REKLAMA

Konkursy na dyrektorów w instytucjach kultury, czy transparentne?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-01-11 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
15:24 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Marta Czyż krytyk i kurator sztuki Rozwiń »

Marta Czyż: "Nie jest dobre dla sztuki wybierania na stanowiska dyrektorów osób bezpiecznych politycznie. Od kilku lat chodzi o rozdział i budowanie alternatywnej historii sztuki." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj kuratorka sztuki Marta Czyż Witaj serdecznie, więc dobre postaramy się w ciągu kilkunastu najbliższych minut podsumować to co 2020 roku działo się w sztuce współczesnej i postaramy się również wybiec nieco w przyszłość, ale zacznijmy od tego co wydarzyło się ostatnio od kilku miesięcy akcja kultura we Wrocławiu zwraca uwagę na brak dialogu między środowiskiem artystów, a władzami Rozwiń » miasta dotyczyło to zarówno wyborów nowego dyrektora BWA Wrocław, jakie obecnie, kiedy wg na razie jeszcze nieoficjalnych informacji dyrektorką muzeum współczesnego Wrocław została seria z PiS Płocka Karwot Marto, skąd tyle kontrowersji wokół tej właśnie nominacji komisje konkursowe składają się na ogół urzędników przedstawicieli ministerstwa pracowników przedstawicieli różnych środowisk natomiast zauważa zauważalny jest brak osób z kompetencjami merytorycznymi w co zawsze obarczone jest niebezpieczeństwem zwracania uwagi na inne rzeczy wśród kandydatów niż program wizja galerii i odnoszę takie wrażenie, że w przypadku ostatnich konkursów i tego co się dzieje w różnych instytucjach miastach niestety ma to miejsce również tym razem nie doszło do powołania do składu komisji nikogo poszedł posiadającego mandat społeczny do danej reprezentacji wrocławskiej rady kultury, a jednocześnie skład komisji był reprezentowany przez bardzo konserwatywna instytucjonalna spojrzenie dyrektora wydziału kultury we Wrocławiu, jeżeli rzeczywiście sprawdzą się o plotki na razie, bo rzeczywiście nie mamy jeszcze żadnej informacji na temat legalne i wygranego to, jeżeli wygra kopalni to okaże się, że znowu została wybrana bardzo bezpieczna wygodna politycznie opcja to oczywiście nie jest dobre dla sztuki i zawsze będzie odbywało się ze szkodą dla sztuki dla artystów dla kuratorów i ostatecznie też dla publiczności, bo jestem przekonana, że będą podejmowane być może nawet podobne tematy, a przez dwójkę kandydatów się tak jak teraz mieliśmy obchody Wrocławia 70 o dużą wystawą i wieloma wydarzeniami i być może np. taka wystawa też by miała miejsce, ale pewnie byłaby to wystawa o zupełnie innym charakterze odnoszę wrażenie, że również biorę pod uwagę bezpieczniejsze kandydatów takich, którzy pasują tylko politykom urzędnikom po prostu cofamy się i doprowadzimy do tego, że te instytucje będą bardzo wtórne ustaw wolno orzec, iż w sztuce wszystko jest dozwolone wolno też zauważyć, że nie wszystko co się w jej obszarze dzieje pozostaje pożyteczne napisała w konkursowym dokumencie aplikacyjnym pani Sylwia Wisłocka Karwot i dodaje, że zła sztuka choćby podana jak najbardziej niezwykłym wysmakowanym opakowaniu pozostaje zła, jakby to skomentowała no to bardzo przypomina niestety taką narrację, którą przyjęła teraz m.in. wicedyrektorka centrum sztuki współczesnej Krystyna Różańska Gorgol Leszka która, która to też instytucja próbuje budować taką nową narrację dla sztuki nową historię alternatywną, która chce dzielić sztukę o, a złą i dobrą pytanie tylko gdzie obok jak jakiś sposób definiowana jest zła sztuka bo, bo oczywiście można powiedzieć, że jest coś takiego jak zła sztuka tylko po prostu może być to sztuka która, która jest nieprzemyślana nie ma nic dopowiedzenia do przekazania nie ma żadnych wartości choćby artystycznych, a wydaje mi się, że tutaj chodzi o coś innego, choć jest właśnie rozdział i próba budowania nowej nowej alternatywnej historii sztuki, która będzie trochę podważała co się działo do tej pory podważała dokonania tych artystów, którzy są dzisiaj dla nas ważni co myślisz, że muzeum współczesne Wrocław czeka los Warszawskiego zamku Ujazdowskiego, gdzie właśnie doszło do nazwijmy to rewolucji konserwatywnej mam nadzieję, że nie aż w takim stopniu ale, ale są mam takie obawy już tak, że nasze nadzieje na to stanowisko dyrektora muzeum współczesnego Wrocław aplikowały 2 osoby oprócz krwi Wisłockiej Karwot dotychczasowy po dyrektora Piotr Lisowski jak to jest trudno znaleźć chętnych do zarządzania instytucjami kultury wynika to moim zdaniem ZUS pewnego rodzaju rezygnacji z braku wiary uczciwe rozwiązywanie takich konkursów trzeba powiedzieć, że przygotowanie się do takiego konkursu to nie jest kwestia wysłania swojego CV i pisania krótkiego programu to jest szereg różnych czynności, które trzeba wykonać się do tego bardzo rzetelnie przygotować trzeba trzeba znać wszystkie ustawy trzeba przygotować szereg różnych dokumentów takie rzeczy taka procedura trwa miesiącami tygodniami i pochłania bardzo dużo czasu, a jeżeli ktoś odnosi wrażenie, że nie ma szans takim konkursie, bo właściwie wszystko ustawione przez urzędników tej pani też mówiono już od jakiegoś czasu, że prawdopodobnie przyjdzie ktoś z zewnątrz będzie wygodne dla urzędu i rzeczywiście prawdopodobnie tak się stanie w związku z tym o kandydaci, którzy nawet myślą o tym, żeby wystartować rezygnują, bo po nie widzą wiary w uczciwe rozwiązanie u nas tak też sama brała udział niedawno konkursie na dyrektora galerii miejskiej w Łodzi czy czy może powiedzieć, jakie to było dla ciebie doświadczenia sama namawiałam mu kolegów koleżanki, aby startowali w tym konkursie ostatecznie też wystartowały tylko 3 osoby poza mną obecny dyrektor jeszcze 1 artysta kurator działu niestety nie udało się grać tego konkursu i mam wrażenie, że to była bardzo podobna sytuacja jak we Wrocławiu była to próba odzyskania pewnej instytucji dla świata dla świata sztuki dla publiczności dla artystów dla partnerów również komisja dialogu obywatelskiego podobnie jak we Wrocławiu starała się jak najbardziej mieć wpływ na przebieg konkursu i tutaj udało się mieć reprezentanta komisji natomiast okazało się, że wydział kultury miasta Łodzi absolutnie nie jest przygotowany na żadne zmiany i tak jak galeria prowadzona od lat pięćdziesiątych, która zawsze była dosyć zaściankową galerią gdzieś na peryferiach całego obiegu galeryj innego, gdzie pokazywał pokazuje się głównie ze sztabu profesorów kolegów profesorów z innego miasta wystawa adiunktów jubileusze i całość programu jest bardzo anachroniczne i archaiczne nie ma o tej galerii informacji w mediach branżowych nie ma tekstów krytycznych ta galeria nie pojawia się w takim obiegu galerii zlokalizowanych poza centralnymi ośrodkami tak jak np. była w Zielonej Górze czy galeria labirynt aucie przecież bardzo dużym ośrodkiem i tak galeria powinna być taką wizytówką tak naprawdę, a właściwie nikt do niej nie słyszy, dlatego że cały czas ten program jest bardzo wtórny i nikt nie chce tam nic zmieniać mimo tego, że środowisko bardzo się tego domagało działo się dokładnie to samo i to jest też tak taki punkt rezygnację nie tylko mojej, ale w ogóle środowiska mam wrażenie dobrze, czego to wynika twoim zdaniem z braku dialogu na linii też kultura polityka kultura samorządowcy zdecydował o braku wsłuchiwania się głosy twórców artystów zdecydowanie to jest także cały czas potrzebujemy cały czas mamy za dużo polityków za dużo urzędników, którzy decydują o tym będzie prowadził takie instytucje, a nie bierzemy pod uwagę osób, które rzeczywiście się na tym znają osób, które np. tak jak komisja dialogu obywatelskiego, która wsłuchuje się organizuje liczne debaty spotkania konsultacje, gdzie widać tę potrzebę widać np. jak środowisko łódzkie jest rozbudowana, bo tak naprawdę nie ma niczego złego w pokazywaniu profesorów ASP uczy ich nie o to chodzi chodzi o to, żeby pokazać też to środowisko w sieci z faktu, że to nie jest tylko i wyłącznie dalej ja, która ma 4 lokalizacje, gdzie można pokazywać tylko i wyłącznie profesorów okazjonalnie, podłączając się pod takie wydarzenia jak np. międzynarodowy festiwal światła chodzi o to, żeby pokazać, że są środowiska, które działają alternatywne, że są już różne inicjatywy and żyjące, że można się otworzyć na bardzo szeroką publiczność różnymi wydarzeniami poza wernisażem przykład i oprowadzania dla dzieci cały czas po prostu jest tyle galerii, które pokazują ciekawy kierunek, otwierając się na wszystkie środowiska, a tutaj mamy właśnie zamknięcie się na środowiska w Martę trochę zmieńmy temat w kulturze osobistej udało się do tej pory przeprowadzić szereg podsumowań dotyczących tego co działo się w kulturze w roku 2020 pora na sztukę współczesną zostało nam kilka minut dosłownie czy 2020 rok to był owocny rok dla polskiej sztuki pomimo pandemii, a myślę, że wyciągnęliśmy wiele wniosków ten czas nie był dla nas łatwe, ale było wiele inicjatyw, które udźwigną tę sytuację prawda jest taka, że sztuka da sobie do każdych warunkach ja przynajmniej bardzo wierzę, że udowodniliśmy sobie, że mimo tak tej całej pandemii radzi sobie świetnie w internecie, ale równocześnie cały czas potrzebujemy bezpośredniego z nią kontaktu i wydaje się, że jeśli chodzi o takie typowo pandemiczne sytuacje to z przyjemnością oglądałam mu o takie inicjatywy w internecie jak sam House rezydencji Łukasza chorobowa albo jak kiedyś swoją apartament organizowaną przez galerię Dawid Radziszewski, ale też instytucje dały sobie radę realizują świetne programu wystawienniczy i wystawienniczy online tak jak ustawa wiek połączenia muzeum sztuki nowoczesnej Warszawa w budowie galerii labirynt, która zrealizowała świetny programu właściwie przez cały rok realizowała świetne wystawy reagujące na bieżącą sytuację ja też bardzo docenia tak naprawdę wracają do Wrocławia teraz inicjatywy oddolne i zupełnie niezależne, które właśnie są niezależne od tych wszystkich instytucjonalnych w zależności, które stają się dzisiaj ogromnym kłopotem, a chodzi o inicjatywę na obniżki podwórku we Wrocławiu, która nazywa złotych kiosk prowadzi dwójka kuratorów Magdalena kraj jubiler, którzy realizują tam wystawy indywidualne, gdzie ten kontakt nawet w trakcie pandemii oczywiście w trakcie zamknięta zamknięcia w trakcie zamknięcia wszystkich instytucji absolutnie nie było to możliwe, ale właściwie przez większość roku można było odwiedzać złoty Kłos, dlatego że na tę wystawę przechodzi się i umawia indywidualnie także jest spotkanie 1 ma 1 jak najbardziej bezpieczne, a program wystaw był często dużo bardziej ambitne niż niektóre galerie komercyjne czy niektóre instytucje, o których była dzisiaj mowa i trochę o tym powiedziała, ale sztuka współczesna jak wiadomo jest wyjątkowo wrażliwe na odbiór rzeczywistości i często reaguje na to co tu i teraz taki był list, o którym dużo mówiliśmy w kulturze osobistej taka też była wystawa nigdy nie będziesz szła sama przygotowana pod koniec roku galerii labirynt w Lublinie złożona z transparentów z manifestacji strajku kobiet spodziewasz się w tym 2021 roku kolejnych podobnych akcji artystycznych poza byciem ze sobą poczucie wspólnoty el to jest dzisiaj bardzo ważne potrzebujemy też sztuki bardziej niż kiedykolwiek lew Tołstoj mówił o tym, że powieść to zwierciadło przechadzające się po gościńcu im się wydaje, że tak samo ta sztuka współczesna te sztuki wizualne reagują na wszystkie drgania i sytuacje i powinniśmy być dzisiaj bliżej sztuki niż kiedykolwiek dlatego tak jestem jestem o tym przekonana jak najbardziej to jest pytanie na koniec, bo wszystkie portale internetowe pod koniec roku ogłosiło, że do Polski zawita Banksy od 12lutego ma być pokazywana wystawa w centrum praskim Koneser wystawa zatytułowana, ale to Banksy czy sama wybiera się na tę wystawę jestem bardzo sceptyczna jeśli chodzi o takie wystawy o przeczytałam bardzo krótką informację na temat tego pokazu i nie wiem czy to nie będzie trochę trąciło taką sytuacją jak one go na stadionie Narodowym jakaś taka interaktywna wystawa, która ma pokazać różne prace Banksy ego różnych różnym ujęciu no on on przecież sam odbiega od od muzeum odbiega od strategii wystawienniczych sztuka funkcjonuje zupełnie innym kontekście przestrzeni jestem sceptyczna, aczkolwiek oczywiście bank jego bardzo doceniam bardzo bardzo dziękuję za to spotkanie za to podsumowaniem Marta Czyż kuratorka sztuki była gościem kultury osobistej za chwilę za kilka minut w radiu TOK FM informacje kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA