REKLAMA

Konsekwencje pandemii dla zdrowia psychicznego i edukacji dzieci i młodzieży

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-01-27 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:43 min.
Udostępnij:

Gościem Macieja Głogowskiego jest prof. dr hab. Małgorzata Kossowska, członek zespołu doradczego ds. COVID-19 przy Prezesie PAN Rozwiń »

https://informacje.pan.pl/index.php/informacje/materialy-dla-prasy/3233-stanowisko-10-zespolu-ds-covid-19-przy-prezesie-pan-konsekwencje-pandemii-covid-19-dla-zdrowia-psychicznego-i-edukacji-dzieci-i-mlodziezy Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM to jest środowy poranek Radia TOK sam siódma 24 Maciej Głogowski raz jeszcze dzień dobry naszym gościem jest pani prof. Małgorzata Ostrowska Instytut psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i zespół doradczy do spraw covid przy prezesie Polskiej Akademii Nauk dzień dobry pani profesor dzień dobry panu dobry państwu za chwilę będziemy rozmawiać się o tym chyba jednym z ważniejszych tematów, czyli uczniowie dzieci młodzież, która uczą się teraz Rozwiń » zupełnie inny sposób, ale chciałem na początku zapytać panią o nie sam przypadek posła Girzyńskiego, bo to już zostawiam, ale o temat, który został wywołany sprawą posła Girzyńskiego, który przypomnę jest już po szczepieniu napisał, że zaszczepił się, bo miał takie prawo jako pracownik Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu jak pisze taką możliwość mieli także inni pracownicy, a ja się zastanawiam no dobrze rzeczywiście w pierwszym etapie pracownicy akademiccy są uwzględnieni, ale przecież obecnie szczepią się osoby powyżej siedemdziesiątego roku życia czy np. na Uniwersytecie Jagiellońskim także jest taka możliwość by się zarejestrować już zaszczepić taka możliwość pracowników nie w tej chwili takiej możliwości nie ma, aby z 2 była 18grudnia otrzymaliśmy od pani kanclerz Uniwersytetu gdańskiego informację, że na stronach Ministerstwa Zdrowia pojawił się komunikat, który umożliwia prawdopodobnie pracownikom naukowym tych jednostek, które mają medyczne wydziały, aby się do tego pierwszego etapu na trasie etapu 0 zakwalifikować Uniwersytet podjął starania, aby taką zgodę uzyskali i chyba taką zgodę otrzymaliśmy, dlatego że były prowadzone do 20grudnia później był przedłużony jeszcze termin zapisów i te osoby, które pierwsze się zapisały do miały wyznaczone terminy, ale zgodnie z komunikatem, który wraz sprawiła właśnie specjalnie w poczcie 9stycznia po tej całej aferze w Uniwersytecie medycznym ta zgoda ministerstwa została wycofana cały program został odwołany nawet osoby, które miały wyznaczone już terminy otrzymał informację, że terminy są aktualne dostać informację, że tak jak każdy będziemy szczepieni zgodnie z na procedurą, która obowiązuje wszystkich no, chyba że oczywiście jest ktoś, kto jest pracownikiem jest w grupie powyżej 70 roku życia oczywiście tak oczywiście ta czyli, ale to już ogólne zasady obowiązują wszystkich pracowników nie ma tutaj żadnego uprzywilejowania, czyli był pomysł, ale oni reset Jagielloński powrócił do zasad ogólnych nazwijmy tak no nie tyle Uniwersytet Jagielloński powrócił i Uniwersytet wileński no troszczą się pracowników podjął starania, aby zgodnie z komunikatem Ministerstwa Zdrowia, który tam w grudniu się pojawił była taka możliwość taka furtka inwestor wystąpił otrzymał wstępną zgodę, po czym pod tym samym zawirowań także medialnym ministerstwo cofnęło wszelkie zgody wróciło do twardych zasad no, które dzisiaj obowiązują to ten temat zostawiamy natomiast muszę to uzupełnić 1 komentarzem, bo my wciąż dostajemy informację, że część niemedycznych pracowników naukowych ma możliwość takiego zaszczepienia się, ale jak rozumiem pani takiej wiedzy już niema no nie ja dysponuje tylko taką wiedzę, która jako pracowników wraz z Jagiellońskiego otrzymuje oficjalnie także zapisałam się na szczepienia dostał informację żony nie przysługują w styczniu dostaną informację dziewiątego no kto jest uprzywilejowany to tego nie wiem, ale nią oficjalne stanowisko Uniwersytetu i informacji, którą mam to jest właśnie to, o czym powiedziałam oczywiście pracownicy wydziałów medycznych, bo być może o to tutaj chodzi, bo Uniwersytet ma wydziały medyczne w kolarstwie górskim 3 wydziały medyczne i być może część pracowników tych wydziałów zakwalifikowana do tej grupy po prostu pracownik medyczny no tak mili ten przywilej stajemy informację, że właśnie niekoniecznie, ale wydaje mi się, że to był temat wart omówienia tutaj w rozmowie z panią, dlatego że być może to jest do poprawki jakaś systemowa sprawa przy sprawa została ujawniona przez przypadek, jaki to mówię pana posła Girzyńskiego i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ale no wciąż wydaje mi dzisiaj chyba wszyscy mamy podobne wrażenie, że obecnie oprócz pracowników ochrony zdrowia szczepią się osoby w wieku powyżej siedemdziesiątego roku życia pani prof. Natalia mam taką wiedzę tak jak bardzo dziękuję tak pani prof. Małgorzata Kosowska jest gościem poranka Radia TOK FM ten temat kończymy przechodzimy do tego, którego na, które byliśmy dziś umówieni co jest ważniejsze obecnie czy to, jakie wyniki w nauce osiągają i osiągnął uczniowie na koniec tego kolejnego pandemii pandemicznego roku szkolnego czy długofalowe skutki tej przedłużającej się nauki zdalnej zawsze długofalowe skutki są ważniejsze doraźne różnie można podejmować takie działania doraźne, które sprawią, że ta nauka no zostanie jakoś zwariowana na koniec roku uczniowie będą mieli jakieś wyniki, ale to co pozostanie na dłużej to to jest najważniejsze dlatego długofalowe działanie długofalowa strategia związana z edukacją powinno być tutaj priorytetem, czyli krótko mówiąc nie jest takie ważne w tej chwili, aby uczniowie uzyskali świadectwa ukończenia roku roku akademickiego to kto już roku szkolnego teraz w trakcie pandemii ważniejsze jest co w trakcie tych w tej całej edukacji pandemicznej, żeby się nauczą co uzyskają jak o nich zadba jak i wyposaży to, aby lepiej funkcjonowali w przyszłości w przytoczonym już dzisiaj przeze mnie tutaj w poranku Radia TOK FM ma fragmencie stanowiska przygotowanego przez zespół do spraw covid c przy prezesie Polskiej Akademii Nauk napisano, że czas pandemii i okresowe w nim zamknięcie szkół dobitnie pokazały jak ważna jest powszechna szkoła nie tylko w dostarczaniu podstawowej wiedzy młodym członkom społeczeństwa także jako instytucja umożliwiająca ich prawidłowy rozwój no a teraz ta nauka odbywa się w domu co to oznacza dla rozwoju uczniów, którzy w minionym roku szkolnym przez kilka miesięcy uczyli się w domu w tym roku szkolnym już kolejny miesiąc uczą się w domu być może poza klasami 13 na razie jeszcze ta nauka w domu będzie kontynuowana, bo przecież to oznacza, że dzieci osoby młode zostały niejako wyrwane ze swego naturalnego ekosystemu to szkoła jak się okazuje jest tym miejscem, gdzie większość ważnych procesów się wydarza dzieci następuje kształtowanie i psychiczne społeczne intelektualne, ale nie w Polsce tylko właśnie w kontakcie z innymi atrakcjami z kolegami interakcja z nauczycielami to są te warunki, które w tej chwili zostały zablokowane co oznacza, że ten rozwój i kształcenia przebiega po prostu inaczej wolniej oczywiście, ale przede wszystkim inaczej no i teraz jest nawet dalej u no dalej niestety wyraźnie widać, że tym sposób kształcenia i ta szkoła to zresztą specjaliście od lat o tym mówili, że nasza szkoła nie jest przystosowana do tego, aby dostarczać wiedzy kompetencji dzieciom w 2001. wieku ona jest po prostu skonstruowana na zasadach no co najmniej z poprzedniej epoki dobie internetu znanej nocy nauki to wyraźnie było widać, że taka jednokierunkowa transmisja faktów nie jest możliwa skuteczna ani w ogóle nie jest potrzebna, że potrzebne są głównie wyposażanie młodych ludzi pewne poznawcze intelektualne narzędzia, które umożliwią im lepsze poznawanie świata lepszą adaptację do tego świata, ale przy kształtowaniu świata i prawdę mówiąc to się to nie jest także, że internet to wszystko zablokował wręcz przeciwnie internet daje masę różnych możliwości narzędzi żeby, żeby to robić tylko nowy system musi być do tego przygotowane i ludzie muszą do tego przygotowani pani profesor, ale czy czy to wszystko, o czym pani mówi to jest rozmowa o tym jak przygotować ten system w przyszłości jak zmienić program sposoby nauczania po to, by móc nie tylko organizacyjnie reagować na wypadek kolejnych podobnych zdarzeniach ta pandemia, ale po to, by no właśnie lepiej kształcić, a czy to jest także rozmowa o tym czy mamy jakiś jakich zadań do wykonania i pomyślenia co możemy zrobić dla tych wszystkich uczniów uczennic, którzy w tej chwili doświadczają tego a tego kryzysu to jest jedno drugie naczynie wyobrażam sobie, aby myśleć o tych 2 rzeczach osobno ta sytuacja kryzysowa była wyjątkową możliwością, żeby szybko pod wpływem presji konieczności dokonać koniecznych zmian w systemie kształcenia tego nie zrobiono to właściwie co w tej chwili się dzieje to jest przez przełożenie starych sposobów starych technik kształcenia po prostu wrzucenie ich ich do sieci, a możliwości jest bardzo duże dlatego, jeżeli teraz tego kroku być może brutalnego i trudnego dla wielu, a nie zrobi to później rozłożone w czasie pomoże po prostu nie być skuteczne i nie być nie być możliwe teraz ta zmiana systemowa mogła być dokonano odpowiednio przygotowaną odpowiednią wsparta, a później pewnie też może być, ale skuteczność efektywność może być mniejsza to jest tak panie profesorze pani ocenie w Polsce nie toczy się jest najlepszy czas albo konieczny czas na to by toczyła się taka dyskusja o właśnie konsekwencjach dla dzieci młodzieży tej pandemii nie mówię tylko o konsekwencjach zdrowotnych na razie zostawiamy tylko właśnie tych rozwojowych Rze, że za mało proszę proszę dyskusję oczywiście się toczy i przygotowują stanowisko sięgnęliśmy do wielu materiałów także dyskusji, które w dyskusji urazić na świecie w oczywisty sposób, ale także tej, która siedzi tutaj i różni specjaliści i wydają książki na raporty były znakomity otwarty list zatroskanych o ekonomistów na temat edukacji właśnie sposobu jej wprowadzania zdalnej edukacji konsekwencji, a więc dyskusje toczą natomiast no niewiele z nich wynika, ponieważ ten system jest nieprzygotowany nieskoordynowane nie jest przygotowany odpowiedni sposób i Przeczewski edukacja nie jest traktowane jako element systemu tylko jako jakiś wyizolowane fragment, który wymaga doraźnych doraźnych działań jeszcze raz, gdybyśmy mogli podsumować być może ktoś łączył się wsłuchuje wsłuchuje się naszą rozmowę dopiero teraz, jaka jest kluczowa pani zdaniem konsekwencja tego wszystkiego co dzieje się w związku z pandemią i tą przerwaną zmienioną edukację jako konsekwencja dla tych uczniów których, który rzecz dotyczy my w swoim stanowisku 2 konsekwencje na 2 konsekwencje wskazaliśmy przede wszystkim to jest zdrowie psychiczne są wszystkie kłopoty natury psychicznej psychologicznej, a także związane z problemami z zachowaniem, które wynikają z tego, że dzieci nie są odpowiednio przygotowywane do tego, żeby doświadczać stresów związanych z pandemią to po pierwsze, część tego wynika także z tego, że są zamknięci w domach i nie korzystają z no, jakby nie było dobrodziej, które daje szkoła to bardzo wyraźnie widać biorąc pod uwagę grupę tych dzieci, które właśnie w szkole mają jedyny jedyne miejsce, aby poczuć się bezpiecznie np. albo uzyskać niezbędną pomoc pedagogiczną psychologiczną to nie wystarczą te naukowe rozważania potrzebna jest także rola aktywna rola państwa w tym, bo jestem osobą z roli państwa proszę proszę państwa czy to jest tak jak w różnych elementach naszego funkcjonowania także na uczelni tutaj bo, bo smrodu, który zna najlepiej na własnej skórze 1 zdaniem, proszę bardzo, wiele dobrych rzeczy się w naszym kraju wydarza bardzo wiele ofiarnych osób naprawdę robi wszystko, aby w tej pandemii pomóc dzieciom studentom robią to dlatego uważam, że to jest ważne, że potrafią, że jest czas, aby działać, ale robią, dlatego że chcą mają to pewien i wyznają pewne wartości system jako taki nie jest do tego przygotowany system ich nie wspiera i bez stworzenia systemu, który uwzględniałby możliwości różnych różnych dzieci i nauczycieli i organizatorów tego całego systemu po prostu się wszystko na ZUS-u o nadal są w nich może nie ufa duży procent nie uda ich bardzo dziękuję pani profesor za tę rozmowę pani prof. Małgorzata Kosowska Instytut psychologii Uniwersytet Instytut psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zespół doradczy do spraw covid 19 przy prezesie Polskiej Akademii Nauk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - MACIEJ GŁOGOWSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA