REKLAMA

KultOFFe: Człowiek z siekierą Paula Gauguina

OFF Czarek
Data emisji:
2021-01-20 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj państwa moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki wydziału prawa administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu pan prof. Wojciech Szafrański rzeczona rzeczoznawcą ministra kultury zdaje się coś jeszcze w Szczecinie pojawiło tak dzień dobry pani profesje dzień dobry nastąpiła pewna zmiana, czyli rzeczoznawcą na chwilę nie jestem z autem członkiem rady uczelni Akademii sztuki w Rozwiń » Szczecinie no dobrze być może minister minister nie podobało się, że pan w programie Owczarek pojawia gen Petelicki kwestia myślę, że na razie dyskusja do grania jest tego uprawnienia uprawnienia rzeczoznawców wygasają z określoną datą później dopiero jest nowy nabór zobaczymy, jakie decyzje no dobrze dzisiaj interesujący obraz Paula Gauguina zatytułowana zatytułowany ląd, ale aż, czyli człowiek siekierą obraz 1800 dziewięćdziesiątego pierwszego roku biograf George na niejaki Sweet Eko jak strukturalnej pamiętam tej przed świtem PiS, że kiedy drogę odbywał swoją egzotyczną podróż to zobaczył taki właśnie obrazek jak to lokalny mężczyzna prawie nagi wycina jakiś chory fragmenty palmy kokosowej i ten obraz tak go zafascynowała ta to stoisko siekiery podnoszący się upadające na tle błękitnego nieba, że pozostało w nim to już na zawsze i to nie tylko jako właśnie pewien zapis momentu pracy, ale też jako niesłychanie symboliczny obraz on się pojawia mam nadzieję w różnych innych miejscach mam nadzieję że, że o tym dzisiaj sobie porozmawiamy ale dlaczego wybraliśmy ten obraz panie profesorze przyznaje, że to było dosyć trudna trudny wybór trudny wybór wynikające z wielości dzieł sztuki no i te pierwsze moje wystąpienia wystąpienie w programie kultowe, gdzie mamy mówić o dziełach sztuki, które przeszły przez przez rynek, które rzeczywiście są takie kultowe wiem, dlaczego na początku brałem w ogóle genach kiedyś robiliśmy takie badania sondażowe się okazało, że najczęściej wymienianym artystą malarzem nie był wcale van Gogh nie był wcale Leonardo da 5 cele Rembrandt, aby Picasso wydawał się, że byliśmy zacząć od Picassa, bo skoro taka jest powszechna świadomość to Picassa największym artystą był na to staram się lepiej zajrzeć do samego Picassa, który najbardziej cenił najbardziej cenią nie lubił się przyznawać generalnie do do tego, że ceni kogokolwiek poza sobą ceni właśnie genach i gdyby nie, gdyby niektóre prace tego genu m.in. gdyby nie taka praca jak ta, który dzisiaj chcemy porozmawiać, czyli mężczyzna czy człowiek z siekierą to pewnie wiele takich ani innych prac Picassa by powstało dlatego zaczynamy genem zaczynamy też geny, bo teraz w czasie wybrać pracę gen jest bardzo wiele bardziej rozpoznawalnych prac takie, które znajdują się w muzeach prace, które dzisiaj rozmawiamy znajduje się w prywatnej kolekcji w Bazylei w Szwajcarii chce pokazać taki specjalnie do pracy, dlatego że wiemy doskonale, że to nie jest tak, że najlepsze prace zawsze znajdują się muzeach często jest tak, że bardzo bardzo dobre prace przeszły różne koleje rynku cały czas znajdują się w kolekcjach prywatnych, a to wydaje nam się, że najlepsze prace są muzea wynika z tego się upowszechnia pewien pewna bardziej symboliczna też niektórych prac dzisiaj upowszechnia się także poprzez selfie poprzestawiać na bieżąco w internecie są te prace lepiej opisywane także przez historyków sztuki niż te, które są zamknięte w kolekcjach prywatnych, ale ja stwierdziłem, że wrócimy do człowieka z siekierą w aspekcie rynkowym to też jest bardzo ciekawa praca, bo jest to najdroższa praca Gauguina sprzedana na rynku aukcyjnym sprzedano w 2006 roku za blisko z opłatą aukcyjną ponad 40 000 000USD i przygotowują się do tego programu próbowałem sobie odtworzyć ile rzeczywiście prac malarskich geny zostały sprzedane na rynku aukcyjnym 1500 osiemdziesiątego czwartego zostały trzeba aż 270 takie prace to znaczy nie tyle było ofert nie znaczy za każdym razem były inne prace pracę genu natomiast jak raz już pojawiła no to od 2000 po sprzedaży w 2006 roku w nowojorskim Christie praktycznie zniknęła na znajduje się jak wspomniałem w kolekcji prywatnej w Bazylei to jest także ten obraz miał ciekawą historię rynkową jeszcze 1 powodu, bo był wystawiony w 1800 dziewięćdziesiątym trzecim roku po raz pierwszy na sprzedaż jest oczywiście za życia gen NATO nikt nie był zainteresowany tą pracą nikt nie chciał kupić 2 lata później kupił ją, a właz Wola to był taki jeden z piątki najważniejszych marszandów historii historii świata nie boi się użyć tego tej klasyfikacji on kupił ten obraz wiedział jak jest potencjał, jaki potencjał tkwi w tej w tej pracy, bo nie jest to tylko zwykłe przedstawienie mężczyzny, który trzyma siekierę jest to też tak jest to niezwykłe przedstawienie mężczyzny, który kier i oczywiście też kobieta półnaga dodam przycięta półnaga kobieta akurat w tym przypadku tego obrazu raczej oznacza przedstawienia tego co mogę mógł zobaczyć, bo pewnie już oglądał te swoje egzotyczne klimaty w czasach po komisji innych kiedyś misjonarze zadbali o to, żeby kobiety jednak był ubrany, bo przez to, gdyby utrudniały to drogę do wzniosłych myśli, więc raczej, więc raczej to jest ta poprawa ujęcie tak bardzo ujęcie bardzo przenośne bardzo idealistyczne, więc tutaj mamy do czynienia z pewną powiedziałbym dyskusją to z pewnością miła wraz z tak malowany z natury to to jest jasne zresztą w ogóle myślenie mogę na to jest myślenie w malarskiej w takim znaczeniu, że to jest malowanie z natury to raczej jest także zadanie malarstwa zdaniem gen jest nie odtwarzanie natury, ale wrażenie, jakie wywarła ona w umyśle stąd też wiemy, że nie było namalowane z natury pan redaktor rzeczywiście odrobił lekcję i zdaje sobie sprawę z tego, że w czasach, gdy mogę na tej ja też z pierwszego roku pobytu obraz pierwszego roku pobytu gogle na na IT to właśnie z powodu tych misji Mars z tego że, że taki przeszło już taką rewolucję misjonarską na taki obrazek był właściwie niemożliwe stąd też stąd też wiemy, że nie było, że praca nie była malowana malowana z natury, ale też na marginesie zwrócić uwagę na to, że drogę późniejszym okresie miał wielkie wielkie pretensje do do ówczesnych na szczególnie do kościoła rzymskokatolickiego napisano w taki pan pamflet myśl współczesna katolicyzm, który oskarżył kościół o właśnie utratę ducha ducha Angel, więc jest pokazanie oczywiście ta ITI z tego wyobrażenia sprzed działalności misjonarskiej tak wypowiedział to przywrócimy do człowieka siekierą po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie dziesiąty 20 już za kilka minut państwa moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański wydział prawa administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu członek rady uczelni Akademii sztuki w Szczecinie informacje po informacjach wracamy wcale wracamy Szanowni Państwo do sztuki państwa moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański wydział prawa administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu członek rady uczelni Akademii sztuki w Szczecinie mężczyzna siekierą obraz poległ dnia mężczyzna siekierą nie właśnie do tego wie, że lepiej także, jeżeli wpiszemy człowiek z siekierą to to pewnie szybciej znajdziemy ten obraz niż mężczyzna siekierą chcemy sobie mężczyzna siekierą w pojawi się na dworcu gdzieś w Gliwicach dobrze zawsze będąc Polakiem lub Polką, kiedy pojawia się temat niepolski należy zadać pytanie czy wśród ofiar nie było Polaków wśród ofiar tej wsi, kiedy nie, ale jeżeli chodzi o wśród ofiar gen, a wśród ofiar getta te może do końca nie natomiast rzeczywiście go gen przyjaźnił się z Władysławem Ślewińskim oczywiście w tym okresie przed pakistańskim, czyli w jeszcze w okresie paryskim później współpracę w ramach szkoły wspomagają nas przyznaje, że to, że ta, że ta przyjaźń rzeczywiście mogła być nawet silna, dlatego że na pewno Śliwiński wiele zawdzięcza regionowi zawdzięcza przede wszystkim to, że został został malarzem czuli pokrewieństwo także z tego powodu, że byli też raczej osobami wchodzącymi w późnym wieku w ten w ten w działalność artystyczną tak powiedział no i ta fascynacja, która była naturalna genem Śliwińskiego występowała w Śliwiński podziwiał go gen w przeciwieństwie do większości mieszkańców Paryża na pewno niektórzy uważali drogę na nos za wręcz złego człowieka za rozpustnika szczególnie po 0101. okresie tutaj pańskim powrócił do do Paryża jest taki taka anegdota, którą przypomina właśnie była Wola, czyli właściciel tego obrazu dawno temu dzisiaj rozmawiamy, gdy w drogę zatrzymał się w hoteliku w Brytanii i podarował właścicielce tego hoteliku taką martwą naturę w tym samym hoteliku pojawił się członek paryskiej rady miejskiej zasiadający właśnie w komisji sztuk pięknych który, słysząc nazwisko gen na gitarze ma po ma zawisnąć jakiś obraz jadalni wiedział, że od razu się od razu się wyprowadzić z tego hotelu, jeżeli tylko takie płótno tego święta ucha miał zdobić jadalnie, więc dźgał ją podpisał ten obraz ma dla UB pan Bernard to była siostra takim malarza też szkoły słuchawek Bernarda no i ten podpis na tym mogliby rzeczywiście widnieje na na tym obrazie dzisiaj ten obraz cieszy w oko muzeum w Orleanie zresztą mogę naprawdę był mocno odrzucany przez muzea przez przez kolekcjonerów, o czym świadczy także to, że chciał podarować obraz muzeum luksemburskie mój absolutnie uznał luksemburski w tym okresie chciało przyjąć takiego obrazu dzisiaj wszyscy się szczypcami i uważają, że to jest świetna nie tylko malarstwo, którzy chcą mieć takiego takiego takiego na to szybko reagował natomiast kolekcjonerzy rosyjscy Car Rosji bynajmniej nie kupował prace impresjonistów trzeba czy postimpresjonizmu natomiast w Rosji dzisiaj wiele prac między nimi nogę na znajduje się Jackiem dzięki możnym rosyjskim i tak, odnosząc się do tej do tej pracy w tej rozmawiamy ta sama postać tego tego mężczyznę siekierą, które czy tak i TV, bo tak nazywał go nogę znajduje się na na obrazie który, który znajduje się muzeum Puszkina w w Moskwie kupiony właśnie przez von pana Morozowa także także to jest taka dosyć ciekawa sytuacja, że sama postać występuje na obrazie strażacka pasmo radiowe tak 0202. w Bazylei szosa ta postać JF jest dosyć ciekawa, bo mierzył już w 1800 pięćdziesiąty pierwsza roku jak powstawał ten obraz nie był już przyjaciel Boga inaczej van Gogh Vincent van Gogh w na Haiti nogę zaczął się przyjaźnić z tubylcami i zaprzyjaźnił się właśnie z i TV to te formy sami nie wiemy czy to nie jest przypadkowa wymyślone i nie przez drogę na imię owego tubylcy, ale fascynował go niewątpliwie niewątpliwie ów JF muszę powiedzieć, że to jest taka o tyle ciekawa historia żeglugę bardzo rzadko na tej malował malował mężczyzn dominują oczywiście przedstawienia przedstawienia kobiet no i co ciekawe na kilku jest przedstawiony właśnie od UEFA zawsze ma przepaskę biodrową nigdy nie pokazane nago zresztą w ogóle nie ma aktów na nich tak czy aktów męskich takich całości, które pokazywały genitalia się czy włosy łonowe, jeżeli chodzi o o mężczyzn natomiast takie są przedstawienia kobiet genu tak i ten drugi obraz, który pan mówi, czyli i krajobraz Pawia zdaje się tam pejzaż sprawia mi to jest taka należność nie używał go tak, bo mogę staram się nadawać nazwy zawsze zawsze tubylcy realne czy w języku tubylców i to tak jak np. człowiek magazynowych jak człowiek siekierą tego brać w ogóle nie ma osób 20 samo, czyli ten gest tak jak, chociaż to jest też nie, bo to jest nazwa tego obrazu, która występuje natomiast na to jest nieprecyzyjna, bo to na obrazie mamy nie padły tylko padzie i Pawica o i zdołamy zdobyć wszystkim chatkę druga Nasty widać kategorie na taką z spalił bambusowych i przykryte liśćmi bananowca taki pomalowano w rogu była tworzę, bo na szybko no dobrze to, a ten drugi obraz jest na sprzedaż mienia w ogóle tak rzadko trafiają się ostatnio pracę pracę druga na duże, że właśnie ten rekord nie ma szans być pobity w najbliższym czasie, bo coś musiało się stać tak charakterystycznego ryku bardzo jak zawsze coś może działać podatki rozwód albo śmierć no i niektórzy czekają na świetną pracę świetną pracę drugie na okres właśnie ta Pańskiego, bo te uważane są za za jedne z najlepszych na żadnych tak bym powiedział pojawią się oczywiście prace prace prace rysunkowe są takie prace rysunkowe właśnie też do tej do tej pracy do tego mężczyzny z siekierą one znajdują chyba we Francji któryś z muzeum jest, ale najwięcej jest w Instytucie sztuki w Chicago i tam prowadzą badania nad właśnie ową zagadkową postacią i TV zobaczymy do czego dojdą historycy sztuki naukowcy, jeżeli chodzi o oto postać i przełożenie co rzeczywiście chciał drogę okazać czy tylko tą pierwotną prymitywną męskość czy też czy też chce po chciał pokazać jeszcze coś się coś innego jak zwraca na to zwrócił na to uwagę na ten obraz jeszcze 1 powodu, bo on jest takim troszeczkę początkiem myślenia w kierunku abstrakcjonizmu, czyli tej drogi takiej nowej to widać te elementy chociażby w tej dolnej części górnej partii obrazu takich mężowi Iskra takich takich śladów które, które stanowią zapowiedź właśnie tego tej drogi ku abstrakcji mówi się tak bardzo często, że gaz jest jest jedną z tych postaci, które torują w drodze drugim dobro droga abstrakcji tak się nie mówi też też pamiętam jeszcze rozmowy z kiedyś z Edwardem z Górnikiem, który mówi mniej więcej w ten sposób, że każdy nawet pejzażysta zajmuje się tylko malowanie pejzażu marzy o tym, żeby namalować świetną świętą abstrakcji wszyscy wiedzą jak to jak to zrobić, ale takie marzenie tkwi właściwie prawie każdym artyście malarzu skoro mówimy o dobrych obrazach GOK na to warto wspomnieć paryską wystawę sprzed 4 lat w ZEDO SA tak mogę alchemik właśnie na tej wystawie były pokazywane rysunki m.in. z kolekcji amerykańskich nie był pokazywała nie była pokazywana ta praca ona tak jak mówiłem o tym w 2006 roku pan chce wiedzieć, że zawsze w zamknięciu, ale jest jest rzeczywiście niedostępna dla zwiedzających w takim prostym formacie znajdowała się muzeum i rzeczywiście pokazał wystawa ja byłem na tej wystawie ta wystawa obrazuje rozwój potwierdzenie tezy, którą też kiedyś wyraził, a była Wola art czyli, czyli ten wyjątkowy marszand opowiedział mi więcej także drogę malarz, gubiąc Rami drogę rzeźbiarz 1 słowem mogę, bo trzeba pamiętać, że mogę osiągnąć mistrzostwo wielu wielu sferach sztuki nie tylko w malarstwie także w ceramice rzeźbie, o czym często często zapomina niektóre rzeźby przetrwały w dlatego, żeby wykonane z materiałów które, które ulegały rozpadowi, ale należy też pamiętać, że czas tego drugiego pobytu genu na tej później jego jego śmierci w 1903 roku po jego śmierci wiele zapisków drogę na wiele dokumentów rozproszyło się albo uległ zniszczeniu właśnie, dlatego że miało zdaniem ówczesnych charakter pornograficzne także my dzisiaj nie dysponuje materiałem, który tak łatwo pozwalałby na odtworzenie historii gen na cały na policję w kolejne Polinezji francuskiej czy morał jest taki, że po pierwsze, zobaczyć sobie ten ten sam ten obraz albo te 2 obrazy, czyli pojechać do Oscara myślą, a za, ale aż no ten akurat w Bazylei albo albo ten drugi ma samo, który jest muzeum Puszkina w Moskwie i czy oczy otwarte Szanowni Państwo, jeżeli się pojawi obraz Gene gdzieś no to sięgamy po zaskórniaki i inwestujemy jak umierał nogę to to podobno tubylcy krzyczeli drogę nie żyje nie ma raju został raj w jego w jego obrazach zachęcam państwa do tego gdziekolwiek będzie wystawa na uwagę na przyjeżdżajcie państwo odwiedzają cię mamy, że czas, gdy skończyli większość muzeów na 62 bardzo dziękuję panie profesorze pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki wydziału prawa administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu członek rady uczelni Akademii sztuki w Szczecinie był państwa moim gościem informację już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA