REKLAMA

Hierarchowie prawosławni wspierają Ordo Iuris? "Większość znanych mi prawosławnych zachodzi w głowę, co i komu odbiło" mówi teolog

Święta z Radiem TOK FM
Data emisji:
2021-01-06 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:28 min.
Udostępnij:

Jak zmieniło się polskie prawosławie przez migrantów z Białorusi i Ukrainy? Czy cerkiew próbuje wpływać na politykę w Polsce? Czemu prawosławni świętują Boże Narodzenie według dwóch kalendarzy?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy mikrofonie Anna Piekutowska moim gościem jest teraz prof. Michał Klinger teolog prawosławny dzień dobry dzień dobry państwu dziś 6stycznia zgodnie z kalendarzem juliańskim przypada wigilia świąt Bożego Narodzenia dziś świętują prawosławni wierni też innych obrządków wschodnich m.in. grekokatolicy staroobrzędowcy, ale nie wszyscy prawosławni zaczną świętowanie dzisiejszy wieczór jest jakiś mały procent w Polsce, ale jest tych, którzy święta obchodzą zgodnie z Rozwiń » kalendarzem gregoriańskim, czyli obchodzili 2 tygodnie temu 25grudnia, skąd jest ta różnica w obszarze prawosławia proszę panią mały małe wyjaśnienia 2 pierwsze, że to nie jest tak mało prawosławnych w Polsce, ponieważ cerkiew prawosławna w Polsce już 2004. roku przyjęła reformę kalendarza pani nazwała to właśnie to drugie druga uwaga pani nazwała kalendarzem gregoriańskim natomiast prawosławni, a na całym świecie wtedy przyjęli w tym dwudziestych latach kalendarz jest zgodny z Gregorio chińskim, ale nieco od niego dokładniejszy i powinien nazywać kalendarzem OBI andyjskich czy coś takiego u nas na razie zgodne, ale z pewnych względów nie powinno się mówić, że prawosławni, gdzie świętują wg kalendarza gregoriańskiego chodzi o to, że papież Grzegorz Wolf także gregoriański był papieżem po zachodniej w czasach, który zresztą wcale nasze stosunki wschody zachody nie były najlepsze w związku, z czym to, że prawosławni nie chcieli na świecie wtedy szesnastym wieku przyjąć tutaj reformy kalendarza Rzymu było również jak zrozumiałe poza ideologiczny zresztą jak państwo pewnie wiecie różne kraje katolickie czy taki post katolicy jak np. wielka Brytania wtedy też nie chciały przyjąć tej reformy kalendarza i można powiedzieć, że tak naprawdę dopiero gdzieś w osiemnastym wieku wszystkie kraje zachodnie przyjęły ten eCall dasz gregoriańskim prawosławni mają prawda od czasu początku dwudziestego wieku także nowy kalendarz chłodniczych na bizantyjski, który jest z nim zgodny, ale nieco dokładniejszy, czyli wystąpi pewna różnica tam za wiele tysięcy od czego zależy, gdzie jest stary styl nowy styl, bo to chyba tak tak właśnie się nazywa to rozróżnienie, a tak no więc, ponieważ te kraje prawosławne jak byśmy powiedzieli nie przyjęły reformy od papistów, że mu Chada w związku z tym, ale ale, ponieważ kalendarz jednak ma być obrazować sporo no po prostu prawda no to to, że kalendarz juliański był spóźniony przez te stulecia nawet 2 Tysiąclecia wobec pół roku było widoczne zgłoszę prawosławni postanowił jednak też zreformować na początku dwudziestego wieku dokładnie w latach dwudziestych ten kalendarz, żeby jednak tego przesunięcia wobec pół roku i to się nie przyjęło i to się przyjęło wszędzie poza Rosją wtedy już sowiecką poza Serbią, która jakoś zawsze czuła się związana duchowo bardzo z Rosjanami i cerkwią rosyjską oraz patriarchat jerozolimski spełnia względów tego nie przy ogólnie można powiedzieć, że to nie przyjęto tego kalendarza reformy, która została w Konstantynopolu zainicjowana i całość prawosławia właściwie przyjęła łącznie z kościołem polskim prawosławnym, który wtedy zdobył tzw. niezależność autokefalię IEA Rosja carska nie przyjęła wczoraj Rosja sowiecka nie przyjęła to bardzo złożone może ciekawe 2 słowa na ten temat komuniści czy bolszewicy reformowali kalendarz natychmiast już w roku 1918 przyjęli szalony kalendarz gregoriański, jakby to wbrew set natomiast cerkiew rosyjska była w tym czasie bardzo oświetlona i patriarchat postanowił również przechodzić stopniowo na ten kalendarz zreformowany jeszcze wtedy nawet nie ten by Konstantynopol Pańskiego wprost Gregorio jest natomiast sytuacja polityczna wtedy była bardzo trudna dla kościoła w w związku Radzieckim nowym nowi bolszewicy starali się niezwykle kompromitować kościół wschodni i można w skrócie tak powiedzieć próby przejścia cerkwi na ludzi chce w Rosji radzieckiej na kalendarz zreformowany został zablokowany przez una czeskiego i innych członków politbiura, żeby trzymać taką ludzie taką, jakby ta wizja, że kościół jest wręcz takim bastionem zacofania, więc tak to się między urząd kluczem były różne inne okoliczności, które jednak powodują, że wierni no, którzy są przywiązani bardzo do tradycji nie bardzo rozumieją te obliczenia astronomiczne są podejrzliwi wobec wszelkich reform były fajne, gdyby nagle prawda powiedzieć, że jutro nie będzie piątek tylko środa jakieś nic znikają z kalendarza to jest oczywiście nie dla wszystkich jakością zazwyczaj są przywiązane do tradycji powiedz tak te tak tak jest po rozumiem, że w takim razie to, że polscy wyznawcy prawosławia świętują 6grudnia w większości oznacza, że jakoś te wpływy rosyjskie przetrwały znaczyli pani to jest tak, że kościół Rzeczypospolitej był zawsze silnie powiązany z tym kościołem no trochę bardziej na wschód i nie metropolita głowa kościoła prawosławnego w latach dwudziestych był bardzo taki no przewidującym i bardzo dobrym dobrym pasterzem i on postanowił nie narzucać tego sił oficjalnie cerkiew przeszła na nowy styl, ale jeżeli jakiś wspólnoty bardziej takie wiejskie bardziej tradycjonalistycznych jakiś klasztory dziś na Wschodzie chciały zostać przy stylu stary tu to było pozwolono tak się złożyło, że u nas powiedzmy tak Centralna Polska Warszawa Poznań Kraków też takie diaspora walne inteligenckie ośrodki miały ten nowy styl natomiast miało to czy zna się tam, gdzie prawda na rubieżach zachowały ten jest stary zresztą też ważny był tutaj aspekt pewnego poczucia braterstwa z grekokatolikami, bo tam na tych terenach szczególnie Południowej Polski Podkarpacia, a prawosławni stykali się często proszę rodzinnie SLD Grzegorz katolikami tam była jakość na pewno w wina frontu kościelnego, ale nie było linii frontu rodzina prawda no to były często związki na tej samej wsi w tych samych rodzinach i tam też, żeby nie było tego, że jedni mają jedną z 1 momencie święta Bożego Narodzenia innych drugim tam trzymano się tej tej zasady, że na razie nie przechodzili tak zostało do dzisiaj chciał podkreślić, że cerkiew w Polsce 3 lata temu postanowiła oficjalnie nawet przejść na stary z tym co było związane tak dalej są pewne wspólnoty, które tak jak w Warszawie prawda niektóre świętują dalej wg nowego szczytu NATO oficjalnie na stażysty z uwagi na to, że w podwoziach naszych świątyń wśród społeczności prawosławnej w Polsce znajdą znalazło się bardzo dużo chrześcijan prawosławnych przyjeżdżających ze Wschodu głównie z Ukrainy Białorusi, ale nie tylko i można powiedzieć, że w tej chwili no, jeżeli jak szacuje w Polsce mamy no ponad 1 000 000 osób narodowości ukraińskiej czy tak częściowo białoruski, ale głównie to są chyba Ukraińcy wśród nich większość to są prawosławni wierzącym tam wszyscy są, ale stary festiwal wierzący i on oczywiście bardzo trudną do cerkwi również posiadać katolickiego jak wiem, ale w cerkwi noszą zaklęć tłumy chwilami tłumy tych właśnie ludzi, którzy przyjechali tutaj różnych sprawach rację właśnie, czyli można powiedzieć, że Polska cerkiew dostała taki ukraiński białoruski zastrzyk wiernych a kto zdecydowanie zdecydowani na nie są to osoby no niezwykle jakoś tak no już prawy wypowiedział pod pod względem swojej przynależnej tak jakby zaangażowania religijnego o nią nie przepuszczają liturgii prawna chodzą traktują to też jako taki rodzaj pewnego takiego balsamu na dusze, bo żyje się czasem w Polsce wcale nie ma, ale naprawdę wydaje mi się, że ta szczególnie młoda migracja ze Wschodu to są właśnie osoby, które może niekoniecznie są tak bardzo przywiązane do wiary te młode osoby łatwiejsze Sekule sekularyzacja szczególnie, kiedy nie wyjeżdżają ze swojego rodzinnego tradycyjnego środowiska tutaj tego nie obserwujemy i pewnie pani ma rację z tym, że dostarczy wejść do cerkwi i no chociażby dzisiaj wieczorem uda i zobaczyć, że tam nie oczywiście tak z zewnątrz będzie stać, ale jeżeli ktoś zna swoich współ mierny cerkwi nowej rozpoznaje, że to są osoby, które tutaj jeszcze niedawno nie widziałem to są ci przyjezdni słychać jak oni mówią od dawna to są przyjezdni ze Wschodu wśród nich jest bardzo dużo ludzi młodych bardzo młodych studentów, ale jakiś pracowników i jakiś firmy nie wiemy prawda także zdecydowanie nie ma tutaj tego zjawiska, że to temat buźki jak się mówił HR to jest zmiana tylko ilość ilościowa czy być może idzie za tym jakaś zmiana jakościowa to znaczy czy Polska cerkiew odpowiada czy w rytuałach tradycji w pewnych zmianach NATO na tych nowych wiernych, którzy jednak troszeczkę pewnie się różnią od no tych, którzy chodzą do realizmu w stanie zdecydowanie rytuał jest ten sam język jest ten sam podobną wymowę nowe bardzo starożytny język słowiański już właśnie marce, ale nie żyły liturgii w tej formie, że na każdym terenie lokalnym tak dużym terenie, jakby wymowa jest jakość no w Rosji jest bardziej zróżnicowana buda jest spółka realizowała ona w Polsce jestem taka prawda lekko może tarcza wymowa niż w Rosji na Ukrainie bardzo silnie się tak jakby Ukrainy w sumie w ten ten tekstem tego kraju inicjowania w Polsce jakby nie ma przynajmniej w tych centrach miejskich i tam u nas na Podkarpaciu jest wymowa taka ukraińska, więc jak wspólnota rytuału będzie ja myślę do ciekawy dla mnie stopy pani właśnie podskórne pytanie o sekularyzację młodych ludzi wobec świata dzisiaj ja myślę, że wśród tych ludzi jest na pewno wiele też takiej refleksji, jakie intelektualnej, która często jest powodem stawiania pewnych trudnych pytań wobec religii, ale oni będą tutaj jeszcze raz podkreślę chyba nie najlepszej sytuacji psychologicznej nasze społeczeństwo no no można delikatnie bardzo różnie się odnosić do do nich tam też jest miejsce nie wiem na jakiej się społeczne ruchy takie typu wymiana informacji o trudnościach w urzędach pracy o jakiś pomaganie sobie w różnych sytuacjach dotyczy analogiczna sytuacja do tego jak kościół był bardziej pewnie niż teraz jest kościół rzymskokatolicki był tak długo ostoją i podporą również dla migrantów z Polski na na Zachodzie ładowanie takie prawda kartki z tymi oderwanymi numerami telefonów, jakiej sprawie i wiszące na płotach na tablicach prawda wymieniane jakieś adresy to jest zdecydowanie nasza cerkiew ona no cóż chociażby przez to, że wszędzie już prawda muszą być te liturgie wg starego stylu odprawiane czy chociażby to, że no dzisiaj jest zbliża się w willi prawda no, więc spotkać tylko po prostu daje taką bardzo zmasowaną liturgie pełnią nawet można powiedzieć, że jest w tej chwili przeważający nurt ten nurt jak podkreśliłem EDF Polska cerkiew oficjalnie nawet przesłana kalendarz wschodni zachodni był już jest teraz taki, jakby dodatkowym kalendarzem który, który tnie niektóre wspólnoty sobie uprawiają na czas katedrze na pracę to się trafiało w tym momencie prawda grudniowym Boże Narodzenie, gdzie było sporo rodzin, ale dzisiaj naprawdę też będzie tam sporo ludzi właśnie tych raczej ja raczej związanych ze Starym stylem przyjezdnych ze Wschodu 2 lata temu właściwie mamy dzisiaj rocznica wczoraj była ukraińska cerkiew uzyskała autokefalii, czyli uniezależniła się w jaki sposób od patriarchatu moskiewskiego czy to ma wpływ jakoś na sytuację w Polsce czy słychać Echa tego no można powiedzieć konfliktu nie wiem czy użyje dobre dobrego słowa w tym kontekście wolno niezwykle wyczuwalny poważny wpływ mianowicie no historycznie no no przywódcy naszej naszej naszego kościoła no no mają taką świadomość prawda, że wszystko to dzień na Ukrainie jakoś nam szczególnie bliskie, bo też przez spuścizna dobra zła prawda no wpływu Rzeczpospolitej na ten teren tam przecież dzisiaj jest mniej jest cerkiew to były te klasztory były często klasztory, które były jeszcze przed drugą wojną światową na wyrok w administracji polskiego kościoła prawosławnego jest też oczywiście bardzo wyczuwalny nawet w tej chwili bym powiedział dużą satysfakcją to jakby odnotowujemy, że w tej chwili nie chcesz tkwi wśród czynników oficjalnych i Episkopatu prawda widać taką tendencję na wołania do jedności nie stawania po jakiej stronie tamtego konfliktu moskiewską ukraińskiego, które tam zachodzi zresztą bywają określenie tego konfliktu Komorski z ukraińskiej też jest trudne, ponieważ czas na twarz na Ukrainie połowa ni więcej wiernych dalej trzyma się Moskwa połowa należy do tej autokar licznej nowej cerkwi te są także bez więcej wiernych może w tej chwili już jest autor detalicznych, ale ciągle więcej liczbowo parafii świątynia jest ciągle w tej moskiewski na stole takim nie mnie rozpad rozpatrzymy no jak, jakby tak z grubsza na pół i nie, ale jest dialog może niezbyt głośny bardzo jakoś z nią poważny jest wpływ patriarchy Konstantynopola, czyli tego sprawdzianu najstarszego honorowo patriarchy wschodniego, który stara się te sprawy jakoś tam uregulować ja myślę, że trzeba trzeba widzieć widzieć ten taki pozytywny o próbę przezwyciężenia strasznego, jakby takiego no i impasu, jakim była cerkiew cerkwie prawosławne na Ukrainie i wierni nasi widzą, że na Ukrainie sytuacja się bardzo zmienia tam np. że zaczęliśmy od stylu i kalendarza to np. trzeba odnotować, że wcale nie jest wykluczone, że ta ta wywalić na cerkiew prawosławną czy ta jednostka atakami zintegrowana nowa duża cerkiew na terenie Ukrainy ona będzie chyba przechodzić stopniowo na nowy z tym po nie są oficjalne informacje, ale o tym słyszałem i to chyba też będzie oddziaływać na jakieś decyzje u nas prawda musiały czujemy związani z tą starostą, a sytuacja tam mnie na tuż tuż za granicą na Wschodzie oczywiście polscy prawosławni też nie można zapominać, że istnieje bardzo dużo polskich prawosławnych mnie ludzi ludzi zarówno młodych, jakim wykształconych i właśnie często małżeństwach mieszanych oni oczywiście jak najbardziej chcieliby chcieliby przechodzić stopniowo na ten jednak nowy styl na podstawie tych jest kwestią pewnej no pięknej tradycji, ale właśnie biorą po co tego bronić na niewiadomą tego bronić, więc jakiś ludzie wykształceni ludzie prawda chcący zachować integrację społeczną społeczeństwa no oczywiście tutaj mają mają problem żołnierzy to małżeństwo miesza kościół rzymskokatolicki notuje spadek zaufania oceny działania kościoła rzymskokatolickiego wg badań sondaży są najgorsze właściwie od 30 lat może nie masowo, ale coraz głośniej mówi się o wzroście liczby apostazji w kościele rzymskokatolickim czy to się przekłada jakoś na sytuację w kościele prawosławnym no i na takiego zjawiska nie ma no z wielu powodów ale bo te powody, które są wśród rzymskich katolików w Polsce en de czy w ogóle Katarzyński katolików wobec prawosławnych nie występują chociażby to, że duchowieństwo prawosławne nie żyje w celibacie mają księcia normalne rodziny żony dzieci prawa i i w związku z tym całe takie napięcie napięcie wokół spraw seksu nie jest wcale takie takie duże poza tym jestem inny zupełnie stosunek prawosławia rozwodów, a jednak się no nie inny nie ma rozwodów, ale jest akceptacja ponownych małżeństw się udziela cerkwi, ale napięcie wokół tych spraw płci seksu jest dużo mniejsze, więc ten czynnik znika i oczywiście kryzys niewątpliwie jakiś jest związany z ogólną sekularyzacją no nie tylko kościół zachodni, ale również kościół wschodni Adama niewątpliwie, jaki spóźnienie spóźnień w sensie na ocenę sytuacji współczesnego świata i jakie się od zmian zmian w myśleniu Teologicznym, które bardziej odpowiadały na wyzwania współczesności oczekiwania bardzo często wykształconych ludzi wiernych, więc to niewątpliwie jest domeną czujemy notujemy jednak zmniejszono liczbę liczbę uczestniczących nabożeństwach pan profesor odwołał się do seksualności rozumiem też, że chodzi o te afery pedofilskie, o których się coraz głośniej oraz otwarcie mówi w kościele rzymskokatolickim, ale przecież ten spadek zaufania jest również spowodowany taką ingerencję kościoła katolickiego w życie polityczne życie społeczne dziś otwarte wypowiadanie się na na temat polaryzują c w cerkwi tego nie ma, bo kilka dni temu widziałam komunikat, że Polska cerkiew jest wypowiedzenie konwencji stambulskiej, że popiera inicjatywę ordo iuris w tym zakresie, więc też wypowiada politycznie tylko może też głosy troszeczkę cichszy trochę mniej słyszalny niż kościół również głos kościoła rzymskokatolickiego proszę panią bardzo bardzo dobrze pani jest no dostrzegła pani do niego kilka dni temu to było troszkę dawniej, ale no cóż powiem wprost no i większość większość znanych mi prawosławnych głowę zachodzi co komu odbiło brzydko mówiąc prawda, że ktoś musiał się tak włożyć palec dokładnie między szprychy czy między drzwi, bo to zupełnie nas nie dotyczy nie ma są podejrzenia o jakieś po prostu były rozmowy zakulisowe, że komuś zależało na tym, żeby jeszcze ci prawosławni też poparł jakąś inicjatywę to jest to jest chyba incydent w od osiemdziesiątego dziewiątego roku u można by tak prawda pewnie trochę kolokwialnie powiedzieć żaden Polski rząd nas do niczego nie chce, a my też właśnie chcemy tylko, żeby Polski rząd dał nam Święty spokój niczym nie przeszkadza pewna czy się dobrze jak też pomaga, ale władze dają rozmach świat był słynny problem spalenia pożaru na takiej wielkiej świątyni sanktuarium prawosławne na Grabarce władze bardzo, więc wsparły finansowo odbudowę tego zabytku itd. także wyraża stosunek władz do do to cerkwie taki jak racjonalnie pozytywny tam, gdzie należy się coś prawda coś można wesprzeć, bo są lekcje religii wszystkie rzeczy są, ale tak pojętego mariażu tronu ołtarza tutaj niemal, bo po prostu zły my jesteśmy atrakcyjni dla dla dla władz, a władze dla nas też w niczym no bo trudno np. są jakieś jakieś jakieś zatargi zatargi państw wokół wokół jakiś tam świątynie, czyli coś tak dużą w tym nad bardzo nie pomoże, badając to jest nie mamy nie mamy interesów takich jak rząd przestał nas sprowokować do czegokolwiek, więc jest pod tym względem ta sprawa z tym z tym, jakby taki Narodowy podłożenie podłożenie głosu prawosławnego potem konny konflikt wokół konwencji stambulskiej zupełnie nie wiem, o co chodzi to jest incydent się co się właściwie nie zdarza bo, bo to w no naprawdę naprawdę nie ma to w tej chwili żadnego żadnego przełożenia na jakieś praktyczne sprawy w ciepłe wino sprawy moralności sprawy jedynie zachowań obyczajów nie są dogmaty Giovanni w kościele są w związku, z czym w związku z tym tutaj no wszelka przemocy w rodzinie po normalnym grzechem i nikt nie będzie bronił żadnych tradycyjnych wartości rodziny przed jakimi szli szatańskim zakusami sekularnej sił na świecie to obecnie nie ma takiego podejścia w prawosławiu światowym prof. Michał Klinger teolog prawosławny bardzo panie profesorze dziękuję za rozmowę dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĘTA Z RADIEM TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA