REKLAMA

Jakub Skrzywanek o sytuacji freelancerów w kulturze

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-01-14 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:37 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest reżyser teatralny Jakub Skrzywanek Rozwiń »

Jakub Skrzywanek: " Z jednej strony trzeba natychmiast objąć artystów ubezpieczeniem zdrowotnym, chodzi o ustawę o statusie artysty. Namawiamy także do powrotu umów o pracę w instytucjach kultury. Potrzebna jest postojowa pomoc w pandemii dla artystów freelancerów. Zostaliśmy zaproszeni, jako Gildia reżyserek i reżyserów teatralnych, do kolejnego sztabu kryzysowego przy Instytucie Teatralnym." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Jakub Skrzywanek reżyser teatralny Witaj serdecznie dzień dobry witam państwa bardzo serdeczni dla siebie i Kuba napisał 2 dni temu w internecie pozwól, że zacytuje 1stycznia moje życie zmieniło się diametralnie rozpocząłem moją pierwszą stałą pracę jako kurator programowy w teatrze współczesnym w Szczecinie i zacząłem przygotowywać sezon 20212022 jest także w moim przypadku pierwsza Rozwiń » w życiu umowa o pracę pierwsze w życiu ubezpieczenie zdrowotne i pierwsze poczucie życiowej stabilizacji powiedz jak to jest czuć się trochę stabilniej w tym niestabilnym świecie w dodatku, kiedy na taką stabilność czekało się lata no jest naprawdę jakieś poczucie życia absolutnej można powiedzieć schizofrenika, bo oczywiście z 1 strony mój osobisty przypadek no jest jakimś przypadkiem niesamowicie dużo szczęścia i z 1 strony oczywiście ogromnej odpowiedzialności, jaką teraz będę miał zamek w Szczecinie, ale też na osiągnięcie jakiegoś celu, który wydał wydał jakiś czas temu niewyobrażalne, a właśnie z drugiej strony jesteśmy jakimś chyba najbardziej dramatycznym momencie jeśli chodzi o cały sektor kultury od myślę na pewno początku lat dziewięćdziesiątych i wszystko jest dla mnie też taką trudną rzeczą, bo chciałby chciałoby się pewien sposób cieszyć z tego co mnie osobiście spotkało, a z drugiej strony wiem, że generalnie rzeczywistość określić znajdujemy rzeczywistość wielu moich przyjaciół wielu moich współpracowników jest taka, że to oni naprawdę na skraju ubóstwa na moment jakiś szalenie dramatycznym i na to wszystko jest z tych powodów bardzo trudne, bo niestety w dalszym ciągu rzeczywistość polskiego artysty finanse ratusz rzeczywistość osoby bez jakiegokolwiek socjalnego zaplecza tak to mamy dzisiaj także w Polsce od słowa ten twój przypadek pracy na umowy o dzieło to właściwie nie jest nic szczególnego, bo te umowy funkcjonują tak jak powiedziałem wielokrotnie mówiliśmy zresztą w kulturze osobistej w branży kulturalnej od lat mają świetnie zresztą pandemia to bardzo obnażyła w kwietniu Gildia reżyserek reżyserów wystosowała list w sprawie uregulowania wynagrodzeń stanu umów rekomendowali iście dyrekcja instytucji kultury plan dobrych praktyk systemowych na czas pandemii covid 19 czy udało się tym planem kogoś zainteresować no to jest sytuacja bardzo skomplikowana, bo z 1 strony można powiedzieć, że tak czy liczba liczba różnego rodzaju gremiów, które powstały w ostatnim czasie do między samymi związkami zrzeszającymi artystów związkami zawodowymi, ale też różnych organizacji na szczeblu samorządowym czy państwo nie bardzo duża ach, i można powiedzieć, że jakieś decyzje, które nas tą nastąpiły w tym ostatnim czasie myślę, jaki drobnych decyzja, czyli tego, że w wielu projektach udało się zmienić regulaminy dopuszczać artystów pytam za rok wrócić uwagę, żeby niektóre regulaminy zmieniać żeby, żeby taka dostępność też programów socjalnych pomocowych dla dla tej ogromnej grupy artystów była była większa na to się udawało, ale mam też z drugiej strony poczucie, że niestety te najważniejsze rzeczy, o których my wciąż mówimy, czyli to jest z 1 strony ustawa o statusie artysty zawodowego, której też tutaj w waszym programie rozmawiamy bardzo często nadal mimo tych zapowiedzi, które tam no nie wiemy co tutaj tą ustawą widzieliśmy kilka miesięcy temu nie wiemy czy zaszły jakieś zmiany tak naprawdę obiecywano zbiera on zostanie pokazana, a nawet może wejdzie pod obrady Sejmu no tak naprawdę poza tymi doniesieniami medialnymi plotkami nie wiemy nic z drugiej strony także w ogóle samo bezpośrednia pomoc dla artystów milionerów myśmy również trzeba też przyznawałem i w jaki sposób nadal będę bronił uczestniczyli przy samym pomyśle powstawania funduszu wsparcia kultury będziemy jak to też wszystko dalej po wyglądało ja muszę powiedzieć bardzo uczciwie będą też wewnątrz instytucji kultury ten fundusz naprawdę pomógł większości teatrów, które jawi nam udało się załatać dziury budżetowej na rok 2022 większość tych instytucji wchodzi nowy rok bez zadłużenia jest bardzo ważne udało się pomóc zespołom artystycznym tych teatrów dla tylko tutaj znowu ten sam problem po pomoc poszła w stronę instytucji, które i tak miały pewne budżet i zaplecza, a zupełnie nie ma nadal wsparcia dla artystów Finance, który stanowi tak naprawdę fundament artystów, którzy wytwarzają w Polsce i można tak powiedzieć sztuka i programy pomocowe były obiecane nadal nie ma to jest też szalenie ważny problem natury to bardzo myślenie koń na czym to wsparcie dla transferów miałoby polegać no tutaj oczywiście mówimy o 2 podstawowych rzeczach z 1 strony to właśnie ustawy o statusie artysty zawodowego znaczy trzeba natychmiast objąć artystów ubezpieczenie zdrowotne jakąś formą uproszczonej formy oskładkowania będzie po prostu na te 2 płatki stać to jest 1 rzecz ta bardzo duże, że przez osoby od roku będąca w lockdownie bez pracy bez ubezpieczenia zdrowotnego de w ogóle jakichkolwiek środków do życia mogą być sytuacje też psychicznie strasznie komfortowej mówi dramatycznie, a z drugiej strony no my namawiamy z 1 strony dyrektorów i instytucje, żeby może pomyśleć o takim powrocie do, o ile etatów w instytucjach też dla artystów oczywiście, że tutaj, o ile osób tyle różnych głosów, ale choćby stworzenie takiej możliwości taki choćby na jaki ja zostałem przyjęty w teatrze współczesnym w Szczecinie myślę, że była szalenie dużą pomocą no i my absolutnie apelujemy do tego, że jest potrzeba bardzo mocnego wsparcia oświaty, a z drugiej strony Państwowej już byliśmy tutaj wprawdzie potrzebnej po prostu wypłacany zasiłek jakaś forma zasiłku czy postojowego stałego dla wszystkich artystów amatorów, którzy od marca nie mają pracy jest naprawdę dziesiątki artystów od marca nie zobaczyli żadnych pieniędzy taka forma zasiłku chyba stałego dla nich jest formą najprostszą najbardziej wyczekiwaną jako Gildia apeluje, ale trwają jakieś konkretne rozmowy w tej chwili zostaliśmy zaproszeni znowu na przyszły tydzień to będzie pierwszy po nowym roku u sztab kryzysowy przy prawym udzie teatralnym, w którym uczestniczą ma tam mają być przedstawione Konkol kolejne pomysły znowu na pewno przedstawimy naszą propozycję wsparcia właśnie Turcja z chwilą steru zresztą tak jak było na obiecywane jeszcze na początku zimy teraz jakby oby jak sobie ekipa, która padła od siebie pytam, bo kasynami gry się pewnie popsuł zajmie my będziemy teraz priorytetem ja mam nadzieję, że tak będzie o to czy rzeczywiście tak się wydarzy dowiemy się w przyszłym tygodniu wracając jeszcze do swojej nominacji zostać kuratorem programowym teatru w czasie, gdy teatry są zamknięte no to trochę tak jak zostać pilotem w czasie, gdy samoloty latają co masz w planach jeśli chodzi o szczecińską scenę sprzedaży więcej twórczego oddechu i możliwości młodym twórcom tak to ja myślę, że tak rzeczywiście tak jak to nazwała jest to bardzo dobre porównanie, ale myślę, że to dla mnie ważna to właśnie nie udawanie, że nie jesteśmy pewnej sytuacji, która odchodzi sytuacji pandemii i pewnego kryzysu dlatego ogłosiłem na pewno w tym pierwszym sezonie dla mnie takie kryteria artystyczne będą równie ważne kryteria socjalne, ponieważ musimy po prostu zadbać o to, żeby ta przerwa ja wiem, że to może brzmi patetycznie, ale naprawdę no to jest dzisiaj rzecz, na której my też jako instytucja musimy się kupić tę moją decyzję na pewno to, że ja nie zrezygnuje z produkcji, które zostały rozpoczęte za moich poprzedników się tymi projektami doprowadzić do końca będą na pewno walczył, żeby wszystkie osoby otrzymały wynagrodzenia tutaj bardzo będzie przy musimy i dbamy o to, żeby żeby, jakby mimo przesuwających się wciąż terminu premiery produkcji nie zostawiać artystów na lodzie nie dawać wymyślać różne rozwiązania, które pomogą im po prostu czekać na swoją kolej jeśli można tak nazwać jedno założenie drugie założenie właśnie takie mi marzy się we mnie też racji mojego wieku Polin Szczecina taki bardzo mocny ośrodek, w którym debiutowali by swoje pierwsze w ogóle boję spektakle tworzyli młodzi czy świeżo debiutujący czy chodzący nad tą ścieżką zawodową artyści będzie jesteśmy na finiszu tak naprawdę przygotowywania pewnego bardzo szerokiego programu wsparcia kuratorskiego chcę robić kilka może nawet 3 premiery w sezonie takich młodych artystów, którym oprócz tego, że ma lub artystyczną wolność możliwość tworzenia chcemy także zadbać właśnie ich zaplecze także rozbudowany program kurator w ramach, których dane te narzędzia spotkania między Narodowym artystami od, których którymi mogą swoje pierwsze pomysły swoje pierwsze intuicje konsultować taki system faktoringowy też bardzo trzeba wprowadzić wszystko to ja z 1 strony mojej drodze antycznej zostały bowiem dużo szczęścia do dyrektorów na mojej mamy jakieś części artystycznej, a z drugiej strony jako efekt tego, czego jednak nie dostałem systemowo w tych pierwszych latach wchodzenia w dawnych i takie programy bardzo istotnych, kto chce wejść, a oprócz tego bardzo chciałbym otworzyć Szczecin na współpracę międzynarodową dla mnie to jest absolutnie oczywiste i pewnie, dlatego że ja w jaki sposób również nie pamiętam granic fizycznych, które były w Europie, a i Janusz chciał tego trzymać się marzy sztuka, która jest ponad pewne granice narodowe granice geograficzne, a to ostatnie godziny od Berlina daje nam po prostu niesamowite możliwości ku temu, żeby takie międzynarodowe produkcje wytwarzać, iż strony na pewno będzie oczywiście Kuba wszyscy piszą, że będziesz teraz prawą ręką Anny Augustynowicz, czyli dyrektor artystyczny teatru waszej wrażliwości spotykają się w jakim punkcie przede wszystkim ja myślę, że chyba najważniejszy to, że my z Anią bardzo mocno patrzymy i chyba najważniejszym elementem jest człowiek, a nie zawsze na próba takiego się udało ją podglądać i tak zawsze mówi o takim bardzo ważnym patrzenie w głąb człowieka i myślę, że dla niej ten teatr tak tego typu teatry najważniejsze najistotniejsze dla mnie też jest bardzo ważne w tym, że ja też jak ostatnio układam zespołowi to patrzenie dla mnie błąd człowieka jest bliższe patrzeniu w głąb rzeczywistości, której się znajdujemy i te wszystkie produkcje, które robią w ostatnich latach myślę, że dawały jakiś temu świadectwo dla mnie to o jakiej rzeczywistości żyjemy jak i przemiany społecznej i odbywają się między nami do tego wszystkiego potrzebny jest nam teatr, żebyśmy mogli o tym sobie nawzajem opowiadać, żeby wchodzić dialog i właśnie taki teatr tak wyglądają bardzo głęboką naszą dzisiejszą rzeczywistość w Polsce 2021 roku chciałbym zaproponować taki tatuś prezesuje mówię, który nie będzie obojętne na to co dzieje się dookoła i bardzo za tym walką z tą obojętnością, która jak mówi Marian Turski dla mnie osobiście bardzo ważna osoba ta błędna pierwszym krokiem do nienawiści to bardzo mocno tego typu myśleniu o teatrze jako instytucji oddanej widzom i pomagającą im odnajdywać się w tym chaosie prosicie znajdujemy to taki, jaki tam będę walczył tak na pewno wierzą teraz w teatrze współczesnym w Szczecinie rozpoczęły się próby do spektaklu Kongres urologiczny adaptacja zniżki, jakie jak, kiedy planujecie premier premierę planujemy na drugi dzień marca 213 marca dokładnie tak mamy zapisane w okólniku i bardzo dobrze się wydarzy oczywiście no dużym niepokojem dochodzą nas pewne też w dalszym ciągu też bardzo smutne kuluarowe doniesienia oczywiście nie możemy liczyć na żadne informacje, które chcą powszechne z nami prowadzi dialogu na ten temat wydajemy tylko jakich rzeczy plotek, ale mimo wszystko pracujemy walczymy też się tylko produkcja z teatrem współczesnym we Wrocławiu u nas premiera w marcu we Wrocławiu w kwietniu mam nadzieję, że ta premiera się wydarzy dla mnie ten projekt Narodowego pasjonujący bo, bo dzisiaj pewne myślenie o przyszłości no jest chyba tym to pochłania większość pewnej naszej wyobraźni i tego, o czym oczywiście kontrolujemy czy myślimy tutaj jest ciekawe podejście niż jak jakiś utwór co do tego, którzy bardzo klucz do tym jak badają na ile ta wizja Lema się spełniła na ile nie jednak kilka dekad po napisaniu Kongresu półtorarocznego i myślę, że ten projekt bardzo interesujący instrument nie mogą już na niego doczekać mam nadzieję, że pokażemy na żywo publiczności ani za pomocą Platformy mobilne tak dzisiaj wicepremier Jarosław Gowin w radiu TOK FM mówił, że centra handlowe po przerwie otworzą się prawdopodobnie już na początku lutego czekamy w takim razie na decyzje również w sprawie teatrów miejmy nadzieję, że długo nie będziemy czekać bardzo dziękuję za to spotkanie Jakub Skrzywanek reżyser teatralny był gościem kultury osobistej bardzo serdecznie dziękuję wszystkiego dobrego dziękuję do usłyszenia za 3 minuty w radiu TOK FM informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA