REKLAMA

Przyszłość liberalizmu według Timothiego Gartona Asha

OFF Czarek
Data emisji:
2021-01-14 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:04 min.
Udostępnij:

Więcej: Rozwiń »

>> https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/the-future-of-liberalism-brexit-trump-philosophy

>> https://kulturaliberalna.pl/2020/12/29/przyszlosc-liberalizmu-timothy-garton-ash/?fbclid=IwAR3R_LqvNe0BAhEwUfhL5VmQJFgESSOa7UhZ2lNZH-HzhdwMbxO-Z6Sv5KI Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa do serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca Instytut filologii polskiej oraz centrum humanistyki otwartej Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry dzień dobry na łamach prospekt magazyn okazał się bardzo interesujący artykuł na temat tego Gar ton czasza, czyli profesora Rozwiń » studiów europejskich na Uniwersytecie oksfordzkim, który to zastanawia się jak powie jak będzie wyglądać jak powinien wyglądać liberalizm w przyszłości jednocześnie czas, że to pewnie nie pierwszy radni raz, kiedy liderowi zastanawiają się nad przyszłością także sposobu myślenia o teraźniejszości przyszłości i w tym jego propozycjach pojawia się m.in. Leszek Kołakowski i aż mówi, że trochę gdyby, parafrazując Kołakowskiego ta ten przyszły liberalizm czy żeby, żeby uratować liberalną demokrację to trzeba być po trochu liberałów liberałem, ale też konserwatystą i socjalistą także taki zlepek konserwatywny konserwa zbóż socjalizmu i liberalizmu to jest to co może liberalne demokracje uratować w tym trudnym czasie, ale wynik wyborów amerykańskich tematykę aż postrzega jako być może odwrócenie się złej passy zostałem się panie profesorze czy to, o czym a pisze to jest to to jest coś nowego czy czuje pan jakiś jakąś nową myśl, która się tutaj pojawia to jest takie odgrzewanie tego co już dawno jemy i i co co jakiś czas różne osoby próbują powiedzieć, że powinniśmy wrócić do korzeni, ale nie wracamy do korzeni, ale powinniśmy wrócić do korzeni, ale zwracam na to, że może tym razem wrócimy do korzeni troska o liberalizm zajmie się zawsze zawsze wartościowa, dlatego że jest w niej spory ładunek krytyki i jak sądzę najważniejszą siłą największą wartością liberalizm jest, a auto krytycyzm to znaczy taka umiejętność zwrócenia krytycznej uwagi przeciwko samemu sobie przeciwko swoim własnym zachowaniom tendencją filozofom podstawą zwolennikom itd. tak dalej pod tym względem ten artykuł jest inspirujący pod jakimś oczywiście jest w imię pewnej mierze z UE zrealizowane natomiast do oprócz kilku innych ciekawych rzeczy jest w tekście 1 bardzo inspirująca, a mianowicie to jest ten fragment, kiedy aż mówi, że liberalizm zawsze bardzo skutecznie obstawał przy kontroli władzy publicznej natomiast ich nie robi przeciwko wobec władzy prywatnej jak wiemy we współczesnym świecie władza prywatna to nie jest po prostu władza kogoś, kto ma teren i o powierzchni 1235ha tam stawia znaczki przez wejście zabronione teren prywatny władza polega na tym, że ktoś, kto ma 1 000 000USD albo 5 000 000USD potrafi wpływać na media posiadać własne media, poprzez które oddziałuje na świadomość ludzi, a człowiek o ogromnym majątku, a może sobie organizować kampanie wyborcze, a rozmaite akcje społeczne mówiąc o tym, że rzeczywiście ma majątek, który pozwala zatrudniać innych ludzi ma decydować także o sposobie zatrudnienia, a w związku, z czym ta władza prywatna rzeczywiście w ciągu ostatnich 30 lat jeśli wziąć pod uwagę Europę środkową Europę środkowo-wschodnią ta władza prywatna okazała się najpotężniejszą siłą tak naprawdę wszyscy znamy ten wyliczenia o tym ile majątku zgromadził zgromadził 1% najbogatszych ludzi na świecie w stosunku do najuboższych mniej więcej wygląda także 1% bogatszy o dzisiejszym świecie ma tyle ile 50% całego całej reszty populacji świata biorąc pod uwagę tych najuboższych to jest po prostu coś niewyobrażalnego z tej dysproporcji wynika nie tylko po prostu sama różnica poziomu życia, ale równie właśnie władzy i tutaj jest jakaś Pięta achillesowa liberalizmu wydaje się że, że aż tutaj trafił w coś bardzo bardzo istotnego w jaki sposób powstrzymać ograniczyć wziąć pod kontrolą władze prywatną ale aby ograniczyć się pod kontrolę władzy prywatną musi musielibyśmy mieć jednakowo zdrowy główny organizm liberalnych demokracji, a jednakowoż aż pisze o tym, że liberalna demokracja przeżywa w tej chwili inną niż można nim kryzys, ale pewnego rodzaju zawirowania, a więc to, o czym pan mówi jest połączone z ze zdrowiem główną systemu dla to prawda mało tego chyba należałoby powiedzieć tak, że mu kontrolę nad władzą prywatną w jaki części wymaga tego, o czym przed chwilą pan wiedział to znaczy się do takiej realności liberalizmu tak ten liberalizm demokracja liberalna musi być musi być prawdziwa, żeby to, o czym aż pisze nastąpiło czyli, żeby na duże, żeby udało się wziąć pod kontrolę albo wyrównać dysproporcje pomiędzy pomiędzy społeczeństwem i władzą prywatną, a tak czy owak istnieją pewne działania, które można podjąć w granicach prawa, ale wydaje się, że istnieją takie działania jeśli miałaby zastąpić kimś miałby nastąpić przejęcie kontroli nad wzięciem kontrolę władzy prywatnej to istnieją takie działania, które musiałyby wykroczyć poza prawo dzisiaj najpierw zacząć od zmiany prawa, bo jeżeli nie do mielibyśmy do czynienia z wariantem Tumultu rebelii albo dyktatury państwa, które zawiesza istniejące prawo co mam myśli wyobraźmy sobie taką sytuację konieczną, że ludzie o majątku powiedzmy powyżej miliarda dolarów musiał wszystko powyżej tego miliarda opodatkować na poziomie powiedzmy 90% nie da się tego zrobić bez przeprowadzenia odpowiednich zmian legislacyjnych w parlamencie w przypadku ludzi, jeżeli towar dotknąć ludzi tak bogatych to oni zaczną pewnie działać przeciwko temu mają swoje możliwości lobbowania nie jest wykluczone, że poziom się mediami jest możliwe tu społecznej tak dalej tak dalej mam nadzieję, że w granicach istniejącego prawa nie da się przywrócić kontroli nad sygnał władzą nad władzą prywatną dalej pisze o tym, że dla przywrócenia zdrowia liberalizmowi, ale konieczne jest to zdajemy sobie z tego sprawę od dawna konieczne jest cudnie złamanie tego co Amerykanie nazywają elita emerytów klasy, czyli merytokracji dziedziczna to znaczy jest emerytura, która po prostu polega na tym, że dzieci bogatych rodzin, a mają ogromne prawdopodobieństwo, że same będą bogate, a złamanie tej emerytury z racji dziedzicznej, która się ma wykształciła w ramach demokracji liberalnej wymaga przede wszystkim zmiany edukacji powszechnej ta zmiana edukacji powszechnej powinna polegać powinna polegać na tym takim się wydaje oczywiście mogę się mylić, ale wydają się, że powinna polegać na tym, że zostanie bardzo mocno ograniczona edukacja prywatna, a niech nie potrafi sobie wyobrazić przywrócenia tej elitarnej czy egalitarna twórczej funkcji szkolnictwa przy zachowaniu możliwości tworzenia szkół moich podstawowych ma niepublicznych prywatnych, dlatego że na tym właśnie etapie powstają pierwsze rozwarstwienia, które później decydują o tym jak będzie wyglądała przyszłość tłumy ludzi, więc znowu wyobrażam sobie, że to wymagałoby bardzo silnej ingerencji oczywistość ingerencji poprzedzone przez ustalenia prawniczych, a zatem najpierw ma w parlamencie musi zostać ustalone prawo prawo, które przewidywały np. że do poziomu szkół podstawowych nie jest możliwe tworzenie szkół mimo państwowy niepublicznie tak to tylko to jest w stanie zapewnić zapewnić zapoczątkować zapewnienie takiej edukacji pro pro równościowe, więc może z tranzytu panie profesorze chwileczkę zawiesimy powrócimy do naszej rozmowy jeśli pan pozwoli po informacjach Radia TOK FM informacja dziesiątej 20 już za kilka minut dobrze link do tego artykułu, który rozmawiamy deficytowy liberalizm, który ukazał się prospekt magazyn znajdą państwo pisze dzisiejszej audycji państwa moim gościem jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca Instytut filologii polskiej oraz humanistyki otwarty Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacje o dziesiąty 20 po informacjach wracamy do g off czarek czarek państwa moim gościem jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z Instytutu filologii polskiej z centrum humanistyki otwarty Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu w ropie dzisiejszej audycji znajdą państwo link do bardzo trujące artykułu, który autor jest tym tygodniu aż przyszłość liberalizmu deficyt w liberalizm to jest tytuł tego tekstu, który ukazał się w prospekt magazyn w wydaniu styczeń luty tego roku i w artykule temat gra nasz zastanawia się nad tym jak powinien wyglądać jak jak i nagle przyszła liberalizm co robić to działać, że zacytuję klasyka w tym trudnym momencie, ale jednakowoż wybór Joe Bidena na prezydenta aż postrzega jako światełko w tunelu w tym tunelu, w którym pomimo tego, że wszystko wskazywało na to, że społeczeństwo międzynarodowe zmierza w dobrym kierunku idą w kierunku liberalnej demokracji to jednak wydarzenia ostatnich lat to wcale nie chęć daleko tylko także przecież w sercu Europy pokazał pokazały, że społeczeństwa odwracają od liberalnych demokracji, że z jakiegoś powodu albo z różnych powodów od tych powodach aż pisze w swoim artykule z różnych powodów liberalne demokracje przestał być atrakcyjne dla wyborców przed informacjami pan profesor mówił o tym że, aby co się zmieniło to trzeba zacząć na dole trzeba zacząć od środy aż o równej podłogi, żeby ta podłoga była równa to edukacja powinna być równa, czyli to pewnego momentu brak prywatnych przed przedszkoli szkół podstawowych tak czy te edukacja nie dlatego gdy wyeliminować tych najlepsze tylko, żeby tym innym dać równe szanse tak tak wydaje mi się w ogóle to jest jakiś okrutny paradoks historii liberalizmu ma i Stanach Zjednoczonych i siódma i Europie okrutny paradoks, który polega na tym, że jedna z najbardziej egalitarnych pro egalitarnych filozofii politycznej zaowocowała skrajnie anty egalitarnym programem społecznym praktyką społeczną i kilku wyprodukowała, a anty elitarne bon z o jak do tego doszło do tego, o czym o tym o tym aż nie pisze tak jak sobie tak to dopowiadam, ale nie byłoby tego rodzaju wołania w artykule sza my liberałowie musimy zatroszczyć się równością dowód tekst esej aż w gruncie rzeczy tego z największym stopniu dotyczy, jeżeli liberalizm ma mieć jakąkolwiek przyszłość to musimy zatroszczyć się o równość równość jeszcze raz na równość nie przypadkiem aż odwołuje się do polskiego filozofa opiera własne akcje na początku lat dziewięćdziesiątych takim bardzo bardzo znanym tekście, a zarazem dość znanym, a także o proponujący odmienną perspektywę niż my Fukuyama Aster pisał o tym, że konieczne jest uwzględnianie aspiracji społecznych zwraca uwagi na to analizowanie tych aspiracji Aster wskazał na 2 pary takich aspiracji to jest to trzeba wspólnotowości i tożsamości, czyli wszyscy potrzebujemy przynależności potrzebujemy chcemy wiedzieć, że istnieje jakiś my, do którego nasze ja może się włączyć się to będziemy regionalne lat czy to będzie my Polacy czy to będzie my chrześcijanie czy Europejczycy czy Wielkopolanie czy my Ślązacy to niema większe znaczenie, ale w każdym z nas istnieje taka potrzeba, żeby istniało owo o wolny, do którego możemy dołączyć inne mniej i to ma musi być należność, której będziemy mogli czerpać dumę, więc to byłaby ta potrzeba wspólnotowości potrzeba tożsamości to znaczy właśnie ma potrzeba posiadania konkretnej odpowiedzi na pytanie kim jestem, ale również i możliwości określenia, jakie konsekwencje z tego wynikają co znaczy być Ślązakiem tylko kolejnym Pomorzaninem Europejczykiem szczelinami tak dalej tak dalej a gdy ta pierwsza para numer trzeba wspólnotowości tożsamości, a druga to potrzeba równości Solidarności, czyli gotowi jesteśmy ma cierpieć na taki sam los jak ktoś komu jest gorzej to byłaby da potrzeba Solidarności pod warunkiem, że u nas widzimy jak instytucje prawa praktyki ma zapewniają równość i teraz w gruncie rzeczy wszystko wszystko co się działo po osiemdziesiątym dziewiątym roku Europie zachodniej właściwie też może powiedzmy w Niemczech nie w takim silnym natężeniu, ale na pewno w Europie środkowo-wschodniej było pogwałceniem tego Unii tych potrzeb tych tradycji liberalnych wspólnotowość była w gruncie rzeczy obiektem strachu albo obaw rządu w ogóle Kleina rządów w Polsce i poszczególnych rządów studnią zróżnicowanych państwa, ale rządy państwa Europy środkowo-wschodniej akceptowały wspólnotę takiej postaci powiedzmy stanowej, czyli gromadzić się tak, ale pod warunki to będzie doraźne zgromadzenie o charakterze ludyczną konsumpcyjny natomiast wszystkie pozostałe podmioty zbiorowe były stopniowo rozbijane dotowane, a my także w ostateczności liberalizm okazał się trwałą indywidualizmu pochwą jednostką gości Libera ktoś, kto mówi bierzmy odpowiedzialność za swoje życie każdy z nas własne własne ręce dając odpowiedzialny dla za swoje życie swoich najbliższych i nie przejmuj się nie przejmuj się do meczu zresztą to jest 14 to jest 14 liberalizuje tego jak z tego wynika, więc jeszcze raz pozwolę sobie tak to można podsumować, bo pod tym względem tekst dwuletnią Kasia może i warto sobie jakoś pamięci uchwalić wg niego nie będzie w przyszłości liberalizmu bez równości, ale teraz 4 zaczynamy czytać książkę pod włos umów, żeby ową równość można było dzisiejszych warunkach przede wszystkim kapitalistycznych zaprowadzić konieczne byłyby bardzo poważne głęboko sięgające zmiany w sprawy tak na tak takie wnioski można dopowiedzieć do artykułu do artykułu Kasia i teraz możemy zostać nad tym co zrobić z tymi potrzebami wspólnotowości tożsamości oraz równości i Solidarności pamiętam jak na początku lat dziewięćdziesiątych w Polsce ukazała się bardzo ciekawa książka Jerzego szackiego liberalizm komunizmie, ale była niesłychanie mądra książka w warszawskich w niej zwracał uwagę przede wszystkim na brak tradycji w Polskiej kulturze brak tradycji, które mogły ugruntować liberalizm to czyni liberalizm o po pierwsze, taką propozycję opozycją osamotniona trochę skazaną na inną wskazaną na osamotnienie po drugie, podatną na dobrej niedobre modyfikacji, jeżeli coś jest jakby stwarzamy ad-hoc odnowa bez zakorzenienia no ma konieczności to coś będzie modyfikowane inaczej układane ugniatać one programowane ja mam wrażenie, że największym szczęściem liberalizmu osiemdziesiątym dziewiątym roku jest to stał się on filozofią polityczną, która okazała się takim uzasadnieniem dla prywatnego bogacenia się, kto to jest liberalną to jest właśnie ktoś kto, kto mówi najważniejsze, żebyśmy potrafili zarobić pieniądze, dzięki którym zapewnimy sobie i swojej rodzinie w związku z tym potrzebuje państwa, które będzie wspierało pochwalał akceptowało tego rodzaju drogę życiową tylko że, żeby mogła powstać taka koncepcja, żeby ona, żeby takie społeczeństwo mogło powstać to punkt jak mówiłem poprzednio po pierwsze musi zostać unieważnione zdemontowane, a rozmaite tożsamości wspólnotowe przede wszystkim klasowe tak po osiemdziesiątym dziewiątym roku w całej Europie środkowo-wschodniej rozmontowano podmioty zbiorowe przede wszystkim klasę z chińską klasę robotniczą na placu boju pozostała tylko inteligencja, która tak prawdę nie jest klasą, bo nie działa w ten sposób figle, a poza tym to całe społeczeństwo miało zamienić się w guma jednostki jednostki zainteresowane bogaceniem się, żeby się, że tak tak często nie mamy dlatego, choć pani profesorze powrócimy w bardzo trujący wątek, a zbliżają się informacje chciałbym, żebyśmy dobry powrócić do tego wątku po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 40 państwa moim gościem pan prof. Przemysław Czapliński centrum humanistyki otwarty oraz Instytut filologii polskiej United imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu wracamy po informacjach które państwa moim gościem jest pan prof. Czesław Czapliński centrum humanistyki otwartej oraz Instytut Polski Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu polecam państwu, które tekstu, którego autorem Timothy kart nasz o przyszłości liberalizm na świecie debilizm znajdą państwo link do tego tekstu w opisie dzisiejszej audycji w opisie rozmowy w czuję panie profesorze nasi słuchacze mają chyba dobrą intuicję pan Tadeusz nomen omen pisze, a przez pan Zbigniew Pp co zajęciami pozalekcyjnych co chce podatkowym co z podatkiem od spadków to z podatkiem katastralnym jak można przekonać Polaków do tego ostatniego jak sprawdził zamiast narzędzia równe szanse stały się narzędziem drenowania bogactwo dowolnie wybranych np. nie popierających rządu czy grup ludności pan Tadeusz PiS postawiliśmy dzięki neoliberalizmu i edukację na głowie o takie takie uważa, więc no i Arce słuszne Arce słuszne, ale ja nie jestem w stanie o skomentować tego od strony prawnej natomiast wydaje mi się właśnie, że to co najistotniejsze jak chodzi o zmianę już nie tylko liberalizm po prostu zmianę rzeczywistości tak, aby taka przyszłość była w ogóle możliwa w UE to zmiany, które muszą dokonać w sprawie i to prawie dotyczącym kwestii majątkowych ma głos lub posiadania dziedziczenia opodatkowania itd. to by tam bardzo wiele rzeczy należy należy zmieniać, ponieważ nie chciałbym z mgłą zgłaszać tutaj jakichś na zielonych propozycji wobec tego pozwolę sobie tylko powtórzyć wydaje mi się, że nie tylko przyszłość liberalizm, ale przyszłość w ogóle jest możliwa tylko o tyle, o ile nastąpią bardzo poważne zmiany na linii prawo kapitalizm prawo mające prawo podatki i te zmiany muszą bardzo bardzo istotny sposób na uporządkować naszą rzeczywistość do NATO pozwolił sobie ten wątek zamknąć, robiąc miejsce ewentualnie dla kogoś, kto po prostu już byłby w stanie nieco mądrzej bardziej kompetentnie opowiedzieć o konkretach kwestia uporządkowania podatku ma majątku i szkolnictwa prywatnego publicznego itd. tak dalej, ale tak czy warto to całą pewnością trzeba cały czas w głowie oraz niezagrażającym ani profesorze tak dodam, że tutaj nasz słuchacz Jacek przekazał link do polskiego tłumaczenia tego artykułu, który ukaże się w kulturze liberalnej także na portalu kultura liberalna PL znajdą państwo inne pory tłumaczenie tego tego eseju i za kilka minut w opisie audycji dorzuca także ten link do polskiego do tekstu także będą państwo mieli wersję angielską rodzinę i polskie tłumaczenie daje panu głos panie profesorze tak tak teraz mogę chciałbym jeszcze wrócić do tej kwestii wspólnotowości tożsamości, bo państwa artykule w eseju trza im pojawi się kolejna ciekawa rzecz, a mianowicie też próbuje wymyślić coś co byłoby sposobem na zagospodarowanie nacjonalizmu i sam, a samo uwzględnienie tego nie ma pojęcia tego problemu tego zjawiska tego zagadnienia te wyzwania już jest drugim symptomatyczne, a szkoda, że Timothy Garton aż nie odpowiada na pytanie, dlaczego przez 30, dlaczego w ogóle nie stawia pytania, jakiego powodu ostatnich 30 lat właściwie liberalizm w ogóle nie chciał liberałowie w ogóle nie chce rozmawiać na ten temat mało tego reagowali na nacjonalistyczny wątki nacjonalistyczne koncepty alergicznie albo panicznie w gruncie rzeczy polską kulturę polską komunikację publiczną lat dziewięćdziesiątych w znacznej mierze określała swego rodzaju panika nacjonalistyczne jak tylko pojawił się jakiś najdrobniejszy trend wątek napomnienie aluzja z tym związane natychmiast reagowano z nadmierną z nadmiernymi emocjami negatywnymi dzisiaj zatem liberalizm powinien chyba uprawiając taką refleksję krytyczną konieczną do tego, żeby im, żeby przyszłość była możliwa liberalizm uprawiając taką refleksję samokrytycznie powinien również zadać sobie pytanie co tak się stało, że przez 30 lat nie chciał przyjąć wiadomości istnienia nacjonalizmu, a mianowicie wydają się, że to się o znacznej mierze Europie zbierało i Ameryce opierało na takim przeświadczeniu o tym, że to jest kolejny podmiot zbiorowy nart to kolejny podmiot zbiorowy, który prostu się rozpuści kapitalizm załatwił klasy ogólne chłopską kapitalizm załatwił klasę robotniczą wszyscy na świecie będziemy tworzyć 1 klasę średnią o nieco zróżnicowanych zarobkach, ale czy rzeczy podobnych gustach potrzeba Polsce podobnych poglądach wobec tego naród już nie będzie istniał naród sam się, jakby rozpuści w takim procesie historycznym to się okazało kompletnym nieporozumieniem kompletnym złudzeniem, ale nie tylko USA ze względu na zjawisko ubożenia społeczeństwa nie tylko na kryzys klasy średniej, lecz patrz pkt 1, czyli to przybiera Hausnera ze względu na ludzką potrzebę przynależności, a chcemy, żeby mogło istnieć coś takiego właśnie szły jak Polacy jak my Francuzi jak Niemcy i zrezygnujemy z tego tylko one tylko wyłącznie z powodu pojawienia się na horyzoncie powszechnej uniwersalnej zglobalizowanej klasy mają klasy średniej, więc tego troszkę brakowało takiej refleksji Demokratycznej w tekście Kasia refleksji, która by miała jednak złudzenia i ich skutki złudzenia liberałów z lat dziewięćdziesiątych z pierwszej dekady dwudziestego ma pierwszego wieku będzie teraz też rozwija swoją refleksję na temat na temat nacjonalizmu i i przeskakuje do takiego projektu przyszłościowego mówił o poszerzonym nacjonalizm to wydaje się dość dość ciekawe no no proszę to ci, którzy słuchają zechcą sami to ocenić, a mianowicie o aż zdaje sobie sprawę z tego jak łatwo stworzyć państwo narodowe Węgry ma Polska jesteśmy tego bardzo dobrym sensie złym i inne, czyli dobrym przykładem w związku z tym też proponuje, żeby nie nie powstawało państwo narodowe tylko coś co jest godnością, a mianowicie naród państwowy on nie wyjaśnia tego zbyt obszernie do końca, ale możemy chyba rozumieć, że chodzi nie tylko o otwartą wspólnotę czy otwarty otwarty podmiot zbiorowy, a jest naród otwarty serdeczny pozwalający członkom narodowej wspólnoty na dysponowanie rozbitymi tożsamości ami, a więc robimy przede wszystkim był to naród, który nie nakazuje wszystkim, aby byli biali protestanccy heteroseksualni, lecz pozwala mieć zróżnicowane tożsamości, ale oprócz tego chyba i to wydaje się niesłychanie ciekawe byłyby to naród, który ma w głowie albo wśród swoich trosk państwo tak, które się jako państwem interesował państwo państwo troszczył, a to oznacza jednak przekroczenie nie tylko partykularnych jednostkowych indywidualnych interesów potrzeb, lecz także przekroczenie pewnego rodzaju nieuniknionej megalomanii, która każdej wspólnocie narodowej się na Księżyca, a widzieć, że należy się do pewnej wspólnoty jedno, a rozumiem, że owa wspólnota, a należy do szerszej struktury, jaką jest państwo to zupełnie inna sprawa, więc to wydało się ciekawe, że garnie w dniu dziewiątych karton też projektuje coś w rodzaju takiej mądrej wspólnoty narodowej narodu państwowego, więc narodu szczerze zatroskanego o wartości wspólne dzięki temu, gdybyśmy byli członkami narodu myślącymi o drugim człowieku o szkołach o służbie zdrowia komunikacji o urzędach o parlamencie oprawie to wówczas tego rodzaju nasza troska o struktury państwowe podstawy państwa powodowałaby, że przekraczaliśmy jako Horyzonty nacjonalizmu bylibyśmy państwowca, ale oczywiście krytycznym, więc na to pańscy pobożne życzenie demokratą nasza, ale pobożne życzenia absolutnie konieczne powiedziałbym, że artykuł Timothy Garton na sza uświadamia nam 1 rzecz wcześniej powiedziałem, że bez działań pro równościowe, a działań skierowanych przede wszystkim szkolnictwo w służbie zdrowia nie będzie w przyszłości liberalizmu dla w szczególności, a w przyszłości tak w ogóle również teraz natomiast powiedział, że artykuł to na sza uświadamia, iż nie będzie w przyszłości liberalizmu bez myślenia utopijnego to znaczy liberalizm musi zwariować trochę w takim sensie łacińskim Varius zróżnicowanych musi różnicować swoje mieszkanie musi pozwolić sobie na pewnego rodzaju swobodę myślenia swobody wymyślania swobodę projektowania przyszłości bez merytorycznego zapatrzenia bez bólu takiego dziś silnego oraz zobowiązania z wyliczeniami ekonomicznymi rynkowymi liberalizm musi przeprosić jest źle utopią utopią taką bardzo poważam intelektualnie śmiało, a my i zarazem trzymającą się konkretu problematycznych konkretu dnia dzisiejszego i tak się pytanie czy sądzi pan panie profesorze to jest w ogóle możliwe no bo czy trochę w tym tekściarz jest to, że z 1 strony to jest liderem jest czymś, co gdyby co chwila jest od siebie krytycznej co finansuje patrzy też ma spore osiągnięcia tak, ale z drugiej strony też zawsze ten najsłabszy element, czyli człowiek czas ja też nad tym zastanawiałem bardzo wielu ludzi wie że, że coś trzeba zrobić i że należy o wprowadzić bardzo określone zmiany natomiast wszyscy mówimy nad tym jak jak mielibyśmy przykład doprowadzić do praw do przeprowadzenia owych owych zmian do zainstalowania do egzekucji, a więc nie tylko do wprowadzenia ich do kodeksów, ale również do praktycznego stosowania się nad tym zastanawiamy mamy w gumie 2 bardzo złe warianty 1 to jest wariant z gumy tak ma maks co prawda, kiedy z powodu wprowadzania niewprowadzania zmian wszystko rozsypuje społeczeństwo rozpada, a rozpoczyna się okres wojny każdy z każdym wszystkich ze wszystkimi, a drugi wariant to jest wariant dyktatorski, kiedy państwo musi już przeprowadzić jakiś jakieś reformy i ponieważ nie może tego zrobić popadł istniejące prawo wobec tego prawa już wprowadza prawo i stanu wojennego wyjątkowego czy jakiekolwiek innej formy formie odbiera nam na jakiekolwiek innej podstawie odbierano prawa prawa obywatelskie prawa mer czy człowiek wszyscy się nad tym zastanawiamy się zastanawiamy jak, a my do rozważań Ingardena jeszcze należałoby dodać jeszcze 1 rzecz, a mianowicie konieczne jest Sojusz między społeczeństwem żydowskim naturalny nie będzie w przyszłości w ogóle już nie tylko przyszłości liberalnej przeszłości liberalizmu w przyszłości bardzo realny sensownych partii liberalnych, ale nie będzie w przyszłości w ogóle jeśli uwzględnimy owego bardzo istotnego uczestnika życia na ziemi, jakie środowisko naturalne, więc to połączenie społeczeństwa w środowisku mieć również jest również konieczną rzeczą jak to zrobić na tym się wszyscy zastanawiamy i tutaj mogę rzucić tylko ich łącznie do swojej poprzedniej myśli nic innego w tej chwili przechodzimy do głowy w, a mianowicie konieczne jest właśnie rozruszanie takiego myślenia przyszłościowego konieczna jest swoboda i fantazjowania swoboda tworzenia rozmaitych konceptów ze świadomością, że pracujemy, że pracujemy nad myślą o przyszłości, w której będzie, więc trudności więcej połączeń więcej równości i więcej połączeń pani profesor bardzo panu dziękuję za dzisiejsze pytanie pan prof. Przemysław Czapliński Instytut filologii polskiej oraz ceną humanistyki otwartej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa moim gościem link do artykułu zarówno do oryginału wersji angielskiej jak i do polskiego tłumaczenia znajdą państwo przed tej naszej rozmowy tej audycji informację o godzinie jedenasty, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA