REKLAMA

Jak mamy stawać się potęgą w kategorii sztucznej inteligencji, kiedy nie mamy dostępu do informacji publicznych?

Połączenie
Data emisji:
2021-01-21 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 21 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Katarzyna Śledziewska DELab UW dzień dobry taki dobry witam witam państwa witam jako bardzo dobra będziemy rozmawiali o przyjętej przez Polski rząd polityce rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce jest taki dość obszerny dokument dokument, w którym Polska można by powiedzieć tak kolokwialnie ważyła się dobrych parę lat, bo on sięga jeszcze tego poprzedniego rządu zjednoczonej prawicy czasów ministra Rozwiń » wicepremiera Gowina dokument, który ma jak tworzyć ułatwiać rozwój projektów w oparciu o sztuczną inteligencję tyle kiedyś myślałem o naszej rozmowie to oczywiście ochotę zagadnąć 3 w pierwszym pytaniu o tym jak wypadamy na tle innych krajów, ale pomyślałem sobie, że to jest właściwie rzecz trzeciorzędne chcę zapytać o coś innego mianowicie jak wszyscy jak doskonale wiemy to co jest najważniejsze w przypadku rozwoju sztucznej inteligencji też dostęp dodanych do danych publicznych otwarcie zasobów i rzeczywiście umożliwienie korzystania z nich zarówno naukowcom jak i projektem komercyjnym ja mam wrażenie jak popatrzę na to co Polska robi z dostępem do zasobów publicznych do informacji publicznej, że my idziemy w odwrotnym kierunku przykład pierwszy z brzegu historia Michała Rogalskiego, który opracowywał raport covid-19, ale był to sam z pasji ruchów dziewiętnastolatka, ale też dużą dużym oddaniem dużą dużym profesjonalizmem i którym momencie właściwie uniemożliwiono mu tą pracę po prostu raporty zostały zamknięte informacja na temat nowych zakażeń covid 19 zostały właśnie z losowo zamknięte w informacjach GIS-u informacjach Ministerstwa Zdrowia co tam cena wspólnego z otwartymi danymi jak ta sztuczna inteligencja ma się rozwijać, jeżeli polscy politycy tak bardzo boją się tych informacji, które mogłyby w ten czy inny sposób trafić do obiegu będzie oczywiście analizowane czy mogę zacząć trochę o opowieści o danych same macie coś takiego konkretnie, jaką się wpisują to sztuczna inteligencja, a potem byśmy przeszli w ogóle do państwa i danych i covidu tak mogę to zacznie od w ogóle od definicji sztucznej inteligencji, bo w tym dokumencie znajdziemy definicję sztucznej inteligencji muszę powiedzieć dla to była taka jedna z rzeczy, proszę bardzo, zdziwiła mianowicie ta definicja jest na tyle skomplikowana i na tyle złożona, że właściwie to ona jest określić na jej podstawie w jaki sposób osoby, które pisały cały ten dokument tworzą to podstawy tej polityki rozumieją są sztuczną inteligencję się wydaje, że w momencie, kiedy w ogóle mówimy o takim masowym wprowadzaniu polityki, w której mamy masowo wprowadzać sztuczną inteligencję tam nawet mówią o tym, że 99% firm ma stosować w przyszłości po sztuczną inteligencję to trzeba sobie pewne rzeczy proszę tak, żebyśmy wszyscy wiedzieli, o co chodzi jak na początku chciała się trochę tak zacząć od tego opuszczenia mianowicie powiedzenia tego, że przypuszczeń agencja jest po prostu misyjnego tylko zaawansowane przetwarzanie informacji i tam mamy inteligentne algorytmy, które korzy, który się procedując tę informację wykorzystują dane czy to online czy offline wszystko jedno i te algorytmy zbierają dane szachowym przechowują dane łączą integrują je analizują znajdują wzorce but budują też wzorce dziś korelacje robią redukcje i też rekomendację i oczywiście im więcej tych danych jest o tym lepiej będzie będą te inteligentne algorytmy no możemy powiedzieć pracować i tym lepiej będą się uczyć na tych danych itd. jakość danych też jest bardzo ważna i to co dzięki temu się dzieje to co otrzymujemy co nas wyróżnia się tak powiem w tej czwartej rewolucji jest to, że dzięki tym danym inteligentnym algorytmom powstają inteligentne produkty jest automatyzacja procesów jest w ogóle relacja zmienia się z otoczeniem różnych podmiotów gospodarczych, ale też państwa, ale też mamy możliwość zarządzania zupełnie inny sposób w oparciu o te dane nam też produktem tego jest m.in. też personalizacja w ogóle usług i dlaczego mówię, dlatego że państwo w ogóle jest największym dysponentem danych nie ma nikogo, kto ma więcej tych danych może w ogóle zaczyna mieć i amal i Amazon i teraz w związku z tym państwo może przede wszystkim dzięki sztucznej inteligencji, czyli inteligentnym algorytmom wprowadzać rozwiązania do zarządzania właśnie opartego nadanych tak może też wprowadzać usługi oparte o danych i właśnie o sztuczną inteligencję i automat automat automat automat automatyzować kolonizować procesy administracyjne czy pozwoli rozwijać Łukasz Rut te e-usługi i na niesamowitą skalę i covid jest takim czasie przykładem, bo w covidzie mamy bardzo dużo danych, bo te dane dotyczą zakażania i zachorowań i generalnie można by było też dane z przebiegu choroby ściąga to też przestaje być problemem będziemy mieli dane dotyczące szczepień najlepiej byłoby się też mieli dane w powiązaniu z szczepienia, a stan zdrowia, czego oczywiście niestety nie ma w Polsce i też później to dane na reakcję na szczepienia i coś takiego to, gdybyśmy wprowadzani właśnie zarządzanie w oparciu o kryzysowe w pandemii w oparciu o te dane byśmy w stanie byli popiersia bardzo skutecznie im tak lokalnie wprowadzać polityki no tego lockdownu byśmy mogli efektywniej wychodzić z tych sytuacji, w której właśnie znaczy dostarczać nam pomóc też przed gospodarczą tak dalej, ale też i myśmy w stanie byli szybciej sprawniej i byśmy byli bardzo ciekawym podmiotem pokłada współpracy podobnie słabsza ma miejsce z Izraelem szczepić naszych obywateli także w danych jest niezwykła siła to jest ta nowa zmiana, która idzie i jakby tej wizji i no właśnie tej mądrości powiedziałbym zabrakło właśnie w tym dokumencie no właśnie, ale teraz problem jest taki, że jak my mamy korzystać szeroko z danych używać, jeżeli równocześnie potrafimy na poziomie politycznym wykonać takie gesty, które są jak w kontrze do nawet nie do udostępnienia danych tylko w kontrze do dużo wcześniejszych projektów politycznych i wcześniejszych, jakby gestów politycznych, czyli w końcu do informacji publicznej to jest to w pewnym sensie mam wrażenie niespójne to znaczy tutaj mamy do czynienia z jakimi zderzy zderzenie, w jakich 2 zupełnie przeciwstawnych tendencji tam coś ciekawego w tym dokumencie np. piszą o zintegrowanej strategii umiejętności 2030 ja bym powiedział też piszą dużo tych u o dydaktyce szkolę szkolenia będą itd. ja bym powiedziała tak, że zawsze, jeżeli chodzi o wprowadzanie jakichś dużych zmian pisanie strategii trzeba zacząć od liderów wydaje się, że tutaj jest największa praca do zrobienia to znaczy zarówno edukacja, jakie świadomość tego jak można zmieniać obecnie rzeczywistość w oparciu o danych jak można nowy sposób rząd zarządzać jak można zmieniać administrowanie państwem jest bardzo potrzebna odpowiedziałabym to jest do zrobienia pierwszym kroku oczy bez tego jak ja tutaj upatruje jak gdyby problemu, że nie ma dostępu nie ma tej wiedzy wśród administratorów nasze oraz co to co musisz też miażdżący, bo z 1 strony nie ma nie do końca wiadomo czy będzie na czym budować systemy sztucznej inteligencji czyli, jakimi danymi karmić, jakiej jakości będą dane, a z drugiej strony mówi też nie ma komu, jeżeli jest kwestia lidera to do tego by się sprowadzało tak znaczy to można zrobić to znaczy przede wszystkim to co ja bym sugerowała no to wprowadzić tutaj w szczególności szkolenia edukację w zakresie sztucznej inteligencji możliwości, jakie są dajesz się inteligencja i właśnie dane i w ogóle tych procesów transformacji cyfrowej gospodarki, ale też państwa przede wszystkim no po prostu takie rozwiązanie tak wiadomo też stylu czy jakby to, że tego nie ma natomiast niedzieli, bo to jest jakaś nowa rzecz tak macie generalnie ta transformacja cyfrowa Ano w szczególności ta właśnie opierająca się dane o inteligentne algorytmy to jest coś się rozwija ostatniej dekadzie tak i u tak naprawdę przyspieszyła po 2012 roku i a no nic dziwnego, że jeszcze nie mamy tej wiedzy, bo też głównych ośrodkach akademickich tak do końca nie ma, więc proszę tutaj potrzebne bardzo duży wysiłek, żebyśmy ją zdobyli i żebyśmy zaczęli wdrażać oczywiście natomiast trochę się niepokoję sytuacją, która w tej chwili wrócę jednak cały czas do tego podejścia do danych publicznych do tego co w ogóle administracja publiczna wytwarza na różnych poziomach można powiedzieć no tak no przecież tak inteligencji sztucznej wcale nie przydadzą się dane prokuratorskie, które teraz PiS taki projekt Ministerstwo Sprawiedliwości będą zamykane, czyli śledztw prokuratorskich akt prokuratorskich śledztw umorzonych nie będzie można korzystać panie będą dane publiczne, więc nie będą to nie ta nie będzie informacja publiczna, więc można zadać pytanie czy to zaszkodzi rozwojowi sztucznej inteligencji tak MON no okresie powiedział niekoniecznie tak na rozprawę tak, bo chodzi o pewien rodzaj filozofii etapy chodzi o pewien rodzaj podejścia państwa w ogóle do ucha do transparentności otwartości do korzystania z rozmaitych zasobów i mam wrażenie, że się cofamy, więc jak w tym wszystkim się rozwijać sztuczna inteligencja normy być innowacyjni, jeżeli jednak takie projekty w Polskiej administracji w 2021 roku są realizowane dla powiedziała, że na to by też się za metr to jest trochę dyskusja o demokracji właśnie dostępu dodanych takiej transparentności, a trochę się z tą znowu dyskusja o tym, że w momencie, kiedy nocą różnego rodzaju też rozporządzenia ustawy, które narzucają to ochronę danych osobowych prywatnością my może też urzędnicy nie potrafią się do końca w tym wszystkim odnaleźć i ja tak rozumiem, że może tam nie ma też złej woli, bo tak, ale jeżeli spojrzymy na innej strony na to inny przykład, czyli Zakład Ubezpieczeń Społecznych twierdza nie do sforsowania dla żadnego naukowca czy mało komu w ogóle były udaje się cokolwiek stamtąd wyciągnąć to niemalże podstępem szantażem ludzie robią, jeżeli po, który jakoś analizę przeprowadzić prawda równocześnie ten projekt, czyli korzystajmy z danych publicznych no dobrze tylko musielibyśmy najpierw udrożnić ten obiekt tych danych i rzeczywiście zmienić podejście tak jakby wprowadzamy strategie nie mają się fundamentów pod tą strategia to tak widzę raczej jako naukowiec mogę powiedzieć, że ja odczuwam na co dzień to znaczy my na wydziale nauk ekonomicznych weszły w warszawskim mamy taki kierunek by kasa jest mam magistratu prowadzę i generalnie mamy przede wszystkim problem np. bóle takimi danymi do tego, żeby prace były magisterskie tworzone, że nie mówił jakiś pracach wdrożeniowych, bo właśnie na podstawie danych publicznych takie, których można wykorzystywać zaawansowane maszyny ringowe np. narzędzia i ja widzę nauka będzie się rozwijać Polska jesień będzie rozwijać się to jest absolutnie konieczne i no rozumiem, że niezręcznie tutaj miażdży autorów tego dokumentu, ale jednak wydaje się czasem powiedzieć, że bez pewnych bez pewnego porozumienia takiego szerokiego odnośnie w ogóle tego co wytwarza administracja publiczna nie ruszymy ten dokument niczego nie zmieni on jest może fajny dobrze, że w ogóle Polski rząd zauważa problem i że takie coś powstało, ale to nie będzie działało, jeżeli nie udrożni my tego obiegu informacji danych właściciela, ale to informacja ta pamięta uno tak znaczy, bo jak posiadacz dobrze taki dokument powstaje dobrze o tym mówi kula dobrze jest głośno, ale czas by zdawać sprawę z tego, że ten dokument nie adresuje właśnie znaczy po pierwsze, tam tak są kwestie danych, ale też tam jest mało o tym jak nasza inteligencja ma zmienić jak ma wprowadzić skutecznie funkcjonujące państwo i to też jestem związany właśnie, że ten brakiem danych to jest zaciętych otwartych danych i bo to w sumie o to chodzi my nie mamy sporów wprowadzać tej sztucznej inteligencji o to, żeby ją wprowadzać, żeby na siłę wprowadzać, żeby 99% przedsiębiorca obrażał, który tam dane, jakie dofinansowanie ba taki algorytm wszak Al Gore blisko jedno tylko chodzi o to, żebyśmy zaczęli inaczej funkcjonować państwo tak inaczej myśleć o politycznych inaczej tam żyć właściwie codzienne funkcjonowanie obywatela codzienne działanie instytucji dziękuję bardzo, cha prof. Katarzyna Śledziewska DELab UW 1336 za chwilę informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA