REKLAMA

Jak rodzice mogą chronić swoje dzieci przed niepożądanymi treściami w sieci?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-01-24 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM z wielką ochotą witam naszego kolejnego gościa mówi ochotą, bo też temat jest myślę bardzo potrzebne i też zachęcający przede wszystkim rodziców by zasiedli przed radioodbiorniki ami pani Anna Rybczyńska szefowa działu edukacji cyfrowej nie w naukowej akademickiej sieci komputerowe, a także koordynatorka polskiego centrum programu SAFER internet jest z nami dzień dobry dzień dobry nie dalej jak w piątek zrobiłem kilka Rozwiń » nalotów na na pokój ten mniejszy, w którym dziecko odbywa lekcje online by sprawdzić co tam się tak naprawdę dzieje za każdym razem, kiedy wchodziłem lekcji istotnie trwały, ale w tle koledzy poprzez inny komunikator urządzali sobie no niezłą rozgrywkę jeśli chodzi o gry, które są dostępne w sieci zdaje się, że nie jest to jednostkowy tylko mój problem, ale także wielu rodziców w momencie, kiedy pandemia zmusiła dzieci młodzież do tego by siedzieć przed komputerem non stop tak jak najbardziej myślę że, że wszyscy borykamy się jest wielkim wyzwaniem, jakim stała się edukacja zdalna na pewno jesteśmy wiele kroków do przodu potem co działo się w marcu po tym, jak nauczyciele i rodzice dzieci przecierali w ogóle po raz pierwszy często też szlaki edukacji przez internet natomiast oczywiście dzieci też nauczyły się w jaki sposób prowadzi równoległą aktywność nie tylko uczestniczyć w lekcjach, ale w tym czasie wykorzystać internatu niekoniecznie tak, jakbyśmy sobie tego chcieli, więc przede wszystkim myślę, że warto zacząć rozmowę od takiej niezbędnej właśnie rodzicielskiej uważności, czyli od tego czy pan mówi zaglądania do tego pokoju sprawdzanie co się dzieje rozmawiania z dzieckiem o tym że, chociaż ta nauka przez internet jest trudna jest wyzwaniem jest męcząca jest w pewnym momencie niezbędna, ale też takie pamiętanie ze strony rodzica dziecko w pokoju z komputera nie jest do końca bezpieczne, bo jednak ogrania gry z kolegami ze znajomymi drugie ta cała strefa, która dzieje się często poza naszą wiedzę strefa cyberprzemocy strefa internetowego hejtu strefa niebezpiecznych treści także kilka tematów myślę dzisiaj ważny do poruszenia no dobrze też podzielę się z panią pewną refleksją innego z kolei rodzica zostaw w spokoju swojego syna, bo to tylko jest przejaw jego znajomości narzędzi jakich może korzystać jeśli równolegle tak podzielną uwagę korzysta z lekcji online jednocześnie też potrafi z kolegami zagrać no cały czas zakładam, że są to to gry dobre, bo też kontrolujemy to tylko na jego plus pani potwierdza to czy przebaczenie, a te złożone złożone tematy trudne odpowiedź wiem, że w świecie badań dotyczących pracy mózgu już odchodzi od tego, że notatki, czyli robienie kilku rzeczy naraz to jest takie dobre efektywne Tatary już trochę odchodzi do lamusa to nie jest takie efektywne, zwłaszcza w przypadku dziecka, które i tak to edukacja za pośredniczy ono przez ekran ma nieco trudniejszą niż normalnych realiach ta koncentracja potrzebna, więc na pewno jest to godne podziwu, że dzieci są i godne szacunku i wspierania, że są coraz bardziej sprawne w ogóle w obsłudze wszystkich usług cyfrowych, że świetnie sobie radzą, że często potrafi być naszą takim technicznym doradców domu i pomagać rodzicom w pracy zdalnej o tym też słyszy bardzo często, że dzieci są naprawdę dobrym raportem takim domowym natomiast druga strona jest taka, że pamiętajmy, że są to dzieci, czyli one potrzebują jednak naszego kierowania na świecie ten społeczne związane z technologią, bo to, że dziecko w stanie świetnie odpalić sobie portal portal społecznościowy to nie znaczy, że poradzi sobie z wyzwaniami np. które tam spotka to, że bardzo sprawnie g gra ściągnie sobie wszystkie potrzebne aplikacje nie znaczy, że poradzi sobie z relacjami, które te mogą powstać będzie wiedziała rozpoznać osobę, która chce to dziecko potencjalnie np. nie wykorzystać prowadzi jakąś trudną niebezpieczną relację, więc jak my musimy jak dorośli zostać tymi po przewodnikami w tych aspektach społecznych, bo internet w tym momencie jest elementem naszej codzienności to nie jest technologię to jest nasze życie, a w tym życiu dorosła osoba z przewodnikiem i musi oczywiście uważnie patrzeć na potrzeby dziecka, zwłaszcza dzisiaj w dobie pandemii dzieci naprawdę potrzebują technologii, żeby realizować społecznie ziemi relację z przyjaciółmi, żeby normalnie funkcjonować wykorzystałem bardzo dobrze, ale my musimy pilnować sprawdzać czy przypadkiem nie ich bezpieczeństwo po prostu nie jest naruszana no dobrze to przecież do innego rodzaju zagrożeń rodzice, a słyszy to z dzieci, które uczęszczają synem na zajęcia sportowe dostają coraz więcej sygnału właśnie od od swoich pociech, że coraz częściej przez media społecznościowe zwraca się do nich ktoś oferuje pomoc w odrabianiu lekcji jest to o tyle dziwne, że kieruje to zapytania właściwie to propozycja od razu do szerokiej grupy znajomych co co już na wstępie budzi podejrzenia tego typu propozycje są zagrożeniem w jaki sposób one mogłyby wzbudzić czujność rodzica, kiedy reagować jak oczy myślę, że każdy kontakt z dzieckiem taki bezpośredni, nakłaniając takiej bezpośredniej relacji, zwłaszcza z dzieckiem młodszym no bo tutaj, jakby musimy dostosować naszą reakcję do wieku dziecka musi nam zabrać go czerwoną lampkę czy to będzie osoba, która zacznie pisać naszego dziecka np. na forum g rzek będzie tam uczyć, czego żąda jakieś specjalne elementy do do tej gry potrzebna, że coś tam pokaże też powinna zaświecić naszą czerwoną lampkę pamiętajmy, że nie wiemy, kto po tej drugiej stronie nie wiemy czy to nie osoba dorosła, która chce nawiązać z dzieckiem jakoś jakiś kontakt jakąś relację być może za moment każdej to też osoba, która chce naciągać na finansową, że proponuje np. pomoc w lekcjach, ale za tym oczywiście będą jakieś opłaty może zatem będzie chciał nakłonić dziecko do wpisania do naszego numeru karty kredytowej wiemy też trasy pandemii wszelkiego rodzaju działania wyścigowe oszustwa podszywanie się pod różnego rodzaju instytucje organizacje bardzo wzrosła, więc tutaj jest jakby był szeroko torowa nasze myślenie musi pierwsze to co to jest za kontakt to jest osoba czy naprawdę naszym dziecku pomóc cenie nawiązać relacje zaprzyjaźnić lecznic osoba dorosła, która tego kontaktu szuka i może być niebezpieczna z drugiej strony czy nie jest to ktoś, kto chce nas po prostu naciągnąć finansowo także nie ma o czym szeroko otwarte na cześć zwróciła pani uwagę, o czym warto powiedzieć, kiedy mowa o cyber zagrożeniach ja myślę, że bardzo teraz istotne jest to, żeby zwrócić uwagę na emocje dzieci na teraz ich stan psychiczny, dlatego że dzieci spędzają w sieci bardzo bardzo dużo czasu i z 1 strony nie możemy im tego zabronić z drugiej strony musimy jako rodzice naprawdę wymyślać możliwość być bardzo nas proaktywnie, żeby ist ZU przez tego ekranu odciągać, żeby wymyślać inne rzeczy, dlatego że stan dysfunkcyjne używania sieci nadużywania sieci jest teraz nagminne bardzo trudno dzieci będzie wrócić do normalnego trybu już też o tym wiemy że dzieci teraz zastanawiał się co one w ogóle będą robić będą mogły dlatego grano wejście spotkać w normalnym świecie, więc się bardzo bacznie przyglądać się emocjom dzieci one są bardzo dużą na portalach społecznościowych patrzą na ten wyidealizowany świat są przytłoczone są pod presją zresztą poświęciliśmy NASK kampanie poświęcone właśnie problemowi psychicznemu dzieci w grudniu, dlatego że do nas coraz więcej trafia takich przypadków właśnie młodych ludzi, którzy czują się już tak bardzo silna przetłoczenia tym idealnym życiem influencerów światem Instagrama światem mediów społecznościowych, więc na pewno to w przypadku nastoletnie dzieci w przypadku młodszych na pewno patrzmy właśnie na treści strony mają kontakt na to co czytają co przeglądają myślą o ich zdrowiu fizycznym o tym, żeby miał trochę ruchu, żeby głośno tego ekranu odciągać i rzecz i starajmy się jak najbardziej świat dzieci poznawać pomyśli ten czas pandemii jest dla nas takim dobrym czasem jesteśmy dużo razem w domu, kiedy możemy wreszcie tak naprawdę bardziej głęboko przyjrzeć temu co dzieci robią sieci widzimy tego pozytywne efekty, że rodzic zapytany co dziecko już nie mówi, że siedzi w internecie mówi rozmawia na przyjęciu na komunikatorze gra z kimś w grę sieciową zna ulubionych youtuberów influencerów, czyli gdzieś tam nasze poznanie świata internetowego dzieci też poprawia też dla nas myślę bardzo bardzo ważne, żeby ta relacja ta świadomość wzajemnych zainteresowań była w domu jak najszerszej też pamiętajmy ze strony rodziców, że to, że powiemy dziecku odłóż telefon nic nie dać odłóż komputer nic nie da, jeżeli sami będziemy cały czas wolny spędzali przed ekrany, ale zacznijmy od siebie, a my też na ten nasz bilans aktywności i staramy się zarządzać siecią morza czy istnieje jakiś katalog stron niebezpiecznych, na które należy zwrócić uwagę być może nie jest program, który może sobie rodzice ściągnąć do swojego komputera, wcielając się w rolę takiego administratora uniemożliwić korzystanie z tych witryn z poziomu naszych urządzeń bardzo bardzo ważny to, żeby korzystać po prostu możliwości, które nadają się przeglądarki, bo właściwie w każdej możemy ustalić sobie jakieś filtry tak jest tzw. kontroli rodzicielskiej, czyli zastanowić się do jakich treści nie chcemy, żeby dziecko miało dostęp do kobiet wulgaryzmy mogą być to treści brutalne mogą być treści pornograficzne dopasować do wieku dziecka i spotkać osoby można w telefonach zrobić w komputerze potem pamiętajmy, że jednak większość dzieci jeśli chodzi o kontakt z treściami szkodliwymi właśnie za pośrednictwem smartfonów bardzo rzadko laptopów komputerów wykorzystywanych do do nauki także pamiętają ktoś ma telefonach, że to jest podstawowe pierwsze narzędzie dla dziecka nie chodzi o kontakt z siecią bardzo często trochę zapomniany od strony bezpieczeństwa na na komputerach mamy mnóstwo oprogramowania i właśnie trujących, a telefony są zupełnie tego pozbawiono, więc pamiętajmy, że dajemy dziecku urządzanie, zwłaszcza jak ma lat 91011 to jest wiek, kiedy dzieci najczęściej zaczynają trafić na pornografię starajmy się przed tym uchronić właśnie przez np. instalowanie takich programów jest do są strony, na które trzeba szczególnie uważać, które powinny uwrażliwić rodziców to proszę wybaczyć, ale z perspektywy 40 kilku latka trudno mi znać wszystkich witryn, na które teraz chadza w internecie młodzież widzieć nie pan to bardziej się ustawia pod tematykę pod zakres, czyli ustawiamy filtr czułości właśnie, żeby nie pojawiało się np. treści związane z pornografią niem erotyką wulgaryzmami treściami brutalnymi i wtedy ten program pomaga nam filtrowania takich treści żona po prostu nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania przez dziecko, ponieważ lista treści za szkodliwe czy wręcz nielegalnych jest tak duża rzeczywiście nie bylibyśmy w stanie w ten sposób jak NATO nad tym panować te programy mają są wyposażone w tego rodzaju bazy i pozwalają nam by uchronić przed konkretnymi treściami tak jak mówi się dopasować coś do wieku dziecka, żeby nie od dziecka no nie wiem starszego już nastoletniego wszystkich danych z internetu natomiast młodsze dzieci jak najbardziej niech ma na świat swojej komórce tylko aplikacja dziecięce zablokowany dostęp np. szerokich przeglądarek stylu YouTube czy Google nie chce strefa ma zamykana do treści dziecięcych, więc mamy duża możliwość zrobienia, chociaż pamiętajmy, że to, że my zabezpieczymy sprzęt nie znaczy to się stanie też ze sprzętem znajomych kolegów przyjaciół, więc nie zastąpi rozmowy wspólnej o oraz o zagrożeniach, bo nie zawsze mamy pieczę nad dzieckiem na 100% no to jeszcze 1 rzecz myślę dość istotne czy istnieją jakieś nie wiem warsztaty dla rodziców, które pozwoliłyby im posiąść wiedzę, której mówimy to proszę wybaczyć nikt nie każdy ma to takie doskonałe rozeznanie jak poruszać po świecie internetu takie najbardziej na czele ze swojej strony np. na teraz bardzo serdecznie zapraszamy na udział w konferencji z okazji dnia bezpiecznego internetu będzie 9lutego w godzinach wieczornych tak, żeby właśnie rodzice też oczywiście nauczyciele również rodzice mogli posłuchać będzie dużo prezentacji o szkodliwych treściach właśnie o problemach emocjonalnych psychologicznych dzieci po po tym czasie długiej nauki przez internet będzie o problemie cyberprzemocy hejtu także serdecznie zachęcam będą też przez cały luty marzec organizowane łeb na związane z niebezpiecznego internat czy takie szkolenia godziny poświęcone konkretnym tematom życie internetowego dzieci też w godzinach wieczornych także zachęca nastrój, choć na stronę Debbie krótka albo też duża duża akcja na początku roku europejska to święto międzynarodowe i tam bardzo dużo treści się pojawi oczywiście bezpłatnie dostępności każdego chętnego myśli pani, że polskie dzieci są szczególnie zagrożona te na tle tych kolegów koleżanek z Europy myślę myślę, że nie myślę, że wszyscy zagrożeni są bardzo bardzo podobny sposób polskie dzieci jeśli chodzi o procent korzystania z internetu jest identyczne są do innych państw Europy zmierzam do tego, żeby pan na jakiś danych tryby potwierdziły, że nasze dzieci albo rzadziej albo części korzystają z internetu nie ma nie ma nie ma ten, który mówił, żeby inaczej tak samo tak samo to prawie 100% dzieci dzisiaj w wieku 1317 lat np. to jest prawie 98% dzieci jest w internecie 3 porady dla rodziców pani strony, gdybyśmy zechcieli teraz skondensować naszą rozmowę i przekazać pierwsza porada dla rodziców, którą moglibyśmy zasugerować to taka duża uważność uważność na potrzeby dziecka i uważność na to co dziecko robi miecze posiadanie takiej świadomości, że dzieci naprawdę bardzo dużą część swojej aktywności społecznej przeniosły do sieci i tam, gdzie już takie same sytuacje takie same procesy jak poza internetem, więc tak do tego podchodzimy nie myślą o internecie technologii tylko myśleć o przedłużeniu takiego codziennego życia zadawałem te same pytania kim się tam przyjaźnie z kim rozmawiać co robić co się bawić, bo to są pytania, które dotyczą dziś tak samo internetu jak inne z życia starajmy się zabezpieczyć komputer, zwłaszcza dla małych dzieci smartfon z drogą wiadomo, że korzystają kable, z których korzystają pamiętajmy, że są urządzenia co pośrednio, których dzieci głównie przeglądają internet, więc tam przede wszystkim musimy dbać o bezpieczne środowisko i dbajmy o relacje, dlatego że dobrej relacji rodzice nic nie zastąpi to gwarant bezpieczeństwa dziecka, bo wówczas, gdy co się dzieje niebezpiecznego czy będzie to sytuacja trzeba przymocować, czyli dziś agresję rówieśników w internecie czy będzie to hit, jakim dziecko się spotkać wreszcie będzie to niebezpieczne relacje z jakąś osobą, która chce dziecko zapoznać przez internet ma niekoniecznie dobre intencje ta relacja sprawi, że dziecko do nas przyjdzie będzie wiedział, że nie będziemy oceniać tylko będziemy wspierać postaram się wybrać takich w takiej sytuacji pomoc Anna Leszczyńska szefowa działu edukacji cyfrowej naukowej akademickiej sieci komputerowej także koordynatorka polskiego centrum programu SAFER internet, bo moim państwa 8 dziękuję pani bardzo za to rozmowy dziękuję bardzo, widzenia państwa za litr dziękujemy bardzo państwa zapraszam na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA