REKLAMA

Prawo do bycia offline, czyli wyłączenia telefonu po zdalnej pracy

Światopodgląd
Data emisji:
2021-01-20 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:36 min.
Udostępnij:

Unia Europejska dyskutuje nad prawem pracownika do bycia offline. Jak do tego tematu podchodzi Polska? Rozmawiamy z dr Anną Skrzypek z Fundacji Europejskich Studiów Progresywnych w Brukseli.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz światopoglądzie garść do 10 z parlamentu europejskiego, bo trwają obrady tegoż parlamentu i posłowie opracowują czy w swoje 3gr dokładają do kilku ciekawych wydają się wartych omówienia zwrócenia państwa uwagi pomysłów i projektów, a komentować będzie analizować wspierać mnie w tym dr Anna Skrzypek stron połączyliśmy się przez Skypea dzień dobre dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu dr Anna Skrzypek jest związana z Rozwiń » fundacją europejskich studiów progresywnych w Brukseli może krótko zaczęły byśmy, bo tak się dużo dzieje, że być może część słuchaczy nie zorientowała się zmieniła się prezydencji, a może, dlatego że prezydencję Unii europejskie mają coraz mniejsze znaczenie, ale w każdym razie teraz to Portugalia przewodzi Unii Europejskiej dziś premier Portugalii Antonio Costa opowiadał o priorytetach, jakie sobie Portugalczycy postawili jej oprócz takiego oczywistego jak odbudowa gospodarcza są 2 kwestie bardzo gorące 1 to jest słynna autonomia strategiczna Europy, czyli właśnie pewne uniezależnienie się stan Zjednoczonych budowanie własnych niezależnych możliwości oraz rozwój filaru społecznego i zastanowił się jak bardzo poważnie traktuje pani zapowiedź rozwoju filaru społecznego, czyli budowanie Unii już nie tylko właśnie Unii ze sobą handlującej Unii wspierającej własne PKB, ale również opartej na pracownikach ludziach podatnikach obywatelach czy coś z tego konkretnego może po pół roku wyniknąć pani redaktor rzeczywiście prezydencja portugalska niesie za sobą bardzo duża obietnica w kwestiach socjalnych po pierwsze, dlatego, że na ile prezydencja niemiecka, która była pierwszą chce 3 prezydencji wchodzące w skład trójki przypomnijmy to Niemcy Portugalia Słowenia na końcu prezydencja niemiecka po długich długich negocjacjach udało jej się ustanowić budżetu udało jej się ustanowić mechanizmy, które mają zapewnić nową gospodarczą, ale jest to absolutnie jasne, że od nowa gospodarcza, a po pandemii i po sytuacji, która do tej pory nigdy nie miała miejsca, żeby móc wyłączyć gospodarkę de facto na cały rok albo ponadto mogła się odbywać bez planów socjalny bez planu społeczne, które zresztą Unia już miała, zanim zaczął się zaczął, zanim zaczęła się pandemia prezydencja portugalska ma w związku z tym dosyć spore zobowiązania ciążą na niej bardzo duże oczekiwania, a co więcej ciąży na nim trochę historia, bo przypomnijmy, że w 2000 roku wcześniejsza prezydencja portugalska była to prezydencja, która po raz pierwszy w historii Unii Europejskiej ustanowiła strategię społeczną tzw. strategię lizbońską, która dotyczyła tego by zobowiązać Unię europejską do zapewniania miejsc pracy do zapewniania godnych warunków pracy wszystkim pracownikom kontynentów no i często tak jak Polska nie znika żałuje nie okazać trochę symbolem tego, że nie za wiele z tego wynika nie ma tak powiedzieć biorąc pod uwagę kontekst historyczny, bo oczywiście była to pierwsza strategia, którą w 1000 pięćdziesiątym zastąpiła strategia 2020, które w tej chwili dobiega swego końca jest oczekiwanie, że przed Unią europejską musi stanąć wezwanie zagwarantowania tej perspektywy socjalne perspektywy dotyczące jak ma wyglądać rynek pracy w jaki sposób mamy żyć pracować w jaki sposób mamy zapewniać społeczeństwo to co dzisiaj tak dzisiaj właściwie społeczeństwo oczekuje biorąc pod uwagę na ten kryzys związany ze służbą zdrowia dzisiaj przecież również w Polsce mówi o tym czy to wina Unii czy nie Unii, że jest wystarczająco bądź niewystarczająca ilość szczepionek, więc jest APT nie tylko ona te sprawy takie typowo gospodarcza, a rynek pracy, a społeczne, ale także na narzeczone kwestię świadczeń socjalnych ubezpieczeń społecznych, które do tej pory myślę, że nawet państwa i społeczeństw europejskich było dosyć sceptyczne co strategii lizbońskiej tam zawinił fakty, że strategia lizbońska miała bardzo ambitne cele, ale realizacja była poddana woli państw członkowskich, które nie były zobligowane do tego uzupełni ich postanowienia co konkretnie może wyniknąć z rozwoju tego europejskiego filaru społecznego po prezydent przed minimalna pensja myślę, że minimalna pensja jest w tej chwili dyskutowana też się przed przed pandemią mogło się wydawać zupełnie nierealne biorąc pod uwagę sceptyczne nastawienie państw skandynawskich do pomysłu regulowania płacy minimalnej, a oni, a dzisiaj nie ministrowie zarówno w sieci, jakie zdanie nadal opowiadają się przeciwko takim regulację, ale przypomnijmy, że europejski filar filar praw socjalnych pani redaktor wspomniała ma przynajmniej różne zagadnienia, a które prezydencja portugalska jest zdeterminowana, żeby zrealizować pierwsze z nich dotyczy warunków pracy w zmieniającej się rzeczywistości oczywiście wcześniej mówiliśmy o tym o zmianach klimatycznych związku z tym ten europejski zielony deal plus kwestię postępującej cyfryzacji, ale dzisiaj wyzwania oczywiście w kontekście pandemii zrobiło się nieco inne stąd ta dzisiejsza dyskusja w parlamencie europejskim, a dotycząca pomysłu nowej dyrektywy dotyczącej tego jak ma wyglądać praca w warunkach, w których pracujemy zdalnie przynajmniej tyle wdzięku tak wielu z nas pracuje na dach, a za nie biorąc pod uwagę niemożność pracy blisko prawdy trzymajmy się, bo to jest ciekawe co się nazywa polską strategia bycia wyłączania offline bycia offline właśnie wyleciał oczywiście po angielsku to jest rajd dyskotek, czyli prawo do wyłączenia się związany jest właśnie z pracą zdalną i o tym niektóre państwa zaczęła Francja za nią idzie m.in. Irlandia czy wcześniej Hiszpania Grecja rozważały chcą uregulować to jak bardzo pracodawca może domagać od pracowników dyspozycyjności w tym modelu zdalnym pytanie co Unia europejska, czyli co wspólnie państwa członkowskie mogą w tej kwestii wnieść co mogą wspólnie uregulować, a po pierwsze, inicjatywa tego rodzaju regulacji wynika konieczność chwili z 1, ale z drugiej również się ze świadomości, iż istniejąca istniejące przepisy prawne zarówno w traktacie, jaki to co składa się na orzecznictwo europejskiego Trybunału sprawiedliwości nie reguluje kwestii tego ile możemy pracować, kiedy pracodawca NASA, a może, więc zwolnić wcześniej było to zdarzało się rzadko przepisy tego dotyczyły, bo wcześniej inaczej regulowane były urlopy nawet ci ludzie pracują z domu sytuacja się zmieniła mamy często do czynienia z kulturą, która rozpowszechnia i pracownicy muszą być dyspozycyjni przez cały czas, a na podczas debaty w parlamencie europejskim pierwsza dyskusja, a to pierwsza kość niezgody, bo nie ma nie wiemy jak głosowanie dzisiaj wypadnie nadal te głosy się nieco wahają, a pierwsza kwestia była, a czy regulować wyłącznie dyspozycyjność czy też regulować się szerzej pojęte warunki zdalnej pracy biorąc pod uwagę, że zaledwie 18 miesięcy temu tylko 56% Europejczyków pracowało z domu w trakcie pandemii oczywiście ten te liczby wzrosły nie jest ich prawie 40 pracę druga kwestia, która jest związana tą dyskusją, a propos prawa do wyłączenia z dnia, a czy prawa do bycia to kolejna święta można tak powiedzieć, a jest to kwestia na kim ciąży obowiązek egzekwowania norm, które są w prawodawstwie europejskim, które zakładają, że tydzień pracy nie może mieć więcej niż 40 godzin rzeczowej powinien pracować 8 godzin, ale powinien mieć również prawo do 11 godzin bez przerwy, w których może się poświęcić rodzinie odpoczynkowi wschodni czymkolwiek dzisiaj te 11 godzin jest zupełnie zakłócone, a ludzie odpowiadają na e-maile odpowiadają na ca PE wywiązała się, a ta idea, jeżeli człowiek nie jest dyspozycyjny to nie jest produktywny i nie bierze udziału w życiu zawodowym oczywiście jest i podlega dyskusji tym samym jest pytanie, kto ma za to odpowiada czy pracownik ma po prostu wyłączyć telefon czy też pracodawca powinien, a powinien mieć do dyspozycji mechanizm, który wykazywał ile ten pracownik będąc w domu rzeczywiście pracuje a jaki również powiadomić pracownika, jakie ma prawa w tym nowym kontekście to kolejna kość niezgody dzisiaj wydaje się szczególnie frakcja ludowa będzie z tego powodu głosowała przeciwko, czyli zabrał mają te wspólne regulacje dotyczące prawa do bycia offline dla tak nie jest do końca, dlatego że frakcja konserwatywna jakoś, który ludowa mówiono już tak chrześcijańska demokratyczna pani jest nie ma wystarczającej ilości wody, żeby po prostu zablokować, ale to co im się uda zablokować biorąc pod uwagę również się wyższe większe ambicje co do tego jak mogłoby wyglądać prawo, a to jest projekt dyrektywy to znaczy prawdopodobnie dzisiejsze głosowanie uda się przyjąć raport, który wytycza pewnego rodzaju standard ty, ale te standardy nie są obowiązujące za jedyne co uda się przy tej okazji zrobić to zobligować komisję europejską do przedstawienia lepszego projektu dyrektywy notabene wspomniała pani redaktor na samym początku, że kraje mają bardzo różne podejście, a do tego w jaki sposób regulować życie pracowników w tych nowych realiach, które najprawdopodobniej zostaną z nami o również po osłabieniu się pandemii 1 współ raportem współ autorów tego raportu była była ta pani premier Beata Szydło, której frakcji będzie głosowała przeciwko przyjęciu tego raport omawiający Unia europejska nie powinna ingerować aż tak bardzo stosunki pracodawców pracownicy to kontakt oczywiście taki, że w Polsce nie mamy takiej regulacji ich chęć została Polska jest podawana jako przykład swe studia, które dotyczą tego prawa do do bycia nie dyspozycyjnym prawa do odpoczynku, a Polska jest podawana jako jedno z 3 państw to nie jest może lub grupa, a których, którzy nie mają ambicji przyjęcia tego rodzaju regulacji tych, które mówią, że będą właściwie promować ideę, że pracownik powinien mieć trochę czasu wolnego, a można na różny sposób sobie tłumaczyć z 1 strony ta ingerencja unijna z drugiej strony jest też nacisk pracodawców, którzy mówią ten kryzys, który wygląda związane z pandemią już tak trudne, że nakłady na nałożenie na kolejnych zobowiązań jest ponad nasze siły, a w takim razie na pracownika siły ma być bycie w gotowości w tej sytuacji ciąg dalszy nastąpi, bo to oczywiście ciekawa dyskusja, choć jak na razie państwo słyszycie się procedujemy tak bym określiła bardzo dziękuję za komentarze analizy dr Anna Skrzypek z fundacji europejskich studiów progresywnych Brukseli była państwa gościem, a prezydent elekt Joe Biden i wiceprezydent elekt Kamala Harris już przybyli na inaugurację, więc powoli się te uroczystości się zaczynają oczywiście w radiu TOK FM na bieżąco będziemy państwa wszystkim informować o kilka mil przed siedemnastą zaczniemy specjalny program w czasie, którego zaprzysiężenia komentarze wystąpienia wszystko na gorąco będziemy dla państwa mieli, ale to już tyle co światopogląd, który wydawał Martyna Osiecka realizował Adam Szura informacje o nich jeszcze więcej sportu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA