REKLAMA

Polityka na sterydach wielkich danych

Sprawy Różne
Data emisji:
2021-01-10 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
50:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sprawy różne dobry wieczór państwu mikrofonie Karolina Lewicka witam państwa w programie sprawy różna moim państwa dzisiejszym gościem jest dr hab. Dominik Batorski socjolog interdyscyplinarne centrum modelowania matematycznego i komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór pani doktor no wie czy panu powiedzieć państwu prezes Orlenu napisał na Twitterze przejmujemy wydawnictwo Polska Press dzięki tej transakcji zyskamy dostęp do 17,51 000 000 użytkowników pozwoli Rozwiń » nam to skutecznie wspierać sprzedaż detaliczną za pomocą, gdy ta no faktycznie Orlen wszedł w posiadanie jednej z największych baz komercyjnych dotyczącej zainteresowań Polaków z pewnością użyteczne biznesowo, ale prezes Orlenu jest wskazywane przez rządzących samo przedsiębiorstwo jest spółką skarbu państwa aktualnie rządzące zaprezentowali swój stosunek do mediów na przykładzie telewizji publicznej polskiego radia stąd też natychmiast pojawiły się podejrzenia graniczące z pewnością, że informacje, które zgromadziła Polska Press mogą będą wykorzystane politycznie jak informacja będą użyteczne zdaniem pana doktora w jaki sposób mogą zostać wykorzystane myślę o korzyściach operacyjnych, tak więc zacznijmy może od tego jakie informacje potencjalnie wielki takie serwisy tak, bo mówimy tutaj, bo de facto bardzo dużej liczbie serwisów internetowych mogą zbierać w jaki sposób to zmianie danych się odbywa Otóż na większości stron internetowych są skrypty zostawiają ważne informacje w przeglądarce użytkownika lub też informacje czytają w związku z życiem, jeżeli użytkownik wchodzi po raz pierwszy na taką stronę strona zostawia pozwą ciasteczko PIT póki, że w przeglądarce użytkownika i to tam BIK ma też swój unikalny numer jak pojawi się na innych stronach znowu ta ten użytkownik z tą konkretną przed walką na innej strony, na których są te same skrypty to mogą one przeczytać, że tutaj się pojawił właśnie użytkownik ataki na takim numerze ciasteczka to wszystko często zbierane loga tych serwisów może być dalej analizowała innymi słowy możemy analizować informacje o tym, które użytkownik de facto tutaj urządzanie raczej niż użytkownik odwiedził, którą stronę internetową, kiedy co na tej stronie robił, skąd przyszedł no można może się wydawać, że są informacje, które są stosunkowo niepozorna, a to co z tego, że warto przeglądarka której, której używam wyświetliła kiedyś jakąś stronę internetową natomiast, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że tych odwiedzin może być całkiem dużo ma wielu różnych serwisach no to już takim ciasteczko o takim plików cookies i stojącym, zanim użytkowniku można się dowiedzieć całkiem sporo można się dowiedzieć, jakimi rzeczami się interesuje można się dowiedzieć się czy wnioskować na podstawie tego, jakie strony wiedza, jakiej płci to osoba w jakim wieku i później te informacje o zainteresowaniach dalej wykorzystywać zainteresowania panie doktorze, ale także np. o lękach obawach lękach tak oni na preferencjach politycznej potencjalnie doszło w rzeczach nawet takich jak światopogląd jak no tak rapowe jak rozumiem to uczucie praktyczne informacje tak możemy się dowiedzieć np. czy mieszkańcy miasteczka x boją się bezrobocia czy LGBT czy do pracy pojadą samochodem czy raczej miejskim autobusem czy wolą robić zakupy w sobotę po południu czy raczej w poniedziałek rano może nie wszystkie rzeczy jesteśmy w stanie z tego typu danych wnioskować natomiast sporą część jak najbardziej szczególnie w przypadku, kiedy mówimy o serwisach jednak dosyć lokalnych tak to znaczy, kiedy mamy portale, które są portalami lokalnymi skierowanymi do lokalnych społeczności większość osób, które ma portal zagląda tu jednak są osoby jakoś tam z tymi społecznościami związane to wnioskowanie o właśnie osobach jest konkretnie obszarów jeszcze coś potencjalnie przy wykorzystaniu innych danych takie jak adresy Arki, który wydaje się to pozwala na przybliżeniu lokalizacji użytkownika to wszystko rzeczywiście pozwala tego typu wnioski wyciągać, bo tak naprawdę używać tych danych w kolejnym takim zastosowana czy to w ramach tych portali np. do lepszego podsuwa lobbyści konkretnym użytkownikom, ale nadchodzi tego typu mechanizmy są wykorzystywane w reklamie internetowej dlatego rząd tworzyć profile użytkowników dostosowywać się to, jaką reklamę komu się w święta skoro to są informacje użyteczne do tego, żeby zareklamować jakiś produkt i lepiej go sprzedać te jak rozumiem są także informacje użyteczne do tego, żeby zareklamować produkt polityczne i sprzedać komuś kandydata albo partia tak zdecydowanie nie jest jest tutaj potencjalnie taka taka możliwość a jakie korzyści operacyjne wracam do mojego pierwszego pytania może odnieść partia rządząca, jeżeli w, jaki sposób będzie miała dostęp do tych informacji, które zostały zgromadzone na portalach należących do kupionej przez Orlen grupy Polska Press myślę o takich korzyściach np. możliwość zdyscyplinowania grup odbiorców określonych postawach politycznych możliwość mobilizowania jednych albo zdemobilizować Ania drugich analiza słów np. którymi posługują się konkretne społeczności dokładnie są tego typu rzeczy tak to znaczy po pierwsze, można klasyfikować użytkowników ze względu na ich zainteresowania polityczna na skrzyżowaniu tego zainteresowaniami właśnie tym, jakie jak dużo ludzi interesują to o to morze politykom odpowiadać na pytanie jakich tematach mówić więcej o jakich tematach mówić mniej, które tematy są dobre dlatego dla bardziej demobilizująco otoczyć denerwują przeciwników politycznych, jakie tematy są ważne, bo zwiększają mobilizację własnych zwolenników to w ramach konkretnych tematów co ludzie ci z jakimi rzeczami ludzie się tutaj interesują może akurat same portale to raczej nie jest miejsce, gdzie użytkownicy często zabierają głos, więc tutaj aspekt takiego analizowania tego co w jaki sposób użytkownicy internetu mówią różne tematy to raczej raczej narzędziem posiadanie dużej grupy portalu są istotne także także może nie wszystko da się zrobić posiadając tego typu portale informacyjne natomiast właśnie przede wszystkim ustalanie kwestii zainteresowań tego jakie, jakiej pomocy ludzi angażują, jakie tematy są częściej dalej udostępniane przez użytkowników to jesteś taka informacja, którą jest dość łatwo sprawdzić to to są rzeczy, które dla strategii politycznej są potencjalnie istota wiemy panie doktorze, że dane dla 2001. stulecia są tym czym ropa dla dwudziestego, czyli kluczowym surowcem my mówimy teraz o wielkich zbiorach danych BIK Dei to jest proces polegający na pobieraniu przetwarzaniu analizowaniu i wizualizacji danych to także porównywanie danych wyciąganie z nich wniosków, gdy powstało jako forma mierzenia nastrojów społecznych czy już jest narzędziem do wygrywania wyborów, czyli zdecydowanie dane o wyborach mają bardzo duże znaczenie pewnie poza polską to lepiej widoczną już niż u nas i o, jakbyśmy popatrzyli chociażby np. amerykański na rewolucję to, że wykorzystanie danych, która w ramach Zjednoczonych ma miejsce no to zobaczylibyśmy, że taki pierwszy duży hałas dymu jeśli dobrze pamiętam jak kandydował to w już prawyborów zaczął wykorzystywać internet do tego by zbierać pieniądze od wyborców i w ramach prawyborów partii Demokratycznej właśnie mobilizował ludzi wykorzystywał czy jego sztab wykorzystywał dane do tego, żeby wpłat możliwie dużo poznać później pani Obamy dane były szczególnie istotna o poproszę lepiej wykorzystywać zasoby, które o, którym już to dysponował też ogromna liczba wolontariuszy przede wszystkim do tego, żeby mobilizować się na ludzi do udziałów w głosowaniu tutaj wydaje mi się, że warto też wyjaśnić, że w tym systemie amerykańskim nie jest także każdy obywatel z racji bycia obywatelem po prostu może głosować w czasie zarejestrować jako wyborca gęstą procesji kampanię nastawioną na realizację wyborców to są szczególnie istotne, więc więcej to był dom, przy którym rzeczywiście dana odgrywały olbrzymią olbrzymie znaczenie niż niejeden ale, ale naprawdę bardzo istotne czy później przyszedł przyszedł przyszło co rok 2016 zwycięstwo Donalda Trumpa, w którym dane były ważne z kilku z kilku powodów trudności po pierwsze do określania tego, które stany są rzeczywiście kluczowe jeśli chodzi o zwycięstwo znowu tutaj specyfika systemu amerykańskiego Tosia zwycięzca danego stanu bierze wszystkie głosy elektorskie są z tego stanu, więc warto konkurować o stan, który faktycznie jest można wygrać, więc to był taki Polski pierwsze aspekt drugi aspekt związany z mikro i gotowaniem nic tutaj przede wszystkim wykorzystaniem Facebooka reklam internetowych do bardzo precyzyjnego docierania do konkretnych grup wyborców z różnymi przekazany i to zarówno to docierania, bo wyborców potencjalnych wyborców partii Republikańskiej zachęcam, bo do głosowania Donalda Trumpa, ale również docieranie do wyborców Clinton z komunikatami, które miały ich zniechęcić do udziałów w głosowaniu na w tych właśnie 3 takich kluczowych w ramach, których Trump wygrał, chociaż tradycyjnie wygrywaliśmy Demokraci to to przewaga Trumpa Clinton była naprawdę duża w sumie w tych 3 Stanach to było niecałe 80 000 głosów przewagi łącznie także także na jak na skalę kraju są stany Zjednoczone to nie jest nie jest również nie są to duża liczba zapytam jeszcze pana doktora w trakcie naszej rozmowy o, a konkretne przypadki wykorzystania a gdy to, bo to trawy, bo to Obama tak jak pan mówił, bo to Emmanuel Macron także ma tutaj swój udział, ale najpierw chciałabym pana zapytać o pewne zmiany, które zaszły w obszarze polityki marketingu politycznego, bo zauważam przynajmniej kilka może zacznijmy od tego, że lata 30 dwudziestego wieku Instytut Gallupa założony w 1935 roku to jest ten moment, kiedy zaczyna prowadzić się politykę opartą na sondażach to znaczy bada się nastroje opinii publicznej pyta o różne rzeczy społeczeństwo i potem dostosowuje się do tego program wyborczy natomiast jesteśmy w takim okresie, że prowadzenie współczesnych kampanii wyborczych na podstawie danych płynących właśnie z badań sondażowych staje się właściwie rozwiązaniem przestarzałym nieefektywnym, że te klasyczne formy gromadzenia danych są czasochłonne kapitałochłonny, a stratedzy polityczni w 2001. wieku potrzebują coraz więcej informacji coraz więcej rozbudowanych pogłębionych informacji o wyborcach no oczywiście także szybkość gromadzenia tych informacji odgrywa coraz większą rolę i tutaj właśnie wkraczają technologie bitej ta łączy nic nie stawiałbym sprawy taki sposób, że po prostu pobiegł do getta i dane internetowe wybierają inne źródła danych, że właściwie te wcześniejsze podejście przestają liczyć z drogą uzupełnienie tak raczej jest to uzupełnienie po pierwsze po drugie to moje internet jest takim medium, które właściwie cały czas się jeszcze kształtuje, który rośnie tak powiem w miarę to różnych wydarzeń i powstawania nowych technologii sią zmienia tak jak jeszcze jakiś czas temu powiedziałbym, że rzeczywiście ten trend taki w kierunku bardzo dużego wykorzystania danych bardzo precyzyjnego kierowania komunikatów do konkretnych grup Voo wyborców jest duży i się pogłębia tak teraz mam wrażenie, że trochę trochę jednak nastąpiło spowolnienie tego procesu być może nawet częściowo jego odwrócenie, a to dlatego nasza po pierwsze, coraz więcej tych działań, które się w sieci odbywają jest jednak jakoś tam przejrzysta to znaczy przykładowo w 2016 roku to co mówiłem o Donaldzie Trumpie właściwie było zupełnie nie wykrywana tak to znaczy w ogóle nie wiedzieliśmy o tym myślę po to, są jakieś reklamy, że taka reklama bycie tutaj tak wąskiej grupy osób, bo po prostu reklam bardzo duża też warto może powiedzieć się tutaj aspekt, że w amerykańskiej w trakcie wyborów prezydenckich są setki tysięcy różnych reklam, które są puszczana w trakcie kopalni czy są naprawdę gigantyczna liczba no ale właśnie wcześniej i to nie było przejrzysta teraz przynajmniej wiadomo, jakie komunikaty są dopuszczalne można to analizować, więc też taka kontrola spójności przekazu jest dużo dużo większa niż była jeszcze 4 lata temu, więc tutaj wydają się się poprawiło, chociaż cały czas jest tak źle to głosowanie przekazu do konkretnego może być bardzo duża to, dlatego że poza tym co powiedzieliśmy do tej pory żyli tym, że zbierane są bardzo duże dama to też w całym procesie bardzo dużo eksperymentowania to znaczy do konkretnych grup wyborców puszczane są bardzo różne wersje komunikatów w dni testowany jest jak ci ludzie na te komunikaty reagują tak, które komunikaty mobilizują lepiej, które mobilizują gorzej na tej podstawie podejmowane są decyzje o tym właśnie, które komunikaty puszczać, do których grup czy, których puszczać więcej, których puszczać mniej także tak jakby to dochody jest też tworzy grupa, ale mniej niż można mniej niż było jeszcze jakiś czas temu czy przynajmniej tego wymiaru takiego puszczania zupełnie sprzecznych komunikatów do różnych grup będzie ciut ciut mniej skoro jesteśmy przy grupach panie doktorze ten tradycyjny marketing także polityczny rzecz jasna, bo przecież wywodzi z ekonomicznego oparty na danych demograficznych i kierowano komunikaty dużych grup społecznych np. do kobiet do Latynosów do młodych do zamożnych dużych miast do wykształconych do mieszkańców wsi itd. tym podobne to duże grupy społeczne i zróżnicowane grupy społecznej stratedzy polityczni zwykle mieli taki problem, że kiedy kieruj się taki komunikat dużej grupy społecznej to to przypomina strzelanie do stada wróbli ze śrutu, jakim pociskiem się w końcu któregoś ptaka trafi, ale większość ucieknie i pieszych nie sobie w przestworza, a teraz, gdy ta pozwala zejść na niższy poziom święta najniższe, czyli dotrzeć z komunikatem do poszczególnej osoby będą to w praktyce to może nie są w pełni pojedyncze osoby, bo chociażby w przypadku gotowania reklam to te grupy w jakiś czas temu to było 20 osób taki minimalny grupę docelową to osoba jest to jest trochę więcej, tak więc mógł potencjalnie jest jest tych osób, do których do, których trzeba dotrzeć się pani droga, ale to jest zasadnicza jednak zmiana skali, jeżeli kierujemy komunikat polityczny do kobiet, które stanowią połowę danego społeczeństwa, jeżeli kierujemy komunikat do grup 20 osób to jest może podam przykład też, żeby to burki zrozumiałe to przykład z wyborów parlamentarnych zeszłorocznych w Polsce reklama kierowana do studiujących kobiet mieszkających z dala od miejsca swojego urodzenia pochodzenia takie były czymś takim kobiet które, które wyjechały po prostu na studia do innego miasta reklama, na której widzimy Tadeusza Rydzyka biskupa Jędraszewskiego Jarosława Kaczyńskiego podpisano tekstem nie pozwól, żeby stare dziadki wybrało przyszłość informacja o tym co zrobić, żeby zagłosować poza miejscem zamieszkania do korekty stron z informacjami na temat, więc doktor reklama, która razem bardzo precyzyjnie kierowana do do tej grupy odbiorców i rzeczywiście można tego typu grupy bardzo dobrze także powziąć to jest spór kilkadziesiąt tysięcy osób dotyka 10 000 osób z takim komunikatem dotrzeć, więc oczywiście można to zrobić Super Super precyzyjnie też tutaj dostosowanie komunikatu do konkretnej grupy jest jest całkiem sporo tak to znaczy potencjalnie jeszcze może też inne inne kary dlatego przygotowania tej reklamy były wszystko się niestety po fakcie ustalić, więc też stąd transport osią jest póki co idealnie ale, ale tego typu przykłady w Polsce widzieliśmy rzeczywiście to co może ten przykład, które podałem to jest przykład, w którym pewne ataki pozycyjne kategorie wyodrębnienie grup się pojawiają natomiast bardzo często to są to są rzeczywiście grupy definiowane bardziej przez zainteresowania przez styl życia przez właśnie lęki, a nie przez takie tradycyjne kategorie po prostu społeczną demograficznie rozmawialiśmy do tej pory o 2 istotnych wątkach o sondażach versus, gdy ta zdaniem pana doktora wielkie zbiory danych będą stanowić uzupełnienie marketingu politycznym dla wyników, które będą osiągane tymi tradycyjnymi sondażowymi metodami mówiliśmy o zejściu na niższy poziom, czyli o możliwościach, jakie daje BIK, gdy ta politykom dotarcia do małych grup społecznych albo wręcz 3 w poszczególnych osób, a teraz chciałbym porozmawiać o wątku nr 3 czy o tym czy my w Polsce wielkie zbiory danych właśnie nie jesteśmy polityków jak otwarta księga, kiedy rozmawiali o tej kampanii Donalda Trumpa 2016 roku jego sztabowcy chwalili się wówczas, że wystarczy analiza 69 lajków by ustalić rasę wykształcenie orientację seksualną i preferencje wyborcze i że tyle właściwie potrzeba do formatowania reklamy wyborczej, która ma duże szanse być reklamą skuteczną jakiś czas temu czytałam wywiad prof. Michałem Kosińskim Uniwersytetu Stanforda, które też robi takie badania mówi tak z moich badań wynika, że na podstawie 10 facebookowych lajków sztuczna inteligencja ocenić osobowość człowieka trafniej niż kolega z pracy na podstawie 70 lajków oceni lepiej niż przyjaciel na podstawie 150 lepiej niż rodzice na podstawie 250 lepiej niż partner życiowy może być tak, że algorytm zrozumie człowieka lepiej niż człowiek sam siebie zrozumie teraz na podstawie od 100200 lajków jesteśmy w stanie określić poglądy polityczne dowolnej osoby z parą procentowym marginesem błędu i to uwaga po odrzuceniu wszystkich lajków dotyczących polityki takie utrudnienie, jeżeli BIK Delta pozwala lepiej zrozumieć potrzeby pragnienia lęki obawy niż my sami to może politycy, korzystając z tego no będą mieli do nas taką otwartą bramę czy ja mimo wszystko czy oczy z 1 strony no trudno trudno o tutaj polemizować z tym, o czym Michał Kosiński tym wywiadzie też rzeszą wielu innych miejscach mówił pamiętajmy też to badania Michała stały za osią w budżecie takiej można będzie jego pomysły zostały wdrożone w życie przez Cambridge analityka natomiast no długo jednak ostrożny z interpretowaniem tego w takich kategoriach, że tutaj jakiś algorytm zdają lepiej niż sam tak, bo do pewnego stopnia to nie jest tak, że jest o jakieś twarda wiedza taka co wiemy o nich osobach raczej jest to wyciąganie wniosków na zasadzie pewnych współ występowania o lat w furii tego typu rzeczy, a więc możemy czuć taki algorytm na podstawie danych można zgadywać o tym, że jakaś książka zainteresuje nas dużo bardziej niż jakaś inna czy jakaś jakiś temat jakaś idea mocno ciągnie, a z kolei inny temat nie będzie wywoływał naszego zaangażowania, bo zamiast oczu czy samo to wystarcza do powiedzenia coś tutaj masę szła lepiej no trochę myślę, że to tutaj byśmy chodzi o wielką sztuką bardzo filozoficzną dysku tak też jest także obiekt wita to jest to uroczej oczy są to pewnego rodzaju korelatem współwystępowania zależności, których to nie do końca jesteśmy w stanie nazwać ci zinterpretować niż taka powiedzmy twarda wiedza i tyle, więc możemy wnioskować o pewnych cechach użytkowników natomiast bo, bo nie jest dziś wydaje się, że mnie nie mówiłbym tutaj o tym, że to jest to jest wiedzą na zasadzie takiej jak, jakbyśmy po prostu porównywalnie z tymi jak my znamy innych innych ludzi to trochę to jednak inaczej inaczej działo natomiast na słońcu, kiedy o jak o sobie tych w tej takich punktów danych jest dużo, bo to rzeczywiście potencjalne wnioskowanie na podstawie tych różnych współ występowania o innych cechach jest to niemożliwe no mam dużą dużą skalę to trackim pana zapytać tak jak zapowiadała mogą konkretne przykłady na 2 francuskiej 2 amerykańskie o 1 amerykańskim, czyli o Trumpie sporo mówiliśmy, ale że jeszcze przyda się na trochę uzupełnienia zaczną od Francji chciałbym zapytać o 2 kandydatów na prezydenta i w rezultacie 2 prezydentów Francuz ląd i Emanuel maku, bo w 2012 roku hasła ląd zatrudnił specjalistów od BIK idea ta wolontariusze zapukali do on 5 000 000 francuskich drzwi, jeżeli ktoś zgodził się wypełniał ankietę i na podstawie tej ankiety tworzono no profile tak wyborców, czyli to był ten początek europejskiej wykorzystania wielkich zbiorów danych nocną ma ważną na pewno było to niezwykle istotne punkty natomiast mocny początek wydają się, że to cały czas jest trochę trochę tak pewnie byśmy jakieś wcześniejsze przykłady znaleźli też sama definicja nikt by ta nie jest nie jest tutaj można Super pomocna, bo w takich kategoriach rzeczywiście forma definiowania tego pojęcia co to ma w 2012 to od takiego w definicji, gdy to nie spełniał akt natomiast natomiast zwolnieniu niewątpliwie do ich bardzo dużo, aczkolwiek no to Obamy, bo w milionach ciocią 1 000 000 przypadków też niekoniecznie oznacza, że rząd są oczywiście takie o idei faktów, które wymagają też innego podejścia do przetworzenia no to teraz 5 lat później 2017 i kampania Macrona Macron ma trochę trudniej od ogląda muszą stworzyć swoją bazę wyborców od samego początku, bo urząd dysponował rejestrem członków partii sympatyków itd. to jest bardzo ważny kapitał polityczny, na jaką zorganizowało właściwego sztabowcy taką operację nazwano wielkim marszem zwerbowano kilka tysięcy wolontariuszy, wykorzystując ogólnodostępne dane statystyczne wyznaczono reprezentatywne dla całego kraju Czech Francji tam pojechali wolontariusze i nie zachęcali do wsparcia tego nie innego kandydata, ale prowadzili prace nad programem wyborczym 100 000 Francuzów zostało przepytanych 25 000 kwestionariuszy zostało wysłanych tutaj kłaniają się smartphone bardzo przydatne potem dokonano analizy tak stwierdzono, że dla reprezentatywnego wyborcy najważniejszymi tematami była rodzina i ochrona socjalna kluczowe wartości to Solidarność i spójność społeczna na ostatnim etapem przygotowań były takie takiej konwencji, w których sprawdzano reakcje potencjalnych wyborców na przekaz testowe konwencję rzecz jasna no i dopiero potem Macron zapowiedział swój start w wyborach to już był poziom wyżej tego co robił ląd, a z rozwoju perspektywy zdecydowanie tak to znaczy po pierwsze ze względu ma jednak inne podejście do kwestii zbierania danych, ale przede wszystkim przetwarzania państwa włączyły i przetwarzania danych tekstowych właśnie tutaj takiego identyfikowania istotnych kwestii wydobywania tego w gruncie rzeczy co ludzie chcą słyszeć tak, o czym co konkretnie to się też zresztą wydaje ważna w nawiązaniu do tych wątków, o których rozmawialiśmy poprzednio, dlatego że no cały czas jestem absolutnie przekonany, że w polityce nie tylko istotne jest tworzenie dobrze dostosowanych komunikatów do bardzo konkretnych grup, ale też budowanie 1 na relacji ogólnej, która będzie miała, która po prostu dobrze trafi do to większych grup społecznych to jest ważne, bo to może pamiętajmy, że polityka to coś takiego, o czym my często różnymi ludźmi dyskutuje tak to znaczy dyskutujemy pracy w domu ze znajomymi takich sytuacjach samo takie komunikaty bardzo fragment, ale związane z głosu różny przekaz, bo do różnych grup nie do końca nie do końca, aby się sprawdzą, jaki wydłużono relację rzeczy, które nie są w stanie przekonywać angażować się większą grupą osób to jest coś co jest nie tylko istotne tutaj dobra identyfikacja tych tych tematów po prostu jest jest ważne taki wydaje się, że to co było istotnego tym podejściu sztabu Macrona to po prostu dobra właśnie dobre w tej tak bardzo systematyczne budowanie agendy później toż testowanie czy prostowanie konkretnych komunikatów to to taki patrząc z perspektywy wykorzystania danych to moglibyśmy powiedzieć, że to jest rzeczywiście takie efektywne podejście do dodanych do wykorzystania to przenosimy się teraz za ocean wracam do roku 2012 we Francji była kampania ogląda, a w Stanach była kampania druga zwycięska Baracka Obamy i wówczas kandydat Demokratów zatrudnił specjalistów od bitej ta niektórzy twierdzili, że prawdziwym zwycięzcą wyborów była analityka no ale brakowało jest bardzo zdolnym politykiem, więc chyba zasług nie można mu aż tak uwierać i znawca marketingu politycznego twierdzą, że od tego momentu sztabowcy Obamy przestali patrzeć Amerykanów na społeczeństwo zaczęli patrzeć jak na zbiór milionów pojedynczych obywateli, że pierwszy raz w historii partii Demokratycznej bardzo dokładną dokładnie profilowane oraz scharakteryzowano każdego wyborcę zresztą każdym wyborcy zebrano około 3000 informacji i wyborcy przestali być traktowani przez analityków jako 1 grupa tylko właśnie jak zbiór pojedynczych obywateli tak tak warto pamiętać, że z mówiłem o tym, że stany Zjednoczone są inne perspektywy europejskiej to przede wszystkim ta różnica Otóż związana z podejściem do prywatności danych to znaczy jednak my jesteśmy przyzwyczajeni w Europie była dane należą do osoby, które tra dotyczą całych cała koncepcja danych osobowych prywatności RODO to są to jest to jest właśnie to natomiast w samym w stanach Zjednoczonych takich regulacji nie było teraz to trochę zmienia, aczkolwiek raczej na poziomie stanowym jeszcze się idealnym dni w związku z tym właścicielem danych był podmiot, który dane zabrał to wszystko przekładało się na torze wymiana danych pomiędzy firmami handel danymi był możliwy ma dużo większą skalę niż właśnie chociażby w Europie dzięki czemu można było rzeczywiście zbierać dane konkretna osoba i w bardzo bardzo szeroki tylko od danych jest wykorzystanie kart kredytowych płatności właśnie po po poddane internetowe czy dane związane z lokalizacją miejsca zamieszkania tak dalej także tych danych po prostu było bardzo bardzo dużo proszę proszę w samej kampanii wykorzystywano nie tylko dane o wyborcach, ale też dane właśnie dotyczące wolontariusze ich działań tego co się sprawca to można powiedzieć, że nie tylko aspekt takiego profilowania i zbierania danych o samych końcowych wyborca ale, ale też osobą, która pracują dla sztabu było ich pracy o tym co co się sprawdza co jest pracą, więc nic takiego podejścia, w których w, którym dane były wykorzystywane do tego, żeby to podejście usprawnień prawie, bo po prostu bardzo bardzo duży jeszcze na koniec Donald Trump 2016 oczywiście życie analityka, której pan już wspominał dyrektor zarządzający tejże firmy mówił 2016 roku właściwie chwalił jesteśmy w stanie przewidzieć cechy osobowościowe każdego mieszkańca Stanów zjednoczonych wykorzystujemy potężne ilości danych demograficznych, które następnie łączymy z wynikami naszej własnej analizy cech osobowościowych oczywiście Cambridge Analytica gromadziła w czasie kampanii wyborczej w stanach dane z Facebooka tak, które pozwalały określać profile psychologiczne milionów Amerykanów oczywiście to ułatwiało potem formułowanie do nich przekazów politycznych i programu wyborczego w tej kampanii zgromadzono ponad 5000 informacji na temat każdego Amerykanina to było do tej pory panie doktorze najpełniejsze wykorzystanie możliwości, gdy ta w polityce czy na pewno na pewno był to myślę tak dosyć szczytowy moment to, dlatego że później właśnie chociażby Facebook szczególnie jednak trochę uniemożliwiły korzystanie np. zewnętrznych danych w zorientowaniu reklam, więc to zostało trochę trochę ukrócona, aczkolwiek na pewno tych danych było jeszcze więcej były one przetworzone jeszcze bardziej zaawansowany sposób tutaj głównie wykorzystanie uczenia maszynowego, które przypisuje po prostu ta mimo konkret po uprościliśmy ca na podstawie danych o aktywności użytkowników to duża liczba wysyłanych komunikatów i tego eksperymentowania w tym mówiliśmy wcześniej natomiast na szóstej ostatniej kampanii prezydenckiej zeszłorocznej de facto tych działań takich reklamowych przy wykorzystaniu danych myślę, że było nawet jeszcze jeszcze więcej od nas to co było szokiem tego 2016 roku wydaje mi się też dlatego był to taki punkt zwrotny to jednak brak przejrzystości tych działań politycznych, które były prowadzone często właśnie bardzo małej skali i jednocześnie ich takie nastawienie negatywne tak to znaczy nie tylko muzyki prodemokratyczne zachęcajmy tutaj ludzi to udział w wyborach, ale nastawione na zniechęcanie demobilizację, więc więcej, bo to był taki pierwsze przykład może można powiedzieć taki wrogiego wykorzystania danych na koniec chciałbym pana doktora zapytać o sprawę kluczową, czyli o wykorzystanie narzędzia, jakim są wielkie zbiory danych bo kto z każdym narzędziem bywa można je wykorzystać w zbożnym celu można oczywiście wykorzystać w celu niecne i zastanawiam się, które z tych celów przeważy, bo cytowanych przeze mnie prof. Kosiński z wywiadu, którego udzielił tygodnikowi polityka widzi np. Jasną stronę mocy i mówił tak wielu osób dotąd było faktycznie wykluczonych z Demokratycznej polityki, bo nic z tych rzeczy, których politycy mówi ich nie interesowało tacy ludzie byli wyłączeni z procesu publicznego nie czytali gazet chodzili na spotkania z politykami nie głosowali teraz do każdego z nich polityk może dotrzeć z przesłaniem, które ich zainteresuje co każdego takiego człowieka poruszy można się dowiedzieć dzięki algorytmom czy to byłaby ta jasna stronę co ta ciemna trochę już ani mówiliśmy, czyli że coraz więcej politycy będą nas wiedzieć w związku z setem będą mogli nami co skuteczniej manipulować, bo tak jest zawsze to są można dziś są 2 strony tego samego medalu to znaczy z 1 strony ta większa mobilizacja wydaje się być faktem, ale to znaczy popatrzymy na wybory w Polsce jak popatrzymy na wybory w Stanach Zjednoczonych od tych ludzi to kto którzy w tych zbiorach wyborach biorą udział głosują jest więcej niż niż wcześniej tej drugiej stronę można zadać pytanie co do tego prowadzi kij tutaj wykorzystanie danych jak najbardziej, ale za to z wykorzystaniem danych stoi zwiększona polaryzacja ani to często właśnie wykorzystanie danych przekłada się ma zwiększenie polaryzacji politycznej w można powiedzieć, że duża polaryzacja przekłada się na ma mobilizację samo Boże, bo są kwestie, których wiadomo, że ważnych wyborców są w stanie zmobilizować pod tą poniekąd jest dobrze, ale z drugiej strony też myślę, że taki ideał jednak demokracji to jest twój system w tym co wyborca jest mocą poinformowany tak to znaczy to nie jest kwestia tego się tutaj jest jakaś tam 1 sprawa to często nie do końca uczyć może nawet nieprawdziwie przedstawiona potoczą zmobilizować czy stworzycie taki pozór fałszywego zagrożenia, bo to to takiej pensji mojej perspektywy mobilizacja dużych grup osób, które właśnie niewiele wiedzą niewiele rozumieją czym bardzo się tą polityką interesują są pewne kwestie, które odpowiednio przedstawione mogą zachęcić do udziału w wyborach no niekoniecznie przekłada się ma taki dużą wartość samą w sobie ludzie na efektem tego może być dość wzrost populizmu, więc tutaj szczerze, że byłbym ostrożny natomiast w tym drugim wymiarze takiego manipulowania no to to rzeczywiście nie jest to jest jest to potencjalna zapowiedź żołnierza jeszcze większym stopniu ci politycy będą się skupiać na mówieniu tego co chcemy usłyszeć czy czym konkretnie albo jakaś niewielka grupa osób podobnych takim różne komunikaty do różnych grup wysyłać natomiast to co się może tak bardzo pesymistycznie zabrzmiała to warto przy przywoła suwak taki przykład z 2017 roku wyborów parlamentarnych w wielkiej Brytanii, kiedy to kierownictwo partii pracy i niedzielę kolby osobiście pomysł ma zrobić jakieś dużej kampanii do wyborców no ta kampania została przygotowana ona sztabowi bardzo się czy osobom część osób sobie bardzo się taką palenie nie podobała to co to co z tą zrobił dopuścił tą kampanię, którą kierownictwo partii chciało, ale taki sposób, że była ona widoczna tylko dlatego kierownictwo partii dla części dziennikarzy generalnie dla niedużej grupy może kilku tysięcy to osób z otoczenia kierownictwa natomiast przeciętnym Brytyjczykom wyświetlano zupełnie zupełnie inne komunikatu, tak więc można powiedzieć, że tutaj jest jest to przykład, w którym kierownictwo polityczna, którą brytyjskiej partii pracy padło ofiarą tego mikro gotowania, więc o zagrożeniu zagrożenie niewątpliwie są one no, chyba że są jednak ograniczenia tej możliwości taki by nadmiernego nadmiernej personalizacji przekazu oraz z relacji zgłosiło jednak dużo wyborów politycznych odbywa się w takich dyskusjach międzyludzkich podważa to się w coraz większym stopniu jest król idzie w kierunku większej przejrzystości tej komunikacji politycznej w internecie, czyli przejrzystości nawet takiego mikro przygotowanie oraz o część umowy z serwisu tutaj warto wspomnieć tu też, że rosną Facebook to się tą częścią tego typu rozwiązania wprowadza głosy ograniczają możliwości reklamy już w tematach politycznych Vitorii w ogóle zakazał Facebook zrobił to po wyborach prezydenckich w stanach, żeby doszło do mnie nie powodować jakieś tam nadmiernej dyskusji właśnie dotyczącej wyniku wyborczego to myślę, że tutaj też trochę takich inicjatyw, które mogą poprawić się mu wszystko to przestrzeń debaty jest dr hab. Dominik Batorski socjolog interdyscyplinarne centrum modelowania matematycznego komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego był moim państwa gościem panie doktorze bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, również państwu dziękuję za wspólny czas życie spokojnej nocy do usłyszenia sprawy różne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SPRAWY RÓŻNE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA