REKLAMA

Aborcja dla kobiet kontra aborcja dla osób z macicami?

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-01-17 19:00
Prowadzący:
Czas trwania:
30:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjny to dobry wieczór Anna Piekutowska to jest audycja biuletyn rewolucyjne od kilku tygodni może już nawet miesięcy w Polsce toczy się dyskusja na temat szczególnego rodzaju trans fobii nazywanego też filmem to pochodzi od słowa te Earth skrótu od anglojęzycznego zwrotu trans ekskluzywna i radykalny feminizm, czyli trans wykluczający radykalny feminizm spór wokół tego jak wobec osób trans zachowuje się środowisko feministek w dużej mierze rozgorzał po Rozwiń » 22października po tym, jak cała Polska została ogarnięta przez protesty po decyzji Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji na po takim momencie ogromnej mobilizacji przyszedł czas już na spojrzenie z dystansu na wypracowanie postulatów na zastanowienie się nad językiem, jakim mówimy o aborcji mówimy o feminizmie w Polsce najmniej chyba wydaje się, że właśnie wtedy pojawił się spór o używanie w kontekście praw reprodukcyjnych prawa do aborcji sformułowania kobieta i sformułowania osoba z macicą to znaczy środowisko osób trans i sojusznicze postulat postulowało, aby skupić na osobach, a w opozycji powstała frakcja prezentująca różnego rodzaju argumenty na to, że jednak może ten rodzaj języka nie jest odpowiedni do do tej sytuacji i właśnie te feministki działaczki polityczki zostały określone mianem Czechów dlatego też myślę, że warto jest na początku opowiedzieć i wyjaśnić, skąd wziął się termin ten termin, ale też porozmawiać o tym co może być efektem dyskusji tej dyskusji co może z niej wyniknąć i dlatego dziś postaram się z moimi roszczeniami na pytania odpowiedzieć, a są nimi prof. Elżbieta Korolczuk Uniwersytet warszawski Uniwersytet są dentons dobry wieczór dobry jest również z nami na Kuta aktywistka i kobieta trans dobry wieczór dobry wieczór, ale wydaje mi się, że powinniśmy zacząć dla porządku definicyjne go dla jasności od tego kim są osoby trans płciowe i jaki dokładnie grupie mówimy Nino osoby trans płciowe to w skrócie są takie osoby, których płeć odczuwane jest inna od tej, która została przypisana przy urodzeniu to znaczy przy urodzeniu lekarz, bazując na naszych cechach anatomicznych coś w dokumentach wpisuje albo kobieta albo mężczyzna natomiast w przypadku pewnej grupy osób zdarza się tak, że w toku życia wychodzi, że ta płeć odczuwaną, a nasza tożsamość płciowa jest inna od tego została określona na podstawie anatomii w moim przypadku zostałam urodzeniu zaklasyfikowana jako mężczyzna, ale jestem ogólnie też sam jestem trans kobiety osoby trans generalnie w Polsce są jedną z najbardziej dyskryminowanych grup w obrębie ogółem społeczności LGBT o 0 portu kampanię przeciwko Homofobii w 2016, choć takie rzeczy jak przemoc seksualna przemoc fizyczna to właśnie osoby trans płciowe najczęściej były ofiarami takich rodzajów przemocy ze wszystkich, a mniejszości zgrupowanych pod parasolem, gdyby ta ita agresja bardzo często wynika z tego, że generalnie osoby trans łamią normy płciowe jeden z naj bar to chyba najbardziej drastycznych sposobów znacie, kiedy mówimy o tym, że np. mężczyźni mają pełnić męską rolę kluczową wygląda określony sposób mają zachowywać określony sposób na to może mówić o różnych stopniach i wyłamywanie się z tych norm i przy takiej sytuacji, które ma jeszcze na zupełnie nas ktoś uznawane za mężczyznę przez społeczeństwo zupełnie odrzuca całą swą rolę i woli realizować się woli rzecz w kategorie kobiece no to jest dla społeczeństwa, w których to jest coś uzupełnienia normalnego bardzo drastyczne naruszenie norm, czyli jak rozumiem osoby trans są dyskryminowane przede wszystkim przez to jak funkcjonują w społeczeństwie role płciowe, więc tak na pierwszy rzut oka wydaje mi się, że powinny bez problemu odnaleźć się właśnie w ruchu feministycznym, ale to, że w ogóle powstał termin TR jest używany świadczy, że chyba nie do końca, więc gdzie i w jakim kontekście po raz pierwszy pojawiło się sformułowanie ten co ono oznacza sam swoim i cywili swoje geny się może Elżbieta Korolczuk teraz na początku ja myślę, że to słowo i to ona funkcjonuje w Polsce trochę przykładem na to, że niestety nie do końca jako feministki i w ogóle osoby zajmujące się kwestią gender robimy to, o czym mówimy, czego nauczamy to znaczy po było dużo dyskusji w Polsce w innych krajach powiedzmy postkomunistycznych czy post socjalistycznych o tym że dobrze by było jednak nie przejmować nie nie auto kolonizować tak nie przejmować pewnych pojęć karnych dyskusji po prostu 1jednego z kontekstu Zachodniego mam wrażenie, że się trochę w tej w tym przypadku stało im bardzo dobrze o tym rozmawiamy bo to słowo ter pojawiło się w kontekście bardzo określonego kontekstu albo Ossowskiego głównie w i przepisuje się oczyszczanie byliśmy w tę, która w 2008 roku użyła go na blogu, a ona sama mu jak określani jako określenie, które w założeniu miało być neutralnym opisem ta, czyli teraz jako szansę Kurzyna Mariką Femen jest, czyli osoby, które identyfikują się jako feministki radykalne feministki, a jednocześnie chcą wykluczać osoby trans i tutaj pojawiają się 3 elementy tej definicji jak ona o tym pisała tak jak większości tych debat szczególnie na początku teraz trochę zmieniło ten tak to pojęcie się pojawiało, czyli to są te takie feministki tak czy Kensy postawa polityczna powiedziałabym, a nie tylko jakiś pogląd na temat rzeczywistości tak są osoby, które nie uznają, że są Mińsk, które nie uznają tras kobiet za kobietę, która po drugie, są przeciwne zmianom wprawie na rzecz osób trans na rzecz praw osób trans np. są przeciwne temu, żeby ułatwiać proces transakcji dla tych osób które, które tego potrzebują chcą i po trzecie opowiada się za wykroczenie trans kobiet z ruchu i kobiety w przestrzeni i o tym zresztą PiS pisze Nina w swoim tekście na na wyniku feministyczne, które bardzo polecam myślę też nie 1 to jest jeden z niewielu tekstu, który takie zaś tłumaczy to taką genezę i skąd się wobec wzięło określenie się wzięła w jakim kontekście pojawiło mówię tutaj o tym, dlatego że te określenie ono dzisiaj używane jako bardzo szeroko tak czy ono pojawia się zarówno w dyskusjach, których ktoś mówi o czy w razie jakiś czas publiczna postawy, ale też różnych dyskusjach, w których mam wrażenie tematy są troszeczkę inne, więc myślę że dobrze by było też gdzieś określić takie ramy czy zdefiniować to co my w naszym kontekście polskim kontekście możemy uznawać za ten jest w ogóle zastanowić się czy mamy w Polsce teraz tak patrzymy na stany Zjednoczone nie jako pytanie czy takie kraje Francja i Włochy to tam tego typu postawy są bardzo u mocno zakorzenione pewnym typie feminizmu chemicznie różnice, które na różnych etapach ostatni tam kilkudziesięciu lat był do rozwijane czy miał swoje życie dla ruchu feministycznym czy General chodzi o takie założenie, że kobiety mężczyźni są bardzo różni, że kobieta biologia w dużej mierze determinuje to jaki jakie jesteśmy jako kim jesteśmy zachowujemy już jako kobietę i w związku z tym nie można zostać kobietą np. jeżeli się tak właśnie było określano jeśli ktoś został określony jako mężczyzna przy urodzeniu czy nie nie można zostać kobietą można ją tylko być dokładnie przeciwne do tego czy gasną była, która mówiła, że kobietą dopiero stajemy tak naprawdę w procesie socjalizacji w relacji z innymi w różnych działaniach, których okazuje się, że pewne rzeczy się od nas oczekuje innych nie akceptuje itd. więc to jest ten kontekst, które nie na tyle ważne, że w Polsce właściwie tego tego nurtu czuł specjalnie niebyła lub raczej bardzo słabe i po drugie, też w Polsce w zasadzie nie ma takiej tradycji, bo to są, bo te osoby, które były określane mianem te wówczas to osoby, które były lesbijkami, które tworzyły taki właśnie przestrzenie wyłącznie kobiet tak czy można było powiedzieć przestrzenie, w których chciały wykluczać i wykluczały osoby, a mnie z państwami tak, bo kobiety, które nie urodziły jako kobiety czynnik nie były notyfikowane kobiety od urodzenia, więc mam wrażenie, że takich bardzo separatystycznych tradycji np. w Polskim ruchu oraz biskup właściwie nie ma to znaczy przemieniła na tyle na ile jako znana ale, ale mam wrażenie, że w Polsce ta ta dyskusja i określenie pojawiło się właśnie się w takiej próżni bez różnych weselnych trendów takich intelektualnych i i zjawisk w obrębie samego ruchu, które uda w dużej mierze kontynuują zagraniczne nie znaczy być coś dodała do tego kontekstu historycznego wydaje się że trzeba by było tutaj też dodać, że to jak ten film funkcjonuje w krajach zachodnich to nie jest kwestia wyłącznie, jakby filozoficzne debaty czy sporu na temat tego jak feminizm powinien działać, bo w wielu krajach no zaczął po prostu należy to nazwać po imieniu organizować medialne nagonki na osoby trans, które miały żadnego oparcia w rzeczywistości szczególnie tutaj mowa o wielkiej Brytan nim, gdzie w ciągu ostatnich 5 lat liczba przestępstw motywowanych trans fobie wzrosła o 400% olbrzymi wzrost jeden z powodów było właśnie działalność medialna dziennikarek z nurtu ter również publikujących w lewicowych czasopisma tak jak ogarnia, które przedstawiały osoby trans jako potencjalnie seksualnych dewiantów potencjalnie niebezpieczne osoby, które należy wszelkim sposobem bronić przed dostępem do takich przestrzeniach łazienki szatnie kobiece przebieralnie i tego itd. ponieważ musi się to wiązać z ryzykiem molestowane tego rodzaju by pamiętam np. karykaturę w jednym z lewicowych czasopism, które właśnie trans kobiety po przedstawiana jako taki krokodyl, który mówi identyfikuję się Kijanka napadając na stawy biednych małych Kia właśnie wszystkie te Strachy nie mają oparcia w rzeczywistości, jakby jest potwierdzona dam, a miałem fizycznymi owe w wielkiej Brytanii od 2010 jest gwarancja prawna, że osoby trans płciowe mogą korzystać z przestrzeni zarezerwowanej dla określonej płci zgodnie ze swoją tożsamość uczyli się np. trans kobieta zostałaby niedopuszczone do damskiej toalety nawet jeśli w dokumencie nadal ma płeć męską to byłoby to dyskryminacja mogłaby pozwać takiego przedsiębiorcy czegokolwiek to zabroniły dostępu i mimo tego od 2010 nie wykazano, że podobnego wzrostu zgłaszania molestowania seksualnego przemocy seksualnej przestrzeniach jednopłciowe, ale te reformy nie przeszkadza to nadal w mówieniu dokładnie tym samym, że w mediach wbrew faktom wbrew prawdzie wydaje się, że to dosyć mocno pokazuje, że korzenie tego poglądu nie są właśnie filozoficznych różnica, ale uprzedzeniu wobec osób transpłciowych mogę jeszcze coś dodać, bo ta kwestia i tych nieszczęsnych łazienek ona jest bardzo upolityczniona w różnych kontekstach w stanach Zjednoczonych jak jak pamiętamy pewnie niedawno całej debaty, w których Trump oczywiście też udział z radością udział w bardzo ciekawe, że bieg to jest taki rodzaj straszaka, które jest oderwany oczywiście od rzeczywistości, bo skąd wiemy, że jeżeli chodzi o molestowanie seksualne gwałty przemoc to jednak tutaj właśnie badania na całym świecie są dosyć jasne czy zagrożeniami na kobiecą głównie mężczyźni, a nie osoby trans czy ktokolwiek inny a, ale problem polega też na tym, że różne nie partii politycznej liderzy tak dalej bardzo chętnie biorą tę kwestię na warsztat mówiąc krótko i pod, podbijając Bębenek tak czy, podbijając Bębenek budowania wokół tego takiej atmosfery to jest coś strasznego raz się wydarzy tutaj soki zagrożenie dla kogoś trochę tak jak tych takiej antyrządowych kampaniach buduje się taką wizję właśnie, że mężczyźni, którzy są gejami to tylko pedofilami natychmiast będą aktualizować dzieci itd. czyli jest po prostu rodzaj uniknąć paniki moralnej, które jest bardzo chętnie wykorzystywane przez prawicę, a jednocześnie myślę o tym z perspektywy świeckiej, w której które pracownie i jestem często jak na uniwersytetach i innych miejscach poza barami łazienki są o Unii seksu czy niemało jednak męskich kobiece po prostu są łazienki, które są normalnie zamykane każda kabina i tyle i tak nie ma żadnego z dyskusji na ten temat czeski zagrożenie, że to co się dzieje, więc myślę, że naprawdę warto tutaj jak bardzo szybko SSE ma rozmówczyni może absolutnie jest to osób na budowanie takiej politycznej mobilizacji i budowanie lęku wokół pewnej mniejszości tak jest też powód, dla którego osoby trans nawet w Polsce, słysząc o tym co się dzieje w wielkiej Brytanii dosyć się obawiają tego, że coś takiego mogłoby się zdarzyć również w Polsce, którzy na chwilę zatrzymamy prof. Elżbieta Korolczuk Uniwersytet warszawski dentons inna aktywistka kobieta trans są moimi państwa gośćmi wracamy po skrócie informacji biuletyn rewolucyjny to jest biuletyn rewolucyjne dobry wieczór jeszcze raz mówi Anna Piekutowska ze mną są prof. Elżbieta Korolczuk z uniwersytetu Warszawskiego im i Uniwersytetu są dentons oraz na Kuta aktywistka i kobieta trans rozmawiamy o ten fach rozmawiamy też filmy o tym czym jest ten rodzaj wykluczenia ten rodzaj dyskryminacji przed skrótem informacji moje gości nie nakreślił taki historyczny kontekst tego słowa wyjaśniły, skąd się w czoło i ciasto przełożyć trochę na sytuację polską rozmowa o tej firmie od 4 fakt pojawia się teraz po październikowych protestach dyskutujemy o prawie do aborcji zastanawiamy się, jaki kształt powinno mieć nowe prawo aborcyjne w Polsce i czy tutaj w tym w tej akurat kwestii w tym sporze osoby trans płciowe czują się z tej dyskusji wykluczone zdecydowanie trzeba powiedzieć, że osoby trans, czyli w kontekście kontekście aborcji mowa tutaj trans mężczyzna ach, i część osób niebinarnych tych są w stanie zajść ciążę mają w Polsce ego Porsche dostęp do opieki ginekologicznej za coś każdym polu również, zakładając ewentualną legalizacji aborcji typowych zmian w tym prawie prawdopodobnie będzie to również przekładało się na dostęp do aborcji dzieje się to dla przede wszystkim dlatego, że to jest sfera, które bardzo mocno powiązana z kobiecością i w związku z tym raz mężczyźni, którzy również z własnych z powodu dyskomfortu psychicznego mogą nie chcesz być kojarzeni z kobiecością, ale również lekarzy, którzy mogą nie przy wręcz nie przyjmować wrzucać nieprzyjemnymi komentarzami w stronę osób, które nie wyglądają kobieco to jest dosyć poważny problem 1 ze sposobów na rozwiązania można nie może nie tyle na sposobów na rozwiązanie co pierwszym krokiem do rozwiązania tego problemu jest uczynienie go w widocznym zgodnie ze starą zasadą wszystkich ruchów walczących, z czym sprawa trzeba wyciągnąć na światło dzienne i taką propozycją wysuwaną właśnie przez trans mężczyzną przez część osób niebinarnych jest to, żeby dodać do tekstów mówiących o aborcji do przemówień do różnych oficjalnych deklaracji różnego rodzaju określenia, które będą wskazywać na to, że nie tylko kobiety potrzebują aborcji nie tylko kobiety potrzebują o 5 ekologiczny no ale często ta sytuacja jest przedstawiana w taki sposób jako konflikt pomiędzy osobami, które chcą używać sformułowania strajk kobiet i strajk osób macie sami czy opozycja przedstawienie takiej opozycji w ogóle uczciwa nasze moją to jest absolutnie nie no nie można inaczej określić postulat, które można znaleźć gdzie pan by żadna organizacja po prostu użyłem aktywista czegoś takiego nie sformułował jest to łącznie wytwór 1 feministki Urszuli Kaczyński, który razem z osobą przeprowadzającą wywiad, który ukuł, że też podobno też wielki problem w Polsce osoby transpłciowej narzekają na nazwę strajk kobiet coś takiego się z wykroczeniowej nawet lekko oby tylko aborcja tak czy przeciwstawianie właściwie tej opozycji kobiet i osób macie sami to raczej właśnie co chciałam mieć na myśli, a nie już do samego strajku była strefowego emocji tutaj leży wokół tego określenia osoby z matrycami, ponieważ wiele osób ma rację odczucie, że po pierwsze jest trochę stacja medyczna trochę biologii żyjąca może nawet sprowadzające kogoś do organu inne osoby mają obawy o to, że jeśli będzie używać takich określeń to nagle zniknął zupełnie z horyzontu kobiety, że nie będziemy mówić o kobietach jako o podmiocie, a głównym podmiocie strajku natomiast, jakby coś dla mnie troszeczkę dziwna, że właśnie wokół osób z matrycami zrobiła się taka burza, dlatego że chyba pan nikt nigdzie nie mówił, że to jest też jedyna słuszna określenia, które należy używać jak książę jakiegokolwiek innego terminu to to zła jest cały szereg różnych form, jakie można ujmować osoby trans dyskusji aborcji np. można mówić osoby zachodzące w ciąży jeśli ktoś chce wspomnieć o kobietach można powiedzieć kobiety mężczyźni trans osoby niebinarne można po prostu wymienić jest naprawdę bardzo dużo sposobów i troszeczkę nie rozumiem czemu tak strasznie dużo uwagi poświęcono temu jedynemu Elżbieta i myślę, że dlatego, że po pierwsze, ta dyskusja się odbywa różnych przestrzeniach i ona jest Super kas tak zainteresowany to znaczy 1 osoba krytyki ta zabawa w głuchy telefon to znaczy jak jak przygotowywałam się na naszej rozmowy i starałam się jako śledzić równa dyskusje czy takie, które w ramach zboku czy te, które wynikają z publikacji nie wysokich obcasach czy w Gazecie wyborczej czy w innych mediach to ewidentnie widać, że bardzo o dużo pojawia się, jakby na łączach szumów, bo z tego temu MEN mówimy tak naprawdę o tym jak uwidocznić istnienie i doświadczenia pewnej mniejszości mniejszości, czyli osób tych mniejszości dziś kobiety nie są numeryczne mniejszością są są dyskryminowane w tym sensie mniejszościowy mam doświadczenia mniejszościowe, a jak uwidocznić tak tych w tym obraz tej rozmowie każde świadczenie grupy, która jest jeszcze bardziej mniejszościowa jeszcze mniej liczna, ale jednocześnie tak powinna być uwidoczniona po, jeżeli zakładamy rejestru na szczyt równości dla nas ważna to też ważne jest uwzględnienie całego szeregu postulatów, które może nie dotyczą właśnie większości osób np. na ulicach, ale które, bo powinny być dla nas ważni ja mam wrażenie, że tak naprawdę ta debata dotyczy właśnie nie tyle tego postulatu czy osoby z macicą powinny zastąpić kobiety zawsze księcia tylko raczej dotyczy tego czy osoby z macicą jest się pierwszym szerszą kategorią szerszym pojęciem, które włącza jednocześnie kobiety czy nie mam wrażenie, że większość osób, które jakoś krytycznie reagują NATO na dobry świetnie ja sama 1000 różne problemy, a zakładają takie założenie dziecku jest taki, że oto pojawiła się kategoria, która w kategorii rock szerszej niż same kobiety, że w tej kategorii mogą je mogą pojawić zarówno kobiety jak osoby trans Osadnik Gwarnej dalej tak RM i pewnie takiej roli określenie po prostu nie spełnia żadnych powodów, dlatego że tak wielu osobom kojarzy się właśnie tak powiedziałam nas biolog biologiczny niem kobiecości jak mamy całą tę tradycję tych macicy, które rzekomo nie pozwalały kobietom myśleć i być nie wiem sędzina, bo miałem w organizmach różne dziwne rzeczy, więc kobiety bardzo często rzeczywiście ruch szczególnie feministycznym brakują na to alergicznie po drugie, pojawiają się oczywiście głosy kobiet po histerektomii też ogromna rzesza 30 000 zabiegów rocznie skądinąd też szkoleń na temat feministyczne, które chcą się nie mówię, dlaczego jest tak dużo w Polsce, a znacznie mniej w innych krajach, które mówią każdy przypomina mi, że w takim razie było uczona z tej grupy im i innymi słowy pytanie jest takie nie to nie jest spór chyba o to tak mamy używać tylko wyłącznie określenia osoby osoby z macicy na określenie wszystkich osób, które są podmiotem politycznym np. strajków kobiet tylko raczej o to czy to jest język, który rzeczywiście włącza się to jest język, który komunikuje to co chciałybyśmy chcielibyśmy komunikować i też to jest język zrozumiały dla dla osób już jestem zresztą zrozumiałe, że zawsze problem by coś nowego wprowadzamy dopiero musimy przeprowadzić jakąś nie wiemy środy edukacji zapytaniami ze strony pojęciami, ale pewnie jest także niektóre z nich są lepsze i niektóre gorsza, a być może to skupienie na nas na tej kwestii w ogóle na tym określeniu wynika zwykle wszystko innego problemu to znaczy takiego momentu, w którym ruch feministyczny ruch progresywny tak można pewnie nazwać ruch przeciw osób są przeciwne tej temu patriarchatowi takim właśnie wydaniu prawicowej prawicowego populizmu czy ten ruch ma jakiś język jakiś sposób opisywania siebie w momencie, kiedy jest nim tak dużo różnych podgrup tak dużo różnych wizji tak, ale czy mamy do czynienia w Polsce taką eksplozję chorób o feministycznego, a i to jest taki moment, którym z trudem i w konfliktach w napięciu próbujemy wypracować taki jest, który będzie życzy liście włączający, który będzie jak najlepiej odzwierciedla to bardzo różne doświadczenia osób w tym ruchu są, a pewnie czasami się lepiej udaje czasami go Nina mało jest problem jest tutaj taki że, o ile właśnie dyskusja, jakie terminy będą tutaj najlepsi będą one za niezrozumiałe jakich używać, w jakich kontekstach używać też chodzi tutaj kwestia np. ekonomiczności języka tak krótkich formach ciężko dłuższe terminy zwierz zmieścić natomiast problemy stacji, że wg mnie ta dyskusja jeśli przynajmniej mówimy o niedawnych artykułach wysokich obcasach wywiad właściwie wysokich obcasach artykuł Katarzyny Szumlewicz to ta dyskusja się nie toczy, bo zamiast tego wrażenia, że trzeba tłumaczyć, że osoby trans tak wcześnie nie chcę zmieniać nazwy organizacji albo, że osoby trans nie chcą zakazywać kobietom mówić o sobie kobiet dotacje właśnie rzeczy tam czytała, że osoby trans nie są agresywne jako całość tak też zaprezentowała Katarzyna Szumlewicz, która wręcz mówiła o tym, że transakcje widzę przyjęła też nienawistnych strategii wobec kobiet ja bym bardzo chciała normalnej dyskusji, ale my nie możemy normalnej dyskusji naszym my tutaj możemy, ale w wielu miejscach w mediach nie możemy, dlatego że jest ona cały czas spychana przez właśnie tak jak mówiłaś albo głuchy telefon albo wręcz, że wydaje mi się jakieś próby przykręcenia karykatury z stworzenie karykatury z naszych postulatów, żeby bardziej nie oprze miasto może bardziej skompromitować problem stacji, że nasze postulaty jako osób transpłciowych nie docierają do zbyt duże grupy osób w społeczeństwie, więc jest naprawdę bardzo martwiąc się, że wiele feministek przekręca te postulaty przedstawia tak szeroko dostępnych mediach jak wysokie obcasy, gdzie z kolei osoby trans nie mają takiej możliwości swoich postulatów zaprezentować czyli, jakbyśmy to skracały to najważniejsze jest to, aby dać Platformę do dyskusji z 1 strony z drugiej strony pewnie bym jeszcze dodała od siebie jakoś to dyskusje wprowadzić taki rzeczowy ton, bo też wywiady, których na, które jeszcze się po powoływały i tekst, o których mówicie też często w nich osoby nazywane też kami właśnie tym mianem nazywane mówią nauka o hejcie omówienie na liście, które też spotkała, więc też kolejny problem całej sytuacji, ale mam pytanie o własne były takie krótkie na koniec już proszę o krótkiej odpowiedzi jak można wyjść z tej sytuacji, czego nas ona nauczy bardzo bardzo optymistyczne założenie, że konflikty nas czegoś uczą mam nadzieję, że tak jest mamy już nam się uda wydobyć trochę tego głuchego telefonu i zacząć rzeczywiście rozmawiać o tych różnych tematach, które się pojawiły, bo temat nie wiem istnienia zegnij przemocy na lewicy też ważnym tematem, ale nie wiem to jest temat, który akurat dotyczy właśnie specjalnie osób trans, a nawet jestem głęboko przekonana, że nie więc, więc dla mnie nie tylko na pewno tak czy się, że połączenie 2 tematów jest jakimś być może niekoniecznie najlepszym sposobem na rozpoczynania dyskusji i popiera czy dla mnie ważne jest to, żeby po pierwsze, dyskutować o tym języku, którego używamy, jakby pamiętać o tym, że to co dla nas jest jasne dla osób nie jest jasne i często niekoniecznie odrzucają jakiś nowy język nowe określenia czy nowy sposób mówienia oczywistości, dlatego że są przeciwne prawo, jakiej grupy osób, dlatego że naprawdę, żeby zrozumieć te 2 co, do których tutaj rozmawiamy trzeba mieć chociażby kapitał kulturowy, który po prostu większość dla większości osób jest niedostępne rzeczywiście musimy pracować na takim językiem które, które jest jak najlepszy jak najbardziej otwarty w takim sensie, że nie trzeba mieć nie wiem to ukończone studia na centrach, żeby się w to włączyć, ale podstawową kwestią jest oczywiście to, żeby były obecne w przestrzeni publicznej głosy osób, które dotyczy właśnie osób czas po prostu część tego nie będzie nie będziemy miały to znowu będziemy dyskutować o o kimś ponad 3 i ich głowami zaczęli z pracami w tym sensie absolutnie ten postulat obecności widoczność i mówienia własnym głosem jest podstawowy Nina w dużej mierze się zgadzam, a wydaje się, że największą nauką jest to, żeby w tematach dotyczących osób trans słuchać osób trans rozmawia z nimi nie próbować zaklasyfikować jako jakiś agresywny roszczeniowy mniejszości podobny sposób w jaki rząd PiS robi to stało się społeczności LGBT nie przekręcać naszych postulatów nie ma nie polować naszymi słowami nie próbować stereotyp izolować czy Zang czy zamykać w jakiś mizoginii stycznych w ramach po prostu mam nadzieję, że te doświadczenie sprawi, że w ruchu feministycznym będzie trochę większa świadomość odnosi się tego, żeby faktycznie nas włączać w jego działanie, a nie traktować po prostu jako kogoś kim się mówi, a nie podmiot sam sobie bardzo wam dziękuję za rozmowę moimi państwa goszczenia mi były Nina Kuta aktywistka i kobieta trans dziękuję bardzo, dziękuję oraz prof. Elżbieta Korolczuk Uniwersytet warszawski i Uniwersytet co będąc bardzo dziękuję dziękuję również to dramat ja nazywam Anna Piekutowska po informacjach na rozmowy o funduszu feministycznym zaprasza Małgorzata Połczyńska biuletyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA