REKLAMA

KultOFFe: V Symphony Macieja Zielińskiego

OFF Czarek
Data emisji:
2021-01-18 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w czasie w tym roku Szanowni Państwo przypada 250 rocznica urodzin Ludwika van Beethovena także Beethovena będzie w tym roku bardzo bardzo dużo jak mniemam dzisiaj w programie Owczarek taki Polski Beethoven można powiedzieć, czyli Maciej Zieliński kompozytor aranżer producent muzyczny dzień dobry dzień dobry dzień dobry dziękuję za tak wspaniałe przedstawienie tutaj podobieństw jest więcej Szanowni Państwo, bo podobnie jak Ludwik to pan Maciej także komponuje symfonię i i to Rozwiń » też podobnie jak nasi tutaj są też różnice bo, bo Ludwik konsekwentnie jednak podążał od pierwszej do drugiej trzeciej i dalej, a pan Maciej Zieliński tak mówi no dobra to pierwsza napisałem, ale fajnie było piątą napisać, więc pan Maciej Zieliński użył takiego wybiegu swoją kolejną symfonię nazwał wiz symfonii, czyli Symfonia VU, ale oczywiście możemy także odczytać jako piąta Symfonia, która jest bardzo ciekawa, bo jest połączeniem tradycji ze współczesnością oprócz tego jest oparta też na motywach graficznych to to wydają się niesłychanie fascynujące, że muzyka szczególnie muzyka współczesna i troszeczkę przez przepływ biega zupełnie nieoczekiwane nieoczekiwane kierunki i i właśnie jak połączyć grafikę i muzykę to jest pytanie, które spędza sen z oczu nota to rzeczywiście w tym utworze miałem dużo inspiracji tak pozamuzycznych w kształt litery FAU jego odwzorowanie graficzne w partyturze sobie tak jakby cyfra też 5, która się pojawia w utworze na różne sposoby często była taka taka zabawa konceptualne pomyślałem sobie, że fajnie byłoby skonstruować taki utwór postmodernistyczny z tego typu elementami ta tą grafikę można zobaczyć w partyturze ona jest widoczna gołym okiem to są kształty, które układają się liter VU w różnych odwrócenia ach, w też forma utworu ma kształt litery odwróconej litery FAU także jest jest tutaj dużo takich ciekawostek przez przez trzecią część, jakby w wyciągnie się przebiega oś symetrii i część pierwsza druga potem zyskuje swoje odbicie lustrzane w części czwartej piątej, więc te części czwartej i piąta, jakby są też w jak grany od końca tak to był zestaw różnego rodzaju pomysłów, które ja, które gdzieś tam kreatywny sposób ogrywają tą liter VU numer symfonii, do której zawsze chciałem dotrzeć ale jakby wzorem Beethovena jego archetyp licznej piątej symfonii, ale nie sprostałem jeśli chodzi o cierpliwość i przeskoczyłem pierwszy do piątej wraz, a to właśnie tak tak sobie by próbuje tutaj stworzyć te paralele pomiędzy panem bytowe, czyli np. wyobrażam sobie Ludwika, który zaprasza kolegów mówi ojciec coś wam tutaj zaraz zagram co na to mówią no spoko spokojnie to cud, że spółka oddała generalnie spoko, a pan zaproszę kolegów mówi coś puszczą mówią okej panowie to dobrze dobrze, ale nie czy zauważyliście, że druga część jest lustrzanym odbiciem czwartej, a piąta po Kosie wskazuje w kierunku słońca, a w takim razie oko bank to już się to podoba w Tychach by oczywiście bardzo często z wykonawcami rozmawiamy różnych elementach elementach utworu, które nie są oczywiste i trzeba trochę czasu poświęcić, żeby jakiś system odszyfrować te elementy koncepcyjne które, które gdzieś tam sobie wymyślałem właśnie, pisząc utwór natomiast natomiast na to są tylko takie pomocnicze w elementy jeśli jeśli wykonawcy chcą je poznać i pomoże im to w zrozumieniu utworu w wykonaniu nie zawsze nie zawsze to jest potrzebne żeby, żeby aż tak głęboko wnikać utwór i w jego tą tą datą początkową ideę, chociaż zwykle lubię się podzielić tymi informacjami z wykonawcami mam mam wrażenie, że wielu wykonawców chce głębiej wniknąć utwór pomaga im to potem w wykonaniu na pewno tego typu elementy dyskutowałem z dyrygentem bo, bo właśnie gdzieś tam dyrygent zwykle jest tą osobą, która wnika głęboko utwór no tak musi usprawiedliwić swoją gażę, bo zmierzymy się Senat i tak nie niechętnie zwracają uwagę na dyrygenta muszą patrzeć noty, ale dyrygent musi w jaki sposób usprawiedliwić, dlaczego zarabia tyle ile zarabia, ale wiem, że w tym utworze wykorzystał pan też takie elementy, które raczej byśmy kojarzyli z przetwarzaniem dźwięku pewnie by bardziej powiedziałem arsenału, jaki didżejów czy czy też fanów muzyki elektronicznej, czyli takie efekty pogłosu diler chowa powiedziałbym dilera diler podobne takie na moje doświadczenia z gruntu muzyki elektroakustycznej, ponieważ od od od lat korzystam z instrumentarium elektronicznego powodują że, że Lubie w nawet pracując z aparatem czysto akustycznym lubię używać różnego rodzaju efektów, jakby wziętych muzyki dla kraju z elektro akustycznej czy też czy też różnych efektów z tym związanych ile jest ono jednym z takim jest takich efektów to jest tak takie potocznie można byłoby to nazwać Echo i muzycy wykonują ten efekt na żywo, czyli słyszymy to główne uderzenie to jest jakiś accord czy trzecie jakiś element pojawiający się dość krótko i potem pojawiają się te odbicia coraz cichsze, które są wykonywane przez orkiestrę na żywo tego typu elementów właśnie wziętych z muzyki Elektry Elektra akustycznej więcej np. wykorzystuje takie zjawisko temp równoległych czyli grupy muzyków wykonują swoje partie w taki sposób, że słychać różnice temp to jest bardzo precyzyjnie zapisane w partii dużo więcej tej różnicy temu tak naprawdę w partyturze nie ma natomiast to co słyszymy wyraźnie wskazuje na to, że tak, jakby muzycy grali w różnych tempach jak tak jakby ich partie się rozjeżdżały czy rozumie, że kiedy pan widzi takie zdziwione miny wśród słuchaczy, którzy patrzą na siebie mówiąc czy oni i to pan wtedy zaciera łapki owiec, a udało się w zakres jak atak no lubię zaskakiwać publiczność jeśli jeśli mogę dostarczyć, zwłaszcza w tak długim twarzy, bo to jest to jest około 45 minut jeśli ma dostarczyć odrobinę zaskoczenia i pojedź 59 no właśnie tak tak słusznie słusznie no nie dotarłem tam pyta to jednak było zamówienie, które musiałem wykonać w krótkim czasie, więc po prostu do mnie dotarły, chociaż szczerze miast nie mają takiego celu akurat jeśli chodzi o czas trwania walkę szkoda żeśmy nie spotkaliśmy się wcześniej to może może by do Realu wygląda zupełnie inaczej no dobrze tak wrócimy do syna wiz symfonii, czyli symfonii FAU albo piątej symfonii Zielińskiego po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie 1120 państwa moim gościem jest pan Maciej Zieliński kompozytor aranżer producent muzyczny wracamy po informacjach wcale państwa moim gościem jest pan Maciej Zieliński kompozytor aranżer producent muzyczny w przyszłym roku będziemy obchodzić dziesiątą rocznicę powstania Wisłę fani, czyli piątej symfonii albo symfonii FAU właśnie autorstwa pana Macieja Zielińskiego czy będą jakiś oficjalne obchody w PKP w sejmie nie zdawałem sobie sprawę z tego jubileuszu dziękuję za obliczenia nazwisk skoro rzeczywiście tak jest to może trzeba będzie właśnie pomyśleć jakiś jakiś odpowiedniej imprezy przy uczciła ten jubileusz w czasie prawykonania tego utworu jednemu z widzów rozumiem zadzwonił telefon komórkowy w czasie prawykonania i oczywiście większość kompozytorów powiedziała ach, cóż za nieprzystosowanie się do warunków słuchania poważnego utworu muzycznego, ale pan zmian docenił wkład tego tej osoby i postanowił włączyć ten dzwonek do utworu tak by rzeczywiście na ostatnim dźwięku utworu też też ciekawa sytuacja na ostatni właśnie na brzmieniu ostatniego dźwięku harfy odezwał się bardzo nonszalancki dzwonek publiczności komuś po prostu zadzwonił telefon z kieszeni no i by ten zwany został uwieczniony na nagraniu prawykonania utworów więc, ponieważ ten dzwonek się wpisał bardzo dobrze taką postmodernistyczną aurę utworu właśnie te różne na różne elementy, które chciałem włączyć do utworu pochodzące z strofy różnych światów uznałem, że to świetny pomysł jakby, żeby włączyć ten ten dzwonek telefoniczny do partytury, więc po prawykonaniu ryby zwykle Robbie korekty jakieś korekty po prawykonaniu utworu, więc tutaj tę korektą był było właśnie dopisanie tego dzwonka i tylko, tyle że poszerzyłem pomysł bardzo duże jest zapis, że może to być dzwonek, który dzwoni publiczności, czyli 1 wykonawca powinien mieć telefon komórkowy i siedzieć na publiczności druga opcja to, że telefon zwani, któremu z muzyków i trzecia taka najbardziej wywrotowe, że ta telefon dyrygenta o, ale może pan na łatwiznę tak mi się wydaje, bo nie nie dopisał pan swoje kompozycje, że żadnego kaszlu no tak kaszle kanclerzy, zwłaszcza na jesieni tak to jest jak ja oraz zdać taki instrument wypłatą napisał no to by odgłos paszczą więc, jakby tutaj byłyby trzeba było wydać sugestie publiczności zresztą mam 1 w jednym z utworów użyłem publiczności jako aparatu wykonawczego to jest utwór taki sam na orkiestrę publiczność i w utworze tym publiczność przy wejściu do sali dostaje dostaje dyspozycję z jak powinna reagować co powinna wykonywać, w którym miejscu utworu dyrygent w pewnym momencie utworu odwraca się do publiczności, która podziela 4 grupy dyryguje publicznością publiczność wydaje właśnie różnego rodzaju odgłosy głównie paszczą, czyli rozumiem, że publiczność dostaje wytyczne natomiast przeciwnicy do kompozytora dyrygenta i innych uczestników nie dostaje wynagrodzenia na niej niestety tak tutaj bardziej realizowałem taką idee, które zawsze chciałem zrealizować móc poważnej współczesnej pewnego właśnie udziału publiczności wykonanie utworu w innych stylach muzycznych w muzyce pop w muzyce rockowej nawet widzę, że publiczność często dołącza się spontanicznie do wykonań często wokalista zachęca publiczność do śpiewania razem z nim itd. tak dalej to daje pewien przepływ energii jakąś komunikację pomiędzy publicznością, a wykonawcami w muzyce współczesnej właściwie to się nie zdarza nie ma tego elementu i zawsze uważałem, że pewna strata, że to publiczność poważną współczesną należałoby troszkę może właśnie ożywić spowodować, żeby zadziałała trochę by to bardzo wypada pisać to trzeba trochę inaczej pisać prosić może tutaj udało się ich części samo obudzi mniej koncepcji więcej melodii na lata, kto tak to prawda no by w 2 Wisłę Fanny też takie budzące są elementy, bo część druga jest tak dosyć tradycyjna to jest bardzo wolny wolna narracja smyczków od najniższych spadków do najwyższych, czyli to kształtuje takie ramie odwróconej litery FAU, ale na końcu tej części tak mówi dość tradycyjnej padają na ziemie metalowe rury, które są na efektem bardzo zaskakującym w tym kontekście, ale chciałem po pierwsze, włożyć tę część taki postmodernistyczny cudzysłów i te rury jak dla mnie umożliwiają toczyli pokazują no to co słucha liście jest pewnym pewnym odniesieniem do do przeszłości, ale zobaczy jesteśmy tu i teraz zupełnie innej aurze no i też te upadające rury budzą publiczność jeśli jeśli ktoś uległ uległ zbytnio wolnej narracji smyczków ten utwór jest dla pana utwory szczególnym dlaczego w jest to tak jest jest to utwór, w którym zacząłem używać różnych elementów, które później rozwijam jak różnych technik różnych pomysły, które później rozwijają w kolejnych utworach i gdzieś tam staram się budować takie takie własne spojrzenie na postmodernizm z różnymi detalami i takimi pomysłami, które lubię i rozwijam to są właśnie nawiązania do muzyki elektroakustycznej to są różnego rodzaju pomysły, które mam nadzieję nawiązują taką komunikację intelektualną z publicznością też czasami zaskakują co myślę, że w wielu sytuacjach stymuluje, jakby percepcję, który tourana ma bardzo trudne zadanie w przypadku utworów kręgu muzyki współczesnej, a może wystarczy postmodernizmu, że czas na post postmodernizm no być może żyjemy już właśnie po powrócił już do takich fajnych rzeczy no w w tej chwili wydali wojnę spoko w tej chwili kompozytorzy mają taką dużą wolność wydaje mi się w kreowaniu światów muzycznych właściwie dowolnych latach np. sześćdziesiątych jednak powinnością kompozytora przynajmniej tak tak uważam było kreowanie wszystkiego co nowe, czego nie było i to to zaowocowało właśnie taką dość silną awangardą czymś co bardzo często było trudne do zniesienia dla publiczności dzisiejszych czasach jesteśmy już po tym, wszystkim, więc trudno tak naprawdę wykreować coś co by szokowało czy część kompozytorów wraca gdzieś tam do do do tradycji do przetwarzania tradycji sam właśnie teraz pracuje nad utworem barka 2, który jest przetwarza pewne elementy muzyki barokowej utwór będzie wykonany w kwietniu przez krakowskie trio stroikowe i orkiestra Amadeus Arki kameralną Amadeus i gdzieś tam to jest myślę jednak dróg pewne odniesienia do tradycji, ale też aktualnie pojawiają się utwory najmłodszej generacji, która twórczo przetwarza awangardę też i ta Awangarda, która już czytałem Garda za 3, która jest często odgrzewane kotletem teraz i tak brzmi już właściwie tradycyjnie ona w tej chwili zyskuje też nową odsłonę nowe nowe spojrzenie najmłodszej generacji, czyli przed co ciekawe przez co jak była przetworzona Awangarda jak klasyka, ale to już dość dobrze to jest jest taki żart jest taki za kompozycję, że studenci kompozycji, które przychodzi do swojego profesora i mówi pani, że sezon jestem w kłopotach, bo za chwilę sesję, ale nie mam nie mam utworu na tę sesję na profesor mówili słuchaj to jest taki stary sposób bierze np. taki koncert fortepianowy Chopina, a ich spaliłem notatek z paliwem bierzesz koncert fortepianowy przepisuje zatoru i idea jest na egzamin na tak zrobił studenta i postanowił przepisać koncert fortepianowy swego profesora na pasy to e-moll Chopina pod dobrze to w takim razie, żeby od spalenia zwrócić uwagę proponuję, aby wysłuchali fragmentu fragmentu piątej części piątej symfonii, czyli symfonii FAU wice fani Macieja Zielińskiego, a ja bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa moim gościem był Maciej Zieliński kompozytor aranżer producent muzyczny Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA