REKLAMA

Medioznawca: Zablokowaniu zakupu Eurozetu to pozamerytoryczna interwencja w rynek. Argumenty prezesa UOKIK są kuriozalne

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-01-22 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut dzień dobry 7 minut temu minęło południe na początku tego roku urząd ochrony konkurencji konsumentów zablokował transakcję kupna Radia Zet przez Agorę SA czym kierował urząd się czym kierował urząd antymonopolowy troską o rynek mediów czy raczej sympatiami politycznymi o tym będziemy rozmawiać w dzisiejszym programie Radia TOK FM w części należy do grupy radiowej Agory drugim współwłaścicielem jest polityka grupa radiowa Agory jest częścią Agory SA to Rozwiń » jest ważne zastrzeżenie na początku tego programu posłuchajmy co w sprawie swej decyzji ma dopowiedzenia Tomasz Chróstny prezes urzędu ochrony konkurencji konsumentów Tomasz Prost z urzędu ochrony konkurencji konsumentów wydał decyzję zakazującą przejęcia spółki Eurozet przez Agorę w wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych na rynku radiowym powstałaby sytuacja zbliżona do duopolu co prowadziłoby do marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych 2 duże grupy radiowe mogłyby skutecznie wypierać z rynku pozostałych uczestników mających zdecydowanie mniejszy udział w ręku, ale skromniejszą ofertę dla reklamodawców skupienie w rękach 2 przedsiębiorców 70%owego udziału rynku nie pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych często niewielkich podmiotów zatem szkody dla rynku i dla konkurencji byłby niezwykle poważny kontrola koncentracji realizowana przez prezesa UOKiK nie może stanowić wyłącznie formalność czynności dających iluzoryczne poczucie utrzymania również dla przedsiębiorców to niezwykle ważny wymiar dbałości o równe, ale przede wszystkim realne szanse dla wszystkich uczestników gry rynkowej o sprawny mechanizm siły konkurencji, które gwarantem realizacji korzyści dla konsumentów dla przedsiębiorców i dla całej polskiej gospodarki do decyzji prezesa UOKIK-u, a także tego oświadczenia odniósł się Adam Fijałkowski wiceprezes zarządu grupy radiowej Agory nie zgadzamy się z decyzją wydaną przez prezesa UOKiK zarówno podstawami merytorycznymi jakiś trybem w jakim została podjęta grupa radiowa Agory jest obecnie najmniejszą grupą na rynku oprócz tego na rynku mamy jeszcze innych komercyjnych graczy oraz polskie radio po transakcji łączny udział Agory Eurozet tu na ogólnopolskim rynku reklamy radiowej wyniósłby 25% podczas gdy obecny lider RMF ma aż 40% w obecnej strukturze rynku żaden z graczy nie jest w stanie nawiązać rywalizacji liderem, a decyzje zakazujące koncentracji chroni zwyczajnie jego dominację na rynku co więcej zakaz koncentracji opiera się na nieistniejącej w prawie antymonopolowym teorii sytuacji zbliżonej do duopolu ani na faktach i otrzymanych od nas materiałach zakaz bazuje na nie popartej dowodami insynuacji, że po połączeniu Agory Eurozet mogłyby współpracować z RMF w celu ograniczenia konkurencji to jest po pierwsze, niezgodne z prawem, a po drugie, każdy, kto zna Polski rynek wierzy też po prostu niemożliwe połączenia firm są dozwolone powiedzmy to uczciwie to bardzo częste zjawisko zakazu połączeń natomiast bardzo rzadkie to pierwszy taki przypadek w Polsce od 10 lat UOKiK musiałby udowodnić, że pogorszy sytuację słuchaczy Radia albo reklamodawców zresztą w takiej sytuacji powinien przede wszystkim analizować możliwe jest wydanie decyzji warunkowej, a urząd nie dość, że nie wykazał to jeszcze na kilkanaście godzin przed umówionym spotkaniem sytuacji, w której prezes Chróstny wiedział, że na tym spotkaniu przedstawimy nowe warunki eliminujące jego zastrzeżenia nagle wydał decyzję zakazującą koncentracji tym samym nie wysłuchał naszych warunków, a po drugie, uniemożliwił nam zapoznanie się z aktami i zajęcie stanowiska na najważniejszym ostatnim etapie postępowania co oczywiście naruszył kodeks postępowania administracyjnego jesteśmy zdeterminowani by uzyskać zgodę na nabycie pozostałych udziałów w euro życie i wykorzystamy w tym celu wszystkie dostępne środki prawne w ciągu miesiąca złożymy zażalenie na decyzje jak będzie potrzeba udowodnimy swoje racje przed sądem, jeżeli ktoś liczy na to, a są tacy na pewno, że wycofamy się z inwestycji euro Zet, że mylą nadal posiadamy 40% udziałów, a czas pokaże, że w przypadku chęci nabycia pozostałych 60% działaliśmy zgodnie z polskim europejskim prawem tyle Adam Fijałkowski wiceprezes zarządu grupy radiowej Agory, a gościem państwa moim jest prof. Tadeusz Kowalski medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry panie profesorze dzień dobry panów i tam również państwa panie profesorze jak ocenia pan decyzję UOKIK-u ja pragnę jeszcze tylko przypomnieć pewną chronologię wydarzeń Otóż, gdy okazało się, że czeska spółka właściciel Eurozet, czyli właściciela Radia Zet chce sprzedać swoje swoje aktywa do tej transakcji przystąpiło bardzo wiele podmiotów z Polski m.in. bracia Karnowscy, czyli spółka fratria wspierana przez państwową upaństwowiony bank no i udziały w euro kupiła jednak Agora i wtedy już w polityce także związani z władzą dziennikarze zapowiadali właściwie antycypować decyzję urzędu antymonopolowego słowo stało się ciałem ciekaw jestem jak pan ocenia tę decyzję także tą decyzję przyjąłem ze zdziwieniem na stronach urzędu ochrony konkurencji konkurent konsumenta ta decyzja została opublikowana przytoczone tam argumenty są chwilami dość kuriozalne one opierają się na jakiś szczegół scenę coby było, gdyby było albo będzie albo nie będzie 1 słowem jest takie domniemanie, że może powstać jakiś stan, ale właściwie nie ma żadnego rodzaju dowodów, że taki stan powstanie ja pomijam wszystkie procedury administracyjne, bo to oczywiście ważne, ale jak rozumiem będzie to rozstrzygane przez sąd niedobrze ze sprawa trafi do sądu, dlatego że jak sądzę sąd będzie musiał opuścić wszelkiego rodzaju dowody w sprawie analizy zapoznamy się z opinią ekspertów, którzy się w tej sprawie wypowiadali i sprawa stanie się może bardziej oczywista jest dużo wątpliwości de facto to jest taka decyzja, która chroni najsilniejszego gracza na rynku, który aktualnie jest grupa RNS ja nie mam nic przeciwko ktoś jest najsilniejszy na rynku, bo widocznie wykazuje się największą pomysłowością ma tak największe na większy potencjał twórczy stara się rozwijać tę ofertę Poprzeczna rynku radiowym nic nie jest dany raz na zawsze tu chciałbym w szczególności wskazał rzucił uwagę na potwornie zmarnowany potencjał publicznego Radia to radio 2015 roku miał już około 14 rynku dziś jest to granica 15% nocą to świadczy to wspierane milionami setkami milionów publicznych pieniędzy rację pieniędzy reklamowymi płaconymi straconym niechęcią abonamentem po prostu traci słuchaczy, dlaczego traci słuchaczy Ano dlatego zdecydowało się prawdopodobnie sterować swoim programem poprzez politycznych nominatów co oczywiście wywołuje niechęć, a ludzie słuchacze mają oczywistą możliwość, bo opieranie w ogóle decyzji administracyjnej na badaniach słuchalności w jakim sensie zawsze wątpliwe, ponieważ doświadczenie uczy, że ta słuchalność nie jest dana raz na zawsze zresztą radio stąd dzisiaj rozmawiamy akurat przykładem pozytywnego wzrostu w ostatnich latach i tak wzrośnie zainteresowanie co ludzie przestali słuchać Radia przeciwnie wyraźnie widać, porównując dane właśnie roku piętnastego dwudziestego, że nastąpiło przesunięcie w 30 słuchaczy znaleźli sobie inne miejsce, a niekoniecznie publicznym radiu więc, gdyby spojrzeć na to w ten sposób to do tego w tej sytuacji tzw. ligą polowej to obok sfery zmysłów być może należał należałoby doliczyć jeszcze publiczne radio oraz inne grupy, które mając znaczące udziały tylko to jest to jest absurd w każdym właściwym miejscu w Polsce ludzie mają do wyboru spośród licznych stacji radiowych doprawdy nic nie jest w stanie zmusić, żeby słuchali akurat tego Radia ani innego to jest kwestia swobodnego wyboru w Polsce udzielono 297 koncesji radiowych krajowa rada Radiofonii telewizji ponadto jest ich ogromna liczba stacji internetowych warto zwrócić uwagę, że internet jako środek dystrybucji programu radiowego zyskuje naznaczeniu właśnie kosztem zyska SM, że te relacje nie podlega regulacji ani dodatku nie podlega tego typu regulacji właśnie to można nas tak spokojnie rozpocząć działalność prawdzie jest to w tej chwili nieco powyżej 6% kanał w kanale dystrybucji, ale akurat ten segment, który najwyraźniej roślin w związku z tym odpowiada decyzja podjęta wydaje mi się nie tylko z naruszeniem prawa także naruszenie pewnych zasad konkurencji, żeby podjąć taką decyzję trzeba wykazać, że ktoś prowadzi praktyki ograniczające konkurencję czy wszyscy z zasadami rywalizacji z takiej pychy czegoś takiego nie wykazano, bo nie wskazano, jakiego rodzaju kontrakty, jakie jeszcze za klauzule, które taka grupa 3 usilnie narzucić swoim partnerom na urząd konsensus wręcz możliwość jakiejś zmowy pomiędzy agorą RMF FM rzecz absolutnie nie niemożliwa w dodatku przestępstwo pani redaktor pana zapytam pana SZ czy np. w kuchni nos 8, a pan proszę pana tak jakby pana osądzić o możliwość zaatakowania innej osoby na tej podstawie ma pan już w kuchni absurdalne w stary dowcip, który już na ten temat nie będę powtarzał, ale nie można na podstawie przypuszczenia, że coś będzie w jaki sposób wydawać decyzji, bo tak naprawdę urząd, który zwraca uwagę ta nie ma ochrony konkurencji wcale tej konkurencji nie dość pani prezes wrócimy dalsze rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM prof. Tadeusz Kowalski medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego państwo możliwość, a teraz na poważnie prof. Tadeusz Kowalski medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego jest gościem państwa moim przypomnijmy, że na początku tego roku urząd ochrony konkurencji konsumentów zablokował transakcję kupna Radia Zet przez Agorę szefowie Agory zapowiedzieli proces w tej sprawie, gdyż ich zdaniem ta decyzja to bezprawie prezes Tomasz Chróstny prezes urzędu twierdzi, że ta transakcja, czyli kupno z całości Eurozet przez Agorę mogłaby stworzyć sytuację zbliżoną do duopolu czy prawo antymonopolowe zna takie pojęcie w ogóle jak sytuacja zbliżona do duopolu przez to do zasady łączenia się spółek jest rzeczą normalną na rynku z tylko powiedzieć po pierwsze, że pojęcie sytuacja zbliżona do duopolu nie jest się pojęciem prawnym to jest określenie co najwyżej publicystyczne zresztą są rynki, które w Polsce mają charakter oligopolu weźmy rynek telewizyjny właściwie jest to tzw. oligopol hybryda mamy tutaj 3 grupy dużych nadawców de oraz ogromną liczbę mniejszych nadawców, którzy byli wprawdzie zyskują jako cała grupa jakiś tam udziały w oglądalności, ale nadal, jakbyś tak naprawdę działają w cieniu tych 3 wielkich graczy, którzy mają w sumie razem też duże udziały włącznie z rynku jako inwestor nikomu nikogo nie przeszkadza da, więc decyzję może mówić albo oligopolu, ale są oligopol sam siebie nie jest wcale taką formą złom, bo jednak de facto oznacza to realizację innych podmiotów, a rywalizacja silnych podmiotów zazwyczaj dobre dla rynku, ponieważ one starają się jak dobre dla konsumentów prawda jest na ogół dobre dla konsumentów dla rynku to znaczy wszystkim dla konsumentów, dlatego że one mają wystarczającą siłę wystarczający potencjał do tego, żeby jak najlepiej kształtować swoją ofertę, a więc starają się przyciągać talenty okazywał się twórca na tym rynku rozwija swoją działalność to jest ten akurat coś co po prostu ożywia rynek rozmiarów zainteresowanie konsumentów jest gorsza sytuacja monopolu, gdzie tego typu tendencji niemal na szczęście żaden rynek w Polsce nie jest lekiem monopolowi, jeżeli chodzi o media natomiast akurat rynek radiowy właściwie działa w sytuacji bardziej konkurencji monopolistycznej nawet powiedział 1 dominującym graczem stąd też trzeba powiedzieć, że ten gracz to on swoją pozycję znowu wywalczył poprzez działania typowo rynkowe ostatnie lata kształtuje ofertę tak przedstawia propozycję dla słuchacza i tak potrafi jak zniechęcić ich zainteresowań fizyką udziały rosną no to nie jest jego wina, że ktoś okazuje się lepiej być zarządzany bardziej utalentowany zdolniejszy nasze są silniejsi słabsi Jateż chcę jeszcze zwrócić uwagę na 1 aspekt tej decyzji, który pan redaktor wspomniał pan się mówi się tam o tym, że taka połączona grupa miałaby monopol częstotliwością by pewnie się w miastach pierwszy kuriozalne to jest do tych miast znacznie więcej te 3 wymienione, ale nie o to chodzi ani Agora Eurozet nie mają żadnych kompetencji w zakresie gospodarki częstotliwościami to jest kompetencja Urzędu Komunikacji Elektronicznej właśnie skoncentrowany rynek prawda oczywiście generuje na czele państwa dziś z krajowej rady Radiofonii telewizji, jeżeli widzi tam takie zagrożenie to przecież może z konsultacji z Urzędem Komunikacji Elektronicznej poszukać być może są mecze częstotliwości, które można zwolnić ogłosi konkurs uzupełniały się nowi chętni i w ten sposób sytuacja zostanie zmieniona, więc jest znowu szyć coś takiego co można zarzucać komuś się stara, że jakieś organy państwa być może nie robią należycie tego co do nich po prostu należy także możemy tylko spekulować, ale co pańskim zdaniem stało za decyzję prezesa ustnego i pamiątek obserwuje czasami decyzje prezesa szóstego mam mam wrażenie, że tam czasami, więc piaru niż merytoryki to jest też sądy czasami są decyzje tak jak spektakularna decyzja o nałożeniu kary na Biedronkę bodajże no zobaczymy jak to bardzo bardzo źli kiedyś wystąpić przed na konferencji prasowej toczy się tu nałożył taką karę w Super tylko doświadczenie uczy, że w wyniku postępowań sądowych odwoławczych w tej decyzji zostaje w każdym razie albo niewiele więcej razy, że to jest jakaś kara chęć minister wydaje tak pozamerytoryczne interwencji w rynek podczas gdy rynek w zasadzie rozwijał się radiowych w Polsce takiej koncepcji powiedział rynkowej liberalny on rozwijał na zasadzie taki, że stacje łączyły stacje siedzieli niektóre upada niektóre występowały do przyłączył się z innymi stacjami zwrócę uwagę na pewno właściwość tego rynku, a mianowicie, kiedy po dziewięćdziesiątym drugim roku uchwalano ustawy o Radiofonii telewizji, która w podstawowym kształcie obowiązuje do dzisiaj w posłowie parlamentarzyści zdecydowali utworzyli 17 rozgłośni regionalnych polskiego radia i okazało się bardzo szybko ze one są stanie na rynku się utrzymać dopiero wtedy, kiedy działają w sumie jak audytorium 17, kiedy w sposób nie wiedzieć prawda łączą się w sieci zaczynają wspólnie akwizycja reklam taka natura tego rynku to oczywiście było naiwne naiwne wyobrażenie, że te lokalne rynki są na tyle następny taki duży potencjał reklamowy będą w stanie utrzymać tą dużą liczbę stacji jest stacji Radia 300 koncesjonowanych doprawdy w każdym miejscu w Polsce istnieje ogromna możliwość wyboru i z tej możliwości wyboru słuchacze korzystają najwyraźniej, bo rynek jest bardzo bardzo rozdrobniony i nie sądzę, żeby tutaj takie domniemanie, które rząd formułuje miało rzeczywiście zastosowania właśnie, ale my no przez publicystów także na nie sposób naczep pojawiają się takie obawy nie sposób od tego abstrahować to znaczy od kontekstu politycznego patrząc np. na Węgry i to co się stało z rynkiem mediów na Węgrzech można tutaj wysnuć pewne wnioski po pierwsze to właściwie władza czy podmioty zależne od władzy w pełni przejęły kontrolę nad mediami na Węgrzech to po pierwsze po drugie właśnie media były niszczone przy pomocy decyzji administracyjnych czy różnego typu decyzji nazwijmy je koncesyjnych i w no tutaj trudno pozbyć się takich niepokojących analogii, ale ten kontekst polityczny, który pan wspomniał niewątpliwie wstępuje on w morze częścią niestety pewnego szerszego zjawiska to znaczy, kiedy o zapis różne dyrektywy europejskie prowadziły w kierunku tworzenia takich urzędów odpowiedzialnych za pewne dziedziny np. Urząd Regulacji Energetyki Urząd Komunikacji Elektronicznej urząd ochrony konkurencji konsumenta to idea była taka, że ten regulator z NASA prezes takich urzędów był w zasadzie niezależnie od władzy wykonawczej bieżącej władzy wykonawczej od ma zapisy różnego typu rekomendacji wskazania nawet prawo umacniał niezależność takiej osoby ona w gruncie rzeczy, bo nie do ruszenia bieżącej kadencji trochę tak jak chronimy niezależność nie wie czy dobrym skutkiem prezesa Narodowego Banku Polskiego, ale może być zagadnienie Otóż mamy niestety w tej obecnej rzeczywistości po roku piętnastym właśnie taką próbę zawłaszczania urzędów poprzez forsowanie kandydatów, którzy będą absolutnie spolegliwi szkolną podatni na decyzje polityków często nie merytoryczne wynikające z jakich przesłanek, które nie są do końca jasne Jach chciałbym przypomnieć, bo to jest dosyć istotne pewną wypowiedź wice premiera Glińskiego dla 1 ze stacji radiowych, który być może świadomie, a może się wymknęło powiedział, że ogólnie rzecz biorąc chodzi nam o zwiększenie udziału stacji związanych z polskim rządem polską racją stanu przyznam, że bardziej komunistycznego manifestu od dawna jest sam najbardziej groźnego mocne słowa bardzo bardzo groźnego dla wolności słowa to znaczy, że władza ma monopol na rację stanu basa bieżąca władza chodzi o to, żeby media, jakim stopniu służyły tej władzy w związku z tym dzieci w tle mamy niewątpliwie taki kontekst oczekiwania będziemy na decyzję wpływali tyle poprzez merytoryka ile poprzez wasze działania polityczne z tu mogą się pojawiać różne grupy właścicieli to niekoniecznie muszą musi musiałby przyjąć taki podmiot jak jak pan wskazał z, czyli fratria, ale być może jakiś inny podmiot system ten mechanizm znany na Węgrzech zresztą w Rosji, gdzie duża aktywność wykazali początkowo Bieriezowski nawet Chodorkowski chiński potem Gazprom Łukoil to był firm, które nasze w grudniu taka lekcja nazwały media tak w kontekście ostatnich zakupów poczynionych przez Orlen, toteż te analogie mogą budzić niepokój w właśnie w kontekście rosyjskich no budzą niepokój, ponieważ zresztą tutaj chciałem przypomnieć nam się na Węgrzech była taka sytuacja w jakimś momencie istotną część mediów wykupił jakiś austriacki biznesmen, który zaczął od doradcy chyba przejrzystą ścigany w Austrii za różnego rodzaju niejasności powiedzmy podatkowe i ona oczywiście wykupił te media wiadomości to sobie za chwilę zlikwidować, ale histo wskazuje na to, że działał na zlecenie okoliczności samego Orbána albo akolitów Fidesz i system i w ten sposób jak znaleziono pewien sposób można różnymi instrumentami się posługiwać bez ciszy bardzo niebezpieczni wspomniał pan o niezależności urzędu, a przede wszystkim jego prezesa, który także organy te w przypadku UOKIK-u no, więc 7stycznia, gdy prezes Chróstny podejmował tę decyzję w sprawie zablokowania transakcji Agory na reguły były takie, że jego samego powoływał premier mógł też w każdej chwili odwołać teraz pojawił się pomysł by szef UOKIK-u urzędował przez sześcioletnią kadencję, czyli właśnie po tej decyzji można powiedzieć, że władza ustawodawcza wzmacnia to umocowanie prezesa UOKiK no ale ja przyznam szczerze, że nie są tak dosyć sceptyczni wobec działań UE oraz długu w tego typu obecnej władzy, ponieważ okazuje się, że nawet ktoś chce zmian porządnie uregulowane mocno zmieni w ciągu 1 nocy no to zrobiono z mediami publicznymi, usuwając władzy i zmieniających porządek rzeczy właśnie w przeciągu 1 doby z laskami podpisem prezydenta pokazuje, że takie zabezpieczenia są dobre na rachunki, ale to jest niezależna sytuacja, ale do wiedzy, gdy Sejm zmienia ustawę nawet w tak skandalicznym trybie natomiast szef UOKiK podjął decyzję administracyjną i pytanie co wtedy, gdy urzędnik podejmuje taką decyzję z rażącym naruszeniem prawa no sytuacja wyjaśni się w sądzie, ale pewnie za jakiś czas czy sądzi pan, że jakaś osobista odpowiedzialność zawodowa odpowiedzialność takiego urzędnika w ogóle chodzi gra no myślę pewnie pewnie jednak jednak nie wchodzi w grę to zwracam uwagę również kwestię tak bywało, że urząd podejmował decyzje, które spektakularnie ogłaszał i wasz niewiele wychodziło z tych instytucji skądinąd bardzo dobra szefowa Urzędu Komunikacji Elektronicznej tak bywało, że na firmy telekomunikacyjne nakłada rozmaite kary z tego co, więc nas ta część karni została zapłacona i w zasadzie w trybie postępowania administracyjno-sądowego po prostu zostało uchylone, więc była nagrana TVN nałożona przez prezesa krajowej rady Radiofonii telewizji, który został wycofany z ana sta wycofana z dachu powiewa urząd presji politycznej także następuje już pewnego rodzaju wsparcie to jest nieuzasadnione, zwłaszcza wobec innych działań, które za, które krajowa rada odpowiada turyści zupełnie niezwiązane z mężczyzn sądzę, że tutaj, jeżeli można być jakiś odpowiedzialności to ona może być długofalowo, jaką odpowiedzialnością polityczną natomiast w takim sensie bezpośrednim nie sądzę żeby, żeby to była pod sąd rozpatrzy, jeżeli uzna, że decyzja została wydana wadliwie to wskazać na czym polega wadliwość decyzji i będzie dalsze jakieś postępowanie skoro strony zapowiadają, że zamierzają zrezygnować z planowanej transakcji to pewnie tak się stanie bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę prof. Tadeusz Kowalski medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego państwa moim gościem, a ja teraz zapraszam na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA