REKLAMA

"Chciałabym, żeby to dyrektor i organ prowadzący ustalali zasady nauczania hybrydowego. U źródła, a nie decyzja z centrum"

TOK360
Data emisji:
2021-01-08 19:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 w programie będziemy się teraz zastanawiać czy szkoły przygotowane są na powrót dzieci klas 13 to jest pytanie do Danuty Kozakiewicz dyrektor szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie, z którą w tej chwili łączymy dobry wieczór dobry wieczór jak to wygląda w przypadku pani placówki w przypadku placówek zaprzyjaźnionych w przypadku mojej placówki myślę, że większości placówek w kraju jeśli nie wszystkich jesteśmy w blokach startowych to znaczy jesteśmy przygotowani Rozwiń » na tyle na ile szkoła sama jako taka przygotować się może zrobiliśmy wszystko co jest możliwe teraz czekamy na konkretne decyzje bez decyzji pracodawcy nie wszystko jesteśmy w stanie w tej chwili przygotować przemyślane są różne wersje start różne terminy startu i czekamy czekamy na decyzję ta decyzja miała być podane dzisiaj niestety do tej chwili jej nie otrzymaliśmy rozumiemy, że prawdopodobnie będzie w poniedziałek jak tego będzie zależało co będzie działo się dalej w naszych szkołach do tego, że te decyzje przychodzą późno już państwo w szkolnictwie chyba zdążyli przyzwyczaić szczerze mówiąc tak tak naprawdę cały czas cały czas pandemii w moim przypadku moja praca polega na ciągłym czekaniu ciągłe czekanie na wiadomości na decyzję na wytyczne przygotowuje z wyprzedzeniem swoje niektóre dokumenty jakieś procedury potem dopiero powstają wytyczne ja sprawdzam czy pomyliłam się czy też trafiłam sedno, więc jest rzeczywiście sprawa czekania na pandemia w tej chwili jest już w takim stanie na takim etapie, że rzeczywiście bierzemy pod uwagę nie tylko ten aspekt, że wracamy, bo chcemy, bo gospodarka, bo potrzeby psychologiczne dzieci rodzice bardzo chcą, ale bezpieczeństwo w tym momencie naprawdę wymaga wielu przemyślanych działań niestety zachorowań dużo śmierci duża, więc nie może być na zasadzie przyciśnięcia przy przycisku i wszystkie szkoły w kraju narobią dokładnie to samo tak być nie może, ponieważ jesteśmy bardzo ruszą z pani punktu widzenia, jaka decyzja byłaby najwłaściwsza może ten punkt widzenia właśnie ministra zdrowia ministra edukacji na tych miejscach chyba nie chcielibyśmy się znajdować, bo to są trudne decyzje ale gdyby mogła się pani pokusić właśnie taki taki scenariusz, który z punktu widzenia organizacji pracy w placówce byłby najwłaściwszy nie chciałabym absolutnie w tym momencie mieć żadnego wysokiego decyzyjnego stanowiska jest to najgorszy chyba moment na takie stanowisko, ale jako praktyk jako ta osoba, która bezpośrednio pracuje w oświacie najbardziej chciałabym, żebyśmy od naszych władz dostali pozwolenie na nauczanie hybrydowe i to nauczanie hybrydowe bardzo elastycznym pojęciu to znaczy każda szkoła każdy dyrektor szkoły we współpracy z organem prowadzącym i to tym najbliższym lokalnym organem prowadzącym mógłby organizacyjnie przemyśleć przygotować formy nauczania hybrydowego, dlatego że zupełnie inaczej powinna ona wyglądać szkoła, gdzie jest ciasno, gdzie jest dużo zachorowań Loka lokalnym środowisku, gdzie faktycznie to zagrożenie jest bardzo duże, a zupełnie inaczej może wyglądać w jakiejś malutkiej wiejskiej szkółce, gdzie dookoła możemy sprawdzić tych zachorowali albo bardzo mało albo są one śladowe, gdzie jest duża przestrzeń, gdzie jest duży budynek, czyli u źródła, a nie centralnie zarządzane organizacją chciałabym, żeby nasze władze, czyli man dał nam prawo decyzji organizacyjnych i popracował nad zmianą podstawy programowej, czyli nad ograniczeniem jej taki sposób, żebyśmy zrobili to co jest naprawdę niezbędne przy nauczaniu zdalnym następnie my przygotowujemy z organem prowadzącym konkretne organizacje hybrydowego nauczania, a sanepid dostarcza wiedzy o danych epidemiologicznych lokalnych i taka współpraca tych 3 instytucji, które razem powinny tam wszystko otworzyć może coś dać do tego dochodzi bezpieczeństwo nauczycieli tu nie chodzi o to, że mysie boimy do siebie tu nie do końca chodzi nawet nasze zdrowie, chociaż sama strasznie ważne to chodzi o to, że jeżeli chcemy otworzyć szkoły to nie otwierajmy ich na chwilę, bo jeżeli nie przebadano nauczycieli i to najlepiej testami dającymi odpowiedź na pytanie czy mamy przeciwciała, jeżeli nie zaszczepimy najstarszych nauczycieli, czyli od sześćdziesiątego roku w górę ta może tak się stać, że wrócimy, bo gospodarka chce by rodzice tak chcę, bo polityka chce, ale wrócimy na chwilę jest nauczanie stacjonarne hybrydowe zdalne, a ostatnio coraz częściej słyszy słyszymy o bankach edukacyjnych to jest takie rozwiązanie właściwie jeszcze inne poprosiłbym panią o ustosunkowanie się do niego wyjaśnienie na czym ono polega banki edukacyjne myśmy wprowadzili już na samym początku zamknięcia naszych szkół przygotowaliśmy na podstawie wiedzy z tego co robiono poza granicami kraju m.in. w Izraelu, ale nie tylko zrobiliśmy, więc już na wiosnę polegało to na tym, że każda klasa ma zajęcia z 1 nauczycielem bądź zminimalizować nauczycieli i klasy są od siebie całkowicie odizolowane, czyli nie ma styczności między osobami, które pracują w 1 grupie społeczności szkolnej w ten sposób, jeżeli nawet pojawia się zachorowanie na terenie szkoły to dotyczy ono 1 oddziału 12 nauczycieli i w tym momencie możemy cała reszta szkoły może pracować, a wyłączona jest tylko na 10 dni ta grupa jest to bardzo skuteczne jak już wiem, że zrobiła błąd poprzednio, stosując banki nie zabezpieczyła tego, żeby nauczyciele nie spotykali się między sobą czyta w pokoju nauczycielskim czy to w sekretariacie teraz tego błędu już nie zrobię, czyli będę również czuwała nad izolacją nauczycieli w tych miejscach to jest dosyć skuteczne, ale mimo to bez zaszczepienia jest bardzo duże ryzyko, że dojdzie do dosyć szybkiego zamknięcia dzisiaj wprawdzie na stronie internetowej zobaczyłam wynik badań, że bardzo dużo rodziców chce i społeczności w ogóle naszej chce powrotu do szkoły do nauczania stacjonarnego tylko poza pytaniem czy chcemy powrotu 13 do szkoły trzeba sobie zadać też pytanie na jak długo chcemy powrotu 13 do szkoły jeśli się dobrze nie przygotujemy tam w tej sytuacji epidemicznej będzie to powrót na krótki okres czasu jeszcze na koniec panią zapytam o kontakt z ministerstwem edukacji te informacje, które napływają do was także kuratoriów jest komunikacja i czy pani czuje raczej tutaj osamotniona czy może wspierana jest bardzo różnie dzisiaj mieliśmy spotkanie z kuratorium oświaty Mazowieckim dostaliśmy informację co prawda te informacje brzmiały nie wiemy jeszcze jak będzie może być decyzja to obradach rady medycznej może być decyzja o tworzeniu klas 13 może być decyzja o zamknięciu pobieranie wymazów, które jest przygotowywane może się odbyć od poniedziałku może być przesunięta jeśli nie wracamy do szkoły, czyli spotkanie było, ale nadal mam wiedzę taką, która nie pozwala mi na konkretne działanie ja śledzę strony ja się śledzę strony mentorskie śledzę stronę kuratorium wysłuchuje wszystkich wypowiedzi pana Czarnka pana ministra, które tylko jestem w stanie wyłapać i stąd czerpie tę wiedzę natomiast tak dynamiczna jest sytuacja i tak często zmieniają się informacje medialne dotyczące decyzji, że podejmowanie działań na tej podstawie jest po prostu niemożliwe, bo mogłoby być nieskuteczne przyszły tydzień przyniesie nowe informacje bardzo istotne z punktu widzenia wszystkich szkół w Polsce bardzo dziękuję Danuta Kozakiewicz dyrektorka szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie była gościem TOK 360 do usłyszenia już za chwilę lista przebojów Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA