REKLAMA

Wegetarianizm - nie rewolucja a ewolucja!

Niedzielny obiad
Data emisji:
2021-01-10 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielę o via niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu przedstawić naszego gościa z nim pan Maciej Otrębski menedżer kampanii roślinie org dzień dobry dzień dobry bardzo miło też, że mogę z państwem się tutaj porozmawiać będzie pan szedł w tej rozmowie ze sztandarem rewolucyjnym na rzecz Vega rewolucji czy będę się ze sztandarem rewolucyjny myślę, że skoro nie ma idziemy z standardem mocno ewolucyjnym raczej Rozwiń » niż rewolucyjne, ale dla wielu osób może to być jak też rewolucja raczej staramy się myśleć o tym co co robimy jest o sposobie w jaki komunikujemy się czy przekazują na szczęście jako sposób ewolucyjny, czyli zachęcamy do stopniowych zmian, o czym pewnie zaraz opowiem no to jest także odejście od produktów odzwierzęcych to była wewnętrzna Wola każdego z nas każdego konsumenta z osobna, ale zdaje się z ostatnimi czasy przybrało to no taki taki rozmiar fundamentalne, żeby nie powiedzieć systemowy zgodzi się pan z tym chciałbym myśleć, że tak się dzieje na pewno temat ograniczenia spożycia mięsa w ostatnich 2 latach nabrała rozpędu tak mówią i dalej jest to myślę, że trend, który jest na czy tendencja, która jest w takiej jest zwyżkowa natomiast jest to fundamentalne element naszego salda jeszcze uczelnie zapędza może aż tak daleko faktem natomiast jest coraz więcej z nas także w Polsce zaczyna ograniczać spożycie mięsa i to potwierdzają różne badania potwierdzają tę potwierdza też promocję 3 dzieje na półkach sklepowych i chociażby w ofercie restauracji widziałem i producenci żywności restauratorzy to pan dopasowują się do tego, że także w Polsce chcemy jeść czy jesteśmy coraz bardziej zainteresowani tak jak właśnie państwo ograniczania spożycia mięsa czy też wzbogacanie naszej diety bardziej roślinne produkty czy dania jeśli chodzi o restauracji musi pan przyznać, że nie są to już tylko poszczególne pozycje tylko są tu alternatywnymi, które składają się z Danii bez produktów odzwierzęcych tak tak 4 restauracje czy zdecyduje się wprowadzać coraz więcej roślinnych opcji całe to jak to jest pan na całe całe mnich, która opiera się o produkty, choć bardziej białka grochu soi pszenicy są różne źródła tego białka i ale świetnie odpowiada i pod kątem odżywczym jak pod kątem takim genetycznym smakowym tym daniem miastem dzięki czemu osoby, które dawno decydują nie są niejako zmuszone i na kompromis mogą dalej cieszyć tymi bliskimi Mielcu czy produkt miastem czy dania miastem smakoszom temu wrażeniu przyjemności, które płynie ze zgrywania się soczystego Burgera jednocześnie wybiera dania, które są bardziej przyjazne klimatowi pouczające dla dla planety, a także zdrowsza no dobrze wam mówić, bo właściwie odżegnując się niejako tego terminu rewolucja fundamentalny przełom, ale jako żywo to wszystko przypomina mi sytuację sprzed nie wiem dekady 2 właściwie, kiedy my też pojedynczy restauratorzy zdecydowali się ograniczyć swoje miejsca dla tych, którzy są palaczami nie wiemy, gdyby pan jeszcze 3020 lat temu powiedział komuś, że nie wolno palić w miejscach publicznych to pewnie wszyscy śmiali się pod nosem nic sobie z tego nie zrobili jak się okazuje były to trendy, które zwiastowały taką właśnie rewolucję, bo czym są nie wiem zakłady pracy, które w tej chwili premiują swoich pracowników jeśli jeśli się nie sięgają po mięso zgodzę się do pewnego stopnia w tym co pan mówi natomiast myślę, że te obiekty zresztą też państwo też jest taki etap, w którym wciąż jeszcze firmy czy zakłady restauratorzy, którzy wprowadzają te rośliny oni jak przecierają szlaki rzeczywiście nabrało to rozpędu w ostatnich dwu lat w moim odczuciu dwóch-trzech latach natomiast do takiego właśnie poziomu działania można mówić o podobnej akceptacji społecznej co np. zakaz palenia w miejscach publicznych mamy dużo brakuje, bo tych rozwiązań systemowych jeszcze nie tak jakby zakaz zakaz palenia papierosów jest publiczny został wprowadzony odgórnie tutaj nie może jeszcze mówić o tym, że nie wiem instytucje czy są rozporządzenia, które jak zobowiązują nas do ograniczenia tego spożycia za natomiast niektóre już chociażby placówki publiczne decydują się na podobny krok jak np. warszawski wydział biologii Uniwersytetu Warszawskiego, które w swoim rozporządzeniu klimatycznym zapewnił swoim pracownikom dostęp do dań roślinnych wegańskich właśnie, więc rzeczywiście tak pojawiają się takie pierwsze kroki również na tym takim jest bardziej instytucjonalnym poziome jeśli oczywiście mówimy o Polskę, bo w innych krajach europejskich nie tylko można mnożyć szereg przykładów jednym z moich w moim odczuciu takich ciekawszych rozwiązań jest to, że w całym jeden z brazylijskich Stanów w szkołach podstawowych wprowadzono w pełni roślinne myślimy katering i spotka się z takim nie za przyjęciem i myślę, że to takie dosyć progresywne podejście i chciałbym widzieć takie być może rozwiązania w kolejnych latach czy to na poziomie właśnie miejskim czy może nawet na takim ogólnokrajowe natomiast myślę, że jeszcze długa droga przed nami i to właśnie ewolucyjne podejście to jest myślę, że sposób, które w, które możemy myśleć tak jak bezinwazyjnie zachęcić zjednoczyć Polaków Europejczyków w tym kierunku bardziej zrównoważonego bardziej przyjaznego środowisku zwierzętom zdrowie publiczne również odżywiania, bo pewnie tak jak z reklamówkami tak dla nas już dla większości Polaków nie jest dziwne chodzenie na zakupy wielorazowych torbę bawełnianą kilka lat temu tak jak mówił o papierosach większe znacznie zwracała uwagi jest na to co pakuje swoje zakupy teraz większość z nas zabiera torby wielo wyrazową ze sobą i myślę, że podobnie będzie się działo ze tym trendem ograniczania spożycia mięsa być może zdarzy się także przez 345 dni tygodnia będziemy jeść bez mieszkania np. w soboty niedziele będziemy świętować z lepszym być może bardziej otwarte, a danie miastem i myślę, że ten kierunek jest takim powiedziałbym rozwiązaniem które niczego nie zabiera nam jak by jak konsumentom, a jednocześnie ma znaczny wpływ na to nas tak osobiste wpływ na to jak oddział czujemy jako jednostki, a środowisko na Planete również na ilość zwierząt na fermach przemysłowych chociażby, a co sądzi o akcji wygrała, bo zdaje się, że taka jest jej nazwa w styczniu właściwie każdego roku ostatnie już wielkie firmy przyłączenia się do akcji, gdzie namawiają swoich pracowników do tego by wypróbować dietę bezmięsną i zastanawia mnie też czy nie jest to tylko chęć wpisania się pewien trend czy jednak dość to, że firmy dostrzegają realną korzyść z tego, że pracownicy mięsa nie jest nie wiem, gdzie ślad za tym lepsze samopoczucie kondycja wydajność pracownika ja jestem zdania, że nawet jeśli to jest trend jest ten bardzo dobrych, które trzeba wspierać i to jest 111 i perspektyw, którą chciałbym się podzielić, jakkolwiek nie nazywać tego czy trendem czy modą to jest to moda trend dobrą stronę natomiast patrząc na wzrost zainteresowania rok roczne są akcje Wigan, gdzie w tym roku jeszcze przed rozpoczęciem przez środka po kraju 2020 roku, a w końcówce grudnia ponad 400 000 zadeklarowało, że wezmą udział we Wigan, ale pokazuje jak ogromną skalę mata akcja i dokładnie tak jak pan mówi myślę, że nawet ciekawszy niż ta liczba osób, które biorą w niej udział aspektem jest to jak biznes reaguje na to, że w styczniu jemy rośliny, bo mamy szereg firm od brytyjskiego TESKO przez pracę, czyli taką mniejszą Żabkę, która wręcz zdejmują z ze swoją ofertę miast i zastępują je na ten okres daniami roślinnymi i to pokazuje jak ten trend jest mocno jak też firmy chcą w moim odczuciu coraz bardziej odpowiedzialnie działać i mieć na uwadze nie tylko jak i nie tylko to jak zmienia potrzeby konsumentów, ale też jak jak one wpływają na środowisko czy jak one jakby jaki wpływ na emisję gazów cieplarnianych, chociaż bycie z wykorzystaniem wody w żywności, którą produkują je również widoczne ten trend jak pan mówi tej w takim bardziej może systemowym podejściu niektórych firm, która właśnie w styczniu oferują swoim pracownikom bardziej roślinne jedzenia w tym roku z racji, że mamy pandemię większość z nas czy to w wielkiej Brytanii została na ogłoszone kolejne Cole kolejna runda lockdownu czy w Polsce trochę trudno jest to mierzyć czy zachęty dla pracowników czy poszczególne firmy do tego by dołączały do takiego jak akcja Wigan, ale czy roślinne wyzwania, które mogę przywołać przykład z ubiegłego roku roku, gdzie nasza siostrzana kampania zdanie Planty tekst zachęciła 4 największe firmy w Kopenhadze 11044 bardzo duże firmy z Kopenhagi do tego by właśnie przez miesiąc korzystać spełni roślinnego kateringu i my też bardzo dobrze przyjęło w Polsce na podobne działanie, mimo że trochę mniejszym wymiarze zdecydował się stworzyć pismo kukłą, która jakiś czas temu wprowadziło u siebie roślinne poniedziałki mamy minuta chciałbym pana jeszcze 1 rzecz zapytać to nie tylko globalne koncerny, ale także polskie firmy decydują się wpisać w ten trend choćby poprzez swoją ofertę nie wie mleka roślinnego co jeszcze niedawno było not w totalnie niemożliwe to co jeśli ktoś sprowadził sobie z zagranicy takie takie mleko i dzisiaj włoży do pozostałego asortymentu to to był sukces, a teraz już właściwie nasi rodzimi producenci też sięgają po takim rozwiązaniu tak dokładnie ostatnią Mlekpol za tych zalet zadeklarował utworzenie linii produktów uważa osa OSM Łowicz, czyli jedna z najbardziej tradycyjnych polskich mleczarni również taką już od dłuższego czasu ma w ofercie sukcesem czym patrząc szerzej również dla mięsa firmy tak jak Sokołów czyta Tarczyński, czyli tutaj polscy liderzy rynku mięsnego również te produkty roślinne wdrażają ostatnim hitem kilku osób hit ostatnich kilku miesięcy są bezmięsne kabanosy własne produkowane przez SA firma Tarczyński i taką ciekawą tutaj zmianą myślę, że narracji, która w Polsce dopiero zaczyna się przejawiać jest to, że szereg firm właśnie z branży mięsnej branży na Dołowej stała stara się po pierwsze, odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby konsumentów, ale też o zmianie jako swą swoją wizję prowadzenia biznesu już nie chcą być producentami np. mięsa chcą być produkt procentami białka czy to roślinnego czy pochodzą z pochodzenia zwierzęcego oraz ośrodek, który będzie się bardzo mocno rozwijał w kolejnych latach dziękuję panu bardzo za to rozmowy Maciej Otrębski menedżer kampanie roślinie org moim państwa gość ma wszystko w niedzielnym magazynie Radia TOK FM w cyklu niedzielny obiad kłaniam się panu rzeczą sprzedaną dla państwa zapraszam teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA