myślę, że rozpoznali państwo o bez pudła, że to fragment legendarnej płyty Mediations Johna kontra na państwa moim gościem jest pan dr hab. Jacek Friedrich historyk sztuki z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego dyrektor muzeum miasta Gdyni dzień dobry witam pana bardzo serdecznie właściwie chyba mniejsze co zmieniło teraz muzeum narodowe chyba tak tak muzeum Narodowym w Gdańsku muzeum narodowe w Gdańsku właśnie rusza szybko się poprawiła, bo przypominam sobie
Rozwiń »
pan to objął w takim dość trudnym momencie czyli kiedy trzeba było działać to to pandemia mówi no to mamy inne plany do pana dla pana profesora zagląda istotnie płyta Mediations bardzo interesująca płyta w dorobku Johna Coltrane, a rok 1966, kiedy John kontry mówi Quartet kwartet jest w szereg hamowany zróbmy sekstet, ale taki sekstet egzotyczne, bo 1 saksofon tenorowy weźmy 21 perkusja ATA weźmy 2 perkusje myśmy 2 perkusje ze sobą walczą byśmy 2 saksofony tenorowy nieść ze sobą walczą, a później zagramy to w stylu, który eksperci od razu nazywają zarządzaniem świnki, a w Baltonie eksperci od razu nie zdarzy, chociaż w kontrowersje w ogromnej rzeczywiście nawet świat zupełnie miernej podzielone w odbiorze tej płyty w ogóle całe zło późnego kolejne fani nazywają to ostatnie 23 lata 2 właściwie twórczości kontroli na 36050607. do były rzeczywiście opinię bardzo bardzo różnorodną bardzo kontrowersyjna była ta muzyka także do współczesnych od zachwytu o całkowite odrzucenie co zarząd na silnie jak wie wie, dlaczego banki jak jak przygotowywaliśmy się do tego naszego spotkania to opowiedziałem taką anegdotę z moich przyjaciół w tym wyrafinowanym wielbiciel znawcy miłośników muzyki może głównie muzyki poważnej madrygały owej kiedyś kiedyś zadzwonił do mnie mówi, bo jest tylko taka przecena są płyty obecnego kontrolna co byś polecił zaczął mi zmieniać z tytułu wpłat, które są dostępne doszedł doszedł do akurat nie ma tutaj wszystko wielu Wanga Gent to taka jest też późniejsza o blisko trojga w i no i mówimy warto kupić i tak to przepiękna płyta przepiękna mówi, ale może być coś tak bardziej szczegółowo opowiedział jak ona jest jasnym podziałem źle tak głęboko liryczna tam parę dni później do mnie zadzwoni mówi szlag trafił z tym nie jest taki z ćwiczeń zarządzanych świń złomu mówi o tym jako pewnej anegdocie, ale też jako o tym problemie który co do Stróż to chyba mierzymy prawda mamy mówić o kanonie, dlaczego akurat coś takiego miałoby się znaleźć w kanonie co budzi takie kontrowersje czytaną to jest tylko to co słyszą głodzone nas wszyscy zgadzają to chyba niemożliwe prawda, bo chyba oba karne zawsze się wykuwa gdzieś, w jakich już w takim tyglu historycznym estetyczny mogą pomóc Ronaldo moralne nawet Cetera Centro i myślę, że z tego względu, że takie kontrowersyjne dzieło które, które wtedy budziły różne reakcje emocje dzisiaj chyba chyba warto też brać pod uwagę, gdybyśmy dokonania oszustwa podczas wielu względów mecz też już zdanie wróćmy wzrost zasługuje na to, żeby być w takim kanonie dwudziestowiecznej sztuki dwudziestowiecznej kultury na potrzeby powiedział, jaką obecnie może taka doskonała jednostek kilku doskonałych egzemplifikacji czasów powstała nalotu pewnie będziemy wszystkim może, więc tylko chciał wyjaśnić słuchaczom, skąd zażądamy świnie, żeby nie pomyślał tak krytycy sześćdziesiątym szóstym roku pisał o tej płycie a, ale mieli wyzwania tutaj dryfująca na, bo no te się tak nie wiem czy pan profesor się ze mną zgodzi, że fani kolejna właściwie też dochodzą do do roku sześćdziesiątego szóstego tylko do płyta sen szyn mówiono to jest właśnie taka płyta, której już trochę kontra skręca i najwłaściwsze możemy go na starszym, ale odciąć tak są tacy którzy, gdyby kolejna twórczość do tego momentu gdzieś tam cenią z pewnością jest to też płyta wyjątkowa ważna, bo Makosz tajne i wychodząc mówią dobra to to już koniec wspólnego grania pewnie, słuchając płyty można się zastanawiać czy rzeczy czy właśnie na niej nie leżą powody końca współpracy Europa pewnie tak no, a sam się bardzo trudną płytą szczerze, że ci którzy, którzy kochają sensu nie mają chyba też problemu my tutaj szansy z większością tych późniejszych płyt kontroli na wytyczone są bardzo różne są też tak jakiś ewidentne nieporozumienie jak jak on np. nagrana na jakimś haju, ale zdaje, które są kolorem sprzeciwiał się w wydaniu tego przez przez przeciąć impas dopiero po jego śmierci wydaną przed krzywdą dla całego zespołu dla kontrolna, ale po zatruciu większość żonę większość w tych różnych płyt, że jest już akceptowalna dla tych, którzy w sensie przyjmują do swojego serca to powiedział religijne tutaj religijna frazeologia może na miejscu, bo pewnie też porozmawiam to muzyka jest w głębokim sensie religijność uczelnie nie takim Rostock koncesyjnym natomiast miał czym taka granica dla dla większości fanów jazzu wydział zależy na Nadala suki osób go rok wcześniej nagrana on zresztą tutaj progu 60 szóstym roku tak to data wydania płyty na tę nagrania są jeszcze z listopada 1005. będą też z niczym w rok wcześniej jest ochrona lasu zniweczyli strona na początku 1005. roku wydana jest niewyobrażalny sukces uzasadniający tak trudna muzyka tak tak tak piękna muzyka tak wzniosła tak artystycznie skomplikowana mogą odnieść tak wielki sukces też ciekawy przyczynek do lat sześćdziesiątych próbuje na dość specyficznej wiele rzeczy wartościowych wówczas przy przewijało się do tego obiegu popularnego w gruncie rzeczy tak można powiedzieć no pewnie masowego jednak dość popularne ją właśnie wtedy po lasu pilną właśnie arcydzieło nagrany w klasycznym kwartecie dawno trenerem tymczasem pan wspomina z dziełem Larssona kontrabasista nie mogę to jeszcze zapomnieć też o wspaniały, bo jeszcze kontrolna i to to był sukces ogromny do dziś zresztą lasu jest traktowana jako jedno z największych nagrań historyczne są tego rodzaju wiemy wszyscy to do czasu robione jakieś tam plebiscytu 10 najwspanialszych albumów jazzowych wszech czasów to gdzie zawsze tam w czołówce Czesław kupuje każdą Blue Milesa Davisa i auto land Śląskiego prawda jest taka taki kanon gości nie wypada z dziesiątki różne piątki najsłynniejszych płyt jazzowych wszech czasów dla osób po gigantycznym sukcesem nawet komercyjnym tutaj tutaj musi też dochodziło do niebywale ważne rzeczy związanych w ogóle z rozumieniem muzyki przez kontrolować nawet więcej niż tylko muzyki rozumienie swojej misji swojego powołania powołania tak, że powołanie lepszy nawet słowem on uważa, że jego zadaniem jest dawać ludziom wielokrotnie w różnych tekstach różnych wywiadach mówi, że odkrywać poprzez dźwięk taką najgłębiej pojmowaną radość sobie przekazywać ją słuchaczom myślę, że w kontekście kontekście tych dzięki nowym zaczęliśmy od takich dość taki ktoś lirycznych fragmentów tej płyty, ale tam też fragmenty 9 poniesieniem monumentalną bardzo agresywne prawda tak często łączy się strony bardzo odbierającym czarną społeczność amerykańskiego 60 słusznie zresztą o tym co głosy w razie jest nim być częścią tego ruchu, ale ale, ale kontry no właściwie ten to ten wątek radości jest tak fundamentalny on nawet w tych, dzięki którym pewnie większość uznalibyśmy za agresywna on absolutnie upierał się przy tym, że to jest to jest właśnie ta wewnętrzna głęboka radość, jaka inna niż taka powierzchowna określą wysokość przyjemność, która dla wielu z nas wystarcza dla kultury na to by kategoria pewnie pewnie nawet religii na zmianę Warty od religijności pewnie nie da się oderwać tych nagrań na Supeł starszą i mecz też właśnie to właśnie rodzaj tryptyku to są 3 płyty skonstruowane jako suity co było pewną nowością to ponosi osób kim, bo pierwszą taką płytą tego rodzaju wszystkie nagrania właściwie przychodzą do szkoły mnie jednak drugi tworzą całość są tu tzw. kawałki numer roweru na większości płyt jazzowych tego czasu i on ma ten charakter właśnie zdecydowanie takich religijnych wypowiedzi konto nawet tego nie kryję na suknie słynna m.in. też z jednym z tych słynnych już z polską skrajną struktur takich tego tekstu tekstu na okładce, bo to taki jest właśnie takim wyznaniem jakieś koncesje nowego wiary Boga prawda takimi przepisami do żadnej konkretnej konfesjonał konkretnego wyznania call bardzo bardzo dużą lot o swoim odczuwaniu religia tak uniwersalnym poszukiwaniu dobro to tutaj od wyroku jazzowej do jazzowej religii powróciły panie profesorze po informacjach Radia TOK FM dr hab. Jacek Friedrich historyk sztuki Instytut historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku z państwa moim gościem dzisiaj o pójdziemy też do kontry wracamy po informację Szanowni Państwo w programie Owczarek słuchamy sobie płyt Johna Coltrane na emeryta jeżdżę z 1966 rok w pierwszej części słaliśmy fragmentu ostatniego utworu na płycie z zagranicy, a teraz utwór drugi w Kompasie lubię ten utwór chyba najbardziej bo kiedy dawno dawno temu czym się grać na saksofonie to chyba mój pierwszy dzień z saksofonem brzmiał bardzo podobnie jak tutaj solówkach witrynach te funkcje także cenie szczególnie te rosły dr hab. Jacek Frydrych dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku jest państwa moim gościem i takie państwo słyszą jest wielkim miłośnikiem tej płyty trochę żartuję sobie z tego saksofonu, ale na pewno warto podkreślić, że to jest jedna z tych płyt, na której saksofon czy saksofony brzmią wyjątkowo dobrze ta barwa jest naprawdę taka, że można ją kroić i zajadać się od pierwszej do ostatniej notki o prawa pracy natomiast myślę, że jeżeli pan tutaj porównywać tych początkujących saksofonistów kolejna już pewnie Faro Sanders, którego tam w tle słyszeliśmy jest dziś tym doświadczeniom, bo to jest w ogóle coś na co warto zwrócić uwagę to kolory dołączył do składu drugiego saksofonisty to saksofonisty tenorowego prawda w pierwszym meczu może się wydawać, a nawet o tym bo, żeby nie powalczą saksofony była dziś taka tradycja szczególnie w tym nurcie związane z tym, że ten bluesem takim jazzowym prawda inną działkę pewnie najsłynniejsza postać tego rodzaju był urządzany takie właśnie saksofonu pojedynki, ale się tu chodzi o coś innego tutaj chodziło o kolejne atuty mówi wprost chodzi, bo takie zdublowanie sił kontry KUL trendu muzykiem zupełnie nie oszczędzającym osiąga koncert grupy posłów po kilkanaście minut, bo zabijające zupełnie i myślę, że sfora Sanders znalazł taki trochę alter ego młodsze bardziej jeszcze żywiołowy bardziej agresywna kontry powiedział o nim fary fara nie wiem tak późno minister wie skoro cenię najbardziej w wolę taką wolę i takie dążenie właśnie do celów, a nawet bardziej jakieś kwestie techniczne to już warto podkreślić niebywale ważnym w tej muzyce właśnie to co, gdy się też poza nią ja od razu będzie dla mnie oczywiście najważniejsze samo piękno muzyczne takie uczucie swoiste pewnie nie wszyscy może muszą podzielać moją opinię to przepiękna muzyka ale, ale nie można też ODR-ów głosu jako historyk tego wszystkiego od historii od tego co się działo w Ameryce lat 60 o emancypację czarnych ten nie jest rasowym, które wtedy zresztą ruchu czarnych Panter wybuch i w ogóle w całym takim potężnym ruchu w to co teraz pan w stanach pewnie niczym w porównaniu z tym co wtedy rzeczywiście Ameryka przeżywała też wie wszystko przed nami natomiast natomiast Kol projekt z bardzo chce zebrać zagmatwana kwestia różnych opracowań różnych spraw jest pokazywana, ale na pewno łączy się ten sięgnie w tym ten temat ten wrzask krzyk saksofonów dostaw oraz Andersa znowu też nie najbardziej radykalnych fragmentów słuchaliśmy prawda początek do osady Sant Holy Ghost pierwsza minuta tego utworu to właściwie 1 wielki jakiś potężny krzyk nie wraca już cierpienia ekstazy trudno powiedzieć, czego prawda różnych metafor można używać takich pozamuzycznych na pewno jest to bardzo radykalna dziękował muzyka i ona jest bardzo silnie łączą całe ciało newsy prawda jak nazwano nowy czas dzisiaj np. albo Tyler oni są łączenie z tym z rasowym gniewem takim to są wprost można być zbyt literacką mówi się też zostać dźwięki są takimi okrzykami limitowanych czarny czy niewolników cierpiących na plantacja wrzasków i nadzorców tak, ale to myślę, że to zbyt pewnie literalne zbyt literackie ale, ale mówi się atmosferze tamtych czasów na pewno ta czarna Awangarda jazzowa była takim wyrazem pokoleniowego buntu czarnych Amerykanów części przynajmniej czarnych Amerykanów w tamtym czasie nie ulega kwestii, ale jeszcze jedna z ostrą bezwzględnie trzeba trzeba tutaj chyba wskazać to kwota oczywiście wskazywana przez przez znawców historyków ten ta tradycja tego co umownie nazwijmy krzykiem jękiem westchnienia i statycznym i okrzykami prawda ona jest już tradycją bardzo silnie umocowaną w chrześcijańskich wspólnotach czarnych Amerykanów do kontry wywodził się z rodziny metodystów obaj jego dziadkowie byli pastorami turystycznymi większość muzyków pod nieco i że wszyscy ogromna większość czarnych muzyków jazzowych czy soulowych program w latach 6670 występowali to ludzie, którzy zaczynali w kościele swoją muzyczną życie i ta tradycja, którą znamy pewnie właśnie w takich statycznie odbywających się nabożeństw z takim w 2 przeciw nam z wyrazami pewnego olśnienia religijnego Otóż ciasno muzyczne od opłat od glebie do wszystkiego cokolwiek, a ile cała płyta Awangarda około sześćdziesiątego 0506. roku tworzyło, więc myślę, że to jest coś pewnego rodzaju uzasadnienie poza tym co najważniejsze, o czym mówiłem dla mnie takim uniwersalnym jakimś ponadczasowym pięknem pogotowie twórczości późno kontrolna poza tym chyba jednak właśnie to tło historyczne jest czymś takim co sprawia, że nie mamy wielkich wyrzutów sumienia, proponując właśnie do takiego kanonu obroty z Hanną nie tylko muzykę skoro kultura kultury amerykańskiej kultury światowej wraz z takich dążeń, które dzisiaj pewnie są historyczne sami Czarni właściwie odwrócili obrazu i hip-hop raport stał się stał się tą muzyką czarnych młodych Amerykanów co sobie uświadomić kiedyś będąc kilkanaście lat temu w Chicago w sklepie większym w życiu byłem w dwupiętrowym gigantyczny sklep z płytami jazzowymi od 3 rockowych płyt przedwojennych po oczywiście najnowsze wydania CD i gigantyczny sklep masa klientów i w pewnym momencie zobaczyłem 1 czarnoskórego chłopaka, który przyglądał tej płyty pierwszy czarny proch zobaczą z papiestwem sąsiednie, gdzie dla czarnych smart w dal natomiast dla nad czym ubolewają to ludzie Marshall np. uważają, że ciasną klasyczną muzyką, brnąc tak, ale warto też podkreślić panie profesorze, toteż jak środki do życia to dla mnie spore zaskoczenie, że wszyscy współcześni wielcy jazzu to właściwie tę popularność, gdyby realizują w Europie Europa jest dla nich miejsce, w którym mogą grać koncerty i zbierać zatem żniwo, a nie stany Zjednoczone to też taka ciekawą sprawę tak było zresztą też w latach sześćdziesiątych bardzo wielu względów wziąć przenosiło się na stałe do Europy szczególnie Skandynawia tutaj była była takim chętnie wybieranym miejscem natomiast od operacji w latach sześćdziesiątych awangardy jazzowo dużej mierze rozwijała się dzięki właśnie temu zainteresowaniu europejskiej publiczności mniej pewnie związane z muzyką po jakoś tam związany z muzyką poważną awangardą ówczesną prawda gdzieś to zaczynało się zbliżać nawet były takie zjawiska za trzecim nurtem walki między awangardą muzyki filharmonicznej powiedz matą awangardą jazzową, więc taka, która to jest bardzo trafna obserwacja tak istotnie było oczywistą jakimś sensie mówiliśmy wtedy chory ja mówię serio oni oczywiście występowali też amerykańskich klubach, ale właśnie klub to trochę coś innego prawda jednak to tradycja grania w klubach w Ameryce bardzo ważna fundamentalna dla gazu jest związana przykład z konsumpcją piciem piwa picie drinków żądań to częsta tło mniej lub bardziej zauważalne to bardzo wielu amerykańskich muzyków istotnie wskazywał na to, że oni wyjeżdżając na na trasę koncert do Europy byli zaskoczeni tym, że ich traktowano artystów wchodzą tylko wyłącznie po to, żeby słuchać nie o to, żeby oni diesle mniej lub bardzo intrygującą muzykę do funduszy w Polsce do kotleta gra tylko kilka atutów jeszcze chyba szósta nazwisko warto wspomnieć o 5 powiedzieliśmy, czyli Robert Patterson znany także jako wiele jest jako Raszid Ali, czyli drugi perkusista drugi perkusista, który miały się pojawić na wspomnianej sensie, ale w ostatnim momencie jednakowoż to się nie udało tutaj pojawia się nawet odejść jest to atak Raszid Ali z genialnym perkusistą on to ten wybór 2 perkusji prawda to jest taki nadzwyczajny tylko kontrola wyburzono tu latem sporo mówił, skąd się wzięło już zależało na takim tak jest wielokierunkowo ości tej sekcji rytmicznej kontrabas perkusję to dawało to łatwy sposób jak dodaje takie poczucie wolności instrumentaliści, że one bardziej swobodnie może wpłynąć ponad tymi dźwiękami, które dwójka perkusistów wyznacza bardzo taki pejzaż niż drogę ścieżkę bardziej z sensacji taka bardziej bardzo jednorodna przy 1 instrumencie straszyć, ale fantastyczny zupełnie inaczej są 2, więc perkusiści i to co słychać tutaj jak gęstą materię dźwiękową rytmiczną oni tworzą osiedlali też był kimś, kto niósł chyba potem lochy taką pochodnie tej awangardy jest taka genialna jego płyta z Rosją w czasach gej jako solista właśnie z 7 albo jako jako perkusistą czynią cień to jest taki hołd złożony kontra nowi też arcydzieło myślę o takiej takich właśnie późniejsze już fazy c ID una jeszcze tego słowa nie użyliśmy prawda, ale pod nas za część część ta muzyka dzisiaj jest znana przez słuchaczy kosztową w przejmowana bądź bądź łącznie przyjmowano pani prof. Jerzy Bogacz czy może po to, się zysk ciekawe to akurat dzieje to przełom lutego nie przyjmują jest są takie 2 kapitalne relacje z lat sześćdziesiątych 2 bardzo wybitnych piszących obrzeże krytyków i teraz mamy tylko minutki pani Bolesława 1 do chwili Markin bardzo wybitny brytyjski poeta w uważa jednym z najważniejszych poetów brytyjskich po drugie, oświatowe, ale mnie mniej osób znak jako krytyka ze sobą regularnie piszącym całe lata sześćdziesiąte krótkiemu czasowi one usłyszał tutaj 1000 napisał, że akt za to pierwsza strona tej płyty dla niego była przejawem tak to nazwał czegoś obrzydliwego to była to była dla niego zbędne brzytwa muzyka jaką, jaką w ogóle słyszą w kolejnym równie duży rozgłos i rodzynki straszą taki był też radykalny w krytyk poeta chyba też literat amerykański on z kolei mówił, że kontrole na tej płycie jest, bo już atrakcyjny należy właściwie rząd nie sprostał tym zdaniu szybko forma Sanders tym swoim lamentem szykiem panie jazgot tym, gdy sprostał temu zadaniu więc, więc jedni uważali za zbyt radykalne inni za za mało radykalny aktywnie warto sięgać do źródła do tego wspaniałego nagrania po to, żeby on także z działką za czasów medycznej i posłuchać tego jak te lata 60 co one co one 3 w krzyczały co z tego do naszych uszu bardzo dziękuję panie profesorze musimy skończyć naprawdę pan prof. Jacek Frydrych bardzo dziękuję informacja prosto słabo słyszy, bo mamy już od słów złe, więc jeżeli przeciągnął ją niechcący przepraszam i dziękuję serdecznie dziękuję bardzo, informację
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
-
-
01:04:08 W studio: prof. Maciej Perkowski , dr hab. Małgorzata Skórzewska-Amberg
-
23:16 W studio: prof. Przemysław Czapliński
-
34:50 W studio: prof. Bogdan Góralczyk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
28.05.2023 09:00 Świat się chwieje49:43 W studio: dr Wojciech Rafałowski
-
28.05.2023 08:40 Weekendowy Poranek Radia TOK FM15:30 W studio: Jacek Gądek , dr hab. Maria Wincławska
-
28.05.2023 08:20 Weekendowy Poranek Radia TOK FM18:24 W studio: Adam Balcer
-
28.05.2023 08:00 Weekendowy Poranek Radia TOK FM12:22 W studio: dr Łukasz Pawłowski
-
-
28.05.2023 10:00 Nagłe zastępstwo50:24 W studio: dr Barłomiej Błesznowski , dr Ruta Śpiewak
-
-
28.05.2023 10:01 Twój Problem - Moja Sprawa
-
28.05.2023 07:20 Weekendowy Poranek Radia TOK FM13:42 W studio: Marcin Krzyżanowski
-
-
28.05.2023 11:20 Magazyn Radia TOK FM17:00 W studio: Ryszard Szul
-
28.05.2023 11:40 Podróże duże i małe15:10 W studio: Radosław Śpiewak
-
-
28.05.2023 13:40 Życie w Zdrowiu15:07 W studio: Julian Sobiech
-
28.05.2023 12:40 Jak z dzieckiem14:37 W studio: dr hab. Michał Rusinek
-
28.05.2023 12:20 Przy niedzielnym stole14:33 W studio: Krystian Świderek
-
28.05.2023 13:00 Życie w Zdrowiu26:10 W studio: prof. Jacek Szaflik
-
28.05.2023 14:20 Magazyn Radia TOK FM12:48 W studio: Grzegorz Gacek
-
28.05.2023 14:00 Magazyn Radia TOK FM11:37 W studio: Marcin Szymański
-
28.05.2023 14:40 Magazyn Radia TOK FM11:08 W studio: Joanna Czarny
-
28.05.2023 15:00 Andymateria13:32
-
28.05.2023 15:20 Praca od podstaw25:00 W studio: Gracjan Szymański
-
28.05.2023 16:00 U TOKtora44:15 W studio: prof. Piotr Rutkowski
-
-
28.05.2023 17:00 Przy Niedzieli o Sporcie24:25 W studio: Roman Kołtoń
-
28.05.2023 17:40 Przy Niedzieli o Sporcie14:44 W studio: Janusz Dziedzic
-
28.05.2023 18:20 Przy Niedzieli o Sporcie11:56 W studio: Przemysław Pozowski
-
28.05.2023 18:00 Przy Niedzieli o Sporcie11:34 W studio: Marcin Włodarski
-
-
28.05.2023 20:00 Wywiad Pogłębiony24:48 W studio: Dominika Ożyńska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL