REKLAMA

Jak "demokratyzują" się Chiny?

OFF Czarek
Data emisji:
2021-01-26 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pani Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry kilkakrotnie w naszych poprzednich rozmowach w programie Owczarek rozmawialiśmy o demokracji w Chinach szczególnie tych, które występuje na tych najniższych poziomach pani ku mojemu zdziwieniu powtarzała, że no, Rozwiń » jeżeli chodzi oto najwyższy poziom to być może wygląda to inaczej niż np. Polska jest w szkole w Zjednoczonym królestwie czy we Francji no ale jeżeli chodzi o ten najniższy szczebel samorządu terytorialnego to właściwie jest to nie jest to w dużej części podobne do tego co znamy tego modelu demokracji europejskiej tymczasem najnowszy bodaj tygodni, gdy karmy w artykule łajba kantyny, czyli po co liczyć pisze o tym, że nawet ta demokracja jest zagrożona w nadchodzących wyborach no cóż wspiąć się z tym zgadzam, ale chciałabym zaznaczyć, że tak naprawdę, gdy mówimy o demokracji oddolnej, toteż ona jest niesamowicie zróżnicowana na na moście sąsiednie samorządy mogą mieć zupełnie inną sytuację dość powiedzieć, że właściwie nawet teraz o latach kampanii, które zresztą ekonomii wspominał te zwane intencja, czyli wybieranie sekretarza partii na na szefa wsi można powiedzieć około 13 samorządów na tym najniższym, a na najniższym szczeblu rzeczywiście podąża tą drogą, czyli 23 przypadków można założyć się funkcjonują inne procesy funkcjonują inne struktury i tutaj możemy w części przynajmniej dopatrywać się właśnie pewnych procesów no znanych z różnym krajów demokratycznych więc, ale również rozmawialiśmy ostatnio o kontroli wewnętrznej i tam też podkreślałam, że to nie jest tylko problem etniczne wy korzy zarówno to, o czym mówimy dzisiaj, jaki protestów Mongolii wewnętrznej są symptomem pewnej transformacji polityczna Administracyjny chińskiej Republiki ludowej, która właśnie obserwujemy, która jest właśnie wprowadzana, a i zgoda, że na poziomie najniższym, a mamy mamy te elementy demokratyczne na poziomie takim średnim są jest pole do eksperymentów, ale tak już raczej płace są nominowane na najwyższym poziomie to Chińczycy chcą wiedzieć co jest pewnym pewien poziom merytokracji trochę zmotoryzowanych traci funkcjonujące, niemniej jednak to był system, który znamy, przez który został zapoczątkowany przez ten opieka i teraz tak naprawdę widzimy de konstrukcje i wprowadzania po prostu trochę nowych porządków więcej, a co było nie tak ze starymi porządkami znaczy czy ten ten poziom najniższy to jest raczej, gdyby odwrotem od od nazwijmy to demokracji czy też czy też eksperyment trwa i po prostu to jest jakiś regionalna zmiana kierunku nie jest regionalna zmiana kierunku pamiętajmy, że w 1980 siódmy roku mamy legalizacji wyboru wiejskich co de facto było no właśnie legalizacją procesów trwających już występujących co było nie tak nie chcę mówić to było nie tak, ale pamiętajmy, że Chiny cesarskie miały zasadę, że nie to jest wysoka władza jest daleko albo, że edyktu cesarzy zatrzymują się na bramach wsi, że jednak te wiejskie wspólnoty rzeczywiście rządzą się swoimi własnymi regułami to wszystko no, jakby podlega pewnym temu chaosowi pewnym nawet powiedzieć podlegało kampanią zakresu maoizmu ma długa czy np. wyszukiwanie wroga zaszczuwanie go przez same wspólnoty na to mamy już dużo tak naprawdę opisów historycznych tego co się działo, niemniej na samym państwie na różnych szczeblach na postawy się pewien chaos i pewna pustka i to co frakcji koterii uznawany za najlepszego badacza rewolucji kulturalnej nazywa takim szarym okresem to jest moment pustki, gdzie chłopi zaczynają brać spraw swoje ręce i to właśnie pewien szok zachodni filologów przyzwyczajony, że dziś jest bardzo konserwatywna, ale wolę to właściwy opis zapoczątkowali tę rewolucję, gdzie po pierwsze, zaczęli produkować już nielegalnie na rynek demontować komuny ludowe, a z drugiej strony właśnie organizować z organizować się i z oklepanych system administracji i właśnie zrobionej shopping to wprowadził reformę administracyjną czy mamy teraz 5 szczebli administracyjnych, a z najwyższym to są prowincję też z tym, że pamiętajmy, że te szczeble, ale też niejednolite 1 szczebel drugi szczebel ma w takim samym szczeblu 1 jednostek może być zupełnie inne niż niż nizinny nadal też powiedzieć, że na poziomie prowincji mamy prowincje zwykłe regiony autonomiczne dedykowanym mniejszością etniczną, czyli inne prawodawstwo mamy specjalne regiony administracyjne, czyli Hongkong Makau już tego w ramach zwykle prowincji mamy mamy spytaj one, które jak wiemy na de facto jest niezależne organizmy państwowe uznawane oczywiście PiS większość krajów na świecie, więc widzimy, że na tym jednak szczeblu mamy bardzo ciekawą sytuację na każdym szczeblu problemy się powtarza może nie tak skrajnie, ale do, czego to doprowadziło, że tak naprawdę odtworzono też system administrowania treściowo cesarskiej też powszechne w Azji wschodniej, który jest jak powiedział frontalny, ale na to szefowie na konstrukcjach punkowe, gdzie jak mamy hierarchię podobnych jednostek, które jednak właściwie odtwarzają strukturę wewnętrznie i mają bardzo podobna funkcja, czyli co mamy oczywiście także ministerstwo do spraw oświaty, ale również na poziomie prowincji mamy urząd świat oświaty, który jednak de facto on kieruje kierował do niedawna właśnie całkowicie odpowiadał za implementację pewnych założeń bardzo ogólnych Pekinu tworzy podręczniki standardy jak zachował potem na poziomie prefektury powiatów i wreszcie gmin również takie jednostki powstawały one jakby rządziły się, a same trochę dla siebie, że ta kontrola nad góry odgórna była, ale to nie było takie ręczne sterowanie do czego doprowadziło do tego, że regiony zaczęły robić to co chciały niekoniecznie to co tak zrobił, więc rozwiązanie nowej niezbyt podobało to znaczy Pekin zostały w jakimś sensie postawiony przed faktem dokonanym, czyli Andersia świadomie robią tacy to decentralizację to też pomaga eksperyment jak pan doskonale wie reformy nie wprowadzać w Chinach od razu całościowo ten pierwszy eksperymentuje na gminach potem na paru powiatach dochodzą duże miasta prowincji wreszcie mamy całością polityka wyrażaną, a i tak i to jak pewien standard, więc też pewna swoboda związana z centralizacją z 1 strony dawała narzędzia regionom, żeby dostosowywać tak naprawdę pewne zalecenia swoich lokalnych warunków z drugiej strony pełna decentralizacja fiskalna np. była problemem dla biedniejszych rządów terenowych no bo one parcie były zależne od Pekinu czy od np. jak i jednostek wyższego rzędu, ale z drugiej strony z getta prowincja kładą przez 4 miesiące wszystkiego nie płacił podatków do kasy Pekinu czy do 2 lat dwutysięcznych rządy terenowe uchwalały prawodawstwo sprzeczne z wytycznymi Pekinu, który tak bardzo ogólne i pozwalały na szerokie spektrum zastosowania, ale tym się po prostu nikt nie przyjmował, że sobie wyobrazić, że Białystok czy Rabka-Zdrój sobie uchwala dekretu sprzeczne z prawem państwowym w Warszawie o gwarantujemy przez parlament centralny i które należą się nie przejmują tak, bo oni się rządzą u siebie dochodziło do tego, że niektóre prowincje, które pamiętajmy, że prowadzą rodzaj co się nazywa dyplomacja, gdzie one też mają kontakty zagraniczne, a miały jednocześnie bardzo strategiczne znaczenie zaczęło robić co chciał pan Madury ja Pandory to z 1 strony mamy prowincji Liaoning czy kontakty z Koreą Japonią, że przez miasto portowe Dalian czy suplementów odparł Artur mamy prowincje Kirin, która mną granicę skoro Północna również strategiczny obszar wreszcie ludziach, czyli po politykę wobec de facto politykę chińska wobec Rosji syberyjskiej przechodzi całość sędzia jest trochę mogli wyznaczyć tam próbuje mieszać ale, choć warte jest skala jest 1 region też graniczący z Rosją, więc no, jeżeli nie od razu przypomina się sprawa gangach ile sześćdziesiąte, gdzie w ludziach miał bliskie relacje z Rosją i de facto Stalin podał gubernatora prowincji na tacy mało, wskazując na jego zdrada nie wiadomo czy faktyczną czy spreparowaną no to, jeżeli to działa na wyobraźnię to co dopiero włodarzom Pekinu, którzy stracili narzędzie kontroli tych aut terenowych czy kolejny przykład w morze kolejny przykład pani doktor proponuje aby, aby podała pani po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się nieuchronnie jak demokracja w Chinach powróciły do naszej rozmowy dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk jest państwowym gościem polecam interesujące artykułów tygodnik The Economist powrócimy po informacji po wcale państwa moim gościem jest pani dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk w najnowszym tygodniku The Economist bardzo interesujący artykuł zatytułowany Why bada Accounting, czyli po co liczyć to bez sensu trochę mówiący o demokracji na tych najniższych poziomach administracji w Chinach wybory do różnych organizacji na terenach wiejskich to około 550 000 000 ludzi, którzy pójdą do urn tygodnik The Economist jest troszkę zaniepokojony zmieniająca się polityką Pekinu wobec tego najniższego poziomu demokracji demokracji lokalnej natomiast pani dr Katarzyna Golik chyba ostrzega przed takim patrzeniem na Chiny jako 1 spójny uniwersalny program, że to jest tak albo tak albo jeszcze inaczej pani dr Katarzyna Golik podkreśla, że na Chiny trzeba jednakowoż patrzeć przez pryzmat prowincji czasem także mniejszych ośrodków tak, aby zrozumieć jak działa polityka szczególnie, jeżeli chodzi o pewnego rodzaju eksperymenty społeczne polityczne jak rozumiem tak zgadza się na morze potem przykłady jak to teraz ceny oddalenie, gdyż jak już rozmawialiśmy mamy także na Reja wsi są zarządzane przez zarówno komitety wiejskie nie jest oczywiście delegowana delegowane przez ramię partii i chodzi o to, że komitet wielkie są wybieralne właśnie w tych wyborach zresztą one mogą bardzo różnić jest jest właśnie popularny system, gdzie tak naprawdę sami mieszkańcy zgłoszą kandydatów czy to nie są osoby łącznie, które są jak i zamkniętej listy to jest jeden z ważnych elementów też się z 1 strony pomaga to omijać i tak naprawdę tworzyć niezależne struktury wobec państwa czy partii, ale z drugiej strony paliw kandydatów w tym momencie musi być zatwierdzona przez organ oficjalne i pod pracą też wschodnie ekonomisty z no i administracja może na różnym stopniu blokować zniechęcać oczywiście to kandydat niezależny tak naprawdę widzimy tutaj połączenie różnych kampanii, gdzie mamy wspomnianą kampanię, żeby je zachęcać ludzi, że było, żeby tak naprawdę na szefa komitetu wybierali pierwszego sekretarza partii, ale też mamy mieć na kampanie trzyletnią walki z czarnym nie chodzi o jakiej skażenie międzynarodowe tylko o walkę z oficjalnymi instytucjami IT uważa, że kluczowe dla zrozumienia tak naprawdę różnorodności Chin i rozum żadna część tych również oddolnych procesów, gdyż mamy lokalnie bardzo różnych graczy ta reformy denga to nie tylko decentralizacja, ale także odbudowanie się bardzo różnych struktur społecznych tworzenia nowych, które na dodatek nie zawsze się rejestrują przede wszystkim odbudował się na razie odbudował się plany w miastach np. też wspólnoty użytkowe to było narzędzie, które były za strukturę, która przecież cesarskich Chinach wykonywała zarządzała wykonywała wyroki śmierci zbiera podatki, więc absolutnie najważniejsze parametry od państwa ma w swoim ręku w niektórych samorządach, gdzie zaznacza, że forma naprawdę nie ma samorządności wszystko są rządy terenach wszystkich szczebli, bo każdy szczebel no właśnie Fraktal niby odpowiada zarówno rządowi, jaki parlamentarzyści szczebla, ale na poziomie bliskim możemy użyć pewnej samorządności no i jak mówią, że 13 com trzecia komitetów rzeczywiście służy zarządzana przez pierwszego sekretarza partii to co się dzieje 23 no nawet w tej 13, a tak naprawdę może być najpierw sekretarz partii on też jest jak przez danego terenu i bardzo często właśnie mamy sytuację, gdzie plany są po prostu podmiotami politycznymi, które mogą obstawia zarówno komitet, jaki jak pierwszego z jakim jest, aby zdobyć pierwszego sekretarza leczniczą jest połączona czy nie wtedy obserwujemy tzw. ekranizację dziewicza była, gdzie np. mogli wewnętrzne jednak większych miast jest opanowane przez plan jeszcze realne dane z mongolską chiński będzie tak naprawdę kilka nazw które, które współpracujące są one są spokrewnione spowinowacone obstawia po prostu główne funkcje czy partyjny Administracyjny i w tym momencie nawet wybory do komitetu też dużym stopniu szczególnie jest niska partycypacja społeczna, która na nos spada można powiedzieć jak na skutek migracji czy czy też organizacji no teraz już żacy rzecz jest gdzie robotnicy tymczasowi na samolot, żeby wrócić na wybory, więc w tej sytuacji, gdy dochodzi do organizacji to tak naprawdę to czy coś te w to jak element partyjne czy społeczne zaczyna odgrywać rolę drugorzędną mamy też grupy religijne mogą się państwo dziwić, ale na terenach wiejskich nadal to może być bardzo ważny podmiot, gdzie klasztor buddyjski albo jak właśnie sekta może np. decydować o pewnym zarządzaniu funduszy no to będzie to było nagminne to pomimo, jakby ścisłej kontroli tybetańskiego regionu autonomicznego podmioty o nazwie klasztory nadal były bardzo ważne w lokalnej polityce była świadkiem, gdy pierwszy sekretarz partii prefektury Chińczyk Han w towarzystwie tybetańskich zastępców przyjechał do ważnego klasztoru, który odszedł średniowiecza kształtował politykę lub współ kształtował politykę bez mecze i po prostu każdemu mnichowi podczas nabożeństwa wręcz ostoją łanów odwiedzał poszczególne komnaty z butami, więc też było, że to jest struktura, którą trzeba się dogadywać oka nawet forma oraz Rosji, bo ostatnio 60 000 000 juanów na takie no na nas nie liczymy wyjawiła nam jeszcze pierwszych sekretarzy partii nie mamy, ale właśnie to co widzimy nieraz na terenie, gdzie nie ma tak proszę wziąć chęć jest i to jest jeśli coś upominam proszę o uświadomienie warto wiedzieć co się dzieje też nie tylko w parę tysięcy kilometrów stąd nie inny przykład, gdzie na pierwszy sekretarz partii, ale były terenowe to były różne mniejszości, które mówiły w swoich językach one między sobą współpracowały dogadywał się też były często spokrewnione spowinowacone teraz jest pytanie czy taki zesłany w teczce na płycie z nimi na odroczenie czy będzie próbował porozumiewać nawet mieć taką sytuację, gdzie był konflikt, gdy lokalny kościół katolicki uczestniczył w budowie szkoły był, bo mocno obsadzona właśnie w komitecie miejskim, ale też doprowadził właśnie do pewnego konfliktu rozłamu, więc wspólnoty religijne jak najbardziej funkcjonują jak najbardziej funkcjonują rozmaite państwa, czyli właśnie te relacje społeczne nieraz trochę, jakby kopiujące rozwiązania relacji rodzinnych finansowych wreszcie grupy kryminalne o tym też mało się mówiło teoretycznie te grupy była skierowania na ta kampania czyszczenia czarnego oczywiście ktoś, kto jest kryminalistą z punktu widzenia państwa też może być na definicję mogą być bardzo elastyczne, niemniej jednak takie sytuacje też znamy pomija świadczeń oraz grupy finałowe doprowadził doprowadzały taka sytuacja, że używał policję przeciwko policji przeciwko osobom i były dochodziło do normalnych Warty planów łącznie z odkładaniem, bo pod stację benzynową należącą do innego planu, więc takie rzeczy pustą funkcjonowały, więc te 23 czy nawet całość powiedzmy TFI, które mają te wybory to one są znajdowane są wszystkie demokratyczne trudno powiedzieć na pewno demokratyczne wybory tam funkcjonowały nadal funkcjonują cel, który w, które postawiła partia w Pekinie to jest połowa osiągnięcie połowy samorządów, gdzie wiejskich którymi kieruje pierwszy sekretarz partii w obu wcieleniach, czyli to nadal nim no jest ambitny cel, ale widzimy raczej nastawieni na pewien proces transformacyjny i też pamiętajmy, że to nie jest jak będą ważne nowa rzecz zupełnie ta kampania trwa od lat z tym, że co może niepokoić, że idzie to równolegle z realizacją na różnych poziomach nie tylko na właśnie na, bo to nie jest kwestia transformacji samorządowej na poziomie wsi, ale także na innych szczeblach, gdzie za pomocą narzędzi fiskalnych czy bezpośrednio politycznych wzmacnia się rolę partii, ale takie, które będzie podlegała Pekinu gdzie, więc no czy rozważa podział miałby wyglądać jako taki sposób, że oczywiście, proszę bardzo, orzecznictwa demokrację tak długo jak osoby, które wygrywają będą ją jakiś sposób wygodne dla wyższych szczebli dla Pekinu powiedzmy to tak i to jest takie pole bardzo szerokiego konsensusu cie tak naprawdę po partia dąży do inkorporacji różnych instytucji do systemu dlatego mówi się w Chinach, że to jest właśnie taki system transakcyjny negocjacyjny na dość powiedzieć, że w Pekinie mamy przedstawicielstwa prowincji co to jest tak naprawdę struktury lobbingowe połączone z ambasadami, które tak naprawdę próbują wywalczyć dla siebie jak najlepsze rozwiązania takim systemie mniej sformalizowany nie do końca transparentne na to jest jakby narzędzie negocjacji, bo też Pekin musi prowincja negocjować pewne rozwiązania prowincja potem muszą z większymi miastami itd. między tu jest, gdyby to było, jakby ten artykuł był zerwany całego kontekstu to jeszcze nie były tak niepokojące, bo to jest jakby no znowu proces integracji różnych struktur, które się ze sobą próbują jakoś porozumiewać, żeby nawet wszystkie konflikty były też rozwiązywane w ramach systemu, a nie poza systemową, a przy okazji państwo ma i tak już narzędzia, żeby blokować kandydata kandydatur niewygodnych kandydat, jakby niewygodne masowo, gdzie od urodzenia porozmawiajmy proponuję byśmy tych narzędziach rozmawiali po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 40 już za kilka minut państwa moim gościem pani dr Katarzyna Golik Instytut studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk wracamy po informacjach o czary wracamy do silne państwo mają gości jest pani dr Katarzyna Golik Instytut studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy o demokracji regionalnej w Chinach w tygodniku The Economist bardzo interesujący artykuł dotyczący wyborów regionalnych i jeżeli chodzi o kandydatów, którzy mogą nie zostać dopuszczeni to tutaj jest kilka kategorii, które sprawiają, że taki właśnie kandydat może nie znaleźć na iście wyborczej przynajmniej od tych kategoriach pisze The Economist 1 kategorii pani wspominała, ale np. takie kategorie jak kandydat, który ma zbyt silne uczucia religijne kandydat, który jest politycznie dwulicowy kandydat, który jest nielegalny kandydat, który tak jak pani jest czarne albo stoją, zanim złe siły złe moce na czym polegają te kategorie kogo można zakwalifikować, kto tej klasyfikacji dokonuje no, ponieważ są jest to procedura administracyjna na to są to kategorie, które zarówno dochodzą emigrację podlegają oceny, tudzież administracji, która jest tym coraz bardziej jest upartyjniona sterowana przez partię, więc także w przypadku szczególnie w środku pierwszej kategorii, gdzie z drugiej strony mamy zaostrzenie kursu wobec związków religijnych i zwiększoną kontrolę właśnie widać, że przyszło to pary bez nich bardziej administracyjnej kontroli to już do kompetencji partyjnych struktur to widzimy właśnie, że to jest ten to jest decyzja administracji lub partii kogo uznaje za osobę pożądaną niepożądana właśnie wykluczono niegdyś jeszcze za ze starych dobrych czasów można powiedzieć, czyli po prostu od reform denga, a wiadomo, że stosunek do religii był ambiwalentny, niemniej jednak bardzo co przymykano oko na praktyki religijne nawet wśród funkcjonariuszy partyjnych, a może ono Tybet był troszeczkę ostrzej traktowany potem oficjalnie to nie powinni po powinna się ograniczać pewną aktywność Reginę, ale też niekoniecznie też zależy, gdzie tak na dobrą sprawę zarówno centrali partyjnej dali żali się wyznawcy falą Kongu czy nawet pewnych odłamów chrześcijaństwa no to pewnego momentu było jakoś tam tolerowane i świątyń świątynie różne potrafili stawiać pierwsi sekretarze partii, więc w terenie, więc można powiedzieć, że no to podczas gdy z partią udawało się żyć nawet jak się było związkiem wyznaniowym obecnie jest z jest dążenie całościowo do zwiększenia kontroli czy nad rządami terenowymi czy nad losami związkami nieformalnymi religiami mniejszościami etnicznymi to można powiedzieć, że jest pewna całościowa polityka pewnej konsolidacji państwa, które jest bardzo zróżnicowane i te instytucje i różne jak źródła władzy są bardzo rozproszone w danej instytucji niekoniecznie ten, który formalnie szefem jest naprawdę naprawdę rządzi, więc notę uczucia religijne w tym momencie to jeszcze kilka lat temu mogłyby nie być większym problemem teraz administracja może uznać właśnie to warto podkreślić, że osoba po prostu jest religijna i nie nie będziemy tego tolerować szczególnie to jest w przypadku religii, które są uznawane znowu trzeba podkreślić za cudzoziemskie za taką religię np. uznawane zaczął być islam, pomimo że tak naprawdę prawie od początku istnienia tej religią jest obecnych na terenie Chin chrześcijaństwo było obecne wszyscy wszyscy w wieku już, czyli jeszcze przed różnymi krajami europejskimi, aczkolwiek tutaj trzeba podkreślić, że nie ma ciągu nie ma ciągłości tych instytucji, a no, ale to jest pytanie czy one zostały wystarczająco stylizowane może jednak mogą one podlegać rzeczywiście zagranicznym wpływom no bo faktem, że te 2 religie w różnych obrządkach mają kontakty międzynarodowe no po ponad to tutaj mówimy o osobach, które uczą spektrum tak naprawdę zachowań, które w są taktowane negatywnie przykładowo mamy legalną możliwość składania petycji, ale wiadomo, że jest to czynność ambiwalencja z 1 strony rządy terenową oczywiście próbują blokować petycji uszy, żeby nie skarżyli do wyższych szczebli, a w końcu do Pekinu również Pekin no toleruje to niechętnie tę praktykę pod nie może ona akurat ma ciągłość, bo to jest już średniowieczna instytucja biuro petycji no i w tym momencie takiej petycji już można by powiedzieć, że on będzie powstrzymywany przed kandydowaniem raczej niedopuszczony no i tak samo jak 2 oblicza tak myśli się o osoby, które są absolutnie skrajnie opozycyjne znam taki przypadek osobiście, gdzie wybory sporym mieście nadać takie parlamentarne wygrał człowiek, który był uznawany za opozycjonistę i obu bardzo negatywne wobec partii, ale akurat na tym obszarze nie było innych partii politycznych tych reglamentowanych tylko KPCh no i w tym momencie w obie strony co zrobiono podpowiedziano mu obejmuję urząd, ale musi też do partii, choć nie był zachwycony, ale co teraz powie, że co wiecie jak swoich wyborców przyjął i w i przyjął tę legitymację partyjną potem pełnił jeszcze w rządzie terenowe wysokie funkcje wszyscy obecnie rzeczywiście wydaje się, że te, że była ta osoba w ogóle mogą mieć problemy w ogóle kandydowanie w dziś dlatego no ale czy zmienia zmieniły się czy wstąpienie do partii czy to zdobycie objęcie legitymacji partyjnej zmieniło w jaki sposób nie wiem poglądy sposób działania tej osoby, które pani mówi tak nie, bo to co delegacja Singera cudownie tak tak jak absolutni średni Gierowski kandydat panie, które także tak troszeczkę tak powiem o wtopić, gdyż wiele głosów słuchaczy prosi o to czy mogłaby pani delikatnie odsunąć mikrofon od ulica po bo po prostu powietrze, które wpada do niego sprawia, że to interesująca opowieść staje się mniej interesująca, bo jest takie chociażby dla gmin dobrze bardzo dziękuję za informację próbowaliśmy w przerwie to nowość rosła maksymalnie właściwie już dalej dziękuję bardzo, ustawić do również dziękuję przepraszam za zakłócenia niestety czynność umowy jest spowodowana z ZUS jest powiązana z ruchem powietrza tak jak te zmiany są spowodowane z ruchami na tych scenach lokalnych, gdyż tak tak jak mówią osoby, które jeszcze kilka kilkanaście lat temu spokojnie mogą kandydować teraz będą przed narzędziami administracyjnymi blokowane i wydaje mi się, że wdrożenie silniejszej uznano uznaniowości administracyjnej jest nawet ważniejszym elementem niż ta kampania które, które zachęca dołączenia do wyboru pierwszego sekretarza partii, bo tak naprawdę to te struktury, które próbowały samorządne teraz w każdej chwili można powiedzieć co wy macie kandydata jesteście dla nas wiarygodne i w kolejnym przykładem, który osoby, która trafiła na tę listę to jest to, że osoba, która przeszkolone przez zagraniczne media obecnie już włości nie może kandydować, pomimo że różne NGO-sy zagraniczne były przez lata wpuszczane do Chin tolerowane nawet właśnie szkoli ludzi w zakresie tworzenia tej demokracji oddolnej nikomu nie przeszkadzała teraz zaczyna być problemem no i takich przykładów oczywiście można mnożyć i tak na dobrą sprawę to nie jest przewidywalne jak się zachowa zachowają struktury na dole podam przykład, o którym chciałam właśnie wcześnie już powiedzieć to co wszyscy patrzymy, czyli ucha to wiedzieliśmy w jakim sensie też efekty tej centralizacji i efekty kampanii antykorupcyjnej czy po prostu aparat stał się zupełnie nie decyzyjny i lepiej było spychać do góry, gdzie Góra też no też musiałem między sobą uzgodnić i nie podejmujemy żadnych działań tylko ewentualnie zatrzymamy tych 2 dwójka lekarzy, która narzeka, że seks nowy wirus, ale generalnie my nie podejmujemy żadnego ryzyka powiadom aparat był inny są skorumpowane, więc może dobrze, że zaczęto, więc się po prostu za zapewne patologie, ale z drugiej strony będą miały teraz śmie ci, którzy zostali mają mniejszą skłonność do ryzyka no i Terry i potem potem co się stało to widzimy w jakim sensie, że to, że rządy terenowe w obliczu epidemii znowu, jakby wzięły się za siebie i zaczęły wprowadzać własne rozwiązania niezależnie od centrali po wszyscy zobaczyli co było Wuhan był paraliż decyzyjny wszyscy czekali na zgodę Pekinu, żeby działać to się rozlało rząd terenowe zobaczył co się dzieję, bo koniec musi my musimy z tym walczyć niezależnie od tego co powie teki czy w takim sensie okres epidemii spowolni można powiedzieć centralizacji zobaczymy jak długa no ale wsie no to są już podmiotami dużo słabszymi, więc tam wyższe jednostki już opanowane przez osoby powiedzmy nie kolej partie, które te partie, które chce chce być partią, która jest już po odpowiednim przygotowaniu ideologicznym, które nie została skazana no to tam decyzje też mogą być bardzo się, ale niekoniecznie korzystne dla niezależnych kandydatów, czyli sprawa złożona skomplikowana jednakowoż pewnie nikogo nie dziwi, że ten proces centralizacji trwa i trwał będzie w Chinach natomiast zależy od tego gdzie przyłożymy lub gdzie przyłożymy szkło powiększające tam te lokalne rozwiązania czy prowincjonalne rozwiązania mogą się różnić od tych, które występują np. na pozostałych terenach Chin bardzo bardzo pani dziękuję panie dziękuję bardzo, za dzisiejszą rozmowę pani dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk, która państwa i moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA