REKLAMA

Dorota Nieznalska, Iwona Demko i Krzysztof Mieszkowski o obrazie uczuć religijnych

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-01-13 11:40
Audycja:
Czas trwania:
39:15 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są artystki Dorota Nieznalska i prof. ASP Iwona Demko i poseł KO Krzysztof Mieszkowski. Rozwiń »

Rozmowa dotyczy konieczności wykreślenia obrazy uczuć religijnych z kodeksu karnego.


Dorota Nieznalska: "Jest to właściwie pierwszy mój udział w rozmowie o obrazie uczuć religijnych, na temat wolności wypowiedzi, na temat tego procesu i przyszłych aktów cenzury. Proces o "Pasję" zaczął się w 2002 roku i skończył się w 2010 roku już ostatecznie. Prawdę mówiąc wielokrotnie wysłuchiwałam wypowiedzi na antenie Państwa radia na swój temat, w większości to byli mężczyźni. Jest to bardzo przykre doświadczenie. Wielokrotnie się dowiadywałam, że jestem upośledzona, to co zrobiłam jego niegodne, bluźniercze. Mówię o tym, bo one mnie nie dopuszczały do głosu. Media zrobiły na mnie publiczny lincz, przez 8 lat zmagałam się z nagonką. Znalazłam się w centrum tego walca. Media się przyłączyły i eskalowały coś, co w ich mniemaniu było sensacją" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi dziś nieco dłuższej, bo niemal godzinnej kultury osobistej są artystki Dorota Nieznalska i ona denko Witajcie serdecznie bardzo miło nawet nie z nami również poseł koalicji Obywatelskiej Krzysztof Mieszkowski członek sejmowej komisji kultury dzień dobry dzień dobry witam wszystkich państwa będziemy rozmawiać o projekcie ustawy autorstwa Krzysztofa Mieszkowskiego, który to projekt postuluje likwidację artykuły 100 Rozwiń » dziewięćdziesiątego szóstego kodeksu karnego co równałoby się ze zniesieniem kar za obrazę uczuć religijnych Panie Pośle, czemu pana zdaniem art. 196 powinien zostać usunięte obok art. 212 kodeksu karnego art. 190, który mówi o zniesławieniu, który wykorzystywany przez polityków walczy z mediami art. 196 jest z kolei taki dokument długo takim młotem, który można w dowolny sposób uderzać w środowiska artystyczne w artystki artystów, którzy podejmują próbę krytycznego spojrzenia na rzeczywistość, używając oczywiście swoich artystycznych narzędzi i bardzo często tak się dzieje, że ci artyści ponoszą katastrofy są ciągani po sądach są relegowane z naszej przestrzeni publicznej za swoje wypowiedzi chciałbym przypomnieć państwu, że art. 70 trzeci konstytucji mówi prawo do wolności twórczej, więc ten artykuł kodeksu karnego 100 dziewięćdziesiąty szósty tak naprawdę ogranicza prawo do wolności twórczej w gruncie rzeczy jest formą cenzury, która istnieje od bardzo dawna od 2000 od 1900900 dziewięćdziesiątego siódmego roku, kiedy ten kodeks karny został podpisany w formie ustawy nawiasem mówiąc przez prezydenta Kwaśniewskiego to jest konsekwencja pewnej metody czy metodologii pewnej filozofii politycznej, która zaczęła się po osiemdziesiątym dziewiątym roku, kiedy 90 tym roku religia została formalnie właściwie wprowadzone w wiek szkolny ekip to jest również przecież ta koszmarna ustawa o aborcji z dziewięćdziesiątego trzeciego roku, która dzisiaj funkcjonuje także ogranicza praw obywatelskich kobietom, więc art. 196 wpisuje się w tej filozofii jest po prostu jednym z elementów ograniczającym prawa demokratyczne obywatelek i obywateli w Polsce przede wszystkim artystów w projekcie ustawy czytamy proponowane zmiany stanowią odpowiedź na nagminne wykorzystywanie obecnych zapisów do zastraszenia obywateli Rzeczpospolitej, którzy wyrażają poglądy kontrowersyjne dla osób wierzących jak często są pana zdaniem te przypadki wykorzystywania do zastraszania właściwie w ostatnich latach za czasów Prawa i Sprawiedliwości, ale wcześniej także to zdarzało pewnie za chwilę powie nam Dorota Nieznalska ten artykuł jest wykorzystywany instrumentalnie jest to jest narzędzie polityczne walce z ze środowiskami wolnościowym i jest również taki przejazd państwa wyznaniowego, którym Polska właściwie jest, mimo że formalnie nie ma nigdzie tego zapisane i w związku z tym trzeba po prostu świadomość tego, że w sytuacji, kiedy artyści podejmują próbę krytycznego spojrzenia na rzeczywistość zginął kiedy, kiedy zaczynają uprawiać swoją sztukę w związku z tym co dzieje się w kościele, które wtedy, kiedy kościół staje się przestrzenią debaty czy eksploracji artystycznej kości natychmiast reaguje tak było w przypadku klątwy tak było w przypadku przecież na śmierć dziewczyny naszego przedstawienia w teatrze polskim we Wrocławiu tak jest w przypadku wielu wielu dzieł jak choćby ostatnio Marta Frej, która stała się przedmiotem ataku zdaje się Ziobro skierował przeciwko niej pozew dochodzi do prokuratury o naruszenie właśnie dobrze wrażliwością owych mówiąc innym językiem, więc jeszcze była Golgota Picnic po drodze Golgota Picnic oczywiście też bardzo też nazwę i tutaj w willi Doroty Nieznalskiej przede wszystkim pasja, która stała się tak taką hańbą jeśli idzie o stosunek do sztuki artystki do wolności twórczej właściwie całej formacji trzeciej Rzeczypospolitej jest po prostu niedopuszczalne, że politycy tak długo tolerują ten artykuł tak długo używają go tak skutecznie go używają tak haniebnego używa dobrze to teraz pytanie do wszystkich państwa chodzi mi o to sformułowanie obraza uczuć religijnych czym jest jeśli jest czyn może być obraza uczuć religijnych i czy powinna w ogóle występować w kontekście działań artystycznych pani Iwona denko no oczywiście to jest bardzo trudno o odpowiedź, ponieważ jest to problem, który dotyczy wolności rozumianej znaczeniu bardzo osobiste i jeśli ktoś jest bardzo bardzo obraża Polski to jest bardzo łatwo obrazić i jeśli ktoś ma trochę większą tolerancję innym poczucie dystansu czy poczucie humoru to jest jest to trudniejsze sposób zrobić mamy podstawową taką wadę narodową nie umiejętność dyskutowania, czyli w momencie, kiedy pojawiają się jak przeciwstawne poglądy coś czym się nie zgadzamy to najczęściej uważamy oponenta na całkowitego przeciwnika i rozmawiamy z nim tylko łącznie obrażając tego tą drugą osobę, a powinniśmy się też nauczyć wymiany zdania takie akcje możemy się dowiedzieć czegoś nowego od oponenta, czyli możemy patrzeć na daną sprawę inne innej perspektywy i właśnie dokładnie o to chodzi, żeby komuś pokazać świat zbudowany z innej perspektywy, ponieważ wiadomo, że to będzie uczyć religijnych pojawia się w pewnym kontekście, czyli w momencie, kiedy być może zrobimy to samo innym państwie czy innym położeniu geograficznym okazuje się, że możemy mieć konsekwencji prawnych konsekwencji ostracyzmu społecznego i tutaj coś co z naszej perspektywy nam się wydaje takie niezawisłe niepodważalna okazuje się, że jest podważane jednak pamiętam, że kiedy na początku liceum przestałam chodzić do kościoła dla mnie, bo takie wstrząsające odkrycie że, gdybym urodziła się gdzieś indziej wzięłabym coś innego zupełnie coś innego coś innego byłoby dla mnie niepodważalne i tedy też chciałam się interesować jak wyglądają kwestie religijne różnych miejscach na świecie i okazało się, że jest to nie zawsze jest takie same, czyli to poczucie świadomość takiej względną ości jest bardzo ważna i toteż powoduje, że powinniśmy się zawsze bardzo dużą dowiadywać bardzo dużo uczyć i bardzo dużo sięgać do literatury i ja np. zawsze miałam taki strach przed tym jeśli chciałam zrobić coś powiedzmy co mogą zwołać wykluczyć kontrowersyjna to w związku z tym też pracuje w Akademii zaczynałam najpierw takiego sercu historycznego, żeby znaleźć coś jak wydarzenie historyczne, które potwierdzi to coś zrobić załóżmy, kiedy 10 lat temu chciałam zrobić przedstawienie kobiety ukrzyżowany pierwszą rzeczą właśnie było to działanie bardziej tak jest pobudek feministycznych, ponieważ denerwował mnie obraz, w którym Zbawiciela nie tylko wyłącznie mężczyzna i wtedy znalazłam bardzo szybko legendę o świętej Kumernis, czyli Wilga Fortis również była nazywana i w której to legendzie, która w ogóle była aktualna przez 505 przez 5 dla w kościele katolickim właśnie mówiła o ukrzyżowaniu kobiety na krzyżu, więc tutaj jest to kwestia bardzo trudna do rozstrzygnięcia ich kontekście artystycznym dają się, że powinniśmy zachowywać ostrożność w negatywnym osądzie tak powiedziała, że bardzo ważna jest jednak dowiedzenie się co stało za tym aktem twórczym, żeby też usłyszeć głos osoby, która zrobiła daną pracę Dorota Nieznalska ja właściwie chciałem tutaj wspomóc oddać czynność ambiwalentne odczucia mowa tutaj oczywiście obrażaniu granie chciałam bardzo podziękować oczywiście zaproszenie do udziałów w tej dyskusji, ale z drugiej strony jest to pierwsze pierwszym moim udział w dyskusji na temat uczuć religijnych na temat wolności wypowiadania się na temat tego procesu, który był kontekstu kolejnych przyszłych cenzurowania i w ogóle aktów cenzurę szczerze powiedziawszy jestem słuchaczką Tottenhamu od chyba 1010. 2 tysięcznego roku i właśnie państwa Radia słucham na co dzień i prawdę mówiąc set w trakcie mojego procesu, który miał miejsce przypomnę może nie wszyscy państwo być może nie był tutaj wiedzą, że ten proces zaczął się w 2002 roku i skończył się w 2010 roku ostatecznie ich trakcie właściwie procesu i trochę kilka lat później potem po tym procesie miało miejsce właśnie na państwa antenie wiele razy różnorodnych spotkań osób różnorodnych audycji dyskusji na temat właśnie wolności wypowiedzi czy wręcz dosłownie aktu, który ja zrobiła chodzi o zrealizowanie instalacji pasja galerii wyspa pokazanie instalacji galerii wyspa oraz po sobie późniejszy proces i prawdę mówiąc wielokrotnie słuchałam wypowiedzi na swój temat jest to bardzo przykre doświadczenie, kiedy osoby to zazwyczaj mężczyźni dzisiaj byśmy ich nazwać Tersa nie wypowiadali się ze w sposób bardzo radykalny na temat tego co zrobiłam, ale też oceniali właściwie nie samo wielokrotnie też dowiadywałam się, że jestem niepełnosprawna umysłowo jestem w jaki sposób upośledzona czy właściwie to co zrobiłam jest niegodne jest bluźniercze no bardzo duże inwektyw, które po prostu w gruncie rzeczy poniżał mnie, ale też mówi o tym, ponieważ nie dopuszczał mnie do głosu, ale to miało miejsce w gruncie rzeczy większość mediów to jest taka gruncie rzeczy to przykra konkluzja dotycząca mediów, które jakiś sposób robią publicznej 500 to znaczy ja mówię tutaj z własnej perspektywy, ponieważ ten proces trwał 8 lat i właściwie przez 8 lat zmagała się z taką nagonką, którą 20 dokumentu jest udokumentowana, ponieważ większość materiałów, które w, jaki sposób pochodziło z prasy głównie z prasy mam udokumentowane i zbierałam i mogę powiedzieć w jaki sposób sąd ostatecznie uniewinniając nie stwierdził właściwie, że tutaj główną głównym winowajcą w jaki sposób media, który przed przeznaczyły ten przekaz ludzie za pośrednictwem właśnie obrazu zostali zauważeni takiego mówili w gruncie rzeczy nie do końca wszystko widzieli, ale ludzie poczuli się obrażeni tym, że oczywiście jest były oczywistością, że ten proces był sterowany politycznie tutaj w jaki sposób ja znalazłam się centrum tego walca, którym było polskie prawo zostałam bardzo równo przymocowana, więc może taka konkluzja na temat właśnie mediów i tego w jaki sposób media nie tyle jak są skuteczne czyli jakby przyłączają się do nagonki i też eskalują powietrzne coś co jest ich mniemaniu sensacją musimy na razie przerwać naszą rozmowę w studiu Marta Perchuć Burzyńska ze mną są na łączach sklepowych Dorota Nieznalska Iwona denko i Krzysztof Mieszkowski za chwilę wracamy teraz czas na informacje w dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj artystki Dorota Nieznalska Iwona Adamka także poseł koalicji Obywatelskiej Krzysztof Mieszkowski członek sejmowej komisji kultury rozmawiamy o ewentualnej likwidacji art. 196 kodeksu karnego co proponuje poseł koalicji Obywatelskiej Krzysztof Mieszkowski właśnie, czyli zniesienie kar za obrazę uczuć religijnych przed informacjami przypomniała nam swój proces i wszystko co wydarzyło się wokół słynnej pasji artystka Dorota Nieznalska będzie to powiedziała pani od takich kosztach osobistych tej całej sprawy proszę powiedzieć ile pani w tym czasie straciła jako artystka nie będę tutaj mogę powiedzieć o tym może zniszczone straciłam, a ich stronę zyskałam często tych gorszych sytuacjach czy powiedzmy sprawach sam się zapomnieć, ponieważ miałam oczywiście akty cenzury czy miałam w jaki sposób też próby prewencji mojej pracy niedopuszczenie do wystaw czy wręcz blokowanie odwoływanie wystaw to było krótko po tym, jak zacząć mu proces karnym, ale z drugiej strony ta praca jest właśnie ten proces i cała sytuacja wokół procesu bardzo mocno doświadczyły, owszem, z 1 strony, ale z drugiej strony zbudowały niejako osobę, jakby świadomość tego z tym właśnie zmierzam, bo to chodzi o polską mentalność chodzi o o katolicyzm Polski brak faktycznej dopuszczenia do demokratycznego głosu czy wręcz właściwie ośmieszenia mnie samej sztuki współczesnej, bo też trzeba sobie zdać sprawę, że w tamtym czasie to był rok 2002, a właściwie nie za nie istniały galerie tak popularnie miało miejsce to dużo instytucji kulturalnych akcje jakich, jakie mają miejsce teraz, czyli te wszystkie muzea współczesna większej ilości generalnie galerii za mną też stała żadna instytucja żadna galeria była osobą niezależną zresztą do tej pory jestem osobą niezależną i w gruncie rzeczy podjęłam bój samodzielnie nie działa też media społecznościowe co jest obecnie olbrzymią siłą wszyscy o tym wiemy ponieważ pewne sytuacje są bardzo skuteczne dzięki właśnie publika publikowaniu ich nagłośnieniu w jaki sposób to, o czym mówię jeśli chodzi o zbudowanie Mojak siły i tego, że nie poddałam się, bo był taki moment zawahania, bo faktycznie jako osoba dosyć młoda to było właściwie tuż po po ukończeniu Akademii sztuk pięknych właśnie 2 lata jak ten proces przeznaczą władze w gruncie rzeczy nie przygotowaną osobą bardzo dawno i po tym, jak w 2010 ostatecznie wszystko zakończyło podjęłam studia doktoranckie i czas trochę inny sposób zaczęłam pracować bardziej skupiam się na sercu ona na pracy z archiwami jak bram bardziej zaawansowane do pro projekty, które w, jaki sposób wymuszały na mnie też skupienie także tutaj myśmy się udaje, że tutaj są, jakby 2 strony medalu tzw. jest pozytywna negatywną tej negatywnej staram się zapomnieć, ponieważ ten optymistką i myślę, że ta pozytywna w ogóle to pytanie teraz do do Krzysztofa Mieszkowskiego i do Iwony denko państwa zdaniem proces cała ta sprawa wokół pasji Doroty Nieznalskiej w jakim stopniu przyczyniły się do zastraszania artystów w Polsce, że zaczęli masowo rezygnować z projektów pomysłów, bojąc się sądowych konsekwencji i gehennę, jaką przeszła właśnie twórczyni pasji to niewiele zmieniło tak naprawdę i to jest bardzo niebezpiecznym niebezpieczny proces, jaki mamy do czynienia w Polsce, dlatego że duże artyści artystki właściwie, przyglądając się historii tych procesów Doroty Nieznalskiej reakcji na rozmaite dzieła sztuki, które pojawiały się w przestrzeni publicznej dowodzą tego, że właściwie symbole religijne powinny być nienaruszalne co jest oczywiście niemożliwe, bo przecież te symbole religijne i wizerunek Święty bardzo zmieniał w historię z poszczególnych wizualizacji artystycznych inaczej pokazywał matkę boską Michała nie jest inaczej Rafał sankcji jeszcze inaczej Leonardo da Vinci wracając do głębokiej przeszłości jeszcze inaczej prowadził i kościół, który oczywiście używa tego artykułu, ale także tej przestrzeni do walki politycznej i politycy również korzystają z tego używających symboli religijnych do walki politycznej dlatego dzisiaj myślę, że artyści, którzy podejmują taką próbę konfrontacji z kościołem i są niezwykle odważnie i trzeba ich mocno wspierać w tym, bo nie mamy dzisiaj żadnej wątpliwości że, że prawica i kości będą w dalszym ciągu napiętnował tych artystów, którzy będą krytyczni wobec kościoła, którzy będą spektakularne wobec kościoła proszę zwrócić uwagę na to, że nikt nie obraża się, że nie wiem po tych wszystkich komunii świętych, które są dla młodych ludzi być może bardzo ważnej i takie, jakie się poznawczą odkrywcze pojawiają się rozmaite tandety jakiś kit Jan Paweł II matki Boskiej rozmaitych formach dla tych tej tandety tego kiczu jest ogromnie dużo i nikt się nie oburza nikt nie uważa, że są podważane czy obrażane uczucia religijne to po prostu jest element rynku, który kościół chętnie wykorzystuje korzysta z tego to są przecież ogromne pieniądze, jakie zarabia się na przemyśle kościelnym na przemyśle symbolicznym, który kościół dysponuje nawet wystarczy pojechać do dojechania przyjrzeć się tej tej rzeczywistości handlowo konsumpcyjnej i wtedy nikt nie reaguje NATO natomiast momencie kiedy, kiedy Dorota Nieznalska skrytykowała sposób na fundamentalne jak bardzo przejmujący i niezwykle istotny by tę całą formułę patriarchatu, która idzie od od właśnie tej religii rzymskokatolickiej tej hierarchii wartości kratami lokowana w tej przestrzeni nagle okazało się, że nie można o tym rozmawiać tak okazuje się, że krzyż jest jakimś elementem nienaruszalny to jest po prostu niedopuszczalne dwudziestym w wieku 2001. tym bardziej i dlatego artyści oczywiście, którzy decydują się na taką konfrontację muszą być mocno wspierani przez przez racjonalnie funkcjonujące media krytyków co nie zawsze się zdarza no oczywiście artysty dzisiaj również ponoszą konsekwencje, ponieważ rezultatem tych działań bardzo często jest konformizm należy z tych, którzy odmawiają prawa do prezentacji dzieł sztuki, które mam pod ręką Karinę jak zrobić także czy jest ofiarą tej tej sytuacji, a więc nagonka, której mówiła Dorota Nieznalska nie kończy się ona jakby powiedzieć rozwija się rozmaite Formuły i one są wymierzone tak naprawdę w wolną przestrzeń twórczą i demokratyczne nasze przyzwyczajenia, które powinny być oczywiste Polska jest jednym z ostatnich krajów w Europie, gdzie obowiązuje taki artykuł chyba jeszcze zdanie Jolanta ma zupełnie inne znaczenie, więc przedmiotem kultu, który jest krytykowany jest obraz przecież, bo to nie jest przedmiot kultu to jest wizualizacja to jest jakaś interpretacja rzeczywistości symboliki religijnej, więc trzeba po prostu mieć naprawdę słaby słabą edukację z kim mamy do czynienia w Polsce po osiemdziesiątym dziewiątym roku kiedy, kiedy zamiast ligi powinna być po prostu szkołach czy sztuka kultura to co się wiąże Obywatelską obecnością naszej przestrzeni publicznej powinno być jakąś formułą edukacyjną, która po prostu nie ma nie było niestety, więc dzisiaj kończący tę wypowiedź chcę powiedzieć, że też, że artyści są jakimś sensie bezbronni i i to państwo niestety artystów nie chroni wręcz przeciwnie to państwo artystów atakuje stwarza inne pole ogromnej ogromnego dyskomfortu niebezpieczeństwa dlatego dlatego jestem, jakim się jestem pesymistą i z 1 strony z drugiej uważa, że trzeba walczyć trzeba z tym stało z tą z tą emocją w tym 100100 jakąś ciasnotą intelektualną walczyć mieć nadzieję, że też kiedyś zmieni przyjdą politycy polityczki, którzy powiedzą dość uczuciom dość o obrazę uczuć religijnych w Polskim prawodawstwie, które są po prostu formą cenzury, o czym wszyscy doskonale wie poseł koalicji Obywatelskiej Krzysztof Mieszkowski wypowiedział te słowa w kulturze osobistej są z nami również artystki Dorota Nieznalska i Iwona Demska za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czesne informacje w radiu TOK FM trzecia część kultury osobistej witam państwa bardzo serdecznie dzisiaj moimi gośćmi są artystki Dorota Nieznalska Iwona denko także poseł koalicji Obywatelskiej Krzysztof Mieszkowski rozmawiamy zaczęliśmy naszą rozmowę tak naprawdę od pomysłu projektu ustawy autorstwa Krzysztofa Mieszkowskiego, który to projekt postuluje likwidację art. 196 kodeksu karnego co równałoby się tak jak już mówiliśmy o zniesieniu kar za obrazę uczuć religijnych zapewnienie wolności wyrażania poglądów ma również na celu zmiana przez pana proponowana, gdzie w takim razie państwa zdaniem kończy się pogląd zaczyna przekraczanie granicy drugiego człowieka szczególnie na polu sztuki czy coś takiego w ogóle może mieć miejsca przepraszam bardzo chciałbym jeszcze dosłownie jedno zdanie wypowiedzieć ksiądz Józef Tischner powiedział cóż to są za uczucie skoro tak łatwo obrazić no właśnie tak ważne zdania ja tylko na pewno jeszcze chciałam dopowiedzieć, że rzeczywiście Dorota miała taką konsekwencję bezpośrednią na niej skupiła się właściwie to co najgorsze, ale to co też powiedział pan poseł to nie kończy się tylko nad racja tylko tak naprawdę później bardzo dużo osób bardzo duża jest artysta kurator kuratorek czy osób zarządzających instytucjami kultury po prostu odczuwają strach i dmuchają na zimne tak to nazwała i to ja jednak swojej pracy artystycznej bardzo często czułam, że wiedziałam, że jeśli chce pokazać chyba bardziej kontrowersyjnego to muszę to przedyskutować z osobą, która prowadzi daną instytucję nie może też nie robię tego portu, żeby ktoś miał nieprzyjemności czy nie robi jakieś rzeczy, która może się wydawać kontrowersyjna po to, żeby komuś ugodzić czyjeś uczucia religijne zupełnie nie kierują mną takie przesłanki chodzi o to, że chce pokazać coś spojrzeć inaczej z innej perspektywy będziesz musimy tak pani Iwono czy w ogóle spotkała się pani takim zarzutem obrazy uczuć religijnych dziękuję spotykam się często, ale najmniej bardzo często się tego obawiałam bardzo często z jak poczucie takiego strachu pokazywała prace jednak wyplata się kończyło na takim hejcie internetowym zawsze obawiam się oczywiście, że to się posunie dalej, że ktoś może złożyć na mnie pozew już też może skończyć właśnie w sądzie, niemniej jednak jak do tej pory się nie stało, ale to nie znaczy, że też może nie wydarzyć i życie taką świadomością też nie jest fajnej nie jest ani myśli o następnym projekcie mając taką wiadomość, tym bardziej że właśnie coraz więcej takich doniesień do prokuratury oglądamy na pewno jest też taka atmosfera naprawdę niesprzyjająca pracy twórczej i takiego otwartego myślenia krytycznego myślenia też jeszcze chciałam dodać zaznaczyć, o czym też pewien sposób mówi pan Krzysztof że, żebyśmy też pamiętali, że nasza religia katolicka przejęła takie symbole jak procesji krzyż czy czytelnicza, czyli że on nie pojawiło się wraz z religią katolicką ikony istniały wcześniej i to jest bardzo ważne, żeby o tym wiedzieć bardzo ważne jest, żeby o tym mówić i tutaj znowu zmierzamy do tego, czyli do edukacji, że bardzo ważna jest edukacja ważna jest edukacja też dotyczące sztuki współczesnej mnie bardzo denerwuje to, że każdy właściwie każdy wydaje mu się, że może podjąć dyskusje i ocenić dane dzieło sztuki współczesnej dziś niepotrzebne są do tego żadnych kompetencji to nie jest prawda, dlatego że wtedy wypełnienie trzeba było kończyć uczelnia artystyczna nie trzeba było studiować historię sztuki nie trzeba było kończyć studiów kuratorskich kompetencje są potrzebne, a ja mam wrażenie, że w świadomości naszego polskiego społeczeństwa jest takie przekonanie, że każdy może wypowiedzieć zdanie i może uważać, że on jest kompetentny, żeby to jego zdaniem było profesjonalne jeśli mogę jeszcze strącić nas chcę państwu przypomnieć że, że kościół nie ma żadnych skrupułów, żeby cenzurować, żeby stwarzać jakieś indeks, które zakazują książek dzieł sztuki przypomnę państwu, że na nas na indeksie znalazła się kiedyś Biblia nie mówiąc już o czternastej lekcji Adama Mickiewicza który, która również nie została wpisana na taką listę lektur zakazanych już przypomnę Kanty Wolter Roberta Ficy darów Espinoza ostatnio mocno eksploatowany podczas wyborów prezydenckich co są i filozofowie pisarze którzy, którzy byli po prostu pod pręgierzem kościoła musimy z tym zerwać art. 196 po prostu, jakby podtrzymuje to twardą bezkompromisową żenującą rękę kościoła, która cenzuruje nam rzeczywistość szał nie ma takiej możliwości, żeby kardynał Dziwisz Mering decyzję reprezentowali i cenzurować przedstawienie Frljicia, czyli klątwę, gdzie podjęto bardzo istotny ważny temat dla polskiego katolicyzmu polskiej rzeczywistości politycznej, ale także tej bardzo wrażliwej odnoszącej się do do do sumienia do atmosfery moralnej, kiedy byli, kiedy zaczęto mówić o pedofilii i związków Jana Pawła II to okropności, więc musimy mieć odwagę mówić w sposób otwarty często jednoznaczny, ale także często tak jak zrobiła Dorota Nieznalska krytykujący poprzez właśnie swoją umiejętność możliwości rozmawiania z publicznością docierania do nich, bo w, jaki sposób artysta dzisiaj rozmawiać z publicznością, jeżeli odbierze mu się prawo do do wypowiedzi jak można w takich rzeczywistość jak się poruszać, które są trudne i też nie zastępowany przez artystów artyści dzisiaj wiedzący więcej od polityków od innych my często wsłuchujemy się wpatruje się ich rzeczywistość artystyczną po to, żeby być lepszymi ludźmi to, żeby świat był lepszy zawsze powtarzałem jako dyrektor teatru polskiego we Wrocławiu, że powstaje niedobre przedstawieniem świat staje się lepszy podobnie tak jest w przypadku sztuk wizualnych czy w przypadku literatury czy tym muzyki, więc nowy ten artykuł tak naprawdę 100 dziewięćdziesiąty szósty jest wymierzony w artystów w sposób centralny jednoznaczne i użyj jeszcze raz tego słowa w tym programie sanie dobrze ja wrócę do mojego pytania czy jest tak, że wyznaczania granic w sztuce w ogóle nie powinno mieć miejsca na pewno powinni tego robić politycy granice sztuce wyznaczają artyści po prostu artystki w zdecydowanie ją jako system Gaza tutaj chciałam jeszcze podać kolejny przykład może troszkę inne dziedziny, ale zgadzam się z panem śląskim, że jak jest niedopuszczalne, żeby symbole, które tzw. symbole religijne były przyjęte zawłaszczone tylko łącznie przez kościół czy przez państwo, które decyduje o tym co jest dobre, a co nie chciałam tutaj też wspomnieć właściwie o tzw. sprawdzić czy w ogóle o o prawdzie historycznej czy w przypadku właściwie kryzys w kryzysie państwa prawa mam tutaj przy sobie świeży czas kultury chciałam przy okazji podziękować za możliwością publikacji mojej pracy 1 kraj 101 ona miała miejsce w zeszłym roku w ramach pensji to jest przegląd sztuki w przestrzeni publicznej w Lublinie i przy okazji prezentowania tej pracy w przestrzeni publicznej ma za przy zamku na Błoniach w Lublinie spotkałam się właśnie psy atakiem ze strony prawicy może wspomnę czym była to praca praca odnosiło się do właściwie braku społeczności żydowskiej przestrzeni Lublina pracownia forma tzw. wita czy zrealizowany z drewna są takie bardzo typowe już chyba istniejących przestrzeni publicznej informacji służby informujące o danej miejscowości są drewniane dechy w odpowiedzi mamy napisami konkretnych miejscowości akurat wybrałam tych miejscowości 14 i te miejscowości dotyczyły przede wszystkim pogromów na dach pogromów, które zrobiła, które przeprowadziła ludność Polska na ma na sąsiadach właśnie żydowskich w latach 194146 i wybrałam dosyć spektakularne przypadki udokumentowanych programów tak jak Kielce Rzeszów Kraków Klimontów przed klub mu lub dniówka test przykłady właśnie zostały udokumentowane przez Jana Grabowskiego wieko opozycji ten kraj czy Barbarze Engelking też pisała pracowanie jest taki piękny słoneczny dzień, ale również Mirosław krytyk miasto śmierci dał świadectwo właśnie ogromną to są prace naukowe właśnie mój sen ograniczył się tylko włączyć do przeczytania pozycji i mówię tutaj o tym, ponieważ praca, która była ewidentnym odniesieniem się do braku istnienia społeczność takiej powiedziała zaraziła prawicę przede wszystkim posła Czarnka, który w tamtym czasie nie było ministrem, ale już ewidentnie miał zakusy na to, żeby zaistnieć w przestrzeni publicznej, ponieważ bardzo chętnie wypowiadał na temat tej pracy jest antypolska lokalnych mediach i właściwie otarłem się o kolejny proces wzeszłym roku, ponieważ grożono procesem, lecz przede wszystkim właśnie Czarnek jak oskarżony o to że, że praca jest nieprawdziwa, ponieważ Polacy ratowali Żydów jak tutaj jest to oszczerstwo jest to wbrew właściwie tym tym faktom, które zaistniały i w gruncie rzeczy ja jestem bezbronna wobec tak tak totalnym totalnego braku edukacji jak indolencji strony właśnie osób, które są obecnie na szczycie władzy, ponieważ jakby, przytaczając te pozycje naukowe to są fakty są dokumenty są źródła, które są sprzeczne i w gruncie rzeczy oprócz tak wspomniany na początku symboli religii dla religijnych, które są zawłaszczone zawłaszczana jest się by prawda historyczna zawłaszczana jest właśnie historia w gruncie rzeczy politycy decydują mówią nam co jest prawdą, a co nie jest prawdą mało tego właśnie przypisywana jest historia przypisywane są podręczniki to jest dla mnie właściwie jest to, aby no nie do pomyślenia że, że jak doszło do takiej dotacji z czasów że, żeby pewne fakty są po prostu pomijane czy wręcz przekręcony musimy niestety powoli kończyć naszą rozmową ja tylko jeszcze dodam, że dzisiaj w Płocku ruszył no to takie symboliczne proces w sprawie słynnych tęczowych Marek Elżbiety Podleśnej, jakiego zakończenia tej sprawy się państwo spodziewają no mam nadzieję, że Elżbieta Podleśna zostanie uwolniona od tych zarzutów, bo myślę, że tęczowa matka Boska ma prawo być wszędzie i ma być prawo ten ma prawo od tymczasowości prawo do Tęczy podobnie jak ma prawo do do maski Marty Frej przeciw pandemicznej to jest właśnie siła sztuki siła obrazu, który opowiada nam o wrażliwości, która przez kościół czy przez konserwatywnych polityków jest relegowana z naszego życia naszej przestrzeni publicznej debaty mówi bardzo dziękuje Elżbiecie Podleśnej taki gest wspaniały gest odwagi i tak naprawdę mocny pod względem symbolicznym i edukacyjnym dla polskiego społeczeństwa uczmy się od artystów Panie Pośle, szansę na przyjęcie pana projekt, który dzisiaj rozmawialiśmy są nikłe, zważywszy na arytmetykę sejmową, ale myśli pan, że i, chociaż szansa na publiczną dyskusję mam nadzieję już się toczy publiczną dyskusję dzięki państwu za bardzo dziękuję, jeżeli nie będzie o tym dyskutować nad tym dyskutować, jeżeli politycy demokratyczni będą o tym dyskutować to pewnymi bardzo bardzo państwu dziękuję gośćmi kultury osobistej było dzisiaj artystki Dorota Nieznalska i Iwona denko uznał również poseł koalicji Obywatelskiej Krzysztof Mieszkowski członek sejmowej komisji kultury bardzo dziękuję dziękuję bardzo, do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA