REKLAMA

Rok bez prawdziwej szkoły. Jakie będą społeczne skutki wyrwy edukacyjnej?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-01-08 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
712 Mikołaj Lizut dzień dobry państwa moim gościem jest dr Krystyna Starczewska polonistka filozofka współtwórczyni zespołu społecznych szkół Ogólnokształcących Bednarska dzień dobry dzień dobry państwu w poniedziałek ma zapaść decyzja czy uczniowie klas 13 powrócą po feriach do szkół nie wiadomo, jakie są plany w ogóle co do reszty młodzieży ministerstwo rozważa tzw. banki edukacyjne to taki pomysł znany skądinąd by w bardzo małych grupach z 1 nauczycielem Rozwiń » prowadzić zajęcia dydaktyczne myśli pani, że to już pora, żeby uczniowie wrócili do szkół mówi pan jest bardzo trudna sprawa dzieci rzeczywiście, zwłaszcza młodszym, ale także tymi uczącym szkoły jest rzeczywiście bardzo trudnym okresie czasu, kiedy siedział w domu przy komputerach bez kontaktów z rówieśnikami dyskotek wyszkolą wybory dla wielu dzieci młodzieży ciężki natomiast jednocześnie jest niebezpieczeństwo wyrazu opiekę szybkie przyjście do szkół we wrześniu było jedną z przyczyn tego, że nasiliły się zarażenia, więc jest sprawa prostej łatwej trzeba to jakoś rozstrzygnąć próbuje trudna sprawa no właśnie mieście były w nocy jest jednoznacznego zdania uważam, że nagłe otwarcie wszystkich szkół i taka fala młodzieży dzieci, która ruszy do szkół byłoby czymś niebezpiecznym w nim strony czy wyciąganie tego czasu zdalnego uczenia też nie jest dobre no myślę, że powoli trzeba wprowadzać taki rodzaj hybrydowego nauczenie to znaczy, żeby mało dzieci się stykały ze sobą klasy pewnym grupy przychodzą do szkoły później mają w domu inne przychodzą także by miały kontakt ze sobą jednocześnie, żeby nie było takiego napędu wszystkich uczniów razem szkolnych w federacji rozważa sprawę uruchomienie tych klas 13 tych decyzji ciągle nie ma to też jest takie niepokojące ilu nauczycieli dla dzieci nowo się w poniedziałek decyzja ma zapaść oczywiście związki zawodowe nauczycielskie związki zawodowe apelują o prostu szczepionki dla nauczycieli, ale to jest najważniejsze nowości na nich nie na niej nie ma szans oczywiście przed końcem ferii minister Dworczyk, którym będę jeszcze dzisiaj rozmawiał na ten temat zapowiadał niedawno, że no szczepienia nauczycieli to jest perspektywa kwietnia, więc beznadziejna nawet 2 szkół nie powinno uruchamiać być zaszczepienie nauczycieli przy badania nauczycieli to jest rzeczywiście bardzo bardzo bardzo ryzykowna sprawa wyjściem tak jak szczepić służby zdrowia tak trzeba szczepić także tych, którzy opracują dużą ilością ludzi także to co powinno być tak przygotowane, żeby były szczepienia na zbadanie także, żeby z koronawirusem nie przychodził do szkoły także badanie tych zespołów klas, gdzie okazało się, że ktoś zachorował także to jest bardzo powinno być fizycznie przygotowany właśnie, kiedy nasza lockdowny w mniejszym lub większym stopniu trwają już właśnie 10 miesięcy aż 9 miesięcy to jest to rozumiem, że rząd możemy już wysnuwać jakieś wnioski z tego bezprecedensowego doświadczenia nauki zdalnej zamknięcia szkół przez tak długi czas ciekaw jestem, jakie są pani wnioski z tego okresu nie ma też bardzo trudny okres jest trudny i dla nauczycieli i dla uczniów skutki są takie dla szkoły to jest miejsce nie tylko nauki, ale miejsce także społecznik wieloletni miejsce w tym dziecko chodzi o kontakty społeczne i oczywiście tego co jest bardzo ważne także brak tego tych kontaktów rówieśniczych brak bezpośredniego kontaktu nauczyciele z uczniami jest czymś bardzo bardzo trudnej poza tym druga sprawa, że tutejsze wytwarza ogromne nierówności edukacyjne, bo działam takie informacje ze szkół prowincjonalnych mały miejscowości, gdzie po prostu duża część dzieci w ogóle nie ma dostępu do do komputera albo wielodzietna rodzina czworo dzieci 1 komputer, a każde dziecko ma lekcje winnej klasie i powinno być komputerem siedzieć w tym czasie dużych miastach jest inaczej, więc jest inaczej wytwarzać te nierówności społeczne teraz zbliżają się egzaminy ósmoklasistów wybór szkoły zbliżają się matury i czas na przygotowanie się do matury do studiów i tutaj też jest bardzo bardzo bardzo trudno z tego kontekstu poza tym no tutaj były obietnice ze strony MEN-U ministerstwa że, że będą zniesione zakres innowacyjnych no właśnie ta oznacza, że np. ale może nie jest jasne do mnie dzwonią nauczyciele mówią żony nie widzą tutaj nikt nie jest jasno pokazane co ma być przerobiony i będzie obowiązywać na egzaminie, więc to jest taka nie to duża niewiadoma nie jest nie jest jasno określony zresztą jest dość późno, żeby określać, bo już część przecież ludzie przerobili już ten materiał z uczniami, karząc tego się uczyć także z tego nic winnica to nie jest tylko taki powoduje takie napięcie zdenerwowanie niepokój i młodzieży wśród nauczycieli proszę panie ważny temat właśnie tego cyfrowego wykluczenia które, które niestety właśnie w edukacji zdalnej jest chyba najbardziej dojmującą sprawą jest jako podstawową sprawą, ale czy wolę by mamy jakieś jakiekolwiek pojęcie skali tego wykluczenia to znaczy, jaką jest duże oczywiście słyszymy i czytamy takie reportaże właśnie wiele wielodzietnych rodzinach, gdzie właściwie dzieci mają dostęp do 1 smartfona na całą rodzinę oczywiście minister edukacji miała przez wakacje coś w tej sprawie pomóc nie wiem szczerze mnie jak wygląda ta pomoc jako taka zasadnicza pomocni nastąpiły ja mam informację, że ciągle są takie szkoły, których nie można prowadzić tych lekcji zdalnych, bo większość dzieci, bo duża część dzieci w klasie nie ma możliwości pracy przy komputerze w domu, więc to są to jest to jest myślę, że skala jest niczego nie przeliczył ale, ale jest spora skala w każdym razie ciekawe zagadnienie dla dla badaczy, bo no nie ma chyba takiego precedensu dotąd, żeby to, żeby sprawdzić jak jak jak wielki wpływ to wykluczenie cyfrowe ma nam ten na edukację teraz interes on w ogóle ma wpływ, ale w tej chwili w Meksyku zasadniczy, bo po pierwsze, edukacja może się odbywać, jeżeli nie ma dostępu do marca na dziecko w domu albo, jeżeli mają dostęp ograniczony, bo ma rodzeństwo i budżetem to, żeby dzieci siedzą osoby w domu, a także powoduje rozmaite takie psy psychologiczne sprawy no jest jednak i Stowarzyszenie, które opiekują się dziećmi zdalnie mówią napój coraz więcej informacji, że przychód domowe rodzice zamknięci ojciec alkoholik dziecko się, bo nie może wychodzić jednocześnie ambitny czy jako jego traktowane także takie rzeczy się nasilają wszyscy szkoła była takim miejscem oddechu wejście na ten dom nie był takim zamkniętym i znowu jest określona nierówność są rodziny, które sobie jakoś radzą dobrze funkcjonują i są takie, gdzie to jest po prostu tragedia dla dziecka wychowawca jest naprawdę bardzo bardzo trudny okres tak społecznie intelektualnie jeśli chodzi o naukę i psychicznie dla tego najmłodszego pokolenia myślę, że to zostanie w świadomości tych dzieci przez 6 w pierwszym legalnie mieliśmy już przeprowadzone matury wygląda na to, że tegoroczne matury także będą na pewno w jakim reżimie innym niż niż normalność wiadomo, że nie będzie ustnych matur, z którego bardzo istotne tak no właśnie, ale torze, że nie ma ustnego egzaminu dojrzałości to coś zmienia zasadniczo w dużym stopniu inaczej łatwiej, bo jest 1 niekoniecznie jest różnie dla jednych jest łatwiej dla innych jest gorzej, bo właśnie w tym ustnie mogliby się wykazać mają większe kłopoty właśnie pisanie np. niż z wypowiedziami najważniejszy jest, żeby wiedzieli, jaki zakres tego materiału usług będą zdawać to jest ciągle jest to, które ma być prostsze, a jednocześnie na zadecydować o wyniki mają decydować o przyjęciu na studia, więc to też powoduje tak duże napięcie nerwowe dzieci tych mód i młodzieży znaczyć dających natury nie jest jasne, jaką będzie do końca przebiegać w każdym razie jest chyba już wyraźnie powiedziane, że ustnych egzaminów nie będzie tylko będą PiS-em no właśnie mam wrażenie, że mniej rzeczy jest jasnych niż tych niejasnych w dalszym ciągu w tej chwili losy niejasnych prawda niejasny niż jasnych takie trwają ferie wciąż nie wiemy czy młodzież wróci czy też nie do szkół wróciły do naszej rozmowy z kolei po informacjach Radia TOK FM dr Krystyna Starczewska polonistka filozofka współtwórczyni zespołu społecznych szkół Ogólnokształcących Bednarska z państwa i moi goście, a teraz na poważnie dr Krystyna Starczewska polonistka filozofka współtwórczyni zespołu społecznych szkół Ogólnokształcących Bednarska jest państwa i moim gościem ja mam wrażenie że, bo wszyscy próbujemy szukać jakichś analogii do sytuacji, w której znalazła się Polska świat podczas pandemii ta analogia oczywiście to Hiszpanka sprzed 100 lat, ale zastanawiam się nad analogią historyczną jeśli chodzi o sytuację edukacyjną, gdyż rzecz, jaka przychodzi do głowy to okupacja niemiecka, gdzie właściwie szkoły nie działały, ale działał tajny nauczeni NATO tak jak teraz na ten, ale to takie nauczanie dziś spotykały młodzi ludzie mieli zajęcia notarialne tak jak malutkim dzieckiem w czasie wojny pamiętam u nas w domu odbywały się minister bracie właśnie mieli lekcje przychodzili przychodzili koledzy i to się co było tak oczywiście, ale to Belgia jest tak jedno zdalnego nauczania możliwe, ale nie jest oczywiście daleka, ale zastanawiam się nad społecznymi skutkami tej wielkiej wyrwy edukacyjnej, z którą już mamy do czynienia ta wyrwa no widać wyraźnie będzie trwała przynajmniej rok rok szkoły to jest duża i być może to jest w ogóle jakaś taka rzecz pokolenia twórcza no tak jak pokolenia twórcza była edukacja w w czasach tajnych kompletów opon myśli pani, że to prawda także, że rzeczywiście to jest taki element pokolenia twórczy my trudno powiedzieć mu jakie, jakie będą właśnie takie pokoleniowe skutki tej sytuacji myślę, że wzrośnie wśród młodych ludzi taka potrzeba kontaktu którą, która była tutaj uniemożliwione stanie się to dla nich Perdue ważny, jakie mogą jak i jakie pokoleniowe prezentacje mogą wynikać właśnie z tej rocznie słusznie pani powiedział rocznej takiej wyżej formalnej edukacji krewny w tej chwili powinniśmy może być zaskakujący dla nas natomiast najpewniej to się inaczej będzie układało jeśli chodzi o młodzież starszą i i tych najmłodszych uczniów mimo małych w tym zakresie jest bardzo trudna sprawa tych małych i właśnie wciągają życie społeczne w życie szkoły a gdy się na wszystko jest także sprawa sprawa mówi jedynie przed komputerem prawdę teraz to jest zawsze staramy się ograniczać możliwie właśnie, żeby nie było także tylko tylko wyłącznie na teraz to jest właściwie cały dzień dzieci mają po 67 lekcji, a potem piszą pracę i dalej się także jeszcze cały dzień w naszym kranie zastępuje takie normalne normalne relacje ciekawe np. jak to wygląda w nauczaniu początkowym znaczy w aż trudno sobie wyobrazić sobie wyobrazić tak malutkie dziecko siedzące przed komputerem prawdę patrząc na to przede wszystkim dlatego na udało, ale oprócz czytania przepisania zdalnie wydaje się czymś kompletnie karkołomną tak literkę okazuje dzisiaj mają powtórzyć taki późny służb położyć dlatego tej wsi rozważa powrót tych małych dzieci prawda w 22 względów ze względu na nich dla nich jestem bardzo potrzebny ten kontekst, więc bezpośredni kontakt z nauczycielem i rówieśnikami, a także ze względu na rodziców, bo takie małe dziecko nie może ono być mocni w pracę rodziców tego, więc ten teren ta decyzja o tym, że jeżeliby się zaczęło być podobne szkółki zaczęły się właśnie tych najmłodszych klas 13 jest podyktowana 2 argumentami prawdy młodsze dzieci i potrzeb ich rodziców nadal, ale ciekaw jestem czy ta wyrwa edukacyjna jest da się szybko zasypać myślę o samych umiejętnościach wiedzy o tym wszystkim co co chcą normalnie w programach przerabia młodzież, zakładając powiedzmy, że nam, że to był rok stracony przynajmniej 50% w dużym stopniu te będzie wymagało bardzo dużego wysiłku ze strony nauczycieli, kiedy wreszcie szkoła się rocznie no i takiego ja myślę, że nie do końca jest rok stracony jednak czytanie rozmaitych taki cel był możliwy prawdę i tutaj też odbywało dzień trzeba będzie jestem bardzo ciekawa jak będzie tam, gdzie tak powiem umysłów i wiedzy uczniów na Narodowy fundusz dla starszej młodzieży, bo ona już to potrafi poprawić z Samem mu zająć sobą właściwie ten ten proces nauki to jest bardzo dużo pracy samodzielnej tak czy siak niezależnie od resocjalizacji, ale z maluchami one nadrzędne uczyły czytać pisać przez ten, który jednak słyszała nawet kilku takich starszych uczniów licealnych to jest bardzo dobry okres, bo spokojnie sobie mogą pracować w domu później się klub czekają jednak z tymi najbliższymi przyjaciółmi obecnie jedynie dla nie mogą też tak żywą twierdzą, że nie jest złe i to nie powoduje nimi tak wszyscy, ale wskazują, że takie takiej takie opinie od niektórych słyszałam natomiast rzeczywiście znajdzie najtrudniejsze dla tych młodszych nowym powietrzny połowy szkoły podstawowej od pierwszej klasy piątej prawdę już jest bardzo trudne jest zatem trudne dla tych, którzy kończą im przykład dla uczniów ósmych klas, którzy nie bardzo wiedzą jak będzie wyglądał ten egzamin czy muszę się do egzaminu przygotować przedstawienie wybór szkoły, do której ku idą prace tych bardzo duże napięcie trudne sprawy zatem to jest jeszcze 1 rzecz, jeżeli uczniowie piszą pracy jakiś to przecież nigdy nie wiadomo ile prezes samodzielna prawdę jest też taka taka takie zatarcie się takiej odpowiedzialności za to co się dzisiaj mówimy sobie nauczyciele wprowadzają różne patenty, które mają przeciwdziałać nieuczciwości uczniom widziałem np. taki patent internetowe odpytywania uczniów ustnego, że odpowiada się przed kamerką z zawiązanymi oczami, żeby sukces, żeby nie było możliwości czytania z książki czy czy ze ściągi to jest już takie też takie upokarzające dla ucznia nie wiem co jest dobre zmusi to nie podoba, bo to jest taki głos, a z drugiej strony rzeczywiście Novita dla tych właśnie także nie ocenianie tutaj jest trudne, bo nie wiadomo właśnie jest samodzielne jest samodzielnym w tych odpowiedziach w tym w tym więcej jeszcze 1 jeśli 1 problem dla nauczyciela mówi jeśli ktoś, żeby wywiązywać oczka, ale na pewno nie jest proste nie jest łatwe nowa mówi pani ocenianiu ci słucham, bo nie wspomniała pani o ocenianiu ciekaw jestem jak będzie przed rekrutacją do na uczelnie już do szkół wyższych od tej okrojonej maturze jak to zwykle jak to przekłada na roczników poprzednik będą będą będą w dalszym ciągu przyjmowani na podstawie matury prawdę w tym, że temat okrojona nie będzie nie było takiego pełnego obrazu, więc znowu będzie tak bardzo duża trudność tak być może także taka właśnie martwię się tym ten wątek nierówności, które nastąpi z powodu tych różnic w dostępie do tej zdalnej nauki różnych dzieci różnych uczniów natomiast myślę, że jednak najbardziej się odbije się tych młodszych życie i tutaj jestem bardzo trudne sprawy jakich później wciągnąć jeśli normalne życie szkoły życie społeczne wszystko tak tak utrwalające się izolacja jest część społecznie psychicznie ministrowi krętych on się utrwala no właśnie ciekaw jestem czy te nasze niepokoje podziela także ministerstwo edukacji, bo w morze jest tak, że to wszystko, o czym mówimy to wszystkie skutki tej wyrwy edukacyjnej wymagają jakiegoś głębszego namysłu i jakich działań, które rzeczywiście pozwolą tę wyrwę zasypać tylko, ale należałoby zrobić tutaj powinno być bardzo starannie przemyślane nie tłumaczy przede wszystkim to kiedy wracamy do szkół noty zależy od jest nie zależy od rozwoju sytuacji epidemicznej, ale jak przygotować do tego powrotu to powinno być rzeczywiście bardzo dobrze przemyślane powinna być także stanowisko psychologów musieli oni powinni pomóc w taki w tym w tej no jest to bardzo bardzo ważna sprawa, żeby ten po prostu nie był stresem, żeby ten powrót był nie był też jak już taką gwałtowną gonitwą za jego umiejętnościami, żeby przygotować nauczycieli, a nauczyciele przygotowali uczniów do takiego wejścia w tym normalny tryb pracy który, który nastąpił tutaj w trybie edukacji, ale myślę, że w sensie programowym też należałoby coś zmieni się prawie w ogóle by należało do podstawy programowe, które teraz obowiązują są bardzo niedobry to jest właściwie taki wpis oderwanie od siebie dziedzin wiedzy każdy przedmiot i uczenie faktów nie także to to jest bardzo ważne żeby, żeby te programy Znicz, żeby dać większą swobodę nauczycielowi dostosowanie metod pracy, ale także zakresu programowego możliwość jego uczniów, bo tutaj trzeba będzie brać pod uwagę, że bardzo będzie różne sytuacje tutaj pan Gdyni różnych różne mniejsze w różnych szkołach już dzieci to jest bardzo ważne, żeby właśnie byliśmy przeciw, żeby oni zaczęli rozumieć przyczyni się uczyć ani stawiać bezwzględnych wymagań ocenia niedostatecznie, bo nie ma opanowanych faktów, które są przewidziane w programie kwestie programu jest kwestia zupełnie niezależne nawet także od tego co co się dzieje teraz uczestniczy w tej sytuacji dochodzi jeszcze jeszcze ostrzej, ale w ogóle taka refleksja nad podstawami programowymi jak jak ten program powinien funkcjonować jak powinien być ułożony jak będzie zakres jest kwestia naprawdę bardzo poważnej pracy, które powinny być podjęte uważam, żeby było dziesiąte, żeby to było zrobione to podstawa programowa jest narzucona i ona mieć po prostu bardzo zła mówi pani o nierównościach edukacyjnych przypuszczam, że wyrwa edukacyjna pandemiczna te nierówności jeszcze pogłębi jeśli ktoś, kto zdecydowanie bardziej właśnie ona będzie źródłem takiego takie tych kiedyś takim nierówności nowych przez sam fakt dostępu do do smartfonów do występu do do możliwości korzystania ze zdalnej nauki im dzieci czy też podawane było tylko ciągle organizują kraju, ale ile sił uczniów w Polsce, którzy w ogóle nie podjęli działań i nauki zdalnej i oni liczne imprezy na tak i oni właściwie przez rok niemal nie byli w szkole nie byli szkoleni byli w szkoleniu uczyli się nie przerabiali tego co jest przewidziane są sobie powtarzać klasy tu też trzeba jakoś rozstrzygnąć prosty to jest to jest naprawdę uniknął wymaga mądrego spokojnego zastanowienia się wzięcie pod uwagę czynników psychologicznych nie może być tylko, a nie tylko, że tak dużym i zakresu realizowania podstawy programowej, czyli przekazania określonych informacji, które dziecko ma zapamiętać, bo nauka polega nacji i rozwój młodego człowieka, żeby jak zapamiętywać oderwanie od siebie no ale to jest niepokojące jednak powtarzanie klasy bardzo stygmatyzuje w Polskim radiu kinach w Polskim systemie jest to kara za utratę wolności za za brak za chodzenie do szkoły np. teraz może się okazać kolejnym sygnałem tak dla tych dzieci, które właśnie uczestniczyły w tej idealnej na mocy i znowu to znowu bardzo poważne obciążenie może być psychicznie dla tych dzieci albo jakaś bardzo trudne sytuacje kiedy, więc muszę jakoś nadgonić te co robili Instytut wymaga też bardzo takiego uważnego podejścia w każdej sytuacji nie rozstrzygnie globalnych bardzo dziękuję za tę rozmowę dr Krystyna Starczewska polonistka filozofka współtwórczyni zespołu społecznych szkół Ogólnokształcących Bednarska była gościem programu zapraszam teraz państwa na informacje o nich na rozmowę z ministrem Michałem Dworczykiem szefem kancelarii premiera pełnomocnikiem rządu do spraw szczepień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA