REKLAMA

Coś głęboko w ludziach. „The Thing” Johna Carpentera

Projekcje
Data emisji:
2021-01-14 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
48:46 min.
Udostępnij:

„The Thing” Johna Carpentera to żelazna klasyka horroru science fiction. Film ma niemal 40 lat, ale nadal ogląda się go świetnie i można go interpretować w nowych kontekstach. Co ciekawe, kiedy pojawił się po raz pierwszy na ekranach, nie cieszył się uznaniem publiczności i krytyków. Z czego to wynika i za co dziś ceni się „Coś”? O tym opowiedzieli filmowiec, filmoznawca i publicysta Mariusz Wirski oraz dziennikarz wp.pl Jakub Krawczyński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prawie wszyscy lubią o nich dyskutować nic dziwnego filmie możemy przejrzeć jak lustro kino mówi nam też dużo w naszym świecie popularne produkcje stają się często wizytówką swoich czasów, nawet jeżeli nie miały takich ambicji, ale co właściwie tak naprawdę możemy wyczytać o tym właśnie jest ten pod podcast o tym co kino mówi nam współczesnym świecie zaprasza Piotr Kubica część przy mikrofonie Piotr Kubica to jest odcinek o filmie coś też cynk Johna Carpentera to Rozwiń » jest film, który ma prawie 40 lat premiera była w 1982 roku to jest horror science fiction drodzy w odciętej od świata w bazie naukowej badawczej na Antarktydzie naj w tej parze pracownicy zaczynają ginąć mordowani przez kurz nie zbadano dziwna istota w roli głównej kart Rasel muzykę skomponował Ennio Morricone filmy z nową wersją istoty z innego świata Hurda Howarda sukces w 1951 roku z firm obecnie mocno różnią, a wszystko zaczęło się od opowiadania fuga Oster to na kampera 3008. roku jest ze mną po raz kolejny już jako Kawczyński z wirtualnej Polski wielki fan tego filmu często słyszymy część słyszymy się kłania się dzięki zakupowi będzie odcinek z tezą, która brzmi zatem nadal się dobrze ogląda i nadal, rezygnując z rzeczywistością spór z współczesnością nie zestarzał się no i jest ze mną też Mariusz Wirski niezależny filmowiec filmoznawca publicysta zdarzyło nam się wcześniej rozmawiać o filmach, ale ogólnie nagrywaliśmy to jest pierwszy raz podczas tych rozmów okazało się, że Mariusz jest nowa się też wielkim kibicem tego filmu do tego stopnia mówi, że to jest jeden z najważniejszych filmów, jakie oglądałem z nie tak dobre ten był pierwszy raz się dzisiaj odzywa, a także zdecydowanie jest to jeden z najważniejszych muszelki widziałem i trudno powiedzieć to jest kwestia tego na razie okres, w którym obejrzałem się zrobić takiego w 2 takie wrażenie przez to 10 czy po prostu sama istota filmu po latach nadal wójtem podobne emocje podobnie jak wiele innych filmów z tego okresu przede wszystkim właśnie na 7080, gdy będę miał wskazać co co takiego najbardziej w tym filmie zachwyciło przeraziło to co by to było wydaje mi się, że miejsce akcji ani możliwości znalezienia pomocy tak ciężkim momencie bohaterowie tracą kontakt część wszystkimi tracą kontakt radiowy, więc co zdaniem sami na siebie i może właśnie przez to, że jako dziecko będę się w nic się właśnie myślę co ja chciałbym się z zachował w takim w takim momencie w takiej sytuacji, kiedy jesteśmy zdani sami na siebie, zwłaszcza w swoim życiu mimo tak niezwykłej sytuacji to jest trochę taki film, który budzi pytanie prawne jak zachowała też co myśleć o tym wszystkim właściwie na samym końcu postawione takie pytanie wręcz na umorzenie nie wyprzedzajmy faktów Kuba, bo skoro jest wielkim fanem obcego okrąg, o którym już rozmawialiśmy i ta wyjściowa sytuacja, której mówił Mariusz główni bohaterowie są odizolowani i jest bardzo podobne prawda to system to był czas takich horrorów science fiction tak zdecydowanie tutaj też takie główne podobieństwo oprócz tego, że każdy się kolejnych latach mogę powiedzieć, że w zasadzie ja oglądałem i obcego co się w zasadzie będąc w tym samym technicznie bardzo nieodpowiednim w wieku około lat 78 oburzył fakt także trauma, ale też fascynację na całe życie SS zarazem, ale właśnie co firmy mają ze sobą wspólnego to właśnie tak na pewno to poczucie izolacji poprzez właśnie dość specyficzne miejsce akcji, ale też też z innej strony też też warto zaznaczyć że, że też fajnie kard Peter w bardzo podobny sposób co do Ridleya Scotta podszedł do charakteryzacji postaci, czyli nakreślił je w zasadzie w całości przez swoje czyny, a nie przez taką typową US słowną ekspozycję przegadane, chociaż istniała zresztą wersja telewizyjna filmu, która dodawała jakoś tak plansze z napisami opisującą każde z tych postaci tak pokrótce w 2 zdaniach, ale no to niebyła film, że taką wersję, która w, którą widział ogół, że tak powiem widzów, więc generalnie cała całe tutaj robota była wykonana w ten sposób chciałem jeszcze nawiązać profesor podobieństw ale, ale właśnie tak to jest w zasadzie 1 można nazwać takim w pewnym sensie siostrzanym tak filmem wobec właśnie obcego także tylko to jest inny inne źródło strachu prawda, bo w obcym jednak ten wróg zewnętrzny i jak jakiegoś schronienia szukasz wśród innych osób przez w grupie raźniej, a dostęp jest odwrotny, bo tam to zagrożenie właśnie pod pochodzi od swoich najbliższych nie wiadomo kto, bo w obu jest każdy organizm porywa ciało nie dostrzec twój kolega nagranie jest kimś zupełnie innym, bo wygląda tak samo ale, ale jest zagadnięty przez tego to mordem mordercza coś, więc to jest fajne przeciwieństwo między tymi 2 firmami i też np. dla mnie największy atut, czyli ten sam Pence budowany właśnie przez to, że nie wiadomo czy osoby, o których myślimy, że są tym kim są o tym kim naprawdę to my słynny przez efekty specjalne, które pokazują daleko posunięte zmiany to cała się zmieniają tych osób, których dopadł obcy dopadło to co jest zaczynają się potworny przeobrażać w wtedy efekty robiły gigantyczne wrażenia, jakie teraz ten jest także ten z wcześniejszego, jakby najmocniejsza strona też trochę zestarzała przeciwnie nawet to nadal robi wrażenie aktorskie zaprojektowana może już teraz mieć tak przyznał, że powtórzy sobie coś parę dni temu i nie zdecydowanie efekty specjalne trzeba je z dział nie absolutnie nie zestarzały szczęście do wielu późniejszych, zwłaszcza efektów komputerowych tak w mam na myśli są fakty, że nie tylko widzimy, że te efekty są realne, a na ekranie można oczywiście sobie wyobrazić jak zostały stworzone natomiast, iż ich forma robi dla mnie wciąż widziałem wrażenie także chyba zasługa tego, że to jest oczywiście im części mowy, a wiadomo, że efekty rodem z kina Nor da się w kinie głównego lotu nie są aż tak bardzo popularne więc, tym bardziej jest zasługa nagle twórców, że odważyli się pójść taką rolę w takim kierunku ze strony kilku przekroczenia granice przyzwyczajeń widza, a jego wrażliwości także moim zdaniem nawet zbliżają się wręcz do groteski poprzez swoją przesady trudno uwierzyć, ale ten film, kiedy PW w Chinach nie był sukcesem ani nie był takim sukcesem finansowym chce wytwórnia etycznymi dobrych recenzji ja byłem bardzo zdziwiony tym, że też były, bo rozmawiamy przed nagraniem z tego powodu, że ten był hit no i własny wśród powodów tej porażki w Minnesocie o tym czym był zbyt groteskowe z rodziny mogli znieść niektórych scen np. kiedy ten kosmita dopada psa ten pies zaczyna się przeobrażać to właśnie publiczność wskazywała nie tylko publiczność sam John Carpenter, które o oglądał Kraków publiczność no to widzą w tych cenach ludzie naprawdę mają do sesji, że niektórzy wychodzą z kina, więc ten mógł być zbyt mroczny i zbyt ponury zbyt po prostu straszne wizualny stosunki między tym pokazu dla kontrastu wielkim hitem wtedy było ITI, który w tym czasie samym czasie Spielberga dużo przyjemniejszych świąt uruchomili na czym właściwie kart kariera Carpentera załamała tutaj warto jeszcze dodać, że właśnie dla Cartera był skrojony dłuższy wielo nimi kontrakt z wytwórnią Universal właśnie kilka filmów Warty no grube miliony i on później po liftingu, zakładając oczywiście byłby sukcesem miał nakręcić ekranizację podpalacz Fajer starter tzw. Kinga i właśnie przez to, że niestety coś okazał się klapą finansową i Universal zerwał z nim ten kontrakt właśnie i to na taką na taką PUP nic się, że tak powiem został zostało wskazane i tutaj się zgodzę, ale warto jeszcze w tej co ciekawe podkreślić, że Sejm oprócz debiutu obok ITI zadebiutował także w tym samym momencie co inny film, który także zostały źle odebrane na początku i dopiero po z czasem dzięki m.in. okresowi został lepiej odebrane, czyli łowcy Androidów te firmy w 1 dniu miały swoją premierę i podobny los tak powinni spotkał się, więc to też jest takie proroctwa znamienne takie symboliczne wymowne dzisiaj to ma status kultowy masa cytatów z niego masa odwołań i tak wystarczy wspomnieć odcinek z archiwum x z tego pierwszego sezonu serialu z fantastycznego serialu archiwum x, który nazwał Aris to właściwie od tworzenia fabuły coś tylko wraz z modelem skali zamiast Cartera sala nie wiem przegląda listę tak tak w ogóle żonę sobie oglądamy od nie wiem mnie, więc rzec początku grudnia chyba z Libii robimy sobie taki powrót do archiwum x, bo właśnie na jednym z serwisów V0D nam to nie jest interes co teraz wszystkie sezonem w jakości takiej blu-ray gorzej i kończymy Teresę Zadrogi i właśnie odcinek, a zakres był w sezonie pierwszym i i naprawdę to był moment, kiedy jak będą taka zupełnie nowa jakość wskoczyła w ten serial, a taka totalne no i praw stron obie paranoja wszystkie no takie najlepsze atrybuty tego co ja sobie coś zostało ekspercką tutaj jakby wciśnięte w mimo wszystko format serialowy, ale nadal jakby, zachowując nam, jakby no to jakby konstrukcję tak na podział na 3 akty jest naprawdę w byłem pod wielkim wrażeniem tego tego odcinka w niebyt 4 osoby bardzo kameralnie tak 45 osób tam bierze udział, a naprawdę w nas suspens jest niesamowity jeszcze trącą mi się przypomniało, a propos inspiracji w filmie Alexa Garlanda anihilacja 2018 roku, o ile kojarzycie nie no tak bardzo bardzo lubię ten właśnie jestem też taka scena, kiedy bohaterki są przywiązane tam też miał być jakiś Jeż troszeczkę bardzo mgliście pamiętam ten film, bo też taki trochę był może nie bardzo abstrakcyjne, ale troszkę nie był taki, że tak powiem konwencjonalne, więc troszkę jest słabo pamiętam szczegóły, ale była taka scena, kiedy też jedno takie stworzenie pod wpływem tej tej takiej żony nazwijmy to było zdeformowane, że ona była kimś takim hybrydą Suns z jakimś tam innym stworzeniem występ Chinki były przywiązane do krzeseł, bo też tam jakiś chyba test na sobie robiły i tamta scena także właśnie bardzo przypominała tą scenę z testu krwi IS właśnie ze co się tak właśnie niedawno tuż przed, jakby na rozpoczęcie tego podcastu tt tak nie olśniła właśnie że, że była taka, a ciekawa scena także 9 jest z, a tak tak ma już mnie to samo jest jeden z moich ulubionych odcinków serialu, które oglądały w budżecie w całości chyba 4× w i nowe jeśli potraktować to wręcz jako tworzenie się coś się więc, że w nie widzę absolutnie nic złego, tym bardziej że, że właśnie to jest znakomicie skonstruowany jak na odcinek serialu to można wspomnieć o nienawistnych c ósemce kontynuatorem PIN-u, który inspirował co 8 i właśnie to stworzył miejsca akcji jest w zamkniętym miejscu na odludziu jest w dodatku podczas śnieżycy, więc główni bohaterowie są odcięci od świata i bardzo podejrzliwi wobec siebie nawzajem to taki bardzo ciekawe odwołanie tylko, że w konwencji westernu to zresztą też bardzo lubię ten film chyba trochę tek przepadł mam prezent z ZUS nie jest doceniana tak jak inne filmy Tarantino myślę, że bardzo ciekawe to może właśnie warto przez do tego, żeby się zastanowić jak to zresztą naprawdę straszne naprawdę trzymać na krawędzi fotela i zimno robi spokoju jak się ogląda, więc czuję tę chód który, który bije z kranu ja to w ogóle mam taką teorię po, jakby coś jest takim krewnym poniekąd filmów czy w ogóle inwazji porywaczy ciał i i powiem tak wszystkie filmy które, jakby używają tej tak jakby Formuły tego bali Racingu, nawet jeżeli są przeciętne pamiętacie taki film dziewięćdziesiątych był de facto Julii ile wymóg tak jak to po polskiej nazwało klasa 1000 on Rodriguez on łącznie i pomimo że to był taki typowy bardziej film gatunkowy, który nie miał ambicji na kino klasy powiedzmy, a to mimo wszystko w nim cały ten suspens i cała formuła były no ta formuła, że tak powiem jest taka, jakby nie niezniszczalna, że praktycznie w każdym wydaniu sprawdzi i wcześniej przed oczywiście przed co się mieliśmy bardzo 2 udane wersje tak inwazji też porywacze ciał oryginalną pięćdziesiątego szóstego z GLA i 100 siedemdziesiątego ósmego Kaufman na pierwszy e-mail, a mimo wszystko jakby no coś można uznać za takiego spadkobiercy czy też jak będą kuzyna, jakby tej tej historii, a mimo wszystko jest film właśnie bardzo uczucie grozy w nim jest ogromne, ale właśnie niekoniecznie nawet wynika z jak bez samej tej istoty tak tytułowej tylko właśnie ten strach jest kreowany przez po prostu tą niesamowite poczucie, jakby paranoi tego że, że nie wiesz generalnie, kto jest kim, ale właśnie poczucie tego, że nie wie, kto jest kim też jest właśnie potęgowane przez przez fantastyczny cięcia i taką oszczędność, ale taką celowo, jakby oszczędność w podejściu do montażu w tym filmie, które wprowadza taką nawet czasami więcej niż dwuznaczność, że tak naprawdę oglądając ten film po jak podejrzewam, że obejrzałem coś tak spokojnie z nie wiem z 2030× w swoim życiu i tak naprawdę ciągle za każdym sensem w tym filmie można odkrywać coś coś nowego i pomimo że że człowiek wie zna przebieg tych wydarzeń prawda po prostu nie sposób, jakby nie da się temu w tej całej atmosferze, którą na skraju Carpentera po prostu porwać nie zgadza, a zdolności także kwestia czy panią o wielu dwuznaczności wciąż nie jesteście wyposaża się i muszę przyznać, że zakończenie bardzo często dyskutowane dyskutowano na temat zakończenia, a i jego wymowy oraz kolejny staram się przyglądać szczegółom mówił nawet kolejną interpretację dla udało się też znaleźć, a jaką interpretację, bo wróg skupu wcześniej rozmawialiśmy, że to taki bardzo egzystencjalnym egzystencjalną wymowę tą samą zakończeniu podaje wątpliwość sens różnych rzeczy na jak odbierasz może jest to interpretacja, ale film zaczyna się psy protesty to jedno z pierwszych starć w tej to bohaterka, a teraz zagra w szachy skoro z komputerem i gdzieś na końcu zostaje sama Census bohaterów czy z Charlesem dziś czytałem bądź słyszałem jeden z podcastu, że pierwotnie miała być tam nowe umieszczona z scena dyskusji, że miałaby sugerować jako silny relacji między bohaterami, żeby powiedzmy nie będą aż tak wrogo nastawieni do siebie i oraz Kliny miejscu wspomnieć, bo obok widniał wspomnieć o szachach nasunęła mi się siódma pieczęć Bergmana może to jest państwo daleko idącym na ten cel interpretację, ale czemu nie ograniczać można u nas ogranicza się wyłącznie właśnie, bo inspiracji Carpentera jego ukochani scenami czy kolejnymi filmami opłat na podobne tematy właśnie bazę po to, że porywacze ciał coś, bo najbardziej zbliża się do ulubionego filmu Carpentera czy nie obrazu, bo z 1 strony coś jest w 4 miejscem produkcji forda hossa rzecz innego świata w ale sam schemat opowieści jest wzorowany na Rio Bravo, a tu też hołd SA z czasu powtórzony potem wiele razy później wcześniej ataku na posterunek 133 w ducha Marsa na pewno jest także to zakończenie sugeruje, że to jest jakaś alegoria twórcy chcą kryzys jakichś większych sprawach tak można to odebrać zresztą dzisiaj, słuchając ścieżki dźwiękowej z tego filmu na Spotify zwrócę uwagę na to, że to najsłynniejsze motywy muzyczne z tego filmu nosi tytuł Humanity, czyli coś co człowieczeństwo, jakby twórcy starali się trochę natura tego człowieczeństwa zapytać można raczej nie mają nic optymistycznego do powiedzenia prawdy orzekł już wspominaliśmy tym czym został uznany zbyt ponure w momencie, kiedy się pojawił tak to zakończenie właśnie, gdzie jest aspekty egzystencjalny, gdzie gdzie, dostarczając zapyta się jak sobie teraz poradzimy Macri odpowiada może nie powinniśmy i to jest po prostu w tej oszczędności w tej wypowiedzi ulega niestety cała płyta właśnie tego, a taki nierealistyczny altruizm prawda można by tak to nazwać, że na wszelki wypadek lepiej po prostu nas zaorać tak rasy ludzkiej także tym się bardzo spodobało wiem, że to zarzut jest jestem na pewno taka sugestia, że pod wszystkim doświadczonych nasi bohaterowie mają raczej taki do mnie nie najweselszy pogląd na to co się stało i ocena tego co się wydarzyło tak, a jeszcze, jakby zamykający to zakończenie on jest fajne, bo on jest taką grą w podchody prawda i czające i kryli starają się wybadać siebie nawzajem tak naprawdę i podpuszczać na na siebie taki subtelny sposób to też wiemy my jako widzowie, że akurat Macri na końcu filmu wg tego co było pokazane na ekranie nie mógł być przemienione prawda więc, więc on podał poda butelkę część Sowiej no wiedząc, że akurat z odwrotną stronę oczywiście zasoby i jeżeli czas byłby przemieniony zaszłaby infekcja, a oni nie w tę stronę, ale to tym samym z jak było zakończenie może być w nieskończoność tak powiem rozmawiać i skończyłoby się to tak jak w Gwiezdnych wojnach z prostszej pierwszy prawdach, a także myślę, że tutaj dużo ciekawszych jeszcze innych wątków można wydobyć sens samego filmu Och, chyba także to tematy, które w, które on porusza w podtekście są cały czas aktualny poseł do do różnych podróżnik wydarzeń to jest także to opowiadanie powstało być może ten pierwszy film powstał w czasie, kiedy w stanach było polowanie na czarownice tak od kart i trochę taka paranoja z przędzy widziano komunistów z kolei Fin Carpentera sprzed 600 osiemdziesiątym drugim roku też natknąć się atak na taką opinię, że to zbiega w czasie z epidemią AIDS i to były tu taki moment, kiedy my wszystko wiedziano na temat AIDS i buduj jakiegoś obwiniania przeinaczanie, jakiej takiej nagonki paranoi właśnie tego rodzaju mechanizmy naszym rozbiera części pokazuje też mówiliście znowu przed nagraniem ze z tak naprawdę można by do dzisiejszych wydarzeń jakoś nawiązać oglądając ten w tym, że to nadal, że strach wszystkie są aktualne zdecydowanie można go odnieść do do współczesnych wydarzeń no wiadomo oczywiście do pandemii w szczególnie w takim kontekście, że generalnie w co się mieliśmy do czynienia także tak naprawdę ze znacznikiem no w pewnym sensie można nazwać epidemicznym, o których wiedziano tylko częściowo jak np. jest jego efekt i jak już na zostanie wykonana migracja, ale wszystkie te szczegóły, jakie są po drodze tam było bardzo dużo zmiennych i właśnie, dlatego że wszystkie postaci starały się to jakoś między sobą rozszyfrować czym oczywiście wewnętrzne scysje przeszkodziły, żeby poznać cały obraz prawda w no przeszkodziło im w tym, ale właśnie, jakby płytę z tak właśnie, że my też częściowo teraz wiemy pewne jakieś fundamentalne rzeczy ale, ale nadal jest wiele w niepewności i prezentacjach dezorientacji to oczywiście też z zaśpiewać tak powiem w ludziach taki żart tak w takiej niepewności i czasami idącej w jakby już nawet w taką nad wrażliwość prawda we wtorek spiskowe, bo teorie spiskowe także zresztą tutaj mieliśmy filmie Palmera takiego jak taką postać, który tam z 1 strony śmieciarce trybu sceptycznej nazwał to wszystko źródeł budżet na początku dosłownie, a z drugiej strony mieliśmy tego Palmera, który mówił, że oto się zdarza cały czas rzezie te rydwan Bogu, że Freda inkowie czerpali z tego, jeżeli tak dalej wszystko jest wiadomo już taką wielką intrygą tak w Czechach, a więc więcej też było w pewnym sensie z perspektywy tamtych lat oczywiście pokazane takie różne no różne podejście do tegorocznej początkowo po trzecie dobrym rozeznaniu w temacie wyobrażenie sobie tematów z takiego byśmy dzisiaj powiedzieli tematu epidemii pan w UE, zwłaszcza scenę, w której następuje badanie krwi, kto jest zarażone przecież bohaterowie przynajmniej pewnego momentu te same nie zdają sobie sprawę z tego, że mogli zostać zainfekowania taki jest jedna z najsłynniejszych scen w tym filmie pamiętam, że szarpie nerwy bardzo mocno dostaną jeszcze mało taką agresję zrobił był już wspomniałem o muzyce przez moment wspominając tytuł jednego z utworów, ale też zszokowała informacja, że ani Morricone dół nominowany do złotej maliny za ten film właśnie to był wielki smutek kwestia też zapomniałem o tym wspomnieć, ale dobrze to przywołała ponownie bez absolutnie nie mogę się pogodzić, a wiecie co jeszcze bowiem jako ciekawostkę właśnie muzyczną ta właśnie ścieżka dźwiękowa Finka, czyli Morricone była z nim porcje były po bo to jest często takie zjawisko, że dany kompozytorka i realizuje swoje własne dzieła i potem następnych filmach wykorzystuje jakieś porcję czy je przerw wuja Toma ikona wykorzystał część tego są Kraków takim innym świetnym filmie, który bardzo lubię Giuseppe Tornatore, czyli czysta formalność pierwsze Maliki napiera forma lita, o ile mu już prymitywny właśnie tak jak tak to chyba było po włosku to był, więc z Depardieu i z Polańskim, o ile kojarzycie ten film to jest film taki myśli firm taki, który jest w stylu tyle powiem drabiny Jakubowe czy szóstego zmysłu etykę rządu jeszcze on był po drabinie Jakubowe, a przed szóstym zmysłem o nas, ale często jest podobnego rodzaju kina w każdym razie tam jest są niektóre motywy ze definicja w każdym razie jako ciekawostkę powiem także i proponuję zobaczyć ten film w ogóle każdemu, bo to jest bardzo niezły dochód do dobra zachęta widział też inne dawno temu, iż to rzeczywiście pojawiły się motywy muzyczne to sens dzięki tą lepszą, gdyż wyższym poszkodowany 70 wymaz z wiązania przyszłości senatorem i też tak cykl ciekawy system wraca do tej muzyki, że ona brzmi tak jakby skomponował John Carpenter, bo on też bardzo często tworzył ścieżki dźwiękowe do swoich musi to bardzo udane prawdopodobnie, dlatego że on niezależny filmowiec nie miał środków na to, żeby płacić z muzyką wolą to zrobić sam nas tutaj nie komponował tylko zrobił to ikona popu we własny bardzo jest to, że on tam zupełnie brzmi jak członka pęta, gdyby nie wiedzą, że Ameryka lat był ponad 100% przekonany, że to jest właśnie John Carpenter został Mariusz ma trochę podobnie co, bo podczas komponuje i też, gdy wydaje mi się trochę z tą kartą teren w tym zakresie inspiruje się tak zdecydowanie przyznam szczerze ja sam tego nie nie zauważyłem, że w przypadku tego bardzo Letnicy chcą się udało stworzyć natomiast rzeczywiście podobne motywy może przede wszystkim przez sąd, dlatego że po prostu te były zbliżone do mojego gustu muzycznego przynajmniej w wydaniu filmowym idealnie przymierzył w mniemaniu podkreślają atmosferę budują napięcie, a w przypadku muzyki do not Getting to skojarzenie z Peterem rzeczywiście nasuwa się przede wszystkim przez wykorzystanie syntezatorów a, czyli takiego klasycznego zestawu Carpentera do swoich kompozycji tak on tłumaczył, że używają syntezatorów nawet w pojedynkę może brzmieć potężnych, więc to też wynikało z jakichś ograniczonych środków, ale wyszło kapitalnie no i w nie nie wiemy, kto coś jest był przynajmniej pokrzywdzony nie rozumiemy Kruk był nominowany do domen, bo przecież to te ścieżki dźwiękowe klasyczne dla mnie to jest coś takiego jak tak jak muzyka ze szczęk ryzyk występujących motyw taki charakterystyczny niepokojący, który od razu skorzysta z silnymi nie muszę przyznać było wspomnienie to mieliście po i ci co łowca Androidów psie głowy jeszcze 1 film, który cieszy się powodzeniem Janowicz w Polsce gest bohatera w również wyszedł po osiemdziesiątym drugim roku właśnie to chyba kwestia tego, że coś jest bardzo spójny w swojej powadze oczywiście pojawiają się motywy bardzo czarnego humoru, chociaż tak wiele silnie Carpentera natomiast i podlega SCA filmy, o które przyniosły wówczas znacznie więcej zysków są są też lżejsze w odbiorze nawet jeśli w Polsce gesty czy i złamanym formie poprzez tego, że to kino familijne połączone z kinem gorsza osobiście nie jestem wielbicielem tego filmu właśnie przez przez niespójność stylistyczna i daje natomiast widownia znacznie bardziej przychylna była w tym produkcję w takich ideologicznych interpretacyjnych filmuje to też jest bardzo ciekawy, bo trafiłem na na bardzo różne już od pojawiły to, o których mówiłem, że z to obawa przed komunizmem, gdyż tutaj od powierzchni uplasuje, ale był była też równolegle druga interpretacja, która mówi, że w tym ten potwór mógł być metaforą kapitalizmu przez taki elastyczny i taki nieuchwytny, bo kapitalizm ma taką właściwość, że stanie się to dostosować do dosyć różnych uwarunkowań i się, że to też jest siła tego filmu, że artykuł można oglądać w różnych momentach na różne sposoby w różnych kontekstach próbować interpretować i też do ciekawych wniosków też system szczęki się pojawiły przed chwilą Spielberga Johna Carpentera mówiąc bardzo fajnego wiedzy mówił, że mocował system pomysłem, że nie powinno się pokazywać potwora albo przynajmniej najdłużej Seniuk płynnego pokazywać wtedy strasznej i on trochę pokazał, że można mieć ciastko zjeść ciastko, bo i pokazał w pewnym sensie potwora pełnej klasy tu wiele razy, ale z drugiej strony no tak naprawdę nie wiadomo, jaką wygląda nigdy nie zobaczyliśmy potwora w i jaką wygląda no nie wiem po poza organizmem, który przejmuje to zawsze widzimy efekt przemian prawda, jaki mutacji, ale tak naprawdę Car koncern pokazał potwora to też uderzyło mnie, kiedy słuchałem tego względy to jest właśnie wielki paradoks tego i siła zarazem tego filmu, że to jest film teoretycznie o potworze jak byśmy miejsc ograniczyć do takiego, jakby popkulturowego tropu, ale tak naprawdę by film o potworze bez potwora, bo nie znamy jego prawdziwej formy oryginalnej formy tego tytułowego co się co też, jakby jest powiązane z tą wieloznacznością interpretacjach, o które już wcześniej mówiłem, bo tak jak widzimy ten wstęp, kiedy jest jakieś takie UFO na początku pokazane, a my nie wiemy czy to np. była przewożona broń biologiczna i wymknęła się spod kontroli i wtedy jakby po spowodowała en po prostu jak wydostanie się tego i próba migrację pilotów spowodowałyby no całe to wykolejenie się tego UFO i wpadnięcie Ziemiec czy może to zostało wysłane celowo czy z zapewne tak jak powielając co mówimy, kiedy filmie, że to było w setkach na setkach różnych planet prawda to jest takie chodzące repozytorium prawda zbiór jakiś po prostu no materiału genetycznego, który po prostu zebrał w czasie całej swojej egzystencji i i tak jak mu pasowało do danej chwili to do tego używał przy czym widać było taką dużą preferencje form takich jak dziś pamięta, że pajączek wartych też przy okazji na pewno też przez to, że to fajnie wyglądało, ale też też zapewne przez to, że duży, że za głos z takim, jakim stworzeniami muszą mieć do do czynienia, ale właśnie to jest fascynujące, że tak naprawdę i w pewnym sensie właśnie przerażające, że właśnie nie wiemy tak naprawdę jak jak to jak to wyglądało naprawdę prawdziwa forma tej istoty i też to, że tak jak film zademonstrował, że jakby ten organizm mógł żyć jako pojedyncza komórka także nawet jeszcze po nazwijmy to ze względów względem terminie po zabiciu na, jakby całe masy mógł nadal jeszcze gdzieś tam jakieś 1 pojedyncza komórka sobie dziś tam istnieć nadal toteż, jakby bardzo ciekawe światło na to wszystko rzucało, a także także w kwestii tego, jakie jak jak to mogło się rozprzestrzeniać co co do końca nie było w jakby każdy aspekt tego jak człowiek coś się rozprzestrzeniał, a nie było wyjaśnione i przez to właśnie ten film jest taki poniekąd ponadczasowy że, że nadal możemy sobie na ten na ten temat sobie tutaj gawędzi 40 prawie lat po premierze także czy ciekawe, że ten wymuszenie zrobił swego teraz mówi Universum tak jak obcy ma przykładać Sekule różne odnogi no to coś miał 1 przykład, który jakoś tam przeszedł bez Echa i tyle mimo tego, że za centrum przez nos z czasem stał się ogromnym sukcesem na oesach sobie kapitalny poradził to może, dlatego że ta historia jest zamknięta jest mimo otwartego zakończenia tych naprawdę temat wyczerpano pamiętam w latach dziewięćdziesiątych w telewizji teraz przypomniał nie sprawdziłem, ale cały taki czy taka seria dokumentalna o tym jak powstawały efekty specjalne do różnych filmów w teście było takich takich firm z czasów sprzed sprzed komputerowych efekty specjalne mięta tę serię, ale tylko pamiętam, że było właśnie w drugiej części obcego to pamiętam jeszcze jako żywe wspomnienie dzieciństwa, ale pamiętamy co pan, w czym Freddy Kruger w pasie ulicy Wiązów koszmar koszmar, ale co tam też było o dystynkcji i i to co ta ekipa zrobiła też pomysłowi jest niesamowita tam np. takiej sceny, w której głowa zaczyna stek rozpuszczać rozciągać użyto sera strateg z kilku rodzajów sera, który pod wpływem ciepła zaczęły właśnie tak rozpuszczać, bo masek jest naprawdę przedziwnych zupełnie nowatorskich pomysłów zaprezentowanych w tym filmie np. słynnej scenie reanimacji, gdy w końcu jeden z bohaterów Tracji, gdzie obie ręce, a jedna z mocniejszych tym sensie na pewno takie coś bardzo zaskakujących, a też Campo owych musi przyznać prawdę, że tak z wyobraźnią w tej autorów efektów specjalnych niezbędną dla Myślenic nie zna granic ciekaw jestem dobrze, gdyby jeszcze pozwolono jeszcze bardziej pociągnąć swój niektóre sceny i tym kierunku jeszcze mogą pójść ze mną dla mnie to był wręcz zahaczą o surrealizm dźwiękowo test czekał z jest taka scena, kiedy jednak jeden z tych naukowców zostaje otoczony przez resztę na śniegu o nim wokół niego tworzą krąg no bo wiadomo że, że on został przyjęty przez co się, więc z siebie wydaje taki upiorny dźwięk toteż, gdy wyczytałem, że ten dźwięk jest zniekształcona pociąg zniekształcone metro, które zatrzymuje się na stacji od odkrywania tego obecny jak powstawał ten film i jak osiągano to od efektów to scena jest bardzo mnie interesuje trochę tego brakuje teraz w tych nowych firmach produkt tych generowanych komputerowo efekty na sąd, że nie ma takiego gejzery w tym wszystkim, których PiS niestworzone rzeczy wymyśla swoją drogę scena jest w ogóle świetna, bo taką jedno kiedyś teorię czytając, że właśnie ten Boenisch, który nie skończył tej asymilacji wydaje się, że ten nieludzki dźwięk się tak z taką martwą, jakby ślepotą w oczach prezesa, ale w znacznym Mag i jego, jakby chciał właśnie jego dać uznać, że po prostu MAK na oku i być może następnego będzie chciał i wiem, że czym kryli wtedy nie żałował, że tak powiem mu ani benzyny ani Hani szybko flary z nim rozprawić się w każdym razie było bardzo bardzo ciekawe jak scena z psychologicznego punktu widzenia w sensie www jak mogliśmy się poniekąd troszeczkę dowiedzieć, gdzie czy spekulować w jaki sposób może myśleć zachowywać się prawda, a tytułowa istota, a też bardzo się pod własnym życiem nie ma harce szyków prawdziwe stylu tych ich zachowań relacji sprawę, że tym czymś bardzo przegląda i że że jakoś bardziej można uwierzyć w to wszystko co widzę nie wymaga się podoba trasy w i postacie aktorzy, którzy grają to postacie drugoplanowe dla mnie to jest jedna z największych sił tego filmu takich najbardziej ostatnio zwrócił uwagę na postać graną przez forda Andrzeja, które płyną w sumie staje się pod koniec siłą takim antagonistą tak, bo tutaj był to mówiliśmy o tym, że z nieznanych form formy tytułu tytułowego czegoś natomiast tutaj każdy może być się nagle negatywnym każdy staje się wrogiem i tutaj i instytucji, gdyż doskonale przykład, że rzecz jest Cichy bohater, który od dziś tam był z tyłu został przyjęty przez coś śni zresztą stała cała plejada ciekawych ciekawe postaci to nie jest jest także oni tym zapychają ten drugi plan tylko własne zostały wykorzystane do maksimum żeby, żeby podkręcić z pensji jakoś tak nieprzewidywalność tego wszystkiego jest z, a z drugiej strony od bardzo uprawdopodobniają zdarzenia oczywiście Car trasę ze świetnej to nie jest jedyny się od Johna Carpentera w tym się pojawia zapomniany strajk z bliska z ucieczki z nowego Jorku była pisana jest paru innych filmach tak i tak samo jak i David który, wręczając przecież później grał także bardzo fajnym oni żyją, w który też akurat dość niedawno temu parę miesięcy temu miałem okazję oglądać także sposób na bardzo zaufana dla dla Cartera właśnie w postaci świata Hollywood, ale zgodzę się totalnie właśnie, że cała bez wyjątków właśnie tutaj obsada nie ma nie ma tutaj zapycha czy tak w 2 wśród postaci rzuconych tylko po to, żeby nam, żeby po prostu ich zlikwidować, żeby popchnąć jakiś punkt fabularne to jest tak jak w obcym to jest moim zdaniem sama szkoła właśnie charakteryzacji co w pierwszym obce i właśnie ma moim zdaniem świetnie jest cała charakteryzacja w ogóle jako jako 1 jako całości tej jednostki nawet, uważając na Antarktydzie przedstawiona i tutaj właśnie także szczyt postać Blaira, o której Mariusz wspominała świetnie zrobiona jest, bo tak naprawdę nie wiadomo, od którego momentu czy może on jeszcze pewne rzeczy robił takiej przesadnej troski rozwalił wszystko, żeby nikt nie mógł prawdę, żeby ten coś nie mógł przedostać się do cywilizowanych obszarów, żeby mógł zarazić, bo widział na tej symulacji na komputerze swoją drogą to jest świetna scena to symulacja komputerowa Bonna przypomina mi też to scena z pierwszego obcego kiedy, kiedy kap. Dallas właśnie porozumiał się z komputerem i pytał się, jakie są moje szansę prawda komputery zwrócił odpowiedzi to znaczy Computer, a tutaj mieliśmy też takich jak by maksimum suspensu, ale osiągniętego wyłącznie przez przez to, że mieliśmy przez parę chwil napisy na ekranie komputera jakby, kalkulując np. szansę itd. zarażenia i to było na maksa swoim minimalizuje przerażające to właśnie to właśnie Blair system zetknął on wiedział, jakie są jak jest ryzyko i ale właśnie to jest cudowna w tym filmie, że to postać bera jeszcze nie wiemy czy wtedy kiedy, jakby miał załamanie nerwowe czy to już sprawdzać czy był jeszcze człowiek czy był człowiekiem czy może już wtedy plemienia, a niektórzy terroryzowali Rze, że może on się stopniowo przemienia chyba tak działa jest złe wysoka ten przemieniony nie są też z nim dzieje, że zarząd jest świadomy do, do którego momentu i po staż daje nowy nadajnik kolejny wymiar tej groziło, bo na pewno, jakby sposobów jak bez migracji jest kilka, bo widzimy na końcu na końcu filmu Blair jak rozprawia z Garym z tym nazwijmy go szeryfem tak tej tej stacji to go jak bierze bezpośrednio, a bierze rękę po prostu na jego twarzy od razu w takim przyspieszonym trybie go uśmiercenie ciągłość emituje w każdym razie na pewno nie jest jedynym sposobem, jakby te macki i rozwijanie prawda IT to jest ciekawe i właśnie to tutaj jedna z teorii że, że Blair mogły zamieniane kawałek po kawałku przypomina mi właśnie niedawno na fabułę gry cyberpunka w tym raz jest konstrukcją wiadomości traktem g wędzonego Silver charakter jest sobie ją też powoli nas by po bajcie, jakby celowo swoją świadomość nad wpisuje tutaj w pewnym sensie skutek ciężka postać Blaira, bo mogło być coś podobnego tylko, że tutaj mamy organiczną postaci ze z kosmosu także jest ciekawa myśl tak właśnie propos no cyberpunka tak tutaj możemy to Pless, który mogą wynikać ze specyfiki poszczególnych bohaterów tam 1 set w bohaterów odczuwa bóle w pracy piersiowej dodaje, że a, że w mocnej scenie podczas bójki umiera w domyśle na zawał z, po czym okazuje się, że podczas, gdy zmarł jego ciało uległo już w ostatecznej o przemianie on stał się czymś co na to czas na premiera animacji widzimy ten mit imponuje tym bo o co chodzi że, opowiadając o próbach chcę czy historia, w której ktoś za kogoś podszywa ktoś kogoś udaje i przez obce są wśród nas podejrzliwość sektory łatwo po popadł w taki schemat, że my dobrze i oni źli, a tego tutaj nie ma, dlatego że taki taki pozostał naprawdę nigdy nie krystalizuje to jest film o tym, że my kontra oni tylko też ona co nas siedzi w PIT tutaj wszyscy bardzo mądre podejście to trochę przypomina jedno opowiadanie Sapkowskiego Wiedźmin o dolarach, gdy też byli porywaczami cały, ale oczywiście taki, że to oni zrobili ze strachu bali się społeczeństwa to ci pod, których się ci normalni Normalsi żyjących występ w tym odgradza Estkowskiego to było źródło presji zła, a do plaży próbowali przed nim uchronić, więc po podoba mi się też takie granie z tym motywem wroga rząd jest takie oczywiste, że to wszystko jest czarno-biała czy też najlepszym kard Petera czy czy jeden z najlepszych jak Jacek Kubas wygląd i gdyby gdyby ktoś zapytał co by skarpę teren co jednak, że mam jednak wskazać chyba właśnie coś tak chyba jest chyba coś, chociaż Unia bardzo blisko, bo chyba powiedziałbym nawet film na Równicę zależeć chyba od od od dnia jest sporo szaleństwa drugiemu kochanka Petera świetne niedoceniany troszeczkę może trochę też zapomniane film też też mam czy czuje do niego słabość, ale zdecydowanie tak tak na pewno w pierwszym rzędzie też by umieścił coś zdecydowanie zapewne też halę i ucieczkę z nowego Jorku i i właśnie oni żyją i na pewno także właśnie w paszczy szaleństwa to moje były rekomendacje tak tak podpytuję, bo mam nadzieję, że co może kiedyś w tym składzie wrócimy, do którego skarpetka już mówiłem, że od posterunku atak na postronnych trzynasty to jest film, o którym chętnie pogadał, ponieważ cenimy stać pytam go niedawno jeszcze nam tego poukładanego, ale co do co się to myślę, że powiedzieliśmy najważniejsze rzeczy bardzo dziękuję za rozmowę z coraz jak Kaczyński wirtualna wirtualna Polska dzięki dzięki kłaniam się i Mariusz Wirski filmowiec filmoznawca publicysta dzięki dzięki usłyszane to system dziękuję państwu z wysłuchania do następnego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA