REKLAMA

Jak zmienią się miasta po pandemii?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-01-09 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:02 min.
Udostępnij:

Powstanie pierwszych miast dało nowe możliwości patogenom. W gęsto zamieszkanych osiedlach pojawiły się nieznane wcześniej choroby, przeradzające się w epidemie i pandemie. Mimo to do dziś utrzymuje się trend migracji ludzi do ośrodków miejskich, które stają się coraz bardziej zatłoczone i zanieczyszczone. Czy pandemia COVID-10 wyhamuje to zjawisko? I jak powinny wyglądać miasta przyszłości, by były dobrym miejscem do życia? O tym opowie Natalia Hatalska.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 na początku roku zajmuje się prognozami przewidywaniem tego co się stanie jak będą wyglądały nasze miasto nasze życie w miastach po pandemii czy jeszcze nawet w trakcie pandemii o tym, że porozmawia ze mną Natalia Hatalska analityczka trendów stosowali założycielka infuture Hatalska Osetii odcień dobry dzień dobry chyba jednak zanim zaczniemy mówić o miastach tam chcecie zapytać o bezpieczeństwo przewidywania Rozwiń » przyszłości czy to pandemia, która się wydarzyło już nowością były prawie rok temu jeśli chodzi o zmiany w naszym życiu ona nie była czymś takim co dla zawodowych analityków w przyszłości było wstrząsem co im wszystkie prognozy przedstawiało to było coś, czego w zasadzie wszyscy się spodziewali, ale nikt jeszcze nie spodziewał to będzie okres w tym roku i w takiej formie, jeżeli chodzi o prognozowanie tak naprawdę to co jest zawsze powtarzam trendy nie są mody, czyli to jedynie spowodowało zmian rentowych można powiedzieć, że przyspieszyły te zmiany, czyli wszystkie trendy, które obserwowaliśmy wcześniej dotyczące chociażby zmian miast transformacji cyfrowej zrównoważonego rozwoju, którą obserwowaliśmy w Rytel w ogóle w handlu on wszystkie były tylko, że pandemia koronawirusa je przyspieszyła tak naprawdę prognozowanie przyszłości nie chodzi o to, żeby źle prognozować przyszłość powiedzieć 100%, jaka ona będzie potem weryfikować co się sprawdziło czy nie chodzi o to, żeby się przygotowywać na pewne wersje przyszłości sprawdzać pewne scenariusze Zobacz sobie czynniki zmian, które mają wpływ na naszą przyszłość no i też pandemie to też jeden z czynników zmiany natomiast niektóre organizacje po prostu tego nie brały pod uwagę to takie nasze spojrzenie dotychczasowe na na świat, gdzie my patrzymy bardzo wąsko popatrzymy na pod swoją kategorię właśnie koronawirus nauczył nas tego, że cały świat jest 1 połączone systemem to co bardzo daleko nam przysłowiowe nietoperz czy pancernik w Wuhan ma wpływ na to jak my dzisiaj robimy zakupy chodzimy do pracy w jaki sposób uczą nasze dzieci to jednak nie było trochę tak pandemia była bardzo takim rzadkim przypadkiem mówi na to sami to czarny łabędź, czyli coś co wiemy, że się może wydarzyć, ale co się zdarza tak użytkownik nie dlatego na poważnie pod uwagę, mimo że takie scenariusze były równe analizach pokazywanego może przejść na świat pandemiczne, gdy faktura była jeszcze bardziej tragiczne konsekwencje niż niż obecna pandemia to jednak decydenci czy planiści czy polityce mówiła no to się może kiedyś wydarzy jednocześnie wydarzeń postanowili tego pod uwagę stąd to zaskoczenie większości krajów rozwojem sytuacji chcieli do końca, bo jak być, bo może coś kontrowersyjnego nie do końca wierzę w czarne łabędzie z tego powodu właśnie, że prognozowanie przyszłości ważne są czynniki zmian i tak jak mówiłeś kwestię pandemii wirusów one były wcześniejsze oni się rozmawiało tylko nie wzięliśmy pod uwagę to bardzo typowe dla nas zresztą nie tylko dla naszej społeczności, ale wiemy, że istnieje tzw. efekt Kasandry kadra to postać mityczna córka króla Troi, w której zakochał Apollo z miłością i dał możliwość przepowiadania przyszłości ale, ponieważ odrzuciła jego miłość wiem jak Apollo był bardzo porywczy to być Okaj będzie przepowiadała przyszłość, ale nikt nie to przyszłość nie uwierzy i dokładnie tak samo mamy dzisiaj taka książka Górnik, który właśnie mówi o efekcie Kasandra w prognozowaniu przyszłości, czyli my jesteśmy w stanie zidentyfikować pewne czynniki zmian to co się może wydarzyć tylko problem jestem czy my w to wierzymy albo my to uwzględnia druga rzecz jest taka, że nasz świat obecne to świat bardzo skomplikowane osób widziało bardzo bardzo skomplikowany system zmiany, które sikają co trochę inne niż działo się we wcześniejszych wiekach na pytanie 17 czy nawet jeszcze na początku osiemnastego wieku przed rewolucją przemysłową jak następowała, jaki następował jakiś kataklizm to bardzo łatwo widzieliśmy przyczynę i skutek dzisiaj, ponieważ funkcjonujemy w bardzo skomplikowanych systemach my nie jesteśmy w stanie zauważyć tej przyczyny i skutków od razu, czyli jednocześnie te rozciągnięte w czasie tak jak chociażby zmian klimatu tak od May córka wczoraj w Gdańsku spadł śnieg ma córka dziewięcioletnia widywać mamo spadł śnieg podobno jest ocieplenie klimatu czy ona nie umie tłumaczyła działa tak, że śnieg teraz nie będzie padał tylko się patrzeć na długi termin na kilkadziesiąt lat perspektywy potem prognozy i dopiero wtedy też w stanie zauważyć pewną zmianę, ale wiele ludzi zachowuje się dokładnie tak jak moje dziewięcioletnie dziecko, czyli oczekuje przyczyny skutków od razu nie oddalenia tego w czasie obawiam się to skutki jednak są dosyć dobrze widoczne, bo u nas na Mazowszu śnieg do tej pory spadł oraz moje dzieci wyskoczyły z domu ulepić bałwana, bo no, bo techniki jest tak rzadki czwórką z tej okazji nie zrobiły słusznie następnego dnia połączy rozpuścił, a w zeszłym sezonie śnieżnym coś nie był chyba taki był opiniowany chyba tylko raz 2×, więc to też nie jest to co było kilka lat temu test nie jest to co pamiętają ze swego wczesnego dzieciństwa dziś nie znajdziemy trochę, jakby się skończyły, ale o metrykę otoczeniu zapytać moje dzieci nigdy nie będą widziały śniegu myślę, że to całkowicie możliwe no, chyba że wyjadą do jakiegoś alpejskiego kurortu czy ten śnieg może jeszcze będzie w stanie jakoś się utrzymać takie zmiany następują dni do końca doceniamy to zastanawiam się tymi zmianami, które prognozowaliśmy pamiętasz być może w 6 lat temu rozmawialiśmy o rewolucji miast z nieżyjącym Januszu Kochanowskim to był luty 2015 roku bankowy mówili o tym jak się zmienią miasta Janusz wtedy mówił, że samochód się kończy będziemy się przesiadali do różnych form transportu masowego raczej obecny trend, który wymusiła pandemia jest taki, że transport masowy stał się niebezpieczny, bo przebywanie w pobliżu innych ludzi stało się ryzykowne mamy jakby renesans samochodu ten samochód indywidualny jest teraz cenionym dobrem, bo pozwala na zachowanie dystansu społecznego na niezależność mobilność, czyli jednak trochę tak jak niedawno mówiłeś w audycji Karoliny Głowackiej kroki do przodu krok do tyłu tak, chociaż z transportem to tak musimy też wziąć pod uwagę, że nie każdy przesiądzie do samochodu, bo przez młodsze pokolenia też nie mają samochodów i nawet ich nie chcą mieć z różnych powodów my widzimy raczej znane, jeżeli chodzi transportu pierwsze myślę, że ten transport zbiorowy będzie do inwestowane w przed takim kontekście, żeby było specjalne filtrację powietrza albo, żeby bowiem ich by więcej miejsca albo jak za lepszą oddalone siedzenia czy od w jaki sposób będzie do inwestowane mógł się, więc odpowiadać na te sytuacje, które się znaleźliśmy też to co widzimy w miastach europejskich, zwłaszcza to są inwestycje na rzecz komunikacji pieszej komunikacji rowerowej, czyli wyłączanie fragmentów ulic albo na rzecz chodników policzenia chodnik albo na rzeczy ścieżek rowerowych, bo transport zawodowy okazał się w pandemii to w dobrym rozwiązaniem, o ile oczywiście są do nich warunki pogodowe z racji zmian klimatu warunków pogodowych jest teraz właściwie cały rok, więc to też jest trochę inna sytuacja, ale z drugiej strony mówimy też właśnie za przestrzenie wspólne miejsca miasta, gdzie się spotykaliśmy do tej pory, które służyły rekreacji czy integracji społeczności one też stały się w pandemii mniej popularne pytanie brzmi czy, nawet jeżeli już wypowiedzi jakoś z koronawirusem zaszczepimy się ten koronawirus stanie się elementem krajobrazu takim bardziej łagodnym to wtedy my wrócimy do tego Miejskiego życia, które gdzieś tam jednak w zakładach ludzi spotykają, bo teraz ludzie raczej czy spotykać się nie powinni odręcznie mogą być zakazuje tego prawo mam nadzieję, że wrócimy, bo tam są niezbędne jako ludziom człowiek jest istotą społeczną i wiemy, że taka deprywacji kontaktów międzyludzkich ma pozna nasze samopoczucie i po pierwsze na nasze samopoczucie psychiczne nasz dobrostan psychiczny, a ten dobrostanu liczne przekłada się też na nasze samopoczucie fizyczne w związku z tym składa, że jednak wrócimy do takiego spotykania się z innymi osobami, chociaż nie wiem w jaki sposób pewno to co widzimy brakuje przestrzeni takich, które są wspólne, czyli np. kwestię parków i to widzimy też w jaki sposób są pewne nie nierówności społeczne w mieście, czyli jakich dzielnicach, które są można powiedzieć bogatsze to tam się bardzo dba o zieleń parki natomiast dzielnice, które są biedniejsze to tak przestrzeni nie ma, więc zakładam, że miasta, które będą teraz przeprojektowana, bo to będą uwzględniały właśnie tę kwestię na taką przestrzenią, którą teraz widzę, że jest taki sposób zagospodarowana są parkingi samochodowe o mieszka w Gdańsku, ale generalnie można powiedzieć Trójmiasto to niema znaczenia czy w kasku czy Gdyni czy Sopocie i na wsiach w Gdyni 2 bardzo duże parkingi, które są w pobliżu bulwaru i w pobliżu skweru Kościuszki do tej pory one były parkingi samochodowe one zostały w trakcie pandemii zamkniętej wyłączone, ale nie taki sposób że, że są wyłączone i tam po prostu ogrodzonej nie można wjeżdżać tylko one zostały zamiany właśnie taką przestrzeń wspólnota została postawiona jest takie rzeźby ławki drzewa, więc widać, bo faktycznie parkingi w miastach dzisiaj są w mniejszym zdecydowanie stopniu wykorzystywane przez po prostu ludzie się przemieszcza albo mniej mi ludzie w ogóle w tym mieście Night Air one zaczynają pełnić trochę inną o inną funkcję szefa niektórych europejskich w stanach wykorzystywane są parkingi do odprawiania nabożeństw np. albo np. kina dziś spotkają w samochodach oglądają jakiś świr nie sądził, że kiedy jednak będziemy mogli wracać do tego życia, które uważaliśmy dawniej normalny to właśnie kierowcy będą mieli za złe władzom miejskim zabrała im miejsca parkingowe ograniczyły ruch samochodowy w centrach tak jak to wielu miast tak się dzieje, bo to trendy są widoczne od lata jednak spotykają się sporym oporem społecznym to ja nie znajdziemy wrócimy do takiej normalności zupełnej, która była wcześniej, bo musimy też co powiedział o systemach nasz świat cały jest bardzo skomplikowanym systemem i kiedy następuje pewna zmiana bardzo istotna zmiana to ten system, choć do nowego stanu równowagi i wydaje mi się teraz obserwuje co się dzieje oczyścimy w niektórych kwestiach wrócimy i podam przykład elektryczność w przeszłości całą swoją historię człowiek istniał funkcjonowałby elektryczności elektryczność mamy od 150 lat natomiast kiedy została wprowadzona elektryczność to niema już powrotu do świata bez elektryczności, o czym już to nie obrażamy teraz, żeby wyłączyć elektryczność i wrócić do takiego świata funkcjonować znowu tam oświeca np. czy tak samo było funkcjonowaliśmy jeszcze dłużej bez internetu z internetu korzystamy na tak powszechną skalę może 20 lat też dzisiaj nie ma już powrotu do świata bez internetu w związku z tym te zmiany, które spowodowała pandemia w obrębie np. miast, jeżeli on MSZ wraz z nowym stanie równowagi próbujemy złapać równowagę biorąc pod uwagę wszystkie te zmiany, które nastąpiły na na skutek pandemii no i ten nowy stan równowagi, który się jakoś ustabilizuje to będziemy mieli możliwości powrotu do tego co było wcześniej w związku z tym zakłada, że no docelowo od stycznia trend taki podział pandemia przyspieszyła pewne trendy my już wcześniej rozmawialiśmy o tym, żeby w kierunku np. tzw. oko, bo Cities, czyli miast, które są skonstruowane w taki sposób, że do każdej najważniejszej potrzebnymi rzeczy ja mogę dość piechotą w ciągu 20 minut my wiemy, że takie miasta są lepsze dla ludzi i dla zrównoważonego rozwoju dla środowiska ta eliminacja samochodów z miast o nasze 2 wcześniej to wcześniej o tym rozmawiało to było wprowadzone prawo biała karta transportu Unii Europejskiej czy inicjatywy, które było po podejmowana nie wiem w Kopenhadze Amsterdamie, ale albo Londynie czy nasza za wjazd do miasta samochodem płaciło się o dodatkową opłatę dodatkowy podatek albo w ogóle centra miast były zamykane to co się działo wcześniej aktor to my się powinniśmy byli dąży do tego przyzwyczaić pandemia tylko przed przyspieszyła pandemia przyspieszyła zmiany pandemia nauczyła nas może trochę pokory pandemia pokazała przyszłość będzie inna niż spodziewaliśmy o przyszłości miast i o tym jak będą zmieniały się w dalszej perspektywie rozmawiamy za moment drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski człowiek 2 do przyszłości miast ze mną w studiu wirtualnie wciąż Natalia Hatalska analityczka trendów szefowa założycielka infuture Hatalska osadnictwo witam ponownie i dobry rozmawialiśmy w pierwszej części wizjach miasta, które się zmienia posłom pandemia to 7 do książki, którą kiedyś trzeba dostałem farsz jutro historia jutra książka wydana w 2018 roku tamte analizowali Szcze ogólnie jak się zmieni przestrzeń miejska wniosek był taki, że czeka nas coś takiego widzieliśmy do tej pory w krajach azjatyckich mega metropolia wielomilionowe miasta zatłoczone wysokimi budynkami z podziałami społecznymi w cierpiące na niedobór światła niedobór zieleni dobre czystego powietrza sądził, że faktycznie taka wizja się ziścić ona nadal jest nieunikniona jednak może coś w tym zmienić, żebyśmy mieszkali w takich raczej dystopijny w miastach przyszłości jest zawsze mówię, że przyszły zaczyna się dzisiaj i prognozy, o których mówimy one są też o to, żebyśmy mogli podjąć zmiany w przyszłość jest jedynym miejscem, które możemy zmienić i faktycznie w 2013 roku, ale nawet teraz widzimy, że tak zmierzamy w kierunku bardzo dużych miast metropolii coraz więcej ludzkość przenosi się do miasta też uzasadnione, bo ludzie przynoszą zazwyczaj tam, gdzie mają lepsze miejsce życia przejrzeli nasz świat oparty jest wzrost o całą gospodarkę opartą o wzrost o postęp to wszystko odbywa miasta dlatego ludzie porzucają teoretycznie od strony jakością jakość życia lepsze miejsca typu np. że mieszkają gdzieś na obrzeżach albo na wsi z dostępem do natury spokojniejsze przenoszą się do miast, bo mają lepszą edukację większą szansę na prace rozwój detale i w tym kierunku zmierzamy, ale na szczęście widzimy pewne problemy, które są z tym związane staramy się, żeby miasta zaczęły być bardziej ludzkie na życzenie mówi o inteligentnych miastach tylko mądrych miasta czy mądre miasta, czyli zamiast partii mówi się łańcuch City, czyli miasto, które uwzględnia potrzeby ludzi, która uwzględnia kwestie zrównoważonego rozwoju i środowiska i kwestie technologiczne dopiero takie miasto faktycznie jest mądry miasto ma nie tylko inteligentnym oparte na technologii czy ten trend ocenia się do miast faktycznie się utrzyma sytuację, której pandemia nas zmusiła niejako do przetestowania nas na większą skalę pracy zdalnej pokazała, że nie trzeba mieszkać w tym wielkim mieście, bo jeżeli masz internet to można pracować w dużym stopniu własnego domu, którzy cokolwiek, bo nie był częścią przetestowaliśmy edukację zdalną wiemy, że nie jest idealna wiemy zapewnia lepszą byłaby edukacja stacjonarna, ale tutaj jednak pewne kroki zostały poczynione mamy wirtualizację rozrywki, bo zamknięte kina czy teatry muzea musimy też są jeszcze do strefy cyfrowej z wieloma takimi aktywnościami sądzi, że to nie zahamuje tego ten trend migracji do miast do wielkich aglomeracji wydaje się, że nie to wynika z tego, nawet jeżeli w języku angielskim słowo cywilizacja słowo miasto, czyli Cities w najmniejszym mają dokładnie ten sam źródłosłów, czyli miasta zaś oczywiście jak bezpieczna historię miast to mamy takie momenty, że ludzie przypływają do miast odpływają przypływają, ale to jest tutaj można 2 kroki do przodu 1 krok do tyłu, ale długoterminowa zmiana jest taka, że przenosimy się natomiast teraz powinniśmy zadbać o to, żeby miasta była zrównoważona żywność od miasta też były dzielone były te przestrzenie to i to idziemy naprzód, bo ta dystrybucja zieleni miasta jest bardzo nierównomierne trzecia kwestia betonowania centrum miastowi, chociaż w polskich miastach bardzo mocno pamiętam jak była zmieniona w Warszawie ulica Świętokrzyska nie poraziło, że zostały wycięte drzewa pociągnęły posadzone w takich Dolicach, a teraz nawet idziemy w kierunku tego, że nie pada to było w Amsterdamie czy Kopenhadze władze miasta zgodziły się na to, żeby ludzie mogli zdemontować część chodników, które są przy ich okna albo przy blokach po to, żeby mogli tam posadzić sobie jakiś ogródki albo jakąś zieleń wiemy, że takie wybetonowane miasta od strony zrównoważonego rozwoju są bardzo nieefektywne kwestia nagrzewania się tych miast zanieczyszczenia to też, jeżeli mówimy o takich wybudowanych miasta to kwestia np. zanieczyszczenie dźwiękiem zanieczyszczenia hałasem, które bardzo mało mówimy bardzo dużą smogu, a niekoniecznie mówimy o hałasie coraz częściej się mówić o zanieczyszczeniach w obszarze tamci tego promieniowania elektromagnetycznego i tworzenia i jakich Kraków w Polsce między nimi zacięta dyskusja, żeby tworzyć takie białe przestrzenie dla ludzi, którzy są elektro wrażliwość czyli oni by od w jaki sposób reagują na to wzmożone promieniowanie elektromagnetyczne, które związane z tym, że używa ogromnej ilości np. telefonów właśnie internetu mamy wi-fi potem wchodzi 5 itd. więc to miasto to nie tylko kwestia smogu, ale całej masy innych zanieczyszczeń, które są spowodowane ogromną ilością ludzi przenoszących natomiast raz z 1 strony chcemy mieć bardziej inteligentne ustawione miasta mówimy, że technologia 5 i właśnie wchodząca jest do tego niezbędna, żebyśmy mieli internet rzeczy te czynniki te inteligentne instalacje, które pomagają z drugiej strony chcemy tworzyć strefy wolne od technologii to nie jest tak wewnętrznie sprzeczne pewnie trochę jest ze sobą sprzeczne, ale też musimy by wziąć pod uwagę nasze podejście do technologii w ogóle technologia jest technologia każda technologia jest i to musimy pamiętać, mimo że przed mojego całego optymizmu technologicznego technologie jednocześnie dobra i zła każda technologia, czyli każda technologia, która rozwiązuje problemy przynosi nam niesamowite korzyści sama technologia może spowodować jakiś ogromne komplikacje i powinniśmy na to jak wprowadzamy technologie powiesz na to zwracać uwagę, a z drugiej strony jesteśmy jednak ludźmi istotami bardzo biologicznymi w związku z tym mamy tęsknotę sobie za kontaktem z zielenią kontaktem z ziemią to taka bardzo pana książkę bardzo lubię ostatnie dziecko lasu to właśnie mówi o tym, jaki wpływ na nas ma brak kontaktu, a z naturą, że widzę to nie może być także lata siedemdziesiąte to był taki dramatyczny czas dla rozwoju miast w ogóle średnicą w ogóle pod uwagę kwestii środowiskowej dzisiaj rozumiemy jak to ma ogromny wpływ na nasze życie na naszą wsią zaczynamy to też w planowaniu miast uwzględniać na szczęście już to tak, jeżeli nam zostało to teraz mam ten problem w, pomijając ogród, do którego mogę na szczęście wejść w dowolnym momencie to jest chciałbym pójść na spacer do jakiegoś takiego miejsca, które faktycznie zielony zadrzewiony temu to, że mam ponad 15 minut spaceru do takiego miejsca niestety często nie do końca się z tą koncepcją miast nadających się do poruszania pieszo mi zgadza, bo po prostu nie ma nie ma tego wielu w okolicy mam głównie osiedla nieliczne drzewa gdzieś tam stojące, więc to nie do końca chyba jeszcze takie jak być powinno, ale rozumiem też miasta mogą być przebudowywane podaje przykład Barcelony, która jest takim miastem które, które zadbało o to by były strefy zielone wydzielające miejsca do relaksu do spotkania z innymi ludźmi do dobycia razem tak dzieje się też mówią o koncepcji miast piątkowych taekwon-do Economics, która polega na tym, że wewnątrz uwzględnia się tylko konstrukcja tej teorii polega na tym, że mam tak jak pączek w taki amerykański pączek z dziurką w środku w środku uwzględnione są potrzeby ludzi w miastach na zewnątrz jest potrzeby środowiska chodzi o to, żeby budować miasta taki sposób, żeby jednocześnie uwzględniały one potrzeby ludzi jednocześnie uwzględniały potrzeby środowiska czyli, żeby się ze sobą gdzieś tam spotkał to są w ogóle da się takie rzeczy zaprojektować to tutaj kiedyś dosyć duży artykuł na temat miast tego jak jako ewoluują i tego do końca nie wiem, jaką ewoluują, ale próby takie zaprojektowania miasta od podstaw tak jak to było chyba bodaj w Argentynie kończą się dosyć fatalnie natomiast są nieprzystosowane do ludzi na pozostanie nie stworzyły się niejako same do nieba ewolucja tylko właśnie planowanie, które totalnie nieprzystające do warunków potem mieszkania w tym mieście no tak to najlepszym przykładem też mazda, który do tej pory jeszcze miał być najinteligentniejszy miasta na na świecie, a do tej pory nie powstał jest bardzo fajna koncepcja ta kartka z Interią mówił on porównuje miasto technologią uważa, że każde miasto jest jak technologia technologie na początku powstaje też jakiś prototypów są pewne prototypu ona się rozwija rozwija i potem osiąga swój docelowy kształt ją mówić dokładnie tak samo, że miasta w ten sposób przygotują nawet duża część miast zaczyna od budowy przez samców czy w ogóle takich mniej miejsc, które są mniej zaawansowane i dopiero potem one zaczynają się na budować rozbudowywać i faktycznie ja nie wierzę w stworzenie miasta od podstaw miasto to organizmy żywe dla mnie i on po prostu żyje razem z ludźmi, którzy w tym mieście są z tego powodu potrzeby tych ludzi też powinno być uwzględnione nie są dziś też po pandemii zmieni się charakter centrum w tych 2 miast, ponieważ z racji tej pracy zdalnej może spadać zapotrzebowanie na przestrzeń biurową z racji innej mobilności będzie właśnie jako jeszcze mniejsze zapotrzebowanie na parkingi, więc być może będzie przebudowa brudna jakieś inne obiekty może będzie w ogóle jakaś większa koncepcja zmian tych dzielnic biurowych, które powstały, które teraz świecą pustkami to w ogóle ciekawa koncepcja, o których mówi się ciekawy problem, czyli i centra miast z ich strony są biura z drugiej strony to są tzw. High Streets w Polsce akurat mecz za bardzo mamy te ulice handlowe one wymarły na skutek stawania centrów handlowych, ale przecież sobie spojrzymy na Londyn czy do Bergen chociażby to tam funkcjonują ulica handlowej teraz z 1 strony centra handlowe zmagają się z ogromnymi problemami, ale widzimy właśnie przed w Londynie Oxford Street też ogromne problemy i nawet z tego co wiem, ale niepotwierdzona informacja władze Londynu zgodziły się na to, żeby część tych budynków, które teraz tam stoją właśnie puste czy sklepów zostało zamkniętych albo zmniejszone wzniesiono ich powierzchnia zgadzają się na zamianę ich albo na biura albo nawet na mieszkania, ponieważ rząd nie ogromny problem z mieszkania z drugiej strony w Polsce, gdzie tych ulic handlowych nie ma wg mnie one mogłyby od życia z tego powodu, że część ludzi, nawet jeżeli już tym będziemy zaszczepieni wszyscy i ta troszkę się powszechnie jakoś to by zmniejszyć zagrożenie tą chorobą to jednak wg mnie część ludzi będzie miała w sobie taką obawę dochodzenia jej do miejsc, które są zamknięte, czyli m.in. do centrów handlowych i być może to jest 1 ze sposobów ożywienia centrum miasta, gdzie ludzie mogą wchodzić do sklepu, a jednocześnie być otwartym powietrzu, czyli mamy 2 scenariusze tutaj, które mogą się wydać niektóre z nich się wydarzy to też zależy widać od historii danego miejsca, które rozmawiamy pamiętam kiedyś mówiono centra handlowe przejmują tradycyjne funkcje rynku Miejskiego teraz będę na to, że rynek miejski może zacząć odzyskiwać swoje znaczenie może odebrać to co utracone zostało wcześniej, bo jest miejscem nasze powietrze jest miejscem, które będzie nam się wydawało bezpieczniejsze, ale pytanie właśnie czy jeszcze się uda zrobić w miastach, które już jedno były dosyć dramatycznie zmienić te rynki miejskie te zostały jakoś wykorzystane, jeżeli chodzi o centra nowe poszerzone same będą się zmieniały z tego powodu, że tam np. widzimy już teraz, że oprócz samych sklepów właśnie powstają tam przestrzeń biurowa albo nawet przestrzenie związane ze służbą zdrowia czynniki takie usługi medyczne natomiast, jeżeli chodzi o samo centrum miasta, które się zmieniło trudno jest powiedzieć na pewno takie centrum, gdzie ludzie więcej chodzi ona jest także ekonomicznie lepsze, ponieważ ludzie mogli jak w momencie, kiedy chodzimy po mieście sklepy są, gdzie się do każdego sklepu mogą wejść albo się do do kawiarni zawsze idąc tą przy sobie siądę wydam więcej pieniędzy to miasto wtedy bardziej żyje natomiast wiemy, że ludzie dzisiaj unikają chodzenia to ze stron, unikając PiS mamy zakaz ten jest też zamknięte, więc trudno powiedzieć trunkiem to będzie zmierzało ja wierzę jednak, że ludzie mają potrzebę spotykania się z innymi osobami to dla nich ważne i za tym tęsknimy także różnice w kawiarni wypić kawę, a tak, czego brakuje brakuje mi chodzenia po mieście brakuje mi kawiarni spotkań z ludźmi mam nadzieję, że niedługo będzie można to jednak jakoś zmienić, jeżeli nie chodzi to ja zaszczepię się tylko wtedy jak będzie możliwość taka to na pewno się głosy i nie państwo doradzam to samo walczymy z pandemią, ale przede wszystkim zaufajmy cierpiąca moją rozmówczynię była Natalia Hatalska analityczka trendów założycielka infuture Hatalska Osetii chcecie dziękuję bardzo, dziękuję bardzo zapraw jak zwykle w sobotę mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA