REKLAMA

Takich nierówności nie było w historii badania Oxfam

Połączenie
Data emisji:
2021-01-26 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich dzięki trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Michał Brzeziński z wydziału nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dobry rozmawiamy o raporcie Oxfam mu raporcie mówiącym o rosnących nierównościach w pandemii covid 19 pandemia doprowadziła właśnie trzeba powiedzieć to wprost o badanie Oxfam dokładnie to stwierdziło nawet do największego w historii tego badania wzrostu nierówności społecznych najbardziej dotknięte tym Rozwiń » wzrostem zostały kobiety, ale też oczywiście wszystkie grupy wykluczone pandemia zaszkodziła ludziom żyjącym w ubóstwie znacznie bardziej niż bogaty miała szczególnie dotkliwy wpływ na kobiety ludzie ciemnej karnacji skóry ludność pochodzenia afrykańskiego ludy tubylcze oraz historycznie marginalizowane uciskanie i uzyskane społeczności na całym świecie jest prawdopodobne, że prawie w każdym kraju nierówności wzrosną po raz pierwszy od kiedy dane na ten temat zaczęły być dokumentowane zacznijmy może od pytania, dlaczego tak się stało, dlaczego tak się stało przede wszystkim myślę, że należałoby powiedzieć, że im się na jeszcze tak do końca nie wiemy czy ten efekt pandemii na nierówności różnego rodzaju będzie jak bardzo duży i rzeczywiście uniwersalnie wszystkie nierówności wzrosną i zwłaszcza w, jakim okresie dopiero można powiedzieć, iż taka nierówność jesteśmy w stanie zmierzyć bardzo dokładnie jakiejś perspektywie czasowej jak pandemia jest często wciąż jeszcze rozwijać niestety niewiele jak zakończy się, więc te szczególne badania oszacowania, a czas nierówności, które się pojawiają są czymś bardzo wstępnym, że zwykle są tak bardzo niepewne chcę rzeczy mamy pewne szacowania kredytom poprzednich pandemii XX-wiecznych mniejszych i większych, które są oparte na konkretnych sprawdzonych danych dane wskazują, że nierówności dochodowe, a średnio rzecz biorąc w trakcie pandemii okresie zdarzały dwudziestego wieku rosły wyraźnie zauważalny kilka procent okresie kilku lat po pandemii i Kazieczko Longer w miarę pewnie natomiast obecna pandemia to jest coś to tak jak powiedziałem 11 nie wiem przecież nie uda się zakończyć bez mamy różne informacje, które uważa, że może potrwać dłużej Kośka z różnych krajów może być jeszcze dramatyczne większy niż ta ustawa dodaje Marek jak pan sobie ocenę obecnej pandemii jest bardzo niepewna, ale rzeczywiście takie subiektywne opinie i niedokładne szacunki sugerują, że nierówności, a dochodowe, zwłaszcza mogą wzrosnąć nierówności płciowe zdrowotne edukacyjne pan oczywiście gra na twarzy kogoś przez no i wynika to głównie z tego, że osoby, które znajdują się w gorszej, a pozycji np. dochodowej i House wykracza poza dotknięta kryzysami ekonomicznymi, które są związane z również zakresem zdrowotnym, jakim jest antena, a okazało się także, że w tym wypadku ten charakter pandemii jest taki czas reakcji państwa na antenie tylko lockdowny że, a kobietę np. częściej pracują w sektorach, która została organami oraz dotknięte społecznym dystansem dotknięte i raka, a możesz je krótkimi dłuższym okresie ambicja ich na pozycji zawodowej na wybrany na doświadczeniu, a może w dłuższym okresie szukała na, a ich płace na osiągnięte, a doświadczenie zawodowe najmie długookresowym kart negatywne konsekwencje dla COVEC właśnie wydaje mi się tutaj podstawową rzeczą to nie jest żadne wielkie odkrycie nie trzeba bardzo zaawansowanej metodologii myślę, żeby to zauważyć to jest to uderzenie w rynek pracy prawda to jest to wycięcie z rynku pracy tych grup, które najsłabiej sobie na nim radziły czy może były najbardziej zależne od pewnych form czy przeszukiwać tutaj takie usługi usługi o charakterze nie mam pojęcia jak to nazwać takim najbardziej prostym takie, które trzeba wykonywać fizycznie w ZUS w sposób bezpośredni nie można być nie wiem kucharzem w wersji telepracy myślę że, że to chyba o tym jest prawda, że ten raport pokazuje być może nie jest doskonały metodologicznie, ale przede wszystkim pokazuje na szybko, że to co się wydarzyło w okresie lockdownu na bardzo mocno uderzyło rzeczywiście te grupy najbardziej wrażliwe kark prawda to prawda niewątpliwie także w tak krótkim okresie to, a te grupy najbardziej wrażliwe pracujące w usługach np. gdy kobiety czas, aby młode są reprezentowane były dotknięte, ale powstaje pytanie czy ten efekt będzie odczuwalne średni długim okresie i tak zależy nam właśnie dalszego przebiegu piwami od tego jak głęboki będzie jak długi mówi Hałubek dziekana rozwiązań samym kryzysem zdrowotnym oraz jaka będzie reakcja państw w Nakle sytuacja, bo przecież można wyobrazić, że państwa w zaniku odpowiednią politykę, która doprowadzi do tego te grupy, które zostały szczególnie mocno dotknięte zostaną odpowiedni sposób ich dochody albo oświadczenie albo ich warunki pracy zostaną tak na tyle zrekompensowane zaadresowane, że sprawy zostaną zrównane tak, że jest to jest nadzieja na to, że jeżeli to zaprowadzi prowadzi tajną polityka to ten efekt niższym średnim okresie nie będzie tak wielki jak jakaś może wydawać w tej chwili na to co jeszcze Oxfam wylicza i czym można tak powiedzieć epatuje to jest ta kwota, którą wzbogacili się wzbogaciła się dziesiątka najbogatszych wg szacunków to jest mniej więcej 540 miliardów dolarów tyle 10 najbogatszych ludzi zarobiło w ciągu ostatniego roku podczas pandemii siłą rzeczy w pewnym sensie o sam przelicza na szczepionki mówi, że z tych fortu dałoby się właściwie kupić szczepionki dla wszystkich tak no właśnie jest ta niewątpliwie prawda o takim powiewem pierwszą przywiezienia na pierwszy rzut oka na, ale oczywiście wiemy, że jest to niewykonalne, żeby z tych pieniędzy kupicie te szczepionki o pewne nie ma takiej ilości kamer w tej chwili ani nie jest to miejsca jako praktycznie wykonalne nie można skądinąd wiadomo, że to jest po prostu o to, żeby pokazać pewną nowość nierównowagę to jest tylko kwota, która ma, jakby zadziałać na wyobraźnię tak jak to sam niejednokrotnie już robił, ale rzeczywiście to jest ciekawe, jakiego stopnia, jakby najbogatszy mają narzędzia, żeby zwiększać swój majątek nawet w okresie pandemii to znaczy, jakiego rodzaju sposoby można można wdrożyć, żeby rzeczywiście ten majątek przerastał w sytuacji, w której ta naj naj biedniej sza najbardziej wrażliwa część społeczeństwa właśnie nie ma żadnych narzędzi tak naprawdę tak wysokie najwyższe majątki rosną, ale każdy można powiedzieć że, że jest taki stan bogaci wrażenie, jakie sposoby no po prostu tak niestety stało się w tej sytuacji rynkowej, w której popyt na usługi wielkich koncernów technologicznych w związku z pandemią prowadzonymi politykami kryzysowymi wzrósł i w związku z tym wzrosła też wartość akcji krajów posiadających najbogatszych osób kilka głównym motorem mechanizm, który doprowadził do tego jeszcze raz podkreślam krótko okresowego Drożdż, chociaż na każdym KRO kata siadywali tylko 1 roku wzrost o najwyższych majątków i państwa SP 4 nierówności majątkowe sami na górze wśród najbogatszych w porównaniu do najbiedniejszych wzrosły, ale z drugiej strony jest także ze względu na niskie stopy procentowe inne procesy ekonomiczne wartość innych aktywów wielu krajach trwa w Polsce oraz wartość nieruchomości nieruchomości rosną szybko i powoduje, ponieważ większość Polaków posiada jednak nieruchomości na własność mieszkania, chociaż oczywiście nieczyste zatem majątki osób nie tylko najbogatszych, ale też na niemal w całym rozkładzie majątków rosną i jaki będzie wpływ pandemii i związane z okresu na nierówności majątkowe tak to nie jest pewne tak niewiele dziękuję bardzo, prof. Michał Brzeziński z wydziału nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego był państwa moim gościem trzynasta 16 za chwilę informacji lub łączenie ich Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA