REKLAMA

Czy podział Mazowsza przyniesie korzyści?

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-01-12 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:18 min.
Udostępnij:

Z prof. Pawłem Swianiewiczem, kierownikiem Katedry Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o planach podziały województwa mazowieckiego i wyłączenia z niego Warszawy i najbliższych okolic. Profesor Swianiewicz zaznacza, że działanie te mogą doprowadzić do zapaści finansowej nowego województwa mazowieckiego. To Warszawa i okolice są głównym źródłem dochodu dla województwa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest już z nami prof. Paweł Swianiewicz kierownik katedry rozwoju polityki lokalnej wydziału geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór panie profesorze dobry wieczór rozmawiamy o podziale Mazowsza jak zadeklarował kilka dni temu Marek Suski projekt ustawy z tejże sprawie jest gotowy, a jeśli partia rządząca nie kładzie go na stole to tylko, dlatego że czeka na złagodzenie pandemii, bo oczywiście podział Mazowsza musiałby przeprowadzenie wyborów Rozwiń » wolno oczywiście wybory do 2 nowych sejmików nie mogą się odbyć teraz kiedy, kiedy szaleje pandemia, kiedy wszystko jest zamykana, a wybory prezydenckie już za nami wtedy tylko można było bezpiecznie chodzić do urn jak deklarował pan premier pan prezydent to tak zupełnie na marginesie trochę złośliwie chciałem z panem rozmawiać o ewentualnych skutkach takiego rozwiązania nie wiemy ile zdeterminowana jest partia rządząca, żeby wprowadzić w życie, bo ten pomysł wraca co jakiś czas nigdy nie zostało sfinalizowane pan pokusi się rozmaite analizy zacznijmy od kwestii finansowych, bo chyba one są najistotniejsze powrót Marka suskiego siedzibą nowego województwa miały być Radom pewnie dla Radomia byłoby to prestiżowa prestiżem jeszcze nikt nie na ja tu, więc pytanie czy ratą by sam Radom na tym stracił czy zyskał dobrze zaraz próbuje odpowiedzieć na to pytanie, ale jeśli pani redaktor pozwoli chciałbym jeszcze odnieść do słów le tychże projekt jest gotowy, a nie kładzie Eko partia rządząca rząd nie kładzie go na stole, bo mamy pandemię no rozumiem wyższe nie chcemy wprowadzać zmiany w czasie pandemii, ale jeżeli projekt jest gotowy i jeżeli uzasadnienie tego projektu jest gotowe to co stoi na przeszkodzie, żeby go położyć na stole i mieć czas na spokojne konsultacje na spokojną dyskusję na temat argumentów, które są za tym projektem także wydają się to bardzo szkoda skoro ten projekt podobno jest gotowy, że nie możemy go zobaczyć i odnieść się do konkretnego projektu, a nie do takich dość ogólnikowych doniesień że, choć ma się w czasie na rzeczy panie profesorze to moim zdaniem są 2 możliwości albo tego projektu w ogóle nie ma, a politycy zjednoczonej prawicy po prostu tylko mówią, że w rejestrze jest wiele takich projektów rzekomo było w szufladach np. nigdy nie ujrzało światła dziennego z różnych powodów drugie wytłumaczenie jest takie, że rząd nie chce pokazywać tego projektu zbyt wcześnie, żeby nim, gdyż ta konsultacja debata nad nimi trwała zbyt długo, jeżeli będzie Wola polityczna, żeby przeprowadzić się znowu znowu zrobi legislacyjny blitzkrieg bez żadnych konsultacji no oczywiście tak znaczy po pierwsze, jeśli miałbym oskarżać się czołowych polityków, że mówią nieprawdę, że tego projektu tak naprawdę nie ma, a jeżeli nie chcą położyć, dlatego że nie chcą mieć długich konsultacji no to szczerze mówiąc ja tego nie rozumiem trudno jest pojąć, dlaczego konsultacje tego projektu miałyby zaszkodzić, a nie pomóc np. w przekonaniu osób, które są sceptyczne wobec tego pomysłu tak jak my, ale może dlatego panie profesorze, że trudno doszukać się w tym rozwiązaniu plusów dodatnich no ale może one są tylko ja nie pizzę, gdybym zobaczył uzasadnienie tego projektu ja jestem naprawdę otwarty na argumenty być może bym przyznał rację, że są rzeczą, których nie pomyślałem natomiast do bym pewnie powinienem wrócić do pytania, od którego pani redaktor zaczęła, jakie byłyby skutki dla miasta Radomia czy zacząłbym od tego, że organizowanie podziału województwa ze względu na samą tylko stolice, a nie ze względu na sytuację w całym regionie na nie wydaje się uzasadnione, ale nawet, jeżeli się skupimy wyłącznie na Radomiu to w moim przekonaniu oczekiwania jak bardzo dużą wadą może zyskać są co najmniej delikatnie mówiąc wysoce niepewne myślę, że te oczekiwania, że Radom bardzo zyska biorą się z doświadczeń reformy wojewódzkiej jest wprowadzane za czasów Edwarda Gierka 1975 roku, kiedy stworzenie 49 małych województw dało impuls rozwojowy dla wielu niewielkich wtedy mało znaczących miast jak Tarnobrzeg jak Biała Podlaska i wiele jeszcze rzeczywiście ten impuls rozwojowy wtedy był bardzo istotne, chociaż on odbywał trochę kosztem pozostałej części tych regionów np. w Sandomierzu prawdopodobnie województwo tarnobrzeskie nie jest wspominany z takim wielkim sentymentem jak w Tarnobrzegu albo w Ełku województwo suwalskie natomiast wnioskowanie na podstawie tych doświadczeń sprzed 40 już ponad 40 lat jest zawodne, bo to było zupełnie innej sytuacji w sytuacji, kiedy mieliśmy dominację administracji Państwowej, która podejmowała decyzje gospodarcze lokalizacji różnych inwestycji w tej chwili mamy jednak do czynienia z gospodarką rynkową, gdzie wpływ administracji wpływ statusu administracyjnego na decyzje gospodarcze jest dużo mniejszy dodałbym jeszcze, że dość powszechne jest przekonanie, iż miast tak, które straciły status miast wojewódzkich w reformie 1990 ósmy roku poniosły dużą stratę z tego powodu tylko, że to przekonanie w momencie, kiedy jest badane za pomocą wskaźników ekonomicznych, a nie subiektywnych odczuć i kiedy porównuje się te miasta, które straciły status miast wojewódzkich nie z Gdańskiem Poznaniem Wrocławiem czy Warszawą, bo to są miasta tak czy inaczej nieporównywalne tylko porównuje się z podobnymi do nich miastami, które zachowały status miast wojewódzkich to okazuje się, że wpływ utraty statusu miasta wojewódzkiego był naprawdę bardzo niewielki, żeby nie powiedzieć wątpliwy, owszem, pojawiały się trudności gospodarczych w tych miastach, ale one były niezależne one i tak by się pojawiły nawet gdyby nie było tej reformy wojewódzkiej, więc oczekiwanie, że Radom bardzo to prawdopodobnie Radom nie straci na tym, jeżeli rzeczywiście zostanie miastem wojewódzkim a, ale oczekiwanie, że dużo zyska i jest naprawdę bardzo ryzykowne i ja osobiście raczej wątpię, żeby to było panaceum na trudności, które NATO przeżywa z drugiej strony tych analiz, które pan przeprowadzi wynika, że nie tylko nie będzie jakichś wielkich zysków tylko, że może być poważna zapaść finansowa tego Mazowsza Regionalnego czy będziemy mieli Warszawę i okolice prawda i i Mazowsze Mazowsze może bardzo dużo stracić na tym podziale tak tegoż obawia, bo zwolennicy podziału mówią o dodatkowych pieniądzach z Unii Europejskiej, które raczej nie napłyną, bo o podział statystyczny, który jest istotny dla rozdziału funduszy Unii Europejskiej już został tak przeprowadzonej 2 lata temu, więc Mazowsze nie będzie traciło podziale funduszy unijnych ze względu na to, że Warszawa jest bogata zawyża wskaźniki zamożności całego regionu w tym nowym podziale środków nie będzie z tego względu traciła, bo Mazowsze w sensie statystycznym nie jest traktowane już jako 1 region z Warsza z Warszawą natomiast jeśli chodzi o wykonywanie bieżących zadań, za które odpowiada samorząd wojewódzki to ja się tutaj spodziewam kłopotów o to z regionu Warszawskiego od Warszawy i najbliższych okolic pochodzi zdecydowana większość dochodów jedną z podstaw dochodów samorządów wojewódzkich jest udział w podatku dochodowym od osób prawnych, a on w znakomitej części pochodzi z Warszawy najbliższych okolic, więc dochody tego województwa mazowieckiego pozostałego po wydzieleniu Warszawy i okolic będą dosyć niskie nie będą ekstremalnie niskie nie będą one niższe w porównaniu z innymi województwami, ale będą gdzieś tam w drugiej połowie tego rankingu będą zdecydowanie niższe niż teraz natomiast większość wydatków, które musi ponosić samorząd tereny województwa odnosi się właśnie do nie do terenu Warszawy tylko do tych bardziej odległych terenów Mazowsza, czyli dochodu będzie mniej, a wydatków pozostanie prawie tyle co, który i, jakie były ponoszone dotychczas pamiętajmy, że najważniejszym zadaniem jak patrzymy na strukturę budżetu województwa najważniejszym zadaniem, które z własnych środków musi finansować samorząd województwa to są zadania związane z transportem, czyli dofinansowanie regionalnych przewozów kolejowych i utrzymanie remonty dróg wojewódzkich w obu tych przypadkach zdecydowana większość wydatków odnosi się nie do Warszawy i najbliższych okolic tylko co dalej położonych od Warszawy części Mazowsza jeśli chodzi o Przewozy regionalne kolejowe Mazowsze utrzymuje spółkę kolej ma Mazowieckie Przewozy w ramach aglomeracji warszawskiej w znakomitej części samo finansują się poprzez sprzedaż biletów ze względu na bardzo duży ruch pasażerski sprzedaż biletów przynosi bardzo duże wpływy w aglomeracji warszawskiej, ale na, tym bardziej odległych dniach, które trzeba z przyczyn społecznych utrzymywać potrzebne dofinansowań, więc większość wydatków będzie cały czas należała do tego dalszego marszałek województwa mazowieckiego i tych środków finansowych którymi obecnie dysponuje Mazowsze, które w dużym stopniu pochodzą z podatków płaconych przez przedsiębiorstwa w Warszawie okolicach może zabraknąć robiłem takie symulacje w kilku wariantach każdym z setek wariantów wychodziło się w tym budżecie województwa mazowieckiego pojawi się luka, której nie będzie czym zapełnić panie profesorze bardzo dziękuję za rozmowę Paweł Swianiewicz kierownik katedry rozwoju polityki lokalnej wydziału geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego był moim państwa gościem dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, miłego popołudnia wieczorem życie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA