REKLAMA

Raport Klubu Jagiellońskiego: "Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2020"

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-01-15 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:05 min.
Udostępnij:

Gościem Karoline Lewickiej jest Paweł Musiałek, dyrektor Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, z którym rozmawia o czwartej edycji rankingu „Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2020”, w którym eksperci ocenili realizację polityk publicznych w 2020 roku. Rozwiń »
Eksperci ocenili w raporcie realizację 23 polityk publicznych wystawiając rządowi ogólną ocenę 3. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest już z nami Paweł Musiałek z klubu Jagiellońskiego dobry wieczór dobry wieczór będziemy oceniać państwo działające w trybie awaryjnym co państwo zrobili w rankingu rząd pod lupą edycja czwarta i ocenili państwo w tym rankingu jakość realizacji polityk publicznych, ale właśnie w tym ekstra ordynarnych momencie znaleźliśmy się w 2020 roku w związku z pandemią, które nas zaatakowała na początku marca i zacznę od kwestii, która teraz odbija się rządzącym Rozwiń » czkawką, która była naszym problemem także w maju, czyli od polityki bezpieczeństwa publicznego państwo zwraca uwagę, że grzechem pierworodnym polityki bezpieczeństwa, bo niewprowadzenie stanu nadzwyczajnego związku z wybuchem pandemii, mimo że oczywiście były przesłanki do wprowadzenia jednego z nich, czyli stanu klęski żywiołowej tras widzimy, że np. kwestie pewnych doprecyzowań prawnych chociażby zakaz prowadzenia działalności gospodarczej to właśnie trafia na podatny grunt, żeby zaskarżyć, bo zakazać działalności gospodarczej można tylko wtedy, wprowadzając stan nadzwyczajny tego nie pro tego nie zrobiona zgadza się faktycznie ta nie uwagi dotyczące procesu stanowienia prawa są takim jednym z największych mankamentów w ubiegłym roku oczywiście w poprzednich latach tak jak stanowienia prawa w Polsce nie była wysoka, ale w tym ostatnim roku faktycznie mieć do czynienia z taką sytuacją już bez precedensu polityka legislacyjna to wprowadziliśmy w tym roku jako taką nowość co roku staramy się uaktualniać nasz raport o kolejne polityki publiczne faktycznie pokazała bardzo takie wydział główne smutną historię, bo z 1 strony to są wprowadzonej ustawy, które są procedowane w sejmie z rekordowo niskim czasie też wyjątkowo niechlujne oczywiście to też jest także my rozumiemy, że ten ta pandemia spowodowała wiele ustaw trzeba było bardzo szybkim czasie przygotowywać to mamy władzę tutaj rozumiemy ciężką pracę ludzi, którzy do późnych godzin nocy w administracji pracowali też tutaj doceniamy w tym raporcie tak myśli pan też uwagę na to, że ten ekspres legislacyjny towarzyszy nam przez ostatnich lat rządów prawa i sprawiedliwość, więc nie było także to ekspresowe tempo było wymuszone pandemią w związku z tym pojawił się błędy niedoróbki problemy interpretacyjne tylko, że to było takie modus operandi tego tej ekipy rządzącej od samego początku zgadza się dlatego też my przy okazji niektórych regulacji dajemy taką przymykamy oko na pewne niedociągnięcia, jeżeli mówimy przetarcie gospodarczych, które oceniamy wysoko, mimo że one też miały pewne niedociągnięcia, dlatego że trzeba było szybko wprowadzać był to bardzo skomplikowane narzędzia i ocenimy oceniamy na czwórkę natomiast faktycznie wiele działań dotyczących szczególnie zarządzania restrykcjami no już nawet biorąc pod uwagę bardzo dynamiczną sytuację Epidemiologiczną nie może usprawiedliwić wprowadzenie taki zwyczaj, że wprowadzamy pewne czy zapowiadamy pewne zmiany na konferencji prasowej i legislatorzy wysłuchują konferencji prasowej przykuwają naprawo albo wprowadzane restrykcje na dzień przed tym jak mają one obowiązywać jak chociażby zamknięciem cmentarzy to są absolutnie kwestie, które nie mają spędzili w pandemii są to polityka legislacyjna jest taką piętą achillesową to ocenić bardzo Nisko generalnie stwierdzili państwo, że rząd dość porządnie zachował się pierwszym momencie, czyli w marcu szybko, zamykając kraje, chroniąc nas przed pierwszą falą pandemii, ale potem było już tylko gorzej zgadza się uważamy, że w miesiącach tych pierwszych, czyli marzec kwiecień restrykcje były dość szybkie one były mocne zdecydowane i to spowodowało, że faktycznie rząd słusznie muszę pochwalić niewielką liczbą zarażone dzięki temu, że właśnie były w inwestycjach stanowczy później już było gorzej na pewno dużym problemem było to, że w tych miesiącach wakacyjnych mieliśmy takie mocne rozprężenie i po takim rozszerzeniu bardzo trudno z powrotem przekonać obywateli, żeby znowu weszli na nowo wrażeń taki stan sanitarny, więc rozumiemy, że też sytuacja społeczna była trudniejsza, bo ludzie też byli zmęczeni tymi obostrzeniami, niemniej oczywiście też dostrzegamy to, że rządzący też wysłali pewne sygnały w okresie wakacyjnym, kiedy mieliśmy okres wyborczy, że ten wirus jest w odwrocie i toteż nie pozwalało później na nowo właśnie tym wirusem się przejąć i na serio traktować restrykcje związku z tym rząd w tym okresie wakacyjnym spóźnił się ewidentnie kilka tygodni wprowadzeniem na nowo mocniejsze restrykcyjne to spowodowało, że ta liczba wezwanych ponadnormatywnych zgonów tych miesiącach właśnie listopadowy grudniowych no była rekordowa i to jest na pewno winą tego, że restrykcje były wprowadzane późno, jakkolwiek oczywiście też mi do władzy może nie oczekujemy od rządzących nie powinniśmy oczekiwać tego, aby przedstawili nam dokładnie taką mapę drogową restrykcji na cały rok, bo to nie jest sytuacji bardzo dynamicznie rozwija się epidemii możliwe ale, ale widzimy tutaj dużo chaosu i przede wszystkim widzimy tutaj dużo takiej dużo takich błędów komunikacyjnych też osób dostrzegaliśmy na początku szczególnie w marcu, kiedy minister Szumowski minister był Łukasz Szumowski takie taką szczerą komunikację co rząd wie, czego nie wie i nauki na podstawie opiera swoje decyzje później rząd przed takim bardziej patriotyczną relację z obywatelami i jednak w dużej mierze pana informacje podzielił w sposób tak lub bardzo szczątkowe to nie jest dobre, bo macie, którym oczekujemy od obywateli takiego zdecydowanego wysiłku oczekujemy, bo tu krwi łez no to musimy się dzielić wszystkim co mamy wszystkim informacja miała wrażenie że, żeby nie było absolutnie priorytetem rządu nie mam wrażenie, że tak bardzo duża dezynwoltura towarzyszyła rządzącym podczas tych miesięcy letnich to znaczy być może uwierzyli w swoje słowa, że ten wirus już jest za nami, mimo że eksperci mówili o tak drugiej fali, która się pojawi jesienią, że to jest pewne nie wiadomo tylko jaka jest ich skala zajmowali się wszystkim tylko tym, żeby przygotować kraj na drugą falę, ale piszą państwo w tym raporcie jeszcze 1 taki bardzo ciekawe fragmenty prócz tych niedociągnięć organizacyjnych to nawet w kryzysowej sytuacji rząd nie widział potrzeby zmobilizowania wszystkich zasobów do walki z pandemią, choć trudno wyłączną winą za silny konflikt polityczny obwiniać obóz rządzący to w sytuacji kryzysowej należałoby oczekiwać, że dokona szczególnego wysiłku, aby zawiesić broń i szukać możliwie szerokiego pola współpracy ponad politycznymi podziałami od razu się przypomniało jak czytałam ten raport takie badanie, które zostały zrobione, które pokazują już po pierwszej fali pandemii w Europie, które pokazują, że im mniejsza polaryzacja polityczna w danym kraju i im wyższe zaufanie obywateli do władz w tym większa efektywność walki z pandemią u nas jest oczywiście zupełnie na odwrót niskie zaufanie do władz i bardzo wysoka polaryzacja polityczna nie chcę oczywiście to jest także ta polaryzacja zacięła się w czasie pandemii tylko ciało niestety wielu laty i co roku, że wszyscy godzimy czy może być jeszcze gorzej poczuł kolejny rok zaskakuje, bo okazuje się, że może być gorzej i niestety pandemia niczego tutaj nie zmieniła oczywiście odpowiedzialność rozkłada się tak napisałem nie tylko ona na rządzących 50 tworzyć wrażenia, że tutaj PiS jest odpowiedzialny za koszt polityczny w Polsce, ale rządzący zawsze mają, więc instrumentu żeby, więc odpowiedzialny, żeby wychodzić, jakby tą ręką w stronę opozycji nawet partnerów społecznych jednak chodzi o to, żeby tutaj stworzyć taki teatr wpływa też wielkiego politycznego pojednania natomiast wyjątki wrażenie, że dużo więcej sygnału sprawiedliwość mogło wysłać co taki środowisk, które koniecznie z definicji są nastawione negatywnie, a PiS taką formułę właśnie potem słyszą sobie sami z tą pandemią poradzimy, gdzie sytuacja, w której tak naprawdę efektywność walki z pandemią zależy od właśnie tego zaufania do rządzących, bo przecież rząd nie stanie wymusić na obywatelach respektowania 100% wszystkich restrykcji, bo nie jest po prostu możliwe i musimy się skupiać na zaufaniu, więc tak szczególnym momencie tutaj widzimy, że rząd nie dostrzegł tego, że to jest, bo istotna kwestia zasad, bo bez warto podkreślić ten wątek czy może nie pamiętamy, ale pierwsze miesiące naprawdę to zaufanie do rządzących było dość wysoki to znaczy minister Szumowski przypomnę był przez chwilę najbardziej popularnym politykiem cieszącym się bardzo wysokim zaufaniem ono spadło również gromadzenie się z kufla w dacie mamy kryzys czujemy się zagrożeni no i gromadzimy się wokół tych, którzy podejmują decyzję czy żądzą i ja mam wrażenie, że niestety, ale na tak krótki okres takiej właśnie my wspólnoty został zaprzepaszczony wyniku wyborów prezydenckich, bo to wybory prezydenckie zrodziły takie napięcie między rządzącymi i opozycją i później już było tylko gorzej, a i tak naprawdę wydają się to taki główny zapalnik, który spowodował, że nie udało się tej wspólnoty zbudować, ale też mówiliśmy o tym też rzadko opinia publiczna wie, że wiele głosowań w sejmie nad dużymi ustawami było głosowane wspólnie przez rząd opozycja oczywiście ani rząd ani opozycja nie chcą się tym chwalić bo, bo przedstawia się jako największych wrogów, ale na szczęście to nie jest także tutaj mamy mamy totalny rozjazd było, bo wiele kwestii, której tutaj opozycja zagłosował wspólnie z rządem był też kwestia, gdzie rząd uwzględniały pewne głosy opozycji, aczkolwiek działo się to zdecydowanie zbyt rzadko oczywiście to wszystko co wydarzyło się w 2020 roku państwo też w tym swoim raporcie piszą to był doskonały sprawdzian zdolności państwa do ponad standardowych działań nie także po prostu wszystko kula się tak jak zawsze się kulało tak mija tydzień 2 tygodnie miesiąc za miesiące tylko nagle wydarza się wielki kryzys państwo musi temu sprostać albo nie państwo piszą, że jest to sprawdzian, którego nasze państwo nie zdało, bo nie do końca wiadomo przecież to jest kwestia jednoznaczna to znaczy naprawdę nie mamy problemu, żeby wykazać różne przewiny różne błędy tych błędów nie brakowało, ale też trzeba powiedzieć, że naprawdę w administracji publicznej wiele osób bardzo ciężko pracowało nad dużymi rozwiązaniami, które jak na po tryby zasoby polskiej administracji trzeba docenić to jednak szybka interwencja Michała Dworczyka wielu obszarach polityk publicznych uważa, że zasługuje na docenienie wydają się właśnie ta konstrukcja tarczy sytuacji w tym Polska administracja tabor bardzo mocno osłabiona, bo ja przypomnę, że duża część pracowników administracji siedziała w domu i też miała takiej na kwarantannie czy poza pracą znalazł nie była taka uporządkowana, więc to naprawdę ogromny wysiłek ludzi, którzy też czasu znam osobiście będziesz mieć nazwiska ale, ale wiem, że pracowali do późnych godzin nocnych prac absolutnie nie miał nic wspólnego z pracą do godziny szesnastej, która jest taką pracą stereotypową, gdzie każdy w administracji się obija i tak naprawdę mamy bym pan tylko, żeby być do domu wiele osób naprawdę ciężko pracowało, żebyśmy to państwo funkcjonowało sprawnie i trzeba też oddać to czym się należy, więc mówię to cena trójka, którą wystawiamy jako taką ocenę zbiorczą, ale która pasuje tylko wysuwane większość tych polityk publicznych sektorowych jest kontynuowana sprawiedliwą, czyli mówi były pewne błędy także o charakterze takim powiedział absolutnie kardynalnym, ale były też takie lepsze momenty lepsze fragmenty kilka reform się udało przyspieszona cyfryzacja na przyspieszone przecież pomoc dla przedsiębiorców są rzeczy, które też trzeba dostrzec też króciutko na koniec polityka zdrowotna czy myśmy poprzez, gdy zobaczyli wszystko to co widzieliśmy już wcześniej służby zdrowia tylko, że dużo wyraźniej ja myślę, że to pewnego stopnia tak natomiast obrazu pamiętam takie dyskusje czy pandemia spowoduje, że w końcu to służba zdrowia potraktujemy w finansową niż ustawowo znaleźć sposób nikt nie jest optymistą, dlatego że tak naprawdę służba zdrowia wygląda tak wygląda dlatego, że to jest bardzo skomplikowany system różnych naczyń, który wymagałby no ustawienia wielu elementach na nowo i na dzisiaj pandemia nie sprzyja takim takiej systemowej refleksji każdy zajmuje się tylko wyłącznie takim bieżącym reagowaniem na problemy i zreformować by zostać, gdy jest spokój, a nie wtedy, kiedy jest kryzys jest sprawa panie dyrektorze muszę panu postawić kropkę Paweł Musiałek dyrektor analiz centrum klubu Jagiellońskiego naszym gościom bardzo dziękuję rozumiem na stronie klubu można cały raport przeczytać tak jest dostępny za darmo także zachęcam państwa by dostać się do lektury całości nie tylko tylko cena zapewne dowiedzą się państwo wielu działaniach, które dziś medialnie nie zawsze mają swoje 5 minut, więc to, tym bardziej dodatkowa porcja wiedzy, która powinna być dla państwa, lansując bardzo dziękuję państwu zaproszone informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA