REKLAMA

KultOFFe: Półtawski Nowy. Rewitalizacja kroju pisma

OFF Czarek
Data emisji:
2021-01-19 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
22:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa moim gościem jest pan Adam twardo działaczy i ekspert typu graficzne dzień dobry witam serdecznie dzień dobry panu dzień dobry państwu z pewnością słyszeli państwo rewitalizacji dzielnic z różnych miast rewitalizacji przedmiotów dzisiaj o rewitalizacji kroju pisma, ale jak rozumiem być może chodzi też o rewitalizację nazwiska Półtawskiej albo uzyska tak no właśnie Półtawskiej, gdy sprawca tak z Pułtuska to się może nie wszystkim się dobrze kojarzy, ale za Rozwiń » sprawą rewitalizacji kroju pisma Półtawskiej może się kojarzyć lepiej tak pani Wanda Półtawska, bo chyba o tym pan wspomina była żoną Andrzeja puławskiego, który był synem Adama puławskiego Adam Puławski, czyli synową tak dobre chyba tak Adam Puławski Adam Jerzy Puławski to był słynny grafik typograf projektant czasopism gazet książek głównie działających przed drugą wojną światową w okresie międzywojennym, ale też też po i w pierwszej połowie dwudziestego wieku przede wszystkim i on jest znany jego nazwisko takich kręgach innych niż te, w których znana jest pani Wanda Półtawska jego nazwisko znane przede wszystkim antyk w pół puławskiego antyk w punktach jego to był to Iskra antyk po polsku to była Cionka czy czy czy no tak można powiedzieć oczywiście właśnie Cionka dlatego, że to był krój pisma wydany dokładnie na szczątkach metalowych takich z Czerskiej w roku 1928 przez odlewni czcionek Idzikowski spółka warszawską, a była to czcionka, która wysłała zgłoszenie, a nie przepraszam 3001. została rzeczywiście wydana ukończona natomiast w dwudziestoleciu ósmy Półtawskiej podjął podjął pracę nad nią ma pan rację Puławski znaczy w po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku graficy zaczęli dyskutować nad czym, żeby zaprojektować stworzyć jakąś taką polską czcionkę narodową co miało o tyle sens, że szczątki, które były używane Drukarstwa je były zazwyczaj adaptacjami czcionek tworzonych odlewanych głównie w Niemczech i tam np. polskie znaki diakrytyczne o były troszeczkę do sztuką bywa albo wykonywane w sposób taki raczej przypadkowy no i oczywiście też cały wyposażenie drukarni starało się wchodziło nowa moda wchodziły też, jakby takie myślenie o o drukarskich również typografii i o krajach pism troszeczkę bardziej nowoczesne to znaczy pojawił się autor kroju pisma wcześniej kroje pism czy czcionki były produkowane w odlewnia czcionek nikt tak naprawdę nie zastanawiał się nad tym, kto był autorem było to byłby taki produkt trochę przemysłowy to czcionki, ale właśnie w latach dwudziestych dwudziestego wieku 100 lat temu odlewni czcionek zaczęły angażować grafików znanych takich np. Paul trener, który stworzył słynny krój pisma Futura właśnie jeden z pierwszych też mniej więcej w tym okresie 1 pierwszy krojów, który miał taką nazwę handlową markę i podpisywane właśnie nazwiskiem autora nie tylko krój pisma wzór 136, bo tak tak zazwyczaj były sprzedawane czcionki wcześniej jako numer katalogowy no, więc Adam Puławski i kilkoro innych innych czy kilku innych grafików zaczęło dyskutować o tym, że fajnie było z powodu tego, że no od rodziło się państwo polskie stworzyć taką czcionkę narodową, która byłaby dobrze zaprojektowana zmyślą o tym, żeby właśnie składać teksty w języku polskim i kilku grafików przystąpiło do tego w zasadzie Adam Puławski no to jego Toniego projekt był najbardziej udany, chociaż inne kraje, które zostały powstały w tym czasie można obejrzeć na serwisie typu TK, o którym ostatnio opowiadał pan redaktor Michał Wroczyński ty potem Kammel i tam jest tam jest tam można sobie obejrzeć te próby, które w czasem został jakoś tam zostały wdrożone to znaczy wydane wyprodukowane na członkach, ale nie przyjęły natomiast Antiqua puławskiego no czy została hitem w jakim stanie się tak była to na pewno jedyna ścianka stworzona w Polsce, której używano powszechnie na czym polega jej polskość narodowość wyjątkowość Natasza no właśnie ta wino jest stać na baczności rzutować, kiedy czytam lub zmieniane z aria na no właśnie czy bardziej może byłoby wspomnimy o tym, że jest to jest krój jest to pismo szeryfowie, czyli takie trochę jak Times New Roman można by powiedzieć bardziej niż aria tak, bo ma szeryf, czyli takie kluseczki u góry udziału liter i taką modulacji kreski, czyli część liter jak np. popatrzymy na literę o no to po bokach te kreski litery są grubsze u góry udaru są cięższe, czyli jest modulacja kreski na, toteż się mówi pismo dwu elementowych czasem i są też taryfy, czyli takie jak popatrzymy na wielką Th np. albo małą en no to na dole, a w wielkiej aferze też u góry takie poziome kreski to te szeryf, więc Antiqua puławskiego to jest pismo szeryf owe, ale Adam Puławski miał taki pomysł że, żeby właśnie zaprojektować pismo specjalnie dla języka polskiego i wymyślił sobie czy stwierdził, że tu akurat miał rację, że w języku polskim często występują takie litery jak Voo oraz Greg, które w innych językach używających alfabetu łacińskiego europejskich używane są rzadziej i te języki są przepraszam litery WI Greg są ukośne prawda to znaczy litery alfabetu łacińskiego w ogóle są zbudowane na takich 3 podstawowych figurach, czyli na okręgu prostą lądowania się kończy trójkącie no właśnie te litery trójkątne małe litery WI Greg pojawiają się częściej niż w innych językach w polszczyźnie i Puławski stwierdził, że ten kształt trójkątne jest problematyczny dlatego, że jeżeli ustawimy litery tak, żeby no nie możemy ich sunąć do siebie bliżej tak za blisko, bo górne części tych liter i Greg i Voo no nie chcemy, żeby chodziły na inne litery, więc osób mamy je czy projektujemy krój taki sposób że, że żonę prawie się stykają, ale na dole pojawia się wtedy duży odstęp szczególnie w takim w takiej kibice jak WI gry np. wy tak wyjechać wyjechać wywieźć no to wtedy mamy dwu i Greg WI tam są takie duże duże dziury to się puławskie mu nie podobało i stwierdził, że ta projektuje te litery inny sposób taki sposób okrągłe, czyli troszeczkę zbliżony do do tego jak czasami kursy Wach albo w piśmie ręcznym mamy, jeżeli piszemy Voo to robimy takie 2 brzuszki udał tak nie niekoniecznie 2 ostre ostre Kanty, więc wątek żydowskiego była właśnie takim takim odpowiedział z naszą odpowiedzią pomysłem tak jest to w takim razie na brzózkach zajęliśmy powrócimy do brzuszków i Antek Stypułkowskiego po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan Adam Twardoch działać i ekspert po graficzne wracamy po informacjach Radia TOK FM wcale państwa moim gościem jest pan Adam Twardoch działaczy ekspert typu graficzne rozmawiamy dzisiaj kroju pisma właśnie wtedy świadczące antyk w Puławskiej go, ale czasy zmieniły czanki takie metalowe odeszły właściwie do lamusa w większości przypadków i korzystamy sobie czcionek cyfrowych, które znajdujemy w komputerze ustawiamy zmieniamy jak już to, że tekstu już rozejrzy powstała inicjatywa, aby ojczyźnie przywrócić te ten krój pisma już w nowej wersji tak tak dzień dobry raz jeszcze tak właśnie Antiqua puławskiego w zasadzie takich Fon Fon cyfrowe taka rewitalizacja można by powiedzieć albo rekonstrukcja cyfrowa jak niektórzy też mówią w przypadku filmów np. tutaj też to pasuje antyk puławskiego już powstała nawet 2× raz Feliks tym WIG taki niemiecki grafik w latach dziewięćdziesiątych stworzył taką bardzo prostą digitalizację tego kraju, a potem na przełomie na przełomie Tysiąclecia w latach właśnie 992003 zespół z Gdańska Jan i czy przepraszam, bo Janusz Nowacki nieżyjący on z Grudziądza natomiast Bogusław Jankowski i Piotr Strzelczyk 100 stron miasta oni stworzyli taką cyfrową wersję o nazwie antykwa puławskiego, która jest darmowa, która była do tej pory jedyną taką powszechnie dostępną zyskała pewną popularność, ale miała też pewne problemy z tego względu, że ten zespół by miał zaplecze czy czy podłoże informatyczne natomiast niewielkie doświadczenie liter niczym no też w ogóle 20 lat temu doświadczenie w projektowaniu cyfrowych fantów w Polsce było niewielkie, więc teraz no tak grupa grupa projektantów liter to znaczy Ania wieluńska Mateusz Machalski i Borys Kośminka w tym roku pan czy ubiegłym roku przepraszam stwierdzili że fajnie by było wrócić do tej antyki i Pułaskiego, bo ona gdzieś była takim no czy narodowa czy nie narodowa po prostu akurat wiem, że tutaj Mateusz Borys i Ania to ich jakoś ciekawiło ciekawe, bo to, że no można było znaleźć książki wydawane z składane antyk pół bliskiego jeszcze tą szczątkową z w antykwariatach tak wydawany w latach siedemdziesiątych sześćdziesiątych pięćdziesiątych dwudziestego wieku czy na na na półkach z książkami biblioteczka u rodziców tak ja pamiętam, że u mojej mamy było sporo książek składanych tą antyk w puławskim go, więc jako dzieciak patrzyłem się z wizerunkiem tych liter podobnie właśnie koledzy koleżanki, więc jakoś jakość ten tu trochę jak taki smak dzieciństwa myślę, gdzie fajnie byłoby stworzyć czyją oranżada i lody na patyku tylko Antiqua 1,5 takiego pana tak tak tak tak i ta wersja dzika sprzed 20 lat na książki jakieś takie przeglądanie czytanie książek wiadomo, zanim pojawił się internet a kiedy jeszcze był tylko program pierwszy program drugi telewizji polskiej żadnych innych stacji no to książki były chętnie konsumowane przez niektórych pan redaktor ba-li piec, skąd ten spór, ale antyk zaproponuje większa puławskiego w każdym razie pojawiała się pojawiała się i była notek Rote Brzoski udało one mnie np. irytowały myślałem sobie, że niepotrzebnie, bo on nie moim zdaniem nie pomagają to znaczy z 1 strony niby równiejszy jestem skład bo, bo po prostu są takie bardziej, więc jest takich płotków pionowych w składzie antyk Wokulskiego, ale troszeczkę to utrudnia rozróżnia wolności liter to jest to co mamy w pismach gotyckich tak pismo gotyckie składają się z takich bardzo pionowych kresek wszystkie litery w zasadzie są bardzo do siebie podobne i przez to trudniejsze czy to natomiast właśnie pismo łacińskie antykwa owe, czyli takie wykształcone w renesansie później maty trójkąty zaokrąglenia i prostokąty dzięki temu litery są od siebie łatwo rozróżnialne no ale właśnie w tej wersji cyfrowej, którą można sobie za darmo pobrać na stronie Polkowski kreska nowy kropkę WPF wód w Łosiu Type Foundry, jakby co, a warszawska odlewnia ciągle są niczym im mienie niczym innym tutaj poprzednika także dowód właśnie problem sobie za darmo i ja tak zmagam się tak jak i jakie wrażenia doznać wrażenia tak jest zainstalowałem i życie do jednego z edytorów tekstu i jakiegoś powodu nie da się używać z opcji regularnie tylko od razu przeskakuje na sam Bolt i naprawdę tego hut no to może jakiś jest Bóg, bo oboje stronie albo postawić ścianki, więc tutaj może być po stronie ciągnęli, dlatego że oczywiście, ponieważ projekt ten powstał został dofinansowany ze środków ministerstwa kultury, a może panią rzeczy co nie to, dlatego że trzeba go było zgody ministerstwa drugoligowy rozwój sprawuję, bo nie, ale wie pan jak to jest mi środkami trzeba było skończyć w grudniu i to naprawdę tutaj zespół zespół również pierwszego z gracją roku pamiętnego, a tak trzeba było, więc należałoby się, ponieważ od ministra Glińskiego wykładnie trzeba było skończyć w grudniu, ale istnieje szansa oczywiście na wydanie poprawki jest to jest to myślę, że to w takim razie zgłosimy sprawdzimy przetestujemy i jeżeli będzie to po stronie fantów czy czcionek Półtawskiej nowy to to skorygujemy na pewno działa to, w jakich programach, bo została np. jesteś na tej stronie do pobrania taka 100 dwudziesto stronicowa publikacja w formie pdf, która też ukazała się drukiem taka książka na temat na temat właśnie i antykwy i samego Adama puławskiego sporo tekstów napisał tam Andrzej Tomaszewski bardzo ciekawa rola polecam no i tam właśnie no i ona została złożona ta książka to tym, że Półtawskiej nowym, więc sąd ogólnie działa, ale jakoś morza nie wszędzie może pominąć też dziwnie sobie to mnie nie jest niestety w produkowanie fontów cyfrowych się tym trochę zajmuje też i to no to jest różne programy mają różne swoje dziwne oczekiwania i trzeba bardzo dłubać i w każdym razie sąd fajny i jeszcze tylko chciałem powiedzieć, że można w niektórych programach takich, które posiadają dostęp do tzw. funkcji rycerskich petard można sobie przełączyć, żeby nie było tych z brzuszkami WI gry tylko takie taki trójkąt, więc są takie wersje tradycyjne i takie wersje puławskie pracujecie, gdybyśmy napisali wypełnili jakiś formularz dotacji z prośbą o dotacje do ministerstwa i użyć byśmy właśnie Antek puławskiego to o jest szansa na niewiele przy sukces toż to bada to jest bardzo na to pytanie czy sukces wiele zrobić to jest, ale dobra wymaga tak, bo narodowa czcionka Polska no tak jeszcze też jest inna narodową czcionkę, czyli lato np. ale ona jest lato z kolacją o efektach rozmawialiśmy o tym mam rozmawialiśmy tak mrozu adres od razu Sojusz Rosji może nie mówi się lać informuje, że celowo użyłem formy o Lacie, ale co jest lekiem na inną okazję zostawia no, więc też można można można można zatem można antyk w Puławskiej go można też np. na od jednego z polskich projektantów liter w różnych sklepach internetowych można kupić różne fanty właśnie też na tej typu otc po PKP jak tam sobie wejdziemy to jest projekt absolutnie niekomercyjny tam możemy wejść dowiedzieć się, jakie inne kroje powstały w jak przywieziemy przywieziemy sobie na sam dół to tam będą te, które powstały właśnie w formie cyfrowej w ostatnich latach przeróżne fajne okazuje się, że w ostatnich 20 latach czy przede wszystkim 10 latach dużo więcej się pojawiło liter NIK-u projektantów liter w Polsce i robią znakomite projekty fajne fonty tam można sobie niektóre pobrać za darmo, a niektóre są tam odsyłacze do sklepików różnych, gdzie można sobie kupić i takimi kontami, jeżeli złoży jakiś wniosek na pewno będzie lepszy sukces niż jeże w użyjemy biurowe w targach tak nie będą nam tu obce kroje pisma mówiły, jakie mamy składać wnioski no właśnie no ja ja się przyznam, że ja jakieś mniej więcej właśnie 20 lat temu popełniłem taki dokument i chodziłem rozsyła go do różnych projektantów zachodnioeuropejskich głównie liter jak projektować ogonki o UE teraz już projektują lepiej naprawdę to jest bardzo to jest mój taki osobisty sukces bardzo jestem z tego dumny, bo naprawdę ładniejsze są te banki w kwotach, które powstają zaczęły powstawać w ostatnich powiedzmy w ostatnim dziesięcioleciu natomiast takie stare różne fanty no to one mają brzydkie te ogonki i dlatego dobrze jest używać krajów, które powstały w specjalnie dla języka polskiego albo w ogóle specjalnie dla wielu języków, ale troską takich gdzie, gdzie te znaki diakrytyczne zostały zaprojektowane z taką samą uważności jak te podstawowe litery bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa moim gościem był pan Adam Twardoch działać i ekspert po graficzne, że państwo poszukają sobie na pewno na te taka PL to znajdą państwo wiele informacji nie tylko od, krzycząc o kroju pisma antyk w Puławskiej, ale także innych polskich tutaj bardzo szeroko rozumianych krajach członkach także ten zrewitalizowany król jest do pobrania bezpłatnie też znajdą państwo informacje np. na stronie hipoteka PL informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA