REKLAMA

"Ten kraj niegdyś był oazą demokracji na Wschodzie"

Połączenie
Data emisji:
2021-01-12 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Arkadiusz Legieć z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o no właśnie kraju, które rzadko pojawia się w newsach, a polityka ma rzeczywiście fascynującą, zwłaszcza jeżeli chodzi jej zmienności powiedziałbym podatność na rozmaite kryzysy polityczne, czyli chodzi tutaj Kirgistan, w którym doszło do wyborów prezydenckich niedawno wyborów wygranych przez Rozwiń » byłego więźnia politycznego to właśnie poziomym w takim stylu naprawdę wielkim, bo tutaj zdecydowaną większość głosów udało się liderowi naporowi zdobyć i teraz pytanie kim jest, jakiego rodzaju politykę proponuje wiadomo, że to oznacza dla Kirgistanu przejście na system prezydencki to jeszcze nie oznacza tego bezpośrednio, ponieważ referendum, które było częścią głosowania niejako częścią integralną kampanii w ogóle program dla parku zwyciężył w wyborach prezydenckich to referendum miało wyłącznie charakter konsultacyjny, aby zmienić ustrój teraz po objęciu urzędu prezydenta Dżaparow musi informować swoje siły polityczne, aby wygrać majowych wyborach parlamentarnych oraz wówczas również przekonać wyborców do tego, aby referendum konstytucyjne prawnie wiążącym ponownie poparli projekt zmian konstytucyjnych, które faktycznie zmierzają do tego, aby z Republiki parlamentarnej w Kirgistanie stworzyć taki specyficzny system prezydencki, w którym w zasadzie rola parlamentu miałaby zostać zastąpione zastąpiona taką tradycyjną instytucją dla kultury ukraińskiej kult, a już, czyli takich wieców, których uczestnicy zamiast parlamentu mieli delegować swoje kompetencje na prezydenta, ale także podejmować najważniejsze decyzje w państwie, ale pytanie postawione przez pana dyrektora kim jest w ogóle oparów no to całą pewnością nie jest chory, który miał się znikąd on niejako jest produktem tego systemu jak i systemu politycznego, jaki mamy do czynienia w tym stanie, który bardzo często wydaje nam się dziwne bardzo często budzi nasze emocje, ponieważ często dochodzi tam do przewrotów do zamachu stanu, a to plany z południa, ale ją prezydenta z północy to plany z północy obalają prezydenta z południa, aczkolwiek w tym całym szaleństwie z naszego europejskiego punktu widzenia ten system spełniał dotychczas swoją funkcję takiej samoregulacji sytuacji, kiedy ktoś z liderów KO chińskiej polityki dążył do zbytniej centralizacji władzy przejawiał autorytarne tendencje po prostu obywatele wychodzi na wychodzili na ulice i siłą odbierali mu władze i znowu utrzymywali to status quo, jakie panowało w Kirgistanie przez lata teraz faktycznie powstało ryzyko, że poprzez zmiany proponowane przez zaporowa on może skupić w swoich rękach więcej władzy niż każdy dotychczasowy prezydent Kirgistanu no to może z tego kraju uczynić system polityczny no bardzo podobny do sąsiednich krajów Azji centralnej, które demokratyczne nie są nigdy nie były na tle, których Kirgistan zawsze się różnią kota wyspa demokracji określana w wielu artykułach publikacjach zachodzi, czyli rozumiem, że to co w pewnym sensie Kingi stanowi może grozić, jeżeli rzeczywiście dojdzie do przejścia ten system prezydencki proponowany przez parowa to jest jego rodzaju ustrój planowy taki poziomym na poły dynastyczny system planowy panuje w Kirgistanie cały czas wszystkie procesy polityczne są efektem docierania się interesów różnych grup regionalnych planów przede wszystkim między północą południem, ale także różnych grup nieformalnych często organizacji przestępczych lokalnych oligarchów, którzy za pośrednictwem swoich przedstawicieli mieszkańców stolicy realizują swoje interesy aczkolwiek, jeżeli reformy operowaną, jeżeli aktorowi udaje się wdrożyć w życie, bo to będzie to ściśle związane w zasadzie zrozumieć kompetencji władzy ustawodawczej i poważnym ograniczeniem na rzecz władzy prezydenckiej stworzenia silnego ośrodka prezydenckiego, który w zasadzie będzie mógł mieć może nie władza nieograniczona, ale będzie mógł marginalizować wszystkie inne instytucje państwowe, ale także te uwarunkowania klanowe regionalny tylko to również nie jest takie pewne rzeczy aparatowi uda się to zrobić, ponieważ w tych wyborach dostał bardzo poważne poparcie na poziomie 80% pamiętajmy o tym, że do wyborów poszło około 40% uprawnionych do głosowania, czyli niewiele więcej co trzeci Kirgiz to pokazuje, że zwolennicy parowa oni poszli zagłosowali, ale ci, którzy nie są jego zwolennikami no oni poszli na wybory pytanie co będzie, kiedy oni aktywizują się politycznie dotychczas plany południowe, które mogą być pewną równowagę dla prawa pochodzącego z północy ona nie wyklarowała żadnego lidera politycznego, który mógłby z nim rywalizować mógłby kontrolować równoważyć, jeżeli tak by się jednak stało to droga do do reform zapachowa do tej konsolidacji władzy byłaby już bardziej wyboista i w połączeniu z innymi problemami wobec niższych stanie takimi jak napięcia etniczne będące efektem złej sytuacji gospodarczej powroty emigrantów z Rosji to wszystko związane z pandemią, która cały czas w Kirgistanie daje się we znaki obywatelom i służbie zdrowia państwu na to wszystko sprawiłoby, że wcale nie będzie oporowi tak łatwo wdrożyć reformy jakich zależy to obietnice, dzięki którym zapory wygrał wybory to głównie obietnice socjalne czy czy tego jakoś odróżniało od innych kandydatów czy poprzedników czy też w ten sposób po prostu zdobywa popularność Kirgistanu muszę co jasno powiedzieć, że na kilkunastu kandydatów, którzy brali udział w tych wyborach to wszyscy byli tłem dla prawa dobrała się kilku kwestii po pierwsze, że aro, zdobywając władze kraju o jesiennych protestach mógł wykorzystać cały aparat Administracyjny do swojej agitacji politycznej dodatkowo Dżaparow dysponowały na warunki egipskie w zasadzie nieograniczonymi zasobami finansowymi do prowadzenia swej kampanii, które w dużej części to warto zaznaczyć były niejawne nie wiadomo, skąd one pochodziły z wielu przeciwników politycznych zarzuca mu, że jest to efekt jego powiązań półświatkiem przestępczym w ustawie i z tą pewnością w jakim zakresie jest to możliwe, ale pomiędzy możliwości na jakim dysponował Dżaparow to samo postulaty kampanii można scharakteryzować taka mieszanka nacjonalizmu kirgiskiego troszeczkę populizmu i troszeczkę takich obietnic poprawy sytuacji życiowej obietnic wszystkim skierowanych do ludności wiejskiej, która w Kirgistanie stanowi większość, ale także do powracających z Rosji migrantów zarobkowych znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji i do których pan kierował swoje obietnice i w ten sposób budował swoją bazę poparcia warto zaznaczyć, że pan dzięki możliwości, jakimi dysponował był obecny w całym Kirgistanie i na północy na południu i większych miastach i mniejszych miejscowościach on będzie prowadził aktywną kampanię bardzo często był osobiście albo jego zwolennicy działali bardzo aktywnie na rzecz czasami korumpowania wyborców czasami zastraszania, ale czasami właściwy sposób po prostu budowania efektywnej kampanii albo, która koniec końców przyniosła sukces nie wspomnieliśmy jeszcze w ogóle w kontekście pan mówił kontekstach regionalnych, ale nie mówiliśmy o tym kontekście geopolitycznym, czyli o wpływach rosyjskich jak w ogóle Rosja zapatruje się na ten wynik wyborów, bo zdaje się tam w niektórych artykułach jest właściwie nim zaniepokojona z 1 strony można by tego powiedzieć, bo dla Rosji czy również dla Chin czy dla 2 państw, które bardzo silnie odciskają swoje piętno na polityce kirgiskiej sposób w jaki za parę zdobył władzę, bo to jest sposób, którego nie można pochwalać bo, ponieważ zamachy stanu obalanie rządu w wyniku protestów to jest coś co Rosja Chiny czy także inne państwa regionu Kazachstan Uzbekistan Turkmenistan postrzegają jako zagrożenie, bo jeżeli taki model się upowszechniona każdy przywódca w regionie mógł się czy zagraża i to jest ten powód, którego z powodu, którego Rosja mogłaby być niezadowolona z rządu parowa, odkąd z drugiej strony Kirgistan jest na tyle państwem słabym słabych instytucjach państwa uzależnione politycznie gospodarczo czy od Rosji czy to Chin, że niezależnie, kto będzie rządził to Rosja Chiny swoje wpływy utrzymają, kiedy stanie wpływy rosyjskie są te wszystkie wpływy bezpieczeństwa instrumenty bezpieczeństwo Rosja dysponuje w Kirgistanie 4 obiektami wojskowymi w tym dużą bazą lotniczą średni stan jest członkiem oraz wszystkie Unii gospodarczej organizację układu bezpieczeństwa zbierałem to wszystko wystarczy, żeby kontrolować władze kirgiskie niezależnie, kto będzie sprawna chciałem z perspektywy Chin są również istotnym coraz ważniejszym państwem wtykają swój palec chińską politykę to tutaj mówię wszystkim wpływa gospodarczych najłatwiej zobrazować poprzez fakt, że ponad połowa zagranicznego zadłużenia Kirgistanu pochodzi z Chin, że ponad połowa wymiany handlowej Kirgistanu pochodzi z Chin to są pewne instrumenty, które są, tym bardziej skuteczne w czasach pandemii i negatywne konsekwencje gospodarczej i projekt jeszcze większym stopniu uzależniają władze Kirgistanu czy to politycznie militarnie od Rosji czy gospodarczą Chin, czyli de facto ta zmiana nawet jeśli będzie to będzie głównie w polityce wewnętrznej jak rozumiem to znaczy tutaj nie ma co się spodziewać jakiś rap pewnych zmian tak myślę, że jasno powiedzieć oparów nie dąży do przedefiniowania priorytetów w polityce zagranicznej Kirgistanu, bo też nie ma instrumentów, żeby to zrobić, ale też nie jest w jego interesie, ale faktycznie zdominowanie polityki wewnętrznej może umożliwić parowozy, ale także szeregowi środowisk czy to przestępczych czy biznesowych te są miast z miast powiązane po prostu skuteczniejsze robienie interesów, ale jest 1 element polityce zagranicznej Kremla niestety, ale może się zmienić wyniku nabył prawo konkretnie mam na myśli relacje z Unią europejską Stanami Zjednoczonymi, o czym wspomniałem wcześniej przez lata Kirgistan ostrzegaliśmy na Zachodzie jako wyspa demokracji i ten wizerunek kraju, który chce reformować, które chce wprowadzać reformy demokratyczne praworządność budować silne instytucje państwowe nasz zachodni to była podstawa do budowania i rozwoju dobrych relacji wszystkim z Unią europejską, ale także ze Stanami Zjednoczonymi walka z korupcją walka z przestępczością teraz, jeżeli tego komponentu zabraknie, a jeżeli pan wyciągnie swoje, ale całą pewnością zabraknie no to będzie podstawa do pogorszenia relacji z Unią europejską Stanami Zjednoczonymi co z 1 strony z perspektywy europejskiej ponownie ograniczy nasze instrumenty oddziaływania na ten region NATO czy świata, ale z drugiej strony jeszcze bardziej zmniejsza pole manewru jak stanowi jego polityce zagranicznej, bo wówczas poza dominacją chińską rosyjską naprawdę ciężko będzie znaleźć jakiś jakiś kluczowy punkt odniesienia w polityce zagranicznej tego kraju dziękuję bardzo, Arkadiusz Regiec Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych by państwa moim gościem czternasta 35 chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA