REKLAMA

Jak zarobić na gadaniu

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-01-15 18:20
Czas trwania:
01h 01:07 min.
Udostępnij:

Podcastów można słuchać, można też na nich robić biznes. O tym, jak wygląda ten rynek na świecie i w Polsce, a także o tym, jak się ma radio, opowiadają goście “PB do Słuchania” Rozwiń »

W Pulsie Biznesu chwaliliśmy się ostatnio poważnym osiągnięciem - otóż wszystkie odcinki naszego podcastu zostały już odsłuchane ponad milion razy, a tylko w ubiegłym roku odtworzeń było ponad 450 tys. Z tej okazji najnowszy podcast dotyczy... podcastów - tego, jak duży to rynek w skali globalnej i w Polsce, kto słucha takich audycji i jak można zarobić w tym biznesie. Jest więc sporo liczb i rozmów z ekspertami oraz praktykami rynku podcastowego, a także z ludźmi, którzy od podszewki znają radio, bez którego podcastów oczywiście by nie było.


0:00 Wstęp - Marcel Zatoński
1:13" Marcin Sidelnik o pieniądzach w słuchaniu
9:33 Michał Dobrzański i Radosław Sączek o podcastowym marketingu
26:30 Michał Szolc o dźwiękowych synergiach
37:47 Mariusz Gołda o ponadczasowości radia
47:54 Paweł Sołtys o biznesie dzięki społeczności
59:29 Zakończenie - Marcel Zatoński Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry nazywam się Marcel Zatoński, a to jest Puls biznesu do słuchania w pulsie biznesu chwaliliśmy się ostatnio poważne osiągnięcie Otóż wszystkie odcinki naszego podcastu zostały już od słuchane ponad 1000000×, a tylko w ubiegłym roku odtworzeń było ponad 450 000 nawet nie marzyliśmy o takich liczbach, gdy startowaliśmy z tym projektem, więc pokornie dziękujemy naszym wiernym słuchaczom liczymy na to, że w kolejnych miesiącach latach liczby będą jeszcze Rozwiń » większe z tej okazji postanowiłem nagrać podcast o podcastach o tym jak duży rynek, kto w Polsce słucha takich audycji jak można zarobić na tym biznesie będzie, więc sporo licz i rozmów z ekspertami oraz praktykami rynku podcast uwaga, a także z ludźmi, którzy od podszewki znają Radia, bez którego podcastów oczywiście nie było oraz na koniec dobrze znana państwu osobą, która zna i Radia i podcasty, a teraz próbuje rozkręcić coś nowego zapewniam, że będzie ciekawie i zapraszam do słuchania podcasty są dziś mamy wycinkiem dużego rynku mediów rozrywki jak dużego wg PwC tylko w Polsce rynek ten jest wart niespełna 10 miliardów dolarów, czyli w przeliczeniu ponad 36 miliardów złotych bywały jednak lepiej w ciągu ostatniego roku wartość branży medialnej rozrywkowej skurczyła się, bo w czasie pandemii oraz zerówkę zwyczajnie trudniej przeczą jednak do szczegółów moim pierwszym gościem jest Marcin Sidelnik lider zespołu Telekomunikacji mediów i technologii oraz partner PwC Polska rozmawiamy o potencjale podcastów, ale na początek pyta mnie nie tylko o cały rynek mediów rozrywki, a konkretnie o to jak wpłynęła na jego pandemia i kto w jej wyniku najbardziej ucierpią tak pandemia dosyć mocno wpłynęła na ten rynek szczególnie silnie na kina strach przed koronawirusem i konieczność zachowania dystansu na zamknięcie tych obiektów spowodowało, że zgodnie z naszymi szacunkami przedstawionymi właśnie raporcie perspektywy rozwoju branży rozrywki mediów w Polsce 20202024 spadek tych przychodów w 2020 roku sięgną 58% w porównaniu do poprzedniego roku podobnie źle wygląda sytuacja w przypadku koncertów i festiwali, o ile w 2013 roku łączne przychody ze sprzedaży biletów wyniosły na świecie prawie 23 miliard dolarów o tyle rok 2020 zakończył się zgodnie z naszymi przewidywaniami oczywiście wpływami na poziomie 8,3 miliarda dolarów to oznacza spadek w ujęciu rok do roku przekraczający 60% i to jest widoczne w naszym kraju, ponieważ w 2012 roku łączna wartość sprzedanych w Polsce wejściówek wyniosła 155 000 000USD tym kończącym się roku prognozujemy spadek tej sumy do 50 000 000USD dziś znowu ten spadek przekroczy nawet 60% to i tak nieźle biorąc pod uwagę ile imprez zostało odwołane w ubiegłym roku też ciężko mi oceniać czy 60% ponad 10%owy spadek to dobry wynik na pewno oczywiście ta ilość odwołanych imprez była ogromna ogromna część roku przebiegł nam dostać już dawno no 10%owy spadek moim zdaniem bardzo duże dla branży przejdźmy teraz do segmentu muzyka Radia i podcasty w taki sposób mecze w waszym raporcie sieci, że w skali globalnej w tym segmencie rynku można spodziewać się do roku 2020 czwartego wzrostów w tempie 3% rocznie, ale muzyka Radia i podcasty są też różne kategorie, więc co tak naprawdę będzie rosła będzie rosła muzyka czy Radia czy własna podcast faktycznie perspektywa poszczególnych segmentów są bardzo zróżnicowane jeśli chodzi o lat radio to w skali globalnej zmiany będą relatywnie niewielkie wyznaczyć postanowienia do 20000504. roku przychody z abonamentów radiowych będą rosły średnio o rocznych, czyli 8% ze przychody z reklamy radiowej nieco ponad 1% w przypadku muzyki to siłą napędową rozwoju będą przede wszystkim utwory muzyczne dystrybuowane w formacie cyfrowym ten rynek będzie ustępie niemal 9% rocznie i w efekcie to będzie najistotniejsza część segmentu muzyki, która będzie generowała wzrost tej łączne przychody muzyki i Radia i podcasty w 2010 roku osiągną warte 1080 miliardów dolarów na świecie na jej niestety równocześnie będziemy obserwowali spadek to jest ponad 6% w przypadku przychodów z muzyki sprzedawanej na na tych nośnikach takich konwencjonalnych i płyty CD na etapie rynek będzie się kurczył do 2006 czwartym roku 10% w Polsce te będą bardzo podobne przychody ze sprzedaży porów muzycznych w formacie cyfrowym będą rosły i będą rosły w planowanym średniorocznym tempie ponad 8%, a rynek będzie wart na koniec 2024 roku 69 000 000USD oczywiście na nośnikach fizycznych ten spadek będzie bliski 12% w skali roku na jej oczywiście to co pan wspomniał widzimy duży wzrost w segmencie podcastu duży wzrost, bo z małej bazy jak rozumiem oczywiście oczywiście ta baza start zupełnie innego poziomu niższe pozostałe przychody koszty przychodu la, analizując ten obszar braliśmy pod uwagę 2 kryteria wartość reklam zawartych w podcastach oraz liczbę słuchaczy, przyjmując za słuchacza osobę, która wysłuchała 1 podcastu w miesiącu mniej w skali świata wartość reklam zawarte w podcastach będzie rosła bardzo dobrym średnim tempie przeszło 20% rocznie w związku z tym ten segment będzie wart 20000504. roku ponad pół miliarda dolarów, jeżeli chodzi o liczby słuchaczy prognozujemy jej wzrostu również o niemal 19% rocznie to przekłada się w 2004 roku wg definicji wspomniałem na ponad 1,5 miliarda słuchaczy podcastów, czyli wydaje się, że jest ono bardzo bardzo perspektywiczny segment w perspektywy tego segmentu wydają się wierzyć duże firmy medialne internetowe takie jak chociażby Spotify Mejza inwestujące znaczne pieniądze Platforma spotka stałe gospody zainwestowała w Boehringer kojarzone głównie z NBA, a Amazona ostatnio informowała inwestycji w Platformę Łandy ery i znają się, czego pańskim zdaniem wynikają te inwestycje większych podcastu, bo co pan liczby mówiące o tym, że będzie więcej słuchaczy i więcej pieniędzy z reklam, ale czy dla takich gigantów rozpoczęli zarabia przede wszystkim rzuca analiza zarabia na wszystkich wszystkich właściwie to dla nich podcasty mogą rzeczywiście być jakimś znaczącym źródłem przychodów przechodzi tu raczej o prestiż czy realizację użytkowników dzięki podcastu no podczas nie są formaty niszowym jakieś kilka lat temu mieli świetnie ilustrujący przywołane przeze mnie prognozy i kwoty, zwłaszcza te dotyczące rynku reklam, więc jest to doskonałe uzupełnienie tak naprawdę portfolio tych dużych graczy bardzo też wspomnieć, bo wspomniał pan o Amazonie spodziewają, ale też warto wspomnieć niedawny zakup Platformy breaka przez Twittera co jest kolejnym potwierdzeniem, że ci duzi gracze również widzą potencjał w tym sektorze także myślę, że ta wiara w monetyzacji je to jest jedna z takich istotnych sił napędowych procesów widoczna w rynku i podcasty świetnie wpisują się podobnie jak serwisy już dni preferencji odbiorców to jest wyraźny trend taki przy akceptacji zdobywania kolejnych odbiorców, ponieważ no to po prostu takie medium, które pozwala na pełną dowolność doboru tematyki pory słuchania możliwości selekcji urządzenia, które będziemy wszystkich treści słuchacz jest po prostu bardzo atrakcyjny segment atak z ciekawości jakich podcastów słucha się jeśli jeszcze partnera PwC jak najwięcej podcastów oczywiście słucham tych, które przygotuje ma tylko w zeszłym roku czytaliśmy łącznie ponad 1000 odcinków podcastów jak bardzo takie podcast, które też są związane z tematyką treść, prosząc o gospodarce bardzo podoba się to, że w podcastach mamy tak naprawdę możliwość posłuchania prezesa właściciela, ale też możemy np. ostatnio słuchałem podcastu na państwa stronach Patryk Świątek, gdy można posłać takie rzeczy, które są na interesujące z punktu widzenia sportu i innych obszarów bardzo panie podany strawny sposób bardzo dziękuję za rozmowę gościem był Marcin Sidelnik partner PwC Polska dziękuję bardzo wiemy już jak wygląda międzynarodowy rynek podcast nowe, więc teraz przydała się trochę polskiego kontekstu mojej następnie rozmówcę, bo jest ich 2 znając testowy rynek od podszewki, bo sami twarzą i to na kilku poziomach to Michał Dobrzański Radosław Sączek z tandem media, czyli brokera reklamowego grupy Agora panowie są autorami bardzo ciekawego podcastu o mediach w tandemie i wiedzą dobrze jak wygląda Polski rynek i jakie są jego perspektywy finansowe, bo zbadali słuchaczy podcastów na początek pytam, więc ich ataki właściwie jest Polski słuchać takich audycji, gdybyśmy spotkali jeszcze jakiś 1,52 lata temu to jak powiedział że, że tych danych o polskiej słuchacza podcastu w zasadzie nie ma są takie zdawkowe bardzo powiedziałbym epizodyczne był 1 raport autorstwa sen, który trochę informacji dostarczał no było to bardzo bardzo niewiele oczywiście jako tandem media jesteśmy brokerem radiowym kinowym zajmuje się planowaniem przydarzą kampanii radiowych kinowych i również w naszej ofercie jest Platforma z podcastami to sam, więc rynek siłą rzeczy nas szalenie szalenie interesuje, więc takim naturalnym krokiem było przebadanie gruntowne przebadanie tego rynku badania są dla nas są nieistotne wielu punktu widzenia jest takim chyba najważniejszym w tej wstępnej fazie rozwoju pod castingu rozwoju rozumianego jako rozwój komunikacji marketingowej to jest taka edukacja rynku przekazywanie informacji marketerów reklamodawcom informowanie ich jak podcasty działa, jakie są jego cechy, jakie są jego zalety, więc no myśmy oczywiście zaczęli te badania rozwijać podczas nich oczywiście w Polsce istnieją od wielu lat nie jest tak, że on się pojawił dosłownie rok 23 lata temu od wielu lat polskie podcasty są natomiast nie było tej skali między 2019 roku to był taki taki moment, w którym tak naprawdę pod castingu zaczęli wchodzić wszyscy oczywiście stacje radiowe to jest naturalne, bo my mamy tę łatwość Rze, że pracujemy audio mamy infrastrukturę mamy know how itd. natomiast giganci internetowi prasowi nawet telewizyjni zaczęli pod Katyniem się interesować bardzo bardzo mocno pamiętam z Radkiem byliśmy w 2018 roku było na jesieni na taki mini konferencji pod kosztowej międzynarodowy dzień podcastów to się nazywa i zainteresowaniem bardzo dużym słuchaliśmy Pawła sołtysa, gdy pokazywał prezentował plany Pulsu biznesu dotyczące rozwoju platform pod stawowej teraz u państwa się spotykamy w trakcie tej rozmowy, więc wszyscy pod casting im się nagle nagle zainteresowali się rozwiąże media zainteresowały jako takim nowym kanałem dotarcia do słuchacza do czytelnika, ale Polacy zainteresowali słuchaniem podcastu taka była inwestowana parę lat to właśnie w treści audio w treści wideo, ale prawda jest taka, że to wideo w internecie nie ogląda chyba tak jak się miało oglądać nie wiem jak jest właśnie audio na 3 Polacy chcą słuchać podcastów jeśli chcą na to jakich tych katastrof słuchają do tego, jaki to może przejdziemy za moment natomiast powiedzmy o tym chyba co w sumie na najciekawsze naszym, jaka to jest skala tej słuchalności mimo to oczywiście pytaliśmy naszych badaniach takie badania przeprowadziliśmy już 2 jedno to było badanie zrobione w 2019 roku ono było jeszcze stosunkowo mały, chociaż i tak już wystarczające, aby bardzo wiele wniosków wyciągnąć to było badanie, które zrobiliśmy z agencją public z grupy na bazie około 1000 respondentów przeszło 1000 respondentów to było na jesieni 2019 roku, a teraz dosłownie przed świętami tak naprawdę to jeszcze opracowujemy wyniki tego badania przed świętami skończyliśmy drugi pomiar drugą falę badania słuchaczy to już był pomiar no znacząco większy, bo bazowaliśmy na grupie 6300 respondentów no cóż tuż nam się w tym badaniu objawiła Otóż w 2019 roku na pytanie ile osób słucha w Polsce podcastów twierdząco odpowiedziało 27% respondentów i to nie było pytanie o to czy słyszałeś kiedyś spotka tylko czy słuchać tych podcastów regularnie myśmy pytali o tzw. zasięg miesięczne 27% ci co czwarty internauta powiedział nam, że tych podcastów słucha i tu co ciekawe w tej pierwszej fali 65% słuchaczy powiedział, że zaczęło słuchać podcastów w ciągu ostatniego roku, czyli pod koniec 2018 w pierwszej części 2019 roku to już pokazało, że ten podcast boom mamy takie określenie na to zjawisko mamy i lubimy go używać właśnie w 2019 na początku dziewiętnastego i więcej nastąpi no, a cóż okazało się w roku 2020 teraz pod koniec drugiej fali Otóż okazało się, że podcastów słucha regularnie już 31% polskich internautów i podkreśla internatu, bo te badania są reprezentatywne właśnie dla internautów w wieku 15 plus i tutaj co warto też podkreślić jesteśmy tak naprawdę z tą słuchalnością na poziomie globalnym, bo jeśli popatrzymy sobie na badanie Reutersa Reuters Instytut dostarcza taki raport, który nazwą Digital News Polki oni m.in. pytają słuchalność w ciągu ostatniego miesiąca, czyli taki zasięg miesięczne słuchalność podcastów w różnych krajach na świecie i ten zasięg miesięczny globalnie dwudziestym roku nomen omen jest na poziomie 31% dokładnie punkt tak jak to wygląda w Polsce, więc to zjawisko w Polsce już jest obecne podcastów słuchają wszyscy w zasadzie ja nie dalej jak 2 dni temu bodajże przedwczoraj wczoraj widziałem wiodącej polskiej telewizji w programie śniadaniowym wywiad z polskimi 2 bohaterami i to tak naprawdę można poczytać i zobaczyć jakiś tam newsy i kolejne projekty pod kosztowe codziennie i w zasadzie w każdym medium, ale może parę słów na temat charakterystyki właśnie słuchaczy i tego co o nich wiemy co charakteryzuje idąc po kolei patrząc na płeć ta grupa składa się bardzo równo to znaczy 50% dokładnie stanowią kobiety i mężczyźni popatrzmy sobie na strukturę wiekową słuchaczy, bo tutaj zaszły w stosunku do pierwszej fali naszego badania pewne pewne zmiany, ale idąc szlakiem od dołu od tych najmłodszych osób definiuje jako osoby w wieku 1524 takich osób jest 19% wśród słuchaczy jeśli chodzi o osoby trochę starsze to znaczy w wieku 2534 to co czwarty słuchacze w tym wieku natomiast i to też z naszego punktu widzenia jako brokera, który w portfolio ma stacje radiowe, które są kierowane takie dojrzałego odbiorcy mam tu na myśli TOK FM złote przeboje radio pogoda to dla nas szalenie istotne, ale też myślę z punktu widzenia reklamodawców myślę to też będzie interesująca bardzo wyraźnie rośnie grupa słuchaczy w wieku 35 plus to jest naprawdę istotny wzrost, bo w 2019 roku słuchaczy w tym wieku było 48% natomiast tej naszej ostatniej fali badania w roku dwudziestym takich słuchaczy w tym wieku jest już 57% więc, więc znacząco więcej i to rośnie patrząc na tę kategorię 35 prosto i jeśli podzielimy sobie ją na taki korty wiekowe 5 dziesięcioletnie to w każdej z tych kategorii jest więcej słuchaczy, więc to jest bardzo ciekawe zjawisko pamiętajmy, że właśnie te osoby mają kasę wydają, więc tego punktu widzenia to jest ciekawa grupa dla reklamodawców, ale patrząc dalej na zmiany demograficzne to są osoby z wyższym wykształceniem wśród słuchaczy połowa to są takie właśnie osoby patrząc na to gdzie oni mieszkają grupa miejska 6535 więcej tak wygląda podział miasto versus wieś świetnie wygląda rozkład sytuacji zawodowej to są w dużej części, bo co piąta osoba zajmuje wysokie stanowisko firmy, w której pracuje to jest albo prezes dyrektor menedżer kierownik co piąta osoba i też co ciekawe to są dużej części firmy największe w połowie są to firmy, które zatrudniają powyżej 50 osób i przede wszystkim to są korporacje, bo o to też pytaliśmy także naprawdę marketingowo to jest świetny Target no i ci ludzie mają pieniądze, bo to oczywiście też pytaliśmy co czwarty słuchacz zarabia na rękę powyżej 4000zł netto pamiętajmy, że w populacji takich osób jest o połowę mniej a jakie podcasty są słuchane przez Polaków, jakie kategorie tematyczne są najpopularniejsze co interesuje kobiety zainteresuje mężczyzn jeśli weźmie pod uwagę skalę zainteresowania tematyką taką jak kultura sprawy społeczne nauka technologia to wygląda na to, że 70 więcej procent słuchaczy interesuje się tym zakresem natomiast jeśli chodzi o taką tematykę jak życie gwiazd czy celebrytów, czyli w uproszczeniu jest to powiedzmy zwykła plotka to raptem to wartość sięga 35% to wyłania się z tego obraz jednak ambitne osoby, do której stosunkowo trudno dotrzeć przy pomocy telewizji czy celebryckiego wideo to dla nowych mediów tekstowych tak prasowych internetowych właśnie to jest w teorii przynajmniej bardzo atrakcyjna kategoria odbiorców dla reklamodawców, więc pytanie czy widzicie wraz ze wzrostem popularności podcastów słuchać co widzicie też wzrost zainteresowania reklamodawców obecnością w podcastach mnie tyle widzimy ten wzrost zainteresowania co my regularnie cały czas pracujemy przy tych projektach bo kiedy na początku 2018 roku ruszaliśmy z reklamową ofertą podcastów tej Platformy tokfm PL to reklamodawcy nie byli przygotowani to wiązało też z tym, że tej edukacji rynkowej nie było jeszcze w tym okresie i w ciągu całego 2018 roku zrealizowaliśmy to co pamiętam kilka projektów ledwie natomiast rok 2019 był przełomowy i jest doszło do tego Kontek tego badania, które dzisiaj Michał opowiadał spowodowało to, że komunikują się badanie intensywnie na konferencjach w publikacjach prasowych w prasie branżowej na prezentacjach w domach mediowych czy prezentacjach niektórych marketerów spowodowało to, że ta komunikacja przyniosła wyniki wyniki edukacyjne właśnie i dodatkowo nasz dział handlowy też miał okazję szybko wdrożyć w ten produkt sprawnie to szansę sądzimy wykorzystał i pojawia się coraz więcej riffów i pewien udział z nich oczywiście przychodził do realizacji 2020 roku już regularnie realizowaliśmy po kilka projektów miesięcznie i 2021 roku to sądzimy, że tutaj jeszcze tę stawkę podbijemy my mamy pewną przewagę to na to trzeba zwrócić uwagę mamy przewagę nad bohaterami niezależnymi, że my mamy ten swój wręcz TOK FM, który będą z radiem mówionym ma opracowany do perfekcji taki rzetelny dziennikarską format merytorycznego wywiadu na tak macie najlepszą pozycję wyjściową na polskim rynku spotka stawia, więc teraz nie może tego zmarnować no dokładnie, więc już sama jakość towaru, który przygotowuje brzydko mówiąc towaru, który przygotowuje TOK FM jest wiarygodna dla reklamodawców druga rzecz to jest to, że TOK FM budzi zaufanie reklamodawców, docierając do takich unijnych odbiorców, czyli do osób lepiej wykształconych bardziej zasobnych często to są decydenci we własnych miejscach pracy i to pozwoliło nam tak bardzo precyzyjnie zbudować pierwszą ofertę, czyli kierować się do takich reklamodawców, którzy swoje produkty kierują do np. do firm no właśnie to może zatrzymajmy się na tym profilu reklamodawcy, dla którego podcast może być atrakcyjny, bo rozumiem, że to też pewnie trochę różni od takiego reklamodawcy, które w internecie teraz się dużo robi kampanię oczywiście na Instagramie robi się na TikToku, ale to nie są tacy reklamodawcy, którzy pojawią się jak rozumiem w podcaście więc, jaka kategoria klientów może być zainteresowany obecnością w podcastach czy jest zainteresowany obecnością, gdyby zapytał pan branże to ja bym powiedział, że już obecnie nie ma sensu wskazywać branż, które byłyby bardziej pionierskie wykorzystywaniu podcastów na to byśmy rozmawiali 2 lata temu właśnie wskazałbym lata firmy, których grupą docelową byli właściciele firm to dostawcy technologii czy też rozwiązań innego typu dla biznesu to jednak zmieniło podczas tych ostatnich 2 lat my już teraz portfel mamy realizacje dla dla przedstawicieli wielu branż dla motoryzacji dla finansów dla bankowości dla handlu dla kultury nawet była dla farmacji kosmetyków i tu wciąż kryterium nie jest z jakiej branży pochodzi reklamodawca, lecz sam marketera jest już gotowy by sięgać to medium do swoich planów, bo dla niektórych marketerów to jest medium zbyt nowe raczkujące szczególnie oczywiście dla tych, którzy sami nie są słuchaczami, a dla innych z kolei okazuje się, że jest medium trochę zbyt mało mierzalne dla kolejnych to jest medium zbyt mało sprzedażowe w porównaniu np. do Radia, które jest zazwyczaj takim rygorem inicjującym zakup albo będzie zmieniać, ponieważ podczas już stałem możemy powiedzieć zagościły w tym w tym naszym polskim krajobrazie mediowym i tutaj warto pamiętać o tym, że ci reklamodawcy, którzy jako pierwsi zdecydują się na wykorzystywanie podcastów komunikacji reklamowej ci, którzy już teraz w tym uczestniczą oni mają przewagę po prostu konkurencyjną przewagę doświadczenia przewagę poruszania się w tym świecie podcast nowym przewagę wreszcie publikowania form reklamowych, które są w tym świecie dostępne to jest wartość wejścia podczas już teraz jeśli mogę się wtrącić jeszcze to tutaj warto jednak oczywiście pamiętać, bo mówimy tutaj, dlaczego reklamodawcy jeszcze nie są gotowi nie chcą chodzić tutaj jest takie przeświadczenie, że podcasty to nie jest zasięgu medium, więc nie będziemy nie chodzi, ale zupełnie nie o to chodzi w podcastach pamiętajmy, że w ogóle cechą taką istotą podcastów jest np. że słuchacz wchodzi słucha dokładnie tego, czego chce on sam wybiera słucha podcastów wtedy dokładnie bez żadnego narzucenia słucha zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, jeżeli tak jest stąd często robi regularnie on nie ma problemu, żeby przypadkach się spędzić pół godziny głównie takich odcinków słucha, ale dłuższe odcinki też nie są absolutnie żadnym żadnym problemem często słuchamy tych podcastów raz do końca 2, że jeśli subskrypcje, jaką serio potraktował to często słuchamy tych odcinków bardzo bardzo regularnie, a jeszcze 1 rzeczy należy pamiętać oto pytaliśmy naszych badaniach słuchacze podcastów bardzo wysoko oceniają treści podcastów na takich wymiarach jak wiarygodność jak ciekawość ekspert kość autorzy podcastów gospodarzy tych audycji są ekspertami dla słuchaczy w związku z tym też komunikacja marketingowa, która w tym podcaście jest umieszczona jest bardziej wiarygodna, a jeszcze innej strony w związku z naturą audio, która wiąże się z lepszym z zapamiętywaniem przekazu to jest udowadniamy w wielu badaniach ma na wielu rynkach wiąże się to po prostu z tym, że audi jest angażowany 1 zmysł IT przekaz audio są po prostu lepiej zapamiętywane niższy niż formy wizualne jeszcze jeśli weźmiemy ten Target i jeśli te wszystkie czynniki zbierzemy razem to po prostu ta komunikacja marketingowa świetnie wyraźnie lepiej niż w innych formach zapamiętywane na i tutaj też myślę trzeba powiedzieć jeszcze 1 aspekcie to nie padło w naszej rozmowie to znaczy słuchacze akceptują formaty reklamowe bardzo wysokim stopniu takie formaty jak branding generalnie jakiś jakiś przekaz, który jest przekazywany z takim ustami hosta, czyli od gospodarza audycji usłyszymy jakąś komunikację marketingową to proszę wyobrazić około 70% słuchaczy tak wychodzi w naszych badaniach akceptuje taką formę reklamową mając to wszystko na uwadze na koniec nie może dziwić, że co trzeci słuchacz deklaruje, że bardzo chętnie rozważy zakup produktu czy usługi, który przy Podkarpacie jest reklamowany, więc naprawdę pod casting jest fenomenalnym nośnikiem komunikacji reklamowej się, że to świetna wiadomość dla naszych słuchaczy wśród, których z pewnością jest wielu reklamodawców chciałem uzupełnić tylko dla tych słuchaczy, którzy nie mają kontaktu z reklamą nie siedzą w tym świecie wewnątrz te wskaźniki, o których mówił Michał, czyli 70% albo co trzeci myśli o zakupie produktu pod wpływem reklamy umieszczone w danym formacie są bardzo wysokie wskaźniki coś co trudno naprawdę w innych mediach, więc mam nadzieję, że reklamodawcy to słyszeli moimi gośćmi byli Radosław Sączek i Michał Dobrzański tandem media autorzy podcastu o mediach w tandemie, które mogą państwo np. tutaj audycji zasób spróbować choćby na Spotify i Apple podcast oczywiście na serwisach Radia TOK FM dziękuję bardzo, za rozmowę do usłyszenia dziękujemy za zaproszenie dziękujemy panowie stan media mówili szeroko potencjale marketingowym podcastów, więc teraz przyda się głos nieco bardziej sceptyczny moim kolejnym gościem jest Michał Szot country manager Storytel Lou, czyli wywodzącym się ze Szwecji operatorze Platformy od Bukowej poznałem go niemal równo 5 lat temu podczas konferencji prasowej, na której Storytel ogłaszał plany podboju polskiego rynku, że na audiobookach można zarabiać to już w sumie wiemy, ale można zarabiać na podcastach o tym będzie w dalszej części rozmowy, bo na początek pytam Michała Szulca oto jak rozwinęła się spółka w ciągu pół dekady działalności w Polsce tak pamiętam naszą rozmowę i pamiętam też, że powiedział wtedy, że w ogóle nas interesuje rynek aut bukowy taki i jaki wtedy był jak publiczne w Polsce, że tak naprawdę naszym celem naszym zadaniem jest zbudowanie rynku aut bukowego czy w ogóle rynku rozrywki audio w Polsce i dokładnie tak było dokładnie ten co realizowaliśmy przez ostatnie 5 lat myślę że, gdyby były wiarygodne badania odnośnie wielkości tego rynku to wykazywał by naprawdę bardzo imponujące wzrosty na tym rynku bardzo dużo zmieniło w tym czasie pojawiło się kilku nowych graczy myślę, że bardzo zmieniło się podejście wydawców mówi też wydawca książkowy w ogóle do formatu audio pojawił się fenomen podcastów, który wtedy był bardzo niszowe aktualnie jednym z trendów marketingowych rynkowym w ogóle, więc myślę, że bardzo wiele zmieniło natomiast jeśli chodzi o to co zrobiliśmy to szkodzi nie mogę mówić o naszych indywidualnych wynika natomiast w pewnym sensie udało nam się ten rynek wykreować wyjąć z niższych trybu wtedy należną jakiś tam rysy masowości oczywiście to nie jest tak, że ci tyle samo osób słucha audiobooków co ogląda seriale na różnych platformach streamingowych do tego ma jeszcze daleko i na pewno by z perspektywy całego rynku rozrywki i audiobooki są niewielką częścią ciągle natomiast wydają się udało zrobić bardzo dużo w kierunku popularyzacji tego medium coś czym jesteśmy szczególnie dumni i duże osiągnięcie, które wymagało pierwsza w sporych nakładów inwestycji jeśli chodzi o produkcję kontent marketing to jest otwarcie audiobooków na konsumentach kobiecego wcześniej do 5 lat temu odrzuciły głównie domeną młodych mężczyzn, którzy byli takimi aria doktor powiedzmy to słuchanie głównie kręciło się wokół fanty sci-fi czy mocnego kryminału, a my świadomie wiedząc jak przebiegała ewolucja na innych rynkach oraz leśną by wiedząc, kto w Polsce czyta książki zainwestowaliśmy w dość sporo o produkcję kontentu nazwiemy procesowi kobiecego, czyli o odpowiedź historyczną romansu lekki kryminał i spróbować sukcesem przekonać tego użytkownika przesłuchani fajny i dziś jesteśmy jedyną Platformę, która ma tak dużo słuchaczy tak dużo kobiet słuchających audiobooków to jest bardzo dobra wiadomość, bo to jest bardzo lojalny i wiernych klientów no właśnie, ale jako Storytel wyraz liście z audiobooków i audiobooki są fundamentem naszej oferty, ale pojawiło się w niej to całkiem szeroka podcast, więc pytanie, dlaczego zdecydowaliście się one na inwestycje w treści podstawa nie tylko w książki czytane przez profesjonalnych lektorów aktorów podcast siłą rzeczy jest dość blisko audiobooka jest po prostu inną formą rozrywki audio można jeszcze wyodrębnić jako osobne słuchowisko mieliśmy 3 takie niby różne, ale dość podobne jednak formę konsumowane dokładnie w ten sam sposób zatem przez trochę trochę różnych ludzi dla nas inwestycja podcasty to było trochę próba wyjścia do grupy osób słuchających podcastów, które nie słuchają audiobooków z różnych powodów bardzo często 1 tylko taką barierę, jaką jest długości, bo podczas jednego z krótkim to jest tak w miarę skondensowana forma mecz jeszcze w odcinkach można przyswoić nie w drodze do pracy chociażby na oddział jednak skarżącym dużo większym i wielu użytkowników możemy obawy przed tym czy jest zmierzyć z czerwca będzie towarzyszyć przez 15 godzin, gdzie np. chcieliśmy, żeby przyciągnąć takich ludzi do wybuchu wprowadzimy podcastu naszą Platformę i być może z czasem uda się część użytkowników przy koncertowej zesłania książę podcasty są często jakąś formą darmową niszową prowadzoną przez pasjonatów, którzy umieszczają darmowe odcinki są wprawdzie Spotify na innych serwisach własny wygląd jednak trochę inaczej i podcasty rozumu też przyciągać ludzi do zakupienia abonamentu, żeby słuchali treści na wyłączność dostępnych tylko uwag więc, jaka stała się strategia tworzenia treści pod stawy i przyciągania klientów w tym ekskluzywnych, więc jak i autorów np. walczyć i w jaki sposób inwestujecie w segment rynku dotyka bardzo ciekawego problemu, który moim zdaniem na dzień dzisiejszy w Polsce nie zostały rozwiązane, czyli kwestię monetyzacji podcast, bo to one są modne coraz więcej osób słucha też fakt z tym nie ma co dyskutować natomiast nie można zapominać, że większość słuchaj na platformach darmowych i mówiąc monetyzacji nie ma tutaj na myśli różnych form typu Patronite rzutka, bo to nie sprawdziła monetyzacja, czyli chodzi o realizacji przez fanów tylko przez ludzi, którzy naprawdę są gotowi zapłacić za jakościową treść czy to w postaci abonamentu jedno bezpłatne częściowo momentu w Polsce takich systemów w zasadzie nie ma większość osób w Polsce słucha podcastów na spoty w kraju czy na innych potraw jest darmowe w Spotify jest specyficzna sytuacja więziony płatne natomiast po pierwsze, model przyjmują po drugie, myślę, że większość osób, które słuchają podcastów spoczywają traktuje jako treść dodatkową płacą za muzykę podcasty mają gratis dokładnie, więc wydaje się, że to w ogóle jesteśmy przed jakąś poważną zmianą rynkową jest to bardzo ciekaw, kiedy w Polsce pojawi się Platforma, która zacznie umiejętnie monetyzować podcasty myślę, że jeszcze nie mamy kompletu Rączka nie jesteśmy nie chcę powiedzieć eksperyment spotka stanie nieudane natomiast wydaje się, że mamy wystarczająco danych, żeby stwierdzić, że te grupy użytkowników podcastów muszą górników audiobooków nie do końca się pokrywają i taką wersję z 1 grupy drugiej nie jest wcale łatwym procesem, żeby nie powiedzieć, że nie do końca oglądaj w samym początku, czyli 2 grudnia 2018 roku uruchomić kilka naście różnych podcastu z różnych dziedzin to było podcasty ekonomiczne samo rozwojowe społeczne polityczne rozrywkowe naprawdę bardzo różnych dziedzin pływaliśmy po to, żeby zobaczyć co się słucha tak naprawdę niewiele z tych podcastów przetrwało te początkowo próbę, a doniesienie do co z nami żaden na dzień dzisiejszy mamy 2 otwarte projekty pod kosztowe jeden z podcast Jakuba Żulczyka i ochoty coś od wykładu to jest nazwijmy go podcast rodzicielski jest na głos się, więc by mamy 2 podcasty, które bardzo dobrze słuchają i idziemy w stronę rozszerzania tę ofertę z tego względu, że tak jak powiedziano nam nie komentuje by mało osób przychodzi do nas potem podcast, a potem zostaje, żeby słuchać książek, czyli rozwiąże nie teraz także wspomniane Spotify czy Mejza inwestują w takie Platformy spotka stałe czy nawet pojedynczych autorów podcastów może właśnie ta może być wartość w podcaście, że jest jakieś wierne grono słuchaczy jakiegoś autora, który przyciąga do danej Platformy i sprawę, że klienci bardziej realizuje, ale właśnie na podcastach samo w sobie nie zarobi tylko na tym, że dzięki ich obecności tam pewnemu prestiżowi i dawane przez pewnego autora klient ma poczucie, że ma jakąś wartość dodaną wartość premium zostaje na Platformie, bo tak jest rozumiem myślenie Spotify myślenia Amazona, ale jestem ciekaw czy to się w pańskim przekonaniu może rzeczywiście sprawdzać w dłuższym terminie czy też spotka zostanie taką mniejszą dla pasjonatów, na której trudno zarobić pieniądze wydaje się, że na razie strategia Spotify na rynku amerykańskim i zupełnie inna od wszystkich pozostałych rynków, ale toteż, dlatego że rynek podcastów Stanach zupełnie inne wydaje mi się, że tam jest dużo więcej twórców treści, którzy mają olbrzymie grupy fanów, za które de facto Spotify płaci kupując te treści kupując nawet na wyłączność tych twórców było takich środków kilka w ciągu ostatnich 2 lat bardzo spektakularnych olbrzymie pieniądze w tego typu transakcje funkcjonują nigdzie indziej nie ma takich transakcji poza rynkiem amerykańskim, więc wydaje się, że z tej perspektywy Mister zupełnie innym miejscu szczególnie zależy nie widzę nawet twórcy na polskim rynku, który byłby wart poważnych pieniędzy to, żeby przyciągnąć olbrzymią rzeszę fanów nie ma takich twórców jak dla mnie teraz są pojedyncze przypadki dużych nazwisk świecie pod stołem, ale ciągle jest skala to by Spotify wydaje setki 1 000 000USD czasami, żeby mieć wyłączność na danego twórcy czy dany podcast no tak ja osobiście słuchają podcastów NBA Bille masa spoczywa jej zainwestował właśnie z niego w całym jego Platforma, żeby nie były dostępne u konkurencji rozumie, że w Polsce nikogo takiego nie ma pewnie długo nie będzie albo nie będzie owca może tak być zresztą nie tylko w Polsce tak wydaje, że ciężko będzie poza rynkiem amerykańskim znaleźć takich twórców nawet w innych krajach, gdzie kultura audi jest jest bardzo rozwinięta niż u nas u nas nie widzę takich twórców przykład pan wspomniał jest bardzo bardzo znamienny, bo usługa podcast sportowy teoretycznie można by odnosić się do doszło do sukcesu, które wniosło weszło natomiast wydaje się, że to jest jednak związane z tym, że jest poważnym miks portalu treści wideo i treści audio są tylko dodatkiem do tych pozostałych innych przykładów niestety nie znajduje, a w treściach audi rozumiem to one czy można robić pieniądze i kreować monetyzację to są jednak w tym momencie audiobooki, a nie podcast muzyka czy ta wydaje się, że muzyka i audiobooki i wliczając tego słuchowiska to jest jednak ten rodzaj rozrywki, za który konsumenci są gotowi zapłacić różnicę też 1 bardzo duża pomiędzy spotkaniami z książkami przypadkowi buków mówimy coś licencjonowanych to jest pochodna produktu, którym jest książka najczęściej, więc ten rynek jest bardzo skomplikowany, żeby wydać audiobooka trzeba posiadać tylko licencję kupić prawa zapłacić zaliczki rozlicza się stancji itd. kroku podcast tu nie ma najczęściej też jak bezpośrednia relacja twórcy z użytkownikiem tylko za pośrednictwem Platformy minister jeszcze jeszcze narożnika w przypadku audiobooków zdecydowanie tak percepcja wartości w oczach użytkownika jest wyższa bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem był Michał Szalc country manager startera w Polsce dziękuję bardzo, widzenie podcasty zyskują na popularności audiobooki słuchają się dobrze, ale umówmy się jeśli chodzi o tzw. treści audio od wielu wielu lat król jest tylko 1 i jest to Radia Radia miał już być zabite przez kina przez telewizję przez internet, a mimo ponad 100 lat na karku trzyma się świetnie jest dobrej kondycji o tym jak ta kondycja jest obecnie i czy podcasty mogą nic zmienić porozmawiam z Mariuszem Gazdą, który jest dyrektorem marketingu największej na polskim rynku grupy RMF, a jednocześnie członkiem komitetu badań radiowych, które od lat weryfikuje ta jak Polacy słuchają Radia oczywiście ta zaś zupełnie nieuprawnione radio ma się dobrze ja oczywiście też od wielu lat słyszałem, zwłaszcza od kolegów pracujących w biznesie internetowym, że to internet wszystko zje radio ma się bardzo dobrze jestem przekonany o tym, że będzie miało się dobrze też w przyszłości powód jest prosty ludzie potrzebują tego Radia, jeżeli mówimy o historii naszych badań radiowych w Polsce w tej formie, które są prowadzone od 20 lat badanie radio tak absolutnie nie widać tego, żeby słuchacze odchodzili od Radia zasięg dzienny jeden z takich najczęściej używanych wskaźników na przestrzeni tych 20 lat oscyluje powyżej 70% nieznacznie się, pchając natomiast nie można mówić o żadnym trendzie spadkowym wyjątkiem jest poprzedni rok 2020 tutaj faktycznie radio zanotowało spadki, ale były one powołane wyłącznie tym co się wydarzyło na świecie spadki dotyczyły najbardziej okresu lub lockdownu takiego lockdownu całkowitego lub kwiecień i wtedy radio traciło, czyli rozumiem, że kierowcy nie słuchali Radia czy nie było punktów usługowych, w których można było tego Radia posłuchać absolutnie tak ludzie po prostu mniej okazji na słuchanie Radia jesteśmy przekonani, że jak sytuacja się unormuje radio wróci do poziomu o jakim mieliśmy przed pandemią, a czy są jakieś grupy demograficzne, które spędzają szczególnie dużo czasu na słuchaniu Radia, bo oczywiście można tak stereotypowo będzie, że starsi ludzie po prostu więcej czasu z radiem spędzałem resztę sprawdzanej przez młodzież tego Radia słucha niekoniecznie może tak jest jak pan powiedział generalnie rada jest bardzo powszechne i słuchają go wszyscy spokojnie można tak powiedzieć, gdybyśmy tej na siłę chcieli analizować i szukać jakichś różnic to najchętniej słuchają Radia osoby w wieku 2559 lat jednym z czynników, który wpływa na to jest to, że w Polsce rada jest bardzo powszechnie słuchany w pracy, a te osoby są jak najbardziej aktywne zawodowo faktycznie jest tak trochę, że młodzi spędzają mniej czasu rację, ale to wynika, że w moim przekonaniu z 2 faktów przede wszystkim no oni dużo czasu spędzają w szkołach czy też na zajęciach i wtedy nie mają szansy posłuchać Radia też, jeżeli chodzi o nastolatków no to jest trochę taki okres poszukiwań muzyki, której się słucha się drugi to oczywiście troszeczkę zabiera tego czasu na słuchanie Radia natomiast my obserwujemy taką sytuację, że kiedy człowiek kończy naukę, gdzie do pracy zakłada rodzinę to wówczas konsumpcję Radia w jego przypadku bardzo znacząco rośnie tu głównym powodem jest to, że wówczas już pewnie nie ma tyle czasu, bo to nie jest już na niego tak ważne nie ma wiele czasu na poszukiwanie muzyki wtedy to, że radio zapewnia mu to muzykę dobrze dobraną wg jego gustów pasującą mu jest bardzo dużą przewagą, a jak w praktyce może się w Polsce słuchalność Radia, bo to nie jest taki prosty technologicznie proces nie oczywiście jest bardzo skomplikowany proces jest dzisiaj obowiązującym badaniem obowiązującą walutą rozliczeń z reklamodawcami badanie radio track realizowane przez Kantar Polska na zlecenie komitetu badań radio właśnie i tutaj wykorzystywany jest metoda te 4 call, czyli pytamy wyłącznie o dzień poprzedzający badanie, które w naszym przypadku w Polsce realizowany jest ono przez telefony nie używamy żadnych baz telefonu upraszczając telefony są losowane losujemy cyfr, na które składa się ciąg dykcję składa się na potencjalne numer telefonu po to, żebyśmy mieli szansę dotrzeć do każdego człowieka oczywiście są skomplikowane zabiegi statystyczne takie próby ustalać pilnować kontrolować, żeby one były reprezentatywne, jeżeli chodzi o sam przebieg tego wywiadu trwała niecałe 15 minut w pierwszej kolejności jest kilka pytań dotyczących znajomości tutaj my odczytujemy w przypadku znajomości wspomaganej takiego wskaźnika odczytujemy pełną listę stacji, które można słać danej miejscowości przypominamy, że respondent owi jakich stacji może słuchać w dalszej kolejności dopytujemy go dzień poprzedzającej ustawią takie typowe punkty czasowe w ciągu tygodnia, czyli pytamy o to kiedy się obudził ile razy, kiedy wychodził z domu, kiedy poszedł spać i dopiero pomiędzy takie odcinki czasu metod cytujemy oto jakich stacji słuchał, w jakich godzinach, czyli wygląda to więcej tak czy od momentu, kiedy się pan obudziło godzinie siódmej do momentu, kiedy wyszedł pan o godzinie ósmej słucha pan Radia jeśli respondent potwierdził to wtedy dopytujemy jakich stacji i dokładnie jakich godzinach w ramach tego pasma to ma nas za zadanie już tak powiem pobudzić trochę jego pamięć i na podstawie testów w wielu krajach wykazało, że tutaj ta precyzja tego pomiaru jest bardzo wysoka i pozwala w dniu wczorajszym określić, jakie stacji, kiedy były skłonne oczywiście ten czas słuchania u nie jest wliczany sumowane i mniej to jest ten wskaźnik, którym się posługuje i to jest wskaźnik najbardziej istotne dla reklamodawców, kiedy rozdysponują swoje budżety między stacje radiowe tak to prawda, ale oprócz tego oczywiście bardzo ważny jest też tzw. zasięg dzienny, czyli ile osób słuchało w danym dniu Radia ponoszą informuje do ilu osób potencjalnie reklamodawca może dotrzeć natomiast czas słuchania to bardziej odpowiada za częstotliwość radzono służy do reklam jest równie ważne komitet badań radiowych ostatnio nawiązał współpracę przy tworzeniu jednej z rządowego badania konsumpcji mediów w Polsce i tam mają być też zliczane rozumiem słuchalności także w internecie także innych rzeczy niż Radia i myśli pan, że to wpłynie jakoś na rozdysponowanie budżetów reklamowych tutaj oczywiście jako Kaper współpracujemy z firmą Gemius w zakresie tego jedno źródło owego pasywnego pomiaru to bardzo nowatorski projekt bardzo skomplikowany i tutaj w radiu jest mierzony w inny sposób, ale to już może zostawimy na inną okazję, bo chwilę trzeba było poświęcić NATO i oczywiście to jest także te badania będą wspomagały reklamodawców w planowaniu kampanii takich multimedialnych na dzień dzisiejszy mówimy o radiu telewizji internecie etatu mamy wiedzę od 1 respondenta na temat tych 3 mediów oczywiście to jest użyteczne wiemy ilu słuchaczy Radia x oglądało telewizję gry w danym dniu np. na koniec wykorzystam to, że nie jest pan przedstawicielem nie tylko komitetu badań radiowych, ale też grupy RMF jak rok temu rozmawiałem z prezesem w ramach Kazimierza grudkę i tak pytałem dane mówią, że nagrywa podcasty w tę transakcję o tym informacje na jej prezesa PiS też żartobliwie, że kiedy wszyscy dziennikarze mieli blogi, a teraz wszyscy nagrywają podcasty w Syrii, gdzie są dzisiaj te blogi wiem jestem kart myśli pan, że podcasty to jest coś co może nie tylko stać się jakąś niszą, w której ludzie z pasji coś robią nagrywają tylko czymś na czym po prostu będzie się dało zarobić pieniądze marzenia tak jak w radiu, bo pewnie wyniki ramy są takie jak kilku dziesięcio krotność wpływów wszystkich podcast serów w Polsce albo kilkuset krotność nawet, ale uważa pan, że może to w krótkim czasie stać się biznesem, a nie tylko pasja bez grudek cechuje się bardzo wysoką ostrożnością zawsze myślę, że to bardzo pomaga w biznesie oczywiście dzisiaj wiemy, że podcasty są modne, choć oczywiście też jest znak zapytania najeżone są bardzo modne w mediach branżowych i marketingowych na ile wśród zwykłych ludzi wierzę, że to jesteśmy na fali wznoszącej ten rynek będzie rósł, ale oczywiście nie wiadomo czy podcasty zostaną z nami na zawsze i w jakimś procencie w stosunku do tego co jest dzisiaj do tego co będzie w niedługi czas się prawdopodobnie, choć wierzę, że ta forma jest dużo bardziej atrakcyjna niż blogi internetowe i ma szansę faktycznie ogłosić z nami tak powiem w cudzysłowie na zawsze dowodem tego jest to, że my jako grupa RMF bardzo intensywnie inwestujemy w podcast w naszym serwisie RMF on mamy 58 własnych produkcji lub produkcję zewnętrznych podczas steru cały czas powstają nowe i oczywiście też próbujemy na tym zarabiać do dzisiaj mamy już 700 000 użytkowników miesięcznie 6 000 000 odtworzeń w miesięczniku organie mówimy o jakiś seriach jak już w długim okresie i zarabiamy na tym, emitując różnego rodzaju reklamy czy też, tworząc podcast specjalnie zamówienie klientów natomiast, toteż jeszcze nie jest oczywiście skala taka jak skala stacji FM mowy stacje filmowe trzymają się mocnej pewnie zostaną ze mną zawsze spotka tam jeszcze zobaczymy dziękuję bardzo, za rozmowę moim gościem był Mariusz Gajda dyrektor marketingu grupy RMF i członek komitetu badań radiowych dziękuję bardzo można robić Radia można nagrywać podcasty można robić jedno drugie wielozadaniowe i wielofunkcyjny jest dobrze znany państwu Paweł sołtys, który w ostatnich latach dyrygował podcast nowym projektem Pulsu biznesu, ale niedawno zmienił barwy klubowe i stał się panem prezesem, bo formalnie prezesem Radia 357 nowego projektu internetowego grupy dziennikarzy nigdy związanych przede wszystkim z radiową trójką 357 zaczęło podcastów na początku 2020 pierwszego roku ruszyło z audycjami w internecie dzięki pieniądzom z akcji crowdfundingowej na początek pytam, więc prezesa Pawła po raz pierwszy występującego w roli gościa spoza redakcji Pulsu biznesu o to czy na crowdfundingu tak naprawdę można budować model biznesowy to jest pytanie w dużej mierze otwarte, które tutaj stawiać się czy długoterminowo jest to model, które jest stabilny trwały wydaje się, że w jakimś sensie przecieramy szlaki w tej kwestii i na pewno będziemy robili wszystko, żeby dowieść, że droga, którą obraliśmy jest słuszna to znaczy, że bazujemy tak naprawdę trochę na emocjach naszych słuchaczy fantastycznych, że widzą sens w tym, żeby dobrowolnie wspierać taką inicjatywę, jaką jest radio 357 i jednocześnie być poniekąd takimi współlokatorami całej idei to nie jest tak jak w tradycyjnym modelu takim biznesowym, który widzimy w mediach elektronicznych, że naszego starców kalek musi biznes tak ma subskrypcje z czego wynika to wartość tutaj jest to troszeczkę inaczej ustawione to znaczy, że ci, którzy płacą też widzą warto się w całości natomiast oni sobie sami subiektywnie oceniają i w zależności od tego ile chcą zapłacić tyle płacą i każdy dokonuje tej decyzji za własnym zakresie interes pytanie czy to jest długoterminowo trwały tak jak mówię otwarta sprawa będziemy starali się pokazywać, że to co robimy jest na tyle wartościowe, że warto rzeczywiście z nami być w formie ekopatrolu nie zmienia to faktu, że chcemy stabilnie stać biznesowo na wielu nogach przychodowych dlatego rozbudowywać będziemy chociażby działalność kontent marketingową tak czy tylko mówią partnerzy, którzy widzą wartość w radiu i w związku z tym chcą finansowo zaangażować się w jego współtworzenie my w związku z tym, że oni chcą się zaangażować zapraszamy do tego ich obecność jest dużo większa w związku z tym, że oni z nami są natomiast uczestniczą w tym na zasadach partnerskich dotyczy nadal są merytorycznym takim wsparciem natomiast radio robią radiowcy, bo na tym znają się najlepiej przynajmniej w dużo dalej może nie każdy zatrzymajmy się tutaj na moment tych partnerach, bo na serwisie Patronite piszecie żadnych reklam żadnej Barbary żadnego Mariana żadnej maszyny hemoroidy nie znosimy spotów reklamowych tak samo jak państwo, ale oznaczać, że różne marki pojawią się na antenie lekko nasi partnerzy nie reklamodawcy NATO to jest właśnie taki dla mnie trochę korpo to także nie będzie reklam, ale są te mogą być reklama jest nie reklamy może np. program o tym, że parówki z Orlenu zaspokajają tysiące pewnie nie będzie albo coś takiego to właśnie jak takie partnerstwa firma może wyglądać, dlaczego nie jest reklamy pozwoli, że opłaca się pięknym za nadobne, zadając pytanie dokonuje wyłącznie prowokacji intelektualnej, ponieważ doskonale jest na czym polega różnica między panem na stronie Pulsu biznesu o tym, że jest partner bardzo szczytnej akcji Chemoservisu np. Zielona gospodarka PPL, na które można odnaleźć wiele ciekawych informacji dotyczących tego jak firmy stają się bardziej ekologiczne świadomej w ogóle bardziej zielone nadał, ale ja mogę wiedzieć, ale wyjaśni naszym słuchaczom będzie to wyglądało w praktyce w praktyce wygląda to tak, że działalność reklamowa typu właśnie zamawianie spotów bannerów itd. no to jest coś, gdzie aż o określony cennik chodzi emituje swoje 30 sekund APA takich nie ma tam wulgaryzmów, jakiej BZ to jest to zasadniczo może reklamować właśnie hemoroidy Mariana Barbary umorzenia akcji chcecie wiele okazji żadnej kontroli marki bardziej estetyki od rodzaju przekazu reklamowego natomiast co my proponujemy to zaproponuję bardzo wiele po pierwsze, duży dalej z takich jak Boniek Puls biznesu, ale także Turcy internetowi to jest rodzaj operacji, gdzie obie strony, a właściwie przez strony tutaj widzą w tym korzyść z 1 strony korzyść ma artysty Marka, która przychodzi i chce jakiś swój komunikat coś od na czym im zależy by przekazać medium korzysta na tym, że ma finansowe wsparcie, ale także coś ciekawego co dany partner przynosi po trzeciej strony jest odbiorca Ree jest by nowym klientem na pewno tego medium, ale również przecież ci, którzy przychodzą z tym pomysłem jest pieniędzmi marki jest drogą dla swoich klientów z przepisu żony oto wszystko rzecz w postaci tego, że jest coś ciekawego do poczytania obejrzenia albo posłuchania, więc opiera się to na poszukiwaniu tych pól, gdzie można ugrać najwięcej, grając razem, a nie tylko o, traktując jak z ogłoszenia, czyli crowdfunding potencjalni partnerzy to mają być takie główne źródła finansowania naszej działalności tak tylko do tego będziemy poszukiwać zawsze nowych źródeł przychodu tam, gdzie będziemy upatrywać nasze mocne strony w najbliższym czasie już ogłosiliśmy różne, ale z Emmerson leasingiem słynne od tej obiekt pożądania wielu słuchaczy będą musiały zostać produkowane będą sprzedawane w tym sensie, że jakoś tam będziemy też próbowali tutaj się troszeczkę wzmocniono można je jakoś zaradzić jeśli chodzi o przychód w dal wszędzie tam będziemy wiedzieli, że Marka i 7 konny operujemy tak naprawdę w świat mediów oświaty zaufania do Marek jak do danego medium jest wiarygodne i że robi coś się nad ludziom zależy to ludzie ja tam będziemy widzieli nasze przewagi będziemy mogli zaproponować coś wartościowego tam będziemy starali się również na tym zarobić od państwa bardzo bardzo się teraz zaczęliście od serwisu pod kasowego, a na początku roku uruchomi jeszcze stację internetową pytanie czy wstępne wyniki słuchalności są dla nas zadowalające i czego pasuje oczekujecie w najbliższych miesiącach takiej słuchalności dziennej te wyniki, które się pojawiły zaskoczył nas nie spodziewaliśmy się, że będą aż tak dobre widzieliśmy, że możemy liczyć na to jak taką High eksplozję, jaka towarzyszyła powstaniu chociażby Radia nowy świat, które również operuje podobnym modelu one natomiast zastanawialiśmy się jak duży będzie odzew słuchaczy, że potencjalnie będą chcieli słuchać tej drodze jest jest fantastyczne druga rzecz, która cieszy to, że od tej początkowej fazie startu Radia w tym zaś towarzyszy większe większe zainteresowanie większość działalność wyniki jak w kolejnych dniach, bo rozmawiamy teraz jesteśmy tydzień start w taktyce w kolejnych dniach nie są jakoś wyraźnie niższe startowych co jest dla nas też mega zaskoczeniem nie będę ogłaszał się jakoś ekstrapolacji tego co dzieje się teraz na kolejne tygodnie 3 miesiące natomiast zakładamy, że wraz z naszą działalnością promocyjną ze wszystkimi działaniami, które będą jak powszechnie, choć to jak słuchać tak jak 57, zwłaszcza tych, którzy do tej pory byli przyzwyczajeni do słuchania Radia się postaci takiej klasycznej w miarę jak będziemy tę wiedzę krzewić i mówić jak nas słuchać te spodziewamy się, że te wyniki będą po prostu stabilnie się polepsza planach macie stworzenie całodobowego Radia, które nazywać radiem 2 zera i też wspominacie o chęci zdobycia częstotliwości FM, więc zaczynacie w internecie, ale rozumiem, że bez obecności w eterze trudno robić ogólnopolskie Radia to jest taki cel długoterminowy, który pokazuje, że chcemy być oczywiście obecni wszędzie w tej chwili w dużej mierze już też jesteśmy wszędzie obecni na każdy, kto zainstaluje sobie implikacje Radia 357 i ma zasięg w telefonie to może nas słuchać, a pokrycie zasięgiem w całym kraju jest naprawdę bardzo dużo, więc w tym sensie nie ma dużego problemu pewna bariera technologiczna, że trzeba jednak porażka jest zainstalować i kariera wydaje się nieduża ale, ale jednak jest ten cel, który postawiliśmy jest taki właśnie celem, do którego chcemy dążyć, że nie będziemy tylko w radiu nadającym w internecie, ale również idącym szerzej i to jest taki cel natury takiej dostępności tak dystrybucyjne tak, żeby rada rzeczywiście było wszędzie tam, gdzie są słuchacze w tej chwili z racji ograniczeń różnych głównie natury budżetowej organizacyjnej nie możemy wystartować od razu na takim poziomie do tego trzeba dołożyć wtedy, kiedy dojdziemy do tego punktu że, że będziemy chcieli być jak generacja nadawać w tej samej formule radio FM cały czas dominujące czy będzie tak inne standardy cyfrowe DAB +3 jeszcze jakiekolwiek inne będziemy starali się wycisnąć maksimum z tego jak ludzie nas szukają słuchają, żeby być najbardziej dostępne jeszcze na koniec sam wspomniałeś też o projekcie Radia nowy świat zarówno Radia nowy świadek wy na to są projekty, które uzyskały spore finansowanie społecznościowe i spory kredyt zaufania dzięki temu, że autorzy są znani słuchaczom dzięki wieloletniej obecności NATO na polskiego radia przede wszystkim, więc pytanie czy uważa, że start jakiejś większej rozgłośnią najpierw internetowej potem ewentualnie wchodzącej na ofertę na DAB plus jest możliwe jeśli się nie ma tego bagażu czy też korzyści związane z tym, że się wcześniej było w radiu tak znaczy po prostu może się pojawić jakiś start-up, który zacznie od początku robić biznes radiowy bez znajomości z tych bardziej tradycyjnych mediów to jest tylko kwestia tego jak kto sobie stawia cele to nie jest zresztą wiedza tajemna wiadomo, że najlepiej i biznes robi się w otoczeniu i przy współudziale profesjonalistów, więc im większa jest wyłącznie wiedza danej organizacji i jest różnorodna tym lepiej można te cele, które sobie człowiek tam, gdzie założy osiągać, że pytasz jako nową inicjatywę, która miałaby podążyć naszym śladem zrobić to samo starczy mi się na to, bo pomysł mógł zebrać się organizować sfinansować to w sposób, którego można odpowiada i cele osiąga się natomiast wydaje się, że zadanie jest proste zadanie prawdopodobne, bo trzeba wymyślić cały koncept, dlaczego Ano grupy słuchaczy i co może porwać zachwycić na tyle, żeby jednak miało biznesowy sens, więc nie wykluczam, że tak tego typu będą się w przyszłości pojawiać kwestia tego jak ktoś podejdzie do tego dochodzą chcę mówić jak mówisz im przeczy udziale tak, bo jednak jakość kojarzona z konkretnymi dziennikarzami twórcami, którzy coś ze sobą reprezentują jest mocnym tutaj nośnikiem, jakby wartości tak mocna ekipa na rynku medialnym zawsze powoduje, że wzrasta wiarygodność danego medium i tego co sobą reprezentuje bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem był Paweł SA tez dziękuję bardzo, do suszenia dzięki podcasty są wciąż w dużej mierze medium niszowym i amatorskim najlepszym dowodem na to jestem ja, bo bez porządnego szkolenia z emisji głosu pewnie dostałbym kartę radiowej szanującej się stacji stają się też jednak poważnym biznesem, który interesuje reklamodawców w amerykańskiej podcast ach, których słucham standardem są serniki podczas, których prowadzący audycję w różny sposób promuje klientów co czasem brzmi bardzo nietypowa mogę państwu powiedzieć, że słuchałem kiedyś podcastu koszykarskiego dia Athletic, w trakcie którego gospodarz z tego gazowego zaczął mówić o tym, że problemy z erekcją to nic wstydliwego i znana nie świetne rozwiązań, a deszcze przez kolejne kilka minut zamiast o NBA rozmawiali o męskich sprawach tak widocznie wygląda marketing przyszłości, więc nie zdziwcie się państwo jeśli któregoś dnia w naszej audycji pojawi się taka dyskusja w przyszłym tygodniu gospodarzem kolejnego odcinka naszego podcastu będzie osoba, która rolą dyrekcja nigdy nie miewa będzie to bowiem Małgorzata Grzegorczyk, która wraz z gośćmi zajmie się tematem śmieci i tego, dlaczego właściwie tyle nie płacimy rozmów tych będzie można posłuchać podobnie jak wszystkich naszych podcastów nas Klaudia Spotify Apple podcast lektor nie i w innych serwisach zachęcam do subskrypcji i dziękuję za odsłuchanie dzisiejszego odcinka nazywam się Marcel Zatoński, a to był Puls biznesu do słuchania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA