jak z dzieckiem w niedzielnym magazynie Radia TOK FM naszym gościem jest dziś pan Paweł Góra prezes fundacji kłamcą i IT wykładowca na wydziale matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry kłaniam się panu dzień dobry witam serdecznie po mówimy, a właściwie pan zrobi ja będę zadawał pytania czy informatyk programista to to zawody przyszłości jak uczyć dzieci młodzież programowania może ta rozmowa powinna była odbyć dekadę temu, bo w tej
Rozwiń »
chwili to wszyscy na ten temat wiedzą wszystko i wcale nie jest to zawód przyszłości tylko teraźniejszości sądzę, że zdecydowanie to zawód teraźniejszości ja sam osobiście już od od ponad 10 lat właściwie pracuje jako informatyk programista studiowałem informatykę też wcale nie byłem pierwszym przedstawiciele pierwszego rocznika który, który kończył studia informatyczne także oczywiście to się co się dzieje od jakiegoś czasu rewolucja rewolucja cyfrowa i no faktycznie w tej chwili zawód informatyka programisty bardzo popularne również całkiem dobrze płatne, a w Polsce cały czas brakuje programistów informatyków zdecydowanie jest to również zawód przyszłości nieprędko nieprędko tu raczej się zmieni wydaje się, że potrzeby są coraz większe na to, aby automatyzować różne procesy tworzyć innowacje tworzyć nowe oprogramowanie nowe algorytmy, więc na pewno potrzeby nie znikną sami w najbliższym czasie ponad 2 dekady temu, kiedy ja moi rówieśnicy staliśmy przed wyborem swoich zawodów to bywało, że wybierano nie wiem prawo medycynę co co bardziej ambitni, ale też pamiętam, że nastał taki czas, kiedy wszyscy pytani o to gdzie będą studiować mówi marketing zarządzanie mam wrażenie, że przeniosła się teraz na informatykę właśnie ta zasada, bo teraz kogokolwiek nie pytać, w którym kierunku zamierzasz iść jeśli chodzi o wykształcenie to większość osób tak odpowiada nas bardzo dużo osób rzeczywiście wybiera kierunki informatyczne kierunki na studiach są są oblegane, ale to dotyczy wszystkich osób, które mając takie predyspozycje zdolności do przedmiotów ścisłych, bo to też nie jest nie jest zawód każdego chyba tak też można powiedzieć pewne predyspozycje zdolności zainteresowania trzeba mieć na pewno, ale no też obserwuję, że jest coraz większe zainteresowanie coraz większy popyt z drugiej strony też otwierane są nowe kierunki np. u nas na Uniwersytecie warszawskim od przyszłego roku akademickiego rozpoczniemy wprowadzenie nowych studiów magisterskich dziedzinie konkretnie uczenia maszynowego np. jeszcze w ramach studiów informatycznych będzie dodatkowa ścieżka związana właśnie ze sztuczną inteligencją uczeniem maszynowym i takich nowych kierunków studiów też różnych kursów również internetowych pojawia się bardzo dużo akurat w przypadku informatyki właściwie jest stosunkowo łatwo uczyć się zdalnie uczyć się przez przez internet jest bardzo dużo kursów również tzw. kursów mógł, które są dostępne na platformach edukacyjnych, a więc możliwości rozwoju możliwości edukacji w tej jest też bardzo dużo EDS również dużo więcej niż kilkanaście lat temu, kiedy sam na informatykę zacznę studiować czy można się przygotować na to, żebyście w tym kierunku nie wiem można od małego oprócz pasji, bo był właściwy pasja potrzebna jest do wszystkiego i w jaki sposób zdobywać kompetencje charakterystyczne dla danego wieku tak, aby rzeczywiście w jaki sposób ta wiedza w głowie została nie była jedynie abstrakcją i oczywiście to też trochę zależy od konkretnej dziedziny informatyki właściwie, którą dana osoba chciałaby się zajmować, ponieważ nasze ktoś jest bardziej zainteresowane mi się kwestiami administracyjnymi np. to raczej po prostu to trzeba trzeba ćwiczyć projekt trzeba uczyć samemu i praktykować w sensie pewne rzeczy natomiast do samego oprogramowania rozwiązywania problemów algorytmicznych czy też do sztucznej inteligencji uczenia maszynowego znakomicie przydają się podstawy matematyczne nie tylko sama taka wiedza matematyczna ucieczka ta wiedza o 1 km, chociaż są też może się bardzo przydać, ale też pewien sposób myślenia takiego matematycznego systematycznego rozwiązywania problemów logicznego myślenia również również planowania planowania pewnych działań planowanie w jaki sposób dany problem rozwiązać jak złożony problem rozłożyć tutaj na dziś problemy proces prowadzić do prostych problemów, które już potrafimy znajdować rozwiązania do tego wszystkiego matematyka przydaje i pewne umiejętności myślenia logicznego matematycznego niż abstrakcyjnego, których właściwie dzieci młodzież uczą się na zajęcia z matematyki to wszystko bardzo się sprzedaje je sam, kiedy zaczynałem studia informatyczne miałem bardzo podstawową wiedzę dotyczącą programowania czy informatyki, bo kilkanaście lat temu też edukacja informatyczna szkołach średnich podstawowych wyglądała zupełnie inaczej niż teraz natomiast w zakresie płynności dobre z matematyki odnosiła wcześniej sukcesy w konkursach olimpiadach przedmiotowych z matematyki fizyki no i okazało się, że bardzo się przydała na studiach studiowałem potem jednocześnie matematykę informatykę i na początku bardziej był ukierunkowany właśnie w stronę matematyki, a czasem jednak coraz bardziej zaczęli w kierunku informatyki i Tekli raczej postrzegam siebie informatyka, ale tak, więc tak, więc podstawy matematyczne na pewno są bardzo przydatnej to jest coś co każdy może w niej ze szkoły natomiast poza tym, że będą jednak mieć już jakieś takie obycie programistyczne dobrze jest również przerabiać własnym zakresie różne kursy i takie wspomnienie jest bardzo dużo w tej chwili kursów internetowych dostępnych zarówno w języku polskim jaki, jakie w języku angielskim też są różne kursy różne szkolenia organizowane przez c czy to firmy czy tak jak nasza Fundacja akurat organizuje warsztaty z programowania konkretnie komputerów kwantowych, więc komputery kwantowe jest też coś co raczej spodziewamy się, że będzie przyszłością to nie raczej nie możemy tego powiedzieć, że to jest najstraszniejsze, ponieważ w tym momencie komputery kwantowe, które działa na trochę innej zasadzie Nisko reaktywne jeszcze nie są aż tak potężne komputery klasyczne jeszcze nie zostanie im dorównać nawet tych problemach w rozwiązywaniu problemów, w przypadku których spodziewamy się jako kątowe mogą mogą aktywnie pomagać w porównaniu do klasycznych komputerów którymi dysponujemy natomiast spodziewam się to faktycznie będzie przyszłość perspektywa kilku kilkunastu, a może się okazać się, że kilkudziesięciu lat nie ma mandatu by zarzucać komukolwiek brak kompetencji, ale też biorę pod uwagę, że wśród nauczycieli matematyki są ci z wieloletnim stażem, którzy tak naprawdę informatyką w swoim życiu się nie spotkali żaden sposób teraz pytanie czy w jaki sposób można przyjąć tę naukę podawaną przez takich właśnie belfrów, że tak powiem troszeczkę innego pokolenia tak, żeby nabywać umiejętności do wykorzystania również w informatyce 1 czy dobrze sformułował myśl ale, ale pewnie domyśla się pan, o co chodzi tak tak tak domyślam się oczywiście i rozumie to faktycznie faktycznie i może być to być może pewnego stopnia problematyczne, ale to jest też trochę związane z tym, że tak naprawdę obecnie nasz świat zmienia się tak szybko już informatykę szczególnie 0 proszę potwierdzić, że to działa w myśl zasady to co jeszcze wczoraj było nowością dziś jest tak naprawdę starał się prawda informacje co trochę tak jest kilka lat informatyce to jest epoka ja też pewne pewne rzeczy, których sam uczę się na studiach dziś kilkanaście lat temu taki Sojusz do pewnego stopnia nieaktualne, ale jednak do studia informatyczne z nami na Uniwersytecie, które nie właśnie dają świetne podstawy teoretyczne matematyczne mają do siebie, że etapy podstawy które, które się zdobywa są do pewnego stopnia, że bardzo dużym stopniu jednak uniwersalne mogą się zmieniać technologia, bo się zmieniać języki programowania, ale pewne rzeczy jednak informatyce to od strony teoretycznej się raczej są w miarę ustandaryzowane od dziesiątek dla powietrza, bo też informatyka nie jest jesteś czymś szereg zupełnie nowym tutaj pomysły na komputery to to są lata jeszcze trzydziesto dwudziesto jeszcze dwudziestego wieku, więc to już jest około 100 lat tak naprawdę, a być może nawet i wcześniej aresztu pierwsze konstrukcje tożsamej dziesiątki lat od teraz po prostu powszechne użycie komputerów to jest coś się relatywnie nowego, chociaż też to się jest czas liczony 203040 lat właściwie, a więc to też nie jest już taka nowa dziedzina pewne rzeczy są ustandaryzowane pewna wiedza jest niezmienna, ale faktycznie sama technologia cały czas się zmienia pojawiają się nowe rzeczy, które po prostu wybierają rzeczy wcześniejszej kilka lat właściwie epoka i informatycy mają do siebie właściwie muszą się uczyć przez całe życie uważam, że to jest fascynujące jest 11 ze wspaniałych rzeczy w informatyce, chociaż dla niektórych osób może być pewnym ukraińskich wyobrażam sobie, że niektórzy ludzie raczej właśnie chcą nabyć taki zawód, żeby skończyć szkołę skończył studia mieć Święty spokój już niczego nie uczyć do końca życia i właściwie stać się no w miejscu w pewnym sensie do trochę trochę się do tego wprowadzana po co bać, bo jeśli ktoś się nie rozwijano tak naprawdę cofa właściwie za jakiś przepraszam zna pan jakiś zawód uczniowie takiej pracy przy taśmie gdzie, gdzie nie trzeba się rozwijać właściwie w każdym zawodzie jakiekolwiek byśmy sięgnęli też też tak też tak uważa, ale ten rozwój też w sejmie może mieć może mieć różną różną prędkością właściwie tak i i niektóre niektóre zawody niektóre branże bardziej zachęcają do tego rozwoju ani, które niektóre pewnie mniej, a może nie będę tutaj podawał bez konkretnych przykładów, ale tak jak tak jak odpowiedział wydaje się, że takie prace powiedziałbym dużym stopniu manualny automatyczny w większym stopniu powiedzmy praca automatyczna raczej jest tam mniej możliwości też na jakieś zmiany, bo czasami po prostu wprowadza jakichkolwiek zmian byłoby po prostu ryzykowne i mogłoby czasami się nawet niekoniecznie dobrze skończyć natomiast do miast no czasami jest także ludzie tak trochę podświadomie też mają opory przed pewnymi zmianami jest takie powiedzenie, że każda zmiana powoduje, że człowiek z mistrza staje musi zostać ponownie uczniem zna się musi czegoś nowego nauczyć i w pewnym sensie wyjście swoje straty Comfort które, które czasami się mówi, że przy okazji różnych różnych szkoleń ale, ale trochę trochę tak jest, że jeśli chcemy coś zmienić co chcemy zrobić zacząć się wdrażać pewne innowacje i robić pewne rzeczy inaczej niższe niż wcześniej robiliśmy przez przez lata czasami no to jednak musimy się musimy się czegoś nowego dowiedzieć musimy się czegoś nauczyć potem wdrożyć jeszcze 1 kwestię 1 kwestię do pana, bo chciałbym zadać pytanie potrafi pan sobie wyobrazić przerażenie w oczach rodziców, którym ich dzieci komunikują tato mamo mam zamiar zająć informatyką będą przerażenie dotyczy przede wszystkim wydatków, jakie stereotypowo są z tym związane, czyli aha ja będę musiał musiała kupować nowy sprzęt nowy komputer to właściwie poświęcimy wszystkie oszczędności swojego życia, żeby dziś zaspokoić te narzędzia potrzebne do informatycznej edukacji myślę, że co w tej w tej chwili nie jest aż tak dużym problemem sądzę to znaczy komputery en sprzęt w tym momencie się nie tylko bardzo drogi się w razie potrzeby to są nawet takie oferty dziś kupowania komputerów poleasingowe np. które w sumie tańsze niż na taki zupełnie nowy sprzęt, a tak naprawdę trzeba popatrzeć w kategoriach pewnej inwestycji po prostu przyszłość Okaj tutaj musimy kupować komputery, ale do innych z kolei dziedzinach spadku inne usługi trzeba byłoby np. kupować książki od informatyki z kolei kupowanie książek ma trochę mniejszy sens właśnie z tego, pod którym mówiliśmy, że ta wiedza dotyczy posiadaczy realizuje, chociaż też już są pewne pozycje książkowe, które są kanonem właściwie edukacji informatycznej i zdecydowanie pewnie każdy informatyk powinie im lepsza ani w stanie przeczytać 6 nie posiadać, ale no to jest także są jest to jest pewien wydatek, ale też coś co patrząc też na noc zarobki po prostu potem branży informatycznej czy możliwe możliwe korzyści, które są związane po prostu nudno spłaca się wielokrotnie w przyszłości dziękuję panu bardzo za te rozmowy chce by pan jeszcze coś dodać jeszcze mamy chwilkę także bardzo proszę panów wszedłem słowo odnosi tutaj samych warsztatów czy edukacji w obszarze informatyki kwantowej na koniec może mogę mogę powiedzieć też o warsztatach programowania właśnie komputerów kwantowych, o których tutaj zaczęły w pewnym momencie mówić, że Fundacja organizujemy takie warsztaty właśnie w ten weekend m.in. odbywają planujemy również kolejne tego typu inicjatywy skierowane zarówno do uczniów szkół średnich taki otwarty dla całego społeczeństwa, więc zachęcam do śledzenia stron również grupa Wejdź na Facebooku czy grup profili na na Twitterze czy linki z fundacji i zapraszamy na kolejne warsztaty do wspólnej nauki właśnie w obszarze informatyki kwantowej nie tylko Paweł Góra prezes fundacji centrum, a wykładowca na wydziale matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego był naszym gościem dziękuję panu bardzo dziękuję również uprawiam państwa zapraszamy teraz na informację Radia TOK FM tym samym kończymy kolejną godzinę naszego niedzielnego magazynu
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM
-
14:55 W studio: Maciej Jakubczyk
-
14:59 W studio: Wojciech Harpula
-
15:54 W studio: Jędrzej Witkowski
-
15:00 W studio: dr Joanna Kwaśniewska
-
14:04 W studio: dr Anna Kubiak
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM11:06 W studio: Katarzyna Kotula
-
-
-
07:21 TYLKO W INTERNECIE
-
-
06:39 Półka z książkami
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
26.09.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia52:05 W studio: prof. Sebastian Ligarski
-
-
11:59 Świat wyborów
-
-
-
26.09.2023 22:00 Los Polandos49:44 W studio: Mahbub Siddique-Olesiejuk
-
-
-
06:34 Audioprezentacja
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL