REKLAMA

Bartek Miernik: "Dla nas uczeń jest partnerem, zajmujemy się edukacją poprzez teatr"

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-01-27 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:51 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Bartek Miernik, reżyser teatralny, założyciel Fundacji Banina Rozwiń »

Bartek Miernik: "W tak spolaryzowanym społeczeństwie dialog jest wartością chyba najważniejszą. Pracujemy z młodzieżą ucząc ich rozmowy. Dziś tych ważnych tematów na naszych lekcjach, spektaklach jest bardzo dużo: ochrona klimatu, depresja, prawa ucznia, uchodźcy, obywatelski sprzeciw, bezdomność." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Bartłomiej miernik reżyser pedagog teatru felietonista założyciel fundacji Banina jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry witam serdecznie dodałabym jeszcze aktywista teatralny czy jeszcze aktywistą nowych czuje się oczywiście tak to jest piękne słowo tak jest znają się szalenie ważne szczególnie dzisiaj ITS otaczam się z fundacji aktywistami ludźmi, którzy są pasjonatami miłośnikami Rozwiń » różnych dziedzinach tak bardzo dziękuję traktuję teatr jako przestrzeń dialogu dyskusji szczególnie z młodymi ludźmi to się twoim zdaniem sprawdza w dzisiejszych czasach szczególnie bym wiedział dzisiejszych czasach to się sprawdza, ponieważ zdaje się dzisiaj tak spolaryzowanym społeczeństwie dialog jest wartością chyba najcenniejszą i tego staramy się uczyć, ponieważ nasza Fundacja pani na warszawska Fundacja, która działa w całej Polsce pracuje z młodzieżą, ucząc dialogu czy, ucząc rozmowy uczą naprawdę nie jest hasło warto pomagać, a tak dzisiaj potrzebne, więc takich najbardziej ten dialog jest jest jest częścią wyjmujemy na dobrze to powiedz mi w takim razie, jakie są twoim zdaniem najsilniejsze strony teatrów tłumaczeniu rzeczywistości młodym ludziom, którzy jeszcze bardziej w pandemii spędzają czas głównie w telefonach komórkowych, a my staramy się pracować taką metodą horyzontalnych z młodymi osobami co znaczy dla nas młody człowiek nastolatek uczeń jest partnerem, a nie osobą, którą traktujemy wertykalnie tak wiemy na zasadzie relacji mistrz uczeń mysie zajmujemy przede wszystkim edukację poprzez teatr robimy spektakl albo dla młodzieży albo z młodzieżą dla młodzieży tutaj jakby nasza rola jest czysto pomocnicza staram się jak to jest tylko możliwe wycofać tak, żeby młody człowiek miał przestrzenie Platformę do rozmowy na ważne istotne tematy, aby istotnych tematów dzisiaj szczególnie jest szalenie dużo począwszy od klimatu przez nacjonalizm przez pierwszą miłość przez depresje przecież się ośrodki zajmujące się pomocą osobom do presji mody są w depresji są szalenie niedofinansowane więc, jakby zajmujemy się nad tymi tematami, które wydaje nam się ważne pracujemy też np. na temacie co może młody człowiek w szkole jak sobie poprawek są prawa ucznia czym jest obywatelski sprzeciw no to wszystko jest rozmawiamy o uchodźcach to wszystko, czego nie ma albo jest w jakiej bym powiedział skróconej formie jedynie w dzisiejszej szkole my staramy się nadrobić tych tematach waszych spektakli i warsztatów za chwilę porozmawiamy bardziej szczegółowo jeśli pozwolisz, ale chciałam się pytać, bo spektakle w ramach fundacji powstające w twojej reżyserii również grane były do tej pory w szkołach teatrach domach kultury na terenie całego kraju pandemia sprawiła, że siłą rzeczy musieliście przenieść się do sieci jak przeniesienie odbiło się na waszej działalności jak się robi taki teatr dla szkół w sieci tak to znaczy jest także my niepełny z instytucją tylko z fundacją mamy możliwość bardzo elastycznego szybkiego zresztą zmieniania formy naszej działalności, kiedy szkoły przeszły online, kiedy młode osoby od marca w zasadzie szedł w domach przed c przed kamerkami i uznaliśmy, że zrobimy 2 spektakle stricte pod pod online na pierwszej lekcji będzie spektakl drugiej lekcji jak to zwykle u nas jest prowadzony przeze mnie przez aktorkę lub aktora warsztat zajęcia te spektakle są szalenie istotne dostajemy feedback od nauczycieli, że jest to ważne szczególnie w tej hondę szczególnie teraz, kiedy młodzi sposób wsparcia oczywiście gramy mniej, ponieważ wcześniej w roku szkolnym graliśmy około 100 spektakli 120 rocznie teraz gramy mniej natomiast notujemy potrzeba zdecydowanie większa konieczność rozmowy z młodym człowiekiem, który zamknięty 4 ścianach i zakazuje musi być wychodzenia zresztą niezgodne z prawem jest jest szalenie istotna powiedział, że tych reakcjach na wasze spektakle ze strony pracowników szkół o marzeniach Nataszy w swojej reżyserii dyrektorka jednego z kieleckich gimnazjów napisała to taki sens terapeutyczny dla myślących to prawda i ten spektakl jest, że tak powiem w tej propozycji programowej fundacji Banina cały czas tak tak to jest bardzo ważnym aspektem powstał w grudniu 1,5 miesiąca temu, gdy spektakl pierwszej miłości o pierwszym zakochaniu uczuciach o radzeniu sobie z tą bombą uczuć z tym ogromnym ładunkiem, którym często młoda osoba nie może sobie płacić koszty zawsze rodzinny szkoły i znajomych lub rozmawiam tam z naszych spektakli powstaje na etapie produkcji na etapie prób in ze słupka z pedagogami tutaj akurat panią doktor z progi UW z psychologami my na każdym etapie sprawca drugim lub z takimi ewaluację i ten spektakl warto do tego spektaklu powstał w porozumieniu z pedagogami psychologami no jest dla mnie prywatnie zupełnie najważniejszych aspektach, ponieważ on mówi o tym, żeby mniej o rzeczach publicystycznych niż ta społecznych, a aktywizujących natomiast mówię uczucia, czyli o tym co jest gdzieś co całkowicie zmienia młode osoby, która nagle uderza strzała Amora jest po prostu inaczej tak powiedzmy mimo wszystko o spektaklu, który jest no powiedziałbym waszym hitem mianowicie kolorowa, czyli biało-czerwona spektakl, który wydaje mi się, że z upływem czasu nabiera mocy patrząc na to co się dzieje wokół ten spektakl był grany z tego co pamiętam 352× już 353× to jest taki nasz okręt flagowy taki spektakl, w którym krachu bardzo Tyl młodego polskiego nacjonalistę ucznia ukończonego nacjonalizmem ukończonego antysemityzmem ksenofobią szowinizmem i on chodzi no w tym przypadku wersji online do klasy jako nowy uczeń szkoły z kandydujący na przewodniczącego szkoły bardzo sympatyczny elokwentny miły nie mówiąc żadnych mocy mocnych razów zachęca oglądających uczniów do tego, żeby na niego zagłosowali w wyborach na przewodniczącego szkoły, używając w większości socjotechniki manipulacyjnych do tego, żeby przez 45 minut uczniowie na niego zagłosowali po tym spektaklu jest warsztat prowadzony przeze mnie przez Huberta na 2 tematach pierwszy jest oddzielenie nacjonalizmu patriotyzmu, ponieważ niestety dzisiaj młodzież używa tych pojęć dynamicznie, a drugi po prostu krok po kroku pokazujemy co takiej manipulacyjnej użyte w tym spektaklu przez głównego bohatera mówi o tym spektaklu ze szczepionką na manipulacje pokazujemy słowo szczepionka jest popularna pokazujemy młodym osobom w jaki sposób nie zatrzymanie polować nie chodzi tylko nacjonalistów, którzy tej manipulacji używają no chociażby nie wiem w reklamie przez bardzo często są są socjotechniki używane pokazujemy mówią uważajcie, bo nie dajcie się tak by tak był często gramy tak jak powiedziałaś 23 w taki główny bohater był wybrany na przewodniczącego szkoły ponad 100× kompletem głosu no właśnie powiedziałem że, że ten spektakl z taką szczepionką na manipulacje na z tego co wiem szczepienia są cały czas dobrowolne powiedz, jakie najmocniejsze reakcje zapamiętał właśnie po tym spektaklu najmocniej szukać takich, które zapadło najmocniej w pamięć to jest, kiedy graliśmy w Białymstoku ponieważ, kiedy dostaliśmy Grant w Białymstoku, aby zagrać dla szkół średnich, bo gramy od ósmej klasy szkoły podstawowej w aspektach przez szkoły średnie wówczas sugerowano nam, żebyśmy zagrali w dobrych liceach białostockich no myśmy wybrali się w taki sposób poproszę o listach tych szkół niedobrych wg wg magistratu dla zagranicznych Ochotniczym hufcu pracy zagraliśmy w budowlance no tak byliśmy najbardziej potrzebni to znaczy tam mieliśmy uczniów, którzy poparli Huberta, ale na warsztacie mówili wprost oni gejów i uchodźców tutaj nie wpuszczą, że to jest nasze Podlasie uczniowie przyznawali nam się w rozmowach z rzucali na paradzie równości kamieniami będą z tego dumny, więc tę odmowę ten warsztat tak by zapamiętam na długo, ponieważ po końcu lekcji oni chcieli jeszcze zostać z nami rozmawiać także na sam koniec usłyszałem od 1 uczniów no dobra dobra skoro wszystkim co pan mówi i następnym razem nie uderza tylko odwrócę głowę do parku przypadkiem ja, czyli może jakaś nadzieja na na przemian jednak no to jest dla mnie najlepsza recenzja tego typu tę tego typu reakcje uczniów, bo tutaj działa już zupełnie podstaw tak staramy się tak tak rozmawiać z młodymi ludźmi żeby, żeby jakoś do nich trafić ten spektakl trafia trafia spektakle trafiają również warsztaty, które mają pomóc w mierzeniu się młodym ludziom z rzeczywistością dobrze, żeby np. wiedzieli co bezdomności w plecaku, zwłaszcza dzisiaj w czasie pandemii Bartku jak można fundację Banina odnaleźć, jeżeli ktoś chciałby się zgłosić ktoś z dyrektorów szkół nauczycieli, żeby właśnie taką lekcję u was warsztat zamówić spektakl to po pierwsze, są szalenie pani lekcje, ponieważ wiemy jak szkoły funkcjonują w pandemii nie mogą np. nagle zajmować przestrzeni jest byśmy nie chodzi o lekcje zaś najniższe w tych możliwe to znaczy do 50zł za lekcje tyle ile otrzymuje dyplomowany nauczyciel brutto za poprowadzenie lekcji jak można odnaleźć może i jesteśmy na Facebooku jako Fundacja pani na natomiast można też do nas i tam jest oczywiście dane w końcu wszystkim formację natomiast wożono nas po prostu napisać Fundacja Banina ma rodzinę com i wówczas też wyślemy przez wszelkie informacje na temat główną naszą platformą cofający nauczycieli jest jest nasza strona na Facebooku fundacji Fundacja Banina no i tam te wszystkie 10 propozycji m.in. wspomniany przez siebie warsztat Katarzyny Nicewicz, czyli szefowej fundacji herbaty, ponieważ myśmy starali się zaprosić takie osoby, które są ekspertami wdanej dziedzinie Kaśka jest ekspertem chodzi o pracy z bezdomnymi zapraszamy medialną osobą ze świetnym kontaktem z dziećmi to jest taki warsztat od czwartych klas szkoły podstawowej, więc no już mamy feedback nauczycieli że, że warsztat akurat Haczów bardzo bardzo dzieciakom przy przypadają tematów spornych właśnie klimat od mówią odżywianie dygresja obywatelski sprzeciw prawa ucznia cyfry arabskie prawdziwe jak wyglądają itd. tak dawno starał się trafić z wielością tematów warto rozmawiać z młodymi ludźmi 1 słowem bardzo bardzo dziękuje Bartłomiej miernik reżyser pedagog teatru założyciel fundacji Banina był gościem kultury osobistej do usłyszenia dziękuję pięknie wczesna informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA