REKLAMA

Czy kryzys to dobry czas na startowanie z własnym biznesem?

Podcast przedsiębiorczy
Data emisji:
2021-01-25 05:30
Prowadzący:
Czas trwania:
20:25 min.
Udostępnij:

W pewnym momencie ubiegłego roku mocno spadła liczba nowo zakładanych firm. Ale przyszli przedsiębiorcy przestraszyli się tylko na chwilę: po pierwszym pandemicznym szoku liczba rejestracji działalności gospodarczych znów wzrosła. Łącznie na własny biznes zdecydowało się w 2020 roku ponad ćwierć miliona Polaków. Bo kryzys to też okazja do szukania okazji i test dla umiejętności biznesowych! Posłuchaj rozmowy z dyrektorem Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Michałem Polańskim.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest bank Milenium oferujący konto mój biznes dla firm jak założyć i prowadzić własną firmę podcast przedsiębiorczy zaprasza Wojciech Kowalik dzień dobry dziś pytamy czy zakładanie firmy w czasie epidemii lockdownów i kryzysu jest dobrym pomysłem na co zwrócić uwagę przy planowaniu otwarcia biznesu, a może właśnie teraz warto pisać plany szukać okazji i wystartować za chwilę z pełną parą, a może wszystko zależy od branży kluczem jest zakładana Rozwiń » już z góry elastyczność możliwość szybkiego dostosowania się do zmieniającej się rzeczywistości rozmawiamy o tym z dyrektorem departamentu wsparcia przedsiębiorczości Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Michałem Wolańskim ktoś mógłby pomyśleć to trudny czas kryzysowy zakładanie firmy właśnie w kryzysowym epidemicznym czasie to nie jest rzucanie się na głęboką wodę z taką trochę może nawet odrobinę szaleństwa myślę, że NATO pytanie nie ma niestety proste ktoś siedzi to znaczy przede wszystkim trzeba spojrzeć może na to, jakie są motywacje ludzi do zakładania działalności gospodarczej, iż tyle ile jest tych firm tyle jest motywacji natomiast myślę, że można je podzielić na 2 kategorie 1 to są pozytywne czy ktoś planuje założyć działalność gospodarczą chce stworzyć firmę, ale są też motywacja negatywna to znaczy ludzie mogą zakładać działalność gospodarczą, dlatego że muszą, dlatego że np. stracili pracę czy źle, oceniając szanse ma na tym rynku pracy, który jest przecież w stanie kryzysowym także trzeba powiedzieć, że tutaj motywacje mogą być bardzo, ale myślę, że warto też spojrzeć na to jak to wygląda w rzeczywistości od statystyki które, którą obserwujemy one pokazują rzeczywiście w tym roku 2020 czy epidemicznym Tychy rejestracji działalności gospodarczej było rzeczywiście mniej kilkanaście procent w porównaniu z rokiem ubiegłym natomiast, jeżeli spojrzymy na takiej statystyki szczegółowe widzimy, że poza tym okresem takiej pierwszej powiedział pierwszego lockdownu czy koniec marca kwiecień maj to tak naprawdę liczba tych rejestrowanej działalności gospodarczej faktycznie jest bardzo podobne do tych, które były w poprzednich latach teraz rzeczywiście pod koniec roku obserwowaliśmy też troszeczkę spadek w tym zakresie, ale wydaje się, że nie jest jakiś taki stały traci można powiedzieć, że rzeczywistość jest taka, że po tym, obecne pierwszym szoku czy pierwszym z też momencie wydają się, kiedy ludzie nie byli pewni czy da się założyć od strony formalnej działalność gospodarczą wiadomo, że była taka duża niepewność co jak urzędy jak urzędy działają czy można się kontaktować się godzin otwarcia tego to właśnie można będzie sytuacja w ziemi statystyce wróciła do nas, czyli trochę pierwszy lockdown trochę ten lockdown z końca roku mogły delikatnie wystraszyć przyszłych przedsiębiorców, ale generalnie kryzys jakoś na decyzję o prowadzenie własnego biznesu wynika z tych danych nie wpływa na czy wydaje się, że ten wpływ jest mniejszy niż można byłoby się spodziewać, czego może nauczyć przedsiębiorca takie założenie firmy w trudnym kryzysowym czasie to nie będzie taki albo właśnie może wręcz przeciwnie to będzie taki dobry stress testy dla umiejętności biznesowych jeśli poradzę sobie w kryzysie to już sobie poradzę w biznesie w innych warunkach znaczy znowu musimy spojrzeć trochę na działalność gospodarczą uczy się trochę takim szerszym kontekście po pierwsze, czas spojrzeć było, jakie w Polsce firmy funkcjonują taki mamy mniej więcej w tej chwili zarejestrowanych ponad 4 000 000 przedsiębiorców i 4 100 000 przedsiębiorców aktywnych z tego podmiotów jest około 26 000 000 akcji, czego 1 700 000 to są osoby samozatrudnione, czyli to są osoby, które prowadzą działalność gospodarczą indywidualnie samodzielnie nie zatrudniają żadnego pracownika te osoby najczęściej działają w zakresie no takiej działalności usługowej mej to jest ono po części działalność usługowa w budownictwie nie jest to działalność produkcyjną tak, bo tutaj oczywiście skomplikowanie założenia działalności gospodarczej produkcyjnej jest zdecydowanie większe też jest do tego potrzebne są większe środki finansowe teraz wracając do pana pytania myślę, że dla tych firm, które zamierzają dla tych osób, zakładając działalność gospodarczą w większym zakresie to jest długi proces sam moment rejestracji jest jeden z jego etapów na nas wcześniej i jest ten okres planowania mobilizowanie kapitału na przygotowania inwestycji często związane z budową jakiegoś zakładu 3 z zakupem urządzeń i ten proces jest oczywiście rozłożone w czasie można go tak zaplanować, że był właśnie wykorzystać ten okres epidemii czy pandemicznych do tego żeby, żeby działalność otworzyć w przypadku tych osób, które zakłada indywidualną działalność gospodarczą tutaj trzeba przede wszystkim zastanowić się nad tym czy w tej zmienionej sytuacji, która jest w tej chwili znajdziemy popyt na NATO co chcemy zaoferować na rynku i czy można po pierwsze, wprowadzić taką działalność czy mamy wystarczające środki finansowe na to, żeby ten okres rozruchu móc przeżyć tak kolokwialnie rzecz biorąc czy też móc finansować samo samo prowadzenie działalności gospodarczej rzadko, który biznes jest dochodowy od pierwszego miesiąca działalności okres epidemii powoduje, że ten okres jest może być dłuższe, a przede wszystkim jest do końca nieznany albo może się okazać, że sytuacja wpłynie na na działania, ale z drugiej strony trzeba też zwrócić uwagę na to, że okresy kryzysowe jest również okresem okazji tak niestety w biznesie także to co może być nieszczęściem 1 osoby może być szczęściem inne osoby np. jeżeli ktoś planuje chciała założyć się restauracje to jest to bardzo dobry okres, żeby kupić wyposażenie do tej restauracji w tym momencie czy znaleźć jakiś lokal, dlatego że są osoby, które z tej działalności rezygnują, więc jeżeli ktoś posiada kapitał to jest również dość dobry pomysł, żeby teraz to zainwestować, więc mówię tutaj wydaje się że, że niestety odpowiedź jest tyle ile konkretnych projektów biznesowych, ale tych szans biznesowych w kryzysie całkowicie nie ma tak jak pan wspomniał o tej restauracji czy wystarczy się dokładnie dookoła siebie rozejrzeć, żeby tę szansę zauważyć są branże, które oczywiście są w tej chwili głębokim kryzysie czy nawet można powiedzieć zapaści na oglądamy oni codziennie informację o telewizję czy słuchamy Radia musimy tutaj np. w branży turystycznej czy właśnie gastronomicznej branży jest w branży fitness itd. tak te branże one są w kryzysie na takim pewnej egzystencjalnej nawet natomiast są branże, które świetnie się w tym okresie kryzysowym rozwijają przede wszystkim taką branżą jest np. e-commerce, który jak mówią specjaliści właśnie przeskoczyliśmy 3 lata prognozowanego rozwoju w tym zakresie w ciągu 1 roku ludzie nie dość, że przekonali się do wykorzystania e-commerce jak wszyscy się tego nauczyliśmy i jest branża, która się świetnie rozwija usługi IT związany właśnie ze branża e-commerce przeżywają boom, ale nie tylko takie związane również z organizacją pracy z zarządzaniem produkcją zarządzanie łańcuchem dostaw, więc wszystko wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z produktem czy usługi IT to również jest to bardzo dobry okres rozwoju dość sprzeczne sygnały słoneczka jeśli chodzi o branżę budowlaną, bo wbrew pozorom dla nawet dla tych małych firm budowlanych ten pierwszy okres lockdownu nie był nie był najgorszy tak nie wiemy jak to się dalej rozwinie, ale sami w tym momencie popyt na te usługi był byłby całkiem dobre oczywiście są takie branże, które niosą bardzo ryzykowne, ale tak jak mówi, jeżeli ktoś posiada środki finansowe, które jak te są niezbędne na zakładanie pełnej działalności gospodarczej może przeznaczyć w tej chwili na pewno zakupić ma przygotowanie się z działalności również może to być okres na tzw. dobre diler tak, których normalnie, które normalnie na rynku niewystępujące w dobrej sytuacji gospodarczej, ale oczywiście z tym wiąże większe ryzyko, czyli trzeba mieć większą poduszkę finansową co zwracać uwagę i czym trzeba się liczyć, zakładając właśnie firmy, startując z biznesem teraz w czasie epidemii są pewne elementy, których osoby zamierzające założyć działalność gospodarczą przeceniają są takie, których nie doceniają te, które przeceniają to są wydaje mi się wszystkie formalności związane z zakładaniem działalności gospodarczej rejestracja również kwestie podatkowe księgowości tak by tych wszystkich rzeczy młodzi przedsiębiorcy osoby, które dopiero zakładają działalność gospodarczą oraz zwyczajnie się boją, a wcale nie takie trudne, a wcale nie są takie trudne i jest bardzo dużo możliwości pozyskania wiedzy na temat tego wszystkiego ja mogę tutaj np. zareklamować na naszą pomoc Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości mamy portal e-learningowe, którego celem jest właśnie pomaganie przedsiębiorcom ze zakładanie prowadzenie działalności gospodarczej mamy w przypadku pt. jak założyć działalność gospodarczą jak zatrudnić pierwszego pracownika na temat ubezpieczeń społecznych, tak więc wszystkie kwestie takie formalne, które zwykle przerażają ludzi po natomiast możecie też, które ludzie nie docenia i wydaje mi się, że to rzeczą, którą nie doceniają jest możliwość sprzedaży swoich usług i towarów na rynku to, że jest kryzys nie oznacza, że konkurencja na rynku jest mniejsza można powiedzieć, że może być większa niż była wcześniej w związku z tym trzeba dobrze zaplanować trzeba swoją działalność trzeba zastanowić się nad tym co możemy zaoferować na rynku i czym ta nasza oferta się różni od oferty nasz konkurent i to do czego my zachęcamy przedsiębiorców jest również w pewnym zakresie przetestować to czy to co chcemy zaoferować sposób, jaki chcemy zaoferować tą ten swój produkt usługę czy on ma szansę na rynku zaistnieć to jest coś, czego przedsiębiorcy często nie doceniają i stąd wydaje się, że tutaj sytuacja jest jakby nie niezmienna natomiast oczywiście trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeszcze 1 aspekt mianowicie kwestia finansów jeśli chodzi o tym ten kryzys sami na razie nie ma charakteru finansowego nie ma jakiegoś dramatycznego wpływu na możliwość mobilizowania kapitałów wręcz przeciwnie z możliwości finansowe np. związane z pozyskaniem kapitału ze środków publicznych np. nasza oferta 3 czy innych instytucji publicznych dla młodych się dla atakowanych start-upu może być interesująca, ale również wziąć pod uwagę, że ten rynek jest bardzo nieprzewidywalny, że może okazać znaczne przychody spodziewamy się osiągnąć, zanim kilka miesięcy nic nie będą nie do osiągnięcia, bo trzeba będzie czekać dużo dłużej na 9 tutaj niestety konieczne jest zmobilizowanie przy zakładaniu działalności gospodarczej środków finansowych i, które pozwolą to działalność WOW otworzyć tak i poszerzyć no tak z pewnymi środkami finansowymi jak np. w bankach młodzi przedsiębiorcy mogą mieć problem, zwłaszcza jeżeli chcieliby działać w branżach, które teraz są w lockdownie, bo tu banki dużo ostrożniej podchodzą do finansowania takich przedsięwzięć, ale chciałbym jeszcze panie dyrektorze zapytać o 1 rzecz chyba ważne żeby, zakładając teraz biznes zakładać pewien margines, gdy takie słowo skalowalności, czyli możliwości dostosowania się do panujących obecnie warunków do kryzysowych, kiedy kryzys się skończy czy kiedy ten kryzys przyniesie zupełnie niespodziewane kolejne okoliczności przede wszystkim trzeba pamiętać, że zwykle działalność gospodarczą, której zakładana nie finansują banki to jest działalność, którą tzw. finansując szef czyli przyjaciele i angielsku France rodzina czy familii i full, czyli głupcy tak i to jest niestety jest niezmienne czy to jest kryzys to nie jest kryzys banki zwykle z tutaj mniej związkami ale, ale raczej niechętnie patrzono na firmy nowe, bo też to są firmy często bez bez historii kredytowej na takiej firmy nie są oczywiście w Polsce sytuacja jest specyficzna, ponieważ dysponujemy środkami publicznymi, które wspierają rozwój start-upów i te środki są całkiem pokaźną one mogą mieć charakter taki powiedziałbym bezpośrednich dotacji przedsiębiorcy na zakładanie na rozwijaniu biznesu, ale w określonych typu biznes, bo też nie wszystkie biznesu mogą uzyskać takie wsparcie albo on mają charakter pośredni, czyli możliwość korzystania np. jakieś infrastruktury z ze wsparcia ekspertów ze wsparcia jakichś osób, które pomagają pani Anioł biznesu wszystkie tego typu programy są dostępne na terenie tego kraju wartość orientować ministrów, którym planujemy zakładamy działalność gospodarczą z jakich można z kolei to jest coś co w Polsce nie dość wyjątkowe to znaczy są takie, a jeśli taka pomoc taktycznie nie występuje natomiast co powiedział tak czy na pewno działalność w tej chwili wiąże się z dużą niepewnością i to działalność właściwie w każdej dziedzinie niestety ten rozwój e-commerce, które panu o powiedziałem wcześniej on ma również bardzo duży wpływ na każdą firma dlatego, że to jest taka dwustronna moneta można powiedzieć z 1 strony dzięki e-commerce firma bardzo szybko bardzo sprawnie może zaoferować usługi produkty na rynku co wcześniej było niemożliwe można będzie to są naprawdę niewielkie koszty kiedyś koszty właśnie pomocniczy reklamy dotarcia z marketingu wielokrotnie też dzięki e-commerce one się zniczy, ale niestety jest druga strona mianowicie nasz potencjalny klient może dotrzeć do właściwie całej konkurencji na wyciągnięcie ręki, jeżeli pan np. szuka stolarza w swojej okolicy, o co panowie bierze pan telefon patrzy pan jacy są stolarze tak w okolicy akt to samo, jeżeli pan kupuje jakiś produkt rzuca pan przeglądarki internetowej szuka pan produkt tak i patrzy pan porównuje pan sen i to jest niestety coś co utrudnia działalność młodych firm, dlatego że te firmy nie mogą oferować takich warunków jak firmy, które już mają ustabilizowaną pozycję na rynku chciałem dopytać ten margines dostosowania się do do sytuacji rynkowej, czyli brać pod uwagę, że np. tej przewidywalnej trudnej sytuacji będę musiał albo trochę przebranżowić albo pójść jednak ze swoim biznesem trochę innym kierunku no chyba trzeba dość poważnie rozważać takie możliwości niepewnych czasach, zaczynając swoją przygodę z biznesem znaczy trzeba przede wszystkim bardzo elastyczny i my spotykamy się często w naszej praktyce też popaść w działalności z firmami, które przychodzą mam taki pomysł na taki konkretny produkt chciałbym tra, a to osoby często nie wiedzą czy rynek tego potrzebuje w tej chwili rynek może się zmienić w ciągu tak jak umowę na ciągu właściwie natychmiast dam panu przykład w tym stolarze tak jeszcze do niedawna głównym biznesem stolarzy w miastach było przygotowanie wyposażenia dla restauracji w tej chwili ten biznes jest no albo praktycznie skończył się z dnia na dzień, bo albo został bardzo ograniczone i każda firma musi być przystosowana na to, żeby no dostosować oczywiście możliwości adaptacyjne w przypadku różnych branż są są różne, ale niestety wymaga to w tej chwili taki bardzo dużej elastyczności przedsiębiorstw i pomysłowości i pomysłowości i otwartego umysłu, ale również ciągłego poszukiwania, bo pomysłów są, bo przecież to nie jest także, że te pomysły są zastrzeżone można inspirować się innymi rozwiązaniami, które powstają za granicą czy w sieci czy czyta danej branży i wiele firm tak działa ważne jest to, żeby no i umieć się przystosować tutaj znowu najłatwiej jest firmą, które nie mają mogą potencjalnie mają szeroki aspekt działań firma IT tak mogą pro przygotować 1 rodzaj oprogramowania mogą również inny typ oprogramowania przygotować natomiast zatrudnienie firmom, które do tej pory działały takiej wąskiej branży, więc też warto, żeby nowo zakładanych Pini przedsiębiorstwo czy nowy biznes od góry miał ten element założony tego tej możliwości zmiany czy poszerzenia swojej działalności tak, żeby nie nie zawęża się że, że będę robił to i to tylko w tym momencie, bo nie wiadomo czy ten czyn ten rynek będzie istniał akcjom zasadnie za 3 miesiące nie wyparuje albo nie pojawi się nagle zupełnie inna możliwość panie dyrektorze czyli, podsumowując naszą dyskusję, jeżeli ktoś ma pomysł na biznes zdecydował się, że chciałby działać ma pieniądze na rozruch nie czekać z założenia biznesu ową, bojąc się kryzysu działacz NOP wydaje się że, że za nie należy czekać, jeżeli ktoś ma pomysł na biznes ten pomysł w jaki sposób został przez niego analizowane przez niego samego przez jakieś osoby, z którymi nawet nie skonsultował się rozmawiało z ekspertami z zakończeniem biznesu taki biznes powinien otwierać dlatego, że jeżeli pomysł dobry to za chwilę ktoś inny do otworzy taki nie będzie czekał na kryzys dlatego, że to będzie ktoś w Polsce czy to będzie też w Chinach to jest właśnie ten aspekt globalizacji tak czy to będzie ktoś jakimś innym kraju oferuje ten sam produkt czy dzieci pomoc do produktu, ale też usługę może przez Inter o zakładaniu firmy w kryzysie rozmawiałem z dyrektorem departamentu wsparcia przedsiębiorczości w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Michałem Wolańskim Wojciech Kowalik dziękuje i do usłyszenia podcast przedsiębiorcy na tokfm PL i aplikacji TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODCAST PRZEDSIĘBIORCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA