REKLAMA

Portugalia z prezydencją w UE

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-01-11 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:08 min.
Udostępnij:

Na czym właściwie polega pełnienie prezydencji? Jakie priorytety ma Portugalia? I jaka była jej rola do UE?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór przed nami poniedziałkowe wydania audycji cyklu Maciej Zakrocki przedstawia, w którym tak będziemy starali się robić każdy poniedziałek będą przy pomocy gości przybliżę państwu Unię europejską i historie sposób działania tak się bowiem składa, że mimo prawie 17 już lat członkostwa niewiele o tej Unii wiemy coś powie, ale czy ta wiedza jest potrzebna po co mamy się zagłębiać procedury struktury unijnych instytucji ważne Rozwiń » organizacja działała sprawnie szybko podejmowano decyzję by skutecznie reagowała na sytuacje kryzysowe pełna zgoda tylko problem polega na tym, że często mamy wrażenie, że tak nie jest i wtedy Unię obarczamy winą wybuchła pandemia każde państwo zaczęło działać samodzielnie zamykać granice chomikować maseczki i ubrania ochronne, gdzie jest Unia słychać było wielu stron zaatakowanych bardzo mocno przez wirusa Włoszech wściekli ludzie rzucali unijne flagi z publicznych urzędu, gdyby wiedzieli, że Unii państwa członkowskie nie przyznały uprawnień w sprawach zdrowotnych to pewnie by tak niereagowanie to jeden z wielu przykładów, kiedy zwyczajnie nie wie co unijne, a co krajowe trzeba przyznać, że same rządy mieszają na głowach, bo dobrze jest mieć tę Unię jako dogodnego chłopca dobicia jak coś idzie rządom to winna jest Unia ani rządzący teraz podobnie jest ze szczepionkami, ponieważ zgodziliśmy się na wspólne zakupy, czyli na negocjowanie przez komisję europejską kontraktów na zakup szczepionek to jak teraz tempo szczepień słabe to winna temu jest Unia, że niby za wolno kupuje jak to się do faktu, że do Polski dotarło 700 000 szczepionek zaszczepiono 200 000 osób nieważne ważne, że winna jest Unia dlatego uznałem, że warto będzie w poniedziałki o naszej wspólnocie rozmawiać poznać bliżej zrozumieć mechanizmy funkcjonowania mamy początek roku, a to oznacza, że kolejne państwo rozpoczęło tzw. prezydencję w radzie Unii Europejskiej prezydencję, czyli co co to znaczy, że teraz Portugalia będzie kierowała pracami rady jak to się ma do funkcji przewodniczącego rady, który teraz jest belgijski polityk szare Michela przedtem był Donald Tusk przecież taki przewodniczący ma do dyspozycji wielki gmach liczną armię urzędników to co jeszcze jakaś prezydencja wyjaśni to prosty ciekawy sposób pani prof. Renata Mieńkowska-Norkiene z katedry polityki Unii Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego a czego możemy oczekiwać po prezydencji portugalskiej jak taki maleńki dziesięcio milionowy kraj może wpłynąć na Unii jej politykę czy Portugalia ma tu jakieś doświadczenie czy pierwszy raz będzie sprawowała prezydencję jak członkostwo tego kraju w unii wpłynęło na jego rozwój sytuację polityczną czy możemy skorzystać z tego doświadczenia do tych wątków nawiąże w rozmowie ze mną na kolejny gość Wojciech Baczyński dyrektor generalny polskiej portugalskiej Izby gospodarczej to już wkrótce teraz pora na subiektywny przegląd wydarzeń dzisiaj, czyli poniedziałku 11stycznia 2021 roku Maciej Zakrocki przedstawia wicepremier Jarosław Gowin zapewnił, że właściciele firm z regionów górskich szczególnie poszkodowanych przez lockdown będą mogli liczyć na pomoc uruchomiona została nowa tarcza finansowa opiewająca na ponad 20 miliardów złotych wyliczał wicepremier zapewnił też, że to niejedyna pomoc, o jaką będą mogli ubiegać się przedsiębiorcy z regionów górskich każda z tych gmin otrzyma dwojakiego rodzaju wsparcie po pierwsze, samorządy mogą umarzać podatek od nieruchomości rząd będzie finansował samorządom 80% kosztów takiego umorzenia druga forma pomocy to środki przeznaczone na inwestycje związane z branżą turystyczną łącznie na te inwestycje rząd zdecydował się przeznaczyć przeszło 700 000 000zł dodał wicepremier Jarosław Gowin Maciej Zakrocki przedstawia poprzednio wiadomością koresponduje kolejna o to rzecznik małych średnich przedsiębiorców Adam Abramowicz zwrócił się do premiera Mateusza Morawieckiego z wnioskiem o rozważne podejmowanie dalszych decyzji rządu mających na celu zwalczanie epidemii covid-19 ze szczególnym uwzględnieniem konsekwencji gospodarczych zdaniem rzecznika od 18stycznia br. rząd powinien wrócić do realizacji zapowiedzianego w listopadzie zeszłego roku planu premiera powrotu do normalności z etapem stabilizacji w piśmie do premiera Adam Abramowicz podkreślił, że przedsiębiorcy z niepokojem przyjmują informacje, jakoby po osiemnastym w styczniu br. nadal miała być utrzymana blokada części branż, jeżeli tak się stanie to zdaniem rzecznika wiele firm sektora MŚP przestanie istnieć ich właściciele staną się bankrutami, a zatrudnieni przez nich ludzie stracą pracę, pozostając w tej tematyce sięgamy teraz ponad cytat dnia coraz więcej przedsiębiorców się buntuje uważa rządowe rozporządzenia zamykającej biznesy są sprzeczne z konstytucją i składają do kancelarii prawnych zbiorowe pozwy dzisiaj wieczorem swój protest bardzo spektakularnej formie okazało kilkuset podhalańskich przedsiębiorców zrzeszonych pod hasłem góralskie weto odpalili w wielu miejscowościach pochodnie w kształcie litery fałsz jak weto desperacji tej grupy mówił dzisiaj w magazynie EKG Andrzej Pietrzyk wójt Bukowiny Tatrzańskiej to jest taka inicjatywa rzeczywiście ludzie zbierają się w różny w różnych częściach Podhala mniejsze lub większych grupkach i zastanawiają się co robić rym kierunku i aby aby przetrwać to są raczej raczej przedsiębiorcy, ale też zwykli ludzie panie redaktorze w naszych miejscowościach górskich i 80% kwater to są kwatery prywatne, gdzie rodziny jednoosobowe prowadzą działalności rodzi się z tego utrzymują, więc to nie są tylko hotelarzy wielcy wielcy przedsiębiorcy, ale też normalni ludzie no jest to być, bo nie był dla tych ludzi, więc ciężko jest oceniać w tych kategoriach słuszności czy niesłuszności no tonący brzytwy się chwyta, więc do domu nie mają wyjścia ich mniemania poprosiliśmy o wypowiedź mecenasa Radosława Płonki eksperta BCC do spraw prawa gospodarczego, jakie są granice buntu wobec rządowych rozporządzeń co może grozić buntownikom czy mają rację, że przynajmniej część rządowych rozporządzeń zamykających branży w walce z pandemią jest niekonstytucyjna jeśli chodzi o granice buntu przedsiębiorców wobec rządowych rozporządzeń oczywiście ta granica jest jasna jest jest nią co obowiązujące przepisy póki przedsiębiorca przestrzega obowiązujących przepisów dopóki takie obywatelskie nieposłuszeństwo jest dozwolone tutaj mamy do czynienia bardzo specyficzną sytuacją w ostatnią chyba bez precedensu w trzeciej RP, gdzie władza u stoi na stanowisku, iż obowiązywać przepisy natomiast obywatele stoją na stanowisku przeciwnym niestety powstał ogromny chaos prawny w działaniu władzy w wyniku działań osób, które wydawały rozporządzenia ograniczające nasze podstawowe wolności w tym wolność działalności gospodarczej i tutaj odsyłam do art. 22 konstytucji, który przypomnę, której zapisy przypomnę stosuje się oczywiście wprost bezpośredniej ten przepis stanowi ograniczenie wolności działalności możliwe jest tylko w drodze ustawy tylko ze względu na ważny interes publiczny teraz tak właśnie pod uwagę fakt, że te ograniczenia wszelkie ograniczenia nowe wprowadzane za pomocą rozporządzeń właśnie za pomocą ustawy to absolutnie Przedsiębiorczej tak jest również moje zdanie mają podstawy do tego, żeby kwestionować te ograniczenia, ponieważ państwo, które samo ustanawia reguły dla siebie, bo państwo tworzy prawo samo tego prawa nie czeka czy wprost konstytucji jest napisane jak można ograniczać tą działalność gospodarczą, a w praktyce jest ograniczana poprzez ustawę przez rozporządzenie w związku z powyższym uzasadnione jest absolutnie uzasadnione stanowisko, że te rozporządzenia nie mają mocy prawnej i przedsiębiorcy opierają się tutaj również orzeczenie sądu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu które, jakby potwierdza to co powiedziałem wcześniej to znaczy nie można poprzez rozporządzenie ograniczać swobody działalności gospodarczej w związku z powyższym państwo popełniło tego rodzaju błąd i teraz wyborcy mają czas na uzasadniony stanowisku projekt rozporządzenia powrotu obowiązują problem jest taki, że państwo wychował własnych procedur i samo zorganizowało ten ogromny chaos wprowadza do czynienia i teraz przez państwo stanie na wysokości zadania jakoś problem rozwiąże określa kolegę lub prawne tutaj absolutnie powinny być one ewentualnie wprowadzone w zupełnie innej formie w formule pracy poprzez ustawa powinna być przemyślane ja osobiście i również politycy jesteśmy przeciwni wprowadzaniu kolejnych ograniczeń wręcz przeciwnie chciałbym, aby to tak uwolnić się nieracjonalne ograniczenia w areszcie FOT AP zaoszczędzić ludziom dramatów życiowych Pankow firm dziś bardzo nieprzyjemnych sytuacji na pracę sytuacja ta ustanowiona obecnie 100 przedsiębiorców jest walka z kraju obecności tam składki przedsiębiorców, którzy po prostu popełnili samobójstwo straty od sytuacji zostali pozbawieni środków to często pozbawieni możliwości wypłaty z działalności gospodarczej dostali z kredytami dług, jaki wzrost kosztów badań lub 200 to sytuację są w stanie przetrwać, więc tutaj apel absolutnie to czwarta na to sytuacja się po chwili pochylić i nie wprowadzać bezrefleksyjne zakazów, które no i są jest racjonalnego jak sobie jest zagrożonych dowodów czy analiz ropy biało 20 naukowych analizach, które wprost wskazywały, że dana branża wrota tutaj i zachorował i ochrony prawnej zwiększono jest to jasne jest to poparte dowodami naukowymi i armaty powinny przede wszystkim pracować po po prostu winny sposób może wiązać z ochroną szkody wielu osobom z powyższym tak jak powiedziałem sytuacja bardzo okrutna i przedsiębiorcy mają podstawę do tego, aby kwestionować prawo ograniczenia i tak one znosili bardzo długo przez wiele miesięcy te niedługo minie rok od wprowadzenia pierwszych restrykcji rzeczywiście tu wszyscy się podporządkowali natomiast tego po tylu miesiącach nadchodzi pewna refleksja widzimy, jakie są skutki tych działań i w związku z powyższym też poznać można rzetelnie apel do zostawi zweryfikować tak naprawdę czyta rozporządzenia zakazu to co rzeczywiście potrzebna przede wszystkim czy są wprowadzone od 2 z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym, więc odnośnie odnośnika chciałbym powiedzieć, tyle że jeśli przyjąć taką interpretację jak i jaką przy przeciętnej premii szereg prawników, a to oczywiście żadnych, ale wobec przedsiębiorców, aby być nie może, ponieważ rozporządzenia jako prawnie skuteczne nie są wiążące w związku z powyższym nie można mówić wysoka charakter kary, które są faktycznie nakładany przez organy administracji pewną wierzy komu uchylane przez niezawisłe wolne sądy, które po prostu będą się kierować literą prawa i tylko i wyłącznie litera prawa jasno konstytucja mówi jasno, ale w związku z powyższym należy spodziewać się, że ta linia orzecznicza będzie, w które dopiero kształtuje będzie korzystna dla przyciąga, a teraz już pora na część główną audycji, w której wyjaśniamy zawiłości Unii Europejskiej Maciej Zakrocki przedstawia gościem audycji Pani Poseł Renata Mieńkowska-Norkiene katedra polityki Unii Europejskiej Uniwersytet warszawski dobry wieczór dobry wieczór panie redaktorze dobry wieczór państwu może najpierw spróbujemy zdefiniować, zaczynając od początków Unii Europejskiej może czym była prezydencja no właśnie w unii europejskiej w radzie europejskiej w radzie Unii Europejskiej UE tak to nie jest takie proste do określenia jeśli weźmiemy pod uwagę rzeczywiście perspektywę historyczną, bo prezydencja w radzie Unii Europejskiej jest dzisiejsza prezydencja po zmianach, jakie weszły traktatem z Lizbony i ja rzeczywiście na sam książkę nawet o tym jak się zmieniły uwarunkowania prawne i sytuacja faktyczna prezydencji po wejściu w życie traktatu z Lizbony one rzeczywiście trochę zmieniła się z tym mamy do czynienia dzisiaj jest prezydencja nieco słabsza, ale oczywiście w toku integracji europejskiej prezydencja wyglądała różnie, bo ona właściwie pojawiła się razem z europejską wspólnotą węgla Stali, czyli od samego początku towarzyszy najpierw wspólnocie tej pierwszej później wspólnotom europejskim następnie Unii Europejskiej traktat wzmacnia ich na dzisiaj po wejściu w życie traktatu z Lizbony w tym trochę zmienionym kształcie towarzyszy już nam, bo Polska też ma za sobą doświadczenie prezydencji natomiast takich ciekawostek tylko od razu na początku chciałabym powiedzieć, że pierwszą pierwszym trio prezydencji już nowym składzie po wejściu w życie traktatu z Lizbony było właśnie w Rio niemiecką portugalską słoweński, więc to jest clio, które było doświadczamy już tych nowych warunkach natomiast rezydencja na początku ale zanim przejdziemy do tych właśnie nowych czasów to jednak z uporem maniaka będę wracał do tych lat pięćdziesiątych do końca lat pięćdziesiątych, bo to jest ciekawe jak siedzi jak się zastanawiamy właśnie co to jest ta prezydencja, bo jeżeli właśnie przypomnimy sobie że, że po belkach np. Niemcy wtedy jeszcze zachodnie miały prezydencję i przedstawicielem państwa w tej radzie był Konrad idea, aby nawet tak zaraz potem Francuzi szalem golem no, więc wydawałoby się, że to zwykle rośnie ważnego prezydencji no bo rzeczywiście na początku ona była o tyle ważna, że nie zapominajmy wspólnoty europejskie były takim tworem jeszcze wtedy zupełnie nowym wszyscy wiedzieli po co one są, żeby był pokój mali, żeby oczywiście wzmacniać dobrobyt tutaj u nas pamiętajmy też wykorzystywano jeszcze resztki i jedno planu Marshalla tego co z tego planu Marshalla narodziło to oczywiście Europa próbowała wrócić do jakiegoś takiego stanu względnego rozwoju i umacniania pokoju oczywiście po o okrutnym doświadczeniu drugiej wojny światowej, więc rzeczywiście te mocne nazwiska to były nazwiska wynikające z tego, że ta prezydencja była po prostu był taki okres, kiedy państwo członkowskie przez pół roku sprawowało coś w rodzaju takiego ogólnego reprezentacyjnego powiedziałabym, a charakteru wspólnot europejskich, czyli państwo wybrane określone wcześniej przez pół roku reprezentowało wspólnoty na zewnątrz było takim telefonem do Europy przez pół roku właśnie zresztą przez wtoku integracji było parę prób, żeby wydłużyć ten okres, bo były państwa, które uważały, że pół roku to jest trochę za krótko, ale pamiętajmy też, że każda próba wydłużenia też mogła się wiązać z takim zarzutem, że jakieś państwo chciałoby no trochę więcej działać np. na własną rzecz dlatego nie zapominajmy też to warto podkreślić, że prezydencja to przewodniczenie meble wspólnotom teraz Unii to nie jest czas, kiedy jakieś państwo dominuje w unii europejskiej i ma niepowtarzalną okazję, żeby zrealizować swoje interesy jest dokładnie odwrotnie to znaczy jest to okres, kiedy 1 kraj europejski właśnie ma najpierw wspólnot teraz Unii Europejskiej bierze odpowiedzialność za całą mnie wcześniej wspólnoty, reprezentując ją na zewnątrz, ale też jednocześnie, organizując względnie sprawne, a wdrażanie pewnych priorytetów, które na dany okres są istotne i prezydencja miała jak 2 takie podstawowe funkcje kiedyś oprócz tej właśnie reprezentowania Europy nazwijmy Europy wcześniej w rozumieniu wspólna dzisiaj Unii na zewnątrz, ale też tutaj u nas wewnętrznie to też był taki czas, kiedy no realizowano ambitniejsze cele, bo wiadomo, że wtedy, kiedy państwa próbowały dogadywać między sobą to w dużej mierze realizowały coś co brzydko się nazywa żargonie powiedzmy taki trochę korporacyjnym zwierząt taką, czyli one generalnie realizowały takie podstawowe gdzieś tam swoje zadania wynikają z budżetowania wynikające z jakichś tam celów też politycznych partykularne tymczasem ta prezydencja to był czas, kiedy jakiś kraj mógł przedstawić swoim obywatelom jak wspólnoty działają, jakie są najważniejsze cele ma jakiś konkretny okres tym przypadku półrocza, chyba że na państwa dogadywały się między sobą i robiły też dłużej, ale to było nietypowe raczej przed traktatem z Lizbony dopiero po wejściu w życie traktatu z Lizbony mamy do czynienia z trio prezydencji z priorytetami określonymi raczej na 1,5 roku już teraz, chociaż oczywiście one są systematycznie weryfikowane i państwa biorą odpowiedzialność za oczywiście przez półrocze, w którym sam sprawują prezydencję natomiast część tak by znowu poprosił o zatrzymanie się na sekundkę się pojawia nam kolejny termin trio ale zanim trio, żeby tak właśnie to wszystko powolutku wytłumaczyć no to jeszcze właśnie powiedzmy co zmienia traktat lizboński jeśli chodzi o prezydencje, tym bardziej że tu pojawia się jeszcze dodatkowy czynnik, który część może słuchacze właśnie powodować jakiś rodzaj zamieszania no bo wraz z tym traktatem pojawia się funkcja przewodniczącego rady europejskiej co więcej, kiedy Donald Tusk zostawał to niektórzy, którzy chcieli podkreślić rangę tego urzędu wręcz mówili, że to jest prezydent Unii Europejskiej Noto teraz pytanie no to jak jest już taki przewodniczący rady ma swój wielki gmach kiedyś to był już w lipcu teraz dalej jest ten gmach, ale przecież za Tuska otworzono Tusk stałe prawda potężne gmaszysko z ogromną liczbą urzędników na to co jeszcze potrzebna prezydencja jakiegoś państwa, a właśnie, bo rzeczywiście po wejściu w życie traktatu z Lizbony pojawił się 2 nowe funkcje nawet, bo pan rzeczywiście pan redaktor wspomniał o prezydencie Europy szumnie nazywany taka jest przewodniczący rady europejskiej przypomnę tylko, że rada europejska są szefowie rządów głowy państw Unii Europejskiej, czyli absolutnie najważniejsze osoby reprezentujące kraje członkowskie natomiast pojawiła się jeszcze druga bardzo istotna funkcja z perspektywy prezydent jest wysoki przedstawiciel, a ze spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa jest też funkcja, która ma bardziej taką rolę współpracy ze światem zewnętrznym, bo jednak przewodniczący rady europejskiej, które je jako pierwszy był Herman van Rompuy, o którym też popełniła rozdział w książce jest w ogóle bardzo ciekawy człowiek, jakkolwiek nie wydaje i kiedyś chyba Nigel Farage nazwał go osobą o temperamencie bankowego urzędnika, niemniej jednak nie do końca tak jest, ale oczywiście z naszej perspektywy polskiej było to istotne, że po ma taka funkcja, ponieważ drugim po Herman van Rompuy właśnie przewodniczącym rady europejskiej został Donald Tusk i to było to byłaby wyższa funkcję dotychczas sprawowana przez osobę z tej części Europy w ogóle nie mówiąc o Polsce w strukturach europejskich przy czym szef rady europejskiej to jest jednak człowiek, który ma zadanie negocjowanie albo spóźnianie stanowisk różnych państw członkowskich i on co prawda, owszem, reprezentuje Unię czasami na zewnątrz, ale nie ma charakteru jakiegoś takiego reprezentowania widziałbym formalnego bardziej formalnie robi to jednak wysoki przedstawiciel do spraw polityki zagranicznej bezpieczeństwa do spraw zagranicznych Polski bezpieczeństwa i więc to jest jednak troszeczkę na to muszę tu wrócić do pytania no to dobrze, ale to tak co w takim razie ma do roboty trochę z takim prostym językiem szef państwa, który przejmuje prezydencję albo jego minister spraw zagranicznych no albo jakiś jego przedstawiciel przy Unii Europejskiej, a właśnie, bo szef rady europejskiej to jest człowiek, który jednak obcuje z takimi kwestiami na absolutnie najwyższym szczeblu politycznym, czyli z rozmaitymi interesami państw członkowskich natomiast rada Unii Europejskiej to jest jednak organ ustawodawczy najważniejsze obok parlamentu europejskiego, który działa także no operacyjnie na poziomie operacyjnym, czyli to tam podejmowane są decyzje dotyczące bardzo różnych kwestii i podejmowane są zarówno w ramach pewnych uzgodnień formalnych bardzo, czyli takiej procedurze, która jest określona traktatowo jest bardzo konkretnie podzielona na etapy wiadomo co, po czym następuje i tam są też w ramach tych etapów np. głosowania, gdzie państwa mają możliwość reprezentowania politycznych jakiś tam swoich takich czy innych interesów natomiast prezydencja w ramach mniej formalnych spotkań rozmaitych grup roboczych komitetów pojednawczych też tych procedurach powiedzmy bardziej sformalizowane ona może i właściwie bardzo często tak jest reprezentuje państwa członkowskie, czyli radę i to rada Unii Europejskiej ten organ ustawodawczy w konfiguracjach mniej formalnych i takich roboczych spotkaniach po pamiętaj, że rada Unii Europejskiej działa w ramach takich 2 podstawowych agen, a będę, która jest bardziej powiedziałbym upolityczniona, gdzie państwa chcą pokazać swoim obywatelom pokazać też innym państwom, że różnią się ich interesy, gdzie jest jakieś takie ścieranie się do interesów państwa chętnie dyskutują obradują stawiał weta czasami albo wyrażają rozmaite zdania na jak i jakieś tematy bardzo istotne są też takie agendy, gdzie pewne kwestie zostały uzgodnione dużo wcześniej i tych uzgodnień dokonują 2 zasadnicze osoby, ale tak naprawdę to są po prostu przedstawiciele 2 zasadniczych instytucji rady europejskiej i to robi właśnie albo przewodniczący rady europejskiej części on robi nawet osobiście mówiąc szczerze, ponieważ ma naprawdę bardzo dużo pracy i robi to poprzez Spodka jest spotykanie się razem z osobami tymi najwyższymi policzmy rangą z państw członkowskich często są głowy państwa powie rządu albo z przedstawicielami państwa w ramach stałych przedstawicielstwach, czyli ambasadora, ale drugą taką instytucją jest właśnie prezydencja rezydencji państwa członkowskie dają mandat, żeby ona współpracowała z parlamentem europejskim, żeby współpracowała z komisją europejską jest też bardzo ważne przecież komisja jako ciało, które niezależnie od państw członkowskich ma się składać ze specjalistów tak naprawdę rozmaitych obszarach np. w zakresie współpracy handlowej z państwami trzecimi podam państwu tak bardzo konkretny przykład z państwami Mercosuru np. Niemcy bardzo chciały podpisać to znowu państwo trzeba wyjaśniać państwa Mercosuru to państwa Ameryki Południowej tak, bo to my mamy dla zwykłych słuchaczy całym szacunkiem dla ich niezwykłości stykiem myślę, że państwa słuchacza akurat są są zorientowani w bankach, ale przypomnę na wszelki wypadek, że Niemcy w czasie swojego półrocznego przewodnictwa Unii Europejskiej już tego, że zajmowały się np. wetem Polski Węgier czy no niedoszłym firmy w ten sposób w tę kwestię letnich ram finansowych funduszu odbudowy to one też współ to Niemcy także dbały o to, żeby relacje Unii Europejskiej państwami trzecimi były jak najlepsze, tym bardziej właśnie w tej w tym trudnym okresie około pandemicznych bardzo chciały podpisać umowę handlową z państwami Mercosuru, czyli Argentyną Brazylią Urugwajem Paragwajem, która miałaby doprowadzić do tego, że zwiększyłyby się obroty handlowe między tymi naszymi regionami, czyli Ameryką południową i Europą, ale też do tego, żeby wzmocnić pozycję Unii Europejskiej właśnie w tamtych krajach, gdzie w tej chwili jak wiemy ogromną ekspansji ogromnej pasji dokonują Chińczycy, więc miałoby to też takie cele strategiczne okazało się, że dobrze to dlaczego się tym zajmowali Niemcy niemiecka prezydencja ani komisja europejska, która ma pełne traktatowe uprawnienia do prowadzenia negocjacji handlu Ano właśnie komisja europejska prowadzi, owszem, negocjacje handlowe w kwestiach szczegółowych bardzo act, czyli komisja dysponuje rozmaitymi ekspertyzami danymi statystycznymi oczywiście przedstawiciele komisji rząd do tych krajów ma zresztą sporo znajomych, którzy jeżdżą w różnych krajach nie komisji europejskiej jak z tymi krajami właśnie negocjują rozmaite aspekty umów handlowych, ale docelowo taką umowę później muszą ratyfikować państwa członkowskie to znaczy właśnie na tym polegał problem nie Niemiec i Niemców jako tych, którzy chcieli skonkludował FT umowy z marką z chórem, że nie udało im się przekonać wszystkich państw członkowskich do tego, żeby ratyfikowały dziś ratyfikowanie proces ratyfikacji może wyglądać różnie może być tylko parlament jakiegoś państwa może być także potrzebnej referendum np. chociaż w tych przypadkach umów handlowych jest to rzadko stosowane no bo to są takie dosyć wyspecjalizowany powiedzmy obszary i nie zawsze społeczeństwo o nawet co miałoby po prostu wystarczającą jednak w Rosji szczególnie kach natomiast Niemcom nie udało się do jak taki sposób przy procedowaniu ten aspekt sprawowania prezydencji, żeby rzeczywiście wszystkie państwa zgodziły się na ratyfikację tych tej umowy i to by w pewnym sensie porażka nie, bo bardzo chciały do tego doprowadzić, ale z drugiej strony pokazuje, że nawet Niemcy, które mają mandat na to, żeby polityczną decyzję podjęli, bo polityczna decyzja została podjęta co prawda w czerwcu 2020 roku, ale Niemcy właśnie na mocy tej politycznej decyzji, które brały też swój udział jako kraj miał, na jaką następny sprawować prezydencję co prawda nie w ramach trio, ale jednak no było wiadomo, że będą sprawowały chciał po prostu dopilnować tej kwestii i przeprocedować, przekonując różne kraje członkowskie do tego, żeby taką umowę handlową podpisać 8 nie do końca udało, bo będzie kontynuowała prezydencja portugalska, bo to jest wśród tych najważniejszych kwestii właśnie tych priorytetów prezydencji Portugalii wasz ważnym dla nadawców to dokładnie teraz, żebyśmy zdążyli wyjaśnić ten termin, na którym się zatrzymaliśmy poprzednio, czyli trio jak rozumiem, że to jest m.in. konsekwencja właśnie tego myślenia, że pół roku to może za mało, więc dobrze funkcjonować w takich trójka, aby trochę szerszej perspektywie pewne rzeczy pewne rzeczy przeprowadzić przypomnę Polska chyba była zdaniu z Cyprem takim trio no właśnie teraz były Niemcy no i są z Portugalią następna będzie Słowenia, czyli to jest właśnie ta potrzeba lepszej koordynacji tak jeśli coś przechodzi 1 czasu prezydencji nadruk z 1 trony tak, ale nie tylko, bo pamiętajmy, że kiedy wchodzi w życie traktat z Lizbony on był rezultatem tej powiedzmy konwentu europejskiego miał doprowadzić do rzeczy jeszcze bardziej ambitnego, ale okazało się, że musieliśmy się zadowolić nowym traktatem po prostu, niemniej jednak było już wiadomo, że weszły do Unii Europejskiej nowe państwa członkowskie to było to osławione rozszerzenie w 2004 roku weszło 10 nowych państw w tym 8 z Europy Środkowej wschodniej najpóźniej już w kolejce stały Bułgaria Rumunia i już było wiadomo, że chodzą, kiedy był ratyfikowany traktat z Lizbony, więc trio prezydencji miało też służyć temu, żeby nowe państwa, które wchodzą do Unii Europejskiej, żeby one nie stanęły w obliczu takiej takiego absolutnego wyzwania, które dla nich zupełnie nowe tylko, żeby jednak triumfu było państwo doświadczony, jeżeli jest nowe państwo i do tego małe, które sprawuje prezydencję on może nie mieć wystarczających po prostu tzw. Administration w opozycji, czyli takich jakich zdolności administracyjnych powiedzmy nawet zasobów ludzkich, żeby podołać takiemu działaniu niezależnie od tego czy to jest Marta czy to jest Polska to są Niemcy to każdy z tych państw musi ogarnąć dokładnie ten sam zakres zadań tylko ma po prostu do dyspozycji różne zasoby w związku z tym to bardzo ważne, żeby w tym trio i tak były określone też tria prezydencji, żeby było państwo większe państwo mniejsze, żeby było co najmniej jedno stare tzw. państwo członkowskie, czyli do, której jest już doświadczony i rzeczywiście tak to wyglądało planowanie tego tria natomiast, toteż Niemcy, bo dość powiedzieć miały prezydencję 13× tak Portugalia chyba czwarta jest prezydencja, a Słowenia miała miała raz, więc jest to kraj który, który po raz drugi sprawuje ale, ale akurat słowacka prezydencja to poprzednia była dosyć efektywna była dosyć niezła, więc mógł nic nie obawiał, że będzie będzie będzie mieć do czynienia z jakim dramatem więc, jakby rzeczywiście tak Reasumując, pani prezes została na minutkę, czyli prezydencja to jest po prostu państwo, które w sumie działa nie właśnie w swoim interesie, ale w interesie całej Unii, próbując też doprowadzić skoordynować te wszystkie spotkania uzgodnienia tak, żeby po prostu zrealizować jakieś cele, które sobie miasto hotelom tak to też jest ważna funkcja prezydencji np. właśnie w tych nowych państwach członkowskich i to Polska robiła też w okresie swojej prezydencji np. żeby przybliżyć trochę Unii z kolei swoim obywatelom dlatego na poziomie państwa członkowskiego są robione rozmaite spotkania konferencje bardzo różnych konfiguracjach celami społeczeństwa obywatelskiego, ale jeszcze tylko jedno słowo dotyczące tego wysokiego przedstawiciela, bo wcześniej nie było stanowiska wysokiego przedstawiciela do spraw polityki bez do spraw wewnętrznych policji bezpieczeństwa prezydencja była bardziej aktywna w kontaktach np. z organizacją narodów Zjednoczonych radą Europy teraz mamy wysokiego przedstawiciela do konfiguracji rady, które dotyczą właśnie spraw tego typu spraw zagranicznych różny różnych konfliktów na świecie to o jej przejął rzeczywiście wysoki przedstawiciel natomiast prezydencja w ten sposób bardziej orientuje się jednak na kwestię właśnie po pierwsze, tych umów powiedzmy bardziej sformalizowane, a po drugie jednak na te nasze wewnętrzne kwestie współpracy państw tego, żeby rzeczywiście udawało się w bardzo różnych obszarach jakoś tam interesy państw członkowskich zbieżne, a ja wiem, że być może nie ma takiego słowa, gdy chodzi o to, żeby one były no jak najbliżej siebie, żeby to technicznie było też lepiej zabezpieczone, bo wiadomo, że przy takiej różne myślę, że to myślę, że w ramach nasz naszego cyklu to my zrobimy oddzielne spotkanie na temat funkcji wysokiego przedstawiciela, tym bardziej, że to jest w ogóle ciekawy temat dotyczący polityki zagranicznej Unii Europejskiej, a passa itd. z za światem trochę w tej chwili, bo i no chyba i to nasze miejsce bardzo chętnie zajmą Chiny albo stany Zjednoczone właśnie już zajmują, więc jest jednak to jest właśnie myślę dobry temat na na kolejne spotkanie dzisiaj naprawdę już musimy określać pani plus z książki, które mówią o tym, że Unia europejska rządzi światem jeśli ktoś z państwa jest zainteresowany może możecie zapoznać rzeczywiście coś jest także prezydent ma w tym jakiś tam niewielki udział też bardzo dziękuję Pani Poseł Renata Mieńkowska-Norkiene katedra polityki Unii Europejskiej Uniwersytet warszawski był naszym gościem dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, teraz poznamy bliżej Portugalii i to co ona ma zamiar robić w swoim półroczne w czasie swojej prezydencji Maciej Zakrocki przedstawia, a teraz gościem audycji jest pan Wojciech Baczyński dyrektor generalny polskiej portugalskiej Izby gospodarczej dobry wieczór dobry wieczór państwu wieczór panie redaktorze to biali tak sobie myślę, że część przynajmniej naszych słuchaczy jak myśli Portugalia i próbuje sobie przypomnieć ze szkoły cóż tam o tym państwie można było się nauczyć przynajmniej na takim poziomie to coś sobie mówi no to było takie państwo, które miało wspaniałych żeglarzy i oni chyba sporo na świecie swego czasu znaczyli dobre skojarzenia tak zgadza się z Portugalią w ogóle jednym z kraju Europy, który ma najstarsze na stabilniejsze granice swojego kraju z drugiej strony zawsze był to kraj niewielki, jeżeli chodzi o perspektywę europejską, ale który odcisnął bardzo mocne piętno, jeżeli chodzi o tzw. o odkrycia demograf geograficzne co sprawiło, że pomimo bycia krajem niewielkim i gdzieś tam peryferyjnym, jeżeli chodzi o położenie w Europie stało się mocarstwem światowym w sensie posiadania wielu kolonii w swoim czasie do listy kolonii to chyba było wielkie bogactwo co prawda niektórzy jak sobie porównają Portugalię wielką Brytanią to pewnie pomyślą sobie, że wielka Brytania na tych koloniach może zarobiła więcej niż Portugalia, aczkolwiek co dużo mówić rzeczywiście był taki okres szczególnie kiedy, kiedy w Brazylii właśnie jedno odkryte jeśli można tak powiedzieć przez Portugalczyków znaleziono złoto i Portugalii odłoży świetnie tak, aczkolwiek trzeba powiedzieć, że Kolonia rządziły swoimi prawami w tym sensie, że to bogactwo, które było generowane raczej zostawało koloniach, które miały pewną niezależność powiedzmy od Królestwa Portugalii i w tym sensie jednym z jedną z takich przedawnionych szans Portugalii jako kraju było to, że niekoniecznie przełożyło się to na budowania wzrostu gospodarczego i potęgi Portugalii kontynentalnej jako centrum decyzyjnego, ponieważ kolonii portugalskiej ze swojej natury miały pewną niezależność to bogactwo zostawały w nich co potem zresztą już dwudziestym wieku to odcisnęło się na sytuacji gospodarczej tego kraju musimy pamiętać, że latach 1926, kiedy skończyła się monarchia, a do 1994 Portugalia była dyktaturą pod wodzą pana Antonio Salazara i dopiero w 1974 przyszła rewolucja goździków i demokratyzacja kraju zatem dość późno właśnie to m.in. to doświadczenie pewnie portugalski w jakim sensie było trochę dla dla nas też bliskie, kiedy mogliśmy się przyglądać jak odchodząc od dyktatury to państwo przychodziło stan państwa demokratycznego wreszcie jak, o czym za chwilę powiemy przystąpiło do Unii Europejskiej jak z tego skorzystało, ale właśnie padł termin, który również przy takiej nawet bardzo pobieżnej wiedzy o tym państwie kojarzymy rewolucja goździków mógłby pan kilka słów o tym powiedzieć na przemyskim wyjaśnić, dlaczego goździków tak mówimy o 25kwietnia 1984 roku goździków, dlatego że przy okazji ruchu powiedz ulicznych demonstracji ludzie obywatele otrzymali gości na znak pokoju dlatego symbolicznie, którzy zapisało potem historii historiografii ten rok 1500 osiemdziesiąty czwarty to jest bardzo radykalna zmiana, jeżeli chodzi o strategię polityczną Portugali rację stanu do kraju dochodzi do zmiany systemu politycznego, ale przede wszystkim dochodzi do powrotu na ścieżkę demokracji jednocześnie w tych latach 7475 do dochodzi do ostatecznego procesu dekolonizacji, zwłaszcza tutaj chodzi o o kolonie największa afrykańskie takie jak Angola Mozambik i kończyć się pobiec ten mit kolonialne Portugali i to spoiwo polityczne pomiędzy monarchią, a dyktaturą, a jednocześnie w sposób kulturowy Portugalia niejako wraca do starej Europy w sensie biograficznym, które zawsze była, ale też politycznym gospodarczym tym niemniej w okresie po rewolucji goździków, czyli w latach siedemdziesiątych aż do wejścia Portugalii do Unii Europejskiej mamy do czynienia z bardzo dużą niestabilnością zarówno gospodarczo, jaki polityczną tego kraju mówiąc skrótowo np. w momencie dekomunizacji kraju afrykański portugalsku jest znaczny mówimy np. o fenomenie bardzo masowego powrotu Portugalczyków, którzy mieszkali w Angoli Mozambiku do Portugalii co było ogromnym kosztem dla tego kraju co odbiło się na sytuacji gospodarczej po drugie, jeżeli chodzi o kwestie polityczne no to bardzo duże taki model włoski powiedziałbym bardzo duże długa sekwencja bardzo krótkich rządów skakanie pomiędzy ideami lewicowymi prawicowymi duża niestabilność, a w związku z tym bardzo głębokie załamanie się sytuacji gospodarczej tego kraju aż do takich sytuacji, że ludzie głodowali mam jeszcze w latach osiemdziesiątych częściowo co dopiero ustaje w momencie ustabilizowania sytuacji politycznie oraz akcesji Portugali do Unii Europejskiej w 1986 roku jeśli chciałem zapytać, bo to jest w wielu państwach sami też to odczuwamy jakiś rodzaj balastu, który trochę utrudnia czasami jest elementem właśnie jakieś rozgrywki politycznej czy Portugalia zamknęła w siedemdziesiątym czwartym roku to jest oczywiście data umowna związana z samą rewolucją, ale w miarę szybko takie rozliczanie się z przeszłością przyszłością, którzy w, którą niektórzy nawet określają faszystowską, nawet jeżeli przyjmiemy, że Salazar morza na tego typu określenie nie zasługuje innymi słowy czy to jest kraj, w którym tak jak nawet w Hiszpanii prawda niedawno była głośna sprawa czy miejsce pochówku hiszpańskiego dyktatora z czasów wojny domowej na później wieloletniego przywódcy tego kraju, czyli gen. Franco powinna być w miejscu godnym zaszczytnym czy jednak nie to rozliczanie właśnie z takimi rządami dyktatorskim w wielu państwach przyciągnie Portugalczycy jakoś sprawnie i z tego wyszli tak wydaje mi się tutaj było znacznie mniej kontrowersji ma to związek z taką pewną polec z naturą narodu portugalskiego jest naród spokojny zrównoważony bez zbytnich tendencji do do do ekstremizmu, więc uważam, że kwestia, jakby tych kolejnych lat po oddaniu niepodległości swoim byłym koloniom afrykańskim przebiegała stosunkowo spokojnie, aczkolwiek jak mówiłem no zresztą podobnie myślę jak w przypadku naszej transformacji po osiemdziesiątym dziewiątym roku system polityczny był stosunkowo niestabilne i wahał się pomiędzy często bardzo różnymi skrajnymi pomysłami na na na kwestie polityczne gospodarcze w tym kraju, ale ostatecznie Myśla rację stanu ten kierunek demokratyczny byłby był wiodący i te rozliczenia nie sposób nie spowodowały nadmiernej polaryzacji społecznej, jakie siły polityczne pan wspomniał, że trochę ta scena polityczna Portugalii po wejściu na ścieżkę demokratyczną przypominała Włoch, a więc też jak rozumiem właśnie ta taka niestabilność ale jakie siły polityczne socjaliści tak jak we włoszech chadecy zamieniali się jeśli chodzi o te stanowiska rządzących w tym kraju czy jeszcze jakieś inne siły odgrywają ważną odgrywały odgrywają ważną rolę tak była mniej więcej te zmiany przy czym w momencie, kiedy u władzy było sił bardziej lewicowe dochodziło do pewnych przechyłów na pozycje radykalne stąd też ta niestabilność stąd Portugali zajęło około 12 lat do jak ustabilizowania sytuacji, jeżeli chodzi o ciągłość rządu, jeżeli chodzi o o uzyskanie czasu na wprowadzenie miarodajnych zmian na jakiś pan powiedział 80 dwudziestym roku Portugalia zostaje członkiem wtedy to EWG, czyli europejskiej wspólnoty gospodarczej później później później Unii Europejskiej pewnie niektórzy pamiętają ten cały proces dostosowywania polskiego prawa do tzw. jaki komunikat, czyli właśnie tego porządku prawnego Unii czy to państwo stało się szybko rzeczywiście takim stabilnym demokratycznym krajem i przewidywalnym ważnym mimo nawet swojej dużej wielkości członkiem wspólnoty jak najbardziej do tego była absolutna zgoda, jeżeli chodzi o rację stanu proces dostosowań do stosowania, jaki komunikat RO uważam, że było to co było dosyć sprawny i w wielu obszarach pomógł Portugalii konwergencji powiedzmy ze średnią poziomu życia Unii Europejskiej, bo trzeba pamiętać, że Portugalia wstępuje do Unii Europejskiej jako kraj stosunkowo biedny bardzo wieloma wyzwaniami i i akcesja do do wspólnoty wiązała się oczywiście dla Portugalii z szansami i zagrożeniami natomiast zdecydowanie po pierwsze, spowodowała już zupełną konsolidację tego kursu demokratycznego, ponieważ wcześniej jak wspomniałem jednak były perturbacje niestabilności, a po drugie, było fundamentem dalszego rozwoju gospodarczego tego kraju i zbliżania się do średniej unijnej co polegało m.in. na stopniowej redukcji szalejącej wcześniej inflacji co spowodowało poprawę dosyć mierne i produktywności, jeżeli chodzi o o pracę co spowodowało w kolejnym kroku efektywnie w 2002 roku wejście do strefy euro duże plusy, jeżeli chodzi o kwestie handlu zagranicznego i internacjonalizm ponowną internacjonalizacji je handlu zagranicznego Portugalii, ale już bardziej skupioną na rynkach europejskich, a nie ma byłych koloniach, które mają obecnie stosunkowo niskie poziomy wkładu bilans handlowy, aczkolwiek trzeba też pamiętać, że Portugalia tradycyjnie notuje deficyt handlowy w handlu zagranicznym od wielu wielu lat dodatkowo bardzo ważną kwestią było takie strategiczne zbliżenie z Hiszpanią konwergencja z tym rynkiem mówimy o potężnym dużym sąsiedzie jedynym Kontynentalnym sąsiedzi Portugalii dużym sukcesem było wypracowanie modelu takiego, który stymulował powiedzmy obustronne benefity, jeżeli chodzi o te kraje no i myślę, że później przyszły także spore sukcesy polityczne wszyscy pamiętamy traktat lizboński w 2007 roku u, ale trzeba też przyznać, że Portugalczycy potrafili w bardzo mądry sposób zadbać o wykorzystanie swoich talentów politycznych do przełożenia ich na kwestie wspólnotowe oraz w innych organizacjach międzynarodowych mówimy o takich ludzi jak pan premier chyba Ross, który został przewodniczącym komisji europejskiej jak też były premier Antonio Guterres, który jest szefem ONZ-etu mówimy o niedawnym jeszcze ministrze finansów panu Mario Centeno, który przewodniczy eurogrupie ministrów ministrów finansów jeszcze niedawno, a teraz jest prezesem Narodowego banku Portugali, a także sekwencji tych takich bardzo ważnych światowych wydarzeń takich jak Expo 98 w Lizbonie jak piłkarskie euro fantastyczny turniej 2004, który odbił się Portugal no dobrze to na koniec powiedzmy w takim razie czy pana zdaniem przed nami pół roku skuteczny dobrze zorganizowanej portugalskiej prezydencji przy okazji 2 słowa o premierze kraju Antoni koszta Ano ciekawy polityk wydaje się niektórym, że bardzo lewicowy m.in. zresztą chyba jego obecne rządy w jakim stopniu odbywają się dzięki również pomocy takich działaczy no chyba byśmy mogli tak powiedzieć komunistycznych w Portugalii, czego zatem pan się spodziewać po tej prezydencji czy rzeczywiście to będzie czas tak dobry dla Unii Europejskiej w trudnych okoliczności ja jestem przekonany, że Portugalia jako kraj, który zawsze miał dużą ekspozycję wiele talentów wiele zdolności, jeżeli chodzi o kwestie międzynarodowe przygotuje skuteczną i pełną wydarzeń rezultatów prezydencję podobnie zresztą było ostatnie 2007 roku, jeżeli chodzi o jej priorytety to po pierwsze to są kwestie praw socjalnych, czyli europejski filar praw socjalnych będzie Portugalia ma zamiar doprowadzić do zatwierdzenia dokumentu o tym filarze oraz planu akcji socjalnych wraz z komisją europejską to jest, czyli taki socjalistyczny program ta nie to nie jest program socjalistyczny to jest program, który Unii Europejskiej już dawno rozwija rozwija, a w skrócie polega on na tym, żeby zagwarantować obywatelom nowe prawa i ułatwić skuteczniejsze egzekwowania tych praw w zakresie takich kwestii jak równe szanse i dostęp do zatrudnienia jak uczciwe warunki pracy jako ochrona socjalna integracja społeczna i jest to powiązane z wyzwaniami dotyczącymi procesu przemian klimatycznych oraz cyfryzacji gospodarki europejskiej po drugie, priorytetem będzie na pewno nowa gospodarcza Unii Europejskiej po pandemii i po trzecie w związku z państw z tą charakterystyką tego otwarcia Portugali na świat również zacieśnianie relacji z innymi krajami innymi strefami tutaj przede wszystkim chodzi o Indie i obszar oceanu indyjskiego Pacyfiku, a czwartym priorytetem będzie kwestia sprawnego przeprowadzenia procesu szczepień w unii europejskiej także takim mottem tej prezydencji jest, że jest czas na działanie dla nowych odnowy sprawiedliwe i Zielonej i cyfrowy Wojciech Baczyński dyrektor generalny polskiej portugalskiej Izby gospodarczej był gościem audycji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA