REKLAMA

Duchowe spustoszenie po pandemii

OFF Czarek
Data emisji:
2021-01-12 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:09 min.
Udostępnij:

O tekście "Polityczność chrześcijaństwa asystemowego" z ostatniego kwartalnika Więź z dr. Sebastianem Dudą

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobry dzień dobry mamy do państw w najnowszym kwartalniku bardzo interesujące wywiad z panem prof. Tomaszem Polakiem pana autorstwa czy też pan pana pan prowadzi także bardzo interesujący artykuł zatytułowany polityczność Rozwiń » chrześcijaństwa, a system ma, a systemowego, który rozpoczyna pan słowami w dziwny pandemiczny 2020 roku z każdym tygodniem przed oczyma ukazywał mi się coraz wyraźniej pejzaż do owego spustoszenia trochę tak jak by ta pandemia nie tylko ciała atakował, ale także tusze, ale zostawia się panie doktorze to duchowe spustoszenie, które pan co obserwował jest bardziej wynikiem budowania na piasku niż pandemii pandemia na pewno dzieliła bardzo wiele spraw pozostawały zakryta pytali o wymiarze taki jak najzupełniej Kongres instytucjonalny jeśli chodzi o chrześcijaństwo świecie, bo nie tylko w Polsce, ale w szczególności odnosi się do kościoła katolickiego mam na myśli oczywiście prawo ujawniony w Polsce oraz intensywnie jakiegoś czasu, czyli wezwany skandale pedofilskie z udziałem duchownych kościoła, a także na jak skala czy brak, jakby skali właśnie działań skutecznych kościelnej hierarchii mamy kryzys, które jest, jakby odblaski tak mi się wydaje tego dużo poważniejsza pandemia ujawniła pewne sprawy, które w, których nie chcieliśmy wiedzieć, jakie ma o nich myśleć tymczasem to co nazwałem tutaj duchowym spustoszenie jest takim znakiem czasu mimo pierwszeństwa jest charakterystyczne dla tego czasu pandemii zobaczyliśmy to drażni jaśniej może konkretniej bardziej dojmująco przeżywa te protesty, gdy te, które się pojawiały trwały trwają i pewnie będą trwać wywołane orzeczeniem o sprawiły, że pojawiło się różne głosy z osób które, które w kościele uczestniczą byli tacy, którzy mówili, że w ogóle z drzew i obraza, bo jak tak można by inni mówili no właściwie te protesty w pewnym sensie są przedłużeniem tej wiary naszej wiary tak jak mówili a jakie są pana refleksje na temat protestów czy też haseł w jaki sposób one odnoszą się do rzeczywistości czy do życia chrześcijańskiego w jaki sposób teolog pan na to patrzy na jaśnie wybrano te protesty i muszę panu powiedzieć, że byłem bardzo poruszony wstrząśnięty nagle objawiło się co w takim oczywiście dla tych młodszych będą i chyba przeżyciem pokoleniowym Niewiem jak będzie dalszy ciąg tego nie instytucji nawet zmiany prawa mamy stosunków społeczno-politycznych, ale widać było jedno to było bardzo takie ciężkie doświadczenie da zobaczyłam jak skala wioska debatowały powszechnie antychrześcijańską postawę nie, a chrześcijaństwo tak po prostu bardzo praktyczne stosowanie kasowej instytucji kościoła katolickiego, którego brak różne problemy to dla opery mówiłem już dalej pedofilskich związku kościoła z polityką co redaktor naczelny Zbigniew Nosowski nazwał kombinatem kościoła z partią polityczną rządzącą formacją polityczną rządząca skandale korupcyjne stosunek kościoła bardzo taki zachowawczy konserwatywny różnych plemion, które się do społeczeństwa w ogóle na świecie sądzą, ale tam zauważyła też dużo głębszego to był bardzo negatywny dostępu stosunek do chrześcijaństwa nie tylko do samego kościoła i to zaś jest coś co jest tylko zjawiskiem Polski, ale w Polsce właśnie od października ujawniła jak ujawnia się stale coraz bardziej oraz moc to przede wszystkim jest bardzo podejrzliwy stosunek do tego co jest jak jedzeniem teologii chrześcijańskiej pewniak do pojęcia doświadczenia zbawienia mało, kto jak jest w stanie wyjaśnić to wyznaczenie zbawienie nawet wśród zwierząt mówi często w życiu wiecznym ocaleniu, ale zbawienie o teologii chrześcijańskiej jest przede wszystkim od samego początku od początków kościoła próbą nadania sensu bardzo śmierci Jezusa Cezary, że ta cena miała jak Lis w jaki sposób dla nas znaczenie izba, oceniając pierwsze pytanie chrześcijan było, dlaczego tak dobry człowiek ten prawda posłany przez Boga musiał zginąć umarł i próbowali ich historii wstęp na różne sposoby mamy metafory prawdach, które odnoszą się do do tego fakt, że tak śmierć Jezusa nam wszystko jest odkupienie niewoli, że jest to tłumaczenie, że Jezus umarł po to, żebyśmy mogli mieć trzeba obejrzeć jest suma jest trudne położenie panie doktorze rozpalonego na tak oczywiste to jest bardzo dobry materac nowego początku no ale proszę trochę nielogiczne prawdę o masie wydaje takie mało stające do rzeczywistości towar w spółkach Niewiem śmiech jakiegoś człowieka z przeznaczeniem prawda, że mało tego to mało tego może być, że to mamy do czynienia z osobą z podmiotem który, który ma niezwykły zdolności niezwykłe moce niezwykłe możliwości teraz mówimy oto mamy kogoś, kto może wszystko tak po prostu, pytając palcami no ale tworzy jakąś przedziwną konstrukcję właściwie nikomu nie służy i ich logiczny, z jaką zupełnie nic mająca się całości właściwie, o co chodzi to właśnie, a ciekawe, dlaczego w Czechach jednak trafił i i to tłumaczenie, które się panu wydaje mi się pewnie wydawało wtedy mówiąc samego początku pierwsze 2 od pierwszego wieku nieprzekonujące nielogiczne właśnie, dlaczego jednak zadziałało, dlaczego uruchomiło się po to, sporządza największą religię prawda funkcjonującą już istniejącą na świecie no i uważam, że to była autentyczna potrzeba wynikająca po pierwsze z tego takiego przeświadczenia, że nasze życie jest nie wystarcza, ale nasza egzystencja skończona ograniczona jest tak czy wskazana tutaj na cierpienie prawdę, a ich by, chyba że akurat na szczęście w tym gier nie będzie miał do czynienia i trzeba nadać sens cierpienie związane z grzechem oczywiście dzisiaj jest nawet takie przekroczenie przekazanie mówią popularne AP izba, ale nasza sytuacja i teraz niewystarczalności ograniczono wobec Boga wobec nieskończoności niestety naprawdę mali i naprawdę doświadczamy tej małości odpowiedź, którą da chrześcijanie od samego początku trafiała diagnoza i opartą na ich potrzeby to właśnie było głoszenie zbawienia wyzwolenia w tej sytuacji okropny znajdujemy się wszyscy jako, a czy, bo mówi pan tym największej ligi na świecie czyta czy ten rozmiar chroni nie wziął się czy jak ten gwałtowny wzrost nie wziął się w momencie, kiedy jednak chrześcijaństwo zaczęło być ruchem związanym z tronem tak, bo w momencie, kiedy było po prostu jakimś sposobie objaśniania świata sposobem zarówno tak dużego jak tego małego było jedną ze wspólnot jedną z jednym z jedną z OPI dostępnych wówczas na świecie no to poziom rozmiar nie zachwycał na tle w momencie, kiedy chrześcijaństwo zaczął być religią państwową no to chyba tutaj upatrujemy spory wzrost liczby wiernych tylko, że on może niekoniecznie jest przypisany atrakcyjności ile brakowi, bo to był fascynujący protestów tej pana zwrócił uwagę, że ta opcja 1 o rzeczywistości zasad rzymskiego świata starożytnego na dodatek opcję sama wewnętrznie mocno współ realizowana pod niebo jakby, jeżeli organizm tego nie wszyscy sobie zdają sprawę mówimy o kościele po chrześcijańsku ja to była naprawdę tak bardzo różnorodna rzeczywistość mniej więcej do początku czwartego wieku, a nawet dłużej i istotnie w cesarstwie rzymskim prawo było 1015% nie w takim momencie tuż przed, zanim 300 trzynastym roku ukazał się ten Konstanty Jeleński cesarza Konstantyna w Mediolanie, bo prześladowania 1, które były też jak całą rzeczywistością 6 przez pierwsze stulecia zdawały się regularnie kilkadziesiąt lat były bardzo panu wystawcy to prawda cesarz konstruktor ostatnio uznał to ostatnie wielkie ego później nazwano uznał SA poza religie równe prawa innym religiom Pesa i inną religią cesarstwa i w ten sposób właściwie zakończyła się ta era prześladowań, a miała już raz zakończyła się zakończyła zakończyli tak, aby za zakończyły też część naszej rozmowy panie doktorze IR Konstantynowskiej nasze rozmowy powrócimy po informacjach Radia TOK FM dziesiąty 20 dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź państwa moim gościem wracamy po informacjach które państwa moim gościem jest pan dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź w najnowszej więzi rozmowa pana doktora pana prof. Tomasza Polaka, ale także bardzo interesujący artykuł, w którym dzisiaj rozmawiamy o wielopoziomowy przed informacjami mówiliśmy o rozwoju 6 państw, które rozpoczęło się tak naprawdę właśnie, że Konstantynowskiej ktoś na to pytanie czy faktycznie to przekaz był tak wspaniałe, że wszyscy rzucili się po tak to jest dla mnie czy jednak ten konkubinat tronu i ołtarza pasa i kościoła miał sporo wspólnego co co ileś tam lat wszyscy się za głowę, więc zaraz zaraz zaraz będzie wtedy działa trochę tak jak z komunizmem teoria świetna, ale potem jak co pan rozpatrzymy to tylko kryzys kryzysem dla tak, ale ja rzeczywiście spogląda także na te pierwsze 3 wieki istnienia chrześcijaństwa i także szczelnie nimi właściwie żadnych ambicji policz bardzo sporadycznie zdarzały takie wnioski prawdami władzy politycznej chrześcijanami, a właściwie w rozwiązywaniu bardzo konkretnych spraw oczywiście się zmieniło wraz z epoką Constantine są także, dlatego że ono cesarz był, jakby osobiście zainteresowany rozwoju kazała mu pamiętać, że cesarz wywołał cesarz Konstanty zdołał pierwszy są zgromadzenie biskupów co się miało zająć problemem doktrynalnym nie ufa już jak wielu sobie myślał dzisiaj tylko właśnie cesarz zwoływał sobory w pierwszym Tysiącleciu co kościelne zgromadzenia Biskupia w sprawach doktrynalnych o to, żeby zapewnić temu klub realizowane Emu światu chrześcijańskiemu jako taką jedność to była gwarancja polityczna oczywiście skutkowała tym coraz więcej ludzi do chrześcijaństwa przechodziła ma pełną rac obserwacja jest jednak dość niepokojąca, dlatego że w ciągu tego czwartego stulecia chrześcijaństwa religii prześladowanej jeszcze na początku tego stulecia stało się religią, która prześladowała innych także i uważała żadną sankcją polityczną można prawda wprowadzać królestwo Boże i dla mnie to jest niepokojące przez pierwsze 3 wieki obywa się bez tego typu w związku z Fabrycznego chrześcijańskie może Jezus głosił królestwo Boża, ale czym innym jest ogłoszenie Królestwa Bożego królowania Boga i rzeczywistości duchowej bardzo, a czy innym innym jest utożsamienia Królestwa Bożego prawda z konkretnym ustrojem politycznym i urzeczywistnianiem Królestwa Bożego w ramach tego ustroju to jest pokusa, którą nieustannie chrześcijanie bardzo różnych wyznań mają od czasów Stępiński to trwało bardzo długo zaowocowało stworzeniem tzw. cywilizacji chrześcijańskiej jest takie piękne słowo łacińskie christianitas trudno przetłumaczona chodzi przede wszystkim wspólnotę polityczną charakterystyczną szczególnie dla euro średniowiecznej królestw państw chrześcijańskich prawda no, który jedyną religią właściwie dominującą i wpływającą na na rzeczywistość społeczno-polityczną najmocniej było właśnie chrześcijaństwo zaczęło się zmieniać o renesansie oczywiście wielkim zamknięciem rewolucja francuska od 2 stuleci christianitas z dnia moim zdaniem jest właściwie nie ma nie ma cywilizacji, że wszystko jako wspólnoty podejście na skansen pomiędzy Odrą właśnie z parkingu zobaczyliśmy, że już na dnie, więc nie może od października Wilno najgłośniej jest pokolenie młodych uważam z tego wyciągnąć wnioski zarówno chrześcijanie w Polsce jak niewierzący młode pokolenie dechrystianizacji one jest jakby odpryskiem bardziej ogólnego problemu mówi ma o zaniku potrzeby zbawienia, że ludzie nie chcą widzieć salę panie doktorze przerzucają się będą naprawdę tak czy, żeby coś bezdech realizowane to nie powinno być na początku krystalizować ne ja również tutaj zabrakło tych inscenizacji pierwotnym później nastąpiła dechrystianizacji wtórne na pani redaktor mamy przecież w 1050 lat od chrztu mieszka tak już 94 lata temu w 5 sprawia nam zatem doskonale pouczamy bez chrześcijaństwa nie ma nie nie byłoby Polski tak dalej, więc chrystianizacja zdaniem dziewiątych uspokoją owych hierarchów kościelnych nie tylko hierarchów była stanem faktycznym ma być zapewniona nie wiem dowiesz tego typu Rysia odbywały w Polsce szczególnie o katastrofie Smoleńsk zresztą ja byłem bardzo zdziwiony dziesiątym roku jak z reformy komisja może medycznego w odczuciach wybrania takiego satelity z patologicznego czy metafizycznego chrześcijańskiej Polski stały się całkiem powszechne lub części społeczeństwa i głoszoną całkiem poważnie tego typu tez, dowodząc prawda, że mamy pewną misja do spełnienia jest aktualizowane euro mamy misję chrystianizacyjną samo mówi nowy premier Morawiecki coś Lecha poprawie Morawiecki jakiś czas temu nagle się teraz okazało, że ma im tutaj rechrystianizować będziemy, jeżeli wszystkie wysiłkach tak naprawdę się skoku, który nie niektórzy katolicy przede wszystkim w Polsce okazało się złudne po pierwsze mamy ciśnienie sekularyzacji bardzo ostra dieta chrystianizacja okazała się ropy albo zbyt często fikcyjne nie ma w ramach tego instytucjonalnego kościoła dwunastoletnią katechezą prawda obowiązkowa, którą bardzo wiele osób w tym kraju przeszło nie ma specjalnego przełożenia na Christiana z, a właśnie, ale jak no dobrze coraz mamy pozostać mamy jakieś pozostałości szczątki Christiania tak bardziej w sferze deklaracji chyba niż praktyki i rozumiem mamy także pozostałości tego co kiedyś było dnia 2000 lat temu czy pierwsze wspólnoty powiedzmy tylko, że teraz się objawia na zasadzie skoro głównym punktem tajemnicy zbawienia cierpienie to jako państwo czy jako instytucja zapewnimy wam cierpienie nieustanne i przez Poznań i przez to wejdziecie do Królestwa Bożego już na ziemi takie jest niestety dość wulgarny rozumienie i prawników mówi prawdę oczywiście w sensie doktrynalnym Szcze państwo przypomnieć trzeba jak katalog musza przypominają, że część jest nie jest także Bóg jest sprawcą cierpienia prawda mówi się raczej dopuszcza jest to tak trudne terminu Bóg dopuszcza cierpienie, ale nie sprawia, że rząd w celach pedagogicznych jak mówił zbyt za spektakl ilustrujące podstawowych oczywiście biblijna księga Hioba jest to skandaliczne bardzo wielu osób teraz, ale nie wprawki to znaczy widać no przecież na wskazywanie na bezsensowne cierpienie przez prawo wydaje się, jeżeli do tego używanie do tego chrześcijaństwa jako moment wydaje się na uzurpację są bardzo daleko posunie duża nie wszyscy rozumieją uzurpacja zrozumienia na czym polega ten sam z chrześcijańskiego zbawienia próbuje się po prostu mówi, że na każde cierpienie jest sensowna sami księża znaczeniu że samo przez się, jakby tak, bo stanem, który da się wytłumaczyć podczas gdy ono ma sens powiedziałbym takim obciążeniu mistyczne chrześcijańskie w odniesieniu do śmierci Chrystusa nie każdemu jest dostępna przez wiarę od razu powiedz więcej staje się powoli niemożliwe myślę ja typuję moim tekście szalała, żeby pisarza francuskiego bardzo ostrego diagnosta oczywistości społecznej jego ostatnią owi serotonina de facto jest pan o tym stanie, że za wszelką cenę próbujemy zagłuszać cierpienie i ma tylko ogranicza od, a nie wiem antydepresanty prawda pewne nie wiem, jakbym społeczne polityczne rozwiązania, dlatego że nasza kondycja taka podstawowa kondycja ludzka czynienia, a mimo to zapłacona została wielu zachodnich społeczeństwach polskim włącznie uważam właśnie taka potrzeba zbawienia szczecińskiego tego właśnie udziału w cierpieniu Chrystusa, które nadawałoby jakiś sens tej naszej ograniczonej egzystencji także z nim, o ile brak wcale nie uważam to dobrze gra przeciwnie uważa, że prowadzi nas to on jakiś taki dziwny prawda nowej kondycji euro i tak oznacza pewną pewne spustoszenie właśnie duchowa bez wcześniejszej powieści w Polsce była przyjęta z dużym zdziwieniem we Francji ze zgrozą wcześniejsza powieść miała tytuł uległość uważa, że będzie po prostu potrzeby duchowe jako odpowiedź islam nie ma tylu prawda wątpliwości takich słabości charakterystycznych dla współczesnego chrześcijaństwa rozpoczął kością, ale to są tradycyjne natomiast diagnoza uważam jest bardzo celna UE berka rzeczywiście zanika potrzeba zbawienia co nie zna za zadają potrzeby ducha jest pytanie jak może na 6 jest odpowiedź uważam, że musi odpowiadać, ale nie może nie brać pod uwagę tych 2 czynników pierwszego, że nie ma już christianitas właśnie wspólnoty politycznej cywilizacyjne chrześcijaństwa my wszyscy uczestnicy są ich RAŚ one oczywiście ciągle wpływają jakiś sposób na nasze społeczeństwo, ale ta jest prosta po drugie mamy do czynienia z chrystianizacją w ramach 8 panie w rozdziale chrześcijaństwo musi jakoś powiedzieć mówi pan trochę tak jak chrześcijaństwo było podmiotem trochę oddzielnym od osób, które go wyznają też, które tworzą, a nie jest przecież więc, żeby chrześcijaństwo tak jak pan mówił mogło odpowiedzieć na to, przedłużając tę myśl musieliby być ludzie, którzy by jakąś odpowiedź mieli, ale i rozumie, że tak odpowiednio mogłaby się odbywać poza systemem, bo ona jednak musi być systemu w sensie rozcierając pana analiz sytuacji pan hierarchii i przeciętnie jeden z wielu głosów nie wydaje się, żebyśmy w najbliższym czasie mieli osób formatu albo takiego szkła dobrego słowa, ale zostawia powiedzmy formatu, które by miały jakąkolwiek odpowiedź, która była inna niż macie słuchać macie wykonywać albo pójdziecie do piekła no ale już widać, że to nie działa taka w Polsce, szczególnie że już dawno rozwiązali działa dla systemowego set lat da jak w latach 1, ale nikt tam zagadnienia, a ja się zgadza, ale w Polsce jednak nie wiem na biskupów mimo wszystko słuchano pewnego momentu aż na pewno słuchano w komunizm, a musi ojczyzna w każdym razie na pewno nie mamy już do mnie z tą sytuacją biskup Episkopat Polski jest skompromitowany jako grono i trzeba otwarcie o tym mówić, bo nie wszyscy biskupi mają tego świadomość, jakie wydaje i ciągle uważają, że za pomocą środków politycznych zabezpieczymy blok chrześcijaństwa w Polsce i właśnie będziemy tutaj fundować christianitas już nie ma wielki wódz, ale jak pan pyta o próbę odpowiedzi na koło uważam brak wlewamy do niej i wcale nie jest dobra, która nie ma pewnych spraw, które już wskazują na to, że tak obyci jak dobrze to do tej odpowiedzi proponuję byśmy wrócili po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiąty 40 już za kilka minut pan dr Sebastian Duda filozof teolog i redaktor twarde kwartalnika więź z państwa moim gościem wracamy w formacjach państwa gościem jest pan dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika wieś polityczność chrześcijaństwa, a systemowego jest tytuł tekstu autor znajdą państwo w najnowszym kwartalnie w tym kwartalniku także polecam interesującą rozmowę pana doktora z prof. Tomaszem Polakiem wracajmy do tej odpowiedzi, które chrześcijaństwo ma dla no właśnie tak ale, ale co miało być odpowiedź któż miałby osobowość panie doktorze właśnie pan odniósł się w przednim naszym wejściu do o Agorze od kilku wieków, jakby nie słuchani Sącz Żuk kościele mówią, że w końcu się zastanowić, dlaczego nie są słuchani prof. Tomasz Polak w swojej książce eros i system kościelny pani przewagi taka daje bardzo dobrą diagnozę jak on uważa po prostu, że chrześcijaństwo przestało się zajmować nie chodzi tylko kościół katolicki przestało się zajmować sprawami dla siebie fundamentalnymi znaczy bowiem prawda Chrystusa zajmuje się sporami instytucjonalnymi władza reforma struktur o wprowadzanie noże czasem bardzo ważny potrzebny nie czeka, ale jednak z punktu widzenia jako najważniejszego przekazu chrześcijańskiego jednak drugorzędne, choć władze biskup chodzi o państwo, aby do tego typu prawda sprawdzane są istotne, ale rzeczywiście nie ma myślenia jak dostawa fundamentalne ostatnio jakby takim wielkim konfliktem doktrynalną ciążyło chrześcijańską była reformacja bardzo często mówimy, że ma do czynienia jak z kryzysem największym placu reforma i zgadzamy się, jakby z taką diagnozą jest pytanie co się wtedy stało, dlaczego wywołało spór doktrynalny Luter proponować lokalnym zakonnikiem przecież nikomu nieznanym księża im po Europie przebicie tych swoich Hel diewięćdziesięciu 51500 siedemnastym roku no i katalizatorem, jakby zmiany, dlatego że lud PL w sprawach tych odpustów to też była sprawa, jakby drugorzędna powiedzmy sobie, ale pewnie trafił odczucia bardzo wielu osób, a widziały jak po pierwsze, ruch mające nie moralność kościoła rzymskiego bardzo podobne dlatego mamy teraz do czynienia bardzo podobne doświadczenie, ale także, jakby podstawowy strach i ducha tamtych czas on dotyczył także Lutra Luter bał się, że po prostu nie wyjdzie z tej swojej straszliwej kondycji cierpienia i niska zbawienia wiecznego, bo koszty mogą nie zapewnia jego odkrycia Lublina właśnie skłoniły go do uznania, że jest zupełnie inaczej, chociaż od bardzo wielu jest pytanie czy podobny katalizator jest teraz może nie będzie mówi, że sama postać lub prawo, jakby się jednak jakiś jednostki w zamian tak wielki forma żeby, żeby coś takiego bywała, ale diagnoza jest możliwe czas, aby pobić kogo do tych już christianitas nie ma, bo router działał jeszcze w ramach istnieje takie wspólnoty chrześcijańskiej takich politycznych oraz nie mam ja odpowiadam na to, że wielu osób potrzeby duchowe nie zań, nawet jeżeli wyszły kościoła oralnie nieformalnie są poza nim ciągle Senat otwarte na to, żeby żaden tak nam mandat w odpowiedzi szukać będą swoje potrzeby duchowe i to może być także odpowiedź z dnia AIDS, więc odpowiednikiem dla mnie protestami po 16 wieczne prawda pierwsze prawda sprzeciwiających się zastanej tam sytuacji jeśli chodzi o kościół rzymski opozycję teologiczna duchach, które wtedy miano odpowiednio protestantów i to właśnie rozczarowanych szesnastowieczny wcześniej są dla mnie ludzie wychodzą z kościoła po cichu bądź po cichu, a mają ciągle potrzeby duchowe są tzw. zwierząt pani poczucie pustki duchowej mają ciągu jednak takie wrażenie déja właśnie ta nasza kondycja tak świetnie opisana przez le Bek chociażby serotonina jest okropna i trzeba szukać na nią ramę błędem w ostatni w swojej książce Sarah Palin w ostatnich akapitach mówił, że takim remedium jest właściwie chrześcijaństwo, ale jednocześnie jego konstatacja jest pesymistyczna, bo uważam za tą jest remedium na wielu dzisiaj dostęp pytanie co może zaproponować chrześcijaństwa i to musi być spory doktrynalne na tańsze nie pomoże żaden taki, iż zgromadzenie pastoralnej jakiś kolejny zawód duszpasterskich wysiedleniem władzą stosunkami kościele wyłącznie, ale właśnie jakiś taki ruch, który przemyśli na nowo Boga nam przemyśli na nowo Chrystusa w kontekście tego doświadczenia pustki duchowej SOR jest prosta bardziej pod powszechna i tego niechęci do nadawania cierpieniu sens tak o właściwie ja powiedziałem jest takim głównym ma chrześcijański teolog od samego początku w tej chwili jest powszechnie przyjmowany jest odrzucane, a mimo wszystko nie ma jakby dobrego remedium innego tak jak ja właśnie przedstawia USB i tu akurat w tej rozmowie prof. Polak na siebie my odnosimy ze stanem profesor takiego faktu podstawowego dla niego chrześcijańskie podstawowego historii chrześcijaństwa podstawowego, który na niego, jakby jest to doświadczanie pierwotnie nie do odkurzania opowiadał dla mnie jakby do powtórzenia do przetworzenia biologicznego duchowego w tym momencie jest od świadczeń, które miały obie te, które najpewniej w roku trzydziestym pierwszego dnia osiadać udały się do grobu Jezusa z Nazaretu o to, żeby go namaścić odkryły, że ten grób jest głos w chrześcijaństwie to doświadczenie Polski po bo jak pamiętam pierwsze zakończenie najstarszej Ewangelii, jaką mamy Ewangelii Marka jest taki rząd ma ono pękają jakiegoś druga kobieta spotykają postęp Grabek młodzieńca mówił, że nie ma tam Jezusa że, żeby patrzyli powiedziało uczniom pojawi się w Galilei one jak brzmi ostatnie zdanie z pierwotnego zakończenie Ewangelii Marka nikomu nic nie powiedziały, bo bały strach, jakby właśnie przepustce, bo to jest ta pustka grobu jest oczywiście ostro duchową może być świetną metaforą geologiczną dla naszego czasu właściwie dla każdego czas, ale być może dla naszego taką bardzo przejmującą mocną metaforą do wykorzystania jakiś sposób odpust można przejść do rzeczywistości zmartwychwstania profesor pola oczywiście, że to niemożliwe ja mam nadzieję, że to jest możliwe w związku z tym wokół tego powinniśmy jak pracować teologicznie duchowo i kościele dnia mówiąc nie tylko usta, przedstawiając prawda jednak jak, bazując pustkę duchową naszych czasów z taką perspektywą, że możliwe jest wejście bez wyjścia nie ufa pan nie ufa pan panie dr. prof. Polakowi, bo może on duży co tak może niezbyt atrakcyjne argument należą się na tym lepiej zna po był bliżej i dobry chciałem mu znaczenie dla tak, że po prostu się nie era i trzeba by zaufać jego intencją kazania jak my się zgadzamy z nim ja nie pytają prawda reformy systemu kościelnego to ja postaw na zakolach za jest właściwa walka z wiatrakami, że w tej postaci jak ta planuje teraz no Oleksy zauważa, że od początku chrześcijaństwa ten system był nieunikniony AK po prostu fakt odnalezienia pustego grobu przez kobiety, że tak się tam uruchomiło tylko co po prostu orzeka system jego wszystkimi wersjami z represjami władzy wykluczania, ale być może dotyczy to jest żona, która każdego systemu, bo uczestniczą ludzie ja mam takie podejrzenie, że stan kościelny nie specjalny wyjątek miał stosunki władzy wykluczania prawda nie jak lewicowa liberalna wcale nie musi być impregnowane, a to co chrześcijańską nazwało statecznika chętnie biorą, ale ja się zgadzam prof. Polak w jednym z systemu jest niereformowalny kościelny katolicki dużym stopniu z tą hierarchiczną prawda z tym feudalną stąd daną strukturą pełnej, czyli czas, gdy nadawano znaczenie świętości jakiś taki sakralną ości to właśnie upada oprócz niej coś i to o nie przetrzyma, jakby próby czasu uważam za oczywiście ja akurat nie ma takiego temperamentu i podziwiam moich kolegów koleżanki, choć zajmują tropieniem wszystkich niegodziwości kościoła hierarchicznego strukturalnego, a sam oczywiście na zawsze zajmuje, bo ostatnio nie tak dawno jakiś czas temu rozmawialiśmy po nowych wspólnotach we Francji za konstytucyjnie marzenie pani, że pan ja tych wszystkich relacjach to także element niestety tego systemu kościelnego jest są one oczywiście takie tropienie jest czymś bardzo potrzebne pożyteczne ja nie mam takiego elementu, żeby się ciągle zajmować szukać innych odpowiedzi na innym trochę tania, ale uważam tak z Polakiem się zgadzam, że ten system rosną po niej zacznie się za nie znaczy, że chrześcijaństwo o 3 przetrwa ona, a także winne są postaci systemowej tak dla innej postaci tego systemu praw pewnie też odsłonić swoje obserwacje w tym sensie to jest nieuniknione i pełna zgoda z prof. Polakiem z tym, że mamy coś innego jak wyjdziemy z tego systemu i tak będziemy się w jakimś innym jak jeszcze raz powtórzę wcale nie jest impregnowane są w sieci jest nazwanie aktora czy jest pan niepoprawnym optymistą pamięta, że jako chrześcijanin musi być w sektorze wszystkich zawianych grabu i później tam zamknąć w lasach jedzie takiej właśnie właśnie dlatego nie można pan być życiowa nie działa, a nie to jest bardzo trudna, ale mamy stopy, które są dla mnie takie zastanawiające Unię ostatnie miesiące oczywiście, żeby być chrześcijaninem trzeba, jakby doświadczenie udziału oświadczenie cierpienia męki i śmierci Chrystusa, dlatego że ona ma zbawczy od samego początku września nie powtarzali to widzimy nie wiem na poziomie najstarszy z nowego testamentu listów głowy, że przestrzeń zostaliśmy zanurzeni w Chrystusa mówi, że Eucharystia to jest jakby od spółdzielni na śmierci Chrystusa, ale jak pytanie jak właśnie przez to jeszcze do grobu bez świadków zmartwychwstania, przechodząc przez ten strach, który stał się udziałem tych kobiet, które przeszły do g roku 30 zobaczyły jego pustkę w pustej ostatecznie ani się wydaje wbrew prof. Polakom świadczyły ma stan była nie był tylko początek pewnej banki konta znanych pań tylko dla dobrze, ale poważniejszego no tak ale, ale zrobimy panu profesorze warto dodać, że rząd, gdyby w tej książce pierwszy też inne spojrzenie na zmartwychwstanie czy na zmartwychwstanie w cudzysłowie raczej na maturze trzeba zmienić apeluje nawet ten termin tylko poważnie mówi o tym, że powstaje fantazji ma ona właśnie ta jest trudna ocalenia, jakby wyjątkowości została przez instrument pisani gotowanie Boga tak to znaczy odnosi Jezusa Bóg wskrzesza i w ten sposób zaczynają właśnie chrześcijanie dopisanie papieru do tej historii owych nawet nie, bo oni musieli sobie zdaniem prof. Polakach oraz we własnym poczuciem winy i własnym rządem temu pensja ekstra poluje pewne pojęcia i tłumaczenia psychologii głębi współczesnej na pasie stało w pierwszym wieku uważam, że bywa problematyczne jak tak Extra polowania nie mamy dowodów na to, że coś takiego się tam działo jest pewne tłumaczenia się tłumaczyć można zobaczyć nie mamy dowodów na większość rzeczy, które tworzą, jakby nie nadają Milan Real dobry chciałbym na obrady tekstowe mamy bardziej na to nie chrześcijaństwo to opowiada profesor, ale akurat na temat logikę, ale ja ja uważam oczywiście ciekawe tłumaczenie chrześcijanie muszą odpowiadać jak i jeżeli drugi proces poszlakowy organicznych nie, jeżeli mamy hossę na szlaku zegarowym na dowody starożytnych, ale dotyczą już chrześcijan ani tego, że sobie radzić z poczuciem winy no i jest jakby ktoś, kto jest takim punktem wyjścia z wami bardzo bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę naszych słuchaczy, którzy są zainteresowani temat odsuwa do artykułu pana doktora polityczność chrześcijaństwa, a systemowego naszej więzi tam także wywiad prof. Polakiem, który przeprowadził się dr Sebastian Duda od 3 soczyście inne inne interesujące teksty dziękuję dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź państwa moim gościem informację już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do g off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA