dłuższej perspektywie to morze się udać myślę, że może się udać, ale tu też dużo zależeć będzie od samych konsumentów, ponieważ ostatecznie konsumenci decydują o tym w jaki sposób reagują na wzrost cen czy będą rzeczywiście ograniczać swoje spożycie napojów słodzonych, które są objęte podatkiem czy też będą odporni na ten podatek Gui nie będą ograniczać swoje konsumpcji tak, ale dodatkowe powiedział niekoniecznie by podatek 11 jest przerzucany na konsumentów zazwyczaj, jeżeli patrzymy historycznie to jakąś część podatku płacą producenci i pozostałą część prac to po co oczywiście konsumenci wokół podatku cukrowego mamy sporo wątpliwości takich wątpliwości prawnych Ministerstwo Zdrowia to jest ten organ, który nakłada taką opłatę, więc administracja skarbowa odsyła z kwitkiem producentów sieci handlowe, które pytają o to w jaki sposób naliczać tę opłatę oczywiście tutaj z tego co widać pojawia się wiele wątpliwości które, które są tutaj rozpatrywane, czyli głównie przez prawników, niemniej konsumenci widzą wyższe ceny na sklepowych półkach co ciekawe ten wzrost bardzo szybko nastąpił też było zgodne z waszych z naszego oczekiwaniami, choć chodzili w wielu przypadkach trzeba się patrzy na te cele które, które też internauci wrzucają do internetu, pokazując skalę wzrostu cen ze względu na podatek cukrowy ten wzrost rzeczywiście bardzo silna w niektórych przypadkach wręcz silniejszy niż wynikałoby to samego podatku co może sugerować, że część producentów sklepów podjęło strategie podniesienia na tyle cen swoich podróży później może obniżyć formularz dotyczący rozliczania tego podatku cukrowego pojawił się pod koniec roku to był chyba 30 grudnia dopiero ten formularz dla przeznaczony dla producentów dla sieci handlowych, więc nie było wiele czasu na to, aby rozstrzygnąć pewne wątpliwości niektórzy producenci nie wiedzą jak wysoką opłatę mają sobie naliczyć tutaj akurat, jeżeli spojrzymy na algorytmach naliczania tego podatku to jest dosyć prosty ten podatek składa się z 2 części pierwsza część jest opłata stała jest naliczana sytuacji, kiedy napój po prostu jest słodzony czy 4 stworzone jakimiś tam, a innymi substancjami niebędącymi nocą kremu mam jeszcze opłatę względną która, a jest naliczana w sytuacji, gdy zawartość cukru przekracza 5 g 2, a 100 ml napoju to rzadko mam jakieś elementy związane właśnie to w ramach opłaty zmiennej substancjami aktywnymi zawartymi w danym napoju, czyli płacić dodatkowo więcej, jeżeli napój zawiera kofeiny tauryny dlatego też napoje takie popularne gazowane one szczególnie silnie obrażały, ale ten podatek to to nie jest coś kompletnie nowego tutaj Polska droga sposób nie stoi w awangardzie podobne rozwiązania są wprowadzane w wielu krajach Europy zachodniej tak po prostu mamy do czynienia ze wzrostem spożycia cukru na mieszkańca szeroko rozumiany stosowane tutaj jest bardzo potrzebna edukacja żywieniowa na pewno, ale jedną z takich przecież głównych motywacji dla ustawodawcy to jest zawsze napływ pieniądza do skarbu państwa wbrew pozorom tutaj życie ciężko oczywiście mi się wypowiadać na temat tego co rzeczywiście było to główną motywacją, niemniej cały czas utrzymywana jest to, że z gazetą główną motywacją jest jednak poprawia poprawa stanu zdrowia Polaków i też to właśnie Ministerstwo Zdrowia tutaj są inicjatywą wyszło i mimo różnych trudności z jakimi mierzy się teraz branża branża spożywcza pamiętajmy o tym, że zeznań branża napojów bardzo silnie odczuła skutki pandemii, ponieważ tutaj śmiech była uzależniona od branży gastronomicznej, gdzie właśnie znaczną część produkcji trafiała, więc mimo tak niefortunnego czasu ten podatek wprowadzamy jak duże to mogą być pieniądze dla budżetu państwa czy pod pod tym względem należy się spodziewać jakiegoś takiego dużego dochodu dla państwa szacuje się, że to było około 3 miliardów złotych, więc ostatecznie nic nie byłby aż tak silny wpływ podatkowe stąd też patrzą, jakie konsekwencje podatek może mieć dla samej branży, więc wpływ takiego podatku na inflację na inflację byłby o wiele o wiele silniejszy, jeżeli spojrzymy na NATO, jaka skala wzrostu cen nam grozi no to wiele wskazuje się zgodnie z naszymi szacunkami, że dynamika cen żywności napojów bezalkoholowych zwiększy się 0,7 punkta procentowego podczas gdy cała inflacja o 0,2 punkta procentowego może z punktu widzenia całej inflacji to to nie jest dużo tak, ale ale, jeżeli spojrzymy już na samą żywność to jest to już wzrost zauważa bardzo dziękuje gościem TOK 360 był Jakub Olipra ekonomista banku Credit agricole Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA