REKLAMA

10 rocznica arabskiej wiosny - bilans zmian w Tunezji, gdzie się wszystko zaczęło

Światopodgląd
Data emisji:
2021-01-14 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:21 min.
Udostępnij:

W 10 rocznicę arabskiej wiosny skupiamy się razem z arabistką i islamolożką z Wydziału Orientalistycznego na Uniwersytecie Warszawskim dr Martą Widy-Behisse na zmianach, które przez te lata nastąpiły w Tunezji, ale również w innych latach objętych falą protestów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz zapraszam państwa to część światopoglądu chciałabym byśmy poświęcili niezwykłej wydaje mi się rocznicy jednej z rocznicy jednej z dat, którą można uznać za rocznice tzw. arabskiej wiosny, dlatego że 10 lat temu udało się uczestnikom protestów w Tunezji tam, gdzie doszło do pierwszych protestów obalić czy zmusić do ucieczki prezydenta Ben Alego się protesty zaczęły się wcześniej w grudniu, gdy młody człowiek z desperacji się Rozwiń » podpalił i zabił jak pisze taki libański brytyjskiej dziennikarz 17grudnia wtedy, kiedy właśnie doszło do tej tragedii 1 człowiek za pomocą działań 1 człowieka świat zmienił się już na zawsze no właśnie co się zmieniło coś się czy arabska wiosna jak myślę większość to postrzega rzeczywiście była porażką czy jak mówią niektórzy ona trwa, a przynajmniej trwa nieustanna rewolucja czy zmiana w tym regionie świata właśnie o tym będziemy dyskutować trochę wspominać trochę analizować państwa gościem pierwszym jest teraz dr Marta Widy-Behiesse stron połączyliśmy się przez Skypea dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry pani redaktor dr Wit jest jest Arabica islamu rączką z wydziału Orientalistycznego na Uniwersytecie warszawskim chciałybyśmy skupił się przede wszystkim na Tunezji, gdzie to się zacięło i gdzie dziś, gdzie te 10 lat mija właśnie od psiego mienia wyrzut z krajów zmuszenia do wyjazdu prezydenta Ben Alego, który potem umarł na emigracji w Arabii Saudyjskiej nie ma dużych obchodów jak rozumiem dziś w Tunezji z powodu tej rocznicy nie tylko, dlatego że tam również oczywiście jest pandemia i dziś rozumiem wchodzi w życie wchodzą nowe obostrzenia, które de facto uniemożliwiają jakieś masowe tłum na ulicach świętowanie, ale rozumiem też, że to nie jest jedyny powód, więc na początek po prostu chciałam poprosić panią refleksje po tych 10 latach to co przede wszystkim wydaje się pani ważne albo co mam o czym pani dziś myśli, gdy wspomina tamte wydarzenia no w pierwszej kolejności myślą o tym jak jeszcze 11 lat temu nie po nawet 10 pół roku temu nie do pomyślenia było, że taki odpływ rangi dyktator tak umocowanych w swoich strukturach państwowych w ciągu niecałego miesiąca zostanie pozbawiony władzy i będzie uciekał ze swojego kraju na pokładzie samolotu, którego większość państw nie chce przyjąć to to było nie do pomyślenia w momencie, kiedy rozpoczęły się zamieszki w Tunezji wydawało się, że zostaną szybko krwawo stłumiona albo mniej krwawo, że pewne rzeczy zostaną zastosowane przed opinią publiczną szczególnie przed opinią światową sposoby na spacyfikowanie tego tych protestów i będziemy tak sobie dalej trwać 10 lat temu okazało się, że społeczeństwo tunezyjskie wygrało społeczeństwo tunezyjskie ogromna symboliczne zwycięstwo odniosło stało się ono przykładem dla kolejnych państw arabskich pani tutaj mówiła to arabskiej wiośnie sceptycy mówią, że w tej chwili mamy arabską jesień oczywiście komentarz dane są bardzo różna natomiast symboliczne zwycięstwo Tunezji Tunezyjczyków społeczeństwa tunezyjskiego 10 lat temu na pewno miało miejsce co więcej jeśli spojrzymy na Tunezję z tej perspektywy 10 lat to, jeżeli otrząśnie się takiego młodzieńczego można by powiedzieć optymizmu przekonania o tym, że rewolucje się robi miesiąc, a na dobrobyt społeczne i państwo obywatelskie społeczeństwo obywatelskie da się zbudować 10 lat to rzeczywiście pesymizm może na nas dopada należy spojrzeć na realistyczne nie biorąc pod uwagę z jakiego rodzaju społeczeństwa mieliśmy do czynienia jak przetrzebiona tak naprawdę była opozycja w tym kraju jak trudno było taką opozycję one prowadzić jak trudno było zorganizować było rozczłonkowane na to wydaje się, jeżeli spojrzymy na problemy jednocześnie, jakimi boryka się tzw. świat zachodni tzw. także osadzono demokracją to wydaje się, że to problemy na tunezyjskie trochę trochę maleją i naprawdę no ogromny podziw dla społeczeństwa na tunezyjskiej go z 1 strony z drugiej strony, jeżeli spojrzymy na to do czego impulsem była na lata Jaśminowa rewolucja tunezyjska nabyła impulsem do tego, że kolejni dyktatorzy jednak władze się pożegnali tu nas jest jedynym krajem arabskim, w którym rzeczywiście na wszystkie zamierzone efekty prawda, czyli przejście ku demokracji udało się zrealizować tutaj często państwa na antenie podkreślam czy rzeczywiście ta demokracja w zachodnim wydaniu jest jedynym słusznym modelem politycznym, do którego na cały świat w tym świat arabski powinien dążyć jest to jedyne słuszne wzorce być może należałoby innym częściom świata dać możliwość wypracowania swoich własnych systemów politycznych bardziej odpowiedni dla ich tradycji historii kultury w la itd. ale to zupełnie nie NATO rozmowa, jeżeli chodzi o świat arabski to udało się odsunąć od władzy kolejnych 2 dyktatorów mam tutaj na myśli Muammara Kaddafiego i i Mubaraka w Egipcie w Egipcie ostatecznie po wolnych wyborach miało miejsce kolejne wybory znów to samo armia ma władzę z nieco leasingowanych przywódcą i trochę odświeżonym obrazem Egiptu w opinii publicznej światowej no Lidia to było do przewidzenia, że rano pozwoliła sobie, gdybym mógł się skupić na Tunezji jeszcze, żeby wskazać kilka procesów, bo wydają się niezwykle ciekawe ważne to co na co pani zwróciła uwagę to znaczy, że czy opowieść o Tunezji dziś należy rozpatrywać właśnie w tych kategoriach, których zachód chętnie wtedy myślał o tym, czyli o tej słynnej niekompatybilność kompatybilności islamu z demokracją takie wyższością owe wtedy często były analizy czy dziś to sytuacja w Tunezji nie nie podlega tej samej analizie jak zachód to znaczy, że po prostu to jest demokracja bardzo ułomna niesatysfakcjonująca, dlatego że jak rozumiem z badań akurat taki, który cytował Guardian wynika, że tylko 14 mieszkańców Tunezji uważa, że żyje się lepiej 85% uważa, że przepaść między biednymi i bogatymi wzrosła, ale 59% ludzi nie żałuje tych protestów to znaczy, że jednak to była no i demokracji tam po prostu wolności pomimo wielu dysfunkcji więcej niż było za Ben Alego, który budował swój system 23 lata niezwykle skorumpowany, ale też za mordy styczne, więc rozumiem, że to, gdybyś miał taką, gdy mogła pani wskazać te nastroje to one byłyby skoncentrowane na tym, że politycznie to się powoli zmienia, ale Tunezyjczycy pozostają największą grupą uciekającą do Unii Europejskiej to znaczy, że ekonomicznie bezrobocie perspektywy dla młodych pozostają być może są nawet gorsze niż były przed rewolucją no tak, ale to się wydaje całkiem logiczne i naturalne, ponieważ mam wrażenie, że dochodzimy tutaj do sedna problemu społeczeństwa tunezyjskiego również pewnego oglądu z zewnątrz, jeżeli patrzymy na sytuację Tunezji i nie mamy tego rozdźwięku patrząc na inne kraje na naszą rzeczywistość, ale demokracja nie jest systemem równoznacznym gwarantującym przejście okres prosperity gospodarczej Ekonomiki to trzeba się jednak pozbawić iluzji i o ile ten wprowadzony system demokratyczny może się szczycić tym, że zostało zorganizowanych kilka różnych wyborów do różnych organów na stanowisko prezydenta, które są uznawane za demokratyczne, które odbyło się, a zgodnie ze wszystkimi wymogami na uczciwości wyborczej uczciwości wobec społeczeństwa ten system wyborczy nie jest doskonałe, bo w ramach tego systemu wyborczego, toteż należy wskazać ten system wyborczy został taki sposób zbudowane, że żadna partia żadna siła polityczna nie może zdobyć tak dużej większości tak silnej pozycji, żeby na dość do tego, żeby była 1 jedyną partią, a istniejącą rządzącą w Tunezji to jest z 1 strony bufor bezpieczeństwa, żeby doprowadzić do sytuacji sprzed rewolucji natomiast z drugiej strony no siłą rzeczy są to na nas wiąże z tą z pewnymi ograniczeniami jeśli chodzi o możliwość wprowadzania różnego rodzaju reform i trudno tutaj doprowadzić do sytuacji, w której ktoś ważny oczywiście na odpowiedzialność za całokształt polityki za kształtowanie polityki Państwowej co w sytuacji destabilizacji ekonomicznej stabilizacji gospodarczej w okresie transformacji, gdzie właściwie od 2014 roku mamy nową konstytucję trzeba od nowa zbudować właściwie cały system państwowe to jest jednak dość trudne zadanie szczególnie jeśli niema się tej stabilnej takiej gwarantującej pewność działania na większości tych demokratycznych przypomina instytucjach prawda więc, więc to jest problem natomiast jeśli spojrzymy na nas na takie podstawowe wartości jak chociażby wolność słowa jak równość kobiet mężczyzn to co w krajach muzułmańskich wcale nie jest takie oczywiste to tutaj mamy do czynienia rzeczywiście poprawą sytuacji, ale mówi z poprawą również nastawieniem jest pełnym optymizmem uraz i już nie mamy w ogóle żadnych ofiar ucisku, jeżeli chodzi o policji różne siły bezpieczeństwa sytuacja się poprawiła prawda mamy prawa, które gwarantują wolność wypowiedzi, które gwarantują możliwość swobodnego wypowiadania się, ale z drugiej strony jednocześnie mamy około 40 procesów trwających w stosunku do blogerów i różnego rodzaju aktywistów, którzy działają w mediach społecznościowych i tam niekoniecznie przychylnie na temat sytuacji Tunezji bądź też głoszą poglądy niezgodne z wydajnością i społeczeństwa tunezyjskiego, a to się toczy i to trwa z drugiej strony mamy jeszcze wszechobecną korupcję korupcja, która jest na można by powiedzieć trochę dziedziczna, a z poprzedniego okresu, ale wchodząca na niższe szczeble wraz z rozwijaniem się demokracji oraz rozwijaniem się o decyzyjności na różnych szczeblach Elena ten problem korupcji, a jest szalenie istotne przy czym już wiemy, że został powołany został porwanie to po powołana czeka na instytucję, która ma prowadzić dialog społeczny dialog Narodowy na temat tego jak się korupcji pozbyć, więc no być może są to działanie iluzoryczna być może rzeczywiście przyniesie określone efekty określone skutki taką miejmy nadzieję mamy jednocześnie zakończyła pracę taka komisja, która była powołana do tego, żeby dokumentować wszelkiego rodzaju wykroczenia czy zbrodnie przeciwko narodowi tunezyjskie wojsko jego poszczególnym przedstawicielom, a poprzez właśnie działania policji i tego aparatu rozbudowanego ucisku tak naprawdę wobec wobec społeczeństwa na 2018 komisja zakończyła na swoje prace i przedstawiła rekomendację w jaki sposób powinno być zorganizowane różne tego typu organy państwa rząd nie dochodziło w przyszłości do nadużyć, ale z drugiej strony zaraz chodzimy raz kolejny wątek mianowicie wątek terroryzmu i wzrostu wzrostu tendencje i osób, które reprezentują poglądy na skrajnej sami styczna graniczące z nawoływaniem do dżihadu i terrorem znam, bo jak obserwujemy znam również na całym świecie to zagrożenie terrorystyczne bardziej czy mniej rzeczywiste uzasadnione jest jest doskonale elementem do tego, żeby wzmacniać się takie formacje jak policja np. a nie odbierać im możliwość działania prawda, więc to tutaj wszystko ma wszystko ma, a zatem 2 końce warto też wspomnieć o 2015 roku od zamachów, które również przetoczyły przez polskie media bardzo głośno na stan wyjątkowy wprowadzony w Tunezji właśnie związane z zagrożeniem terrorystycznym to już będzie 5 lat, czyli 3 kropki jak zwykle przy rozmowach mam wrażenie przez ostatnie 10 lat, które prowadziłyśmy o Tunezji, bo jak proces trwa ma czasem do przodu czasem krok wsteczną, ale z drugiej strony trzeba powiedzieć, że najgorsze scenariusze się nie spełniły wiele kryzysów Tunezyjczycy pokonali ich, więc będziemy dalej obserwacji komentować bardzo dziękuję za rozmowę dr Marta Widy-Behiesse arabistka islamolog kasy Uniwersytetu Warszawskiego była państwa gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA