REKLAMA

KultOFFe: "Quo vadis, Aida?" Jasmili Žbanić

OFF Czarek
Data emisji:
2021-01-27 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po wcale państwa moim gościem jest pani dochody rok PLO projektantka kostiumów filmowych operowych teatralnych i można powiedzieć akademicka dzień dobry akademicka, bo dochód po plus jest członkinią polskiej Akademii filmowej europejskiej Akademii filmowej i amerykańskiej Akademii sztuki wiedzy filmowej, czyli tej oscarowej witam panią bardzo serdecznie dzień dobry dzień dobry panie redaktorze muszę przyznać że, zanim przejdziemy do tematu twierdzą, że bardzo cieszy, bo nie Rozwiń » miał okazji tego powiedzieć dzisiaj na terenie wczoraj wręczenie paszportów polityki i i sztuki wizualne dodatkowo w tej kategorii została pani Małgorzata Mirga TAS autorka m.in. tak jak państwo słyszeli informacjach statuetki nagrody Radia TOK FM za rok 2019 jestem wielkim fanem twórczości pani Małgorzaty Mir Witas i to, bo bardzo myślę dobra decyzja, iż doskonała wiadomość także, że ktoś jeszcze nie zna twórczości pani Małgorzaty Mir Witas to bardzo serdecznie polecam, bo warto tak powiedział, a teraz już przejdźmy do świata, który pani bliższy, czyli świata filmu po jako jak rozumiem obowiązków członkini amerykańskiej Akademii sztuki wiedzy filmowej należy też przeglądanie filmów, które będą walczyły o statuetkę oscarową już wkrótce i nawet nominacji o eliminację oraz dominacja potem apotem już statuetki i rozumie, że wśród tych filmów był film, który udał się także obejrzeć i pomyślał, żeby o tym filmie chwilę porozmawiać film nosi tytuł Quo vadis Aida i to jest taka międzynarodowa produkcja, bo bośniacką austriacką rumuńską niemiecko Polska, ale Francuz JS tak pełno cała Europa chyba pan przykład przy cała Europa bez trudu tak całe euro zwierzę zmienia, a bierze w tym udział, chociaż film został zgłoszony taki był pokazywany na festiwalu Anatoli chyba, ale też został zgłoszony w danej kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny przez Bośnię Hercegowinę także to będzie składni bośniacka, zwłaszcza ich kandydat oscarowy film, w którym wspomnieć o tym, że tam Polacy są to zaangażowani i film jest poruszający przerażającej oczywiście opis fabuły, który nie oddaje całości, ale to pewnie mogą państwo sobie znaleźć w internecie, że pracująca dla ONZ-etu tłumaczka o imieniu ida próbuje ocalić swoją rodzinę przed wymordowaniem przez Serbów premiera filmu na festiwalu Wenecji i oczywiście, gdyby ten krótki opis oddaje tego co się w firmie dzieje ale, ale ciekawi mnie jak pani ocenia ten film pod kątem kostiumów, bo po, bo na pewno to co w tym filmie jest to jest cała masa różnych kostiumów i to było coś fantastycznego, że można powiedzieć w sensie oddania realiów epoki co ciekawe z odpowiedzialna za kostiumy jest pani Małgorzata Karpiuk tak moda kostiumograf Ka z Polski bardzo zresztą zdolna jak ten film bardzo, jakby przeżyłam jakoś tak bardzo intensywnie w ogóle odbieram filmy bardzo im intuicyjnie Janie niech robią analizy jakieś intelektualne jak oglądam film albo się podoba, bo mi się nie podoba albo wchodzę w historię albo albo nie i trochę ciężko jest mówić tylko kostiumach w momencie tej Quo vadis Aida, bo to jest jakby ogólne nawet się zastanawiam kilka dni temu mówi przecież Antek Łazarkiewicz sławił muzykę a jaka tam jest muzyka w ogóle nie mogłem sobie, a także wspomnieć koń skrzypaczką, ale marszami jest jest teraz sobie puścić film, żeby od to jest całość to jest film, który na mnie zrobił bardzo duże wrażenie, bo jest całością jest trochę stylu filmów Sergieja Łoźnicy, który jest w końcu moim ukochanym reżyserem, z którym lubię pracować, bo lubi prawdę i to co się Małgosi udało i pani reżyser i to też tak dokładnie, które też napisała scenariusz, o czym trzeba pamiętać tutaj dosyć ważne no spowodowała mogła się, że to jest prawdziwe kamienie nie nie ma takiego uczucia, że coś brzmi fałszywie oni nie są przebrani oni są po prostu ubranie, a wiem, że zostali wszyscy przebrani, jakby ubrani przez pion kostiumowy więc, jakby ta sprawa prawdy jest bardzo pomocna w tym filmie i ale to jest całość była pod każdym względem wojska i cywilni od butów do czubka głowy tak bym powiedział, że to jest bardzo realnie zrobione i to co ja zawsze bardzo doceniam to te elementy, które są prawie niezauważalne, a one są po prostu tam są dopracowane do perfekcji to jest bardzo bardzo dobry film pod względem kostiumowy, jeżeli wracamy do tego pytania, jakie to odbieram tak to jest ja stawiam 10 na 10 po to, bardzo wysoko ma pani rację, gdyby mówiąc o tym, że kiedy mamy firmy, który traktuje tragiczne wydarzenia o masakrze taką o jeden z takich bardzo mrocznych rozdziałów tej wojny w ogóle konfliktów wojennych to trudno co trudno może od razu pytać kostiumy jednak no mamy tutaj do czynienia z filmem to jest to jest historia opowiedziana językiem filmu i tak jak pani podkreślała czasami może może pani mówi, ale tak wnioskować, że czasami, kiedy mówimy o także w tak trudnych film jest pewną układanką film jest sumą pewnych elementów scenariusz reżyseria gra aktorska scenografia kostiumy dźwięk muzyka dobrze to wszystko to wszystko sprawia, że film nas dotyka, że film nas porusza i oczywiście dla widza odpowiednio dobrane te wszystkie składniki stanowią o tym czy czy doprowadzenie do tego, że jesteśmy poruszeni, że pojawiają się luzy a, a może w przypadku innych filmów także jakiś inny emocje inne uczucia, ale za każdy z tych działów odpowiadają osoby zespoły no i teraz to od nich trochę zależy, jaka będzie ta suma no to jest coś takiego jak zawsze porównuje to dosyć śmieszne zawsze mówię, że wsi to jest taki łańcuszek i każdy pion nie taki oczkiem tego trybu łańcucha i jeżeli 1 jedno oczko odpadnie to leci cały łańcuch światła daje to stawia radę mówi się trochę można ciężko, ale tak jak wydaje mi się, że to jest ta odpowiedzialność każdego działu harda filmie to jest ta magia kina jak dobrze idzie wszystko łączy to mamy po prostu film tak jak każda to znaczy ja mam np. to się przyznaje, że mam z końcówką problem z tym filmem chciałabym, żeby się skończył w momencie, jakby mordu nie chciałabym już widzieć końcówki wydaje mi się zielone jest taka dla mnie za szkolna nie wiem jak to nazwać ona mi przeszkadza, ale to jest już inna inne, jakby rozmowa każdy ma swoje emocje swoich swój odbił natomiast to co pan powiedziała po to jest całość to jest bardzo ważne się dogadać absolutnie z każdym pionem to co jest ważne to wiedzieć, w którym kierunku idzie scenografia, w którym kierunku idą zdjęcia jej właśnie to jest to jak jest dobrze dobrana ekipa dobrze dobrani pułkownicy do tego generała, który nimi kieruje czy są nawet stopnie wojskowe to oni może porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM, jeżeli pani pozwoli informację o godzinie 1120 państwa moim gościem pani dochód rok PLO projektantka kostiumów filmowych operowych teatralnych rozmawiamy o filmie Quo vadis Aida ten film w kategorii filmów nieanglojęzycznych będzie być może startował w tegorocznej ich Oscarach informację o informację wracamy po wczoraj państwa moim gościem jest pani ochotę Clos projektantka kostiumów filmowych operowych i teatralnych członkini polskiej Akademii filmowej europejskiej Akademii filmowej oraz amerykańskiej Akademii sztuki i wiedzy filmowej rozmawiamy o filmie Quo vadis Aida w reżyserii mili zbawić Bosiacki reżyserki scenarzystki producentki ten film miał premierę na festiwalu w Wenecji i powalczy także o nominację do Oscara być może także później też statuetkę kategorii filmów nie Anglo więzy 3 firm wstrząsające poruszające z pewnością natomiast myślę, że to co jest, gdyby pani specjalizacją czy pani obszarem działalności przez wielu widzów jest znieważeniem niezauważone, ale ale, ale rzadko doceniane, bo być może mamy do czynienia z filmem kostiumowym znaczeniu filmu historycznego to pewnie bardziej doceniamy jakiś pień ubrania z epoki i koronki zdobienia itd. itd. ale kiedy mówimy o filmie, który we współczesnym traktują wieku dwudziesty dwudziesty pierwszym to rzadko myśli o takich firm jak w filmie kostiumowym pewnie myśli sobie no dobra musieli ubrać statystów w ciuchy, których przecież wciąż cała masa zalega jeszcze w naszych szafach być może na po latach w piwnicach mną, a tymczasem z punktu widzenia osoby odpowiedzialne za kostiumy to jest przecież olbrzymie wyzwanie jak takie jak jak sprostać takiemu wyzwaniu znaczy ja uważam, że kościół współczesny jest trudniejszy od kości owego kostiumowy z reguły jest także znać się na tym mój drugi kostiumograf ja i może reżyser, który wymyślił te albo scenarzysta bardzo często kość kostium historyczny jest wiedzą odrębną od reszty ekipy natomiast we współczesności każdy się na tym zna każdy ma swój o odbiór współczesność po prostu świata, który go otacza zawsze cytuje ja mam sąsiadkę i się inaczej ubiega no tak każda są siatkarze inaczej ubiera tak jak myśli inaczej ubieramy żyjemy w różnych środowiskach w różnych krajach w różnych grupach zawodowych et Cetera et Cetera i bardzo często jest przez to większy problem, a jeszcze różnice np. 10 lat robi bardzo dużo, bo ulica przyjmuje modę przyjmuje pewne rzeczy, które łatwiej się noszą ułatwi kolorystycznie współgrają z epoką to jest bardzo dziwne są pewne rzeczy, które zaczynają żyć własnym życiem na ulicy i to pokazuje, że się zmieniła np. lity tacy Perka z przodu nie jest już 9, ale 0, a potem nic 1 i jakoś dziwnie w dziewięćdziesiątym piątym roku pewnych rzeczy nie było trzeba być bardzo czujnym jak się ubiera statystów z reguły przy takich filmach już, które mają ponad 10 lat historycznie z reguły się przebiera wszystkich i to może się wydawać bardzo dziwne, ale tak tak jest to znaczy nie można ubrać ludzi tak jak przychodzą co znaczy puścić ich na żywioł i powiedzieć o pamięć świetnie ubrany, bo dzisiejsze niestety ten pan ubrał jak dzisiaj nie tak jak 10 lat temu to jest bardzo trudne trzeba mieć po prostu taką taki zmysł obserwacji wydaje się, że to jest pierwsza rzecz współczesnością no i są pewne reguły gry np. w tym filmie co Małgosi zwraca naprawdę brawo wielkie i to jest to, że tylko z myślą naprawdę prawdziwej i tam przyglądam się drugi raz jeszcze tam nie ma błędu historycznego nawet nawet o tym z kimś rozmawiałam ostatnio, że buty jak wchodzą na ciężarówkę tam nie ma błędów z butami co jest bardzo trudne po z reguły but są najtrudniejsze do znalezienia w epoce nawet właśnie stare buty coś takiego to to jest to co bardzo często można wpaść jak śliwka kompot i zrobić błąd, jeżeli się ubiera kilka kilkanaście osób to pewnie ku łatwiej zdobyć kostiumy niż dla kilkuset kilku tysięcy statystów, tym bardziej że przecież niektórych projektach w ogóle statystów się nie zatrudnia zatrudnia się nie wiem może kilkudziesięciu, po czym komputerowo ich się klonu je i umieszcza ujęciach no to właśnie zmieniło od kilku lat prawdopodobnie się ubierał wszystkich ludzi jak np. mam takiego reżysera Siergieja Łoźnicy, który nie uznaje dublowania ludzi nie wiem jak było przy Quo vadis Aida, bo o tym nie rozmawiałam z Małgosią nie wiem czy byli dublowanie przypuszczam, że tak, bo tam dosyć duża grupa produkcji na napisach końcowych, więc są efekty specjalne Serie miał robić w zeszłym roku film oba w wymiarze miał być 11 000 statystów to jest bardzo rzadkie dziś usłyszeć wezwanie dla producenta tak producenta i konta bankowego bank, bo tych napraw to jest bardzo no bardzo kosztowne, ale na pewno dzisiaj to 200 statystów to jest dużo 300 może czasami dochodzi się do 40 no nie mówię bardzo dużych produkcjach, które mają możliwości, ale przy takich filmach jak u nas to trzeba liczyć 250300 z reguły więcej to już jest bardzo duży ryzyko finansowe nie tylko, a kostiumową kostiumową można zawsze sobie dać radę nawet do 1001117 000 co ramy szafy zależy w każdych zależy, jaki film jak się robi historyczny np. sześćdziesiąty ósmy roku ktoś jedzie po magazynach europejskich się zbiera ze wszystkich magazynów możliwych zależy ile się ma statystów chwilę się ma kompletów i jest zima jest wiosna czy jest lato czy np. wszystkie epoki to znaczy po roku są to wtedy trzeba i lato i wiosny zimy najście szuka, a film z każdą fakturę statystyk trzeba rozpisać na scenę, że ta osoba występuje nie wiem w letnim zimowym jesiennym ubraniu wieczorem wewnątrz butach bez butów jeśli coś trzeba liczyć to znaczy to trzeba liczyć także jak dla statystów liczy konkretami, bo nie nie wyobrażam sobie inaczej z reguły ja nie wiem jak statyści będą grali w filmie błagam zawsze, żeby byli mali, bo kostiumy z epoki prawdziwe kostiumy z epoki z reguły są mniejsze np. do lat 70 do faktu 1975 mniej więcej kostiumy są dosyć małe nie wiem byliśmy o wiele mniejsze podobno 10cm byliśmy chód 3, więc te rzeczy prawdziwe, które są dostępne są bardzo małe, a statyści dzisiaj są bardzo duże jest no jest jest taka gimnastyka pod każdym względem mi w każdym pionie to drugi reżyser, który szuka albo dyrektor castingu, który szuka ludzi to też jest prośba, żeby byli mali to jest w ogóle taka gimnastyka czy małym aktorom jest realizacja na wsi jest naturalną w powierzyli nie tylko historyczne takie nawet 70 lat no tak to już jest historia niestety, ale osiemdziesiątych latach już zaczynają być większe rzeczy, a współczesność współczesność jest pod tym względem łatwiejsza, że możemy wchodzić do second handów do sklepów i czasami można pozbierać po znajomych tak po światach bardzo lubię wejść do szaf starszych pań, które się lubią dzielić ze mną swoimi skarbami z lepszych dziesiątych siedemdziesiątych jest bardzo przyjemna przyjemna grzebanie w, a nie można tego gani się aż do dziś tanich Stanik materiałów to widać na ekranie to znaczy teraz no ja będę mówią o filmie, który teraz sobie, bo to jest najlepszy to, jeżeli mam 6 rzeczy z 60 tych lat to ja muszę znaleźć materiały z 60 tych lat dotąd widać albo musi je przeglądać tak, żeby wygląd tak absolutnie przyrzekł, jeżeli ktoś sobie oglądana w telefonie komórkowym i to też to zobaczy nie wiem czy zobaczy, ale wydaje mi się ja jestem pewna, że jeżeli materiał jest z epoki albo kolorystyka jest naprawdę trafiona to od 2 będzie inny wydaje się, że jeżeli jest to walnie te przepraszam za mocne słowo no to niestety, ale będzie to ten widz, nawet jeżeli się nie zna Kos na kostiumach nie myśli o kostiumach występ pewna tak, że tak jest to jest może w podświadomości czy kostiumograf czy gościło Agrafka też musi się upewnić, że nie pojawiają się elementy, które były dawkach niedostępne w tym czasie to znaczy, że pasek, który dopiero został czy sprzączki czy klamerkami, która została wynaleziona w roku nie wiem 1700 sześćdziesiątym pojawia się w filmie, który traktuje roku 1700 pięćdziesiątym szóstym no chyba to na tym polega ten zawód m.in. te czy ktoś oprócz nich nasza to zauważy jest no to ja może podam nie wiem taki przykład robią wiele lat temu film o Napoleonie taki serial dla telewizji francuskiej, który miał 6 odcinków po godzinie miałam ta lewą na pewnych projekt tych konkretach jest przedstawiany z takim krzyżem już nawet nie pamięta elewację tworzy waleczny nie pamiętam, jaka to nazwa tej nagrody w każdym razie raz ma go na zewnątrz na takim jak dodał tylko, że chodzi o polityka dyplomaty ministra spraw zagranicznych Francji w oczywisty bardzo związanego z polską jest i i ten tajny o fantastycznym białka oraz na zewnątrz oraz chowane tylko wystawał krzyżyk ja w tej sprawie nie osobiście, ale produkcja w Paryżu dostał 1600 listów jednak prośba może, ale czasu Health tak, bo mają je lockdown od szóstej wieczór nie, ale to chodzi mi o to, że zawsze ktoś znajdzie ktoś na tym zna i zawsze ktoś napisze albo będzie miał pretensje, że coś jest nie, tak więc oczywiście popełniamy błędy, bo jesteśmy ludźmi, ale wydaje mi się, że musimy mieć świadomość, kiedy były zamki pierwszy raz, kiedy były koronki koronki np. w średniowieczu nie istniały takie jak siedemnastym osiemnastym wieku dał więc, jakby jak ktoś mówi koronkowa koronkowa robota, toteż trzeba pamiętać, żeby użyć tego dobrym momencie możliwe bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę rozmawialiśmy także trochę o filmie Quo vadis Aida państwa moim gościem była pani ochotę PLO projektantka kostiumów filmowych operowych teatralnych członkini amerykańskiej Akademii sztuki wiedzy filmowej polskiej Akademii filmowej oraz europejskiej Akademii filmowej informacje już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA