REKLAMA

W których branżach w kryzysowym czasie można próbować sił z nadzieją na biznesowy sukces?

Podcast przedsiębiorczy
Data emisji:
2021-01-18 05:30
Prowadzący:
Czas trwania:
33:28 min.
Udostępnij:

Pandemia i wywołany nią kryzys wywróciły gospodarczy świat do góry nogami. Ale i taka sytuacja jest okazją do szukania biznesowych okazji! W których branżach w najbliższym czasie rysuje się szansa na sukces? Posłuchaj rozmowy z dyrektor Departamentu Analiz i Strategii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Pauliną Zadurą.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest bank Milenium oferujący konto mój biznes dla firm jak założyć i prowadzić własną firmę podcast przedsiębiorczy zaprasza Wojciech Kowalik dzień dobry w szukaniu biznesowych możliwości w tym roku królem jest internet i to nie tylko handel w sieci, ale mnóstwo innych pomysłów związanych z działalnością online, bo przecież np. ktoś musi taki chleb zaprojektować ktoś wypromować przyzwyczajamy się do nauki szkoleń w domu przez sieć, więc Rozwiń » możliwości jest sporo w pandemii doceniamy lokalność może, więc biznes skierowany do naszego najbliższego środowiska w boomie deweloperskim zadziałają usługi remontowe w czasach pandemii produkcja środków higienicznych myśląc ekologicznie może produkcja naturalnych kosmetyków szanse biznesowe są nawet dla cierpiących w kryzysie restauracji kawiarni rozmawiałem na ten temat dyrektor departamentu analiz strategii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Pauliną zadłużą w takich trudnych kryzysowych czasach, które w tej chwili mamy, jeżeli ktoś ma pomysł i chciałby spróbować swoich sił w biznesie powinien dobrze przemyśleć, której branży może działać pandemia uderzyła można powiedzieć jednak wszystkich takich i biznes i społeczeństwo i też instytucje publiczne, więc tak naprawdę każdy z nas obecnie musi chociażby minimalnym stopniu zaadaptować się do nowych warunków, więc to można w uproszczeniu powiedzieć, że tak część branży zdecydowanie tak absolutnie nie warto umocnić nie warto tak nie nie warto teraz inwestować w branżę turystyczną, ale tak naprawdę to jest to jest taki PIT ani czy w tej chwili nie warto jeśli myślimy o strategii za rok albo za 2 lata to może jednak branża po dużych przemianach na pewno odbije i będzie zupełnie inaczej może być bardzo bardzo zyskowna, więc ja bym to jednak tak ustawiła, że jakby sytuacja obecnego kryzysu pokazuje pewne takie działania, które muszą wykonać wszystkie firmy, która w zasadzie działania powinny być wykonywane zawsze mówię tutaj np. o tym, że trzeba myśleć strategiczne i strategicznie trzeba mieć różne scenariusze rozwoju co by nasze badania pokazują nie tylko nasze, że było, żeby na tym firmy wygrywają i one i ono wtedy odporne na różne kryzys biznes internetowy to jest ta przyszłość właśnie na najbliższe miesiące, która jeśli chciałbym wystartować z działalnością zadziała czy jakby to jest taka można powiedzieć nawet nie kwestia konkurencyjności tylko takiego takiej konieczności biznesowej, dlatego że na jak 2 wszyscy wiemy co się co się wydarzyło jak w pewnym momencie firmy z dnia na dzień po prostu w dół duża część z nas musiała się zamknąć i potem szybko szukać ścieżek wyborca ma do klienta i my właśnie pół robiliśmy badań jest słów bankiem światowym parę dni temu dopiero publikowaliśmy wyniki drugiej edycji a gdzie zadawaliśmy pytanie firma właśnie jak sobie radzą w tej sytuacji UE covida, jakie wprowadzają ono nowe rozwiązania o gości, jakby takiej ciekawej takie trochę no zobaczymy w takim razie jak firma sobie poradzą w przyszłości było to, że połowa firm w ogóle o niezależnie od tego czy spadała sprzedawczynie i nie po planowały podejmować żadnych działań takich cyfrowych, żeby poprawić funkcjonowanie firmy ale, ale też był znaczny procent firm 17% firm, a albo za podjął nowe działania albo zintensyfikowało co już miało 30% już wprowadziło w ogóle działania takie już były firmy świadome, więc można powiedzieć połowa firm zdecydowanie prowadzi takie działania połowa nie i myślę, że pyta druga połowa jednak powinno się mocno zastanowić nad tym, jakie procesy w firmie może digitalizować, bo to nie jest kwestia pandemii i przeczekania tylko ten trend był już obecnie przed anteną jeśli jestem początkującym przedsiębiorcą, w jakich branżach mogę myśleć, że w najbliższych miesiącach będą przyszłościowe i pozwolą rozwinąć firmy nie pan z tym zakładaniem firmy to to jest wiele, jakby bo, jakby wyzwań przed którymi stoi przedsiębiorca i toteż ich wyniki badań pokazują, że to, czego brakuje takim młodym przedsiębiorcą młody, ale część jak i niekoniecznie wieku same osoby, która zakłada działalność tylko tylko po prostu wieku firmy to to są kwestie zarządzania firmą Impel Kluz kwestie finansowe, które są zawsze gości dość oczywistą odnalezienie się w gąszczu przepisów, więc to są rzeczy, które niezależnie od pandemii są dla są dla tych firm po prostu bardzo dużym wyzwaniem natomiast jeśli ich jeśli chodzi o takie branże branże, które teraz warto nie warto ja bym tak jakoś odwróciła to przez to jak w ogóle firmy muszą teraz zmieniać i właśnie co może zaoferować taka nowa firma albo firma, która po prostu planuje zmianę produktu tak albo usługi bo, żeby odpowiedzieć na nazywanie pandemii i nie możemy się zastanowić nad nad branżą gastronomiczną tak, która jest takim ciekawym przykładem bardzo trudnej sytuacji teraz, gdy jest obserwowana IT, że firma działają działają, ale zupełnie formule online i pewnie jest różnie w różnych częściach kraju tak małych mniejszych miastach natomiast można zaobserwować, że jednak funkcjonowanie w trybie online gastronomicy bardzo sprawca ja nawet pan zachodzą przez swój dom ze zdziwieniem zauważyłem z dnia na dzień założył jedno zresztą rację kolejki, jakie są, jakby przeciekach wirtualnie ma na ten posiłek też upaść pokazują że, aby po prostu społeczeństwo tego potrzebuje, bo nawet braku czasu takiej porze to, że spora nowość dla Ireny spora część z nas pracuje w domu to nie oznacza, że nagle wygenerowaliśmy czas na to, że było, żeby przygotowywać posiłki i całej rodzinie a, ale myślę, że tak patrząc się szło, bo to takie też się to takie sprzedawanie oraz online to też jest taka odpowiedź na bieżące wyzwania, a myśmy o tym od tej branży za kilka miesięcy jak już będzie wiosna jak obostrzenia będą mniejsze albo w ogóle tak za kolejny czas, kiedy konsumenci jednak już się zmienia taki był już dotknęliśmy tego zagrożenia niepokoju i duża część z nas może jedynie wrócić takie umowy sprzed pandemii UE, łącząc toteż, jakby ten tryb pracy zdalnej oraz, która może nie będzie całkowicie zdalną na co będziemy pracować w trybie hybrydowym to się wydaje, że w branży gastronomicznej mogą zajść takie duże zmiany tak jak nie wiem przed pandemią obserwowaliśmy inflację więcej fajne różnych kafejek, które nawet ludzie pracowali tak przychodzili odchodzili z komputerem 23 godziny pracowali im się wydaje to szansa dla tego biznesu właśnie, dlatego że ludzie na tej pracy takiej hybrydowej nie będą jak będą albo pracowali w domu albo zbiór, ale też będą chcieli wyjść z tego domu nie nie jakiegoś wynajętego na chwilę biura kilka godzin tylko wtedy właśnie takiej kafejki i to mogą się stać miejsca takiej właśnie Cichej pracy, której też będzie można zaoferować jakieś spotkania z mądrymi ludźmi z biznesem tak żeby, żeby też poczuć się razem, ale się siedzi w domu, a jednocześnie pracuje, więc takie trochę mogą się stać para biura inni myślę, że to firmy jak z tej branży mogłyby teraz tak strategicznie się zastanowić, żeby napisać scenariusz taki koszt takiego przedsięwzięcia czy tylko może tylko może zagrać, a na pewno impulsem właśnie zdecydowanym do tego jest to, że ludzie będą pracować z domu, bo firma Kaszub zobaczył, jaka jest obniżka kosztów, a dla ludzi, że nie trzeba wynajmować biura, a i bezpieczeństwo pracowników sklep internetowy to może być też dobry pomysł na działalność gospodarczą w najbliższym czasie nawet dane GUS-u pokazują, że rzeczywiście w sytuacji lockdownów centrów handlowych na sprzedaż do internetu przenosi no to jest właśnie kolejne zjawisko, na które jakby firmy też powinny o tym pamiętać, że taki trend trochę, jakby pewnie w niektórych społeczeństwach dni w Wielkopolsce był wymuszony tak to są kraje, w których ten handel było jak już dziś przed pandemią był na dość wysokim poziomie, ale właśnie dokładnie tak jak pan mówi w Polsce też wskaźniki skoczyły, bo ludzie zostali do tego niejako zmuszeni natomiast jeśli zostali zmuszeni także oni właśnie już poznali różne sklepy, w których można kupić online już się zapoznali z tymi aplikacjami płatnościami to jest jestem przekonana, że nie jest to możliwe potem, że po prostu po kilku miesiącach nagle się od tego odwrócą bo, bo już nabyli tą wiedzę zobaczyli, jakie są tego zalety i oczywiście, jakby ta chęć po po spacerowania po sklepach zawsze jest jakiejś części społeczeństwa, ale myślę, że tutaj właśnie biznes już musi wiedzieć, że po prostu jest to na pewno sposób komunikacji z klientem, które w, które muszą rozwijać z 1 strony właśnie, dlatego że klient będzie tego oczekiwał, ale też wiele firm na pewno teraz pandemii bardzo szybko się uczy tego, że właśnie temu nie pozyskany przez internet, jakby o wiele więcej mogą się tym 5 dowiedzieć i mieć z nim takiej takich rzeczywisty koszt za rzeczywiste daje taki dość bliski kontakt właśnie przez te przez media tak jeśli ludzie po prostu chodzą po sklepach to nie da się tego klienta tek tak zachęcić tak nie wszyscy lubią podpisać się pod znaczy po prostu Pers powiedzieć, że w całej ich zostawiać Slater albo albo kupią kartę sklepu, żeby być powiązaniach, ale jak już mamy tego klienta w internecie mamy jego historię zakupową on, więc w i jest wtedy jak wiele łatwiej tak mówi Lipko śledzić jego klienta, ale też go tak naprawdę mądrze prowadzić współpracować z nimi usługi internetowe zresztą też wydają się mieć przyszłość jeśli nie wiem jestem dobry języka angielskiego to taka działalność w postaci korepetycji online nowych będzie też miała przyszłość, bo chyba już do tego powoli zaczynamy się przyzwyczajać tutaj to jest jakby 1 kwestia dotycząca tego jak w ogóle Polacy się uczą no to jak korepetycje to jest takie taka branża, która funkcjonuje od dawien dawna dawna można powiedzieć, że jadu tak powstaje przecież też dużo dużo publikacji na temat tego jak bardzo źle na młodzież działa już ta nauka online jeszcze dawanie korepetycji to jest jakby jeszcze dołożenie do tego problemu natomiast są też oczywiste zalety tego, że po prostu się nie marnuje czasu i osoby uczącej się i nauczyciela, więc to znowu jest jakby taki efekt konieczności, że coś takiego się będzie będzie rozwijało natomiast też, jakby impulsem do rozwoju tego na pewno jest to wspomniany na początku to uczenie się Polaków, bo też park prowadzi badania to jest bilans kapitału ludzkiego, gdzie obserwujemy w jaki sposób Polacy Polacy się uczą i 51% z nas przede wszystkim uczy się przez internet to są dane za 2019 rok 2017 to było 44%, więc okazuje się, że jednak ta nauka przez przez media elektroniczne jest jest bardzo, jakby popularną i taka naturalna dla nas, ponieważ kolejne by kolejny sposób uczenia się poprzez Anna czytanie książek materiałów drukowanych to już już w ten sposób nauki wybiera 38% z nas natomiast jak spojrzymy w jaki sposób ludzie uczą się w miejscu pracy, jakby co pracodawca oferuje to po szkole jest dziwny rok więc, że jednak ze z takich szkoleń online i pracodawcy jest także np. w przypadku mikro małych przedsiębiorstw to jest zaledwie 12,5% firm, które oferują swoim swoim pracownikom w przypadku średnich dużych firm wspólnie co lepiej, bo to co piąta firma, ale właśnie to zaskoczyło mnie te wyniki, jakie jest rozdźwięk między tym w jaki sposób ludzie chcą się uczyć, a tym co o tym co oferują pracodawcy co może być właśnie też efektem tego szoku dla firm szkoleniowych obecnie, która po prostu odpowiadały na potrzeby pracodawców w większości oferowały szkolenia stacjonarne, a teraz muszą proponować szkolenia online jak i być może właśnie im wcale nie będzie takiego szoku od strony pracownika i proszę bardzo, bardzo rozwija, więc myślę, że tak, jakby ta branża branża szkoleniowa korekta tak korepetytor ska o tyle, jakby może się świetnie bronić w związku z pandemią lub z takimi innymi prezesami, że ma bardzo po prostu wygodne narzędzia do do tego, żeby po prostu swoją ofertę zmienić i ma już nigdy na to gotowe społeczeństwo swoją szansę biznesową przy okazji tych biznesów internetowych mogą mieć też firmy około biznesową internetowe takie nazwijmy, czyli tworzenie stron internetowych, czyli marketing sklepów internetowych niewielkie firmy kurierskie, które dowożą zamówienia do klienta, więc tak naprawdę ten biznes internetowy tworzy wokół siebie całą otoczkę możliwości działań gospodarczych pewno myślę, że zdecydowanie tak i to jak pan mówi tutaj właśnie tych firmach, które mogą tak właśnie tworzyć rodzaj klastra takiego cyfrowego dla dla innych branż to też pokazuje taką szansę szansę rozwojową dla małych firm i i toteż jest, jakby taki trend pozytywny jeśli chodzi o odpornej gospodarki, dlatego że jeśli jak będziemy w kolejnych miesiącach po prostu wydobywać się z tego kryzysu, ale przed nami kolejne wyzwania tak środowiskowe, która chwilowo ucichł jeszcze w czasie pandemii i jakby wszyscy czujemy taki no takie zaniepokojenie, że może jak pandemia to nie jest koniec wyzwań przed którymi stoi stoimy po prostu jako jako społeczeństwo na całym świecie, ale i z podobnymi problemami borykają różne kraje, więc właśnie te małe firmy lokalne tak które, gdzie bardzo dobrze by było, gdyby właśnie firma, która obecnie działają rozglądał się w swoim otoczeniu, kto jest, jakby w pobliżu, kto może stanowić dla nich takie wsparcie biznesowe, gdzie firmy mogą po prostu konkurować na innych polach, ale mogą współpracować na jakimś 1 wybranym polu i to też się wydaje mi się, że jak wracając z takich jak horyzontalnych założeń, o czym firmy powinny pamiętać mówiła o tej o tej strategii takich takim myśleniu tworzenia sobie scenariusze to drugi temat bardzo istotnie to jest właśnie współpraca między między firmami, bo też można sobie wyobrazić taką sytuację, że mniejsze firmy powiedział, że jest na to nie stać np. może stronę internetową nie jest takim wyzwaniem zresztą w Polsce 70% firm ma własną stronę internetową, więc to tylko będzie narastało, ale są różne usługi, które właśnie firmy mówią mogą powiedzieć, że ich na to nie stać tak nie nie zatrudnią kurierów, bo nowo to jest to jest zbyt drogie taki klient temu to nie sprosta są są małą firmą, ale jeśli tak o sobie myśleć kilka firm by jak stworzyły wspólną Platformę sprzedażową tak różnymi produktami i żeby podzieliły się im ten następnie tymi kosztami Kuriera to by wyglądały zupełnie zupełnie inaczej i właśnie ostatnio tak się zastanawiałem patrzący po tak swoim najbliższym otoczeniu potrafi człowiek jest takich zanurzone w swoją lokalność i ja mam naprzeciwko domu bazarek tam, gdzie tak naprawdę można powiedzieć, że pandemii te firmy ta nie nie przestały funkcjonować w zasadzie nie nie miały takich problemów jak większość biznesów, ale są pomyślałam no tak, ale mamy teraz w Londynie, a nie wcześniej mieliśmy smog też były były zalecenia dla różnych grup dzieci starszych osób, żeby wychodziły z domu jak np. przyjdzie takie nie wiem można umożliwić morowe powietrze, które nam utrudni w ogóle też wychodzenie z domu to to właśnie tego typu firmy na bazarze, gdyby miały ten kontakt z klientem online to właśnie mogłoby bez problemu swój biznes po prostu przetrzymać do internetu klienci kupowali przez internet i i właśnie ta lokalność bliskość do swoich klientów to się ogranicza jakiejś po prostu części dzielnicy też ten koszt kurierów nie był nie był drogi tylko właśnie tak się zastanawiam czy ktokolwiek na ten rok zarząd myśli w ten sposób, bo większość w bardzo duża liczba firm w Polsce została zmuszona po prostu do przeniesienia biznesu do internetu i to się działo w niektórych branżach po prostu z dnia na dzień to niektóre branże są uśpione takim przykładem jest właśnie ten ten bazarek, a to jest uważam czas właśnie dla tego typu publiczne psu, żeby coś, bo znaleźć dostęp do klienta tak nie tego klienta bądź w pewnym momencie po prostu może na ten na ten Dwór nie wejść nawet, więc trzeba szukać połączenia i sposób, więc wracamy też do tego tematu i cyfryzacji, że w zasadzie każda firma powinna przemyśleć w jaki sposób zdigitalizować swoją komunikację klienta i tu też mogę pokazać się, bo jak duże warto się nad tym zastanowić to pokazuje też nasze wyniki badań te wspomniane na początku bankiem światowym jak pytaliśmy firmy, jakie formy cyfrowe tak jak, jakie procesy w firmach czy radykalizują to czy się spojrzało na branże przemysłową produkcyjną handlową usługową wybijały się wszędzie marketing sprzedaż i oczywiście wystawa odpowiedź na bieżącą zimną bieżącą potrzebę, ale są właśnie pokazuje, że robi to duża liczba firm, więc pozostałe też muszą podciągnąć się do tego standardu rynkowego w dalszej części wchodziły takie tematy jak cyfryzacja zarządzania firmą czy przemyśle po prostu ze względu na koszty czas też, że kwestie taktyce i cyfryzacji produkcji, bo to po prostu zabiera więcej czasu przed liczną internet natomiast takie działanie lokalne, które pani wspominała, toteż dla kogoś, kto myśli o założeniu własnej firmy może być dobry pomysł no bo o tej lokalności myślimy chyba częściej chodzimy na tym przysłowiowe bazarek, którym pani mówi faktycznie jeśli jeśli firmy takie lokalne zapewni taką swoją widzialność właśnie w internecie i stworzą usługi które, które są, które są po prostu atrakcyjny dla dla klienta dla takiego nowoczesnego klienta to zdecydowanie uważam, że mają szansę na to, żeby po prostu potem już został zostać trwale w społeczeństwie też taki mamy, więc przemyślenia nawet przez przerabialiśmy taki taki Case ma to na studiach podyplomowych, gdzie właśnie zajmowaliśmy się z transformacją cyfrową firm i rozpatrywany był przykład wiek pary nie osiedlowe, które w Polsce bardzo jak bardzo dobrze ten branża sobie radzi się, żeby piekarni jest coraz więcej Polski polskie pieczywo też jest bardzo chwalony ceniony nie tylko przez Polaków i w sumie, jakby tych piekarni powstaje, gdy dużej bliskości bardzo dużo ja patrzę zawsze z takim zdumienie ma na kolejki także ludzie no tak cenią sobie stołu to jakoś nie są w stanie stać kolejkach mamy się zastanawialiśmy nad tym jak to spowodować, żeby właśnie tych kolejek nie było, żeby wszyscy mieli dostęp do dobrego pieczywa i no właśnie pomysły były takie, że piekarnie jak mogłyby mogły rozglądać się, które są jeszcze w biznesie w właśnie w tym otoczeniu lokalnym, które są ważne tak dla dla codziennego życia ludzi albo codziennie potrzebujemy chleb nowy może to dzień albo co drugi dzień mleko warzywa owoce i właśnie, gdyby takie kilka, jakby takie firmy lokalne funkcjonowały na wspólnej Platformie takiej sprzedażowej albo tworzyły wręcz takie pakiety dla dla dla konsumenta bądź nie musiał też codziennie czy drugi zastanawia się co kupić tylko po prostu pewne produkty są potrzebne do życia i zobowiązywał się właśnie do opłaty miesięcznej to też by ta wizja lokalna dzięki temu było stabilniejsze bardziej przewidywalne i znowu miałby szansę na na rozwój, dlatego że komunikuje się cały czas klientem widzi jak zmieniają się jego potrzeby jeśli funkcjonujemy w taki sposób, że po prostu się tylko chodzi do sklepu jest jakimś anonimowym klientem to wszystko dobrze działa jakiś koniunktura jak nie ma problemów, ale jak mamy pandemię wszystko staje się bardzo problemowy wejdźmy na chwilę z internetu pani dyrektor chciałbym też rozmawiać o kolejnych branżach przyszłościowych, które mogą się takimi okazać deweloperzy np. budują w tej chwili na potęgę no to może jeśli mam takie umiejętności potrafię no to firma remontowa w najbliższym czasie może być taką, która pozwoli mi nieźle zarobić różne takie przesłanki rynkowe, bo może jeszcze nie wprost, jakie się jakieś statystyki no tak po pierwsze, jak wiemy całe co robią Polacy jak mają nadwyżkę finansową inwestują w mieszkania, tak więc to jest jakby też taki stały mechanizm zaszyty w naszym społeczeństwie traktujemy jako jakąś sensowną inwestycję również się fakt tego, że faktycznie będzie nam się zmienia ten sposób sposób życia pracy, że tak jak kiedyś był taki trend jakiś sposób oddzielić życie zawodowo od życia osobistego stworzyć jakiś balans życiowy dalej jest ważna nowina znów jak wiemy nie ma się co oszukiwać jest coraz trudniejsze, dlatego że mam się praw dzieci umieszcza Eli już teraz nawet 11 firma czy firmy meblowe w ogóle ten sektor sektor właśnie remontowi takiego na takich jest sektor który, który myśli o tym w jaki sposób my mieszkamy żyjemy to ma duże szanse rozwojowe, dlatego że no po prostu musimy czasem zmieniać wystrój naszych mieszkań, żeby dało się pogodzić, jakby wszystkie potrzeby członków rodziny na NATO, żeby właśnie uczyć się pracować i jeszcze jeszcze rzecz taki sposób jak niesatysfakcjonujący godne, więc myślę że, że tak jak najbardziej na bieżąco teraz to też wiemy jak jest jesteśmy w domach, jakby nie ma nie ma tyle czasu, żeby w ogóle nie ma nie ma możliwości wejść do teatru do kina to ich remontów siedzeń bardzo duża, więc to jest Efa tak naprawdę branża, która może bardzo dobrze zarobić teraz nad morze dobrze funkcjonować, która ma też bardzo taki, jakie szanse na rozwój, ale poprzez właśnie też tak naprawdę takie innowacyjne rozwiązania jak jak pomóc ludziom zaprojektować na nowo swoje fizyczne funkcjonowania o jeszcze 1 branży chciałbym porozmawiać, bo ona w czasie pandemii zrobiła mówiąc kolokwialnie furorę to jest branża produkcji dystrybucji środków higienicznych taka niewielka domowa wytwórnia mydła np. pewnie też ciągle sprawdzi, bo chyba już nauczyliśmy IT i higiena nawyki zostaną z nami na dłużej no myślę, że tak mam nadzieję, że tak im, jakby no, bo takiej potrzeby związane z sens i higieną osobistą no też pokazuje to, że jedynym tego typu podmioty w ogóle nie zostały zamknięte aktywów też potrzeby to są pierwsze potrzeby jak takiego funkcjonowania codziennego Polska też się jak jest jakby różni się w Polsce branża kosmetyczna farmaceutyczna bardzo dużo eksportujemy tego typu środków i produkty są popularne znany na całym świecie, więc to jest jakby 11 rzecz, że ta branża po prostu w Polsce musi posiadać dobrych specjalistów dobry też marketing księży to się rozwija natomiast na to się właśnie nakładają te kwestie takiej autentyczności jakości produktu, bo też jesteśmy w takim pędzie, że konsumenci szukają produktów które, które są dobre w przypadku kosmetyków np. testowane na zwierzętach naturalne i jest to znowu taki trend niezależnie od niezależnie od pandemii, ale któremu, jakby właśnie pandemia chwilowo chwilowo też pomaga, bo potrzebujemy tylko te znacznie znacznie więcej może być bardziej bardziej interesujemy, ale na to by jeszcze właśnie nałożyła taki kolejny trend, który my z kolei obserwujemy w środowisku start-upów jak tych młodych firm które, które są przedmiotem wsparcia agencji efekt i jakby te firmy raportują, że dla nich jakby ich w takim w takim dna firmy jest bardzo ważny ma bardzo ważna kwestia takiej transparentności transparentności odpowiedzialności biznesu przed konsumentem i to jakby wynika z tego, że po pierwsze, konsument tego oczekują konsumenci mają bardzo dużą wiedzę i bardzo krytycznie patrzą na na produkty więc, jakby przez biznes, odbijając piłeczkę mówi tak my chcemy tworzyć dobre jakościowo produkty można sprawdzić to sprawdzenie jest też łatwiejsze, ale też, jakby bubla są bardziej kosztowne, a wszystko znowu przecieka do internetu i ich i może pogrążyć firmę jeśli nie produkuje dobrych jakościowo produktów, więc wracając do pytania takie korzenie, jakby nowy nowych produktów, które mają silnie, jakby zakorzenioną, bo jakość naturalności to jest koszt kluczowe w przypadku branży kosmetycznej to znowu jest to jest bardzo ciekawa opcja biznesowa i Warta rozważenia też dla ludzi, którzy sami docenią, bo chodzi też o to, żeby ten biznes był wiarygodny przed klientem, żeby jak sam przedsiębiorca właściciel tej firmy też się ze swoją osobą uwiarygodnia oto sprzedaje się jeszcze nam przychodzi do głowy, w którym kierunku możemy np. w tym roku udać się biznesowo i udać się biznesowo od razu pomyślałam, a gdzieś wyjechać biznesowo to element no to tutaj wchodzimy w ten trudny temat turystyki, a więc, ale wiem, że nie o to pytał tak tylko tylko jako siły, jaką jeszcze inne branże warto na pewno wspomnieć o trochę wspomnieliśmy tej edukacji online tak tych korepetycjach, że jakby 1 rzecz to jest funkcjonowanie online i tworzenie kursów tak będzie po prostu człowiek siedzi przy komputerze uczy, ale będą jak w tej branży będą się rozwijały też technologie PR-owe tak takie myślę, że jesteśmy bardzo duża będzie tego w przypadku takiej edukacji formalnej, żeby dzieciom ułatwić naukę, więc wszystkie takie produkty, które nie będą takim taką płaską naokoło wyświetlania slajdów w komputerze tylko technologie będą technologie wzmacniające taki gdzieś, gdzie po prostu będzie można rozszerzonej rzeczywistości się uczyć się po prostu te rozwiązania, które teraz bardzo popularne w branży gamingowej one przejdą do branży edukacyjnej, więc tu też warto się pochylić jeśli mają osoby myślące o biznesie kompetencje do tego, że warto po prostu takie technologie rozwijać promować w tej branży edukacyjnej no i kolejna rzecz to w jak chyba też znać to oczywista, ale też bardzo trudna związana z ochroną zdrowia ja, gdzie też już przeszliśmy po prostu ścieżkę zdrowia i część ma na porady na telemedycynę co też na pewno branża zauważyła, że z korzystnym po pierwsze, byliśmy zmuszeni, bo w pewnym momencie od tego żeby, żeby Grota porad właśnie było w oparciu o o porady telemedyczne, ale też na pewno zauważono jak w przyszłości może to jak by zmniejszyć obciążenie branży medycznej, że społeczeństwo treści przekonuje do tego, że nie zawsze z tym swoim niepokojem zdrowotnym katary i poczuciem, że rozwija się jakaś choroba niekoniecznie trzeba wędrować do przychodni, ale że właśnie nie wiem porady telemedyczne nawet co drugi dzień w tej sprawie powodują, że pacjent się lepiej czuje jest i ma poczucie zaopiekowania nie musi koniecznie właśnie chodzić po różnych placówkach medycznych, więc tu też będzie się rozwijało, a wokół tego z kolei tak jak rozmawialiśmy wcześniej będą się rozwijały firmy firma informatyczna, które będą oferowały różne rozwiązania ułatwiające komunikację oraz jak metody też takiego badania zdalnego o biznesowych szansach rozmawiałem z dyrektor departamentu analiz strategii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Pauliną Zadura Wojciech Kowalik dziękuje i do usłyszenia podcast przedsiębiorczy na tokfm PL i aplikacji TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODCAST PRZEDSIĘBIORCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA