REKLAMA

Bohaterem audycji będzie Henryk Morel

Andymateria
Data emisji:
2021-01-10 15:00
Audycja:
Czas trwania:
12:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria i tak oto proszę państwa po raz pierwszy w niedzielę antymateria w radiu TOK FM 10stycznia 2021 roku kawałek po piętnastej muszę się uczyć pani do mówienia, że jest czwartek 1440 trochę to krew weszło na po tylu latach mogło panie no ale jednak proszę ćwiczyć to było pierwsze ćwiczenie całkiem udane Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM miałyśmy takie postanowienie, że w nowym roku będziemy się kłócić, bo Rozwiń » jesteśmy za bardzo zgodne, ale dzisiaj to się nam pani Sandu nie uda nie ma nie wiadomo no dobrze to polega na partii w tej sprawie chciał powiedzieć, że dzisiejszy nie uda, dlatego że artysta, o którym będziemy mówić jest co ukryć cokolwiek zapomniany dla mnie również jest zagadką nie ukrywam, że natknęłam się na niego wertując z zainteresowaniem pani książkę szkice o artystach o, że okazuje się, że wystarczy wydać jakąś 1 książkę ze starymi tekstami już tyle odkryć pani Jan Henryk Morel tak ten może nie zajął jakiegoś bardzo trwałego miejsca w świadomości szerszej publiczności oczywiście zawodowcy wiedzą o nim sporo, ale jakoś nie upowszechnienie tej wiedzy, ale też sporo to znaczy jak się okazuje bardzo niewiele, bo ja, przygotowując się do programu szukałam różnych informacji jedyne na co zwróciła uwagę to znamienne daty w jego życiu to jest rzeźbiarz, który urodził się w niewielkiej miejscowości właściwie wiosek chce w Goleniowie 3007. roku, czyli przed wojną jego mama zmarła w 1939 pamiętnym dla Polski roku jego tato zginął zmarł nie wiadomo w 1942 roku on sam popełnił samobójstwo w lipcu 1968 roku, więc mamy tutaj zbitek ważnych dat i wiele mówiących o przynajmniej niektórym wiele mówiących przede wszystkim nie wiemy nic o jego dzieciństwie, bo skoro w wieku lat 5 został okrągły sierotą to ktoś go musiał wychowywać posłać do szkoły, a potem pasować do liceum do Zakopanego zachęci tylko, żeby studiował widocznie musiał mieć zdolności i pokazać skoro trafił do szkoły naraz Zakopanem to była szkolne szkoły z internetem nie wiemy, kto go wychowywał nie wiemy jak wyglądały mojego dzieciństwa, które prawdopodobnie odbiło się na jego późniejsze wrażliwość ta jest nadal zagadka, której nie rozwiązała albo nie oddała do publicznej znajomości Anna Maria Leśniewska, który w jego monografii skąd, które się zajęła Henrykiem modelem relatywnie wcześnie, czyli kilkanaście lat po jego śmierci i która była autorką wystawy w Zachęcie w dziewięćdziesiątym szóstym roku, z którego też pochodzi tekst, do którego się pani odwołuje Anna Maria Leśniewska nawiasem mówiąc jest kuratorką wystawy, która byłaby do zobaczenia w Zachęcie, gdyby nie to zachęta jest zamknięta o tym powiemy za chwilę słów kilka, bo wystawa poświęcona rzeźbie również zawiera prace Henryka morela, ale wracając do artysty do jego tajemniczego tajemniczego życiorysu rzeczywiście bardzo niewiele o nim wiadomo pani pani tekstu dowiedziałam się, że była to błyskawiczna kariera to niestety przerwana samobójczą śmiercią, ale błyskawiczna jak gwiazda na firmamencie pojawił się Henryk Morel ze swoimi dziwnymi rzeźbami rzeczywiście on bardzo szybko wykroczył poza, a tradycyjne rozumienie rzeźby w kilku aspektach jeszcze w czasach studenckich okazywał nawet nie tworzył tylko okazywał rzeźby, zwracając uwagi innych formę i materiału a, pokazując przedmioty znalezione takie jak ceramiczne rury umorzą Akademii sztuk pięknych są takie 2 ceramiczne róży, więc na uwrażliwianie był NATO na materiał w ogóle inna jego nośność znaczeniową, bo właściwie się do poznać szerzej, tworząc rzeźby, w których leżał napompowane powietrzem główne Dent chyba dodatki głównie z takiej fragmentami maszyn rolniczych przede wszystkim wypuszczonym mi ostrymi bardzo powiedziałabym przemysłowymi to jest takie zderzenie materiałów miękkich delikatnych z takimi, które w swoim zagrażają są sploty, które już od początku wyglądają na zepsuty takie konfiguracje, w których czy to są oczywiście jakieś czysto intuicyjne poszukiwania takie konfiguracje, w których jest jakaś przemoc pomiędzy tymi konstrukcja dokładnie to dokładnie to było takie dramatyczne dramatyczne połączenie tworzące niebezpieczną konfrontację ciała i maszyny bez użycia ciała jak mógł się tutaj przywołać osobę Aliny Szapocznikow, która już w latach pięćdziesiątych robiła dokładnie to samo tylko ona nie używa agendę taką używa bez foremny materiał bardzo często foremny, czyli materię kształtowaną w jako ludzkie ciało bardzo zdeformowane i łączyła je częściami maszyn właśnie w niewiele z tych rzeczy przy zachowało widocznie jakoś nie miała, gdzie przechowywać stworzyła takie takie formy rysie nazywały maszyn Musie, czyli można powiedzieć maszyna w ciele albo chciało wobec maszyny, a właściwie jedyna jedyne co naprawdę pozostało z tej części, a co one już, jakby przesunęła na stronę bardziej zrozumiałą w powszechnym odbiorze to jest Goldfinger, bo Goldfinger to jest taka rzeźba, jakby stojące na głowie postać bez głowy, która wystrzela w górę kikutami nóg, a kroczy ma za pierwsze notowane resortami samochodu bardzo dramatyczne rzeźba oczywiście niemająca wiele wspólnego z przebiegiem czy akcja filmu Goldfinger, do której jak, gdyby się odwoływała, a też chciałam zapytać czy to, że te rzeźby czy ja ich nie widziałam na żywo, ale czy też by były wszystkie czarne no one miały naturalną mają naturalną barwę troszkę podczas dnia były te metale ja większość z nich, bo większość nie istnieje albo są pochowane w magazynach różnych muzeów na żywo widziałem tylko pary, ale większych dzienne czarnobiałych fotografiach i powiem pani, że właściwie znajomość sztuki morela zawdzięcza swojemu profesorowi promotorowi mojej pracy magisterskiej, ponieważ on trzymał zdjęcie jednej z 6, a właśnie tych rzeźb na biurku i ponieważ pracowałem pod jego kierunkiem później w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk zwrócił uwagę na tego, że bierze powiedział to jest przyszłość polskiej rzeźby no właśnie na czym polega ten fenomen, bo na czym polegał fenomen artysty tej jego nagłej i szybkiej kariery przerwanej aktem jego woli będzie on wykroczył poza tradycję jakąkolwiek to był czas początkującego konceptualizmu, więc bardzo wiele osób odwróciło się tworzenia sztuki w tamtym czasie w jego pokoleniu, a on nie on tylko postanowił wykroczyć sposobie kształtowania rzeźby poza tradycyjnie przyjęte materiały i zwrócić uwagę na sam materiał co było cechą charakterystyczną minimalizmu, tyle że minimalizm się ograniczył do okazywania i nie miał tego dramatycznego podglebie, które nam serwował mory natomiast oczywiście osoby, które były na to wrażliwa dostrzegły to przekroczenie kolejnego progu koncepcję rzeźby i dlatego on stał się bohaterem kolejnych wydarzeń, które wtedy jeszcze w tamtym czasie plasował się na marginesie polskiego życia artystycznego w Puławach podczas sympozjum artystów naukowców w Elblągu na sympozjum na właśnie podczas Biennale form przestrzennych w rozmaitych w takich miejscach, gdzie on zresztą bardzo szybko zaczął współpracować również kompozytorami jego sens 5× sens audiowizualny powstał w 1966 roku tworzył stworzył go z Grzegorzem Kowalskim Cezary Schuberta biciem i Zygmuntem Krauze kompozytorem muzyki właściwie konceptualnej poniekąd prawda to była rzeźba do 2 do wydania od wewnątrz należało przechodzić przez nią, doznając muzyki, a myśmy w Zachęcie podczas wystawy, której autorką była wspomniana Anna Maria Lesińska powtórzyli i inne jego instalacje dzisiaj byśmy powiedzieli wiele wtedy to było raczej traktowane jako Envelo element przestrzeń wielo zmysłowej percepcji, którą zrobił z Piotrem re pójściem Teresa szukałem w każdym razie, żeby państwo nie przedłużę to był artysta, który wykraczał Dalego PS daleko poza utarte tę definicję rzeźby i poszukiwał innego jej rozumienia rzeźba w poszukiwaniu miejsca to wystawa przekrojowo duża jedna z cyklu tego rodzaju wystaw zachęca, gdzie prezentowany jest to akurat medium rzeźba i są tam prace znakomitych polskich artystów i artystek ponad 100 nazwisk twórców edukacyjna wyprawa ponad edukacyjne będzie również wiele edukacyjnych te dok wg kursu nie tylko dzieci, ponieważ autorka ta sama Anna Maria Lesińska wyjęła klasyczne rzeźby zostały 3 postacie Dunikowskiego na dzień dobry, a potem całą obiekty o około rzeźby polskiej tak jak praca morela, ale nie tylko, więc jestem rzeźba konceptualne są firmy są rekonstrukcje jest wideo jest performance jest wszystko co wchodzi w przestrzeń jak sama autorka nazwała, a co niekoniecznie zostało włączone do koncepcji rzeźby takie jak luda krucyfiksy maski afrykańskie właściwie jest to wystawa, która podważa koncepcję tradycyjnej rzeźby bardzo indywidualistyczny sposób dlatego wystawa powtarzam nosi tytuł rzeźba w poszukiwaniu miejsc się tam zobaczyć Aliny Szapocznikow Tadeusza Kantora Xawerego Dunikowskiego wspomnianego już przez panią Magdalenę Abakanowicz oczywiście, ale nie rzeźbami tylko tkaniną najwyżej na większe najwyższy najdłuższy abakany, jakie zrobiła kiedykolwiek Magdalena Abakanowicz Selima tej polskiej, pisząc o CIT czekamy zatem na otwarcie wystawy rzeźby w poszukiwaniu miejsca tam też prace artysty Henryka morela, o którym dzisiaj mówiliśmy antymaterii powinna zostać otwarta 18stycznia tuż po lockdownie, ale nie wiemy czy nie okaże się, że jest on przedłużony żegnamy się z państwem do następnej niedzieli ucieszę pani do Andy Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA