REKLAMA

Na ile za opiekę zdrowotną może odpowiadać UE?

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-01-25 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:30 min.
Udostępnij:

Gdy wybuchła pandemia, to mnóstwo pojawiło się krytyki wobec unijnych instytucji, że nie zadziałały, że nie zorganizowały, nie pomagały. Te zaczęły się tłumaczyć, że nie miały kompetencji, bo opieka zdrowotna jest w gestii państw członkowskich. Wtedy zaczęto znowu sobie przypominać, że przecież jakaś unijna opieka zdrowotna jest, że przecież mamy karty EKUZ, jadąc do unijnego państwa i możemy dzięki nim uzyskać pomoc. Znane są historie Polaków, którzy sobie robili operacje zaćmy w Czechach, czyli można. Z kolei teraz, już prawie rok po wybuchu w Europie pandemii, słyszmy o pomyśle unii zdrowotnej. Czyli czego? I czy w takim razie to ma prowadzić do sytuacji, kiedy to opieka zdrowotna już nie będzie w ramach subsydiarności w wyłącznej kompetencji państw członkowskich?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór przed nami poniedziałkowe wydania audycji cyklu Maciej Zakrocki przedstawia skoro poniedziałkowe to i też unijne, bo w poniedziałki przybliżą państwu sprawy unijne także, odnosząc się do ciekawej historii Unii Europejskiej jest tu też miejsce na wyjaśnienie pewnych pojęć które, choć sam staram się unikać brukselskiego żargonu czasem wciskają się dla naszego słownika i jaką właśnie taki żargon środowiskowy zniechęcają do Rozwiń » dalszej eksploracji sprawy takim pojęciem jest np. subsydiarność zasada subsydiarności dotyczy to najkrócej rzecz ujmując tego co jest unijne, a co zostawiono do wyłącznej kompetencji państw członkowskich jak to jest dokładnie jakie, dlaczego pewne obszary państwa zachowały dla siebie a jakie oddały we wspólnotowe władanie to już wyjaśni nam znakomity ekspert prof. Jan Barcz kierownik katedry prawa Międzynarodowego prawa Unii Europejskiej w Kolegium prawa Akademii Leona Koźmińskiego wszystko nam posłuży do tego by w pełnym zrozumieniem tego co Unii i tego co krajowe przejść do tematu opieki zdrowotnej jak wybuchła pandemia to mnóstwo pojawiło się krytyki wobec unijnych instytucji, że nie zadziałały, że nie zorganizował nie pomaga w PE zaczęły się tłumaczyć, że nie miały kompetencji, bo opieka zdrowotna jest właśnie w gestii państw członkowskich, które zaczęto znowu sobie przypominać, że przecież jakaś ta unijna opieka zdrowotna jest, bo przecież mamy karty EKUZ jadąc do unijnego państwa możemy dzięki nim uzyskać po znane są historie Polaków, którzy poradzili sobie wyjeżdżając na operacje zaćmy w Czechach czy coś tam można z kolei teraz już prawie rok po wybuchu w Europie pandemii słyszymy o pomyśle Unii zdrowotnej czyli czego i czy w takim razie to ma prowadzić do sytuacji, kiedy opieka zdrowotna już nie będzie w ramach subsydiarności wyłącznej kompetencji państw członkowskich myślę, że to wszystko jest bardzo ciekawe i wymaga wyjaśnienia co zrobi znakomity znawca i sprawy na drugi gość pan dr Andrzej Ryś z komisji europejskiej lekarz radiolog, ale właśnie też znakomity znawca w tych zdrowotnych unijnych spraw to wszystko za chwilę teraz pora na subiektywny przegląd informacji Maciej Zakrocki przedstawia prof. Andrzej Horban doradca rządu do spraw covid 19 zdania, że na razie nie można podjąć decyzji o luzowaniu obostrzeń wg eksperta mato nastąpić dopiero po zaszczepieniu większości seniorów powyżej siedemdziesiątego roku życia informacja pojawiła się dzisiaj na portalu Gazeta PL ramą kilka godzin później pojawiła się natomiast taka informacja premier Mateusz Morawiecki jeszcze w tym tygodniu może ogłosić plan odmrożenia gospodarki z nieoficjalnych ustaleń RMF FM wynika, że zniesienie restrykcji nie będzie szerokie nastąpi pewne poluzowanie obostrzeń, ale to nie będzie nic spektakularnego twierdzą urzędnicy, do których dotarła stacja niemal pewne jest ponowne otwarcie galerii handlowych, które musiały wstrzymać działalność tuż po świętach te doniesienia pokrywają się z deklaracjami, które składał Jarosław Gowin mniej pewne są losy branży hotelarskiej co prawda możliwe, że obiekty będą mogły przyjmować 25 do 50% gości, ale wewnątrz rządu są wątpliwości czy sankcje w ogóle łagodzić istnieją bowiem obawy, że zachęciłoby Polaków do masowych podróży i wynajmowania obiektu restauracja czy siłownie mają być dalej zamknięte na to jak rację prof. Horban, który rządowi doradza czy jednak coś jest w tych informacjach, że premier ogłosi już jutro plan odmrażania gospodarki bardzo ciekawe Maciej Zakrocki przedstawia tego rodzaju ciągiem dalszym poprzednich informacji jest kolejna na to rzecznik małych średnich przedsiębiorców Adam Abramowicz stanowisku 25stycznia tego roku skierowanym do ministra zdrowia dr Adama Niedzielskiego zwrócił się z pytaniem o powody wydłużenia okresu zakazu działalności solariów są i salonów masażu rzecznik MŚP podkreśla także, iż na prośbę głównego inspektora sanitarnego 2września ubiegłego roku została sporządzona opinia autorstwa dr habilitowany Iwony Paradowskiej Stankiewicz mówiąca, że tu cytat ryzyko zakażenia klientów solariów wirusem sars-cov 2 jest niewielkie pod warunkiem bezwzględnego przestrzegania przez personel solarium zasad sanitarno-higienicznych oraz zasad obowiązujących podczas epidemii sars-cov 2 opinia ta została upubliczniona dopiero po ponad 3 miesiącach jednak pan Krzysztof Saczka pełniący obowiązki głównego inspektora sanitarnego uznał ją za nieaktualną ta decyzja miała być powodem ponownego zamknięcia branży Adam Abramowicz poprosił o wyjaśnienie na jakiej podstawie główny inspektor sanitarny zdecydował o nieaktualności opinii krajowego konsultanta do spraw epidemiologii mówiące, iż ryzyko zakażenia klientów solariów jest niewielkie to też bardzo ciekawe i zaciekawieniem czekamy na odpowiedź ministra zdrowia Maciej Zakrocki przedstawia kraje bałtyckie posunęły się do szantażu, aby zdobyć finansowanie dla szybkiego połączenia kolejowego z resztą Unii biorąc jako zakładnika Warty 750 miliardów euro koronawirusowych fundusz odbudowy Unii Europejskiej, a takim językiem bojowym rozpoczyna się artykuł przedrukowany przez Onet PL polityka i dalej czytamy jeśli Bruksela nie przeznaczy miliard 400 000 000EUR na budowę Rail Baltica to Litwa Łotwa Estonia ostrzegł, że nie dadzą niezbędnej zgody na uruchomienie funduszu chodzi tu konieczne ratyfikacje przez parlamenty narodowe zgody na podniesienie dochodów własnych Unii co ułatwi komisji europejskiej zaciągnięcie pożyczek na 750 miliardów euro problem powstały wątpliwości zgłosił parlament europejski, który ma ważny głos w rozdziale pieniędzy z unijnego budżetu dofinansowanie projektu Rail Baltica miałoby pochodzić z programu, łącząc Europę zgodnie z zasadami dostać tego programu pieniądze trzeba stanąć do konkursu i go wygrać tymczasem przywódcy państw bałtyckich oczekują obietnicy, że tak będzie posłowie zwracają uwagę, że to wygląda jak ustawianie konkursu i wybranie zwycięzcy przed finałem na co oczywiście zgody być nie może z kolei kraje bałtyckie twierdzą, że parlament nie może kwestionować uzgodnień unijnych przywódców z lipca, kiedy szefowie rządów dogadywali sprawy budżetowe i autom Rail Baltica do porozumienia wpisano runda trójstronnych rozmów między parlamentem radą komisją w tej sprawie ostatni piątek zakończyła się bez postępów nowy termin rozmów nie został jeszcze ustalone jak widać walka o pieniądze jak była taki jest bardzo ostra Maciej Zakrocki przedstawia teraz pora na cytat dnia sięgamy do fragmentu audycji Mikołaja Lizuta w TOK FM, który rozmawiał z Grzegorzem Schetyną z okazji dwudziestolecia Platformy Obywatelskiej gospodarz audycji pytało potrzebę przywódca o rolę charyzmatycznego lidera czy może Platformie potrzebny jest ktoś taki jak np. Aleksiej Nawalny i były szef Platformy powiedział tak ja uważam, że my potrzebujemy, bo teraz teraz mówi pan o nawalnym kiedyś mówiono o Macronie ciągle na kogo czekamy na polskiej polityce wśród polskiej historii zawsze kogoś czekali na białym koniu stos z zewnątrz tak to będzie Anders czy wcześniej Sikorski zawsze trochę do nas przyjechać nam pomóc czy czy też też Tusk też na białym koniu ja uważam, że musimy sami tutaj od szukać siebie odnaleźć pomysł na to, żeby ze sobą rozmawiać budować na oparciu o zaufanie relacje, które pozwolą nam stanąć koło siebie po prostu skończyć ten pisowski kosząc kolejne wyzwanie dla polityków opozycji każdy, kto mówi tak, ale nie tak tak, ale może inaczej mówię rozmawiajmy ze sobą rozmawiajmy ze sobą nie czekajmy na nikogo, kto tu przyjedzie na białym koniu tylko weźmy się sami ogarnij no tak można by krótko oddać myślę pana Grzegorza Schetyny, a co o tym sądzi ekspert politolog pani prof. Ewa Marciniak z uniwersytetu Warszawskiego Grzegorz Schetyna ma rację warto rozmawiać warto rozmawiać w gremiach partyjnych wewnątrzpartyjnych, bo one są właściwe dla burzy mózgów dla dyskusji programowych dla wyznaczania kierunku rozwoju partii w tym momencie, a dla Platformy Obywatelskiej to moment szczególny moment, kiedy morza oferować swoim wyborcom coś nowego nie wyłącznie krytyka Prawa i Sprawiedliwości, więc to jest kluczowy moment i rzeczywiście nie ma co czekać na kogoś na białym koniu, a wśród czy liderów Platformy Obywatelskiej jest bardzo wielu polityków, którzy mają duże doświadczenie i sądzę, że wiedzą kierować partią na czym polega problem problem polega na tym ambicje poszczególnych liderów Platformy Obywatelskiej czasami wykluczają się jeśli priorytetem będzie osiąganie indywidualnych celów ani wspólnego celu to ścieżka rzeczywiście jest niezwykle mglista, a może powinien się pojawić nie tyle ten ktoś na białym koniu, ale właśnie perspektywa wyjścia z tej blisko ścieżki bardzo dziękujemy pora już główny temat audycji Maciej Zakrocki przedstawia gościem programu jest zapowiadany już pan prof. Jan Barcz kierownik katedry prawa Międzynarodowego prawa Unii Europejskiej Kolegium prawa Akademii Leona Koźmińskiego dobry wieczór dobry pierwsza kobieta ja sobie pozwoliłem słuchaczom się powiedzieć taką mają definicje subsydiarności, czyli ona mówi o tym czy ta zasada mówi o tym co jest kompetencji Unii, a co pozostawiono państwom członkowskim uczy czy trzymają definicja jest dobra albo jakby pan ją ewentualnie, z którego to generalnie idzie pan w dobrym kierunku, ale trzeba najpierw wyjaśnić co mogą co ma do dyspozycji Unia podstawą tych naszych rozważań o zasadzie pomocniczości jest to, że Unia ma tyle Conference tyle kompetencji państwa członkowskie dadzą się nazywa w języku prawniczym zasada kompetencji powierzonych i znajdują wyraz w tym, że państwa członkowskie, zawierając umowy ustanawiające wspólnoty teraz nie i następnie kolejne państwa przystępując do Unii w tych traktatach stanowiących podstawę Unii określają to czym Unia może dysponować, czyli nas się zgadzają, aby powierzający określone kompetencje na szczeblu unijnym Unia tymi kompetencjami zarządzała to jest punkt wyjścia żelazny punkt wyjścia przekroczenie tych kompetencji przekroczenie zasady kompetencji powierzonych prowadzi do tego, że instytucje państwa członkowskie mogą skarżyć tak jak prawnej będzie unieważniony, jeżeli wychodzi poza kompetencje przyznane i zresztą pierwszy pkt 2 jest taki, że w ramach kompetencji powierzonych Unii mamy różne rodzaje kompetencji często są wyłączną kompetencją Unii czy państwo mówią tej sprawy przekazujemy Unii i tylko instytucje unijne mogą tymi sprawami zarząd no to są takie sprawy jak np. Unia celna czy wspólne reguły konkurencji czy wspólna polityka handlowa tu trzeba mówić 1 głosem czy też słuchacza trzeba powiedzieć, że nawet w tym obszarze tych kompetencji wyłącznych państwa członkowskie cały czas trzymają rękę na pulsie, dlatego że biorą udział w procesie decyzyjnym w przyjmowaniu aktów prawnych biorą udział też nadzorują przebieg negocjacji nad umowami międzynarodowymi, czyli państwa członkowskie cały czas czuwają nad tym jak Unia wykonuje te wyłączne kompetencje mamy następnie kompetencje dzielone w ramach, których państwa członkowskie mówiono to i to Unia może robić, ale my też będziemy robili czasami w ramach kompetencji dzielonej, jeżeli Unia podejmie takie kompetencje państw członkowskich ze swoimi kompetencjami wycofują, bo mamy kompetencje takie taki obszar, gdzie nie ma najsłabszy kompetencje ma kompetencje koordynujące wspierające uzupełniające, czyli jak np. zdrowie, czyli właśnie do tego też, ale co do zasady należy zdrowie publiczne i tutaj kompetencje pozostają przy państwach członkowskich, a Unia, jeżeli państwa członkowskie NATO wyrażają zgodę może wspierać państwa działaniu może koordynować w niektórych dziedzinach działania czy może je może uzupełniać i zasada pomocniczości działa wszędzie poza wyłącznymi kompetencjami Unii przy czym pamiętać należy, że po większych kompetencji pozostaje przy państwach członkowskich, czyli mówimy teraz tylko od tych sprawach tych kompetencjach, które państwa powierzyły Unii Europejskiej, czyli tam działamy kompetencje dzielone czy wspierające koordynujące tam działa zasada pomocniczości albo subsydiarności i ona mówi to co pan panie redaktorze na początku naszego spotkania artykułował, że całość, czyli Unia wszystkie państwa Unia może działać tylko wtedy, jeżeli poszczególne państwa członkowskie sobie z jakimś obszarem objętym kompetencjami nie mogą poradzić i Unia, przyjmując akt prawny, który reguluje jakiś obszar w tej dziedzinie musi udowodnić musi uzasadnić, że jest to konieczne, jeżeli ktoś źle uzasadnić taki akt prawny w tej dziedzinie nie ma porządnego uzasadnienia no to każde państwo członkowskie każda instytucja może sprawdzić przestrzeganie zasady pomocniczości, jeżeli Trybunał sprawiedliwości stwierdził, że ta podstawa prawna jest zostać zinterpretowana to również może prowadzić do nieważności aktu prawnego również parlamenty narodowe mają bardzo interesujące kompetencje kontrolne w no tak, ale wydawałoby się szczególnie w ostatnich latach nie niektórzy słuchacze mogą pamiętać szczególnie jeśli chodzi o stanowisko naszego obecnego rządu wydawać by się mogło, że to nie została dość precyzyjnie zdefiniowane, dlatego że bardzo często mogli właśnie słuchaczy usłyszeć, że np. w kwestii reformy wymiaru sprawiedliwości to niech się Unia nie wtrąca czytam no tak Unia się mówi właśnie tak ogólnie, ale tam komisja europejska niech się nie wtrąca, bo zgodnie właśnie z tą zasadą, której dzisiaj rozmawiamy kwestia modelu wymiaru sprawiedliwości jest wyłączną kompetencją państwa członkowskie tej komisji europejskiej mówiła możemy się wtrącać prawda tam udowadniała, dlaczego nie chce otwierać dyskusji na ten temat, ale tylko prosić o taką ocenę czy to nie jest jakoś tak precyzyjnie napisane, żeby właśnie było jasne co unijne co panie redaktorze nieprecyzyjne nieprecyzyjne to może być dla tych, którzy się nie zajmują sprawami kompetencji Unii Europejskiej, którzy no i wykazuje pewne braki wiedzy albo, którzy intencjonalnie manipulują różnymi regulacjami dlatego, że jeżeli nawet występują różne wątpliwości w zakresie kompetencji powierzonych Unii Europejskiej, a występują oczywiście, że występują co wtedy jest tylko 1 organ unijnych kompetentny do rozstrzygania tych wątpliwości nazywa się Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej i te problemy, o których prostą miałby nie rozwijajmy tej dyskusji, bo to jest głównym tematem ale, ale problem polega na tym, że autorzy tych różnych zastrzeżeń próbują podważać kompetencje Trybunału sprawiedliwości jako tego Trybunału ostatniej instancji, a im jemu państwa powierzyły te sprawy jest państwa powierzył sprawy i on określa zakres, gdzie kończą się w danej dziedzinie kompetencje państw członkowskich zaczynają kompetencji Unii czy Unia właściwie komplety właściwie korzysta z kompetencji powierzonych przez państwa członkowskie, jeżeli ktoś ma wątpliwości w tej dziedzinie to nie powinien wprowadzać w błąd słuchaczy nie powinien opowiadać głupstwa tylko ma w ręku skargę o zbadanie legalności aktu prawnego i może taką skargę kierować do Trybunału sprawiedliwości albo sędzia krajowy będzie kierował pytanie w tej sprawie w trybie prejudycjalnym do Trybunału sprawiedliwości i otrzyma odpowiedź, która wiąże panie profesorze jak zawsze trochę mało czasu, ale państwo, że mamy jeszcze jakieś 2,5 minuty i zapytam w takim razie krótko no to dlaczego jak wybuchła pandemia to nawet te same rządy, które czasami są krytyczne wobec Unii Europejskiej mówiły Unia się nie sprawdziła we włoszech pokazywano zrzucanie unijnych flag z gmachów publicznych, bo obywatele pewnie pod wpływem jakiejś propagandy mówili Unia nie zadziałała w sytuacji, kiedy byliśmy w potrzebie Niemcy zamknęli granicę nie dali nam maseczek nie było pomocy itd. nie wiedzieliśmy co jest presji zdrowotnej wspólnotowe, a co nie no jak wspomnieliśmy o zdrowie publiczne jest domeną i kompetencji państw członkowskich Unia ma pewne kompetencje do regulowania takich spraw jak wysokie standardy nie ba w niektórych badaniach jak jest standardy fitosanitarne i weterynaryjne czy w sprawie wysokiej jakości produktów farmaceutycznych natomiast w innych dziedzinach, zwłaszcza tych, o których pan mówił, czyli ochronę poprawy zdrowia zdrowia ludzi szczególnie w zwalczaniu epidemii transgranicznych ma jedynie może podejmować środki zachęcające i oczywiście Unia też pamiętajmy o tym, że zdrowie publiczne przenika inne swobody, czyli Unia się zajmuje głównie słowa przepływu towarów świadczenia usług i tutaj można się powoływać na zdrowie publiczne, żeby wprowadzać różne ograniczenia jak pamiętamy Unia komisja i Unia mogła to zrobić w miarę szybko, czyli udrożnić drogi transport wpływać na swobodę przepływu osób winnych sprawach musiała uzgadniać programy z państwami członkowskimi co też w ramach kompetencji, które są w tym artykule dotyczącym zdrowia publicznego tych tzw. podejmowania środków zachęcających czy środków koordynujących można wprowadzać, ale ma wyraźny zakaz podejmowania tych w tych w tej dziedzinie środków harmonizacji harmonizują, czyli zmuszających państwa takich samych regulacji tu jest konieczne porozumienie natomiast krytyka oczywiście, że w takich przypadkach występuje, bo Unia jest tym chłopcem dobicia, który jest na na celowniku łatwiej krytykować Unię niż niesienie niż własny rekord resort, ale w każdym czasie, żeby zamknąć dyskusję to bez wątpienia z tego wszystkiego urodziła się bardzo bardzo poważnej kierunek przemyśleń w jakim zakresie umocnić kompetencji Unii w przypadku, jeżeli dla zdrowia publicznego wynikają zagrożenia mające transgraniczny charakter właśnie np. widzenie tak, żeby w tych dziedzinach wspólne działania mogą być podejmowane szybciej bardziej efektywnie ta no i tych sprawach opowie następny gość panu profesorowi pięknie dziękuje Jan Barcz kierownik katedry prawa Międzynarodowego prawa Unii Europejskiej Kolegium prawa Akademii Leona Koźmińskiego był z nami piękne dziękuję panie redaktorze dziękuję państwu przed nami kolejna część audycji Maciej Zakrocki przedstawia, a teraz gościem audycji jest zapowiadany już wcześniej pan dr Andrzej Ryś komisja europejska też lekarz radiolog, ale przed wszystkim znakomity znawca zdrowotnych unijnych spraw dobry wieczór dobry wieczór witam pana państwa proszę powiedzieć, bo ja wiem, że w tym właśnie żargonie brukselskim co się mówi DJ sam ale gdyby pan mógł słuchaczom powiedzieć, gdzie pan pracuje tak po naszemu, gdyż sądzę, żeby odszyfrować dyrekcja generalna komisji europejskiej widziano zdrowie bezpieczeństwo żywności kiedyś nazwała się jego pracy 15 temu zaczynało właśnie dziś Stanko mieliśmy jeszcze poza 2 działami i jest tu swoją opieką ochronę konsumentów od od kilku lat został przesunięty do innego departamentu komisji zajmującego się prawami obywatelskimi czy 20 ministerstwo spraw właśnie w żargonie żeby, porównując to do struktury rządowe, bo komisja egzekutywy chciałem Unii Europejskiej to by wybić Ministerstwo Zdrowia w jakim sensie nada nasi słuchacze już doskonale wiedzą, bo wyjaśni to świetnie pan prof. Jan Barcz co to znaczy subsydiarność to znaczy, że coś się unijne, a co się w kompetencjach państw członkowskich chciałem się by zapytać tak historycznie trochę jak to było z punktu widzenia właśnie tej służby zdrowia, dlaczego państwa uznały, że akurat te sprawy zostawiają w kompetencji rządów poszczególnych poszczególnych państw no to notować wprowadzić trzeba historycznie dostało się tak naprawdę traktatu rzymskiego od pierwszego traktatu, gdzie temat zdrowia już podjęte, ale był podjęty w kontekście zdrowia pracowników problem ludzi pracujących w ten traktat był przecież o węglu stoi jeśli dobrze pamiętam głównie członkami są czeskimi małą grupą państw i w kolejnych latach w traktatach dojrzewała potrzeba rozszerzenia kompetencji do poziomu unijnego tak ważny mecz był traktor mafii, gdzie posypywane art. 152, gdzie pojawiło się bardzo konkretne zapisy są do zdrowia publicznego, czyli pierwsze takie wprost zapisy w komisji europejska będzie zajmowała się problemami zdrowia publicznego czy szerzej niż tylko zdrowie pracowników i w traktacie lizbońskim i wtedy się pojawi ten zapis mówiący o tym, że takim rozdziale system ochrony zdrowia czy bezpieczny bezpośrednie by opiekę nad nad pacjentami się nad obywatelami zdrowie system sygnalizacji ochrony zdrowia podlega państwom członkowskim traktat lizboński w jakimś sensie w artykule tym razem 100 sześćdziesiątym ósmy co do opisu, ale pamiętajmy o tym jest że rzecz w innych artykułach dotyczących wspólnego rynku te są, jakby zapis o tym, że zdrowie jest istotne, że produkcja, pojawiając się wspólnym rynku powinien być bezpieczny dla zdrowia albo w innych artykułach ustawa też biegają psy są zdrowi, ale generalnie ten główny artykuł dotyczący zdrowia jest artykuł obecnie w traktacie lizbońskim art. 60 ósmy tak tylko ja rozumiem, że to dużym stopniu była próba jakiegoś znalezienia tych minimalnych wspólnych płaszczyzn jeśli można tak powiedzieć no bo generalnie są narodowe systemy zdrowia obywatele poszczególnych państwach płacą składki ten poziom opieki medycznej właśnie jest zawsze był zróżnicowany bogactwo tych systemów medycznych zawsze były różne no i jak rozumiem nic rządy bardzo chciały godzić się na sytuację, w której mówimy no dobrze skoro jesteśmy 1 wspólnotą to na dobrą sprawę, proszę bardzo, jak ktoś chce się leczyć w Luksemburgu nie widzę problemu jak ktoś się leczyć w wielkiej Brytanii czy w innym państwie unijnym, proszę bardzo, no jednak tak nie było no takiego poparcia na pewno na to jak jak w kontekście całego prawa europejskim, jaki zdrowie zdrowie już się pojawiały i jak jak ma takie jak miał jak ma związki z systemami klasy będą wybierać składu zacznę od swobodnego przepływu osób, czyli czy tego tego ważnego ważnego filara jak budowy Unii Europejskiej i tam między nimi jest zapis dotyczący kwalifikacji lekarzy dentystów farmaceutów pielęgniarek położnych to są kwalifikacje uznawane na całej Unii celnej w zakresie mimo wykształcenia rozumie tego się też, żeby zakresy specjalizacji tak dalej i lekarzu dzisiaj pielęgniarka wykształcona w takim zakresie ma kompetencję do czasowej zarówno w Polsce jak i jak i Belgii czy w Niemczech po stosunkowo pewne administracyjnych czynności, ale stosunkowo prosty nawet język wprost wprost nie jest barierą, bo wejście egzamin z języka, jakim ma być na tyle dobre pozwalał praktykować daną dany zawód w kraju się chce pracować to jest to jest przykład inny przykład są leki wyroby medyczne leki wyroby medyczne są ważną częścią naszego naszego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia i one w dużej części są dzisiaj się całe cały obiekt farmaceutyków czy leków na rynku wspólne jak i robi medycznych jest objęty prawodawstwem unijnym i inny przykład już troszeczkę bardziej z obszaru bezpośrednio zdrowia publicznego to jest problem regulacji wyrobów tytoniowych, a one są regulowane przez dyrektywę związane ze wspólnym rynkiem i obrotem towarów, a ale, jakby koncepcji są jednak szkodliwe dla zdrowia, czyli jak to historycznie biorąc artykułów o swobodnym przepływie towarów, czyli innego przez 5 filarów Unii Europejskiej po to, żeby uregulować coś co jest ważnym elementem ochrony ochrony zdrowia także także widać, że to przecież przecinanie się różnych różnych ustaw zapisów już już już w 2 miejsce do dłuższego czasu chodzi o ochronę zdrowia, ale jednak właśnie mimo mimo to przynajmniej z punktu widzenia rządów dalej te systemy opieki zdrowotnej były dość mocno chronione przed ingerencją z zewnątrz jeśli można tak powiedzieć i właśnie dopiero europejski Trybunał sprawiedliwości chyba swoimi wyrokami spowodował, że rozpoczęła się tak naprawdę poważna dyskusja w unii europejskiej jak pogodzić to, o czym pan powiedział z 1 strony swobody przepływu ludzi możliwość pracy mieszkania w dowolnym państwie unijnym jednocześnie z zapewnieniem dostępu do opieki medycznej to np. pewna Brytyjka nazywała się może nazywa pani von władz otrzymała no i skierowanie na operację stawu biodrowego w wielkiej Brytanii i tam jej ten Narodowy system zdrowotnie wyznaczył dość długi termin oczekiwania na ten zabieg no się wkurzyła pojechała do Francji, gdzie okazało się, że znacznie szybciej ten zabieg mogą wykonać zrobiła to i kiedy wróciła do Wielkiej Brytanii zaskarżyła NHS, ponieważ ten nie chciał zapłacić za tę operację właśnie, powołując się m.in. na tą europejską swobodę bycia, gdzie się chce mówiąc oczywiście potocznym językiem porażone czas się zbierzmy nie chciał zapłacić tych pieniędzy to ona skierowała sprawę do Trybunału wtedy ETS, czyli europejskiego Trybunału sprawiedliwości i ten w 2006 roku dopiero, więc w miarę niedawno uznał tę skargę i stwierdził, że jeżeli oczekiwanie jest tutaj z wyroku cytuje przesadnie długie to obywatel, a w tym wypadku pani What miała prawo zrobić operację w dowolnym kraju Unii Europejskiej mówi się, że to był jeden z tych przykładów pewnie jest więcej pewnie pan też tak jest, na który popchnął tą tą sprawę możliwości leczenia się, gdzie indziej nie tylko w swoim kraju tak to jest faktycznie 1jeden z istotnych kamyczków mogę powiedzieć, które spowodowały też sporą lawinę w rozumieniu właśnie relacji coś co wypada może dostać z tego europejskim systemie ja akurat miałam szczęście, że zacząłem pracę jako dyrektor komisji 1115 lat temu w momencie, kiedy sprawa pani pan miło, ale też wielu kilku innych pacjentów, którzy mieli na tyle odwagi siły narzędzia prawne, żeby żeby, żeby dojść do momentu wyroku wyrok Trybunału dzięki takim właśnie właśnie przypadkowi pacjentom rozpoczęła się trochę wcześniej był fakt pierwsze tzw. dyrektywa określa na świadczeniu usług już wtedy pojawi się problem może trzeba uregulować problem właśnie pacjentów i usług medycznych transgranicznych, ale wtedy wtedy jakby doszło takiej sytuacji parlament stwierdził, że jednak sprawa usług zdrowotnych jest skomplikowana można je łatwo uregulować w pozostałych wyciągnięto, jakby tego pakietu i nakazano swoją komisją o przedstawienie osobnej regulacji i więcej tym w tym czasie, a ja mając pracy i zaczęliśmy przygotowywać też to właśnie propozycje, które pozwoliły na uregulowanie tej tej sytuacji i tak powstała dyrektywa jest propozycja dyrektywy o prawach pacjentów do opieki transgraniczne to jest jeden z ważnych wydarzeń ostatnich 15 lat ja jeszcze dodałbym 2 pozostałe to za chwilę, bo może być o tym wszystkim rozmawiać i one uregulowało właśnie zasady jak pacjent dlaczego, przechodząc z 1 systemu drugiego, kiedy kiedyś finansów itd. de facto myśmy skodyfikowane-li to co to co w kilku przypadkach było podjęte przez przez Trybunał europejski np. zasada taka, że jeżeli usługi uzyskuje ona nie mogą być inne niż to co jest w koszyku świadczeń danego kraju, czyli nie można by przenosić nie można mieć więcej świadczeń, które należą do kraju, jeżeli należy właściciel stawu biodrowego właśnie w ten piątek to pojęcie odrzucając, czyli był właściwym czasie problem jest np. to panie władzo, od dobrze, że niewykonanie lub właściwym czasie, kiedy jest budżet potem przychodziła ilość leku się, że występują bardziej może być inwalidą nie mógł chodzić do pracy dalej, więc to ogranicza w jaki sposób możliwości człowieka do sprawnego funkcjonowania system powinien taki sposób delegować taki pacjent może morze morze może paść innego kraju tak tak tak tak to zostało też skodyfikowane w tej w tym rozporządzeniu, ale też oczywiście pojawiło się różnego rodzaju ograniczniki, które wynikały z negocjacji z krajami członkowskimi np. konieczność uzyskania w niektórych grupy świadczeń drogi, bo nie mówimy o tych konsultacji lekarze w innym kraju i lodowisko drogich zabiegach głównie zabiegach, które wymagają jego hospitalizacji kraje członkowskie część firm wprowadziło zasady uzyskiwania zgody na ataki na ataki na taki zabieg jawiły się też, żeby wyliczenia ile można zapłacić chodzi o to, że kwota do zapłacenia może być nie może być wyższa niż ta, która byłaby poniesiona w kraju w kraju członkowskim to może być bardzo różnie sam jest pacjent miał okazję by porównać ceny w przypadku kardiologii one różnią między Polskę szkoda Belgią tu w Polsce i pewnie taki zabieg i ta różnica w granicach to sobie 20% korzystających w Polsce i przyjąć by uzyskać ten zabieg z Berlina, żeby zapłacić więcej więcej pieniędzy naprawdę dość polityce Tusk uzyskiwać zgodę nowego funduszu zdrowia Ministerstwo Zdrowia na no taki na taki zabieg poza polską no ale to właśnie cały czas pokazuje, że ciągle ta kwestia zdrowotna to rozumiem, że to jest głównie kwestia finansów, które są w poszczególnych państwach Nakła nakładów na służbę zdrowia no bo dalej pozostaje mimo wszystko w tej sprzeczności swobody przemieszczania się prawda wybrania sobie miejsca do do zamieszkania w szczególnie po rozszerzeniu 2004 roku, kiedy się okazało, że chociażby dochód Narodowy mieszkańca Ano w naszej części Europy, a w takim Luksemburgu jest tak kosmicznie różnie rzeczywiście trudno byłoby to rzeczy też Uniqa, acz czy w takim razie można powiedzieć, że te te próby łącznie z kolejnym etapem jak rozumiem mówię tutaj dyrektywie z marca 2011 roku właśnie transgranicznej opiece medycznej czy one są właśnie takim trochę taką protezą takim łataniem trochę tej do tej dziury w tej niespójności z innymi tak jak tu też pan nazwał tymi podstawowymi chwilę filarami na jakich jest zbudowana wspólnota i tak nie, bo po co z nimi parę lat wcześniej czy doszło np. do uchwalenia regulacji, która w momencie, gdy podróżujemy mamy jest stan zagrożenia zagrożenia życia i po sobie wymagamy jedynie wypadek czy nadal mamy jakiś napad kamicy woreczka żółciowego czy prostej i trafiamy do szpitala w Hiszpanii we Francji koszty są w całości poniesione przez zagwarantowany, jakby leczenie nie ponosimy żadnych kosztów także także są też takie taki ważny jest karta EKUZ ta, którą zawiera ostrą pacjent Polek zabiera ze sobą naprawdę możemy swobodnie podróżować, obawiając się, że to spowoduje jakąś katastrofę ekonomiczną naszej strony także można powiedzie, że tutaj jest jest jakaś jakaś jak jakiś ważny ważna ważna część tej swobody wzmocniona właśnie gwarancjami państwa oczywiście nie określa za darmo, bo oba systemy musimy ze sobą różnice ci za ten zabieg można sobie konto przypadek Hiszpanii nawet na dziś na Costa brava powstańców też poniesie koszt Polski płatnik, ale pamiętam też byłem negocjatorem Polski przystąpiła do Unii Europejskiej i pamiętam bardzo były te kwoty takich takiej wstępnej wtedy założeniach finansowych wliczane, ale były naprawdę dużo większe niż te, które obecnie system Polski ponosi także, że podobnie było z dyrektywą dyrektywa też jakimś sensie była widziana przez wielu wielu krajów członkowskich szczególnie tych o, a nie tylko nie musimy tylko w krajach, które miały nie mniejsze budżety czy mniejsze niż dochody czy przyznać, że do służby zdrowia, ale przyzwyczaję powiedział jako brylowanie narodowych narodowych systemów, więc i tak się też znicze, bo my prowadzimy co roku przygotowujemy raporty patrzymy jak funkcjonuje i ilość tych zabiegów np. ilość zdarzeń medycznych, które finansowane w ramach tego systemu transgranicznego ciągle nie jest taka duża i wydatki, ale także z budżetu polskiego nie są nie są jakoś jakiś koszt nigdy nie przekraczają nabyta założonych kwot na nabywcy nawet procentu tak to jak rozumiem bierze się m.in. właśnie z faktu, że po pierwsze w tych zamożniejszych państwach musielibyśmy różnicę i tak ze swojej kieszeni pokryć między właśnie tą kwotą ile dania procedura medyczna kosztuje w Polsce działa, a ile w tamtym państwie, bo kiedyś np. chodziło o słynne operację zaćmy w Czechach tu pewnie już tak tu różnice nie były nie było w zasadzie wtedy Polacy chętnie z tego korzystali dobrze, ale teraz chwali, ale bardzo bliska oglądał ten przykład bardzo jego poparcie, ale fakt, że faktycznie w polskich od dekad ten zabieg był nie wymaga zgody prawda jest wykonywany ambulatoryjnie jest na to ma jakąś kwotę na dyktowanie takich jak i jakoś określić olbrzymia i i on właśnie jak będą generowane przez przez przez 13 do kliniki w Czechach, ale co spowodowało, że czy też jak reakcja była taka zwiększono wydatki na leczenie leczenie zaćmy w Polsce staramy się wykorzystać zasoby Polski Polski czy czytnik okulistycznych czy szpitali, żeby więcej zabiegów w Polsce wykonywać także była jakaś reakcja na system zapewni polskiej zareagował prawidłowo taka rzeczywiście stara się o tych wyjazdach na zabiegi właśnie tego typu do Czech nie słyszy no dobrze, ale powiedzmy sobie teraz w kontekście mamy jakieś jeszcze 3 minuty może powiedzmy sobie co dalej, bo jak pandemia się zaczęła wszyscy nie wiedząc właśnie takie są te realia prawne zaczęli wieszać psy na Unii Europejskiej, że działanie reaguje nie nie doprowadza właśnie do sytuacji jakiś szybkiej koordynacji wszystkich działań w no i kiedy między nimi komisja tłumaczyła, że właśnie tonie leży w jej kompetencji to właśnie zaraz potem padło hasło tej Unii zdrowotnej co miałoby oznaczać to jest pójście dalej, jeżeli tak to, którą stronę czy to przybliża nas, choć wydają się ciągle finansowo to niemożliwe do właśnie takiej czystej sytuacji tak nie mamy żadnych zgód żadne Ministerstwo Zdrowia musi na nam się zgodzić tylko po prostu nią tam, gdzie chcemy się leczy może szybko skończyły dyrektywa poza indywidualnymi radami dla pacjentów określiła też się o współpracy między krajami członkowskimi warto powiedzieć, że są mechanizmy, które już od wielu lat wykorzystuje np. wspólnie budujemy system zdalnego ich od dzisiaj akacji przepływu danych cyfrowych między krajami wspólnie budujemy system współpracy w zakresie oceny technologii medycznych i wreszcie udało się stworzyć paneuropejskiej sieci współpracy, gdy pacjenci z chorobami rzadkimi mają być mają szansę być konsultowani, gdzie aktualnie przez najlepsze panel ekspertów stały w całej Unii Europejskiej także to to to są też takie zasługi tej dyrektywy ona stworzyła receptę jak dojść w wielu krajach stała się lekturą elektroniczna może być przekazywana w kraju do kraju widzimy też funkcjonuje to wymaga czasu, ale się dzieje, ale powstawały 22 kolejne ważne etapy kryzys ekonomiczny 20000810. roku spowodował większą, żeby kontrolę budżetów krajowych przez przez komisję europejską czy po sobie ocenę budżetu no tutaj semestr europejski tak Emmy europejskiej tzw. tutaj robię oczywiście jest olbrzymi wydatek, bo w kategoriach PKB wysoki w wielu krajach powyżej 50% natomiast natomiast wydatki publiczne jeszcze jest do nawet 15% to są to są to są są też istotę rzeczy i na końcu właśnie zarządzanie kryzysowe w takich sytuacjach pandemia, które de facto przez określonych w 2009 roku w czasie pandemii tzw. świńskiej grypy wtedy już wiadomo było trzeba współpracować lepiej powstałych ze współpracy łącznie m.in. właśnie wspólnymi zakupami czy koronacją przez tzw. komitet bezpieczeństwa zdrowotnego te mechanizmy i tutaj chyba powiedzieć zadziałały, bo Unia chce pamiętać o tym, że komisja weryfikowała niebezpieczny wirus ścina, informując kraje członkowskie na podstawie raportu europejskiego centrum chorób zresztą komu już praktycznie w styczniu w lutym myśmy byli de facto już na poziomie tzw. w naszej kategorii pomarańczowego, ale tu zaczęliśmy się choćby zaczęliśmy obawiać, że to się przewodził większy kryzys i było naprawdę wiele działań, które zaczęły funkcjonować na wspólne zakupy począwszy od masek sprzętu jednorazowego użytku z tytułu ochrony i ochrony pracowników potem wspólne zakupy szczepionek przede wszystkim na końcu ile w końcu szczepionek, które teraz głośno nas ze względu należnego rząd krytykują właśnie, że mam źle to rzeczywiście mówi, ale chcę powiedzieć, że szczepionki, ale były podroby jest oczko kupiliśmy ze środków unijnych zakupiliśmy Legg anty wirusowe, który był dostępny z faktu tego samego dnia we wszystkich krajach europejskich prawie ponad 60 000 000EUR przeznaczyliśmy reguł dostępu tym samym zarówno w Paryżu jak i jaki jest jakiś sposób Bukareszcie to było wyjątkowe i naprawdę historyczny moment i zakup wspólne szczepionek naprawdę olbrzymie wydarzenie w sensie organizacyjnym logistycznym co pamiętam, że ono zostało uzgodnione wspólnie z krajami członkowskimi jest to są wspólne działania komisja jest pan, który musi zawierać umowy, bo ktoś, kto musi podpisać umowy prawda przeznaczyliśmy też ponad 2 miliardy euro wspólnie ten projekt jak zabezpieczania tych szczepionek, które zdefiniowane wspólnie kraje członkowskie komisji o tym jak najbardziej obiecujące, że chodzi o osób, jeżeli chodzi o wyprodukowanie szczepionki i teraz oczywiście też pomagamy no i rozmowach z producentami postawy były były późniejszej tak dalej także także nie jest także jesteśmy tutaj cały czas obecni jak Unia europejska zarówno finansowo organizacyjnie i mam nadzieję też proszę wierzyć, że większość z nas jest moim zespołem pracujemy na Schulza Ali zawsze, więc można tutaj od prawie od roku także także także i naprawdę relację z krajami członkowskimi w sposób niezwykle bliskie praktycznie co tydzień w najcięższych momentach się w 2 oraz politykę na forach wspólnie z różnymi ekspertami organizacjami w kraju członkowskim socjalny także także co się dzieje natomiast nasza przewodnicząca odpowiedziała na na początku się w swoim przemówieniu w we wrześniu właśnie stworzenie właśnie tylko pomysł na zacieśnienie współpracy w zakresie zdrowia kryzys pokazał ten kryzys pokazał, że zdrowi to z 1 są oczywiście jest zdrowie obywateli to jest najważniejsze zdrowie, ale zdrowie całej ekonomii zobaczyliśmy, że bez zdrowia funkcjonalnie wspólnego rynku funkcjonowanie jasne dla wszystkich jest po prostu niemożliwe ze strony pozostałych w okresie tym co musimy jak ludzie pracujący w systemie ochrony zdrowia mieliśmy wcześniej na to jest to jest termin na wielu wielu rzeczy które, które są istotne jak szybko Europejczyków co co co jest dla nas ważne nowe większość z nas zdrowie wymienia zawsze należy droga na topie jasne no ja rozumiem jak będą bardziej precyzyjne wszystkie zapisy dotyczące Unii zdrowotnej plany pomysły to po prostu połączymy się ponownie z panem rozumiem, że musimy już kończyć myśmy nawet powiedział trochę po czasie pan dr Andrzej Ryś komisja europejska już teraz mogę być dziś sam był słuchacze wiedzą co to jest bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję serdecznie bardzo państwu ja, zanim bowiem do pracy chcę podziękować Małgorzacie Wołczyński, która audycje wydawała no i życzyć państwu dobrej nocy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA