REKLAMA

KultOFFe: Rory MacLean "Berlin. Miasto z wyobraźni"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-01-13 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj wracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pani prof. Bernadetta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka z Instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego dzień dobry witam serdecznie pani profesor dzień dobry książki co czemu czemu nie ma nie mielibyśmy rozmawiać o książkach narodowe Narodowy lockdown, więc może może wzrośnie czytelnictwo książek dzięki temu, chociaż będą jakieś pozytywne strony książka Rozwiń » może będziecie akcent kanadyjskiej dzisiejszej audycji autor jest brytyjską kanadyjskim historykiem i pisarzem mówię tutaj pan też nazwa Rory McLean książka, której dzisiaj rozmawiamy to Berlin miasto z wyobraźni albo Berlin porcie w Syrii czy serwis ta książka w języku polskim ukazała się nakładem wydawnictwa magnum w tłumaczeniu Władysława Jeżewskiego tak to chyba rozpoczął naszą rozmowę i dodał, że książka niezwykle interesująca, bo właśnie taki taki trochę miks książki historycznej, ale jednocześnie przewodnika, ale z dużymi elementami wyobraźni, która jest w Polskim tytule tej wyobraźni, która wypełnia te luki, przez które zwykle opowieść historyczna momentami czasami bywa nudna tutaj autor zadbał o to, żeby jego wyobraźnia połączyła postaci, które znamy z postaciami, których o, których pewnie nie wiedzieliśmy nic albo niewiele i połączyła taki sposób, żeby do końca nie widzieli jesteśmy wciąż jeszcze w świecie faktów czy już świecie wyobraźni autora, a wszystko to dotyczy Berlina przy czym tutaj Berlin powiedziałbym jest bardzo szeroki głęboki, jeżeli chodzi zarówno czas, jaki o geopolitykę Cho geografię, kiedy pan tutaj robi to wprowadzenie uśmiechała się radośnie, ponieważ z właśnie na skalę było widać już w tym prowadzeniu, a mam nadzieję, że także naszej rozmowie dalej też to nasi słuchacze i smaczki zobaczą właśnie tę wielowarstwowość różnorodności i głosować pisaną opowieść wie autora książki i też mnogość tematów wątków, które tak naprawdę można tutaj wyciągnąć łuska się i przenieś się zatrzymać na dłużej nawet na całą audycję ten oczywiście tego tego nie zrobi będzie tylko dotykać pewnych fragmentów tej książki, ale faktycznie miasto wyobraźni ten podtytuł jest o tyle ciekawe, że już na samym początku dokonuje takiego przepisania typowej biografii miasta mówi typowej oczywiście to nie jest jedyna książka, która jest próbą opowiedzenia o jakimś mieście próbą opowiedzenia historycznego, a zarazem uchwycenia w tej współczesności pokazania pewnej przemiany pokazania pewnego ruchu pokazania pewnej pewnego procesu działania, ale mogli faktycznie robi to w sposób szczególny, bo owa przywołana w podtytule wyobraźnia po pierwsze, mam takie wrażenie, że jest taką bardzo wyraźną deklaracją, a właśnie przepisania tej narracji historycznej pokazania, że nasze myślenie o przyszłości nasze myślenie o historii nasze myślenie o tych, których nie mogliśmy poznać nie zawsze naznaczone siłą naszej wyobraźni jeśli ta wyobraźnia się tam pojawi jeśli zostanie uruchomiona wówczas historia ożywa na kartach tej książki faktycznie tak się dzieje po drugie, mam takie wrażenie, że to odwołanie się do wyobraźni jest również taką deklaracją bardzo autobiograficzną ten autobiograficzna pisania jest szczególnie widoczne oczywiście w tych fragmentach wstępne podsumowanie mających, ale na klinie ukrywa, że pewnie jest miastem bardzo bliski za darmo z miastem, które przeżywa, którym żyje i które żyje i Intel jest też bardzo ciekawa perspektywa takiego ujęcia ujawnienia własnego zaangażowania autobiograficznego, ale takiego zaangażowania bardzo emocjonalnego, które chociażby widać właśnie w tych rozważaniach wstępne, kiedy on np. mówi, że wstrząsną go widok muru nie boi się wspominania własnych emocji nawet tych bardzo takich intensywne, a po trzecie mam takie wrażenie, że właśnie ta wyobraźnia pojawiająca się w tytule ma też taki charakter bardzo włączające w kontekście potraktowania czytelniczki Czytelników o proszę zauważyć, że i nam nie wystarczy wyobraźnia autora nam nie wystarczy cóż wyobraźnia ME również tę naszą wyobraźnią musimy uruchomić i ta opowieść machina w pewnym sensie tę właśnie wyobraźnią nas uruchamia po nie tylko zaczynamy zderzać te własne obrazy Berlina, a z tymi obrazami, które on przywołuje, ale aż zaczynamy w pewnym sensie tworzyć taką może nie konkurencyjną, bo przecież w literaturze ich rozmowy o literaturze nie chodzi o o jakości rywalizację, ale taką alternatywną mapę własnego obrażonego Berlina i mam wrażenie, że ta dotyczy zarówno tych, którzy bardzo dobrze znają trochę znają, ale tych, którzy chcieliby poznać, bo właśnie dzięki przywołaniu postaci z 1 strony tak jak pan wspomniał bardzo rozpoznawalnych poparli ich prezydent Kennedy prawda IPO i i alei przywołanie tych postaci, które niekoniecznie była nam znane na zasadzie takiego pierwszego skojarzenia w ogóle nie byłoby nam znane właśnie machin pokazuje też ten potencjał tkwiący w Berlinie i tę metaforę życia ruchu zmieniania się cały czas funkcjonującego właśnie znikania pojawiania się, bo przecież ta metafora okazuje się bardzo ważna w całej tej opowieści o terminie i ona cały czas powraca właśnie ta zmiana to macie ruchu to bycie takim projektem nieskończonym niedokończonym tak, tym bardziej że mamy do czynienia no z miastem, które Nakonieczny czy istnieje powiedzmy od setek lat tak, czyli teraz jak opowiedzieć historię miasta i tak jak pani wspomniała takich historii miasta znamy dużo więcej pewnie, jeżeli miasto istnieje od setek lat to spodziewalibyśmy się opowieści historycznej w zasadzie dobrze, kto założy czy było jak co tam się wydarzyło, a patrząc pewnie z punktu widzenia turystyki może być chcemy się dowiedzieć jakie, które miejsca warto odwiedzić żonę są, od której o, których dziś otwierają, a rolę klin mówi miasto to są miejsca ludzie, ale te miejsca ludzie nie biorą się znikąd tak to nie jest właśnie patrzenie na to, że czegoś nie było coś nagle jest teraz możemy tego dotknąć to są sytuacje, które gdzieś tam się kształtują to są ludzie ze swoimi emocjami ze swoimi dramatami ze swoim szczęściem to są ludzie, którzy są albo twórcami zawirowań historycznych zmian historycznych albo są ofiarami czy podmiotami także zmian i to także jesteśmy my, którzy później odwiedzamy to miejsca, które jest nie wiem skwerem, które muzeum miejsce, które z kościołem, które jest czymś czym jest, ale czymś czym także nie jest i w tym też zaklęta właśnie historia opowieści historia historii ludzkich tych znanych i tych nieznanych tych tych maluczkich tych wielkich i wydaje się, że coś jakby, pokazując bardzo niepełny sposób właściwie w ogóle w, gdyby historyczny w sensie takim że, gdybyśmy się chcieli dowiedzieć, kiedy Berlin powstał tam się działo przez wszystkie wieki się tego nie dowiemy to są takie powiedziałbym wybrany wyciągnięte z kapelusza trochę zające króliki często się wyciąga z kapelusza, ale na podstawie tych, że futrzaków możemy pewnie lepiej poznać czy dotknąć tego ducha Berlina niż z takiego opracowania, które nam rok po roku czy bieg po wieku o mieście by powiedziało ale, ale Powróćmy do tej rozmowy pani profesor po informacjach Radia TOK FM informacje o 1120 już za kilka minut pani prof. Bernadetta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka z Instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu warmińsko-mazurskiego z państwa moim gościem dzisiaj książce Berlin miasto wyobraźni roli klin jest autorem rozmawiamy w programie Owczarek wracamy po informacjach które państwa mają gości jest pani prof. Bernadetta Darska vito to literaturoznawczyni krytyczka literacka z Instytutu dziennikarstwa komunikacji społecznej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego rozmawiamy dzisiaj w książce ma klina zatytułowanej Berlin miasto z wyobraźni panga skute książka ukazała się jako Berlin i Madeleine Syrii, ale także porcie w Syrii to trudny serwis także różne tytuły także po angielsku po polsku miasto z wyobraźni przez informacje mówią, że to jest taka historia bardzo niepełna, ale chyba na tym też polega i Urosz urok wyjątkowość tak zdecydowanie zresztą ta przywołana przez pana zabawnej formy stwora futrzaków tak wyciąganych z kapelusza to jest też dobra metafora, bo faktycznie w tych takich kawałkach fragmentach cząstkach, które nam prezentuje autor jest coś się takiego pokazu magicznego z 1 strony z po dziś mamy się trochę co tam może się pojawić, ale z drugiej strony jest element zaskoczenia nie ma zaskoczenia poprzez właśnie wybranie konkretnej osoby konkretnej historii, ale przecież i umocowani w pewnych kontekstach i tak naprawdę pokazanie jak historia 1 słoika łączy się z sali, a mi innych ludzi historiami miejsc, ale też co jest tutaj bardzo ciekawe i mogli świetnie gra formą to nie jest tak, że mamy do czynienia, a właśnie za stylistycznie językowo przewidywalna opowieścią tutaj pojawiają się różne style różne języki różne sposoby zapisu momentami mamy taki problem fabularyzowana opowieści czasami jest to próba sugerowania, że tak mogą brzmieć autentyczne dialogi czasami to jest właśnie takie przywołanie widać, że własnych obserwacji co do co do miejsca i właśnie przywołania na własnej własnej wizji i to co jesteś tutaj bardzo ciekawe to, że na tę książkę nie tylko oczywiście możemy czytać różne sposoby, ale możemy ją aż czytać wiele razy i za każdym razem znajdziemy coś innego, a my możemy szukać jakiś fragment, które będą się masową łączyłem możemy szukać właśnie tych podanych w miejsce zasygnalizowanych miejsc na mapie, ale my też możemy uruchomić własną siłę wyobraźni ile np. pojawiają się odwołania to różnego rodzaju dzieł kultury literackich czy filmowa czy muzycznych w naszym myśleniu, ale też otwierają się pewna szufladki i zaczynamy im zaczynamy widzieć i i słyszeć nawet pewne na pewne głosy, jakkolwiek zabrzmi może trochę kuriozalnie ale kiedy mówię o tym słyszenia pewnych głosów oczywiście odwołuje się też na siłę wyobraźni związanej chociażby ze sceną przywołaną tutaj przy okazji Davida Bowiego tak, czyli mam na myśli głośne koncert, który zapisał w historii światowej muzyki i historii właśnie Berlina nie z 1987 roku, które odbyło się pod rejs statkiem i wtedy jeszcze mu przecież stał i po które śpiewał wówczas los też odezwał się pozdrowił tych, którzy są za murem, którzy przecież słuchali tego głosu wolności jako osoby zniewolone będąca właśnie po tej gorszej mrocznej stronie zresztą ten ta metafora tego podziału jest tutaj też bardzo ciekawa, bo przecież mogli również w tych swoich rozważań wstępnych przypomina np. jak przechodził na tę wschodnią stronę właśnie przez to przejście przy tak włączali jak Friedrichstrasse dzisiaj przecież hiper nowoczesna i Hyper luksusowa ulica w Berlinie wtedy była mroczna ciemna pusta i dziś kojarzyła się właśnie jestem też mroczne bardzo czasem przecież jeśli właśnie czytamy te wspomnienia to są te wspomnienia wielu ludzi, których np. ma też znamy już też opowiadają jak właśnie wchodzili wtedy po trudnych czasach, a albo jak pamiętali właśnie, że ta cisza była właśnie taka zupełnie inna od tego co znajdujemy teraz wspomniał pan też o właśnie takim turystycznym przewodnikom aspekcie tutaj też to jest dosyć ciekawe w kontekście tej książki, bo faktycznie my możemy sobie próbować zbudować takie trasy zwiedzania czy bardziej nawet powiedziała odczuwania i przeżywania miasta, a pewnie jesteś pod względem na szczególne, że z 1 strony jeśli weźmiemy pod uwagę na takie kwestie związane ze sprawami poważnymi pamięcią z pamięcią muru berlińskiego chociażby to mamy przecież przywołany rozdział, gdzie to miejsce bardzo ważne dla muru berlińskiego Bernauer Strasse jest przywołane, gdzie mamy znakomity jeden z ciekawszych mam takie wrażenie na świecie takich pomników, które właśnie odwołują się do pamięci cała ulica jest upamiętnienie muru berlińskiego my chodzimy i cały czas natykamy się na pewne ślady, ale jednocześnie ta ulica żyje to nie jest ulica Orbána miastu potażu pamiętać, żeby jakiś patetycznej wzniosły sposób celebrować tę pamięć tam w dawnym pasie śmierci też toczy się życie tam dzisiaj na trawnikach tam biegają psy biegają dzieci, a jednocześnie obok możemy się zatrzymać i mamy ślad np. w tunelu prawda, gdy ktoś próbował uciekać na drugą stronę, a z drugiej strony mamy przecież mnóstwo takich śladów i takich tras powiedziałabym łączących miasto z takimi ważnymi pod kulturowymi kontaktami, bo chociażby przywołany przeze mnie David Bowie prawda i możliwość właśnie chodzenia, a jego śladami możliwości pójścia pod jego dawne mieszkanie na hałd czasach zaś za możliwość wypicia kawy w jego ulubionej kawiarni dzisiaj Kavanaugh jest w uchwale czy możliwość pójścia tam, gdzie niegdyś znajdował się kultowe Kluk dżungla rangę, więc to jest też takie przeżycie, które pokazuje, że to miasto właśnie pamięta i zarazem te różne elementy nie zwalczą, bo z 1 strony możemy właśnie byłego traktować jako tę na spacer po mieście właśnie takiej popkultura muzyczne, powołując się do kultowego kultowa muzyka artysty, a drugi ten właśnie tutaj też dziś znajdują się odniesienia związane z murem berlińskim i historią i ważną historią przecież jeśli chodzi o domu muzyka dwudziestego wieku, bo przywoływane przeze mnie klub przecież było miejsce kultowe i właściwie no większość tych, które uznajemy za pewien kanon dwudziestego wieku tam się tam się pojawiali, a jednocześnie ów, bo przecież pojawia się na różnego rodzaju rzepka w różnych miejscach w Berlinie i właśnie gdzieś pojawiają się takie nawiązania związane z wywoływaniem jakiś cytatów np. zresztą Berlin i tutaj też ma klin to częściowo sygnalizuje pani sobie świetnie poradził takim łączeniem historii ze współczesnością właśnie bastei wspominany przeze mnie wzniosłości patetyczną ości dla mnie np. takim czymś zachwycającym jest to co powiedziała w kontekście właśnie muru berlińskiego, że to nie jest taka pamięć, która dla czegokolwiek Szymusia to nie jest taka pamięć, która w jakikolwiek sposób szantażuje my jako Polacy nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni po naszej kulturze w naszym otoczeniu zupełnie inaczej się rozgrywa, a jednocześnie Berlin wykorzystuje nowe technologie one też lista współgrają z tą opowieścią, bo przecież jak umarł David Bowie kilka dni temu przecież obchodziliśmy rocznicę tego smutnego wydarzenia na Twitterze niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych pojawiło się krótkie, bo przecież twitterowe pożegnanie, gdzie właśnie pojawiła się też stwierdzenie, że pomógł właśnie zburzeniu zburzeniu muru i mamy przecież aplikację na smartphone dotyczącą właśnie muru berlińskiego, gdzie można właśnie mając czasem ogrom wiedzy pod ręką chodzić po mieście gdzieś się właśnie oglądać zdjęcia czytać o tym co się wydarzyło poszczególnych punktach szukać punktów na mapie, więc połączenie takiego właśnie starego nowym pamiętanie o tym, a zarazem też takie taka umiejętność nawarstwiania pewnej historii pewnych opowieści jest zabawna bardzo ważna umiejętność nawarstwiania chyba w tej książce też bardzo dobrze bardzo dobrze widać właśnie w tej opowieści takich po kawałku owalnej poszatkowany trochę poprzez dobrane osoby na raptem okazuje, że te kawałki jakoś się ze sobą łączą jakości jednak wynikają jakoś możemy coś tutaj tak ta historia zgotować, które nam otwiera oczy na to właśnie cięte Berlin jest ten Dalin był i właśnie ten kontekst kulturowy, który cały czas przywołuje na linii jest chyba bardzo istotne, bo byliśmy też możemy śladami naszych lektur naszych obejrzałem film przykład chodzić w Berlinie takim, toteż cenne bo gdyby mam wrażenie, że autor w ten sposób osoba, która widać tak czy czuć, że on natomiast kocha także dlatego pewnie, że spędził tam sporo czasu Money on niejako daje nam przyzwolenie na to, żeby mieć takie wyświechtane tak, ale swój własny Berlin znaczy że, że nie ma 1 opowieści że, że każda opowieść jest jakąś opowieścią subiektywną i w ten sposób mówi to jest mój Berlin, ale on także może być twój i to mogą być inne opowieści innych inne akcenty inne przemyślenia i one też ważne takie to jest to jest bardzo ważna uwaga, bo faktycznie jest tutaj bardzo mocno bardzo mocno widoczne to zaproszenie do wyobrażenia sobie do przeżywania i w pewnym sensie takie pokazanie, że zobaczy to jest mój Berlin to jest miasto z tej mojej wyobraźni, ale ty MOS stworzyć się własne wyobrażenie na ciebie bali może być zupełnie czymś się innymi czytelnik w ten sposób, iż metaforycznie zaproszone mam wrażenie, że ulega fascynacji Berlinem nawalić wcześniej nie był zamkiem zafascynowanym to zresztą też tak duża sztuka mam wrażenie, że mówili o mieście tak, aby we była to historia fascynująca dla tych, którzy miasto znają, ale dla tych, którzy potencjalnie natomiast dopiero chcą poznać, bo zwykle 2 opowieści jednak jakoś rozchodzą trudno jest jeśli ktoś się dobrze zna miasto zaoferować taką samą opowie jak temu, które w ogóle tego miasta nie zna jednak mogli ucieka od takich typowo turystycznych akcentów, chociaż widzi te ważne punkty, ale zarazem ważne punkty odczytuje trochę inaczej pokazuje, że właśnie taka możliwość łączenia poszczególnych portach budowania takiego takiej własnej siatki znaczeń takiego własnego trybu odczytywania miasta jest bardzo bardzo ważna mam wrażenie, że też temu służą te konkretne punkty zaznaczone właśnie przy wyborze poszczególnych rozdziałach wskazania miejsc, bo dzięki temu my taką mapę możemy zbudować, ale zarazem nas może uruchomić takie myślenie, że dobrze, a teraz ja stworzy taką własną mapę Berlina, która będzie moją mapą ważną cechą, bo właśnie ja tę mapę przeżywam ja sama doświadczyłam ja tę mapę jakoś emocjonalnie przepracowałam tam można było powiedzieć, a zarazem nie jest tylko właśnie Jovanić emocji, ale dla kultury polityki obyczajów do kwestii społecznych to jesteś tutaj niezwykle ciekawe i to się po prostu dobrze czyta bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę pani prof. Bernadeta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka z Instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu warmińsko-mazurskiego była państwa moim gościem rozmawialiśmy o książce Rory ma klina Berlin miasto z wyobraźni, czyli Berlin mecz syty to jest jeden z angielskich tytułów informacji już, że kilka minut po godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA