REKLAMA

PKS-y staną się częścią PKP? "To nie jest rozwiązanie problemu. Potrzebna jest integracja taryf, żeby kolej i PKS-y się uzupełniały"

TOK360
Data emisji:
2021-01-13 19:10
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
10:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 co się stanie jeśli w skrócie PKS zmienimy 1 literkę będzie PKP Karol Trammer twórca redaktor naczelny zbiegiem szyn jest gościem TOK 360 dobry wieczór dobry wieczór można powiedzieć, że ministerstwo aktywów państwowych trochę planuje taką zmianę literki, bo rząd chce przekazać tak czytam wykonywanie praw z akcji udziałów skarbu państwa w wybranych spółkach wprowadzonych prowadzących przedsiębiorstwa komunikacji samochodowej PKS-y polskim kolejom państwowym, Rozwiń » które posiadają odpowiednie know how w zakresie transportu, a także odpowiednie zaplecze analityczne oraz instrumenty finansowe i prawne to jest strasznie skomplikowane co przeczytałem, więc może po prostu zapytać co znaczy to znaczy, że półki PKS, które należą do skarbu państwa Klich jest dosyć niewiele, a większość samorządów większość PKS została sprywatyzowana skomunalizowane przez samorządy PKS-ów działających państwowych jest naprawdę kilka i tych kilka PKS-ów ma zostać przekazana to znaczy obecnie są nadzorowane przez ministerstwo aktywów państwowych, czyli takim właścicielem teoretycznie takich PKS-ów jest skarb państwa i ministerstwo aktywów państwowych, które ten skarb państwa reprezentuje i to ma się zmienić, a te akcje bądź udziały tych taka jest fach mają zacząć należeć to PKP do polskich kolei państwowych to chodzi m.in. Polbus PKS Polonus PKS Częstochowa czy PKS żona Góra to jest dobry pomysł polskie koleje państwowe mają taki know how pytam też trochę jako czytelnik Pańskiej książki ostre cięcie to jest skomplikowane z z 2 powodów pierwszy powód to jest taki, że możemy różnie oceniać działalność prowadzoną przez polskie koleje państwowe, a na przestrzeni historii na przestrzeni ostatnich lat, ale nie na tym chciałbym się skupiać aktualnie, a tylko na tym, że PKP SA, a czy właśnie ten podmiot, który ma przejąć nadzór nad tymi kilkoma okresami nie do końca jest przewoźnikiem nie do końca zajmuje się transportem, ponieważ PKP, a spółka PKP SA będąca niby czapą nad grupą PKP nie jest przewoźnikiem zarządza co najwyżej dworcami kolejowymi nieruchomościami, a to jest taki podmiot, który jest trochę przejściowy w ramach restrukturyzacji kolei przewoźnicy kolejowi, a to np. PKP Intercity które, owszem, należy do PKP, a czy PKP Cargo, które zajmuje się przewozami towarowymi część należące do PKP, ale już np. Przewozy regionalne co samorządowe koleje Mazowieckie należą do innych podmiotów albo do samorządów albo do agencji rozwoju przemysłu, która nawiasem mówiąc też przejąć część okresu w ramach tych reform, tak więc dochodu do klubu tych zmian w domu można uznać, że PKS-y należy zintegrować z przewoźnikami kolejowymi tylko pytanie czy PKP, które nie jest przewoźnikiem kolejowym i co więcej w minimalnym stopniu uczestniczy w organizacji w realizacji przewozów kolejowych w ruchu regionalnym, czyli najbardziej pasujący do integrowania z kartami to czy mamy do czynienia z rozsądnym pomysłem czy raczej z takim szukaniem jakichś rozwiązań, żeby pomóc PKS, które są w trudnej sytuacji no i mam wątpliwości czy taka, jaką właściciele PKS-ów to jest najlepszy pomysł, ale to nie jest wcale pomysły, że taką Księżyca, ponieważ w krajach europejskich ma miejsce dosyć duża integracja właśnie w zakresie właścicielskim między koleją autobusami np. grupa Deutsche Bahn koleje niemieckie ma sobie bardzo dużych przewoźników autobusowych, a ile można nawet kupić kupując bilet na kolei możemy znaleźć połączenia u łączące przesiadkowe autobusami tak, ale czy też w Austrii największy przewoźnik autobusowy należy do kolei to patrząc na to jak tylko w innych krajach to nie jest najdziwniejsze rozwiązania natomiast problem właśnie taki, że PKP nie jest uczestnikiem, a na rynku kolejowym w ruchu regionalnym ma PKP Intercity, więc działa w ruchu dalekobieżnym i oczywiście spółki autobusowe też mogą uzupełniać ofertę PKP Intercity, bo pociągi nie wszędzie dojeżdżają wszędzie dojadą wszędzie są tory i skazana jest integracja transportu kolejowego transportu autobusowego, a taka integracja na poziomie samorządowym na działa np. gdy przewoźnikiem jest i kolejowym i autobusowym, gdy za te Przewozy odpowiada samorząd właśnie nie do końca, bo trudno też znaleźć taki jednoznaczny w Polsce przykład, kiedy przewoźnik kolejowy przewoźnik autobusowy, działając na 1 obszarze mają dokładnie tego samego właściciela, a mamy takie sytuacje do np. Kujawsko-Pomorski transport samochodowy należy do samorządów ojca kujawskopomorskiego no i samorządowca kujawskopomorskiego oba niewielki pakiet udziałów spółce POLREGIO a, ale to jeszcze nie powoduje integracji tarczy to jest trochę patrzenie na ten cały problem który, a mamy mamy problem z PKS są coraz słabszej kondycji upadają także te należące do skarbu państwa już od kilku lat upadły np. taka Lublinie PKS Gniezno mówię tylko w okresach należących do skarbu państwa czyli, czyli tych, które co w zasięgu tej reformy w likwidacji obecnie znajduje się taka Częstochowa Peter Ostrów Wielkopolski, więc trochę działania zostały podjęte za późno i moim zdaniem nie dotykają sedna problemu, bo to, czego potrzebuje system transportowy właśnie na styku kolei autobusów to jest integracja taryf integracja rozkładów jazdy także by można było kupić 1 bilet na całą podróż, nawet jeżeli się przesiadamy pociągu autobusu, ale cały czas nie jest objęte kwestię nadzoru właścicielskiego to jest kwestia którą, a powinniśmy rozpatrywać w zakresie organizacji transportu, czyli tak, żeby samorząd województwa, które organizuje transport kolejowy w również zajął się na poważnie, bo nie mamy takiego przykładu w Polsce za bardzo trochę województwo łódzkie próbuje tutaj działać, a żeby ta sieć kolejowa sieć autobusowa się uzupełniały a, ale województwo łódzkie nie posiada żadnego przewoźnika PKS, a organizuje linię autobusowe, które mają stanowić takie przedłużenie sieci kolejowej tam, dokąd ona nie dociera, więc to, że PKP przejmie przewoźników PKS to jeszcze nie znaczy, że np. samorządy zaczną zlecać tym, że przewoźnikom, a wykonywanie usług no można sobie wyobrazić, że np. do miejscowości, do których nie docierają pociągi spółki PKP Intercity, a no w ramach tej integracji właścicielskiego w planach jest wspierał ich działalność taką uzupełniającą może np. pociąg jest do, a w Jeleniej góry najdalej do Karpacza mógłby jechać czeka tylko pytanie jest taki, bo najbliższy PKS, które podlega tej w tym przekształcenie we Wrocławiu na miejscu działa taka jest Jelenia Góra, na które skarb państwa nie ma żadnego wpływu, bo jest to przewodnik nie państwowe no i w związku z tym reformach nie będzie ogólnokrajowa bycie punktowa i czy jest trochę przypadek, które już przy, którzy przewoźnicy pozostali w tym koszyku skarbu państwa, a wyobraźnię działają wyobrażam sobie, że mogłoby dojść do takiej sytuacji, że PKS Wrocław na tym odcinku Jelenia Góra Karpacz zacznie konkurować z PKS-em Jelenia Góra troszeczkę wychodzi z tego co pan powiedział, że ta zmiana to jest takie coś musimy zrobić z tymi taka sami tak od dłuższego czasu państwo rząd próbuje też druga taka sami, ale ewidentnie nie ma pomysłu związanego z rozwojem działalności przewozowej z rozwojem sieci połączeń z poprawą finansowania z poprawą pozycji na rynku tych przewoźników, więc trochę jest to takie kukułcze jajo przerzucane najpierw należało należały Ks pod nadzór ministerstwa infrastruktury potem ministerstwa aktywów państwowych no i teraz już kolejne przesunięcie pod grupę PKP, a pod agencję rozwoju przemysłu te Korsze po gorszej kondycji PKS przegląd agencji rozwoju przemysłu, ale cały czas to jest tylko kwestia dotyczy dotykająca nadzoru właścicielskiego, a nie pomysłu na to co zrobić, żeby PKS-y miały stabilne zamówienia przewozowe i stabilne finansowanie bardzo dziękuje Karol Trammer twórca redaktor naczelny zbiegiem szyn był gościem TOK 360 Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA